Viton keskuslukitus ei toimi???
Viton keskuslukitus ei toimi???
mulla on tommonen 97 vuoden 110 vito ja siinä on keskuslukituksen moottorit paikallaan mutta keskuslukitus ei toimi, mikähän on vikana? kaikki sulakkeet on ehjät... autossa on myös defan häläri, voisiko juontaa siitä?
MB Vito 110TD -97
Mulla on samanlainen auto ja siinä oli etuovet pimeenä, muuten toimi. Johdot oli poikki saranan kohdalta, haitariputkesta. Ne kun uusi niin rupes pelittämään, ovessa on oma purkusysteemi, jos et ole jo purkanut. Semmonen vika jäi että joutuu laittamaan kahteen kertaan ovet lukkoon ennenkuin menevätten lukkoihinsa. En tiä mist johtuu...
110D vm.-97
Jokin ovikytkimistä ei tee kontaktia, silloin se tekee tommosta ?Vito97 kirjoitti:<...>että joutuu laittamaan kahteen kertaan ovet lukkoon ennenkuin menevätten lukkoihinsa. En tiä mist johtuu...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos ovikytkin ei tee kontaktia käsittäkseni silloin sen oven ei pitäisi lainkaan toimia??? Lukossa on mikrokytkin joka tunnistaa onko lukko kiinni, jos on niin päästää sähkön moottorille, siis keskuslukitusmoottorilleveskola kirjoitti:Jokin ovikytkimistä ei tee kontaktia, silloin se tekee tommosta ?Vito97 kirjoitti:<...>että joutuu laittamaan kahteen kertaan ovet lukkoon ennenkuin menevätten lukkoihinsa. En tiä mist johtuu...
Jos ei toimi kytkin, ei oven pitäisi mennä lainkaan lukkoon. Nyt kuitenkin kaikki ovet menee lukkoon toisella kerralla. Eli klik lukkoon, auki... klik uudelleen lukkoon, auki, lukkoon.
Keskuslukonmoottorille menevä sähkö siis käsittääkseni kiertää tuon mikrokytkimen kautta. Ts. jos vaikka oikosulussa pitäisi oven toimia myös auki ollessaan jota taas ei tapahdu...
Mist näist vanhoist vehkeist tietää...
110D vm.-97
Minulla jos ja kun ovikytkin ei ota kontaktia (tai ovi on auki):
- painan lukon päälle
- lukko menee päälle
- lukko aukeaa
- painan lukon uudelleen päälle
- lukko menee päälle
- lukko aukeaa
- lukko menee/jää päälle
Puhutaan niistä kontaktinastoista, jotka näkyvät ovessa, ei missään lukon sisällä. Minulla sivuoven nastat aiheuttivat tuota kunnes putsasin ne...tarkista ettei yksi nasta ole jäänyt sisään.
- painan lukon päälle
- lukko menee päälle
- lukko aukeaa
- painan lukon uudelleen päälle
- lukko menee päälle
- lukko aukeaa
- lukko menee/jää päälle
Puhutaan niistä kontaktinastoista, jotka näkyvät ovessa, ei missään lukon sisällä. Minulla sivuoven nastat aiheuttivat tuota kunnes putsasin ne...tarkista ettei yksi nasta ole jäänyt sisään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tarkotetaanko tässä nyt sitä kytkintä joka sytyttää sisävalot autoon?
Käsittääkseni sillä ei ole mitään tekemistä keskuslukon kanssa, mut luonnollisesti voin olla väärässäkin.
Lukossa on (sen moottorin ulkopuolella) mikrokytkin joka tunnistaa lukon asennon -> jos ovi on auki ni ei toimi, jos painaa ruuvarilla sen lukon kiinni ja ovi on auki -> valo sisällä palaa ->mikrokytkin kiinni -> lukko toimii (siis kuten edellä kuvattuna) Liukuoven lätkät olen putsannu kymmenen kertaa ja avannu molemmat etuovienpahvit, pelkääjän puolelta koko moottorinkin leikkasin auki, mut eihän siellä nyt mitään vikaa ollut.
edit: jos ovi on auki, niin eihän sen oven lukko pitäis mennä kiinni? Vai?
Tää tuplasysteemihän on käsittääkseni varoitusjärjestelmä joka huomauttaa avonaisesta ovesta -> helppo tarkistaa ovi joka ei ole lukossa, mutta kun kaikki lukot toimii, siten kun toimii...
Käsittääkseni sillä ei ole mitään tekemistä keskuslukon kanssa, mut luonnollisesti voin olla väärässäkin.
Lukossa on (sen moottorin ulkopuolella) mikrokytkin joka tunnistaa lukon asennon -> jos ovi on auki ni ei toimi, jos painaa ruuvarilla sen lukon kiinni ja ovi on auki -> valo sisällä palaa ->mikrokytkin kiinni -> lukko toimii (siis kuten edellä kuvattuna) Liukuoven lätkät olen putsannu kymmenen kertaa ja avannu molemmat etuovienpahvit, pelkääjän puolelta koko moottorinkin leikkasin auki, mut eihän siellä nyt mitään vikaa ollut.
edit: jos ovi on auki, niin eihän sen oven lukko pitäis mennä kiinni? Vai?
Tää tuplasysteemihän on käsittääkseni varoitusjärjestelmä joka huomauttaa avonaisesta ovesta -> helppo tarkistaa ovi joka ei ole lukossa, mutta kun kaikki lukot toimii, siten kun toimii...
110D vm.-97
Tässä tarkoitetaan metallisia nastoja joista yllä puhutaan, ottamatta kantaa mitä kaikkea niillä ohjataan.
Ovessa on jousella varustettuja metallinastoja, jotka oven sulkeutuessa painuvat sisään ja sulkevat virtapiirin kun osuvat pilarissa olevaan vastinkappaleeseen. Sivuovessa on useampi moinen nasta, ja nastan jumiutuminen sisäasentoonsa aiheuttaa kuvatut oireet. Ne ovat näkyvillä purkamatta autosta yhtään mitään.
Käyppä katsomassa sitä ovea...
...ja niillä nastoilla aivan varmasti on vaikutusta keskuslukituksen toimintaan.
Ovessa on jousella varustettuja metallinastoja, jotka oven sulkeutuessa painuvat sisään ja sulkevat virtapiirin kun osuvat pilarissa olevaan vastinkappaleeseen. Sivuovessa on useampi moinen nasta, ja nastan jumiutuminen sisäasentoonsa aiheuttaa kuvatut oireet. Ne ovat näkyvillä purkamatta autosta yhtään mitään.
Käyppä katsomassa sitä ovea...
...ja niillä nastoilla aivan varmasti on vaikutusta keskuslukituksen toimintaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sprintteri tekee samaa kun joku ovi on auki
Eli tuntuu nyt siltä, että se keskuslukko luulee et sulla on joku ovi auki... Kaikki ovet kuitenkin menee lukkoon vai?
Eiks silloin vois olla mahollista, et jos siellä on kerta joku mikrokytkin, mikä tunnistaa onko ovi kiinni vai auki, olisi rikki, tai johto jostain poikki? Toki voi olla justiinsa tuo kyseinen inhottava "kontaktinappi" sivuovessa tai takaovessa...
Eli tuntuu nyt siltä, että se keskuslukko luulee et sulla on joku ovi auki... Kaikki ovet kuitenkin menee lukkoon vai?
Eiks silloin vois olla mahollista, et jos siellä on kerta joku mikrokytkin, mikä tunnistaa onko ovi kiinni vai auki, olisi rikki, tai johto jostain poikki? Toki voi olla justiinsa tuo kyseinen inhottava "kontaktinappi" sivuovessa tai takaovessa...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mulla ainoastaan liukuovessa tapit, joo ne vaikuttaa keskuslukkoon, ja toimivat, niissä ei vikaa, eivätkä ne sytytä sisävaloja vaan sitä varten on oma kytkin joka ei vaikuta keskuslukkoon.
Muissa ovissa ei ko. tappeja ole. Jos mikrokytkin on rikki jostain ovesta ohjainyksikkö luulee että ko. ovi on auki jolloin sen lukko ei toimi lainkaan sähköllä.
Vai miten muilla. Jos laitat oven "huonosti" kiinni esim. kuljettajan oven ja laitat pelkääjänpuolelta ovia lukkoon, niin käykö näin? Käsittääkseni kuljettajan ovi ei silloin mene lainkaan lukkoon, vai? Kokeilkaas, ne kellä toimii.
Muissa ovissa ei ko. tappeja ole. Jos mikrokytkin on rikki jostain ovesta ohjainyksikkö luulee että ko. ovi on auki jolloin sen lukko ei toimi lainkaan sähköllä.
Vai miten muilla. Jos laitat oven "huonosti" kiinni esim. kuljettajan oven ja laitat pelkääjänpuolelta ovia lukkoon, niin käykö näin? Käsittääkseni kuljettajan ovi ei silloin mene lainkaan lukkoon, vai? Kokeilkaas, ne kellä toimii.
110D vm.-97
Juu ei sisävalojen kytkin vaikuta mitenkään (luulisin 100 varmasti) keskuslukkoon. Mitens jos sulla on jostain poikki johto? Esim takaluukusta, tai jostain sivuovesta? Mikrokytkin ei olisi tällöin rikki vaan johto...
Niihän joku justiinsa sano et oli jotkut johdot poikki etuovista...
Jaa juu, on tullu todettua, jos joku ovi jää "tuulihakaan", niin ei mee ekalla kerralla ovet lukkoon, vaan raksahtaa auki. Toisella menee sitte kiinni-auki-kiinni..
Meillä on tuo sivuovi jotenkin keljuillut joskus, että ei mene kiinni, vaan ponnahtaa auki... Jotain vikaa siellä on sisällä kait, sitä ei meinaan sisäpuolelta saa auki, onkos siellä joku vaijeri vai mikä, mikä vois olla venynyt?
Niihän joku justiinsa sano et oli jotkut johdot poikki etuovista...
Jaa juu, on tullu todettua, jos joku ovi jää "tuulihakaan", niin ei mee ekalla kerralla ovet lukkoon, vaan raksahtaa auki. Toisella menee sitte kiinni-auki-kiinni..
Meillä on tuo sivuovi jotenkin keljuillut joskus, että ei mene kiinni, vaan ponnahtaa auki... Jotain vikaa siellä on sisällä kait, sitä ei meinaan sisäpuolelta saa auki, onkos siellä joku vaijeri vai mikä, mikä vois olla venynyt?
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Sama kai tapahtuu jos johto poikki, eikä keskusyksikkö saa signaalia että ovi on kiinni. Mielestäni, mikäli mittasin sähköt ovesta oikein, niin keskuslukonsähkömoottorin sähköt kiertää sen mikrokytkimen kautta, jos on johto poikki laite ei toimi kun ei saa sähköä.Vito97 kirjoitti: Jos mikrokytkin on rikki jostain ovesta ohjainyksikkö luulee että ko. ovi on auki jolloin sen lukko ei toimi lainkaan sähköllä.
Vai miten muilla. Jos laitat oven "huonosti" kiinni esim. kuljettajan oven ja laitat pelkääjänpuolelta ovia lukkoon, niin käykö näin? Käsittääkseni kuljettajan ovi ei silloin mene lainkaan lukkoon, vai? Kokeilkaas, ne kellä toimii.
Lisäys: Niin joo, oli johdot poikki etuovista, eikä ne silloin toiminut lainkaan.
Jos se ovi menee lukkoon vaikka on raollaan ja joutuu laittamaan ovet kahteen kertaan kiinni, niin sitten tää mun teoria on täysin väärä.
110D vm.-97
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Minä en usko että vois purkaa keskuslukon kautta, mutta ei se mahdotontakaan ole.
Akun miinus irti. Kytke lamppu akun miinuksen ja rungon välille.
Lamppu syttyy jos purkaa. Sitten käytät sulakkerita yksitellen irti niin selviää että mikä purkaa. Lappu sammuu kun purkua ei ole. Purkuvirran voi myös mitata amppeerimittarilla, Mutta jos mittaria ei ole niin lampulla. Ja tietenkin kannattaa ne etuovien johtosarjat tarkastaa että onko johtoja poikki/hitsailleet yhteen.
Sisävalolle on omat katkasimet ovissa.
Minun autossa keskulukon boxi on hansikaslokeron takana rintapellissä kiinni. Kojelaudan alta pääsee käsiksi sinne.
Sieltä pääsee keskuslukon moottorit ja kytkimet mittaamaan.
Akun miinus irti. Kytke lamppu akun miinuksen ja rungon välille.
Lamppu syttyy jos purkaa. Sitten käytät sulakkerita yksitellen irti niin selviää että mikä purkaa. Lappu sammuu kun purkua ei ole. Purkuvirran voi myös mitata amppeerimittarilla, Mutta jos mittaria ei ole niin lampulla. Ja tietenkin kannattaa ne etuovien johtosarjat tarkastaa että onko johtoja poikki/hitsailleet yhteen.
Sisävalolle on omat katkasimet ovissa.
Minun autossa keskulukon boxi on hansikaslokeron takana rintapellissä kiinni. Kojelaudan alta pääsee käsiksi sinne.
Sieltä pääsee keskuslukon moottorit ja kytkimet mittaamaan.
Lamppu tosiaan syttyy, kun laitan sen miinusnapaan ja runkoon. penkin vierustan sulakkeet kävin läpi, mutta lamppu jatkoi palamistaan. Ratin alla on vielä toinen sulakeboksi, pitää vielä ne käydä läpi..
Viimeksi muokannut vito-cdi, Ti 03.03.2009 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W638 CDI
vito500tkm kirjoitti:Minä en usko että vois purkaa keskuslukon kautta, mutta ei se mahdotontakaan ole.
Akun miinus irti. Kytke lamppu akun miinuksen ja rungon välille.
Lamppu syttyy jos purkaa. Sitten käytät sulakkerita yksitellen irti niin selviää että mikä purkaa. Lappu sammuu kun purkua ei ole. Purkuvirran voi myös mitata amppeerimittarilla, Mutta jos mittaria ei ole niin lampulla. Ja tietenkin kannattaa ne etuovien johtosarjat tarkastaa että onko johtoja poikki/hitsailleet yhteen.
Sisävalolle on omat katkasimet ovissa.
Minun autossa keskulukon boxi on hansikaslokeron takana rintapellissä kiinni. Kojelaudan alta pääsee käsiksi sinne.
Sieltä pääsee keskuslukon moottorit ja kytkimet mittaamaan.
Syttyykö lamppu jos laturi purkaa akkua?
W638 CDI
Kysyn vielä yhden tyhmän kysymyksen. Kuuluko sieltä miinuspuolelta tulla yhtään ohivuotoa, vai lampun olla syttymättä? Olen kokeillut melko pienellä lampulla tuota, joka syttyy varmaan pienelläkin virralla?
Eli lyhyesti kuuluko miinuspuolelta mitattuna lampun olla aina syttymättä, oli sitten miten pieni poltin tahansa?
Miinuspuoli ei saa vuotaa ollenkaan?
Eli lyhyesti kuuluko miinuspuolelta mitattuna lampun olla aina syttymättä, oli sitten miten pieni poltin tahansa?
Miinuspuoli ei saa vuotaa ollenkaan?
W638 CDI
Ei välttämättä...
Jos laturi purkaa akkua, niin yleensä on joku kenttädiodi mennyt oikoseen -joko täysin tai osittain.
Laturin pyöriessä silti vielä latausta tapahtuu usein jopa ihan entiseen malliin, mutta kenttädiodin estosuuntainen toiminto on tuhoutunut.
Jos kenttädiodi menee rikki niin, että se ei johda kumpaankaan suuntaan, niin silloin kuormitettuna latausjännite on hieman alhaisempi, koska jännitettä syöttää vain 5 diodia normaalin kuuden sijaan.
Käytännössä tuota ei yleensä huomaa...
Tuolla on jotain yleisjuttuja....
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... laturi.htm
Jos laturi purkaa akkua, niin yleensä on joku kenttädiodi mennyt oikoseen -joko täysin tai osittain.
Laturin pyöriessä silti vielä latausta tapahtuu usein jopa ihan entiseen malliin, mutta kenttädiodin estosuuntainen toiminto on tuhoutunut.
Jos kenttädiodi menee rikki niin, että se ei johda kumpaankaan suuntaan, niin silloin kuormitettuna latausjännite on hieman alhaisempi, koska jännitettä syöttää vain 5 diodia normaalin kuuden sijaan.
Käytännössä tuota ei yleensä huomaa...
Tuolla on jotain yleisjuttuja....
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... laturi.htm
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ootko nyt käyttänyt kaikkia sulakkeita irti?
Jos niillä ei ole vaikutusta niin ota +kengästä piuhoja yksitellen irti.
Paksu pääkaapeli menee laatikon päälle ja siitä laturille ja startille.
Pienet johdot on matkustamon sähköille.
Niistä saa sitten suuntaa että mikä purkaa.
Ja jos laturia epäilet niin ota laturin johdot irti ja mittaa purkuvirta.
Jos niillä ei ole vaikutusta niin ota +kengästä piuhoja yksitellen irti.
Paksu pääkaapeli menee laatikon päälle ja siitä laturille ja startille.
Pienet johdot on matkustamon sähköille.
Niistä saa sitten suuntaa että mikä purkaa.
Ja jos laturia epäilet niin ota laturin johdot irti ja mittaa purkuvirta.
Re: Viton keskuslukitus ei toimi???
Vähän lainaten topikkia.. oma w638 purkaa 10A.. kaikki sulakkeet nypitty iri ja purkaa vaan.. onko laturi nyt siis syypää?
Mersut on autoja, muut on ajoneuvoja
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Nokileka Racing
Perämettän auto- ja konepaja
W903 312D -98
W123 230e -80
W124 300d -87
EX:
W124 300td -89
W201 190E 2.0 -88
E36 320 -92
Re: Viton keskuslukitus ei toimi???
Lieneekö kukaan enää seuraa tätä ketjua, mutta kysyn silti, jos vaikka...
Eli mulla on '97 vito, jossa keskuslukitus käyttäytyy erikoisesti:
Kuljettajan ovesta avaimella menee ekalla LUKKOON-AUKI. Tokalla kerralla LUKKOON-AUKI-LUKKOON
Mikään muu lukko ei reagoi tähän.
Takaluukun lukitsemisesta seuraa se, että kuskin ovi jää hakkaamaan LUKKOON-AUKI-LUKKOON-AUKI, kunnes akku on tyhjä.
Kuskin ovessa on kaikki johdot korjattu ja samoin tuntuu Apparin ovessakin johdot ehjänä.
Onko mun seuraava homma ottaa lukkojen moottorit irti ja ruveta niitä tutkimaan, vai ohjainboksiko on todennäköisemmin rikki?
Eli mulla on '97 vito, jossa keskuslukitus käyttäytyy erikoisesti:
Kuljettajan ovesta avaimella menee ekalla LUKKOON-AUKI. Tokalla kerralla LUKKOON-AUKI-LUKKOON
Mikään muu lukko ei reagoi tähän.
Takaluukun lukitsemisesta seuraa se, että kuskin ovi jää hakkaamaan LUKKOON-AUKI-LUKKOON-AUKI, kunnes akku on tyhjä.
Kuskin ovessa on kaikki johdot korjattu ja samoin tuntuu Apparin ovessakin johdot ehjänä.
Onko mun seuraava homma ottaa lukkojen moottorit irti ja ruveta niitä tutkimaan, vai ohjainboksiko on todennäköisemmin rikki?