Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jari k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 25.05.2016 20:43

Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja jari k »

Arvon tietäjille kysymys :) Minkä arvelisitte olevan vikana kun 6,sen pytystä menee tulppa tosi karstaiseksi ja ei sitten pelaa kun viidellä pytyllä? Onko mahdollista että olisi venttiilinvarrenkumet menny? muutkin tulpat olivat melko mustia väriltään vai onko kansi halki vai mikä olisi "tuomio". Kone 2.6 vm-88
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1104
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Riippuu siitä, onko se karstaisuus nokista vai öljyistä?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
jari k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 25.05.2016 20:43

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja jari k »

Karel kirjoitti:Riippuu siitä, onko se karstaisuus nokista vai öljyistä?

Kyllä se on öljyistä ja tosiaan muissakin tulpissa näyttäs olevan öljyistä.
Kun putsaa tuon kutosen tulpan niin taas pelaa jonkun aikaa, mutta sitten taas alkaa röpeltämään viidellä pytyllä.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1104
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ok. Alkaa kiuas olla finito... Ellei käypiä saisi muutamalla satasella, voisi olla paikka suositella täydellistä moottoriremonttia. Tai sitten vaan tyytyy siihen, ettei käynti enää ole kuin uutena. Ja sitäpaitsi... kyllähän viidelläkin pytyllä kerkiää... mihin sitä valmiissa maailmassa niin kova kiire on?

ps. mittaa nyt vaikka puristukset alkajaisiksi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Kansirempalla selviää , ohjurin kumit,venttiilien hionta , kannen plaanaus.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
Avatar
jari k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 25.05.2016 20:43

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja jari k »

Juu, pitääpä mitata nuo puristuspaineet ensi hätään jos ne ok. niin sitten tuo hiivarin ehdottama kansiremppa. Laitan puristuspaineista tänne tulokset kunhan saan ne mitattua.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kuka muistaa mistä kohdin nousee kuutos öljy kanava kanteen..Jari Ke taisi 300e koneesta laittaa tänne kuvia kannesta ja pahvista jos se vaikka tihuttaisi paineista öljyä siihen sylinteriin.
Väljään moottoriin tai renkaiden kulumiseen en usko kun nää on pommin varmoja koneita ja en ole kuullutkaan että näitä tai yleensä mersun lohkoja ois porattu väljyyden takia...kori loppuu ennemmin ja sekään ei ihan hetkessä sitä tee.
Eli ykkösen ja kuutos kohdilla on öljy kanava kansipultin reiän kupeessa ja siitä voisi kansipahvin kohdin se vuotaa..Yleensä öljy menee herkemmin nesteen sekaan..siellä ei kai ole mitään?
Mutta voi se mennä palotilaankin kuin 200d moottorissa esimerkiksi...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuoltahan ne kuvat löytyy ja niissä on selityskin miten öljykanavat ovat. M103:ssa edessäkin on paineistettu kanava mutta se on tukossa kannentiivisteellä. Siinä kun ei ole reikää kannenpuolelle. Kutosentakana on toinen josta öljy nousee kanteen. Topiikkija kuvat:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jari k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 25.05.2016 20:43

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja jari k »

atlas kirjoitti:Kuka muistaa mistä kohdin nousee kuutos öljy kanava kanteen..Jari Ke taisi 300e koneesta laittaa tänne kuvia kannesta ja pahvista jos se vaikka tihuttaisi paineista öljyä siihen sylinteriin.
Väljään moottoriin tai renkaiden kulumiseen en usko kun nää on pommin varmoja koneita ja en ole kuullutkaan että näitä tai yleensä mersun lohkoja ois porattu väljyyden takia...kori loppuu ennemmin ja sekään ei ihan hetkessä sitä tee.
Eli ykkösen ja kuutos kohdilla on öljy kanava kansipultin reiän kupeessa ja siitä voisi kansipahvin kohdin se vuotaa..Yleensä öljy menee herkemmin nesteen sekaan..siellä ei kai ole mitään?
Mutta voi se mennä palotilaankin kuin 200d moottorissa esimerkiksi...

Öljyä ei ole nesteen seassa. Juu, en usko minäkään että väljä olisi moottori. Pitää tutkia tuokin sitten ajallaan :)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1104
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Harvemmin joo on alakerrat loppu. Mutta paskalla huoltamisella/karvanoppamenttaliteetilla sitäkin on nähty.

Pointtina siis, että puristusmittaus on niin helppo toimenpide, että se kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen kuin mihinkään remontteihin ryhtyy. Sitten jos tulos, vastoin kaikkia odotuksia onkin huono, niin onpahan tilaisuus puntaroida homma vielä kertaalleen.

ps. Meillä oli yhdestä M103 moottorista venttiilivarren kumit menny jo 80tkm ajettuna, ja lykkäs öljyä palotiloihin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
jari k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 25.05.2016 20:43

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja jari k »

Karel kirjoitti:Harvemmin joo on alakerrat loppu. Mutta paskalla huoltamisella/karvanoppamenttaliteetilla sitäkin on nähty.

Pointtina siis, että puristusmittaus on niin helppo toimenpide, että se kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen kuin mihinkään remontteihin ryhtyy. Sitten jos tulos, vastoin kaikkia odotuksia onkin huono, niin onpahan tilaisuus puntaroida homma vielä kertaalleen.

ps. Meillä oli yhdestä M103 moottorista venttiilivarren kumit menny jo 80tkm ajettuna, ja lykkäs öljyä palotiloihin.
Juu, kyllä tuo puristuspainemittaus täytyy ensimmäisenä tehdä ja sitten näkee millainen remontti tulee. Tuo mittaus ilmeisesti lämpimällä koneella tehdään ja kaikki tulpat irrotettuna sekä sytytyksen ohjausyksikönjohto?
hiivari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Su 31.01.2016 16:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja hiivari »

Minulla oli juurikin tuo , että 6 pytyn kohdalta tihkui öljyä kannen välistä,korjaaja sanoi,että vakio vika.Täys kansiremppa tehtiin.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
Avatar
jari k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 25.05.2016 20:43

Re: Mb 124 m103 koneen käynti viidellä pytyllä

Viesti Kirjoittaja jari k »

Puristuspaineet koneessa 12-13bar eli kone sen puolesta kunnossa. Käyntiin lähtö kylmällä koneella on heikko, starttuuttaa älyttömästi kylmänä ja sitten kun lähtee savuttaa mutta ei mustaa, haisee rikkaalle bensalle, kusee ilmeisesti suutin/suuttimet. Alipaineletkut olen katsonut ja muutaman siihen vaihtanutkin. Vaihdan kokeeksi tuohon kutos pyttyyn uuden suuttimen.
Vastaa Viestiin