Aloittelijan kysymys: Hihnan vaihto
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke 11.01.2006 16:33
Aloittelijan kysymys: Hihnan vaihto
Moros,
Hihna katkes juuri vähän aikaa sitten. Auto on W123 200 vm 1983, bensa.
Mitä pitää raivata konehuoneessa ja miten tulee edetä, jotta hihna vaihtuu jouhevasti.
Yleinen tekniikka on hallussa, mutta onkos tässä jotain autokohtaista, mitä pitää huomioida. En ole ehtinyt hankkia kiorjausopasta
TT
Hihna katkes juuri vähän aikaa sitten. Auto on W123 200 vm 1983, bensa.
Mitä pitää raivata konehuoneessa ja miten tulee edetä, jotta hihna vaihtuu jouhevasti.
Yleinen tekniikka on hallussa, mutta onkos tässä jotain autokohtaista, mitä pitää huomioida. En ole ehtinyt hankkia kiorjausopasta
TT
Tervetuloa forumoimaan!
Hmm... on joskus tullut omasta M102:sta molemmat hihnat vaihdettua. Laturin/vesipumpun hihnastako oli kyse? Löysää vain laturin säädön ääriasentoonsa ja laittaa hihnan paikoilleen. Tuulettimen ropellia ei muistaakseni tarvinnut poistaa, mutta se on yhdellä pultilla kiinni. Näin kevyesti se taisi mennä, mutta joku jolla on homma selvemmässä muistissa korjaa
Hmm... on joskus tullut omasta M102:sta molemmat hihnat vaihdettua. Laturin/vesipumpun hihnastako oli kyse? Löysää vain laturin säädön ääriasentoonsa ja laittaa hihnan paikoilleen. Tuulettimen ropellia ei muistaakseni tarvinnut poistaa, mutta se on yhdellä pultilla kiinni. Näin kevyesti se taisi mennä, mutta joku jolla on homma selvemmässä muistissa korjaa
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke 11.01.2006 16:33
Kiitos, eiköhän tuon ruoskan kanssa täällä usein ollaLeka kirjoitti:Tervetuloa forumoimaan!
Hmm... on joskus tullut omasta M102:sta molemmat hihnat vaihdettua. Laturin/vesipumpun hihnastako oli kyse? Löysää vain laturin säädön ääriasentoonsa ja laittaa hihnan paikoilleen. Tuulettimen ropellia ei muistaakseni tarvinnut poistaa, mutta se on yhdellä pultilla kiinni. Näin kevyesti se taisi mennä, mutta joku jolla on homma selvemmässä muistissa korjaa
Hmmm. otetaanko se syylarin muovinen osa pois?? Hihnan kitkuttamiseen ei ole tilaa. Vaiko sitten ropelli pois?
TT
Mun mielestä sitä muovisuojaa ei tarvi poistaa vaan hihnan saa ropelin ympärille ujuttamalla siipein välistä. Ja loppu oli niinku Leka sano.
Mutta olikos se ohjaustehostajan hihna etummaisen, jos oli niin sitä pitää löysätä tietenkin että saa hihnan sen taakse.
Mutta olikos se ohjaustehostajan hihna etummaisen, jos oli niin sitä pitää löysätä tietenkin että saa hihnan sen taakse.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Helppo homma.
Kyllä se laturin hihna pitäs onnistua vaihtaan ihan vaan löysäämällä laturia, paitsi jos se ohjaustehostajan hihna on eessä. Ei kannata kiristää hihnaa liian tiukalle, se kuluttaa laturia.
Alfamerin korjausopashan kyllä antaa tähänkin neuvoa jos aiot sellaisen lainata/ostaa.
Taidetaan muuten olla auto kollegoja.
Alfamerin korjausopashan kyllä antaa tähänkin neuvoa jos aiot sellaisen lainata/ostaa.
Taidetaan muuten olla auto kollegoja.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Hihnan vaihto
Se tehostajan hihna ON etumaisena Suunnittelussa oikea älynväläys Että Tehostajan hihna on ensin poistettava Ja senjälkeen vasta laturi .En minä ole koskaan poistanut siipiä enkä sitä muovikehystä Kyllä se sieltä mahtuu Ne tehostajan pultit ovat sitten tosi kovin kiinni. Että pitää olla kunnon avaimet ettei riko pultinkantoja.Että sillälailla kyllä se siitä
Re: Aloittelijan kysymys: Hihnan vaihto
Mutta miten helvetin tiukka sen "hammastankoa" pitkin kulkevan säätöpultin oikein kuuluu olla?
Vaihtelin nimittäin omaan W123:een hihnaa alkuviikosta. Yksi mutteri auki laturin takaa alhaalta (se jonka varassa laturi "keinuu") ja johan tuo löystyi kohtuullisella voimankäytöllä juuri tuosta hammastusta pitkin kulkevasta säätöruuvista kääntämällä. Uusi hihna paikalleen ja kireälle, mutta mikä piru on kun se tyssää kerta kaikkiaan tiettyyn kohtaan ja vielä muutama milli tiukemmalle pitäisi kai saada. Tuntuu, kuin säätöruuvi "löisi tyhjää". Avasin myös sen säätöpultin vastapuolella olevaa mutteria.
Vai onko vaan liian vähän ruista ranteessa?
Vaihtelin nimittäin omaan W123:een hihnaa alkuviikosta. Yksi mutteri auki laturin takaa alhaalta (se jonka varassa laturi "keinuu") ja johan tuo löystyi kohtuullisella voimankäytöllä juuri tuosta hammastusta pitkin kulkevasta säätöruuvista kääntämällä. Uusi hihna paikalleen ja kireälle, mutta mikä piru on kun se tyssää kerta kaikkiaan tiettyyn kohtaan ja vielä muutama milli tiukemmalle pitäisi kai saada. Tuntuu, kuin säätöruuvi "löisi tyhjää". Avasin myös sen säätöpultin vastapuolella olevaa mutteria.
Vai onko vaan liian vähän ruista ranteessa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97