W 124 Oven lukon putsaus, lukko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 16.09.2004 22:59
Paikkakunta: Porvoo

W 124 Oven lukon putsaus, lukko

Viesti Kirjoittaja nikke »

Kuskin oven lukko jumittu täysin ja toinen jäätyy helpolla..
Lukko irtautui kahvasta helpolla oven raunuksen 3mm 6kulma ruuvin avauksen jälkeen.
Lukko on kaksi osainen. Lukko-osa, jonne avain tulee ja Etupää ("pitkulainen avaajamekanismi"). Tämä lähtee pois, kun lyö pienen lukko tapin pihalle. Avain sisään ja kääntämään lukkopesää, niin saadaan sisäosa pihalle. Kun avain on sisällä, niin haitat ja pienet jouset ei tipu.
Lukkopesä oli paskanen sisältä. Pesasin fairilla ja kuivasin huolella. Kuskin oven lukkopalan haitat oli kuluneet, nämä olivat "pingottuneet" koloistaan ulospäin lukkorungon pintarajan ulkopuolelle.

Otin varovasti avaimen pois pesästä ja poistin 2-osaiset haittapalat, jotka tuottaa ongelmaa kuluneissa pesissä. Auton lukko on edelleenkin toimiva.
Sitten vaan kasaan.

Kiinnilaitossa joutuu vaikkapa ohuella naulalla painamaan lukkon ensimmäistä haittaa sisään tapapuolella olevasta reijästä..
aseöljyllä voitelu ennen oveen kiinnittämistä. ..ja avot! Eipä jäädy eikä temppuile ja kiinni pysyy.. nätisti aukeekin.
Aikaa meni 15-minuuttia..

Hyvä enneltaehkäisy lämminvesipussien kanssa touhuilun välttämiseksikin :lol:
Viimeksi muokannut nikke, To 07.12.2006 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
____________________________
"Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz "- Janis Joplin 1970
----------------------------------------------------------------
* 200 -91
*180 -97
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Kiitoksia hyvistä ohjeista.

Sellainen neuvo vielä, että tuonne lukkoon ei todellakaan kannata laittaa mitään kovin paksua öljyä/rasvaa nimimerkillä kokemusta on. Erehdyin joskus laittamaan oven lukkoihin CRC:n (vai olikohan se Würthin) Multilubea, jossa on sininen väriaine lisättynä öljyyn. Tämän jälkeen lukot alkoivat takkuilla, ja puhdas avain tuli paskaisena ulos, kun sitä käytti lukossa.

Paras lukkoöljy on edelleen hakusessa, lienee tuo aseöljy aika hyvää ainetta?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

parhaat lukkoöljyt löytyvät lukkoliikkeiden hyllyistä. itse olen käyttänyt TI:n lukkoöljyä joka on abloy:n suosittelema lukkoöljy. Mutta yleensä riittää jo se että aine on lukkoöljyä, eikä sulattavaa tököttiä... niissä on ilmeisesti liotin aineita paljon ja niiden haihduttua aine muuttuu kuin olis liimaa... Jotkut käyttää aseöljyjä ja joidenkin olen kuulluut käyttävän jopa ompelukoneöljyä... Kaikissa samoja vaatimuksia, kuten ettei keräis pölyä, mutta miten lienee ompelukoneöljy pakkasessa???
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ei toiminut minullakaan 124:n lukot kun Wurth lukkoöljyä laitoin. Lukko alko takertaa ja avain ei meinannut lähteä pois.

Vaati aina välillä huoltoa.
Putsaus: wurth lukkoöljyä ja paineilmaa perään.
Sen jälkeen wurth hhs lukkoon. Vaati tuon hhs:n että toimi kunnolla. Tällä huollolla toimi ongelmitta aina pari kuukautta.
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: W 124 Oven lukkon putsaus

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

nikke kirjoitti:Kuskin oven lukko jumittu täysin ja toinen jäätyy helpolla..
Lukko irtautui kahvasta helpolla oven raunuksen 3mm 6kulma ruuvin avauksen jälkeen.
Tuli mieleeni vielä pieni varoituksen sana tuohon lukkopesän irrotukseen.

Joissakin malleissa tuon lukkorungon päälle on "nipsautettu" varashälyttimen anturi, joka on sellainen muovinen kaari, jossa on kiinnityshampaat molemmissa reunoissa. Hälyttimestä lähtee valkoinen johto oven sisälle, joka etenee sitten ties minne sähkökytkentöihin.

Tuossa hälyttimessä on avaimen runko-osaa kohti pikkuriikkinen mikrokytkin, joka kääntyessään napsauttaa hälyttimen pois päältä. Mikrokytkimen pieni "viiksi" siis kääntyy kun avainta kääntää lukossa.

Jos tuon muovisen klipsin irrottaa avainpesän rungosta väkivalloin, voi se jäädä löysäksi, jolloin tuo mikrokytkin ei enää toimi, vaan varashälytin alkaa huutamaan, kun ovi avataan normaalista avaimella. Anturin saa irrotettua sitä rikkomatta esim. pienellä meisselillä varovaisesti raottamalla.

Samoin kun kasaa lukon takaisin oveen kannattaa varmistaa esim. paineilmalla, että tuo anturi on puhdas, eikä sen reunoihinkaan jää mitään ylimääräistä kökköä.

Anturin oikean toiminnan voi testata jo kasausvaiheessa kuuntelemalla lukon sisältä kuuluvia ääniä samalla kun avainta kääntää hitaasti lukossa. Heti kääntämisen alkuvaiheessa pitäisi kuulua pieni mutta selvä "NIKS-NAKS" ääni lukon sisältä. Tuolloin anturi toimii oikein ja varashälytin kytkeytyy pois päältä.

Noiden haittalevyjen ja jousien puhdistuksesta sen verran, että jouset saa kätevimmin pois lukkopesästä pienellä nuppineulalla vinottain vetämällä. Jouset ovat pienessä "kourussa", joten ne on helppo työntää sinne takaisin puhdistuksen jälkeen.

Haittalevyjen poisottoa ei myöskään kannata pelätä, vaikka alussa näyttää siltä, että niitä on niin monta, että ne menevät sekaisin. Eli molemmin puolin lukkopesää on haittalevyjä, joissa on numero. Kun levyt irrottaa, ei niitä saa menemään väärin päin lukkopesään, ainoastaan järjestys voi mennä sekaisin. Haittalevylle on aina pari toisella puolella lukkopesää, joten levysarjoja on oikeasti vain yksi, kun toisen puolen sarja on aina sama (muuten avain ei menisi molemmin päin lukkoon).

Haittalevyt saa pysymään järjestyksessä, kun ne ottaa pois vaikkapa avaimen kärjestä lukien, ja laittaa ne järjestyksessä talouspaperin päälle.

Kahden lukkopesän irrotus, purku, puhdistus ja takaisinlaitto vie ensikertalaiselta arviolta kaksi tuntia, toisella kerralla tehdessä yhteensä puoli tuntia. :-)
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W 124 Oven lukon putsaus, lukko

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

nikke kirjoitti:Kuskin oven lukko jumittu täysin

Otin varovasti avaimen pois pesästä ja poistin 2-osaiset haittapalat, jotka tuottaa ongelmaa kuluneissa pesissä. Auton lukko on edelleenkin toimiva.
Sitten vaan kasaan.

Hyvä enneltaehkäisy lämminvesipussien kanssa touhuilun välttämiseksikin :lol:
Toimiihan se lukko vaikka siitä poistaa haittoja, ainoa ongelma seuraa siitä, että se lukko toimii nyt tuhansien muidenkin saman mallin mersujen avaimella. Eiköhän olisi viisaampaa hankia kuluneiden haittojen tilalle uudet tai teettää hiukan leveämpi avain, joka korvaa haittojen kuluman.
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: W 124 Oven lukon putsaus, lukko

Viesti Kirjoittaja Verkke »

[quote="nikke"]Kuskin oven lukko jumittu täysin ja toinen jäätyy helpolla..
Lukko irtautui kahvasta helpolla oven raunuksen 3mm 6kulma ruuvin avauksen jälkeen.
Lukko on kaksi osainen. Lukko-osa, jonne avain tulee ja Etupää ("pitkulainen avaajamekanismi"). Tämä lähtee pois, kun lyö pienen lukko tapin pihalle. Avain sisään ja kääntämään lukkopesää, niin saadaan sisäosa pihalle. Kun avain on sisällä, niin haitat ja pienet jouset ei tipu.


Siis on tämä "pitkulainen avaajamekanismi" (joka on mulla nyt käsissäni) ja koko lukkopesä lähtee tuota ruuvia avaamalla?

Eiköhän tästä selvitä. Aiheutti ihmetystä vaan kun ei ollut tuota sokkaa niin lähti tuo sisäosa ihan muina miehinä ulos...
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mulla oli kaks haittaa poikki ni oli hieman tekemistä että sai pesän ulos, oli nääs haitan palat tippunu pesän sisälle. Kaksi muuta haittaa oli niin kulueet että ne teki lukon epävarmaksi.

Porasin reijän siihen sisäpuolelle juureen, jossa o vastapuolella neliönmuotoinen reikä. Valitettavasti kuvaa siitä ei oo. Mutta tuo neliöreikä o siis samas kohtaa toisel puole. Siitä reijästä tuli sitte haitan palanen ulos ja sit irtos pesä normaalisti.

Hoksasin porata reijän koska toinen paloista oli tuossa neliöreijäs, aattelin et samas kohtaa on toiselki puole potero jonne ne voi mennä. ja tuo kolohan on just sen ekan paksun lipareen kohdalla joka pitää lukon kolossaan.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Suuret kiitokset Sergey! Tuota kuvaa mä kaipasin.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

löyty kuvia pari... Hommas ei tosiaa kauaa mene. Kun se toimii, kestää 30sek ni o koko höskä kädessä.

Kuva
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Missähän tommonen lukkotappi sijaitsee? Kun oon pyöritelly tota lukkoa eilisestä asti käjessä,mut mitään lyötäviä tappeja ei oo tullu vastaan...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mikä lukkotappi? ainoa tappi on tuossa lukon päässä millä se jatko-osa kiinnitetään itse lukkoon, kaikki muu toimii avainta kääntämällä 90 astetta vasemmalle, eli vaakatasoon, niin irtoo patruuna pesästä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Ensimmäisessä viestissä mainittiin tuosta lukkotapista...
Taidan muutenki luovuttaa ton lukon kanssa,kun ei se väänny mihinkään suuntaan.
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin se juu se on tuossa mun ylimmässä kuvassa alimaisena ja alimmassa kuvassa oikeessa laidassa olevassa reijässä, jatkeen nivel.

jep ei se helppo ollu, meni siihen useampi tunti että sen sai levälleen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
scherer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:45

Viesti Kirjoittaja scherer »

Yritin myös aikani saada lukkopesää puretuksi, niin lopulta käytin sopivaa ruuvimeisseliä (ja lievää voimankäyttöä) ja alkoihan aueta. Haitat mäkeen ja sen jälkeen lukko ei ole takerrellut ja jäätyminenkin taitaa olla lähes mahdotonta. :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mä sitä välil keitin wd40 öljys, poltin kaasulla kuumaks, liotin etikassa ja muissa hapois toistuvasti ennenku antautu ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.01.2009 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja niska- »

Kirotut lukot, kaikki aivan jumissa :D

Toisesta ovesta lähti pyörimään lämmöllä ja WD40-käsittelyllä, mutta toisen kanssa oli sitten enempi miettimistä kun se ei inahtanutkaan. Sellaisen oven purkamisen korvaavan kikan kuitenkin keksin, että kun toinen kääntää toisesta ovesta lukkoja kiinni/auki, niin lukituspyörä käy toisessakin ovessa sellaisessa asennossa että lukko lähtee irti. Ihan kätevä niksi, jos ei jaksa ovia alkaa aukomaan!

Veholla ovat aika hyvän hintaisia nuo hälytinmalliset lukot, 350 euroa kappale. Olisiko kellään tietoja lukkoliikkeistä, jotka osaisivat purkaa ja sarjoittaa noita vanhoja uusiksi?
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.01.2009 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja niska- »

Sen verran täytyy mainostaa, että ainakin Oulun lukko sarjoittaa ja fiksailee näitä x124:n lukkoja. Työpäivän aikana tapahtuva homman hinta oli satasen nurkilla kahdelle lukolle, ja näistähän tuli oikein hyvät!

Markettien suutariliikkeestä hain vielä parit kopiot vara-avaimiste, ettei tule raiskattua kunnostettuja lukkoja pilalle kehnoilla alkuperäisvaimilla..
Viimeksi muokannut niska-, Ti 18.05.2010 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

porvoon lukkohuolto tekee kans.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Onko tuota minun lukkoa sitten mahdoton avata? Siten että saisi haittoja näprättyä. Kun avain ei käänny millään lukossa mihinkään suuntaan?
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.01.2009 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja niska- »

Kyllä sen pystyy avaamaan, kunhan saat sen vain ovesta irti.
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Kyllä se ovesta irti lähtee... Kun avain ei käänny miten saan sen patruunan siitä irti? :o
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jos avain menee sisään, ni sillo haitat kyllä toimii ja se ei auta muu kuin nitkutella ja kuumentaa ja uittaa ruosteenirrottajassa ja nitkutella ja nitkutella ja nitkutella. mulla meni monta tuntia taukoamatonta nitkutusta, mutta sitten ku se liikahti, se liikku heti loppuu asti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja LauriK »

No sitä avainta tarvii kyllä oikeen painaa sinne patruunaan... Ja tuo lukko meni jumiin siitä kun liian kuluneella avaimella vahingossa menin laittamaan kiinni.. Nii eipä kääntyny sitte enää...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllä se taitaa sitten olla niin että hommaan tarvii järeämmät työkalut kuten poraa ja meisseliä... Sieltä on mitä luuultavammin muutama kaksoishaitoista katkennut vetopuolelta, eli haitta jää lukko asentoon eikä vetäydy sisään kuten pitäisi.

Melkeen kannattaa käyä kattomassa romikselta uus...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
LauriK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 29.09.2010 16:38
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja LauriK »

Juu tässä pitäis soitella yhelle romikselle jos sais kaikki lukot sarjana... Ku takaluukun lukkoki on jumis... Ja sitte on virtalukko eri pariiii ;)
Vastaa Viestiin