vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
Elikkäs ukko tossa sano että mittaristo häipys kokonaan? mikä mahtas olla?
Hiljainen naputus johtunee kellosta, joka saa käyntisähkönsä muuta kautta...
CDI:n sähkökaaviota mulla ei ole, mutta arvatenkin siellä jää puuttumaan joko käyttösähkö tai maadoitus. Maattoliittimet näkyy olevan semmosta ittestäänhäviävää mallia, eli hapettuu kun pahasti katsoo. Virransyötöstä ilmeisesti huolehtii yksi regulaattori, joten koko systeemi on pimeenä heti kerrasta.
Kasvaako matkamittarin lukema silloin kun mittaristo on pimeenä?
CDI:n sähkökaaviota mulla ei ole, mutta arvatenkin siellä jää puuttumaan joko käyttösähkö tai maadoitus. Maattoliittimet näkyy olevan semmosta ittestäänhäviävää mallia, eli hapettuu kun pahasti katsoo. Virransyötöstä ilmeisesti huolehtii yksi regulaattori, joten koko systeemi on pimeenä heti kerrasta.
Kasvaako matkamittarin lukema silloin kun mittaristo on pimeenä?
Mä en ole sitä matkamittarilukemaa tarkkaillut, kello ei ainakaan käy..
Jotenkin tuntuu että jonkun paikan pitää saada lämpöä, huonosta kosketuksesta tms.. kun n. 15-20 km ajon jälkeen saattaa kolahduksesta? tai jos käy kaupassa ja virrat pois--> käynnistettäessä useasti mittaristo on herännyt..
Pitäisi varmaan kurkata taakse ja ainakin suihkaista jotain sinne
Muutamia muitakin tapauksia olen kuullut, ratkaisua vikaan en ole kuullut ja tämä autokin on minulle uusi.. 2 viikkoa ollut.
Jotenkin tuntuu että jonkun paikan pitää saada lämpöä, huonosta kosketuksesta tms.. kun n. 15-20 km ajon jälkeen saattaa kolahduksesta? tai jos käy kaupassa ja virrat pois--> käynnistettäessä useasti mittaristo on herännyt..
Pitäisi varmaan kurkata taakse ja ainakin suihkaista jotain sinne
Muutamia muitakin tapauksia olen kuullut, ratkaisua vikaan en ole kuullut ja tämä autokin on minulle uusi.. 2 viikkoa ollut.
108cdi vm.2000
Yritä löytää haulla viton mittatisto tms.
Sama homma satakympissä,mittaristo häipyi hiljalleen. Ensin riitti kilometrin ajo,sitten kaks,viis,kolmekymmentä,parisataa... "Syttyi sykkimällä", eli meinas herätä ja hiljaista naputusta,viisarit värähtelee samaan tahtiin kun tarkkaan kattoo. Epäilivät kylmäjuotosta,voi tulla kuntoon korjaamalla esim. Oulussa mittari-rami tjsp. joka osaa hommansa,mahdollisuudet 50-50.
Uusi mittaristo jonkun satasen,alle tonnin. Veho maksoi puolet vaikka takuuajasta kolmatta vuotta. Näkyy olevan tosissaan tyyppivika,muuta vikaa ei ole omassa ollut lainkaan.
Sama homma satakympissä,mittaristo häipyi hiljalleen. Ensin riitti kilometrin ajo,sitten kaks,viis,kolmekymmentä,parisataa... "Syttyi sykkimällä", eli meinas herätä ja hiljaista naputusta,viisarit värähtelee samaan tahtiin kun tarkkaan kattoo. Epäilivät kylmäjuotosta,voi tulla kuntoon korjaamalla esim. Oulussa mittari-rami tjsp. joka osaa hommansa,mahdollisuudet 50-50.
Uusi mittaristo jonkun satasen,alle tonnin. Veho maksoi puolet vaikka takuuajasta kolmatta vuotta. Näkyy olevan tosissaan tyyppivika,muuta vikaa ei ole omassa ollut lainkaan.
Joo.. nyt kun auto kävi pihalla paikallaan noin 15 min. oli mittaristo herännyt.. täytyy avata se kun vika on päällä ja koetella liittimiä ja kattella muutenkin, olen juu huomannut että muillakin on samoja vikoja ollut..
Mun auto on vm.2000 loppuvuodesta käyttöönotettu ja kilometrejä on alle 70000 km. pitää viedä massalle ennen kuin ruostuu.
Ja mitä vikoja nyt olen huomannut on tuo mittariston vika ja lämmityslaiteen säädin toimii vain 4 asennossa.. eli täysillä.
Mun auto on vm.2000 loppuvuodesta käyttöönotettu ja kilometrejä on alle 70000 km. pitää viedä massalle ennen kuin ruostuu.
Ja mitä vikoja nyt olen huomannut on tuo mittariston vika ja lämmityslaiteen säädin toimii vain 4 asennossa.. eli täysillä.
108cdi vm.2000
Ne on justiinsa harmillisia nuo piuhojen pätkimisviat, joista nytkin on kyse. Mittaristo varmasti lähtee yhtä helposti irti mitä minullakin, joten auki ja katselemaan miltä liitimet _näyttävät_. Niitä kun retkuttaa niin voi vaikka korjaantua, jollei vika sitten tosiaan ole siellä piirilevypuolella, jonka voi joku elektroniikkaa harrastava hamsteri (kuten minä) tarkastaa nopsasti.
Oi, muistuu vielä mieleen ajat kun 80-luvun lopulla tuli ekat hassut liitostavat autostereoihin ja niitä sitten kiikutettiin huoltoon. Testi oli laittaa mankka pussissa pakastelokeroon, ihan siis jääkaapin, ja testata kylmänä jotta mistä pätkii....ja tämä on tosijuttu maahantuojan takuuhuollosta.
Oi, muistuu vielä mieleen ajat kun 80-luvun lopulla tuli ekat hassut liitostavat autostereoihin ja niitä sitten kiikutettiin huoltoon. Testi oli laittaa mankka pussissa pakastelokeroon, ihan siis jääkaapin, ja testata kylmänä jotta mistä pätkii....ja tämä on tosijuttu maahantuojan takuuhuollosta.
Pakasatin oli tosiaan mainio värkki kun kylmäspray ei vielä ollut tullut hittituotteeksi. On siellä pakastimessa kummepaakin tavaraa ollut... Trauma-Riepulan konepajalla ihmettelin jotta mitä ...tua tekee arkkupakastin työkaluvaraston hyllyssä... sillähän sai jäähdytettyä turpiinialkselin niin pieneksi, jotta se mahtui propellin kehän sisään... menipä hieman OT...
Tuo puhaltimen vajaatoiminta johtunee etuvastusten tai niiden liitosten viallisuudesta.
Lähteekö se mittaristo ihan niillä kahdella ruuvilla irti, jotka näkyy siellä ylälaidassa?
Tuo puhaltimen vajaatoiminta johtunee etuvastusten tai niiden liitosten viallisuudesta.
Lähteekö se mittaristo ihan niillä kahdella ruuvilla irti, jotka näkyy siellä ylälaidassa?
Kyllä 30 sekuntia kesti ottaa irti, olin oikein hämmästynyt. varmaan joku kesäharjoittelija päässyt suunnittelemaan kun ei ne mersut noin helppoja ole yleensä purkaa. Se jopa mahtui juurikin pyörähtämään ratin ja kojetaulun välistä.vanttom kirjoitti:Lähteekö se mittaristo ihan niillä kahdella ruuvilla irti, jotka näkyy siellä ylälaidassa?
Vehosta sitä lämmittimen katkaisijaa kyselin, se on yhtenäinen möykky missä on kaikki ne säätimet rivissä(ei ilmastointia), about ~160 euroa, en saanut pintalevyä irti koelaudasta radion vuoksi, millainenkohan avain vaaditaan siihen etulevyyn??
Alkuperäinen MB-radio/kasettisoitin.
Kunhan taas kunto paranee voisin koettaa katsella mittaristoa
Sais autoakaan viikkoon ajella taas.. mut jos talveksi sitten..
Auto on ensi kuussa menossa Koivulan Ruoste-estoon suojaukseen ja lokarit asennetaan samalla.
Alusta/kotelosuojaus/helmat ~700
Lokarit 100 pari eli 200€
Arvokastahan tuo..
Väliseinää ei oikein tahdo löytyä.. Vehon alihankkijalla kysely josko jostain vielä löytyisi, Ver-ka Oy-niminen firma Helssingistä.
Alkuperäinen MB-radio/kasettisoitin.
Kunhan taas kunto paranee voisin koettaa katsella mittaristoa
Sais autoakaan viikkoon ajella taas.. mut jos talveksi sitten..
Auto on ensi kuussa menossa Koivulan Ruoste-estoon suojaukseen ja lokarit asennetaan samalla.
Alusta/kotelosuojaus/helmat ~700
Lokarit 100 pari eli 200€
Arvokastahan tuo..
Väliseinää ei oikein tahdo löytyä.. Vehon alihankkijalla kysely josko jostain vielä löytyisi, Ver-ka Oy-niminen firma Helssingistä.
108cdi vm.2000
Varmaankin keksitään miten radio irtoaa, ei se varmaankaan tälläinen tavallinen kiinnitys ole:
Tuon kun irroittaa 4:llä 2 tuuman naulalla 10 sekunnissa.
Oliko ongelma juuri radion irroitaminen ja/tai millanen se CDI:n ohjauspaneeli nyt olikaan. Tuosta vanhasta saa kaiken irti kohtuu nopsaan, radion jälkeen sieltä löytyy 4 kpl ristikantaruuveja.
Niin joissan radioissahan on sellainen lattarauta sydeemin.
No odotellaan josko joku olisi puuhastellut CDI:n kanssa ja kertoo...
Tuon kun irroittaa 4:llä 2 tuuman naulalla 10 sekunnissa.
Oliko ongelma juuri radion irroitaminen ja/tai millanen se CDI:n ohjauspaneeli nyt olikaan. Tuosta vanhasta saa kaiken irti kohtuu nopsaan, radion jälkeen sieltä löytyy 4 kpl ristikantaruuveja.
Niin joissan radioissahan on sellainen lattarauta sydeemin.
No odotellaan josko joku olisi puuhastellut CDI:n kanssa ja kertoo...
Samanlaiselta tuo näyttää..
Radion etupaneelin alareunassa on 2 pientä luiskamaista reikää joista varmaan saa lukituksen pois, mutta kun ei pieninkään avain sopinut, ajattelin että siitä irtoisi vain radion etulevy mutta saattaa tulla koko kone ulos..
Hyvä tietää että siellä alla on ne 4 ruuvia ettei tule käytettyä väkivaltaa koelaudan paneelissa, muutenhan tuo näytti olevan melko irtonainen..
Lähtihän se sieltä, rei issä oli väkäset, ja alla koelaudan paneelissa näkyi kaks ruuvia..
Täytyy jatkaaa huomenissa.. Aaltosilla aurojen tarkistuksetkin huomenna.
Radion etupaneelin alareunassa on 2 pientä luiskamaista reikää joista varmaan saa lukituksen pois, mutta kun ei pieninkään avain sopinut, ajattelin että siitä irtoisi vain radion etulevy mutta saattaa tulla koko kone ulos..
Hyvä tietää että siellä alla on ne 4 ruuvia ettei tule käytettyä väkivaltaa koelaudan paneelissa, muutenhan tuo näytti olevan melko irtonainen..
Lähtihän se sieltä, rei issä oli väkäset, ja alla koelaudan paneelissa näkyi kaks ruuvia..
Täytyy jatkaaa huomenissa.. Aaltosilla aurojen tarkistuksetkin huomenna.
108cdi vm.2000
Just noin.. tai kahta leetermania käyttäen otin reidion ulos..
Alemmat ruuvit huomasin het ja ylemmätkin mutta ajattelin ettei se niillä, mutta paljon kiitoksia..
Täytyy huomenna irroittaa ja katsella sitä lämppärin katkaisija/säätö möykkyä, puhaltimen nopeudensäätökatkaisija näytti erilaiselta kun sulla.. on sellainen ylös/alaspäin pyörivä katkaisija..
Tänkjuu..
Alemmat ruuvit huomasin het ja ylemmätkin mutta ajattelin ettei se niillä, mutta paljon kiitoksia..
Täytyy huomenna irroittaa ja katsella sitä lämppärin katkaisija/säätö möykkyä, puhaltimen nopeudensäätökatkaisija näytti erilaiselta kun sulla.. on sellainen ylös/alaspäin pyörivä katkaisija..
Tänkjuu..
108cdi vm.2000
Mittaristo välkkyy tässäkin Vitossa
Pakkasten alettua alkoi minullakin mittaristo välkkyä. Koska välke on hyvin tasaista (2 - 4 sek välein), en oikein usko maatto- tms vikaan. Miten se niin tasaisesti nytkyttelisi. Itse veikkaan mittariston poweria. Ohessa kuva, jossa on kaksi erehdyttävästi elkoa muistuttavaa osaa. Niissä luvut 47 - 10. Olisiko nuo elkoja? Kannattaisiko alkaa homma vaihtamalla nuo?
Ja, kunhan hiukan lämpenee, toimii mittaristo ok.
Ja, kunhan hiukan lämpenee, toimii mittaristo ok.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Vastaan itselleni.
En puusilmänä huomannut, että onhan siinä 3 kpl tavallisiakin elkoja (yksi sellainen näkyy kuvassa hopean värillinen pönttö, 47 uF 16V). Ne on peruselkoja, helppo nakki. Nuo mustat taitaa olla tantaleja, ne ei varmaan edes ole rikki.
En puusilmänä huomannut, että onhan siinä 3 kpl tavallisiakin elkoja (yksi sellainen näkyy kuvassa hopean värillinen pönttö, 47 uF 16V). Ne on peruselkoja, helppo nakki. Nuo mustat taitaa olla tantaleja, ne ei varmaan edes ole rikki.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
Ootkos muuten saanut mittariston speelaamaan..
108cdi vm.2000
Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
Kuitataanpas tämä Vito-mittarijoulukuusi juttu kerralla kuntoon:peksu kirjoitti:Ootkos muuten saanut mittariston speelaamaan..
Unohtakaa hapettuneet liittimet jne. Vika on piirilevyllä oleva prosessori. Ko prossu on Motorolan 68009-sukuinen piiri, jossa on mm Flas, Eprom jne samalla chipillä. Netistä löytyy tuosta juttua sivukaupalla, kun jaksaa kaivella. Magneti Marelli on tehnyt tuolla schipillä mittaristoja mm TT audiin ja kaikkiin tulee sama vika n 10 vuoden iässä.
Korjaus: tuo piiri (pga-kannalla) pitää vaihtaa. Esim se Rovaniemen kaveri tekee noita. Ei nimittäin tuollaisen piirin vaihto ole ihan pala kakkua. Omani tulee olemaan koekaniini, kunhan Rovaniemelle lähetetään oikeat varaosat.
Eli voi nuo elkotkin vaihtaa, mutta ei vika sillä korjaannu.
Olin todella hämmästynyt, kun tuo vian syy paljastui. Vika on siis piirin sisällä olevasa flash-muistissa tapahtuva muistin sekoaminen matalissa lämpötiloissa, johtuen muistisolujen varaustilan heikkoudesta. Veikkaus tuohon on, että ohjelmointi on tehty aikoinaan vääränlaisilla parametreillä.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
Yksinpuhelua tännekin.
Nyt on mittaristo kunnossa
Eli:
1. tilasin chipin http://www.codecard.lt" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä "electronics" ja sen alta "2J74Y"
2. irrotin mittariston piirilevyn ja toimitin sen http://www.edicron.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Koskelantielle. Kaveri tinasi vanhan piirin irti ja uuden tilalle.
3. tänään aamulla oli juuri miinuksen puolella startatessa: nyt ei välkkynyt yhtään, vaan mittaristossa hohti heti ovenavauksen jälkeen kilometrilkema, jee.
Ei homma kuitenkaan ihan 100% mennyt. Kun tilaa tuolta Latvialaiselta putiikilta, kannattaa tilata se suoraan oikealla kilometrilukemalla. Vaikka sivuilla sanotaankin, että piiri tulee valmiiksi n 150 tkm lukemalla, joku ainakin netin mukaan oli saanut sen suoraan oikealla lukemalla. Nyt ilmeisesti pitää tilata tuo 100 euron softapaketti, jolla saa sitten lukemat kohdalleen.Toinen "ongelma" on se, että tuolla piirillä on mittariston "high" version softa. Tarkoittaa, että näyttöön tulee lämpötila, vaikka ei minulla sellaista ennen ollut. Tai siis --- asteiden kohdalle. Tutkin, josko anturin asentamalla saisi vielä lämömittarinkin Samoin tripin näyttö vaatii ilmeisesti lisäkytkimen asetamisen. No pieni ponnistus enää. Pääasia, että mittaristo edes toimii.
Hommalle tuli kustannusta 65 eur chip ja 60 eur asennus. Hommassa meni päivä, eli varsin nopeaa toimintaa tuolta elektroniikkahuollolta.
PS piiri tuli tuolta Codecard:lta yhdessä yössä!
Nyt on mittaristo kunnossa
Eli:
1. tilasin chipin http://www.codecard.lt" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä "electronics" ja sen alta "2J74Y"
2. irrotin mittariston piirilevyn ja toimitin sen http://www.edicron.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Koskelantielle. Kaveri tinasi vanhan piirin irti ja uuden tilalle.
3. tänään aamulla oli juuri miinuksen puolella startatessa: nyt ei välkkynyt yhtään, vaan mittaristossa hohti heti ovenavauksen jälkeen kilometrilkema, jee.
Ei homma kuitenkaan ihan 100% mennyt. Kun tilaa tuolta Latvialaiselta putiikilta, kannattaa tilata se suoraan oikealla kilometrilukemalla. Vaikka sivuilla sanotaankin, että piiri tulee valmiiksi n 150 tkm lukemalla, joku ainakin netin mukaan oli saanut sen suoraan oikealla lukemalla. Nyt ilmeisesti pitää tilata tuo 100 euron softapaketti, jolla saa sitten lukemat kohdalleen.Toinen "ongelma" on se, että tuolla piirillä on mittariston "high" version softa. Tarkoittaa, että näyttöön tulee lämpötila, vaikka ei minulla sellaista ennen ollut. Tai siis --- asteiden kohdalle. Tutkin, josko anturin asentamalla saisi vielä lämömittarinkin Samoin tripin näyttö vaatii ilmeisesti lisäkytkimen asetamisen. No pieni ponnistus enää. Pääasia, että mittaristo edes toimii.
Hommalle tuli kustannusta 65 eur chip ja 60 eur asennus. Hommassa meni päivä, eli varsin nopeaa toimintaa tuolta elektroniikkahuollolta.
PS piiri tuli tuolta Codecard:lta yhdessä yössä!
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
Kilometrit saa suurennetua *:rila
(ei muuten ole ainoa piiri mersun systeemeissä mikä sekoa ~10vuoden)
(ei muuten ole ainoa piiri mersun systeemeissä mikä sekoa ~10vuoden)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
Ok, nyt voisi tehdä sen reissun ja lukea samalla kaikki anturit & vikakoodit.CDI203 kirjoitti:Kilometrit saa suurennetua *:rila
(ei muuten ole ainoa piiri mersun systeemeissä mikä sekoa ~10vuoden)
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
TV 20 ja Kone Helsingissä korjaa Viton mittarit. Vaihtoivat siellä ic-piirin jonka jälkeen taas toimii.
Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
Korjaillaan noita meillä täällä pohjoisessakin.
Alkuperäiset kilometrit säilyy.
Alkuperäiset kilometrit säilyy.
044-0760422
Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN
Terve
Osaako joku kertoa mitä kaikkea tuo prosessori ohjaa? Automaattivaloja... Jne.
Osaako joku kertoa mitä kaikkea tuo prosessori ohjaa? Automaattivaloja... Jne.