m273 jakopää asiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
veepvee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:12
Paikkakunta: Oulu

m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja veepvee »

Star kertoo oikean puolen nokka-akselien olevan 20 astetta pielessä ja rallattaakihan tuo. Jakopään purkaminen aloitettu, kampura 40 astetta niin molempien puolien nokat on merkissä, ainakin luulen niin. Eikö oikean puolen pitäisi olla johonkinpäin viturallaan? Nokissa pitäisi olla kolmet merkit, kannen taso, ylöspäin ja vastakkaiset merkit hammasrattailla. Suurennuslasillakin olen jo tuijottanut jakopäätä enkä ole sieltä löytänyt kuin yhdet täpät. Mitä nyt?
Käyttöautoharrastaja
veepvee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja veepvee »

Löytyi ne oikeat merkit kun aikani hankasin nokkapyöriä. Silti kaikki merkit on tikissä. Tuleeko 20 asteen poikkeama vasta koneen käydessä? Voiko olla näin?
Käyttöautoharrastaja
veepvee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja veepvee »

Yksin puheluksi menee. Ilmeisesti ketjunkiristimiä on kahta mallia, toisen voi käyttää uudestaan ja toinen on kertakäyttöinen? Tuosta aktivoinnista en ole varma, aktivoituuko kiristimet pyöräyttämällä konetta kampurasta väärään suuntaan?
Käyttöautoharrastaja
cls350cgi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 20.07.2016 19:29
Paikkakunta: Tampere

Re: m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja cls350cgi »

Paas kattoen youtube m273 timing..... haulla, avot apuja löytyy ylipäätään moniin vaivoihin
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Ketjunkiristimen saa kikkailtua takaasin lyhyeksi joho se lukittuu kunnes sitten vapautetaan paikalleen asennuksen jälkeen. Tuosta löytyy kyllä juutuupi videoita. Ja vapautus tapahtuu tosiaan niin että pidetään nokanpäästä avaimella kiinni (kuskinpuolelta tulipellin päästä) ja pyöritetään kammenpäästä "vääräänsuuntaan". Ketju kiristyy kiristimen puolelta ja laahain painaakiristintä pohjaan jolloin lukitus vapautuu. Tästäkin löytyy hyvät videot jossa kerrotaan momentit ja kaikki.

Voisko olla joku vika siinä nokan säätöelementissä? Että sääyäis sen pieleen kun käy?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
veepvee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja veepvee »

Moottori kasattu ja se lähti vielä käyntiin, on se ihme. Staari kertoo että oikean puolen nokat on edelleen myöhäsellä 20 astetta ja vasemmanpuolen nokat 36.21 astetta aikaisessa. Miten on mahdollista kun kaikki merkit on kohdallaan? Paitsi sellainen kummallisuus oli että oikean puolen imunokkapyörä oli yhden hampaan (nokkapyörien välisen hampaan, ei ketjunhampaan) myöhäisellä mutta kaikki muut merkit kohdallaan. Kokeilin kaikki mahdolliset vaihtoehdot mutta ajoitus meni vielä enemmän pieleen siirsi ketjua kumpaan suuntaan tahansa tai hammaspyörien hampaiden asentoa toisiinsa nähden. Voiko nokkapyörät olla jumissa tai likaiset niin että ne ei pääse liikkumaan kunnolla? tai voiko ne mennä rikki? Tiedän suunnilleen niiden toimintaperiaatteen, voiko ne edes mennä rikki? Kun kampiakselin kääntää 305 asteeseen ajoitusmerkit on ihan missä sattuu. Miten tämäkin on mahdollista kun perusasetus laitetaan kohdalleen nokkapyörien merkeistä ja tarkistusmerkit on pulssipyörissä, niistähän katsotaan lähinnä ketjun venymä? Mielenkiintoinen tapaus. Kone siis käy hyvin ja kuulostaa hyväkäyntiseltä.
Käyttöautoharrastaja
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

veepvee kirjoitti:Moottori kasattu ja se lähti vielä käyntiin, on se ihme. Staari kertoo että oikean puolen nokat on edelleen myöhäsellä 20 astetta ja vasemmanpuolen nokat 36.21 astetta aikaisessa. Miten on mahdollista kun kaikki merkit on kohdallaan? Paitsi sellainen kummallisuus oli että oikean puolen imunokkapyörä oli yhden hampaan (nokkapyörien välisen hampaan, ei ketjunhampaan) myöhäisellä mutta kaikki muut merkit kohdallaan. Kokeilin kaikki mahdolliset vaihtoehdot mutta ajoitus meni vielä enemmän pieleen siirsi ketjua kumpaan suuntaan tahansa tai hammaspyörien hampaiden asentoa toisiinsa nähden. Voiko nokkapyörät olla jumissa tai likaiset niin että ne ei pääse liikkumaan kunnolla? tai voiko ne mennä rikki? Tiedän suunnilleen niiden toimintaperiaatteen, voiko ne edes mennä rikki? Kun kampiakselin kääntää 305 asteeseen ajoitusmerkit on ihan missä sattuu. Miten tämäkin on mahdollista kun perusasetus laitetaan kohdalleen nokkapyörien merkeistä ja tarkistusmerkit on pulssipyörissä, niistähän katsotaan lähinnä ketjun venymä? Mielenkiintoinen tapaus. Kone siis käy hyvin ja kuulostaa hyväkäyntiseltä.
Ei kai uudet nokka pyörät voi olla likaiset ja
aika tuuria olisi jos olisivat jumissa
Mökkillä
'
veepvee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 09.10.2019 22:12
Paikkakunta: Oulu

Re: m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja veepvee »

FinlandMerceds nokkapyörät on vanhat, kaikki muut on uusia, molemmat hammasrattaat, ketju, laahaimet, vesipumppu, termostaatti. Ajattelin että nokkapyörät on kunnossa. On vähän kallis homma kokeilla että onko vika niissä, n. 2000€. Siksi tässä kyselen että jos joku olisi tehnyt vastaavan homman että miten homma meni, tai jos joku vaikka ammatikseen näitä korjailee. Eli hajoaako nokkapyöriä ja voiko ajoitus ongelma johtua niistä vai onko joku muu asia mitä en hoksannut.
Käyttöautoharrastaja
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: m273 jakopää asiaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

veepvee kirjoitti: La 25.07.2020 21:09 FinlandMerceds nokkapyörät on vanhat, kaikki muut on uusia, molemmat hammasrattaat, ketju, laahaimet, vesipumppu, termostaatti. Ajattelin että nokkapyörät on kunnossa. On vähän kallis homma kokeilla että onko vika niissä, n. 2000€. Siksi tässä kyselen että jos joku olisi tehnyt vastaavan homman että miten homma meni, tai jos joku vaikka ammatikseen näitä korjailee. Eli hajoaako nokkapyöriä ja voiko ajoitus ongelma johtua niistä vai onko joku muu asia mitä en hoksannut.
Tuliko tähän joku selvyys? Sellainen tuli tuos mieleen että niiden pellisten ajoituslevyjen paikoitussokat on ihan olemattomat ja uudelleen käytettäes voi katketa, jos eivät katkea jo purkaessa, jasitten eiaknakaan noiden anturilevyjen paikat ole kohdallaan...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin