W203 automaati öljyn vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: La 20.09.2008 11:29
Tulee myöhään kommenttini...

Käytin omaa W203:a automaattilootan öljynvaihdossa Rollella. Ulos tuli liraus mönjää. Sisään meni uutta tavaraa litratolkulla.

Vaikka kuinka Veholla sanottaisiin, "ettei kuulu huolto-ohjelmaan, ei tarvitse vaihtaa", en usko.

Se mönjä oli enemmän raatelu- kuin voiteluainetta. Laatikon toiminta muuttui samalla jouhevammaksi ja mukavammaksi.

hanta kirjoitti:Moi,

Miksi haluatte vaihtaa automaattilootaan öljyt vaikkei se kuulu huolto-ohjelmaan ?
Onko kyseessä sama varmuuden maksimointi kuin oma tapani vaihtaa moottorin öljyt 7000 km välein. (70-luvulta jäänyt tapa)

Miten usein ne lootan öljyt tulisi vaihtaa ?

Kiitos kommenteista
W203 CDI200-01
MB C-farkku W204 CDI aut.

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: To 06.12.2007 17:17
Paikkakunta: Kotka
ViestiLähetetty: La 20.09.2008 11:59
Kyllä se lootan öljyn vaihto kuuluu suomessa huolto ohjelmaan 60tkm välein
mutta sen joutuu tilaamaan erikseen kun ei kuulu automaattisesti a tai b huoltoihin.
Näin sanoivat paikallisessa mb-merkki huollossa.
Käyttö autona=XC90 -2004
EX MB:t
w124 Coupe 3,4 amg -92
w203 1,8 kompressor avantgard sport -2003
+ muita kymmenkunta eri merkkiä ja mallia.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 20.09.2008 15:34
[quote="gulfstream"]Tulee myöhään kommenttini...
Käytin omaa W203:a automaattilootan öljynvaihdossa Rollella. Ulos tuli liraus mönjää.

[quote="hanta"]Moi,
Miksi haluatte vaihtaa automaattilootaan öljyt vaikkei se kuulu huolto-ohjelmaan ? quote]

No, parempi myöhään... Tuon kysymykseni jälkeen olen vaihtanut öljyt jo kahteen kertaan, mutta sen 3-4 litraa kerrallaan. Ensi kerralla haluaisin kuitenkin suorittaa kunnollisen "huuhteluvaihdon" eli lauhduttimen putki irti ja sitä kautta myös turbiinista öljyt pois. Mutta, mutta, mahtaisiko keltään löytyä tarkempia ohjeita toimenpiteeseen ? Kumpiko putki irti ?
Tukitaanko toinen pää vaihdon ajaksi, annetaanko käydä koko ajan ja lisäillään öljyä täyttöaukosta/lauhduttimen putken toisesta päästä vähitellen konetta sammuttamasta... ?
Kiitos tiedoista !
W203CDI

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 277
Liittynyt: Ma 22.09.2008 20:17
ViestiLähetetty: Ma 22.09.2008 20:27
hanta kirjoitti:
gulfstream kirjoitti:Tulee myöhään kommenttini...
Käytin omaa W203:a automaattilootan öljynvaihdossa Rollella. Ulos tuli liraus mönjää.

hanta kirjoitti:Moi,
Miksi haluatte vaihtaa automaattilootaan öljyt vaikkei se kuulu huolto-ohjelmaan ? quote]

No, parempi myöhään... Tuon kysymykseni jälkeen olen vaihtanut öljyt jo kahteen kertaan, mutta sen 3-4 litraa kerrallaan. Ensi kerralla haluaisin kuitenkin suorittaa kunnollisen "huuhteluvaihdon" eli lauhduttimen putki irti ja sitä kautta myös turbiinista öljyt pois. Mutta, mutta, mahtaisiko keltään löytyä tarkempia ohjeita toimenpiteeseen ? Kumpiko putki irti ?
Tukitaanko toinen pää vaihdon ajaksi, annetaanko käydä koko ajan ja lisäillään öljyä täyttöaukosta/lauhduttimen putken toisesta päästä vähitellen konetta sammuttamasta... ?
Kiitos tiedoista !

1.722.6 laatikossa apupuskin puoleinen lauhduttimen putki irti laatikosta (banjolla)
2.öljyt lasku pois ja suodattimen vaihto
3.5litraa uutta öljyä mittaputkesta sisään
4.lauhduttimen putkeen jollain virityksellä letku kiinni ja astiaan(banjopultti takaisin ja mutterilla kiristys putkeen ja banjonpäästä kirkastaletkua 10l muovitynnyriin, merkit 3l välein)
5.kone käyntiin 3l ulos
6.lisää 3l öljyä putkesta
7.käyntiin kunnes taas 3l tullut ulos, toistetaan niin monta kertaa kun tarvis (jos kauheeta kuraa niin 9l tulee ulos ennenkuin kirkastuu kokonaan)
8.lisää lopuksi n.1-2l öljyä ja tarkasta pinta 80*C

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 23.09.2008 05:17
Kiitos shade_z ! Täytyypä harjoitella tuota ensi kerralla.
W203CDI

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.11.2008 10:32
ViestiLähetetty: Ti 27.01.2009 17:34
Omaani on vaihdettu Olarin veholla n.58tkm kohdalla noi loota öljyt ja nyt on mittarissa 76.tkm ja tänää kattelin sitä automaatin öljypohjaa ja tiivisteen kohdalta oli vähän märkää ja pyyhkäisin sen pois niin mustaa öljyä ja paperiin.Onko tuo "normaalia" vai onko veholla vaihettu ne öljyt päin p*rsettä?Tallin lattialle ei ole tipputtanut öljyä.Kannattaako huolestua tai tehdä asialle jotakin esim:onko tarpeellista vaihattaa ne uudestaa tiivisteineen päivineen??
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 14.10.2003 12:14
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 27.01.2009 21:18
Rodney kirjoitti:Omaani on vaihdettu Olarin veholla n.58tkm kohdalla noi loota öljyt ja nyt on mittarissa 76.tkm ja tänää kattelin sitä automaatin öljypohjaa ja tiivisteen kohdalta oli vähän märkää ja pyyhkäisin sen pois niin mustaa öljyä ja paperiin.Onko tuo "normaalia" vai onko veholla vaihettu ne öljyt päin p*rsettä?Tallin lattialle ei ole tipputtanut öljyä.Kannattaako huolestua tai tehdä asialle jotakin esim:onko tarpeellista vaihattaa ne uudestaa tiivisteineen päivineen??

Jos pientä hikoilua niin tuskin vakavaa, kostea pinta kerää pölyä jaa siitä se mustuu. Ei se normaalia kyllä ole, ovat huolimattomasti kiristäneet/laittaneet sen tiivisteen/öljypohjan. Kannattaa kuitenkin seurailla tilannetta.
CLK 320 CDI-06 AMG style
BMW K1200S -07
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.11.2008 10:32
ViestiLähetetty: Ke 28.01.2009 10:51
sl350 kirjoitti:
Rodney kirjoitti:Omaani on vaihdettu Olarin veholla n.58tkm kohdalla noi loota öljyt ja nyt on mittarissa 76.tkm ja tänää kattelin sitä automaatin öljypohjaa ja tiivisteen kohdalta oli vähän märkää ja pyyhkäisin sen pois niin mustaa öljyä ja paperiin.Onko tuo "normaalia" vai onko veholla vaihettu ne öljyt päin p*rsettä?Tallin lattialle ei ole tipputtanut öljyä.Kannattaako huolestua tai tehdä asialle jotakin esim:onko tarpeellista vaihattaa ne uudestaa tiivisteineen päivineen??

Jos pientä hikoilua niin tuskin vakavaa, kostea pinta kerää pölyä jaa siitä se mustuu. Ei se normaalia kyllä ole, ovat huolimattomasti kiristäneet/laittaneet sen tiivisteen/öljypohjan. Kannattaa kuitenkin seurailla tilannetta.


Joo täytyypi seurailla tilannetta ja jos alkaa häiritsemään liikaa niin vaihdatan ne sitten uudestaan uusilla tiivisteillä yms..Ainakin tiukassa olivat ne ruuvit siellä pohjassa, joten voihan se olla ,että on tiiviste vähän huonosti laitettu tai jotain muuta MERKKIliikkeelle ominaista hutilointia..

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36
ViestiLähetetty: Ke 28.01.2009 11:33
:?: Mulla on automaatti öljyt ollu aina punasia , paitsi saksan tuonti ooppelissa ennen ekaa öljynvaihtoa.
Onko se musta varmasti automaattiöljyä ja näitkö sen vaihtamisen.

Kannatta varmaan vaihdattaa uudestaan jossain muualla , tilata tiiviste veholta.
Ja oottaa vieressä ölpän vaihdon ajan .
Kyllä se punainen öljy muuttuu mustaksi jos ei sitä ajoissa vaihda.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.11.2008 10:32
ViestiLähetetty: Ke 28.01.2009 12:07
jukgra kirjoitti::?: Mulla on automaatti öljyt ollu aina punasia , paitsi saksan tuonti ooppelissa ennen ekaa öljynvaihtoa.
Onko se musta varmasti automaattiöljyä ja näitkö sen vaihtamisen.

Kannatta varmaan vaihdattaa uudestaan jossain muualla , tilata tiiviste veholta.
Ja oottaa vieressä ölpän vaihdon ajan .
Kyllä se punainen öljy muuttuu mustaksi jos ei sitä ajoissa vaihda.


Edellinen omistaja vaihdattanut veholla ainakin huoltokirjan mukaan.Enkä ole varma tuleeko vaihelaatikosta se märkyys vai jostain muualta.Täytyypi varmaankin vaihdattaa ne öljyt uudelleen kun toi nyt niin kallista ole.Laatikko on kyllä pelannut ihan mallikkaasti kokoajan.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.11.2008 10:32
ViestiLähetetty: Ke 15.04.2009 13:52
Oliskos kellään antaa hyvää vinkkiä ,että mitä muuta öljyä voisi laittaa kuin tiskin omaa tavaraa ,joka siis toimii/käy samalla tavalla kuin merkkiliikkeen öljyt??Auto siis c280 -06 automaatti.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 11.11.2008 10:32
ViestiLähetetty: Ke 15.04.2009 13:54
Oho tuplat 8)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 22.10.2007 17:36
Paikkakunta: Ähtäri
ViestiLähetetty: Ti 11.05.2010 16:35
Kaivellaan vanhaa aihetta...:
Mitäs öljyä esim noista motonetin öljyistä tuollaseen lootaan pitäis laittaa?:
Vai pitäiskö kenties mitään...??


VAG/MB/Ford-vaihteistoöljy punainen 1l
Automaattivaihtöljy MB-0019894503/236.12 1L (5- ja 7-vaihteinen)
13.90 €
59-0022
Ei kuvaa

Automaattivaihteistoöljy Dexron-IIIG/H 1l
Automaattivaihtöljy MB-0019892103/236.10 1L (sähköohj 5v.)
9.90 €
59-0008



MB-Automaattivaihteistoöljy 236.14 1L
Automaattivaihtöljy MB-0019896803/236.14 1L (7-vaihteinen UUSI suositus) [2000-2008]
14.90 €

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2620
Liittynyt: Su 27.04.2008 19:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ti 11.05.2010 18:46
jusssi kirjoitti:Kaivellaan vanhaa aihetta...:
Mitäs öljyä esim noista motonetin öljyistä tuollaseen lootaan pitäis laittaa?:
Vai pitäiskö kenties mitään...??


VAG/MB/Ford-vaihteistoöljy punainen 1l
Automaattivaihtöljy MB-0019894503/236.12 1L (5- ja 7-vaihteinen)
13.90 €
59-0022
Ei kuvaa

Automaattivaihteistoöljy Dexron-IIIG/H 1l
Automaattivaihtöljy MB-0019892103/236.10 1L (sähköohj 5v.)
9.90 €
59-0008



MB-Automaattivaihteistoöljy 236.14 1L
Automaattivaihtöljy MB-0019896803/236.14 1L (7-vaihteinen UUSI suositus) [2000-2008]
14.90 €


Riippuu mikä laatikko kyseessä? Tuossahan on nuo MB suositukset kerrottu kullekkin öljylle.
S204 220 CDI Mopf "AMG"
__________________________
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 22.10.2007 17:36
Paikkakunta: Ähtäri
ViestiLähetetty: Ti 11.05.2010 20:54
Niin tietysti joo... :oops: eli ihan normi 5 pykäläinen sähköloota -03 200cdi:n perässä...
Tuo vaan mietitytti, että miten se sit noin halpaa on ku luullut, että noissa uudemmissa on aina jotai ^20€/l maksavaa ainetta. Vai onko jotenki huonolaatuista tuo motonetissa tarjoiltu liemi...? :roll:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 11.05.2010 22:20
Tuo Mätänetin 236.14-öljy on ainakin Febin valmistamaa, mitä käsittääkseni on myös Mersun "oma" öljy. Ainakin purkki on ihan saman näköinen. Noista kolmesta öljytyypistä mikä tahansa käy tuohon omaan lootaasi. 236.10 oli alkuperäinen luokitus, jossain vaiheessa tuli 236.12 ja Mersun nykyinen suositus on 236.14 sekä 722.6 että 722.9 sähvölootille.
OOOO
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 747
Liittynyt: Ke 19.05.2010 22:23
Paikkakunta: Numminen
ViestiLähetetty: To 17.06.2010 10:56
Herätellään hieman vanhaa topikkia....

Voiko öljyjä imeä laatikosta lauhduttimen putkesta, käyttäen imuvaihtolaitetta?
Tietty sen jälkeen, kun on propusta valutellut öljyt ja vaihtanut suodattimen.

En tosiaankaan tunne laatikon rakennetta, mutta ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vaan ainoastaan tyhmiä ihmisiä. :lol:
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8844
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: To 17.06.2010 12:48
Ihan mielenkiinosta miks ihmeesä noin pitäs tehdä :?:
ei sitä kautta tule paljoa öljyä pois(lauhdutimests joku tippa
mitkä saa muutenkin helposti pois) turbinin jää silti vanhaa öljyä
Yhteydet YV:lä
Ja talvi aikana +358 1810EBB4 ;)

EI TEKSTI viestejä(edes talvella)

muokatu ylläpidon toiveesta :)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 17.06.2010 12:58
Lauhduttimen paluuputkesta letku johonkin pönttöön. Moottori käyntiin, niin lootan öljypumppu pumppaa öljyä letkusta pihalle. Laskee 3 litraa pois, kone sammuksiin. Kaataa lootaan vastaavat 3 litraa uutta öljyä. Toistetaan, kunnes öljy on kirkasta. Lopuksi tietysti öljymäärän tarkistus tikusta.
OOOO

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 07.01.2014 17:56
ViestiLähetetty: Ti 07.01.2014 18:04
Itselläni on C malli vm 2001 W203 ja siinä on automaattilaatikko. Olisin ostanut automaattiöljyt latikkoon, mutta kun niitä on kahdenlaisia. Toinen laatu on sähköohjatulle laatikolle.
Minkälainen laatikko on tämä sähköohjattu. Omassani on perinteinen keppi triptronicilla ja sähköä sen verran, että voi valita napista W/S. Mielestäni näin on kaikissa malleissa. Tuskin tämä on sähköohjattu malli?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8617
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
ViestiLähetetty: Ti 07.01.2014 18:35
Se on sähköohjattu malli se, Tiptronic. Tiedä nyt sitten saatko oikeaa öljyä paikasta jossa ei auton tietojen perusteella osattu oikeaa myydä.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 07.01.2014 17:56
ViestiLähetetty: Ti 07.01.2014 19:56
Kiitos. Vastaus tuli todella nopeasti. Tiptronic on siis sähköohjattu laatikko. Motonetissä tätä ei tiedetty - en toki itsekään :)
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8844
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: Ke 08.01.2014 01:20
zukkis kirjoitti:Kiitos. Vastaus tuli todella nopeasti. Tiptronic on siis sähköohjattu laatikko. Motonetissä tätä ei tiedetty - en toki itsekään :)


722.6** niin oli keppi minkälaine vaan (+/-) varusteltu tai ei niin kyseesä on (sähkö ohjattu Laatiko)
öljyksi MB236:10 tai MB236:14 vaikka sieltä motonetistä
Yhteydet YV:lä
Ja talvi aikana +358 1810EBB4 ;)

EI TEKSTI viestejä(edes talvella)

muokatu ylläpidon toiveesta :)
Edellinen

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: atlas, eiffel, Google [Bot], Google Adsense [Bot], Mika.T, petri, Sorsso ja 28 vierailijaa











AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com