Vito: Automaattinen lisälämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sevye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 14.09.2006 22:09
Paikkakunta: Espoo

Vito: Automaattinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja sevye »

Osaako kukaan sanoa, millä periaattella Vitossa tuo "Automaattinen lisälämmitin" kuuluisi toimia? Siis se, jonka kytkin on ilmastointilaitteen ja taukolämmittimen kytkimen kanssa samassa renkaanmuotoisessa kokonaisuudessa. Ohjekirjassa on erikseen "Lisälämmitin" (ilmeisesti eberi), joten tämä ei ole se. Ohjekirjan mukaan tämä "Automaattinen lisälämmitin" nopeuttaa kajuutan lämpiämistä, mutta ensimmäisten kylmien aamujen aikana en kovin kummoista vaikutusta havainnut. Ja mitään "pörinää" taikka muuta mainosta tämän laitteen päälläolosta ei kuulunut mistään. Kuka osaa sanoa, mikä tuo on? Kuuluisiko parantaa lämmitystehoa tuntuvasti? Mikä on varmin keino todeta toimivuus/toimimattomuus? Auto siis 1999/2000 Vito 110 CDI.

-Sevye
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

se tarkoittaa juurikin eberiä
kylmänä auto käyntiin ja painat sitä nappulaa sillain että punainen valo nappulassa syttyy ja oottelet 2-5min niin pitäs alkaa auto alta pöhinä kuuluun..
ja ite eberi sijaitsee suunnalleen kuljettajan istuimen kohilla auton alla.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
sevye
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 14.09.2006 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viton lämmityksestä

Viesti Kirjoittaja sevye »

Kiitos näistä tiedoista. Lisäksi muualta selvisi, että tankissa täytyy olla vähintään 15 litraa löpöä ja ulkolämpötilan alle +5 astetta. Noh. Viikonloppuna oli jo selkeästi pakkasen puolella ja tankki puolillaan, joten napautin tuon lämmittimen toiveikkaana päälle. Vaan ei mitään - kymmenen minuuttia jaksoin odotella jotain tapahtuvaksi. Punainen valo syttyy katkaisijaan, mutta se ei vielä kauheasti lämmitä.

Sulakerasiasta yritin katsella tilannetta, mutta manuaali ei käytä samaa termiä sulakerasian opastuksessa kuin laitteen opaskirjassa. Lisälämmittimen sulake nyt joka tapauksessa puuttuu, mutta sitä tuossa ei kuulukaan olla. Osaako kukaan sanoa, mikä sulake tuota "automaattista lisälämmitintä" suojelee? Ja miten tuon laitteen vian paikallistamisessa tulisi edetä? Ilmeisesti tuossa on joku hehkutulppa - miten hehkutulpan elinvoima on todettavissa? Onko tuosta laitteesta niin paljon hyötyä, että sen toimivaksi saattamiseen kannattaa panostaa? Se siis vain puhaltaa lämmintä hyttiin - ei nopeuta moottorin lämpenemistä?

Ja sellainen kysymys, että kuinka nopeasti moottorin lämpöjen tulisi nousta talvikeleillä? Noin 10 kilsaa saa ajella nollakeleillä (ilman lohkolämmitystä) ennen kuin viisarissa näkyy liikettä eli ennen kuin päästään 40 asteeseen. Lämmintä tosin hönkii hyttiin ennen tuota, itse asiassa hämmästyttävän nopeasti. Ja kesäkelien hieman vajaata 80 astettta ei kylmemmillä keleillä saavuteta lainkaan, vaan lämmöt jäävät noin 60 asteeseen. Onkohan termostaatti jumissa?

Onko muut vitoilijat laittaneet pahvia tms. etusäleikön taakse? Tuossa puskurissahan on kaksi melko isoa reikää myös - oletteko tukkineet myös nämä? Haeskelin mm. KL:n sivuilta tehdasvalmisteista "peittoa", mutta en löytänyt - osaako kukaan sanoa, myydäänköhän näitä missään? Ja onko keulan peittäminen hyödyllistä?

Muuten Vito on ollut ihan mukava peli myös ensimmäisillä talvikeleillä. Tuulilasin pyyhkijät ja tuulilasi uusittu, joten sohjossakin näkyvyys hyvä. Ja ilmeisesti hieman suuremman massan vuoksi keskinkertaiseksi TM:n testeissä (17/2006) arvioidut kitkarenkaatkin (Dunlop Winter Sport M3, 225/55-17) toimivat oikein hienosti, paremmin kuin Nokian RSI:t vaimon Astrassa.

Sevye
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: Viton lämmityksestä

Viesti Kirjoittaja M_M »

sevye kirjoitti:Onko tuosta laitteesta niin paljon hyötyä, että sen toimivaksi saattamiseen kannattaa panostaa? Se siis vain puhaltaa lämmintä hyttiin - ei nopeuta moottorin lämpenemistä?
Kyllä siitä hyötyä on. Se lämmittää juurikin moottorin jäähdytysnestettä ja sitä kautta nopeuttaa kabiinin lämpeämistäkin. Ilman sitä moottori ei talvikelissä lämpene oikeastaan koskaan normaalilämpöiseksi ja kovimmilla pakkasilla on kuskillakin kylmä.

Firman pakussa on ainakin korjattua useaan otteeseen tuota eberiä, välillä itse laite on ollut rikki ja välillä puolestaan joku sähköpuolella on temppuillut. Viime talvena se muistaakseni toimi, mutta tänä syksynä se on jälleen ihan hiljaa. Ihmekös tuo, kun noita lämmittimiä yleensä kehotetaan kesälläkin käynnistelemään etteivät käytön puutteesta suutu. Mutta millä sitä käynnistelet kun nerokas laite vaatii sen tarpeeksi alhaisen lämpötilan käynnistyäkseen. :?
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

kylmentäkää lämpötila anturia puskurista!!!
Esimerkiksi kylmennys sprayllä.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja M_M »

K.Huhta kirjoitti:kylmentäkää lämpötila anturia puskurista!!!
Missä kohdassa se mahtaa sijaita ja miten siihen pääsee käsiksi? Revin mieluusti koko anturin hiiteen ja tungen sopivan vastuksen tilalle.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Keulan ilma-aukkojen suojaus on melko helppoa, tosin se vaatii hieman viitseliäisyyttä. Tein vuonna 2000 ostettuun CDi vitoon suojat uudekseltaan. Puskurin alemman ison aukon voi peittää kokonaan ympärivuotisesti, samoin kuin kuljettajanpuolen ylemmän aukon. Ollaan vedetty kesällä traileria ja ei ole ollut ongelmia lämmön kanssa. Tein peitelevyt puskurin takapuolelle muovipintaisesta pellistä ja ne eivät näy päälle päin. Kiinnitys ruuveilla ja uretaaniliimalla. Lisäksi maskin taakse kannattaa tehdä suoja esim 6mm kovalevystä (muotoillaan tiiviiksi) siten, että alapää tiputetaan puskurin taakse tehtyyn hahloon ja yläpää jätetään maskin ja lukkopellin väliin. Näin tämä suoja on nopea asentaa ja poistaa, koska tarvii irroittaa vain maskin yläruuvit. Ahtoilmanjäähdyttimen aukko jätetään avoimeksi. Kyllä moottorin lämmöt pitäisi nousta 87 asteeseen.

Samalla tehtiin moottorin alle suojalevy alumiinipellistä. Alkaa puskurin reunasta ja menee vähän etuakselin takapuolelle. Aika helppo kiinnittää kun apurungossa on valmiina 8mm reikiä, joihin voi niitata M6 ankkurimuttereita. Edestä tietenkin puskurin alareunaan kiinni. Tarvii tehdä vain yksi pokkaus ja vaihteiston kannattimelle reikä + öljytulpan reikä, mikäli vaihtaa öljyt alakautta.
Viimeksi muokannut janimat, Ke 08.11.2006 08:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

kato puskuria alhaalta ylöspäin... rekisterikilvenkohalla noin suunnilleen on sellainen pieni musta nystyrä pyöreässä reiässä. lähtee helposti irti. pikkurillinpään kokoinen.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
velluhassi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 09.10.2006 11:02
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja velluhassi »

Juuri vaihdettin 112cdi vitoon uusi hehku eberiin. Ei ole kovin paha homma ja nyt tuntuu pelaavan. Varoittaako Vito piippaamalla jos lämpötila on joitain tiettyjä asteita?
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

ei ainakaan minulla piipannu koskaan
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
TTerho
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 05.10.2006 09:50
Paikkakunta: Espoo

Eberi ei käynnisty kellolla

Viesti Kirjoittaja TTerho »

Osaako joku auttaa tällaisessa pulmassa: Vitossani on eberi, joka käynnistyy lisälämmityskytkimestä kojelaudassa (pörinä kuuluu ajossa), vaan eipä käynnisty kellolla. Kello on toki ajastettu oikein. Siinä on myös manuaalinen käyttökytkin, jota painamalla lämmittimen pitäisi lähteä pöhisemään, ja sitäkin on testattu. Tuuletin humahti kymmenisen sekuntia, mutta sitten: ei mitään. Ajastimen aika juoksee, mutta lämmitin ei käynnisty. Missä vika?

Joku väitti, että ko. Vito-yksilössä (=bussi) olisi kaksi eberiä, toinen olisi sisätiloille ja toinen koneelle, ja nyt siis toinen olisi huoltoa vailla... Ihmettelen vain, olisiko niillä silloin erillinen vesikiertokin... Onko kukaan kuullut tällaisesta?
****************************
Vito 110CDI -03 > 500tkm
****************************
KimmoV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.10.2010 16:43

Viesti Kirjoittaja KimmoV »

Tähän vanhaan aiheeseen liittyen tarttisin vähän neuvoja. Mullakin on saksantuonti-Vitossa (W638 112 CDI)tuo polttoainekäyttöinen lisälämmitin (eeperi?), mutta ei ollenkaan kellokytkintä, vaan ainostaan tuo kojelaudassa oleva kännistysnappula. Kuinka helppo olisi tuo ajastinkello laittaa siihen ja onkohan Vitossa jo valmiiksi johdotettu jotain sitä varten? Kaikki info otettan kiitollisena vastaan.
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Eberi on tosiaan vakiovaruste ainakin CDI-vitoissa, mutta esilämmitysmahdollisuus ja ajastin ovat olleet aina lisävarusteita. Itse kysyin viime syksynä eräästä lämppärihuollosta tuota ajastinhommaa ja ilmottivat hinnaksi 800 euroa asennettuna, joten eipä tarvinnut sille pajalle poiketa. Tuosta löytyy ohjetta TI-asennukseen http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55245
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Mane666
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 31.01.2017 08:58

Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Mane666 »

Mistä tietää onko ajastusta?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mane666 kirjoitti:Mistä tietää onko ajastusta?
Jos ohjamosta löyty lämitimen kello mihin voi laitaa ajan koska lämitys alkaa samassa kelossa on myös heti päälle nappulla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Mane666
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 31.01.2017 08:58

Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Mane666 »

CDI203 kirjoitti:
Mane666 kirjoitti:Mistä tietää onko ajastusta?
Jos ohjamosta löyty lämitimen kello mihin voi laitaa ajan koska lämitys alkaa samassa kelossa on myös heti päälle nappulla



Ohjekirjassa sanotaan että ajastimet tulee monitoimi näytölle.
Kyseessä on Vito vm 2004
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mane666 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Mane666 kirjoitti:Mistä tietää onko ajastusta?
Jos ohjamosta löyty lämitimen kello mihin voi laitaa ajan koska lämitys alkaa samassa kelossa on myös heti päälle nappulla



Ohjekirjassa sanotaan että ajastimet tulee monitoimi näytölle.
Kyseessä on Vito vm 2004
Niin jos kysessä on eri auto kuin tuolla alussa mistähän senkin olisi voinnut tietää :roll:
kuun asenosta kenties
ja siinä on alkuperäinen lämmitin ajastuksella
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Mane666
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 31.01.2017 08:58

Re: Vito: Automaattinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Mane666 »

Joo se jäi laittamatta ku oike osaa käyttää tätä chattia viel
Se on alkuperänen mut en saa ohjeitten mukaan ajastusta
Monitoimi näytölle vai onko näitä malleja missä ei oo ajastusta ollenkaan?
Vastaa Viestiin