OM642 nykii
OM642 nykii
Joo elikkä E280 CDI rupes tekemään sellaasta että kun rupeaa ahtamaan niin alkaa kauhea nykiminen ja välillä saattaa mennä vikatilaan???
Turboa epäilen mutta olisko täällä viisaampia?
Turboa epäilen mutta olisko täällä viisaampia?
Re: OM642 nykii
Jokin anturi antää väärää tietoa ? Merkkikohtaiseen testeriin ja osaava käyttäjä tulkitsemaan sitä
Re: OM642 nykii
Joo epäilly oon myös ahtopaineensäädintä
Re: OM642 nykii
Turbon ahtopaineensäädin vika on joo. Itselläni teki juuri samaa ja korjautu kun vaihdoin eilen uuden säätimen.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM642 nykii
Kiitos vastauksesta!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 nykii
siinä egr kulmalla on se anturi vähän turbosta kuskinpuolelle päin. 10-20cm turbosta. se mittaa pakosarjan painetta ennen turboa. netissä on paljon juttua, että se jos on rikki niin aika kengurubensaa ajo, tai ei lähde käyntiin ollenkaan.
jollain exhaust back pressure sensor nimellä menee.
jollain exhaust back pressure sensor nimellä menee.
W212 E350cdi
Re: OM642 nykii
Jaha, tänään ilmeni että tehonalennus tulee vieläkin pitkissä vedoissa. Viaksi antaa low boost pressuren. Jonnekin ilmeisesti katoaa turbon paineet. Ajossa jopa tuntuukin että 2000-3000 kierroksen välillä ei ihan vedot ole tallessa. Nytpä onkin vaikea löytää missä se vuoto on
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM642 nykii
Ilmeisesti pienen pieni hiushalkeama y-haarassa turbon liitoksessa aiheutti tuon. Tiiviste liimalla korjasin, saa kelvata siihen saakka kunnes briteistä saapuu uusi käytetty.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM642 nykii
Nyt puski motarilla ohittaessa valkosenharmaata savua putkesta ja sen jälkeen paikallaan huudattaessa myös, ettei turbo vetelis viimesiään??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 479
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: OM642 nykii
Valkoinen savu voi olla jäähdytysnestettä joka vuotaa pakoputkelle. Häviääkö jäähdytys nestettä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 nykii
jos mitä tahansa öljyä tai dieseliä joutuu putkeen niin savuttaa eeppisesti.
voi olla vaikka suutin auki. ?
mutta mistä se tulee, niin voi olla huohottimesta tai turbosta tai sellaisesta. Huonosti toimiva huohotin voi jopa aiheuttaa sen, että turbon öljyn paluu estyy ja sen öljy työntyy turbosta polttoon. kun ei pääse takaisin öljypohjaan, kun korjasit sitä imuputkea, niin menikö huohotin takaisin kunnolla.
voi olla vaikka suutin auki. ?
mutta mistä se tulee, niin voi olla huohottimesta tai turbosta tai sellaisesta. Huonosti toimiva huohotin voi jopa aiheuttaa sen, että turbon öljyn paluu estyy ja sen öljy työntyy turbosta polttoon. kun ei pääse takaisin öljypohjaan, kun korjasit sitä imuputkea, niin menikö huohotin takaisin kunnolla.
W212 E350cdi
Re: OM642 nykii
Itsellä W204 320cdi ja "kengurubensa" ilmiö alkaa aina täyskaasulla kiihdyttäessä 120km/h jälkeen niin pitkään kuin viitsii vedättää. Välillä myös pienemmillä nopeuksilla tekee nykäyksen heti alussa kun kaasun lyö pohjaan. Teho ja kiihtyvyys kärsii aika reilusti.
Tähän mennessä vaihdettu uusi ilmamassamittari "imuputki" (oli muutenkin vaihdon tarpeessa) ja ahtopaineensäädin. Kummallakaan ei vaikutusta. Tsekattu myös starilla eikä näkynyt vikakoodeja. Tehtiin samalla myös kalibroinnit, kun suositellaan tehtäväksi ainakin MAF:ien vaihdon jälkeen.
Seraavaksi tutkittava varmaan tuo pakosarjan paineanturi. Kylmillä ilmoilla kylmäkäynnistykset olleet joskus aika pitkiä. Mittarissa 335tkm. Tehty myös ohjelmointi, DPF poistettu ja EGR suljettu.
Oisko vielä jotain ideoita vikakohteeksi tuon paineanturin lisäksi?
Tähän mennessä vaihdettu uusi ilmamassamittari "imuputki" (oli muutenkin vaihdon tarpeessa) ja ahtopaineensäädin. Kummallakaan ei vaikutusta. Tsekattu myös starilla eikä näkynyt vikakoodeja. Tehtiin samalla myös kalibroinnit, kun suositellaan tehtäväksi ainakin MAF:ien vaihdon jälkeen.
Seraavaksi tutkittava varmaan tuo pakosarjan paineanturi. Kylmillä ilmoilla kylmäkäynnistykset olleet joskus aika pitkiä. Mittarissa 335tkm. Tehty myös ohjelmointi, DPF poistettu ja EGR suljettu.
Oisko vielä jotain ideoita vikakohteeksi tuon paineanturin lisäksi?
Re: OM642 nykii
Kenenkäs softa? Olis kätevää jos pystyis kokeilemaan tekeekö vakiona saman...teme888 kirjoitti:Itsellä W204 320cdi ja "kengurubensa" ilmiö alkaa aina täyskaasulla kiihdyttäessä 120km/h jälkeen niin pitkään kuin viitsii vedättää. Välillä myös pienemmillä nopeuksilla tekee nykäyksen heti alussa kun kaasun lyö pohjaan. Teho ja kiihtyvyys kärsii aika reilusti.
Kylmillä ilmoilla kylmäkäynnistykset olleet joskus aika pitkiä. Mittarissa 335tkm. Tehty myös ohjelmointi, DPF poistettu ja EGR suljettu.
Alkaako systeemistä rajat tuleen vastaan kun normia nempi pydetään (mitenkä nämä 'uudemmat' käsittelee railipaineen putoamisen, täyssammutus ei varmaan aina tapahdu), entä suuttimet, piezothan sammuttavat 'itsensä' joissain tilanteess amutta toipuvat siitä kyllä, kylmäkäynnistysongelma voisi olla rippuvainen samaan lähteeseen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM642 nykii
Softa laitettu Ruotsin puolella ja toiminut yli vuoden moitteetta, niin en usko että tästä johtuisi. Jos moottorissa tai vaihteistossa tullut niin sanotusti rajat vastaan tällä virisoftalla, niin testimielessä voisi kokeilla laittaa alkuperäinen softa takaisin. Meinaatko että polttoainesyötön puolella paineet tippuisi? Mitään vikakoodeja ei tosiaan mistään ole jäänyt.MiHe kirjoitti:Kenenkäs softa? Olis kätevää jos pystyis kokeilemaan tekeekö vakiona saman...teme888 kirjoitti:Itsellä W204 320cdi ja "kengurubensa" ilmiö alkaa aina täyskaasulla kiihdyttäessä 120km/h jälkeen niin pitkään kuin viitsii vedättää. Välillä myös pienemmillä nopeuksilla tekee nykäyksen heti alussa kun kaasun lyö pohjaan. Teho ja kiihtyvyys kärsii aika reilusti.
Kylmillä ilmoilla kylmäkäynnistykset olleet joskus aika pitkiä. Mittarissa 335tkm. Tehty myös ohjelmointi, DPF poistettu ja EGR suljettu.
Alkaako systeemistä rajat tuleen vastaan kun normia nempi pydetään (mitenkä nämä 'uudemmat' käsittelee railipaineen putoamisen, täyssammutus ei varmaan aina tapahdu), entä suuttimet, piezothan sammuttavat 'itsensä' joissain tilanteess amutta toipuvat siitä kyllä, kylmäkäynnistysongelma voisi olla rippuvainen samaan lähteeseen.
Re: OM642 nykii
Vanhat systeemit sammutti moottorin aina jos railipaine alittui/ylittyi, meinasin vaan että en tiedä toipuuko nämä himppasen uudemmat noin kätevästi lennosta jos paine palautuu heti. Toisaalta jossei koodeja tule niin ei sammu vaan koittaa jotain ihmeellistä itsekseen säätää... Ennemmin anturivialta kuulostaa, jos turbon säädin on poíssuljettu (liikkuivatko siivet hyvin kun säädin vaihdettiin)? Miten ongelma alkoi, tehtiinkö jotain?teme888 kirjoitti:
Softa laitettu Ruotsin puolella ja toiminut yli vuoden moitteetta, niin en usko että tästä johtuisi. Jos moottorissa tai vaihteistossa tullut niin sanotusti rajat vastaan tällä virisoftalla, niin testimielessä voisi kokeilla laittaa alkuperäinen softa takaisin. Meinaatko että polttoainesyötön puolella paineet tippuisi? Mitään vikakoodeja ei tosiaan mistään ole jäänyt.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM642 nykii
Veikkaisin tuota ”itsestään säätöä” jos railipaineissa on ongelmia, mutta itsekkin kallistun enemmän tuon anturivian puoleen. Hintoihin tulee vaan aina nämä kun anturi tai säädin kerrallaan vaihtelee uusiin eikä satu ensimmäisellä löytyyn vikaMiHe kirjoitti:Vanhat systeemit sammutti moottorin aina jos railipaine alittui/ylittyi, meinasin vaan että en tiedä toipuuko nämä himppasen uudemmat noin kätevästi lennosta jos paine palautuu heti. Toisaalta jossei koodeja tule niin ei sammu vaan koittaa jotain ihmeellistä itsekseen säätää... Ennemmin anturivialta kuulostaa, jos turbon säädin on poíssuljettu (liikkuivatko siivet hyvin kun säädin vaihdettiin)? Miten ongelma alkoi, tehtiinkö jotain?teme888 kirjoitti:
Softa laitettu Ruotsin puolella ja toiminut yli vuoden moitteetta, niin en usko että tästä johtuisi. Jos moottorissa tai vaihteistossa tullut niin sanotusti rajat vastaan tällä virisoftalla, niin testimielessä voisi kokeilla laittaa alkuperäinen softa takaisin. Meinaatko että polttoainesyötön puolella paineet tippuisi? Mitään vikakoodeja ei tosiaan mistään ole jäänyt.
Turbon siivet mielestäni hyvin liikkui, kun tankoa liikuttelin säädintä vaihtaessa.
Ongelma ilmaantui aivan normaali ajon yhteydessä, kun kiihdyttämään lähti motarilla. Tätä ennen toimi aivan normaalisti, eikä mitään säätöjä tms. oltu tehty.
Re: OM642 nykii
Moi.
Oma 642 piti kiihdyttäessä nykimistä, kun oli suutinten paluu linjojen o-renkaissavuotoja.
Oma 642 piti kiihdyttäessä nykimistä, kun oli suutinten paluu linjojen o-renkaissavuotoja.
Re: OM642 nykii
Täytyypä tarkistaa myös nämä. Kaupunkiajossajan tuo nykiminen ei juuri ilmaannu eikä kulutuskaan ole mitenkään normaalista poikkeava (toistaiseksi). Päivitellään tänne kun vika tässä aikanaan selviää.Mehumies kirjoitti:Moi.
Oma 642 piti kiihdyttäessä nykimistä, kun oli suutinten paluu linjojen o-renkaissavuotoja.
Re: OM642 nykii
Tässäpä viime viikonloppuna pähkäilin samaa nykimistä. Ahtopaineensäätimen olin juuri vaihtanut ja nykiminen ikäänkuin tuli takaisin. Vakiosofta heitteli limp modeen alhaisen turbon paineen vuoksi. Virisoftalla se ei sitä tehnyt. Uusi Y-haara tilaukseessa ja tulossa englannista, joten siitä ei vielä varmuutta ole oliko vika siinä, vanhaa fiksailin ja tiivisteliimalla korjailin. Virisoftaa hieman päivitettiin ja samalla ohjelmoitiin imusarjan läpätkin pois käytöstä. Tällä hetkellä ei kenguruoireita paitsi 2-3 vaihteen välissä kylmällä koneella tekee terävän vaihdon. Senkin vain yhden kerran.
Paluuputkien o-renkaat on hyvä vaihtaa. Itselläni ilmeni toisinaan pitkää starttia ja korjautu parin o-renkaan vaihdolla. Kannattanee vaihtaa kaikki kerralla.
Paluuputkien o-renkaat on hyvä vaihtaa. Itselläni ilmeni toisinaan pitkää starttia ja korjautu parin o-renkaan vaihdolla. Kannattanee vaihtaa kaikki kerralla.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM642 nykii
Noniin.. nyt alkaa ideat loppumaan, mikä tuota nyt vaivaa. Vaunun kanssa pitkissä vedätyksissä edelleen menee limp tilaan vikakoodiksi tulee tuo sama low boost pressure. Ilman vaunua tuota ei saa mitenkään tulemaan, mutta vaunun kanssa tulee turhankin helposti. Minkäänlaisia nykimistä ei ilmene, tehot vaan putoaa ykskaks.
Vaihdettu hiljattain y-putki ja ahtopaineensäädin. Mitä seuraavaksi? Voiko venynyt ketju aiheuttaa tuon?
Vaihdettu hiljattain y-putki ja ahtopaineensäädin. Mitä seuraavaksi? Voiko venynyt ketju aiheuttaa tuon?
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM642 nykii
Alkuviikosta vaihdoin kaikki o-renkaat, eikä vaikutusta. Niiausilmiö tulee isoimmin esille nelosvaihteella noin 120kmh jälkeen, kun kierrokset korkealla. Vastaavasti vitosvaihteella matalemmilla kierroksilla vedättäesssä ilmiö paljon lievempi. Mitähän seuraavaksi vaihtaisi, olisiko pakosarjan paineanturin tai huohotinventtiilin vuoro..
Re: OM642 nykii
Olisko samavika ku mulla,paineputki vuoti,vaikkei mitaan vihellysta eika muuta aanta pitanyt.
Rupes ilman puute selviamaan,laitoin testerin piirturin paalle ja revittelin kunnolla,ni meni vikatilan;ahdin paine liian pieni.
Selkea halkeama paineputkessa,oli vain ilmanotto putki tiella,etten aiksemmin huomannut.
Teippasin putken,et paasin kokeilee ja piirturi nousi pikkulenkin aikana 2.51bar joka on tosiaan sen1,51 ylipainetta,ku mittari nayttaa absoluuttisen paineen jaka hamas alkuun.
En kylla loytanyt oikein tietoa mika ahdinpaine maksimissaan on om642 ,172 kw versiossa?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Rupes ilman puute selviamaan,laitoin testerin piirturin paalle ja revittelin kunnolla,ni meni vikatilan;ahdin paine liian pieni.
Selkea halkeama paineputkessa,oli vain ilmanotto putki tiella,etten aiksemmin huomannut.
Teippasin putken,et paasin kokeilee ja piirturi nousi pikkulenkin aikana 2.51bar joka on tosiaan sen1,51 ylipainetta,ku mittari nayttaa absoluuttisen paineen jaka hamas alkuun.
En kylla loytanyt oikein tietoa mika ahdinpaine maksimissaan on om642 ,172 kw versiossa?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OM642 nykii
Coolerin ja imusarjan välinen paineputki on vaihdettu vuosi aikaa. Oli myös samanlainen halkeama kyljessä ja piti vihellysääntä. Vuoto vaikutti toki kiihtyvyyteen, mutta mitään nykimistä ei ollut. Täytyypä taas tarkastaa ahtopuoli vuotojen varalta.cerdo kirjoitti:Olisko samavika ku mulla,paineputki vuoti,vaikkei mitaan vihellysta eika muuta aanta pitanyt.
Rupes ilman puute selviamaan,laitoin testerin piirturin paalle ja revittelin kunnolla,ni meni vikatilan;ahdin paine liian pieni.
Selkea halkeama paineputkessa,oli vain ilmanotto putki tiella,etten aiksemmin huomannut.
Teippasin putken,et paasin kokeilee ja piirturi nousi pikkulenkin aikana 2.51bar joka on tosiaan sen1,51 ylipainetta,ku mittari nayttaa absoluuttisen paineen jaka hamas alkuun.
En kylla loytanyt oikein tietoa mika ahdinpaine maksimissaan on om642 ,172 kw versiossa?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: OM642 nykii
Täytynee tutkia itsekin tuo coolerin putket vielä, onko halkeamia, josko vika olisi siinä.
Livedataa seurasin viikonloppuna ollessani vaunun kanssa liikkeellä Wurthin online ohjelmalla ja sen mukaan atmostic pressure pyörii siinä 970hpa ja manifold pressure myös 970hpa boost pressure oli taasen jotain 1500-1900 välillä. Jostain muistan lukeneeni että nuo kolme pitäisi pyöriä suurinpiirtein samoissa arvoissa? Luin myös tukkeutuneista pakokaasun paineantureista, joita pitäisi poranterällä kalvailla puhtaiksi. Ilmeisesti kyseessä turbon ja egr venttiilin välissä oleva anturi?
Livedataa seurasin viikonloppuna ollessani vaunun kanssa liikkeellä Wurthin online ohjelmalla ja sen mukaan atmostic pressure pyörii siinä 970hpa ja manifold pressure myös 970hpa boost pressure oli taasen jotain 1500-1900 välillä. Jostain muistan lukeneeni että nuo kolme pitäisi pyöriä suurinpiirtein samoissa arvoissa? Luin myös tukkeutuneista pakokaasun paineantureista, joita pitäisi poranterällä kalvailla puhtaiksi. Ilmeisesti kyseessä turbon ja egr venttiilin välissä oleva anturi?
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM642 nykii
Noniin tämäkin vika saatiin kuntoon. Vikana oli siis osittain tukkeutunut pakopaineensäädin. Eli se EGR.n ja turbon välissä oleva anturi. Puhdistin sen ja alla olevan reijän. Koeajolenkille vaunun kanssa ja ahdot tuntui löytyvän taas ja veti hienosti ensimmäiset 15km, kunnes isommassa mäessä putosi taas limp tilaan. Vikakoodiksi edelleen sama low pressure. Kuittaus ja kuinka ollakaan sen jälkeen ilmestyi exhaust back pressure sensor, low voltage. Eli se pakopaineensäädin hajosi sitten lopullisesti.
Tänään pyörittelin uuden anturin ja nyt auto toimii kuin pitääkin. Kaikki nykäisyt vaihtamisissa katosi, vetoja on kuten pitääkin ja ennen kaikkea jaksaa taas vaunua kiskoa!
Olipahan taas sekavasti kirjoiteltu muutama postaus, mutta jos tästä jollekin muulle on apua: Jos OM642 nykii vedättäessä. Tutki ja tiivistä y-putki. Tarkasta ahtopaineensäädin ja puhdista/ vaihda uusi pakopaineanturi.
Tänään pyörittelin uuden anturin ja nyt auto toimii kuin pitääkin. Kaikki nykäisyt vaihtamisissa katosi, vetoja on kuten pitääkin ja ennen kaikkea jaksaa taas vaunua kiskoa!
Olipahan taas sekavasti kirjoiteltu muutama postaus, mutta jos tästä jollekin muulle on apua: Jos OM642 nykii vedättäessä. Tutki ja tiivistä y-putki. Tarkasta ahtopaineensäädin ja puhdista/ vaihda uusi pakopaineanturi.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM642 nykii
Mikä on virallinen nimi tälle pakopaineanturille? Pakokaasun paine-eroanturi?
Re: OM642 nykii
Ei. Pakokaasun Paine-eroanturi on dpf.n mittaamiseen tarkoitettu.Behemoth kirjoitti:Mikä on virallinen nimi tälle pakopaineanturille? Pakokaasun paine-eroanturi?
Tämä on exhaust pressure sensor. Löytyi motonetistä nimellä Polttoaineen paineanturi
https://www.merteil.fi/fin/pakokaasu_pa ... em-p-30963" onclick="window.open(this.href);return false;
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM642 nykii
W211 320 cdi OM642 nykii kun lähtee matalilta kierroksilta polkemaan kunnolla kyytiä. Jos antaa rauhallisemmin alkuun kaasua ja sitten vedättää kyllä kun pääsee yli 2000 rpm kierrokset. Koitin toisesta autosta tuota exhaust back pressure -anturia vaan ei kummene. Uusi anturi kuitenkin tulossa. Autossa Tuikkala 285/650 ja pelaa kyllä muuten kuin junan vessa.
Re: OM642 nykii
Tämä tuli kuntoon exhaust back pressure -anturilla. Voi nyt vetää tallan pohjaan missä vaa ja puskee ilman ongelmia.