öljysäiliö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

öljysäiliö?

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

elikkä W124 farkussa on siinä kuskin puolella sen ABS möykyn vieressä semmonen öljysäiliö, jossa lukee että hydraulic oil? aika iso pytty :shock: ja siitä kun kattoo mittatikkua niin ei edes pää kastu? onko se pytty niille säätyville takaiskareille vaiko perälle, kun siinä on se ASD luistonesto? onko paha ku on niin vähissä, ja millasta öljyä siinä kuuluu käyttää? :oops:
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No mulla ainakin sijaitsee sillä paikalla ASD:n öljysäiliö.
Ja siihen tulee ihan omat mersun hydrauliöljyt ja sitä löytää esim. Veholta eikä maksanu paljoa litralle.
(olikohan jotain ZH-M hydrauliöljyä muistaakseen)?
Ja eikös se ole huono homma jos sitä ei ole tarpeeksi.
Riippuu tietysti miten vajaa se säiliö on?

Farmarista en tiedä kyllä varmax mutta epäilen että sama säiliö on sidoksissa myös tuohon tasonsäätöön?

Farmarin omistajat tarkentakoot asian.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. Sama säiliö on ASD lukkoperälle ja tasonsäädölle.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Lisää öljyä pikaisesti, leikkaa pumppu kiinni jos ihan kuivana pyörittelet.
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Mulla oli jokunen vuosi sitten 124 farkku, jossa luonnollisesti oli perän tasonsäätö ja ASD. Toinen takaiskari alkoi vuotamaan silloin , kun nosti kyseisen pyörän ylös vaikka renkaanvaihdon ajaksi. Sitten kun laski pyörän alas ,niin rupesi hydrauliikkaöljy valumaan pitkin iskarin vartta, Sitä tuli joka kerta lammikollinen, ja pinta aleni vastaavasti säiliössä. Tuota touhua kesti runsaan vuoden ja lammikoita oli pitkin pihaa. Tulipa vaihdettua hydr.öljyt useampaan kertaan. Koska uusi iskari on tautisen kallis, vaihdatin Venetmäellä käytetyn iskarin ja vaivat loppuivat. Käytetty maksoi vaihtoineen runsaan satasen. Kai siellä jokin iskarin tiiviste vähän päästi läpi siinä vanhassa.
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

kyllä siellä sitä näkyy olevan, mutta mittatikun pää ei kyllä kastu :? täytyy laittaa sit lisää, onko jollai varmaa tietoa että mitä öljyä sinne laittaa kun ei ole vehoa ihan nurkalla, jos sais jostain muualta? :roll:
"on se parempi ku uus venäläinen"
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

tuli vielä mieleen että onko se niin että kun mun perä vuotaa ihan pikkasen vetareitten juuresta, niin ton säiliön ansiosta siellä perässä pysyy kokoajan oikea määrä öljyä? ja iskareissa kans? kun toinen puoli niistäkin vuotaa vähäsen...
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

kiisselimersu kirjoitti:tuli vielä mieleen että onko se niin että kun mun perä vuotaa ihan pikkasen vetareitten juuresta, niin ton säiliön ansiosta siellä perässä pysyy kokoajan oikea määrä öljyä? ja iskareissa kans? kun toinen puoli niistäkin vuotaa vähäsen...
Peräöljy ja ASD/tasonsäätö öljyt on erikseen :!:
Perässä on taas sitä mersun omaa öljyä mitä sinne pistetään ei mielellään huoltoaseman hylly tavaraa jos et halua että on suuremmat mahdollisuudet perällä rueta huutamaan.
Sulla on kulahtanut tod.näk. poski stefat perästä jos vetareiden juuresta tihmii.
ASD:n öljy ei liity perään mitenkään muuten kun se hoitaa sen lukko puolen siellä osotteessa.

Eli tarkista perä öljyn tilanne samalla.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Täällä oli ainakin tarvikeliikkeessä ihan tuota mersun omaa hydr.oljyä asd/tasonsäätöön.

ASD perään ei kyllä kannata mistään tarvikeliikkeestä öljyjä ostella,en ainakaan luottaisi että olisi sopivaa tuohon lukkoon.KL-varaosilta sitä öljyä saa,kuten myös veholta jossa litra hinta taitaa olla aika paljon reilumpi :roll: Ja äkkiä kannattaa lisätä,aika äkkiä alkaa huutamaan jos kuivana ajaa..
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

miten ne perän öljyt sitten katotaan? ja sitten tuli mieleen että pitääkö manuaalivaihteiston öljyä joskus vaihtaa/tarkistaa? miten tämä homma toimii?
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Perässä on kaksi roppua. Toinen pohjassa ja toinen siinä kyljessä noin puolessa välissä.
Ja sen öljyn taso pitäisi olla siinä ylemmän ropun tasalla.
Perään menee öljyä kokonaisuudessaan 1litra vai liekkö ollu sitten 1,1litraa.

Ja oli manuaali tai automaatti niin myös sinne vaihdetaan öljyt tietyn km. määrän mukaan.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

jaaha juu, kiitoksia, miten ne manuaalin öljyt sitten vaihdetaan ja mitä öljyä laitetaan? ja kuinka paljon? perään käy varmaan ihan normaali hyvälaatunen peräöljy?
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

kiisselimersu kirjoitti:jaaha juu, kiitoksia, miten ne manuaalin öljyt sitten vaihdetaan ja mitä öljyä laitetaan? ja kuinka paljon? perään käy varmaan ihan normaali hyvälaatunen peräöljy?
Vaihda sinne perään ihan suosiolla mersun omat peräöljyt
Ei kannata nuukailla niissä öljyissä. :!:
Se kun rupee huutamaan toisilla öljyillä niin sitten ketuttaa kun en laittanut sitää mitä piti. :)

Manuaali askiin öljyt vaihetaan ihan samalla periaatteella kun tuo perä öljyn vaihto.
En tiedä paljonko menee sinne öljyä mutta sekin selviää samalla kun käy hakemassa ne perä öljyt sieltä veholta :wink: :)

(ei tarvii ottaa tuota nyt sitten vi....luna)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Manu300cea24 kirjoitti:Vaihda sinne perään ihan suosiolla mersun omat peräöljyt
Jep, jep. Varsinkin ASD-perät ovat kranttuja öljyille. Öölissä pitää olla mukana joku lukkoperän lisäaine ja yksinkertaisimmin litkun saa Veholta.

Jos perä "vuotaa" niin syynä on monesti huohotin, joka on tukossa. Se on semmoinen kolme-neljä senttiä pitkä tappi perän takalevyn yläreunassa. Perä lämpenee melkoisesti ja jos paine ei pääse huohottimesta ulos niin se tulee stefan välistä. Jos sen saat irti, niin puhaltele vaikka paineilmalla puhtaaksi.
Manu300cea24 kirjoitti:Manuaali askiin öljyt vaihetaan ihan samalla periaatteella kun tuo perä öljyn vaihto.
En tiedä paljonko menee sinne öljyä mutta sekin selviää samalla kun käy hakemassa ne perä öljyt sieltä veholta :wink: :)
Puolitoista litraa on hyvä nyrkkisääntö. Eli kun ostaa kaksi litran purkkia ATF:ää, niin pitäisi laatikon liemien vaihto onnistua. :D

Ja kokeile avata ensin se täyttöreikä ja vasta sitten avaa tyhjennysreikä. :wink: Ei tarvitse keksiä vippaskonsteja, jos on avannut jo pohjareiän mutta täyrröproppu ei aukeakaan. :(

t.
Risto
E500 – 211.070
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

täytyypi kattoo sitä tässä sit sano, mutta kiitoksia näistä tiedoista :lol:
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Roisto kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Vaihda sinne perään ihan suosiolla mersun omat peräöljyt
Jep, jep. Varsinkin ASD-perät ovat kranttuja öljyille. Öölissä pitää olla mukana joku lukkoperän lisäaine ja yksinkertaisimmin litkun saa Veholta.

Jos perä "vuotaa" niin syynä on monesti huohotin, joka on tukossa. Se on semmoinen kolme-neljä senttiä pitkä tappi perän takalevyn yläreunassa. Perä lämpenee melkoisesti ja jos paine ei pääse huohottimesta ulos niin se tulee stefan välistä. Jos sen saat irti, niin puhaltele vaikka paineilmalla puhtaaksi.
Manu300cea24 kirjoitti:Manuaali askiin öljyt vaihetaan ihan samalla periaatteella kun tuo perä öljyn vaihto.
En tiedä paljonko menee sinne öljyä mutta sekin selviää samalla kun käy hakemassa ne perä öljyt sieltä veholta :wink: :)
Puolitoista litraa on hyvä nyrkkisääntö. Eli kun ostaa kaksi litran purkkia ATF:ää, niin pitäisi laatikon liemien vaihto onnistua. :D

Ja kokeile avata ensin se täyttöreikä ja vasta sitten avaa tyhjennysreikä. :wink: Ei tarvitse keksiä vippaskonsteja, jos on avannut jo pohjareiän mutta täyrröproppu ei aukeakaan. :(

t.
Risto
Katsastusmies aiheellisesti huomautti, että peräöljyä vuotaa. Vuoto on siis alkanut aika hiljattain. Saako perään tiivistettä jostain (esim. Merteilin sivuilta ei löytynyt)? Vuotoon lienee syynä tukkeutunut huohotin, mutta lienee parasta vaihtaa myös tiiviste.

Mikä öljy tuonne lukottomaan perään kuuluu? Jos nyt 4000 km ajelisi tihkuvan perän kanssa, niin on muutenkin huolto edessä.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: öljysäiliö?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse laittaisin mobil 85W90 HD...mitä se suosittaakin
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin