S500 murheita...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja ETA »

Tervehdys! Pihaan ilmestyi sunnuntaiajeluita varten vanha diplomaattiässä vuodelta 2001 eli w220 kyseessä. Mittarissa nyt 170tkm. Hienoa kyytiä sai ensimmäisen kuukauden. Ja nyt alkoi ongelmat.

Ensimmäinen oire oli kun maantiellä loskakelissä aloin ihmetellä ihmeellistä sivuääntä moottorista. Sitten katse osui kierroslukumittariin, kierrokset aivan tapissa ja hakkasi rajoitinta vasten, vauhti ei kuitenkaan noussut. Jarrun painallus ja kierrokset laski taas normaalitasolle, samalla syttyi tauluun ABS valo. Lisäksi ässämese pyysi vierailemaan workshopissa mm. BAS, ESP ja ilmajousien vuoksi. Nopeusmittari painui nollaan eikä näyttänyt nopeutta. Ajoin tien sivuun, sammutin ja starttasin uudestaan. ABS valo loimusi edelleen taulussa mutta muuten auto tuntui toimivan normaalisti. Sitten nopeuden ollessa taas n. 80kmh, pamahti näyttöön samat viat. Ryntäytystä moottorissa ei sentään nyt tapahtunut, mutta uutena herkkuna tuli moottorin vikavalo.

Omistan delphin tekemän autocomin kopio koodinlukulaitteen. Vikakoodeja tuli lukuisia, mm. kaikki absianturit, laatikosta epäuskottavia nopeustietoja. Laatikko luistaa yms, eikä ecm saa tietoa auton nopeudesta. koodeja oli n 50kpl enkä nyt kaikkea muistakkaan.

Nettipalstoilta sain kaivettua tietoa että yksi abs anturi mittaa auton nopeutta. Joidenkin tietojen mukaan toinen etupyöristä tai vasen takapyörä. Aloitin halvimmasta vaihtoehdosta eli tilasin eteen absianturin. Sama anturi sopii molempiin pyöriin. Kokeilin vasempaan etupyörään ja koeajolle, ei vaikutusta. Nyt tilasin uuden vasemman takapyörän anturin ja kokeilen sitä huomenna. Sen jälkeen sitten etuanturi oikeaan pyörään.

Mutta sitten joku ehdotti laatikon sisällä olevaa nopeusanturilevyä. Viittaako nämä oireet siihen vai voiko abs anturi tehdä tämmöisen? Ja olis myös kiva tietää mikä se niistä pyöristä on mikä sitä nopeutta mittaa? Jos lootan anturissa vikaa, niin sytyttääkö se myös abs valon? Tarvitaanko tässä staria ettei mene ihan arvailuksi..
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ETA kirjoitti:Tervehdys! Pihaan ilmestyi sunnuntaiajeluita varten vanha diplomaattiässä vuodelta 2001 eli w220 kyseessä. Mittarissa nyt 170tkm. Hienoa kyytiä sai ensimmäisen kuukauden. Ja nyt alkoi ongelmat.

Ensimmäinen oire oli kun maantiellä loskakelissä aloin ihmetellä ihmeellistä sivuääntä moottorista. Sitten katse osui kierroslukumittariin, kierrokset aivan tapissa ja hakkasi rajoitinta vasten, vauhti ei kuitenkaan noussut. Jarrun painallus ja kierrokset laski taas normaalitasolle, samalla syttyi tauluun ABS valo. Lisäksi ässämese pyysi vierailemaan workshopissa mm. BAS, ESP ja ilmajousien vuoksi. Nopeusmittari painui nollaan eikä näyttänyt nopeutta. Ajoin tien sivuun, sammutin ja starttasin uudestaan. ABS valo loimusi edelleen taulussa mutta muuten auto tuntui toimivan normaalisti. Sitten nopeuden ollessa taas n. 80kmh, pamahti näyttöön samat viat. Ryntäytystä moottorissa ei sentään nyt tapahtunut, mutta uutena herkkuna tuli moottorin vikavalo.

Omistan delphin tekemän autocomin kopio koodinlukulaitteen. Vikakoodeja tuli lukuisia, mm. kaikki absianturit, laatikosta epäuskottavia nopeustietoja. Laatikko luistaa yms, eikä ecm saa tietoa auton nopeudesta. koodeja oli n 50kpl enkä nyt kaikkea muistakkaan.

Nettipalstoilta sain kaivettua tietoa että yksi abs anturi mittaa auton nopeutta. Joidenkin tietojen mukaan toinen etupyöristä tai vasen takapyörä. Aloitin halvimmasta vaihtoehdosta eli tilasin eteen absianturin. Sama anturi sopii molempiin pyöriin. Kokeilin vasempaan etupyörään ja koeajolle, ei vaikutusta. Nyt tilasin uuden vasemman takapyörän anturin ja kokeilen sitä huomenna. Sen jälkeen sitten etuanturi oikeaan pyörään.

Mutta sitten joku ehdotti laatikon sisällä olevaa nopeusanturilevyä. Viittaako nämä oireet siihen vai voiko abs anturi tehdä tämmöisen? Ja olis myös kiva tietää mikä se niistä pyöristä on mikä sitä nopeutta mittaa? Jos lootan anturissa vikaa, niin sytyttääkö se myös abs valon? Tarvitaanko tässä staria ettei mene ihan arvailuksi..
Tarvitset kyllä sen starin.

Älä tilaa mitään osia ennenkuin vika on oikeasti selvinnyt.

Ilman staria voit kokeilla ottaa eri paikoista sulakkeita pois ja katsoa tuleeko vika päälle vielä. Mittariston käytöksestä päätellen sanoisin että joku ohjainlaite temppuilee ja sotkee can väylän toimintaa tms. Itsellä se oli oikea oviohjainlaite joka sai monet muuta laitteet muka olemaan rikki. Vika selvisi staristakin huolimatta vasta sulakkeiden irroittelulla. Kun irroitti oikean etuoven sulakkeet loppui vian ilmeneminen.

Kerrohan mistä vika sitten löytyi jos ei ole niissä abs antureissa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tähän kohtaan en lähtisi sulakkeita nyppimään. En tiedä autocomista mutta kyllä sieltä varmaan saa luettua jotain anturidataa ja näkee toimivatko ABS-anturit (tasaisessa ajossa sama nopeus kaikilta) ja onko vaihteiston pyörimisantureiden lukemat stabiileja ja oikein suhteessa valittuun vaihteeseen ja ajonopeuteen jne.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja jysi »

ETA kirjoitti:loskakelissä
vierailemaan workshopissa mm. BAS, ESP ja ilmajousien vuoksi
Nettipalstoilta sain kaivettua tietoa että yksi abs anturi mittaa auton nopeutta
Mutta sitten joku ehdotti laatikon sisällä olevaa nopeusanturilevyä. Viittaako nämä oireet siihen vai voiko abs anturi tehdä tämmöisen? Ja olis myös kiva tietää mikä se niistä pyöristä on mikä sitä nopeutta mittaa?
Kaikki ABS-anturit mittaa auton nopeutta, siksihän niitä on joka pyörässä. ESP-moduli vertailee nopeuksia ja antaa nopeustiedon CAN-väylän kautta muulle autolle.
Nollaa vikakoodit käy ajamassa pikku lenkki (toivottavasti rajoitukset sallii 100-120 km/h), kokeile laittaa vakionopeussäädin päälle. Jos ei pysy ja/tai ASB/EPS-varoitus tulee tauluun, jokin anturi on pois pelistä. Lue koodit, niistä pitäisi selvitä mikä pyörä on kyseessä. Tarkista kehä, vaihda anturi.
Jos vika esiintyy vain loskakelillä, anturin johdon eristeessä on vikaa -> johtaa maihin märällä kelillä.
Korjaa ensin ABS-anturit, sitten laatikon kimppuun jos vielä tulee nopeuseroherjaa, se vika voi johtua tästä ABS-viasta kun auton nopeus puuttuu väylästä. Toinen yleinen vika on johdinlevy (tarkemmin siinä kiinni oleva nopeussensori) mutta turha tehdä sille vielä mitään.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja AK47 »

DBFI kirjoitti:Tähän kohtaan en lähtisi sulakkeita nyppimään. En tiedä autocomista mutta kyllä sieltä varmaan saa luettua jotain anturidataa ja näkee toimivatko ABS-anturit (tasaisessa ajossa sama nopeus kaikilta) ja onko vaihteiston pyörimisantureiden lukemat stabiileja ja oikein suhteessa valittuun vaihteeseen ja ajonopeuteen jne.
En usko anturivikaan koska oireet on enempi canin sekoiluun viittaavia. Joku ohjainlaite on todennäköisesti sekoittamassa canväylän toimintaa ja se selviää ilman staria esin sulakkeita nyppimällä. Mikään ei mene sillä lailla rikki tai sekaisin. Palaahan ne sulakkeet joskus kun niiden kuuluukin niin tehdä. Toinen vaihtoehto on nyppiä can väylän piuhoja irti. Mutta toki ensin starilla katselemaan ja nollaamaan vikakoodit jos mahdollista.

Tietty mukavinta olisi jos vika olisi abs anturissa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja jysi »

Yhden anturivikaisen W220 kanssa oli juuri samat oireet. Poudalla iski päälle 80-100 vauhdissa ja loskasäällä heti kun liikkeelle pääsi. Kaikki mainitut vikailmoitusta antavat toiminnot (ESP, BAS, Airmatic, vaihdelaatikko) on samasta CAN-nopeustiedosta kiinni ja sitä ei tule jos yksi anturi tippuu kelkasta (uudemmissa softissa on luultavasti eri logiikka kun näin dramaattisia vikoja on vähemmän...)
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja maukku »

AK47:n kanssa samaa mieltä, Star tai klooni tarvitaan. Auto on täynnä hienoa elektroniikkaa ja tietotekniikkaa, ei vikoja kannata arvailla, tai turha osien vaihto tulee kalliiksi. Lisäksi diagnostiikka on jo varsin kehittynyttä 2001. Itse en ainakaan pärjäisi ilman "Staria", jos aikoo itse autoa korjailla.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja DBFI »

maukku kirjoitti:AK47:n kanssa samaa mieltä, Star tai klooni tarvitaan. Auto on täynnä hienoa elektroniikkaa ja tietotekniikkaa, ei vikoja kannata arvailla, tai turha osien vaihto tulee kalliiksi. Lisäksi diagnostiikka on jo varsin kehittynyttä 2001. Itse en ainakaan pärjäisi ilman "Staria", jos aikoo itse autoa korjailla.
No ei sillä star'illa ainakaan AK47:n autoa ole saatu kuntoon. CAN-vikakin "selvisi" johtoja nyppimällä eikä testerillä testaamalla.

Autocom/Delphiä tuntematta väittäisin että silläkin saa luettua tähän ongelmaan liittyviä tietoja kattavasti vaikka aina ei pärjää star'ille. Tuntuu vaan star-kauppiaiden pakkomielteeltä tyrkyttää testeriä joka kohtaan.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja AK47 »

DBFI kirjoitti:
maukku kirjoitti:AK47:n kanssa samaa mieltä, Star tai klooni tarvitaan. Auto on täynnä hienoa elektroniikkaa ja tietotekniikkaa, ei vikoja kannata arvailla, tai turha osien vaihto tulee kalliiksi. Lisäksi diagnostiikka on jo varsin kehittynyttä 2001. Itse en ainakaan pärjäisi ilman "Staria", jos aikoo itse autoa korjailla.
No ei sillä star'illa ainakaan AK47:n autoa ole saatu kuntoon. CAN-vikakin "selvisi" johtoja nyppimällä eikä testerillä testaamalla.

Autocom/Delphiä tuntematta väittäisin että silläkin saa luettua tähän ongelmaan liittyviä tietoja kattavasti vaikka aina ei pärjää star'ille. Tuntuu vaan star-kauppiaiden pakkomielteeltä tyrkyttää testeriä joka kohtaan.
Oviohjainlaitteen kanssa ilmennyt ongelma selvisi lopulta sulakkeita ja johtoja nyppimällä. Suoraan ei testeri sitä sanonut. Mutta ilman testeriä ei olisi auto ollut liikennekelpoinen, koska jäi liuta valoja palamaan ja ei se pelkkä johtojen irroituskaan auttanut kun se laite oli silti can väylässä kiinni. Oli pidettävä että vilkku toimii. Ilman staria ei olisi tullut hommasta mitään. Testerillä myös selvisi ettei muissa laitteissa ollut oikeasti vikaa. Ne pelasi pakko ohjaamalla ja testejä ajamalla selvisi että ehjiä ovat.

Johtosarjassa on todennäköisesti vieläkin vikaa peilille koska välillä avustinvalo pelaa välillä ei.

Jos olisin vaihtanut kaiken mitä star tai joku muu testeri ehdottelee olisin voinut samalla rahalla ostaa ehjän auton :D

En ole ajatellut myydä testeriäni kenellekkään. Mutta suosittelen edelleen että autosta luetaan vikakoodit testerillä piste.

Ei sinunkaan tarvitse mennä veholle ostamaan testeriä, sen kun luetat siellä koodit ja testautat autoasi.

Päivän selvä asia, että testeri on tärkein huolto ja korjautyökalu 2000 jälkeen valmistettuihin mersuihin, vanhempiinkin.

Mitenkäs tämä kysyjän auto korjataan ilman testeriä - vittuilulla tai viisastelulla? Vastaa nyt jos tiedät? Kun nyt kerta tässä olet.
Viimeksi muokannut AK47, Su 09.08.2020 02:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja maukku »

"Tuntuu vaan star-kauppiaiden pakkomielteeltä tyrkyttää testeriä joka kohtaan"
Minä en ole koskaan myynyt yhtään "Staria" vaikka niitä jokunen ylimääräinen onkin omiksi tarpeiksi.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja jysi »

Stari tai mikä vaan kunhan sillä saa vikakoodit ymmärrettävästi luettua ja kuitattua, siitähän on kysymys että kaikki viimeisten vuosien häiriöt siivotaan ja sitten aletaan keskittyä siihen mikä on edelleen rikki ja miksi se menee aina vaan rikki.
Viime metrit on sitten mentävä joko a) osia vaihtelemalla tai b) vika vahvistettava mittaamalla (ABS-anturin tapauksessa esim. oskilloskooppi + yleismittari)
Vaihtoehto a) on usein merkkihuollloissa käytetty ja osakustannuksiltaan kalliimpi vaihtoehto, b) työläämpi mutta taloudellisempi jos korjaajan (oma?) aika ei ole kovin kallista. WIS ohjeistaa myös joskus muiden mittalaiteiden käyttöä vian diagnosoinnissa mutta ei läheskään aina.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja DBFI »

maukku kirjoitti:"Tuntuu vaan star-kauppiaiden pakkomielteeltä tyrkyttää testeriä joka kohtaan"
Minä en ole koskaan myynyt yhtään "Staria" vaikka niitä jokunen ylimääräinen onkin omiksi tarpeiksi.
Tässähän itse vastasit jo mutta en tietenkään tarkoittanut sinua jos/kun et ole noita foorumilla myynyt. Itselle ihan sama myykö joku laitteita foorumilla sääntöjen vastaisesti tai luvalla muualla mutta piilomarkkinointi vie autettavaa harhaan.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: S500 murheita...

Viesti Kirjoittaja jusi »

jysi kirjoitti:Yhden anturivikaisen W220 kanssa oli juuri samat oireet. Poudalla iski päälle 80-100 vauhdissa ja loskasäällä heti kun liikkeelle pääsi. Kaikki mainitut vikailmoitusta antavat toiminnot (ESP, BAS, Airmatic, vaihdelaatikko) on samasta CAN-nopeustiedosta kiinni ja sitä ei tule jos yksi anturi tippuu kelkasta (uudemmissa softissa on luultavasti eri logiikka kun näin dramaattisia vikoja on vähemmän...)
Joo, faceliftissa ei tule vaihteistosta tai airmaticista ilmoitusta viallisen ABS-anturin vuoksi, vaan "ainoastaan" ABS/BAS/ESP ja Presafe inactive -herjat ja parametriohjaus menee raskaaksi.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Vastaa Viestiin