automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
^Axu^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 11.01.2004 13:54
Paikkakunta: Hml

automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja ^Axu^ »

Kyseessä on -89 W201 2.0 koneella.

Ikää ei oo vielä ajaa autolla mutta kun sen jossain välissä saan käyttööni niin tekisi todellakin mieli vaihtaa automaattiloota pois.

Millanen operaatio tuo vaihto on? Mitä joutuu vaihtamaan/muuttamaan?
[b]Mercedes C280 Sport W202[/b]
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mutupohjalla väittäisin että melkoisen tikkuinen homma. :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tuossa alempanahan on vastaavanlaista joku miettinyt W124:aan. . Eli vauhtipyörää, kardaania yms. joutuu vaihtamaan, sitten kytkin käyttöjärjestelmineen, kaasuvivustoissa taitaa olla eroa, keskikonsolissa samoin, entä sitten perän välitykset, sopivatko manuaaliin....puhumattakaan mm. jostain automaatin öljynjäähdyttimestä, jollainen sellainenkin olisi kiva saada sovitettua...

Eli ei niinkään plug and play-tyyppinen homma. Ja kun siihen käsinvaihtamiseen kumminkin kyllästyy muutamassa viikossa, niin johan se on kohta pakko vaihtaa tomaatti takaisin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
^Axu^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 11.01.2004 13:54
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja ^Axu^ »

Aku P kirjoitti:Tuossa alempanahan on vastaavanlaista joku miettinyt W124:aan. . Eli vauhtipyörää, kardaania yms. joutuu vaihtamaan, sitten kytkin käyttöjärjestelmineen, kaasuvivustoissa taitaa olla eroa, keskikonsolissa samoin, entä sitten perän välitykset, sopivatko manuaaliin....puhumattakaan mm. jostain automaatin öljynjäähdyttimestä, jollainen sellainenkin olisi kiva saada sovitettua...

Eli ei niinkään plug and play-tyyppinen homma. Ja kun siihen käsinvaihtamiseen kumminkin kyllästyy muutamassa viikossa, niin johan se on kohta pakko vaihtaa tomaatti takaisin.

Kyllä näin nuorena on kiva kuitenkin revitellä manuaalilla kuin kyrvistellä tomaatilla :)

Eli aika helvetin iso homma olisi siis edessä.

MItes muuten millaiset mahtaa olla erot manuaalissa ja tomaatissa tuo 0-100km/h kiihdytys?
[b]Mercedes C280 Sport W202[/b]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mielestäni ei kannata tuohon savottaan lähteä, vaihda koko autoa, löydät jonkun ketä haluaa vaihtaa oman manuskan tomaattiin :wink:
Avatar
^Axu^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 11.01.2004 13:54
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja ^Axu^ »

epk kirjoitti:mielestäni ei kannata tuohon savottaan lähteä, vaihda koko autoa, löydät jonkun ketä haluaa vaihtaa oman manuskan tomaattiin :wink:
Onhan tuokin mielessä käynyt mutta kun tämä meidän yksilö on todellakin niin hyväkuntoinen yksilö hyvillä varusteilla ja itse olen nähnyt jo rakkautta tätä pirssiä kohtaan paljon mutta kun mieli kuitenkin tekisi manuaalia :)
[b]Mercedes C280 Sport W202[/b]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

^Axu^ kirjoitti:
epk kirjoitti:mielestäni ei kannata tuohon savottaan lähteä, vaihda koko autoa, löydät jonkun ketä haluaa vaihtaa oman manuskan tomaattiin :wink:
Onhan tuokin mielessä käynyt mutta kun tämä meidän yksilö on todellakin niin hyväkuntoinen yksilö hyvillä varusteilla ja itse olen nähnyt jo rakkautta tätä pirssiä kohtaan paljon mutta kun mieli kuitenkin tekisi manuaalia :)
se on hetken hupia, ymmärrrän hyvin miksi mieli tekee nyt manuskaa, voin kokemuksesta kertoa että vähän ajan päästä tekee kahta kauheammin mieli takas automaattia :lol:

jos "tehoja" haet manuaaliin vaihdolla, kehoittaisin taas vaihtamaan, isompi koneiseen tällä kertaa :twisted:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

epk kirjoitti: se on hetken hupia, ymmärrrän hyvin miksi mieli tekee nyt manuskaa, voin kokemuksesta kertoa että vähän ajan päästä tekee kahta kauheammin mieli takas automaattia :
Juuri näin. Vähintä, mitä voi tehdä on että pistää automaatin talteen ja vaihtaa sen takaisin sitten kun on autonvaihdon aika. Tuommoiset oudot tekniikan osien vaihdot eivät ainakaan auton haluttavuutta lisää....

Onhan siinä sitä hommaa, jos aikoo vaihtoon ryhtyä. Hakutoiminnolla voisi päästä alkuun urakan suuruudesta, on sitä täällä puntaroitu ennekin.

Tehon tuntuhan vaihdolla ei saa lisää, automaatilla ne tulevat yleensä ripeimmät lähdöt valoistakin, kun ei mene turhaa aikaa pykälien arpomiseen ja mitä kaikkea siinä joutuu tekemään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minä olen ehdottomasti manuaalin kannalla. Onhan tuo kuitenkin eka autosi (?). Opettelee ensin ajamaan manuaalilla ja sitten vaihtaa tomaattiin jos huvittaa. Ei tarvi muutaman vuoden päästä ihmetellä kun on outo ajella manuaalilla.

No sitähän ei kylläkään kysytty. Olen myöskin sitä mieltä että ei ole vaivan arvoista noin yleiseen autoon alkaa vaihtamaan manuaalilootaa.. Ehkä toisinpäin olisikin järkeä kun noita pikkukoneisia tomaatteja ei taida paljon olla?

Laitat vaihdelaatikon vaihtoon menevän rahan (tonni ainakin?) vaihdokkiin välirahaksi niin saat joko paremman 2.0:n tai kohtuullisen 2.3 / 2.6:n eikä tarvi punnertaa auton alla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
^Axu^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 11.01.2004 13:54
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja ^Axu^ »

Sivonen kirjoitti:Minä olen ehdottomasti manuaalin kannalla. Onhan tuo kuitenkin eka autosi (?). Opettelee ensin ajamaan manuaalilla ja sitten vaihtaa tomaattiin jos huvittaa. Ei tarvi muutaman vuoden päästä ihmetellä kun on outo ajella manuaalilla.

No sitähän ei kylläkään kysytty. Olen myöskin sitä mieltä että ei ole vaivan arvoista noin yleiseen autoon alkaa vaihtamaan manuaalilootaa.. Ehkä toisinpäin olisikin järkeä kun noita pikkukoneisia tomaatteja ei taida paljon olla?

Laitat vaihdelaatikon vaihtoon menevän rahan (tonni ainakin?) vaihdokkiin välirahaksi niin saat joko paremman 2.0:n tai kohtuullisen 2.3 / 2.6:n eikä tarvi punnertaa auton alla.
No ei mun ainakaan tarvi tota manuaalilaatikolla ajamista harjoitella kun kuitenkin jo 5 vuotta pyöritellyt autoja enemmän tai vähemmän pelloilla, jäällä ja metsäpätkillä ;)

Mut kai se vaan sit pitää tehdä niin että pitää tuo mersu tomaatilla pari vuotta ja ostaa sitten uudempiparempi mersu taikka sitten tehdä niin että myydä tuo tomaatti mersu pois ja ostaa isommalla koneella oleva tenavatähti manuaalilla.
[b]Mercedes C280 Sport W202[/b]
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Ei tuo vaihtohomma nyt mikään ihan mahdoton ole. Tarvitset kytkin/jarrupolkimet, kytkinsysteemin vauhtipyörään, laatikon, vaihdevivut ja kardaanin etupätkän.
Itse vaihdoin manuaalin automaatiksi pari kuukautta sitten eikä hommaan mennyt kauaa aikaa. Toisinpäin vaihto saattaa kestää tietysti kauemmin.

Edittiä: 124:sessa on ainakin 4v manuaalissa ja 4v automaatissa sama perävälitys.
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Nostetaan tätä viestiketjua näiden vuosien jälkeen.
Itselläni on ollut ajatuksen tasolla jo vajaan vuoden automaattilaatikon vaihto manuaaliin.
Kyseessä olisi vuoden 1997 E320 W210 farmariväyrynen jossa on M112.941 V6 bensamoottori ja 722.6 automaattiloota.
Ja tiedän, moni ei näe asiassa mitään järkeä, mutta itseäni kiehtoo ajatus vaikka kuullostaa typerältä ja varmasti on myös typerää.
Olen tässä lueskellut, että moni suosisi CDI mersujen 6-v manuaalilaatikoita ja varsinkin 270CDI:n manuaaliaskia.
Mutta nyt heti yksi kysymys tuli mieleen. Miksi juuri 270CDI:n laatikko? Ja onko esim. väyrysten 200 CDI, 220 CDI ja 270 CDI mersuissa sama 6-v manuaaliloota vai onko tuo 270:sen manuaali jotenkin järeämpää tekoa kuin noiden pienempien koneinen askit?
Ja joutuuko tuon vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä vaihtamaan myös perän vai onko kaikissa väyrysissä sama perävälitys ettei auto mene vikatilaan jos perä ja vaihteisto ei kommunikoi keskenään?

Samalla mietityttänyt koneen turbotus tulevaisuudessa, että kestääkö tuo CDI:n manuaaliaski minkälaisia tehoja vai kannattaisiko hommata suoraan kestävämpi (?) bemarin ZF laatikko.

Kysymyksiä ja ajatuksia on paljon, pääasiassa mietityttää että meneekö tuo CDI:n manuaalivaihdelaatikko suoraan automaatiaskin tilalle eli täsmääkö pulttien reijät vai vaatiiko kytkinkopan vaihdon? Ja jos menee ja vaihdelaatikko kaikkine oheistarvikkeineen on saatu onnistuneesti asennettua autoon ja kun olisi käynnistyksen ja koeajon hetki niin meneekö auton järjestelmä pakosti vikatilaan? Jos menee niin pystyykö esim. Starilla "opettamaan" moottorille toisen vaihteiston tai toisinpäin?

Pahoittelut jos en kunnolla osannut selittää, mutta varmaan suurin osa tajuaa mitä ajan takaa.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuikku osaa koodailla moottorin ohjausta että herjoja ei tule askin suunnalta eli kyselepä häneltä operaatiosta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Manuaalinen koodaaminen onnistuu ihan starilla.
CDI:n laatikko ei käy tuon v6:n perään pitää olla ihan v6:n oma laatikko, mutta on niitäkin 6vaihteisia.
Perävälitys voi manuaalissa olla mitä vain, toimii kyllä.
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Kiitoksia hyvistä neuvoista!
Hyvä tietää, että tuota CDI:n laatikkoa ei lähde sitten ostamaan jos ei käy suoraan veekutosen perään. Mutta se on sitten sen ajan murheita jos ajatus muuttuu lopulta projektiksi ja sen myötä tekemiseksi ja osien metsästämiseksi..
Äkkiseltään yhden 2.4L M112 moottorin 6-v manuaalilootan löysin netin syövereistä myynnistä, voisi olettaa että kestää vähän enemmän potkua kuin 170hv ja 225Nm.
Tuossa minun 3.2L yksilössä potkua on 224hv ja 315Nm, en jaksaisi uskoa että noin pieni tehonlisäys 2.4L-->3.2L:lle vetäisi vaihderattaita sileäksi.
Viimeksi muokannut Moniosaaja97, Ma 17.06.2019 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Niitä v6:n 6vaihteisia taitaa löytyä paremmin W203 koppasista, ja siellä se onkin 3.2:n perässä.
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Niinpä näköjään onkin. Heti pienellä etsinnällä löytynyt jo pari 5-vaihteista manska-askia C-sarjalaisen 240 ja 280 V6:sen perästä. 6-vaihteinen kiinnostaisi tosin enemmän.
Nyt alkaa jo vähän innostamaan enemmän tuo mahdollinen vaihdelaatikon vaihto-operaatio tomaatista manuaaliin.
Mutta täytyy vähän hillitä itseäni kun elämäntilanteessa on tulossa loppukesästä suurempi muutos niin saa tuo laatikkoasia odottaa, neuvoja asiasta on kuitenkin hyvä kuulla ja tietää.
Kiitokset kaikille vastanneille, respect!
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nyt tulee se paras neuvo eli unohda koko juttu.
S124 300TE
S211 E500
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Moni on sanonut samaa mutta täytyy miettiä, tulisiko ajatuksesta lopulta virallinen projekti. Asia täytyy unohtaa jos rakenteluvaiheessa kaikki menee todellakin päin p#rsettä, mutta tullut todettua mopojen ja moottoripyörien parissa touhutessa, että kaiken saa kiinni muokkaamalla ja modaamalla. Eli mikään ei ole täysin mahdotonta ;).
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo ei tuo hommana mikään mahdoton ole, tosiaankaan, mutta järjetön. Oikeasti jos autojen kanssa tekee mieli jotain rakennella niin kyllä niitä löytyy järkevämpiäkin aihioita. Luulisin että toi tuleva muutos elämäntilanteeseen tarkoittaa perheenlisäystä, joten kyllä sulta rakenteluinto katoaa. Nää on tälläisiä ystävällisiä neuvoja :wink:
S124 300TE
S211 E500
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Järkevämpiä aihioitahan olisi, hyvänä esimerkkinä vanhempikorinen mersu. Tuo väyryskoppahan on suoraansanottuna yksi sähköhelvetti kun vertaa vaikka edeltäjäänsä. Ja joo, perheenlisäyksestä on kysymys ja tulee jäämään muut hommat taka-alalle pakostikin sen seurauksena. Rakenteluinto katoaa jos on kadotakseen, koskaan ei tiedä jos vaihtuu tai loppuu koko harrastus.
Nyt menee jo hieman off-topikin puolelle, jatketaan keskustelua vaikka privana jos juttua tulee enemmän :D
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Sandtu72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 29.08.2022 22:35

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja Sandtu72 »

Hei, sanokaas nyt viisaat, että kannattaako lähteä vaihtamaan automaattilaatikon tilalle manuaalilaatikkoa. Kyseinen auto on Mercedes-Benz E 280 CDI 3.0 vuosimallia 2007. Kilometrejä mittarissa n. 291 000. Itselleni on muodostunut sellainen käsitys, että automaattilaatikon pito on pidemmässä juoksussa kalliimpaa ja korjauskustannukset suuremmat. Manuaalilaatikko olisi muutenkin järkevämpi joissain tilanteissa (kärryn veto jne...)
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Niin no, "säästö" lienee monenkin vuoden jälkeen satasia manuaali vs. automaatti, siinä missä automaattiin olis hyvä vaihdella öljyjä niin manuaalissa tulee kytkin ja vauhtipyörä jossain kohtaa remontoitavaksi. Ja itse ehdottomasti pidän automaattia parempana valintana kärryn vetoonkin.

Eli minun kantani on ei, ei mitään järkeä.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja dealer »

En viitsi edes perustella miksi ei kannata.
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Sandtu72 kirjoitti: Su 09.04.2023 16:55 Hei, sanokaas nyt viisaat, että kannattaako lähteä vaihtamaan automaattilaatikon tilalle manuaalilaatikkoa. Kyseinen auto on Mercedes-Benz E 280 CDI 3.0 vuosimallia 2007. Kilometrejä mittarissa n. 291 000. Itselleni on muodostunut sellainen käsitys, että automaattilaatikon pito on pidemmässä juoksussa kalliimpaa ja korjauskustannukset suuremmat. Manuaalilaatikko olisi muutenkin järkevämpi joissain tilanteissa (kärryn veto jne...)
Jos haluaa vaihtaa niin kuten aiemmin todettua, vaihtaa koko auton ja saa heti valmiin paketin jolla ajaa kotiin.

On paljon halvempaa ja valmiiksi tehtyä ja testattua.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sandtu72 kirjoitti: Su 09.04.2023 16:55 Hei, sanokaas nyt viisaat, että kannattaako lähteä vaihtamaan automaattilaatikon tilalle manuaalilaatikkoa. Kyseinen auto on Mercedes-Benz E 280 CDI 3.0 vuosimallia 2007. Kilometrejä mittarissa n. 291 000. Itselleni on muodostunut sellainen käsitys, että automaattilaatikon pito on pidemmässä juoksussa kalliimpaa ja korjauskustannukset suuremmat. Manuaalilaatikko olisi muutenkin järkevämpi joissain tilanteissa (kärryn veto jne...)
Millään noista perusteista niin Ei
Mökkillä
'
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Ehdottomasti edellisten kanssa samaa mieltä! Mutta yksi yksityiskohta kiinnitti huomita: miksi kärryn vedossa manuaalivaihteisto olisi automaattia parempi?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tenutähti kirjoitti: Ma 10.04.2023 13:01 Ehdottomasti edellisten kanssa samaa mieltä! Mutta yksi yksityiskohta kiinnitti huomita: miksi kärryn vedossa manuaalivaihteisto olisi automaattia parempi?
Automaatti on ainakin täällä valinta vetohommiin.

Meillä on kolme autoa joissa on vetokoukku, manuaali-diesel sekä manuaali-bensa ja diesel-automaatti.

Kaikista noista kolmesta dieselautomaatti on se jolla on ylivoimaisesti paras vetää kärryä tai traileria. Automaatissa on valinnaisena manuaalipuoli jossa vielä turbiinin lukitus käytössä jolloin tulee varsinkin matka-ajossa käytettyä korkeintaan nelosvaihdetta kierroksilla 2500rpm jolloin laatikko ei kuormitu niin kovasti kun öljy kiertää nopeammin.

Viimeisin keikka tällä viikolla ja koukussa vedettävänä painoa 540kg ja matkaa yhteensä 300km. Suurin vedettävän trailerin kokonaispaino on ollut jokseenkin tasan 2000kg (auto trailerin päällä) ja matka 150km.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mikä siinä on että edes ostaa automaatin jos alkaa haaveilemaan manuaalista?
Manuaali kuuluu urheilu / kilpa autoihin. Ei siinä ole just mitään hohtoa käyttöautossa.
Meinasin jo ajatella tomaattia harraste peliin. Kestää voimaa eikä tarvii kalliita kilipa kytkimiä hommailla.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: automaattilaatikon vaihto manuaaliin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuohon kulkineeseen taitaa askin vaihto manuaaliin olla senverta konstikas hommeli noin niiku ECU:nkin näkövinkkelistä että saattaapi kulmakerrointa tulla roimasti?

Mutta olen itte kans hiukan sitä mieltä että näissä vanhanliiton laitteissa jos vaan saisi manuaaleina niin sellaista itte suosisin. W124 300DT sekä TDT vaan ovat aina automaattiaskilla ja kait siihen on ihan selkeä syy. Automaatti, otaksun, on jo tuolloin ollu halvempi rakentaa semmonen että kestää mutta kun metrejä tulee ni niihin tulee sit vaivoja. Eikä tartte metrejä nuo ainakaan mitään kummoisia kun joutuu koukkimaan vakiovoimankaan perässä ollessaan. Manuaskit ne missä ne vakiovoiman perässä ovat ni todella harvoin kuulee että ne porsii. 5 vaihteisissa taitaa se vaihde olla se kantapää mutta nelosaskit kait ovat todella lujia. W124 250DT on ollu manuaskillakin saatavana.

Hiukan sellainan on fiilis myös että polttoainetalous olisi selkeästi parempi manu-askeissa? Siis näissä vanhanliiton automaatteihin verrattuna? Ja näissä kait manu-askit kestää metrejä vakiokamppeissa sekä hieman piristetyissäkin selvästi paremmin kuin automaatit tai ainakin sellainen fiilis ittellä on.

Minua ei kytkimen polkeminen vielä rassaisi mutta on myös sitä koulukuntaa ettei manuaskia huoli vaikka maksettaisiin :)

No Mä ehkä vähän jäävikin ottamaan kantaa täähän aiheeseen sillä kait automaatit ovat kehittyny hurjasti sitten 124:sien. Mutta ompa niihin sit tullu jos jonkinlaista väivettä kylkijäisinä mukaan et empä sit loppupeleissä tiedä. Tässä niinkuin monessa muussakin enempi taitaa se oma mukavuudenhalu sekä se mitä ominaaisuutta painottaa määräillä mieltymyksiä sekä valintojakin? Ja sit ehkä se että autovalmistajille automaattiaski taitaa sit loppupeleissä olla halvempi kokonaiskuluissa olla autoon valita voimalinjaksi kuin manuaali vai onko?
Vastaa Viestiin