Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
palttoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 25.12.2004 20:13
Paikkakunta: Sievi

Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja palttoo »

Eli mitä kautta tuo laturi helpoiten tulee pois.....????
Aikaa jo päivä mennyt ja laturi irti,muttei sovi pois mistään
Jos tahdot vanhan ja luotettavan auton,sen täytyy olla Mercedes.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Mitä ihmettä, onhan siellä tilaa vaikka kuinka nyppästä laturi pois tosta vaan :D :D

No ei vaan, suosittelen tutkimaan nm. veskola kotisivuja.

Ite vaihdoin Vitosta laturin hiilipaketin laturi paikoillaan kun näytti niiiin veemäiseltä ottaa laturia pois. Ilmeisesti pitää ottaa apurunko irti tai löysälle ja nostaa auto pois laturin päältä :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taitaa olla laturi jo käytetty ulkona, mutta laitahan tietoa mitä oikein piti purkaa.

Katselin noita viime syksyn kuvia, ja tässä niitä jakoon.
Klick 1
Klick 2
Klick 3
Klick 4

Tuon perusteella itse kokeilisin näin:
- Vetoakseli pois
- Kallistuksenvakaajan pultti auki molemmin puolin
- Hihna irti, sen saa ihan käsin repimällä irroittamatta mitään
- Jousi puristimella kasaan.
- Alatukivarsi irti / ala-asentoon
- Laturin pultit irti
- Laturi ulos autosta ?

Pitääkö irrottaa se ohjausakseli...mikäs se nyt on raidetanko :D

Helppoo ku heinän teko :lol: Tuon jälkeen sitten 4-pistesuuntaus...taas kerran :roll:

[Voimia, kyllä se Vito kuntoon tulee, jollei hyvällä niin pahalla :twisted: ]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
palttoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 25.12.2004 20:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja palttoo »

- Vetoakseli irti sisäpäästä
- Kallistuksenvakaajan pultti auki molemmin puolin
- Hihna irti, sen saa ihan käsin repimällä irroittamatta mitään
-Laturi irti
Sopii juuri ja juuri tulemaan nitkuttelemalla..Tietysti helpottaa jos enemmän purkaa.
Meni myös samaa reittiä takaisinkin.
Suosittelen hankkimaan etukäteen työkalun vapaakytkimelle jos laturissa on sellainen.Itsellä meni 2 päivää työkalua odotellessa :evil:
Nimittäin laakeria ei pysty vaihtamaan jos ei irroita sitä hihnapyörää.
Jos tahdot vanhan ja luotettavan auton,sen täytyy olla Mercedes.
Marko H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 19.01.2006 13:16
Paikkakunta: JKL MLK

Viesti Kirjoittaja Marko H »

Millä te ootte saanu sen ylemmän laturin kiinnityspultin auki ja mitä kautta? Järki loppuu... :evil:
Kun nyt ei vaan sattuis mitään...
Avatar
waiski10
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke 11.05.2005 22:02
Paikkakunta: jyväskylä mlk

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

Ainaski 108 -98 mallissa pystyi vaihtamaan laturin ilman vetoakselin irrotusta, oli vielä jopa helppo.
MB 190E (ex)
MB 200T (ex)
MB C180(ex)
MB Vito -98(ex)
MB Vito -00(ex)
MB Vito -03(ex)
MB Sprinter -07(ex)
MB Sprinter -08(ex)
MB E220 CDI -05(ex)
MB R 320 CDI -06


Suzuki Hayabusa GSX1300R -99
Suzuki Hayabusa GSX1300R -09
rickenbacker
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 20.11.2009 02:24

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker »

Vito -97 108D

1. Ilmaputsari pois, koko kotelo (jotta saa hihnankiristimen pultin pois)
2. Hihnankiristimen jousen etummainen pultti pois. Kiristimessä on kolo johon sopii esim. pikkuräikän jatkovarsi, sillä voi vääntää jousen kiinnikettä niin että saa pultin pois. Nyt hihna löysä -> pois.
3. Auton alle -> Pikkuräikkään 8mm hylsy, laturin perästä pikkujohto irti, 13mm hylsyllä isompi johto.
4. Iso räikkä ja (oliko nyt 16mm) hylsy ja laturin alempi pultti pois pyörän puolelta.
5. Iso räikkä + pitkä jatkovarsi ja sama hylsy, pakoputken ja -sarjan liitoksen kohdilta moottorin kannattimen päältä laturin ylempi pultti pois.
6. Laturi tulee "perse" edellä vetoakselin takapuolelta alas.

Ton sai tehtyä nokka n. 15cm:n klossien päälle ajettuna, sen verran että mahtui alle ryömimään. Aikaa kului n.20min kun piti välillä tulla pois alta vaihtamaan työkaluja kun ei ollut etukäteen tietoa miten tulee pois ja mitä työkaluja tarvii.
...nii juu, ja plussan otin akusta irti varmuuden välttämiseksi ;)
Viimeksi muokannut rickenbacker, Pe 09.11.2012 00:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja RAM »

En nyt tiedä mikä auto kysyjällä on kyseessä, mutta omassa W638 1998:ssa ei tarvinnut poistaa tieltä, kuin vetoakseli ja tietty hihna.
Se ylempi pultti avautuu, kun pikku kätösillä etsit sen sieltä laturin takakautta. Siellä se on laturin yläpuolella. 16 mm avain on oikean kokoinen ja itse jouduin käymään ihan oikeassa työkalukaupassa saadakseni hylsystä oikean mittaisen. Hylsyn suusta räikän varteen piti olla oikea etäisyys. Räikän jouduin konesahalla katkaisemaan oikeampaan mittaan.

Pultti ei ole tiukassa, joten ainoa ongelma oli saada oikeat työkalut (no on se aika hankalaa, kun ei sitä pultin kantaa mitenkään pysty näkemään). Muistaakseni ahtoputki on siellä kivasti tiellä.
Vapaakytkin on tosiaankin aika tiukassa ja oikea laadukas työkalu sen irrottamiseen tarvitaan. Omassa vaihtolaturissani oli väärän kokoinen kiinteä pyörä.

Muista heti kättelyssä irrottaa myös akulta piuha irti.
rickenbacker
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 20.11.2009 02:24

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker »

Miksi vetoakseli pitäisi irrottaa?
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Kuva aiheesta on mulla puhelimessa, mutta tänne linkittely on liian työlästä.
Oma autoni on 110D ja siinä se vaikutti helpoimmalta tavalta. Kun vetoakseli on pois tieltä, on laturi kirjaimellisesti käsillä.

Olen lukenut juttuja laturin vaihdosta, joissa on laturi tullut ulos pujottelemalla ja ilman purkamista. Hyvä vaan jos onnistuu niin.
Eli kun se niin monella tavalla onnistuu, niin kovin helposta remontista on kyse.

Voisin kysyä, miksi ilmanputsarin kotelo pitää irrottaa, mutta ei tarvii selittää :lol:

Itse en hokannut, että se laturi olisi tullut jotenkin muuten pois. Täytyy hahmotella asiaa, kun taas käyn auton alla. Taisi olla ahtoputket mulla tiellä, ettei oikeen muuta vaihtoehtoa ollut.
Hihnan irrotin ihan vaan voimaa käyttämällä. Uusi meni paikoilleen samaan tapaan, mutta siinä piti hieman ajatellakin ja kiristintä höllätä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä vaikuttaako turbon puuttuminen asiaan, ainakin se on siinä vieressä tiellä ? (108 = ei turboa, 110 = on turbo).

Ilmanputsarin kotelo pitää muistaakseni irroittaa, koska hihnan kiristäjän pultti ei mahdu muuten tulemaan pois eli hihnaa ei saa löysättyä, paitsi jos se sattuu olemaan kasattu toisin päin, eli mutteri on ilmanputsarin kotelon puolella. Muistaakseni jos se on noionpäin niin sitten taa se pultti ei ole vaihdettavissa, se törmää johonkin muuhun vehkeeseen.

Komeata suunnittelua kun kone käännetään 90 astetta väärin päin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
rickenbacker
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 20.11.2009 02:24

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker »

Kuten aiemmin kirjoitin:

1. Ilmaputsari pois, koko kotelo (jotta saa hihnankiristimen pultin pois)

...jos se pultti taas on toisin päin, ottaa se imusarjaan kiinni eikä tule pois.

Totta, että turbo-koneessa SAATTAA olla jotain härpäkettä laturin alakauttaottamisen tiellä, mutta onko sitä härpäkettä tosiaan koneenkannattimen laturin puolella? (tuorbokoneellisen alla en ole käynyt)
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Huomenna käyn auton alla ja tarkastelen asiaa.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Öljynvaihtoepisodin aikana tuli autoa alta tuijoteltua, enkä turhaan sitä vetaria irrottanut. Kuten uumoilin, on ahtoputki tiellä, enkä ainakaan itse keksi, kuinka laturin alakautta ujuttaisi.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja pt »

Tuohon V-Class:n (V220cdi) tuli huollettua laturi, joten poishan se piti ensin ottaa.

En tiedä onko tuo 150A kuinka paljon isompi, kuin normimalli?

Ilmanputsaria en irroittanut, altapäin (rengasaukon kautta) sai kyllä tuon kiristimen vaihdettua.

Etuvakaaja irti ja vetari sisäpäästä irti, niin mahtui pyörähtämään pois. Ihme kyllä remppaamisen jälkeen mahtui pyörähtämään vielä takaisinkin :D

Vesipumppua en alkanut vaihtamaan, tiputetaan sitten sillä kertaa koko kone pois..

Mitenkä, kun erään harrastajan kanssa oli puhetta, niin oliko näin, että W638:t perustuivat jonkun toisen tehtaan suunnittelluun, minkä mersu olisi ostanut pois? Lähinnä nämä suunnittelun helmet..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja veskola »

En ole tuommosta kuullut, mutta pikemminkin suunnittelun helmet on syntynyt vain siitä kun ei ole viitsitty suunnitella omaa konetta tähän koriin. On käytetty volkkarin bensakonetta ja w124 henkilöauton konetta lähes sellaisenaan. Muutamilla muutoksilla lohkoon ja muutamaan muuhun paikkaan kannessa niin tuo olisi ihan siedettävä. Lisäksi tuosta puuttuu se keulan helppo purkamistapa, jolla moni remppa helpottuisi.

Itse vaihdoin vesipumpun paikoillaan vanhaan moottoriin (601). Sekin kuten kaikki muukin, v-ittumaista hommaa.

Ite vaihdoin laturin just talvella ja irroittamatta vetaria. Ne on ollut niin monesti auki ettei enää jaksanut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
MustaSurma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 15.10.2011 01:49

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja MustaSurma »

Mä justiinsa jumpasin kahdesta 110 vitosta laturin irti ja kertaalleen kiinni. Ei tarvinnu irroittaa vetaria. Ekan laturin irroitin siten että koiran luut vakaajatangosta molemmin puolin irti ja kampesin sen laturin sieltä välistä irti. Oli muuten perkeleen ahdasta. Toisen laturin irroitin muutoin samoin, koiran luut irti ja irroitin lisäksi raidetangon, tuntui yhtä ahtaalta muttei laturia tarvinnut kammeta irti. Paikoilleen se meni ihan vaan solahtamalla....? Vittumaisia ne ylemmät laturin pultit irroittaa ja kiinnittää mutta kyllä ne sieltä tuli. 3 tuntia meni laturin irroitukseen ja kiinnitykseen siten että oli auto koeajovalmis, ei nyt koeajolle päässyt kun asennusjuomaa meni muutama mut toimii se silti. aineskii käyntiin lähti.
isoshessu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 03.01.2013 19:45

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja isoshessu »

Itellä -96 110 TD vito ja just laturia vaihdoin niin sain sen vaihdettua ottamalla vakaajan molemmat päät irti ja sit vaan tunkilla autoo ylös apukuskin puolelta nii kyl se sieltä välistä tuli hienosti. Tota hihnan väkisin repimistä en ymmärrä kun siinä hihnan yläosas on kiristimen iskari ja se jousi niin 2x13mm pultti ja mutteri irti ja kiristin on löysällä. Laturin ylempi pultti lähti itellä ylhäältäpäin kun ottaa ilmanputsarikotelon vaan irti :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito laturin vaihto.Mitä kautta pois?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin kyllähän sen hihnan irroittamisen yhteydessä on tarkoitus juurikin kiristin päästää löysälle. Pitää vain toivoa, ettei kukaan ole laittanut kiristimen pulttia väärinpäin, jolloin se ei mahdu tulemaan pois :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin