Käyttöauto

W124 etupyörä kolahtelee *kolina lähde löydetty ja korjattu*

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Ti 01.06.2004 13:57
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ti 18.10.2005 07:02
Elikkäs tähän on tultu. Vasta 70 tkm omaa ajoa ja nyt jo uhkaa jäädä tielle. pa*ka mikä pas*a.

Etupyörän laakerissa huomattiin pieni välys jo kesällä. Ajattelin kiristää sitten kun vaihdan talvirenkaat. Eilen kuin salama kirkkaalta taivaalta rupesi oikean eturenkaan tienoilta kuulumaan voimakasta kolahtelua kuopissa. Varsinkin pyörän ulosjoustossa.

Pyörimisnopeuden ja varsinkin pyörimissuunnan muutoksen jälkeen saattaa kuulua vaimeaa naksahtelua. Tasaisella pinnalla ajaessa ei kuulu mitään, enkä ohjauksessakaan ole ainakaan huomaavinani mitään erikoista.

Pyörä heiluu selvästi enemmän yläreunasta heiluttaessa kuin sivusuuntaan heilutellessa. yläreunasta heilutellessa kuuluu myös kolinaa "jostain." Pyörän paikallaollessa en osaa sanoa mistä.

Vaikka tämä vihjeiden määrä viittaa enemmän kolmosvisaan kuin arkielämän ongelmaan se on kuitenkin täyttä totta. Autolla on vaan ajettava ja tällä hetkellä ajetaan montuista ja kiveyksistä yli kuin sukkasillaan.

Voiko tuollaiset oireet johtua laakeriviasta? Olen ymmälläni.
Olisin kiitollinen oikeasta diagnoosista. Vääriä veikkauksiakin otetaan vastaan
Viimeksi muokannut Arto N päivämäärä Ma 31.10.2005 07:19, muokattu yhteensä 1 kerran
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80


Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 07:26
ViestiLähetetty: Ti 18.10.2005 07:10
Vaikuttaako ajettavuuteen? Jos siellä on pallonivel paskana?

Ja jos siellä on laakeri rikki niin kohta se vaikuttaa ajettavuuteen - kun renkaita on alla sama määrä kuin Reliantissa. :shock:

Kuumeneeko laakeri? (kokeile ajon jälkeen vannetta keskeltä varovasti)

Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59
ViestiLähetetty: Ti 18.10.2005 07:17
Auto pukille ja tutkimaan eihän tuo muuten selviä. Pyöränlaakerit noissa kestää aikasta hyvin. Omassa tulee kohta miljoona täyteen samalla laakerilla etupyörässä.
Alapallonivelet kestää jonkun puolimiljoonaa vähintään, viimeksi vaihdoin ne 600 tuhatta km takaperin.
Veikkaisin raidetangon niveltä, syyksi kolinaan.
Kannattaa tutkia myös iskarin kiinnitykset.

Omaan just eilen vaihdettiin raidetanko kun ei kelvannut enää katsastuksessa.

Paljonhan tuo laakereiden kesto on kiinni ajosta, jos vain lyhyttä ajoa jossa rasvat ei kerkeä lämmetä voi laakerit mennä alle 50 tonnin. Joskus juttua jostain hautaustoimiston autosta jolla ajettu 30 tuhatta ja laakerit pyörissä lopussa.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1366
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 18.10.2005 09:24
Arto N kirjoitti:Etupyörän laakerissa huomattiin pieni välys jo kesällä. Ajattelin kiristää sitten kun vaihdan talvirenkaat. Eilen kuin salama kirkkaalta taivaalta rupesi oikean eturenkaan tienoilta kuulumaan voimakasta kolahtelua kuopissa. Varsinkin pyörän ulosjoustossa.


Sama vika täällä - laakerin vaihdoin ja siitä ei ollut muuta apua kuin että kului yksi ilta rattoisasti 8) eikä ole enään sitä ärsyttävää klappia vas eturenkaassa mikä on ärsyttänyt jo 50tkm ajan mutta ei sitä oikein viitsinyt enään kiriäkään :oops:

Arto N kirjoitti:Pyörimisnopeuden ja varsinkin pyörimissuunnan muutoksen jälkeen saattaa kuulua vaimeaa naksahtelua. Tasaisella pinnalla ajaessa ei kuulu mitään, enkä ohjauksessakaan ole ainakaan huomaavinani mitään erikoista.


Mukulakivetyksellä äärettömän kiusallinen ääni jonka kuulee ulkopuolisetkin. Naksahtelu vaikuttaa liiankin selkeästi hajonneelle laakerille. Ehkä kuvaavaa voisi olla "kläkkätikläkkätikläkkätikläkkäti..."-ääni :lol:

Arto N kirjoitti:Pyörä heiluu selvästi enemmän yläreunasta heiluttaessa kuin sivusuuntaan heilutellessa. yläreunasta heilutellessa kuuluu myös kolinaa "jostain." Pyörän paikallaollessa en osaa sanoa mistä.


Minulla ainakin kuuluu sellainen hiukan peltinen kolahdus mutta vaatii tosiaankin määrätietoisen nykäisyn renkaasta.

Vikaa on nyt paikannettu useammankin kaverin avustuksella mutta aiheuttajaa ei ole löytynyt. Kaikki kiinnitykset, nivelet ym tuntuu olevan ehjiä. Ajattelinkin jo että johtuu nuista 500SL:n jarruista mutta kun niitäkään ei voi väärin asentaa eikä jarrupalatkaan istu väljästi ??? Kaikenkaikkiaan kiusallinen vika. Näyttää olevan muitakin samasta kärsiviä (ja orggisjarruilla) joten potkaistaampa selvitystyö uudestaan käyntiin - palataan...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne
ViestiLähetetty: Ti 18.10.2005 15:02
Kummaa kolinaa tuo omakin kiesi piti ja vikaa etsittiin monta kertaa tuloksetta mutta sitten löytyi.... Iskarin yläpääntuki antoi periksi ja bilsu napsahti nokkapeltiin. No pelti pystyyn ja hitaasti kotiin uutta osaa asentelemaan. Jälkeenpäin tutkiskelin sitä revennyttä tukea ja sen sisällähän on aluvalua joka oli reilusti revennyt ja napsutus tuli siitä, tai joka tapauksessa loppui het kun vaihtoi. Tämäkin siis voi olla syynä.

Oli muuten monenlaista ilmettä vastaantulijoilla kun pelli ojossa painelin menemään. Samaa suuntaa huristelijat pääsivät jopa ohi kun tuo ilmanvastus kasvaa vanhalle reelle liian suureksi :wink:
124 250REE -86
GSX-R1000 -04
Polaris sportman 800 -05

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 17:15
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 18.10.2005 17:06
Tarkistapa iskarin yläpään kumijutska. Pumppaa pelti ylhäällä, niin näkyy selvästi jos kumi on irti. Mulla 124 kolisi niin pirusti kuopissa ja mukulakivikaduilla. Kumi oli irronnut vulkanoinnista. Loppui kolinat, kun vaihdoin. Pe. kävi asiakas samanlaisen oireen takia. Oli vaihdettu alapallo ja raidepää, mutta kolina jatkui. Iskarin yläpään vaihdolla hiljaiseksi.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1366
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 18.10.2005 19:41
Joka paikka on tongittu ja vikaa ei ollut iskareissa eikä missään. No, kävin Vierimaan Saulin kanssa (Haukiputaan Veho) koeajolla -> Taitaa olla koko kolina pelkästään ristijousen (tms) puutteesta johtuvaa tässä tapauksessa :oops: Onpas joutunut pienen asian takia pahoittamaan mieltänsä mutta katotaan kun saan ensin jostain nuo lärpäkkeet eli 000 42139 91 on tuo puuttuva osa eli kuvan nro 8

Kuva

Palat ovat hakeneet paikkansa muutaman tuhannen kilsan jälkeen ja minä onneton sorruin vanhanaikaiseen, turha asennus-sarja jätetään pois jos sitä ei saa kuin Veholta :oops: Ihme ja hämäävä seikka on se, että kolisevat myös jarruttaessa ainakin mukulakivetyksellä ja sen takia jätinkin jo jarrut pois laskuista. Voihan kilinpillit kun äijää hävettää mutta antaa mennä näin julkiseenkin levitykseen kun kerran alettiin julkisesti puimaankin :oops: :oops:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Ti 01.06.2004 13:57
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: To 20.10.2005 06:19
Iskarin yläpää saattaisi olla kolinan syy. Kumissa ei näy mitään vikaa mutta mutteri pyörii tosi helposti pienillä tongeilla ja se "aluslevy" mutterin alla liikkuu hieman jopa käsin.

Minkälainen iskarin yläpää on anatomialtaan. Ei kai käsivoimin pitäisi pystyä sitä liikuttelemaan.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Ti 01.06.2004 13:57
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ma 31.10.2005 07:24
Kolinan lähde tosiaan löytyi ja korjattukin se jo on. Kallistuksen vakaajan kumit vaihdoin viime kesänä ja sen takia en osannu kyllä yhtään epäillä että vika löytyisi sieltä päin.
Tällä kertaa vika oli vakaajatangon kiinnike koriin. Onneksi löytyi työpaikalta kaveri kenen kanssa käytiin autoa heiluttelemassa/kuuntelemassa/katselemassa. Yksin näitä on perin pa*kamaista todeta kun samaan aikaan on aika vaikeaa heilutella ja katsella autoa. Mukavan halpa vika. Lisää vaan näitä tällaisia. :lol:
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 8439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 31.10.2005 08:04
Hyvä että vika selvisi. Ihan vaan tarkennukseksi:
aseva kirjoitti: Tarkistapa iskarin yläpään kumijutska. Pumppaa pelti ylhäällä, niin näkyy selvästi jos kumi on irti. Mulla 124 kolisi niin pirusti kuopissa ja mukulakivikaduilla. Kumi oli irronnut vulkanoinnista.
Tässähän tarkoitetaan seuraavaa osaa:
Motonet kirjoitti:JOUSIJALAN YLÄTUENTA MERCEDES W124 MALLI 85--95
McPherson tyyppisen jousijalan tukilaakeri tai tukikumi
W124 etuylätuki (ei Sport-alusta/4-matic). . . . . . . . . 18-1186 24.50 eur
Etuylätuennassa ei ole laakeria, pelkkä tukikumi
Etuiskaritornin yläpää = "peltiosat/iskarinkiinnikkeet"
Vaihdatin yhteen kakkos-neloseen nuo kumit samalla kun etujouset vaihdettiin, se asentaja sanoi että kumien vaihto vaatii jousien irroituksen. Valistaakaas joku tietävä onko näin - muistelen kuulleeni että nuo kumit saa vaihdettua ilman jousien irroitustakin?
1971 300 SE L 6.3 museoauto, mammutti
1980 450 SEL 6.9 projekti, mastodontti, runs and drives
1981 380 SL museoauto ei myynnissä
1987 560 SEC kesäauto
1996 C180 autom. käyttis
1998 ML 320 käyttis nimeltä Milka

Chevy Tahoe 1995 käyttis myynnissä
Stingray SV 175 1981 vene

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 17:15
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 31.10.2005 08:38
Ainakin W124 -85 - 87: Keula ylös, iskarin ylämutteri irti, iskari alas, kolme mutteria irti , kumi alakautta pois ja uusi tilalle. Aikaa vie välitupakan kanssa n. 3 minuuttia.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
ViestiLähetetty: Ma 31.10.2005 09:10
Arto N kirjoitti:Kolinan lähde tosiaan löytyi ja korjattukin se jo on. Kallistuksen vakaajan kumit vaihdoin viime kesänä ja sen takia en osannu kyllä yhtään epäillä että vika löytyisi sieltä päin.
Tällä kertaa vika oli vakaajatangon kiinnike koriin. Onneksi löytyi työpaikalta kaveri kenen kanssa käytiin autoa heiluttelemassa/kuuntelemassa/katselemassa. Yksin näitä on perin pa*kamaista todeta kun samaan aikaan on aika vaikeaa heilutella ja katsella autoa. Mukavan halpa vika. Lisää vaan näitä tällaisia. :lol:
'

Sama vika rahikaisella w202:ssa ... Natisi kuin heteka ja kolahtelikin silloin tällöin :?
Ilkeä paikallistettava juu . :evil:

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1291
Liittynyt: To 08.07.2004 16:04
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 31.10.2005 09:51
karra kirjoitti:se asentaja sanoi että kumien vaihto vaatii jousien irroituksen.

Ei tarvi. Aseva antoikin jo aika hyviä ohjeita, paitsi että iskarityypistä riippuen homma voi vaatia kaverin. Ainakin allekirjoittaneen auton iskarit eivät pysy itsestään alhaalla vaan pomppaavat aika ripsakasti takaisin yläasentoon. Kun mutterit on irrotettu, yksi jannu painaa jollain tapilla iskarin alas, tappi nopsasti pois ja toinen jannu ottaa kärppänä kumin välistä pois.

Uuden asennus: iskarin tappi taas alas ja nopsasti uusi kumi väliin. Uuden asentamisessa tarvitsi vielä parempia refleksejä kuin pois ottaessa – pitää sattua iskarin pää reikään eikä sen viereen.

Varovainen remontteeraaja laittaa tukivarren alle pölkyn tms. ettei jousi vaan pääse pomppaamaan pois. Tuskin lähtee mutta...

t.
Risto
E500 – 211.070

Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: Ti 08.04.2003 20:45
Paikkakunta: VANTAA
ViestiLähetetty: Ti 01.11.2005 17:21
LähetäLähetetty: Maa 31.10, 2005 08:24 Viestin aihe:
Kolinan lähde tosiaan löytyi ja korjattukin se jo on. Kallistuksen vakaajan kumit vaihdoin viime kesänä ja sen takia en osannu kyllä yhtään epäillä että vika löytyisi sieltä päin.
Tällä kertaa vika oli vakaajatangon kiinnike koriin. Onneksi löytyi työpaikalta kaveri kenen kanssa käytiin autoa heiluttelemassa/kuuntelemassa/katselemassa. Yksin näitä on perin pa*kamaista todeta kun samaan aikaan on aika vaikeaa heilutella ja katsella autoa. Mukavan halpa vika. Lisää vaan näitä tällaisia. Laughing


Itelläkin alkanut kuulumaan kolinaa ikäänkuin etupyöristä. Kuuluu selvästi kun avoimesta ovesta heiluttaa koria, mutta suoraan keulasta painaessa kuuluu vaan nitinää. Voisko olla sama vika. Onks se kallistuksen vakaajan ulkopää vai se välikiinnike mikä sulla oli rikki
ex 300da 78. nyk 230ea 88. + kesä 126 + 203 cdia 220
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Ti 01.06.2004 13:57
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ke 02.11.2005 06:48
timo230e kirjoitti:LähetäLähetetty: Maa 31.10, 2005 08:24 Viestin aihe:
Kolinan lähde tosiaan löytyi ja korjattukin se jo on. Kallistuksen vakaajan kumit vaihdoin viime kesänä ja sen takia en osannu kyllä yhtään epäillä että vika löytyisi sieltä päin.
Tällä kertaa vika oli vakaajatangon kiinnike koriin. Onneksi löytyi työpaikalta kaveri kenen kanssa käytiin autoa heiluttelemassa/kuuntelemassa/katselemassa. Yksin näitä on perin pa*kamaista todeta kun samaan aikaan on aika vaikeaa heilutella ja katsella autoa. Mukavan halpa vika. Lisää vaan näitä tällaisia. Laughing


Itelläkin alkanut kuulumaan kolinaa ikäänkuin etupyöristä. Kuuluu selvästi kun avoimesta ovesta heiluttaa koria, mutta suoraan keulasta painaessa kuuluu vaan nitinää. Voisko olla sama vika. Onks se kallistuksen vakaajan ulkopää vai se välikiinnike mikä sulla oli rikki


No ihan samat oireet. Ja välikiinnikkeestä oli kyse. KL-varaosista 20 euroa. Pyydä kaveri heiluttelemaan ja samalla kurki auton alle. Ja sitten toiselle puolelle niin eron huomaa helpommin.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80

Mersumies
Mersumies
Viestit: 786
Liittynyt: Ti 08.04.2003 20:45
Paikkakunta: VANTAA
ViestiLähetetty: Ke 02.11.2005 18:17
Tänään kävin sitten auton alla ja irrottelin koko kallistuksen vakaajan, kiinnikkeissä en huomannut mitään vikaa. Ainut mitä huomasin että toinen etujousi poikki yläpäästä eli tyyppivika. Pistin sitten kallistuksen vakaajan pusliin vaseliinia ja osat takasin kiinni. Koitin sitten heilutella kunnolla mutta eihän sitä naputusta enää kuulunut lainkaan. :roll:. Saapas nähdä kauanko ääni pysyy poissa. Joka tapauksessa tuli jousien vaihto eteen.
ex 300da 78. nyk 230ea 88. + kesä 126 + 203 cdia 220
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 01.07.2005 11:28
Paikkakunta: Järvenpää/Ylitornio
ViestiLähetetty: Pe 17.02.2006 17:00
karra kirjoitti:Hyvä että vika selvisi. Ihan vaan tarkennukseksi:
aseva kirjoitti: Tarkistapa iskarin yläpään kumijutska. Pumppaa pelti ylhäällä, niin näkyy selvästi jos kumi on irti. Mulla 124 kolisi niin pirusti kuopissa ja mukulakivikaduilla. Kumi oli irronnut vulkanoinnista.
Tässähän tarkoitetaan seuraavaa osaa:
Motonet kirjoitti:JOUSIJALAN YLÄTUENTA MERCEDES W124 MALLI 85--95
McPherson tyyppisen jousijalan tukilaakeri tai tukikumi
W124 etuylätuki (ei Sport-alusta/4-matic). . . . . . . . . 18-1186 24.50 eur
Etuylätuennassa ei ole laakeria, pelkkä tukikumi
Etuiskaritornin yläpää = "peltiosat/iskarinkiinnikkeet"
Vaihdatin yhteen kakkos-neloseen nuo kumit samalla kun etujouset vaihdettiin, se asentaja sanoi että kumien vaihto vaatii jousien irroituksen. Valistaakaas joku tietävä onko näin - muistelen kuulleeni että nuo kumit saa vaihdettua ilman jousien irroitustakin?


Pitää ilmeisesti w201:aeen vaihtaa tuo yllä mainittu tukikumi. Oireet kuten edellä mainitusssa 124:ssa. Tukikumi näyttää antavan vähän periksi kun auton etupäätä painelee. Onko vaihto samanlainen operaatio kuin 124:seen?
MB 190D -85
MB w123 200d -83
EX MB 190D -84
Opel Vectra 2.0i -90

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: JOHe ja 14 vierailijaa

   






Autoilijanoutlet.fi



AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com



cron