Apua! Viton tuuletin hajos ja kesä kuumimmillaan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Apua! Viton tuuletin hajos ja kesä kuumimmillaan.

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Ulkona on noin +22 astetta ja Vitossa varmaan +60 astetta , kun tuuletin on täysin hengetön. Ajoin pe aamuna ja kaikki toimi ja sitten pe iltapäivällä kun lähdin liikkeelle puhallin(tuuletin) oli täysin hengetön.

Olen tarkistanut kaikki mahdolliset ja mahdottomat sulakkeet ja kaikki ovat ehjät. Ajankuluksi purin sitten "keskikonsolin" ja totesin että kaikki lämmön suuntaimet ja säätimet on integroitu yhteen samaan pötkyyn. Tosin rullattavan nopeussäätimen saa irroitettua "pötkystä" ja purettua, mutta mitään mekaanista vikaa siinä en havainnut.

Onko jollain kokemusta kun Viton tuuletin menee täysin hengettömäksi ja sulakkeet on silti kaikki ehjät. Missä vika?

Saako virtalukon pohjan jotain kautta purettua, että ei hajoa mitään?

Arvioisin että vika on itse tuulettimessa, katkaisijassa, virtalukon pohjassa tai sitten joku " :evil: " keskusohjainyksikkö(=halpa) on hajonnut.

Onko mitään toivoa :cry: , vai pitääkö tuo Vito viedä merkkikorjaamolle "halpaan" korjaukseen......

Vito 112CDI-99
C farkku 2.2cdi 2005
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Puhaltimen säädössä on yleensä jokin pääte-transistori tms., joka on "yleensä" jossain ilmakanavassa puhaltimen lähellä ison jäähdytysrivan kanssa.
Tämä kun palaa, puhallin joko sammuu kokonaan tai pauhaa täysillä koko ajan.
Tietämättä viton sähköistä yhtään-mitään en kuitenkaan uskalla kertoa juurikaan enempää puutaheinää.. :shock:
Viimeksi muokannut Jarno.v, Su 12.06.2005 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhallin on siinä ratin alapuolella, olikos se vasemmalla.
Näkyy kojelaudan alta.

Laita auto käyntiin tai ainakin virta päälle ja kolauttele puhallinta lujasti, jos se lähtee pyörimään niin vika on puhaltimessa.

Osta uusi ja vaihda...

(sulakkeita on rattiputken verhouksen ja kuskin penkin alla sekä vänkärin jalkatilassa)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minulla on juuri tuollainen vika, meni joskus hengettömäksi, oli hengetön noin viikon ja mukulakivissä ajellessa tulee kuntoon. Nykyään se on hengetön hetken aikaa ja yks kaks lähtee käyntiin.

Hiilet todennäköisesti loppu, eli motonetista uusi puhallin tjms. Ajettu noin 200 tkm kun se semmoiseksi meni, kulutusosa se tuuletin / hiilet.

Ei kukaan ole niitä pelkkiä hiiliä koittanut vaihtaa, vaikka eipä se tuuletinkaan paljoa maksa, mutta noita on niin mukava koittaa itse räplätä.

Juu kuulemma vasemmalla se moottori, katsotaan josko kesälomalla se sieltä kaivetaan esiin.

[edit: Tuolla on juttua moottorista / hiilistä http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31072005.html ]
Viimeksi muokannut veskola, Ke 03.08.2005 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Kiitti vinkeistä. Taidan nyt ensiksi koota takasin tuon "keskikonsolin" ja ettiä sitten sen puhaltimen moottorin. Sille puhaltimelle sitten hieman "Isän käestä", jotta näkee onko siellä eloa lainkaan. Sähkökytkentäkaavio olisi mukava saada, mutta en ole onnistunut löytämään. Noh, eiku kokoamaan ja purkamaan, autoahan tarvii vasta maanantaina eli huomenna...... :roll:
C farkku 2.2cdi 2005
haqulinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 11.12.2004 22:25

Viesti Kirjoittaja haqulinen »

Vähän aiheesta poiketen:

Lämmönsäädin ei toimi vitossa kovinkaan hyvin, vaan kun auto on kylmä, niin puhaltaa kylmäasennossa kylmää. Aavistuksenkin kun kääntää lämpimän (punaisen puolelle) niin puskee tosi lämmintä, vaikka säädin on vielä "sinisellä alueella". Tilanne tasautuu, kun on ajanut noin 20 km, mutta silti lämmönsäädin reagoi hitaasti ja vähän sekavasti.

En itse keksi muuta kuin lämmönsäätimen vaihdon? Onko kallis operaatio?

Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

haqulinen kirjoitti:Lämmönsäädin ei toimi vitossa kovinkaan hyvin,....
Olen havainnut aivan saman, eli koitat säätää kylmästä hieman lämpöiselle päin, alkaa pirusti tulla lämmintä, eli se säätöosuus ei ole lineaarinen. -> Ominaisuus vai vika ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikös ne mersut ole olleet jo kauan sitten semmoisia että jos sisälämpötilaksi nuuskitaan vaikka 10 astetta ja lämmön kääntää 20 asteen nurkille niin lämppäristä tulee tulikuumaa kunnes 20 astetta on saavutettu ?

Ainakin 124.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Enpä ole ajatellut, että Vitossa olisi sellaista lämpötilannuuskijaa, olen pitänyt sitä säädintä aivan 'dami' nuppina, josta vain säädetään lämpimän puhalluksen määrä, siis ei termostaattia missään. Kun ei siinä mitään astelukemiakaan missään ole, eikä käyttöohjekkaan taida semmoista ominaisuutta mainita.

[edit: Lämpötilannuuskija on se reikä siinä keskiohjauspaneelissa, se kannattaa putsata pölystä, paneeli on muutamalla ruuvilla kiinni]
Viimeksi muokannut veskola, Su 07.08.2005 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Höylä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 12.06.2005 09:45

Viesti Kirjoittaja Höylä »

No niin, ongelma ratkaistu.

Eli kaikille Vitokuskeille tiedoksi, ennenkuin puratte koko kojelaudan jos puhallin ei pelaa. Alkakaa vian etsiminen ohjauspylvään vasemmalta puolelta kojelaudan alta löytyvästä johtohärdellistä. Etsi sieltä miljoonan johdon seasta punainen, sinisellä raidalla varustettu noin 3mm2 johto ja sen kaveri samanpaksuinen musta johto. Ovat tuuletinmoottorin joitain virtajohtoja(?) ja liitos siellä moottorilla heikompi kuin syksyn eka jää. Noin tekemällä säästät n. miljoona ärräpäätä ja ei tarvi turhaan purkaa epsanjan poikien kokoamaa sisustaa....

Eli kun tuuletin temppuilee, niin johtoa liikutteleen ja avot taas toimii hetken. Kannattaa noin pitemmän päälle kylläkin tehdä se liitos uusiksi :wink:

Onko muuten kierroslukumittarin konkka mittarin takana vai jossain muualla(=helpommassa paikassa)? Viton kiekkamittari elää ihan omilla luvuilla ja se vanha tuttu konkan kuivuminen se vika yleensä on.

ps. Kyllä siellä "keskikonsolihärdellissä" oli se lämpötilan nuuskija. Ja aivan umpitukossa pölystä, joten ei ihme että "nuuskii" ihan mitä sattuu lämpöarvoja.
C farkku 2.2cdi 2005
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tulipa perjantai-illan ratoksi vaihdettua sisäilmasuodatin ja samalla tutkittua tuota ilmanvaihtojärjestelmää... puhaltimen sijoitus ennen suodatinta herätti hämmästystä; kaikki moska pääsee sinne moottorin hiilille ja kuluttaa hiilet ja kuparit helekuttiin lyhyessä ajassa. Suodatin on varmaan lisätty siinä vaiheessa kun autosta on ollut esittelykappale valmiina... siinä määrin ergonomiselta ja viksulta systeemiltä vaikutti.

Suodattimen onnistuneesta vaihdosta riehaantuneena aloin laittaa sitten sunnuntai-iltana puhelimen autosarjaa paikalleen. Taas tuli hämmästystä, apukuskin jalkatilasta piti löytyä sulakerasia, mutta eipä siellä mitään ollut. Ratin pylväässä ja kuskin penkin alla on sulakkeita, mutta mikään niistä ei näyttäisi olevan puhelimelle kuuluva, joten ajattelin ottaa virran tupakin sytyttimeltä, joka toteutukseltaan ei ansaitse MB-leimaa.... :(

Puhelimen telineelle olisi välttävä paikka lämmityssäätimien yläpuolella, mutta ei millään raaskisi tehdä reikiä ehjään muoviin, vaan eipä taida valmiita telineitäkään mistään löytyä.

JOhtoja kiinnitellessä totesin, että lämmönsäätö menee ilmeisesti säätönupista suoraan vaijerilla hanalle, vai olisiko siellä nupin päässä joku säädin...?
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

Vitot, joissa on ilmastointi on myös lämpötilan tunnistin ei muissa.

Lämmönsäätimen epälineaarinen toiminta VOI johtua lämmönsäätimen vaijerin kiinnikkeen luistamisesta pidikkeessään. Eli suomeksi vaijerin on päässyt liikkumaan kiinnikkeessään jommassa kummassa päässä. Huomaa siitä jos äärilaitaan käännettäessä on "tyhjää" laidoilla.
Sprinttereihin on vaihdettu aktiona kyseisiä vaijereita.

Jos puhallin ei toimi missään katkaisijan asennossa on puhaltimen hiilet lopussa tätä kautta koko puhallin, koska kollektori on yhtä pehmeetä, kuin hiilet....
Jos taas toimii 4 asennossa niin katkaisinpaneeli rikki. <- sisältä vastus rikki TMS.
Tällä alkuun

Ainiin! kun vaihdat puhallinmoottoria irroita ilmakanavan suutinhärdellin, siitä kautta on huomattavasti helpompi irroitaa se kolmas ruuvi.. Niin ja se styroksin pala rautakehikkoineen kannattaa taittaa sivuun..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vanttom kirjoitti:joten ajattelin ottaa virran tupakin sytyttimeltä, joka toteutukseltaan ei ansaitse MB-leimaa.... :(

Puhelimen telineelle olisi välttävä paikka lämmityssäätimien yläpuolella, mutta ei millään raaskisi tehdä reikiä ehjään muoviin, vaan eipä taida valmiita telineitäkään mistään löytyä.
Sulakekaavioissa on merkittynä se autopuhelimen sulake, MUTTA olikohan siten että kyseistä sulaketta, eikä edes sitä kantaa löydy autosta mikäli auto on tilattu ilman autopuhelinoptiota. Tästä en ole aivan satavarma, mutta selviää kun tutkii sitä sulakekaaviota oikein ajan kanssa.

Tosiaan ainoat sulakerasiot on juuri mainitsemissasi paikoissa, ja uudemmissa (1999...?) Vitoissa se toinen tai siis kolmas rasia löytyykin sitten jo sieltä pelkääjän jalkatilasta ja paremmin järjestellynä. 1997 ulos rullannut sulakejärjestely siellä penkin alla on kaoottinen johtohässäkkä, johon liitetään johtojen varassa roikkuvia sulakemoduleiota kuin legopalikoita ikään. Kukahan pelle senkin on suunnitellut.

Puhelimelle yksi vaihtoehto on liimattava magneettinappi siihen vaihdekepin yläpuolelle. Ei oikein järkevää telineen paikaa löydy, ja reikiähän ei saisi tehdä :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Puhelimen telineelle keksin jo paikan. Toteutus vaatii hiukan askartelua, mutta kojelaytaan ei tarvi tehdä yhtään reikää lisää vaan olemassaolevat katkaisijan paikat riittää kiinnitykseen. Tarkempia tietoja seuraa jahka ehdin häkkyrää toteuttamaan... nyt ei ehdi kuin nippanappa töihin... nukkuminenhan on turhaa näin kesällä :lol:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

dealer kirjoitti:Eikös ne mersut ole olleet jo kauan sitten semmoisia että jos sisälämpötilaksi nuuskitaan vaikka 10 astetta ja lämmön kääntää 20 asteen nurkille niin lämppäristä tulee tulikuumaa kunnes 20 astetta on saavutettu ?

Ainakin 124.
Joo näinhän se on. Tekniikan Maailmassa aina mainitaan automaattisen lämpötilansäädön omaavasta autosta negatiiviseen sävyyn (viimeksi taisi olla BMW), että "suuttimista tuleva ilma on lämpimämpää kuin valittu asteluku". No tottakai se on lämpimämpää, eihän ne lämpötilat siinä rullassa/näytössä tarkoita puhallettavan ilman lämpötilaa vaan kabiinin tavoitelämpötilaa... :evil:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erinomainen toimintatapa muuten, koko talven säätörulla sai olla samassa asennossa kelistä riippumatta.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Nyt on puhelinteline paikallaan. :D On se sitte meinaan ruma, oikeen kaiken risainin mestarinäyte, mutta ei sen väliä...

Toteutus meni niin, että katkaisijan reiästä peitekansi pois-> mitta kauluksesta ja valitaan ruuviksi M5x40-> ruuviin aluslevy halkaisijaltaan 20-25mm-> aluslevyyn kojelautaa vastaan tulevalle puolelle kaksipuoleinen teippi ja alle mutteri "ilmastointiteipillä" kiinni. Kiinnike-ruuvi-aluslevy-mutteri-teippihässäkkä reikään ja asemoidaan oikeaan yläkulmaan sekä kiristetään ruuvi, niin siinä on ja pysyy.... ainakin toistaisksi :lol: Johdotkin mahtui vielä samasta rööristä...

Joku viksumpi vois varmaan tehdä semmosen aluslevyn korvaavan vastakappaleen kierteillä varustettuna, jotta sen saisi vaan laittaa sinne alapuolelle...
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja peksu »

Finski kirjoitti:Vitot, joissa on ilmastointi on myös lämpötilan tunnistin ei muissa.
Jos taas toimii 4 asennossa niin katkaisinpaneeli rikki. <- sisältä vastus rikki TMS.
Tällä alkuun.


Tuossahan selvis yksi vika, katkaisija varmaan rikki kun toimii vain 4 asennolla.. pitääpä alkaa availemaan ennen syssyä.. KIITOKSIA.
108cdi vm.2000
Avatar
valtsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 28.01.2006 00:45
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja valtsy »

No niin olis sitten lämmityslaitteen puhallin keittiön pöydällä, mitenkäs nuo hiilet irtoaa näpsäkästi ettei kaikki loputkin osat hajoa Kuva
Kuva moottorin merkki vaneo eli perilaadukasta epsanjalaista :roll:
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

Taita vain nuo ohuet pidikkeet ,jotka estävät jousien irtoamisen,varovasti takaisin (suoraksi) niin hiilet ovat irti.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Avatar
valtsy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 28.01.2006 00:45
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja valtsy »

Vaihtoonhan se meni koko moottori sitten kuitenkin :? Liukurengas oli vielä kaupanpäälle kaput. Kuvallinen tarinakin löytyy jossain muodossa julkastavaksi ja seuraaville ehkä vinkkiä antamaan
Eli aloitetaan purkamalla hiukan
http://i13.photobucket.com/albums/a280/ ... allin1.jpg
http://i13.photobucket.com/albums/a280/ ... allin2.jpg
http://i13.photobucket.com/albums/a280/ ... allin3.jpg
puhallin loistaa olemassa olollaan kuskin jalkatilassa :lol:
http://i13.photobucket.com/albums/a280/ ... allin4.jpg
Suhteellisen hyvin pääsee käsiksi konepellin ja käsijarrun vaijerien puretusta aukosta
http://i13.photobucket.com/albums/a280/ ... allin5.jpg
piuhat pois tieltä nippusiteitä napsien
http://i13.photobucket.com/albums/a280/ ... allin6.jpg
ja poiskin sopi suhteellisen vaivattomasti
http://i13.photobucket.com/albums/a280/ ... allin7.jpg
http://i13.photobucket.com/albums/a280/ ... allin8.jpg
kasaus luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä :D eniten otti aikaa vaijereiden takaisin laitto jostain syystä :roll:
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Löytyi tämmönen ohje sisäilmasuodattimen vaihtoon:
http://www.boschautoparts.co.uk/pcCFil10.asp?c=2&d=1

Kuka vaihtaa V-klasseen suotimen 20 minuutissa (selvin päin... :shock: )

Muuten hyvä ohje kuvineen kaikkineen...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos selvinpäin pitää olla niin ei mene kuin 10 min :twisted:

tai no se riippuu jos on se keskikonsoli edessä ja se pitää irroittaa.

Taitaa se 20 min tarkoittaa laskutettavaa aikaa, enempää se ei saisi olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Tuosta hytin lämmönsäädöstä/lämpötilannuuskijasta, jota tässäkin ketjussa on käsitelty...

Osaako joku joskus W638:n uutena ostanut sanoa, että onko se heti uudesta saakka ollu tuo lämpötilan säätö tuollainen älytön toiminnaltaan?
Vai meneekö se vanhemmiten pikku hiljaa tällaiseksi mahdottomaksi?

Onko kukaan koskaan ostanut tuota kojelaudan lämmönsäädön piirilevyä uutta? Auttanut asiaan?

Tätä lienee turha kysyä mutta minkäslainen komponentti se lämmönnuuskija on, jos sen saisi vaihdettua? Sijainti on tiedossa kyllä ja se minkä näköinen se on ;)

Tuntuu ihan mahdottomalta 5-10 plusasteen lämmöissä tuon käyttäytyminen, veikkaisin että mitä kylmemmät ilmat sitä ikävämmäksi olot hytissä käy.
Jotain tarttis tehrä.
112 CDI A -02
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Kukaan ei osaa sanoa onko se jo uutena tuollainen?
112 CDI A -02
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No kun ei ymmärrä mitä tarkoittaa "...että onko se heti uudesta saakka ollu tuo lämpötilan säätö tuollainen älytön toiminnaltaan? "

Se on alkujaan termostaattiohjattu, eli kun käännät säätimestä hitusen, hetken aikaa tulee täydellä teholla kuumaa tai kylmää kunnes säädetty lämpötila on saavutettu. Sikäli se mersun säädin poikkeaa muista autoista.

Ihan hienosti se lämpötilan säädin minulla toimii. Aluksi tosiaan ihmetytti kun halusi säätää hieman kylmemmälle, niin hetken aikaa tulee jäätävän kylmää ulkoilmaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Anteeksi, se ei tietenkään tarkoita että jos se meillä on (ehkä?) ongelmana, että kaikilla olisi sama.

Tarkoitan siis älyttömällä toiminnalla sitä, että jos lähdet aamulla liikkeelle kun auto on kylmä, tulee sieltä jonkun ajan päästä tolkuttoman kuumaa.
Niin tuskaisen kuuma tulee, että juuri kun ajattelet avaavasi ikkunan, alkaa helpottaa.

Lämpötilan säätö ei tuossa vaiheessa ole käynyt edes lähelläkään puoliväliä, matkassa mitattuna ehkä senttimetri kylmän suunnasta kuumaan.

Vääntämällä kylmälle sieltä tulee kyllä kylmää mutta sekin kestää hetken.
Ja kun sitä alkaa säätelemään kylmää/kuumaa jne, tuntuu ettei koskaan saa kohdalleen.

Ilmeisesti meillä tuo termostaatti reagoi todella hitaasti, enkä tiedä onko sille tehtävissä mitään muuta kuin ostaa uusi lämmönsäätöyksikön piirilevy, jos haluaa kuntoon?
112 CDI A -02
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Eppäilemättä jostain päin kapiinia löytyy samanmoinen värkki kuin muistakin autoista, eli ilmanlämpötilan nuuskija: pieni ropelli pyörittää kapiinin ilmaa jollekin lämpötilaan reagoivalle elektroniselle komponentille, jonka arvon muutoksen perusteella lämpötila arvotaan.
Kyseisen ropellin toimimattomuus saa aikaan juurikin tuollaisen sauna-pakastin-ilmiön.
Voipi toki olla se itse lämpötilan mittaava komponenttikin viallinen.
Monasti on ropellissa pölyä ja muuta möhnää.

Jos semmosta puhallinta ei ole, niin sitte se lämpötilaa mittaava komponentti on sijoitettu soveliaaseen paikkaan.
Toimimattomuuden voi tällöin selittää jokin kyseisen komponentin toiminnan estävä materiaali; esim jälkiasennettu verhoilu.

Eikä se manuaalinen säätö meillä karvalakkikuskeilla ole sen kummempi; kolme asentoa on, kylmä, kuuma ja oikeen kuuma...
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Komponentin sijainti on kyllä tiedossa ja se on siinä piirilevyllä josta kaikkia auton lämmitykseen ja tuuletukseen liittyviä toimintoja hoidetaan.

Mitään ropellia siinä ei ole, enkä ole moisiin ropelleihin tässä autoiluelämässäni vielä törmännyt.
112 CDI A -02
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jasså, mää taas olen useammassakin ilmastoinnilla varustetussa autossa nähnyt tuommosen ropelli-värkin.
Monessa on niitä ollut jopa 2 tai useampia eri puolella ohjaamoa... vitossa tosin koppi on niin pieni, jotta siinä ei tartte kuin yhden...

Onkos tässä kyseisessä yksilössä ilmastointi..? Vai onko tuota "termostaattisäätöä" myös ilman ilmastointia olevissa malleissa?

Siellähän on kaksi (tai kolme) mahdollisuutta miksi se toimii tuolla tavalla.
1)Oletetaan, että se lämpötilan mittaava komponentti toimii oikein, mutta vesihana ei säädy oikein -> lämpötilatieto ei siirry säätimeltä ohjaavalle laitteelle (varmaan servo) tai sitte hana jumii
2)Mittaavalle komponentille tulee jostain ilmakanavasta tai muualta viileetä ilmaa, joka saa säätimen kuvittelemaan jotta kapiinissa on kylmä edelleen...

Voi sitä kompoa jollain +40 asteella koittaa lämmittää ja katsoa mita se siitä arvelee...

Viton kyseessä ollen arvelisin jotta se säätömoottori jumii tai on muuten toimimaton...

onhan toi systeemi semmonen, että veden kiertoa säädetään eikä ilmavirtausta kennon läpi tai ohi...?
Vastaa Viestiin