vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Akimoto
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 03.08.2005 18:16

vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja Akimoto »

Elikkäs ukko tossa sano että mittaristo häipys kokonaan? mikä mahtas olla?
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja peksu »

Vaikee sanoa kun mulla on samaa vikaa omassa Vitossani, melkeinpä aina kylmänä liikkeelle lähtiessä on mittaristo pimeänä.. jossain vaiheessa tapahtuu herätys ja toimii taas ihan normaalisti.. ja mittariston ollessa pimeänä kuuluu sieltä sellaista hiljaista naputusta..
108cdi vm.2000
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Hiljainen naputus johtunee kellosta, joka saa käyntisähkönsä muuta kautta...

CDI:n sähkökaaviota mulla ei ole, mutta arvatenkin siellä jää puuttumaan joko käyttösähkö tai maadoitus. Maattoliittimet näkyy olevan semmosta ittestäänhäviävää mallia, eli hapettuu kun pahasti katsoo. Virransyötöstä ilmeisesti huolehtii yksi regulaattori, joten koko systeemi on pimeenä heti kerrasta.
Kasvaako matkamittarin lukema silloin kun mittaristo on pimeenä?
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja peksu »

Mä en ole sitä matkamittarilukemaa tarkkaillut, kello ei ainakaan käy..
Jotenkin tuntuu että jonkun paikan pitää saada lämpöä, huonosta kosketuksesta tms.. kun n. 15-20 km ajon jälkeen saattaa kolahduksesta? tai jos käy kaupassa ja virrat pois--> käynnistettäessä useasti mittaristo on herännyt..
Pitäisi varmaan kurkata taakse ja ainakin suihkaista jotain sinne :lol:

Muutamia muitakin tapauksia olen kuullut, ratkaisua vikaan en ole kuullut ja tämä autokin on minulle uusi.. 2 viikkoa ollut.
108cdi vm.2000
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Vai ei käy kellokaan... se ei sitten pysy ajassa. Viittaa maadoituksen puuttumiseen. Älä suihki sinne yhtään mitään, liittimien renkkaaminen auttaa paljon enemmän.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Yritä löytää haulla viton mittatisto tms.
Sama homma satakympissä,mittaristo häipyi hiljalleen. Ensin riitti kilometrin ajo,sitten kaks,viis,kolmekymmentä,parisataa... "Syttyi sykkimällä", eli meinas herätä ja hiljaista naputusta,viisarit värähtelee samaan tahtiin kun tarkkaan kattoo. Epäilivät kylmäjuotosta,voi tulla kuntoon korjaamalla esim. Oulussa mittari-rami tjsp. joka osaa hommansa,mahdollisuudet 50-50.

Uusi mittaristo jonkun satasen,alle tonnin. Veho maksoi puolet vaikka takuuajasta kolmatta vuotta. Näkyy olevan tosissaan tyyppivika,muuta vikaa ei ole omassa ollut lainkaan.
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja peksu »

Joo.. nyt kun auto kävi pihalla paikallaan noin 15 min. oli mittaristo herännyt.. täytyy avata se kun vika on päällä ja koetella liittimiä ja kattella muutenkin, olen juu huomannut että muillakin on samoja vikoja ollut..
Mun auto on vm.2000 loppuvuodesta käyttöönotettu ja kilometrejä on alle 70000 km. pitää viedä massalle ennen kuin ruostuu.

Ja mitä vikoja nyt olen huomannut on tuo mittariston vika ja lämmityslaiteen säädin toimii vain 4 asennossa.. eli täysillä.
108cdi vm.2000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ne on justiinsa harmillisia nuo piuhojen pätkimisviat, joista nytkin on kyse. Mittaristo varmasti lähtee yhtä helposti irti mitä minullakin, joten auki ja katselemaan miltä liitimet _näyttävät_. Niitä kun retkuttaa niin voi vaikka korjaantua, jollei vika sitten tosiaan ole siellä piirilevypuolella, jonka voi joku elektroniikkaa harrastava hamsteri (kuten minä) tarkastaa nopsasti.

Oi, muistuu vielä mieleen ajat kun 80-luvun lopulla tuli ekat hassut liitostavat autostereoihin ja niitä sitten kiikutettiin huoltoon. Testi oli laittaa mankka pussissa pakastelokeroon, ihan siis jääkaapin, ja testata kylmänä jotta mistä pätkii....ja tämä on tosijuttu maahantuojan takuuhuollosta.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

:D Pakasatin oli tosiaan mainio värkki kun kylmäspray ei vielä ollut tullut hittituotteeksi. On siellä pakastimessa kummepaakin tavaraa ollut... Trauma-Riepulan konepajalla ihmettelin jotta mitä ...tua tekee arkkupakastin työkaluvaraston hyllyssä... sillähän sai jäähdytettyä turpiinialkselin niin pieneksi, jotta se mahtui propellin kehän sisään... menipä hieman OT...

Tuo puhaltimen vajaatoiminta johtunee etuvastusten tai niiden liitosten viallisuudesta.

Lähteekö se mittaristo ihan niillä kahdella ruuvilla irti, jotka näkyy siellä ylälaidassa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vanttom kirjoitti:Lähteekö se mittaristo ihan niillä kahdella ruuvilla irti, jotka näkyy siellä ylälaidassa?
Kyllä 30 sekuntia kesti ottaa irti, olin oikein hämmästynyt. varmaan joku kesäharjoittelija päässyt suunnittelemaan kun ei ne mersut noin helppoja ole yleensä purkaa. Se jopa mahtui juurikin pyörähtämään ratin ja kojetaulun välistä.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kuulostaa vaarallisen helpolta... :shock:

Vaan on se hyvä jottei tartte pommia ruveta irroittelemaan.
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja peksu »

Vehosta sitä lämmittimen katkaisijaa kyselin, se on yhtenäinen möykky missä on kaikki ne säätimet rivissä(ei ilmastointia), about ~160 euroa, en saanut pintalevyä irti koelaudasta radion vuoksi, millainenkohan avain vaaditaan siihen etulevyyn??
Alkuperäinen MB-radio/kasettisoitin.

Kunhan taas kunto paranee voisin koettaa katsella mittaristoa :oops:

Sais autoakaan viikkoon ajella taas.. mut jos talveksi sitten..

Auto on ensi kuussa menossa Koivulan Ruoste-estoon suojaukseen ja lokarit asennetaan samalla.
Alusta/kotelosuojaus/helmat ~700
Lokarit 100 pari eli 200€

Arvokastahan tuo..

Väliseinää ei oikein tahdo löytyä.. Vehon alihankkijalla kysely josko jostain vielä löytyisi, Ver-ka Oy-niminen firma Helssingistä.
108cdi vm.2000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varmaankin keksitään miten radio irtoaa, ei se varmaankaan tälläinen tavallinen kiinnitys ole:

Kuva

Tuon kun irroittaa 4:llä 2 tuuman naulalla 10 sekunnissa.

Oliko ongelma juuri radion irroitaminen ja/tai millanen se CDI:n ohjauspaneeli nyt olikaan. Tuosta vanhasta saa kaiken irti kohtuu nopsaan, radion jälkeen sieltä löytyy 4 kpl ristikantaruuveja.

Niin joissan radioissahan on sellainen lattarauta sydeemin.

:oops: No odotellaan josko joku olisi puuhastellut CDI:n kanssa ja kertoo...
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja peksu »

Samanlaiselta tuo näyttää..
Radion etupaneelin alareunassa on 2 pientä luiskamaista reikää joista varmaan saa lukituksen pois, mutta kun ei pieninkään avain sopinut, ajattelin että siitä irtoisi vain radion etulevy mutta saattaa tulla koko kone ulos..
Hyvä tietää että siellä alla on ne 4 ruuvia ettei tule käytettyä väkivaltaa koelaudan paneelissa, muutenhan tuo näytti olevan melko irtonainen..

Lähtihän se sieltä, rei issä oli väkäset, ja alla koelaudan paneelissa näkyi kaks ruuvia..

Täytyy jatkaaa huomenissa.. Aaltosilla aurojen tarkistuksetkin huomenna.
108cdi vm.2000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli työnnät rautanaulat (tai emännän sukkapuikot) reikiin ja väännät hieman ulospäin, samalla nyppäät radion ulos.

Sitten ne 4 ruuvia...

Kuva
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja peksu »

Just noin.. tai kahta leetermania käyttäen otin reidion ulos..

Alemmat ruuvit huomasin het ja ylemmätkin mutta ajattelin ettei se niillä, mutta paljon kiitoksia..
Täytyy huomenna irroittaa ja katsella sitä lämppärin katkaisija/säätö möykkyä, puhaltimen nopeudensäätökatkaisija näytti erilaiselta kun sulla.. on sellainen ylös/alaspäin pyörivä katkaisija..

Tänkjuu..
108cdi vm.2000
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

sain Viton oston yhteydessä mukaan sellaisen tuuletinpaneelin mukaan ,näyttää olevan tehtaanpaketissa,sain myös pelkääjän etupenkin,ja täydellisen setin istuimien verhoilut+lämmittimien elementit.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Mittaristo välkkyy tässäkin Vitossa

Viesti Kirjoittaja jakil »

Pakkasten alettua alkoi minullakin mittaristo välkkyä. Koska välke on hyvin tasaista (2 - 4 sek välein), en oikein usko maatto- tms vikaan. Miten se niin tasaisesti nytkyttelisi. Itse veikkaan mittariston poweria. Ohessa kuva, jossa on kaksi erehdyttävästi elkoa muistuttavaa osaa. Niissä luvut 47 - 10. Olisiko nuo elkoja? Kannattaisiko alkaa homma vaihtamalla nuo?
Ja, kunhan hiukan lämpenee, toimii mittaristo ok.
Kuva
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jakil »

Vastaan itselleni.
En puusilmänä huomannut, että onhan siinä 3 kpl tavallisiakin elkoja (yksi sellainen näkyy kuvassa hopean värillinen pönttö, 47 uF 16V). Ne on peruselkoja, helppo nakki. Nuo mustat taitaa olla tantaleja, ne ei varmaan edes ole rikki.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
peksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 08.08.2005 21:16
Paikkakunta: Pöytyä

Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja peksu »

Ootkos muuten saanut mittariston speelaamaan.. :?:
108cdi vm.2000
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja jakil »

peksu kirjoitti:Ootkos muuten saanut mittariston speelaamaan.. :?:
Kuitataanpas tämä Vito-mittarijoulukuusi juttu kerralla kuntoon:
Unohtakaa hapettuneet liittimet jne. Vika on piirilevyllä oleva prosessori. Ko prossu on Motorolan 68009-sukuinen piiri, jossa on mm Flas, Eprom jne samalla chipillä. Netistä löytyy tuosta juttua sivukaupalla, kun jaksaa kaivella. Magneti Marelli on tehnyt tuolla schipillä mittaristoja mm TT audiin ja kaikkiin tulee sama vika n 10 vuoden iässä.
Korjaus: tuo piiri (pga-kannalla) pitää vaihtaa. Esim se Rovaniemen kaveri tekee noita. Ei nimittäin tuollaisen piirin vaihto ole ihan pala kakkua. Omani tulee olemaan koekaniini, kunhan Rovaniemelle lähetetään oikeat varaosat.
Eli voi nuo elkotkin vaihtaa, mutta ei vika sillä korjaannu.
Olin todella hämmästynyt, kun tuo vian syy paljastui. Vika on siis piirin sisällä olevasa flash-muistissa tapahtuva muistin sekoaminen matalissa lämpötiloissa, johtuen muistisolujen varaustilan heikkoudesta. Veikkaus tuohon on, että ohjelmointi on tehty aikoinaan vääränlaisilla parametreillä.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja jakil »

Yksinpuhelua tännekin.
Nyt on mittaristo kunnossa :D :D :D
Eli:
1. tilasin chipin http://www.codecard.lt" onclick="window.open(this.href);return false; ja sieltä "electronics" ja sen alta "2J74Y"
2. irrotin mittariston piirilevyn ja toimitin sen http://www.edicron.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Koskelantielle. Kaveri tinasi vanhan piirin irti ja uuden tilalle.
3. tänään aamulla oli juuri miinuksen puolella startatessa: nyt ei välkkynyt yhtään, vaan mittaristossa hohti heti ovenavauksen jälkeen kilometrilkema, jee.

Ei homma kuitenkaan ihan 100% mennyt. Kun tilaa tuolta Latvialaiselta putiikilta, kannattaa tilata se suoraan oikealla kilometrilukemalla. Vaikka sivuilla sanotaankin, että piiri tulee valmiiksi n 150 tkm lukemalla, joku ainakin netin mukaan oli saanut sen suoraan oikealla lukemalla. Nyt ilmeisesti pitää tilata tuo 100 euron softapaketti, jolla saa sitten lukemat kohdalleen.Toinen "ongelma" on se, että tuolla piirillä on mittariston "high" version softa. Tarkoittaa, että näyttöön tulee lämpötila, vaikka ei minulla sellaista ennen ollut. Tai siis --- asteiden kohdalle. Tutkin, josko anturin asentamalla saisi vielä lämömittarinkin :) Samoin tripin näyttö vaatii ilmeisesti lisäkytkimen asetamisen. No pieni ponnistus enää. Pääasia, että mittaristo edes toimii.

Hommalle tuli kustannusta 65 eur chip ja 60 eur asennus. Hommassa meni päivä, eli varsin nopeaa toimintaa tuolta elektroniikkahuollolta.
PS piiri tuli tuolta Codecard:lta yhdessä yössä!
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kilometrit saa suurennetua *:rila
(ei muuten ole ainoa piiri mersun systeemeissä mikä sekoa ~10vuoden)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja jakil »

CDI203 kirjoitti:Kilometrit saa suurennetua *:rila
(ei muuten ole ainoa piiri mersun systeemeissä mikä sekoa ~10vuoden)
Ok, nyt voisi tehdä sen reissun ja lukea samalla kaikki anturit & vikakoodit.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
kauna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 11.01.2012 17:09

Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja kauna »

TV 20 ja Kone Helsingissä korjaa Viton mittarit. Vaihtoivat siellä ic-piirin jonka jälkeen taas toimii.
jp_olli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 07.09.2009 08:34
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja jp_olli »

Korjaillaan noita meillä täällä pohjoisessakin. :wink:

Alkuperäiset kilometrit säilyy.
044-0760422
wiiseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 16.10.2011 13:16

Re: vito 112cdi, mittaristo ei tiedä MITÄÄN

Viesti Kirjoittaja wiiseli »

Terve

Osaako joku kertoa mitä kaikkea tuo prosessori ohjaa? Automaattivaloja... Jne.
Vastaa Viestiin