s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kukenukem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 10.10.2019 21:48

s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja Kukenukem »

Tässä vehkeessä sitä huolta piisaa. Auto on nyt useampana päivänä mennyt ilmeisesti limp modeen muutaman kilometrin ajon jälkeen. Ei nosta kierroksia yli 3000 ja vaihtaakin ”omituisesti”. Vikavaloja ei syty tauluun. Sammutus ja uudelleenkäynnistys poistaa limp moden hetkeksi. Aluksi luulin vaihteisto-ongelmaksi, mutta luin eulen iCarsoftilla koodit niin ei antanut vaihteistolta mitään, mutta DPF:ltä tuli seuraavat koodit:

P245414 - the input for differential pressure sensor 1 in the diesel particulate filter has a short circuit to ground. There is a short circuit to ground or an open circuit

P244B00 - the pressure differential in the diesel particulate filter (cylinder bank 1) is too high.

Tuossa vaiheessa näytti hitupöntön täyttöasteeksi 114% ja edellisen kerran oli tehnyt polton joskus 600km sitten (total distance at last correction of ash content kertonee sen?). Noh, eilen illalla sitten ajelin autolla limp modessa yrittäen saada polton käynnistymään ajelemalla reilu 2000 rpm. Totesin, että ei tainnut onnistua ja päätin jatkaa seuraavana päivänä tutkimuksia. Hankala varmentuakaan poltol onnistumisesta kun insinöörit ei ole suuressa viisaudessaan voineet laittaa koko toimenpiteestä mitään ilmoitusvaloa tms. Noh yllätyksekseni tänään pöntön täyttöaste olikin aamulla 15% eli olikohan sittenkin polttanut ainakin osittain eilen? Vikakoodit on yhä tallella ja auto menee limp modeen aina muutaman kilometrin ajon jälkeen vaikka täyttöaste näyttäisi olevan ihan ok. Testeri antaa tuolle paine-eroanturille tyhjäkäynnillä lukemaa 0,01 bar ja vaihtelee tuon ja 0,04 tai 0,05 bar välillä kun kaasuttelee eli ainakin se jotenkin toimii? Mitä olen palstoja lueskellut kys. sensorista niin rikkoutuessaan ei pitäisi kai lukeman muuttua miksikään? Soot ja ash content oli molemmat 1g sekä tuolla 114% että 15% täyttöasteella. Kertoneeko tuokaan mitään.

Pitääkö se ruveta tuo anturi kokeilla vaihtaa itse vai kiikutanko suosiolla ensin starin nokkaan? Anturin hinta ei päätä huimaa ja työkalutkin sen verran pysyy kädessä että vaihto onnistunee kyllä. Vaatiiko tuo anturi jotain asetuskikkailuja vaihdon jälkeen vai onko plug&play?
S204 220 CDI -11
W126 500 SE -87
Lape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Su 06.11.2011 22:07
Paikkakunta: Kemi

Re: s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja Lape »

Tyyppivika, anturi vaihtoon.
Kukenukem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 10.10.2019 21:48

Re: s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja Kukenukem »

Lape kirjoitti:Tyyppivika, anturi vaihtoon.
Onnistuuko tuo vaihto kotikonstein plug&play vai tarviiko käyttää starilla ajamassa jotain asetuksia uudelle anturille?
S204 220 CDI -11
W126 500 SE -87
Jaiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 01.12.2018 22:33

Re: s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Moi, itsellä vikatila paine-eroanturista. Vanha pois ja uusi paikoilleen, ei muita toimenpiteitä tarvinnut (+vikakoodin poiskuittaus).
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja jysi »

Alkupään W212:ssa suositellaan samalla myös anturin liittimen vaihtamista (jollei ole jo tehty), siihen on tullut joku muutos. En ole katsonut koskeeko myös W204:ää
Kukenukem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 10.10.2019 21:48

Re: s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja Kukenukem »

Tilasin tiistaina Merteililtä Boschin anturin ja saapuikin jo tänään. Puoli tuntia ja oli vanha anturi kädessä. Boschin osanumeron viimeinen numero oli uudessa eri, lieneekö merkitystä? Vanha 0281006279 ja uusi -278.

Vaikeudet alkoi vasta kasausvaiheessa kun mersun insinööri oli päättänyt säästää anturille menevissä letkuissa sen verran, että olivat noin vajaa 10mm liian lyhyitä (ainakin minulle). Katsoinkin jo purkaessa, että ompa letkujen päät nipin napin kiinni. No aikansa niitä soviteltua alkoi anturin ja sen alumiinisen kannakkeen pultitkin mennä kierteille. Jätin letkuissa olleen yhteisen kannakkeen pois kun letkut tuntui olevan niin kireällä muutenkin eikä se alkanut sinne kohtuudella asettumaan. Pitihän se pari ruuviakin pudottaa pohjan päälle, mutta onneksi oli hyllyssä sopivia tilalle. Anturin liitin oli pirun lujassa ja luja oli laittaa paikoilleenkin.

Homman jälkeen vikakoodin kuittaus ja koeajo ~12km. Tuntui toimivan ja anturin lukematkin näytti olevan oikeanlaisia. Seuraillaan.

Jossain netissä oli ohje miten tuo vaihto tehdään ottamatta ilmanputsari pois, mutta melko sensei saa se tekijä olla jos siinä onnistuu.
S204 220 CDI -11
W126 500 SE -87
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Vaihdoin omaan S204 250cdi tuon anturin noin vuosi sitten reissun päällä kun meni limp modeen ja oli star takakontissa. Lähimmästä varaosaliikkeestä anturi ja vaihto parkkiksella 30min-1h. En muistaakseni purkanut mitään ylimääräistä, ehkä jotain liittimiä/letkuja tai niiden kiinnikkeitä, että sai hiukan tilaa. Aika basic työkalupakki oli mukana, pihdet, meisseleitä, pieni hylsysarja ja pieniä lista-avaimia. Nappasin varaosaliikkeestä myös uudet klemmarit letkuille kun alkuperäiset taisivat olla puristettuja. Letkut riitti ihan ok, tosin tilaa ei ollut paljoa ja sähköliitin oli tiukka tässäkin. Mutta ei tosiaan mikään paha homma, vaihdon jälkeen toiminut moitteetta nyt noin 30tkm.
Kukenukem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 10.10.2019 21:48

Re: s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja Kukenukem »

Vaihdon jälkeen toimi parisataa kilometriä, mutta tänään uudestaan limp mode ja nyt syttyi moottorin häiriövalokin mitä ei siis aiemmin tapahtunut. Samaa vikakoodia antaa eli herjas tuota maavuotoa. Liekkö liittimessä/johdoisss jotain hämärää?
S204 220 CDI -11
W126 500 SE -87
Jaiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 01.12.2018 22:33

Re: s204 om651 limp mode - DPF häikkää

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Putkien/letkujen putsipuhallus anturin vaihdon yhteydessä?
Tarkista moottorin päällä olevan kotelon sisält johtosrj, etenkin siellä olevat liitoskohdat.
Vastaa Viestiin