Xenon lamppujen vaihtaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Kannattaako ruveta itse vaihtamaan (meni toinen lamppu vähitellen sinertäväksi, nyt ei enää syty) noita lamppuja? Meinaan vaan että kun on ne "pelottelu" tarrat siellä pellin alla. Toiseksi, tekeekö noilla motonetin 80:n egen tuikuilla mitään? Auto on 320CDI -99(jos sillä nyt on asiaan mitään merkitystä). Hellan lamput oli 150e kappale, ovat vissiin sitten paljon paremmat?? Ei, en ole paljoa sähkötöitä tehnyt.... 8)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kannattaa vaihtaa kummatkin sitten kerralla, muuten jää eri sävyiseksi toinen lamppu. Xenonit muuttavat vanhemmiten aina väriä.

Vaihdon voi varmasti tehdä itsekin jos vähänkään tajuaa sähkötöistä. Jos onnistuu saamaan sähköiskun jo kodin lamppuja vaihtaessa, ei kannata edes ajatella Xenonien vaihtoa. 20 000 volttia nimittäin sattuu. Itse on tullut kokeiltua 4000 volttia eikä kokemuksen syvällä rintaäänellä se ole kivan tuntuista.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Voit vaihtaa itse helposti kunhan et käännä virtaa päälle vaihtaessasi.
Allekirjoittaneelta saa 40€ kappale D2-polttimoita.
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Eli siis akun kaapeleita ei tarvitse irroittaa vaihdon ajaksi?
Studis1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 26.07.2006 11:38
Paikkakunta: Tornio

lamput

Viesti Kirjoittaja Studis1 »

Joo ei muutaku ite vain vaihtaan näppärä homma.Ite vaihoin toisen oli osram vanha ja nyt on plipsi,,, ja syttyessä näyttää sinistä valoa ja kirkastuessa muuttuu kirkkaaksi.Onko jollain tietoa miksi?Kun pelaava vanha lamppu on sininen kokoajan.Merkillä väliä vai??
[b]W210 Avantgarde E230 -97[/b] Nissan Sunny B11 -86 Volvo Pv 544G Special -66 EX. W124 200B -90
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Millainen homma lie tuo W211 vm-04 xenon polttimon vaihto?
Kyseessä Bi-xenonit ja ajovalopoltin on siis palanut.
Onko ko. mallissa D2S polttimo?

-MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

MB kirjoitti:Millainen homma lie tuo W211 vm-04 xenon polttimon vaihto?
Kyseessä Bi-xenonit ja ajovalopoltin on siis palanut.
Onko ko. mallissa D2S polttimo?

-MB
kato tuolta
http://www.xenonvalot.com/Applicationli ... _Xenon.pdf
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Eli D2S näyttää käyvän tuohon vm-04 W211:een. Millainen homma tuo asennus on, kun ei ole vielä aikaisemmin tarvinnut vaihtaa ko. polttimoa? Tarviikohan purkaa sen kummemmin mitään?

-MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

kai se on pikkusen työläämpi ku halogeeni valo.
mulla olis kans vaihtotarpees tos 210.
d2r näyttäs olevan jotenki pultteilla kii mitä äkkiä vilkasi ku ei oo viel lamput tullu
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Avatar
Hannu H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 24.08.2008 11:06
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Hannu H »

Vanha topikki, mutta vastataan nyt tähän, kun en tarkkoja ohjeita löytänyt haulla. Vaihdoin just w211 320CDI -03:een uudet D2S xenon polttimot, kun vanhohen teho oli silmämääräisesti selvästi huonompi kuin vaimon micran halogeenit. Lisäksi vasemmanpuoleisen xenonin väri oli muuttunut punertavaksi.

Philipsit tilasin täältä:
http://www.jussinmaki.net/polttimot-xen ... 98_34.html
Toimitus oli nopea, puolitoista vuorokautta nettitilauksesta postista tuli viesti että ovat noudettavissa.

Autosta valot pois ja virrat pois (avain taskuun). Akkua ei tarvitse irroittaa. Varoitustarrassakin sanotaan: "Danger - lights off". Ohjekirjassa tosin sanotaan että xenonpolttimoita ei saa vaihtaa itse - vie korjaamolle. Pyyhitään ko sivulla hanuria.

Oikeanpuoleisen polttimon vaihto on helppo. Polttimon suojapaneeli irti kiertämällä. Sytyttimen johto nyppäistään irti. Sytyttimen irroitus kiertämällä vastapäivään (siinä on päällä nuoli ja teksti minne käännetään). Sitten vaan D2S polttimon irroitus samaan tapaan kuin H4:n eli ne rautalankajouset käännetään auki molemmin puolin. Polttimon vaihto (kannan lovi ylöspäin). Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Vasemmalla puolella joutuu irroittamaan paisuntasäiliön. Kiinnitysruuvi auki ja sen jälkeen nostetaan säiliötä ylöspäin (letkuja ei tarvitse irroittaa). Muuten sama homma kuin oikealla. Kaikenkaikkiaan homma ei juuri eroa halogeenien vaihtamisesta. Aikaa meni ensikertalaiselta vajaa puolituntia opetellessa mkun ei tiennyt mitä sieltä tulee vastaan. Toisella kerralla menisi jo vartissa.
Hannu
S211 E320 T CDI A -03
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

Hannu H kirjoitti:Vanha topikki, mutta vastataan nyt tähän, kun en tarkkoja ohjeita löytänyt haulla. Vaihdoin just w211 320CDI -03:een uudet D2S xenon polttimot, kun vanhohen teho oli silmämääräisesti selvästi huonompi kuin vaimon micran halogeenit. Lisäksi vasemmanpuoleisen xenonin väri oli muuttunut punertavaksi.

Philipsit tilasin täältä:
http://www.jussinmaki.net/polttimot-xen ... 98_34.html
Toimitus oli nopea, puolitoista vuorokautta nettitilauksesta postista tuli viesti että ovat noudettavissa.

Autosta valot pois ja virrat pois (avain taskuun). Akkua ei tarvitse irroittaa. Varoitustarrassakin sanotaan: "Danger - lights off". Ohjekirjassa tosin sanotaan että xenonpolttimoita ei saa vaihtaa itse - vie korjaamolle. Pyyhitään ko sivulla hanuria.

Oikeanpuoleisen polttimon vaihto on helppo. Polttimon suojapaneeli irti kiertämällä. Sytyttimen johto nyppäistään irti. Sytyttimen irroitus kiertämällä vastapäivään (siinä on päällä nuoli ja teksti minne käännetään). Sitten vaan D2S polttimon irroitus samaan tapaan kuin H4:n eli ne rautalankajouset käännetään auki molemmin puolin. Polttimon vaihto (kannan lovi ylöspäin). Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Vasemmalla puolella joutuu irroittamaan paisuntasäiliön. Kiinnitysruuvi auki ja sen jälkeen nostetaan säiliötä ylöspäin (letkuja ei tarvitse irroittaa). Muuten sama homma kuin oikealla. Kaikenkaikkiaan homma ei juuri eroa halogeenien vaihtamisesta. Aikaa meni ensikertalaiselta vajaa puolituntia opetellessa mkun ei tiennyt mitä sieltä tulee vastaan. Toisella kerralla menisi jo vartissa.
Olen itsekkin tutkinut niitä xenon lamppuja mutta vaihto askarruttaa. Olin näkevinäni siellä kolme torx ruuvia mitkä pitää irrottaa vai pitääkö. Olen huomannut että ovat himmenneet jonkin verran ja aattelin ensi vuonna vaihtaa uudet. Lamppu on D2R 35w. Veholla uusi maksaa 170e eli jostain muualta samoja lamppuja saanee puoleen hintaan tosta?
Kävin katsomassa lamppujen hintoja ei maksanut D2R 35w ....25 euroa.
On halpaa kun vertaa Vehon hintoihin.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Autosähköliike luultavasti vaihtaa ilmaiseksi, kun ostat sieltä polttimot.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

JarkkoN kirjoitti:Autosähköliike luultavasti vaihtaa ilmaiseksi, kun ostat sieltä polttimot.
TÄYTYYPÄ KÄYDÄ KYSÄSEMÄSSÄ autoWatissa kun on tossa naapurissa. Viime vuonna Veho veloitti 210 euroo yhden lampun vaihdosta. Lampulle tuli hintaa 170e.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ainakin Bosch-korjaamo Tampereen Koivistonkylässä vaihtoi joskus polttimot
BMW e39:in eikä huolinut maksua työstä. Ei se monta minuuttia vienytkään.
Voi joku toinen auto olla hankalampi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

tempera kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Autosähköliike luultavasti vaihtaa ilmaiseksi, kun ostat sieltä polttimot.
TÄYTYYPÄ KÄYDÄ KYSÄSEMÄSSÄ autoWatissa kun on tossa naapurissa. Viime vuonna Veho veloitti 210 euroo yhden lampun vaihdosta. Lampulle tuli hintaa 170e.
Aika hyvä hinta 15min työlle. (itse ekaa kertaa ihmettelemässä, eikä mennyt tuon kauempaa, joten "ammattilaiselta" ei pitäis mennä sitäkään)

Niitä parin kympin kiinankikkareita ei kannata ostaa (itse väitin jokin aika sitten toisin, mutta siperia opettaa)
Tosin yli 100€ on ehdottomasti liikaa Philipsistä/osramistakin. (veho taitaa tarjota philipsiä???)

kuskin puolella lampunpesurin säiliön nostaa sivuun (letku pohjassa, älä nyppää irti, muuten säiliö tyhjenee) lampun roiskesuojan päistä klipsit sivuun ja roiskesuoja pois, sen jälkeen kolme mutteria auki (pre-faceliftissä on 10mm mutterit, faceliftistä en ole varma), mötikkä käteen ja vaihtaa polttimon, sitten vaan kaikki takasin.
Apparin puolella 320cdi:ssä on hyvin tilaa, tuossa 320bensassa oon nypänny ilmanputsarin pois tieltä (ilmanputsarin pohja lähtee nostamalla irti).

Tämä siis W210:aan, Hannu H antoikin jo hyvät ohjeet W211:een.

Niin, ja ne avaimet pidetään taskussa remontin ajan! 20000W ei satu, vaan pysäyttää sydämen. Defibrillaattorit on erikseen ja annetaan ammattilaisten käyttää niitä. :wink:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Andrei
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 27.10.2010 19:06

Viesti Kirjoittaja Andrei »

Joo helppo homma vaihtaa ainakin W211, noihin Hannu H:n ohjeisiin viä että virtaliitinkin lähtee automaattisesti irti sytyttimestä kun vaan kääntää sytytintä. Ite tilasin Philipsin polttimot: http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=417 halpa hinta, nopea toimitus, seuraavana päivänä oli matkahuollossa.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

JeremyH kirjoitti:
tempera kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Autosähköliike luultavasti vaihtaa ilmaiseksi, kun ostat sieltä polttimot.
TÄYTYYPÄ KÄYDÄ KYSÄSEMÄSSÄ autoWatissa kun on tossa naapurissa. Viime vuonna Veho veloitti 210 euroo yhden lampun vaihdosta. Lampulle tuli hintaa 170e.
Aika hyvä hinta 15min työlle. (itse ekaa kertaa ihmettelemässä, eikä mennyt tuon kauempaa, joten "ammattilaiselta" ei pitäis mennä sitäkään)

Niitä parin kympin kiinankikkareita ei kannata ostaa (itse väitin jokin aika sitten toisin, mutta siperia opettaa)
Tosin yli 100€ on ehdottomasti liikaa Philipsistä/osramistakin. (veho taitaa tarjota philipsiä???)

kuskin puolella lampunpesurin säiliön nostaa sivuun (letku pohjassa, älä nyppää irti, muuten säiliö tyhjenee) lampun roiskesuojan päistä klipsit sivuun ja roiskesuoja pois, sen jälkeen kolme mutteria auki (pre-faceliftissä on 10mm mutterit, faceliftistä en ole varma), mötikkä käteen ja vaihtaa polttimon, sitten vaan kaikki takasin.
Apparin puolella 320cdi:ssä on hyvin tilaa, tuossa 320bensassa oon nypänny ilmanputsarin pois tieltä (ilmanputsarin pohja lähtee nostamalla irti).

Tämä siis W210:aan, Hannu H antoikin jo hyvät ohjeet W211:een.

Niin, ja ne avaimet pidetään taskussa remontin ajan! 20000W ei satu, vaan pysäyttää sydämen. Defibrillaattorit on erikseen ja annetaan ammattilaisten käyttää niitä. :wink:
Eikös ne ollu kuiten voltteja...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Ari89 kirjoitti:Eikös ne ollu kuiten voltteja...
Jotakin semmosta :roll: ohmitetaan käämit ja käämitetään ohmit, ja hertsejä lissää...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
gringlan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 09.10.2011 15:20

Re:

Viesti Kirjoittaja gringlan »

Hannu H kirjoitti:Vanha topikki, mutta vastataan nyt tähän, kun en tarkkoja ohjeita löytänyt haulla. Vaihdoin just w211 320CDI -03:een uudet D2S xenon polttimot, kun vanhohen teho oli silmämääräisesti selvästi huonompi kuin vaimon micran halogeenit. Lisäksi vasemmanpuoleisen xenonin väri oli muuttunut punertavaksi.

Philipsit tilasin täältä:
http://www.jussinmaki.net/polttimot-xen" onclick="window.open(this.href);return false; ... 98_34.html
Toimitus oli nopea, puolitoista vuorokautta nettitilauksesta postista tuli viesti että ovat noudettavissa.

Autosta valot pois ja virrat pois (avain taskuun). Akkua ei tarvitse irroittaa. Varoitustarrassakin sanotaan: "Danger - lights off". Ohjekirjassa tosin sanotaan että xenonpolttimoita ei saa vaihtaa itse - vie korjaamolle. Pyyhitään ko sivulla hanuria.

Oikeanpuoleisen polttimon vaihto on helppo. Polttimon suojapaneeli irti kiertämällä. Sytyttimen johto nyppäistään irti. Sytyttimen irroitus kiertämällä vastapäivään (siinä on päällä nuoli ja teksti minne käännetään). Sitten vaan D2S polttimon irroitus samaan tapaan kuin H4:n eli ne rautalankajouset käännetään auki molemmin puolin. Polttimon vaihto (kannan lovi ylöspäin). Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Vasemmalla puolella joutuu irroittamaan paisuntasäiliön. Kiinnitysruuvi auki ja sen jälkeen nostetaan säiliötä ylöspäin (letkuja ei tarvitse irroittaa). Muuten sama homma kuin oikealla. Kaikenkaikkiaan homma ei juuri eroa halogeenien vaihtamisesta. Aikaa meni ensikertalaiselta vajaa puolituntia opetellessa mkun ei tiennyt mitä sieltä tulee vastaan. Toisella kerralla menisi jo vartissa.

Kiitos hyvistä ohjeista. Voihdoin tänään omaani polttimot, kun 5 vuotta vanhoina alkoivat todellakin olla vaihdon tarpeessa. Eikä vaihtotyöhön mennyt kun 30 min maksmissaan. Ihmetyttää kyllä jos veho todellakin on veloittanut yli 200 euroa vaihtotyöstä toiselle puolelle. Philipsin poltin maksoi 58euroa motonetissa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Luin tätä xenon valojen vaihtoon liittyvää topicia ja tuli vaan mieleen, että montako tuhatta kilsaa polttimot on olleet käytössä, siis niissä tapauksissa kun vaihdettu paremman valotehon toivossa? Onko valot heikenneet vähitellen, vai putoaako xenonien valoteho jossain vaiheessa oikein romahtamalla? Omassa kans xenonit lyhyissä ja mielestäni kyllä hyvätehoiset, mutta olisko vieläkin paremmat jos vaihtais polttimot...

JM
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Mä vaihdoin kans omaani polttimot. Tilasin Saksasta parin 4300k philipsejä 58e hintaan (sis. postikulut). Vaihtoon meni ehkä vartti. Värisävy alkuperäistä vastaava.
W204 C180K avantgarde -myyty-
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Mänis kirjoitti:Mä vaihdoin kans omaani polttimot. Tilasin Saksasta parin 4300k philipsejä 58e hintaan (sis. postikulut). Vaihtoon meni ehkä vartti. Värisävy alkuperäistä vastaava.
Mistä tilasit? Pitäis kans vaihtaa omat, ennen ku hajoo, ku toinen on ihan keltanen. Edellinen omistaja ilmeisesti vaihtanu vaan toisen. Ite vois vaihtaa molemmat ettei olis niin tyhmän näköinen ku on eri sävyiset.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Mänis »

ebay.de
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

JeremyH kirjoitti: Niin, ja ne avaimet pidetään taskussa remontin ajan! 20'000V ei satu, vaan pysäyttää sydämen. Defibrillaattorit on erikseen ja annetaan ammattilaisten käyttää niitä. :wink:
Mutta ethän sä kuole paimenpoikaankaan, sielläkin jännitteet on tuota luokkaa? :wink:

Toki, nippaa tuo vallan pirusti. Ja erona toki se, että paimenpojasta ei taida millään tavalla saada samoja virtoja ulos, mitä tuolta tulee? :?: (en niin tarkasti oo perehtyny).

Vaarallisinta kuitenkin on se, kuinka paljon virtaa pääsee menemään kehon lävitse ja mistä kohdasta mihin. Samoten jos on vaihtosähköä, niin taajuus on pahasta, sekottaa sydämmen rytmiä. Tasasähkö ei niinkään vaarallista taas sen suhteen.

Mutta parasta kun on varovainen, valot sammuksissa, ja ei koske sinne xenonin perään tulevan pistokkeen liitososiin. :thumbup:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Beekköseen meni alle 5 min/puoli kun vaihdoin. Polttimo oli kylläkin D1S joka ei käynyt paikalleen kuin yhdellä tapaa.
(suojakuppi irti - lamppu irti - uusi paikalleen - suojakupu kiinni.)
On muuten valtava ero valotehossa uusilla lampuilla.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja tony »

Mänis kirjoitti:Mä vaihdoin kans omaani polttimot. Tilasin Saksasta parin 4300k philipsejä 58e hintaan (sis. postikulut). Vaihtoon meni ehkä vartti. Värisävy alkuperäistä vastaava.

Oliko sulla minkä ikäiset lamput ? Mikä keskimääräinen xenonin käyttöikä ? En tarkoita, et muuttuu jo violetiksi, vaan että on käyttökelpoinen ?
Vieressä oli tänään Volvo, ja härregood mitkä valot !!! omia ei juurikaan huomannu. Auto on ollut vuoden enkä tiedä milloin on polttimot vaihdettu.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Mulla oli vanhojen polttimoiden lasi "palanut" ihan harmaaksi ja valoteho uusilla polttimoilla liki tuplaantui. Käyttöiästä en osaa sanoa, muutakuin vähintään 1500 tuntia, koska lie edellinen omistaja vaihtanut
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Maastis kirjoitti:Hei

Luin tätä xenon valojen vaihtoon liittyvää topicia ja tuli vaan mieleen, että montako tuhatta kilsaa polttimot on olleet käytössä, siis niissä tapauksissa kun vaihdettu paremman valotehon toivossa? Onko valot heikenneet vähitellen, vai putoaako xenonien valoteho jossain vaiheessa oikein romahtamalla? Omassa kans xenonit lyhyissä ja mielestäni kyllä hyvätehoiset, mutta olisko vieläkin paremmat jos vaihtais polttimot...
Xenonien valoteho puolituu noin 60000km kohdalla, loppua kohden valo muuttuu keltaisenmaksi ja lopuksi sammu itsestään
Tämä on muistikuva jostakin TM testistä.
Itse olen vaihtanut 3 vuoden välein ja eron on huomannut uusien ja vanhojen vällä.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

tony kirjoitti:...Vieressä oli tänään Volvo, ja härregood mitkä valot !!! omia ei juurikaan huomannu.
Mun mielestä uudehkoissa volvoissa, joissa on xenonit, on ihan järjettömän tehokkaat valot, ainakin kun sellanen tulee vastaan, niin oikeen mietityttää, tarviiko tuollasella autolla ollenkaan lisäpitkiä. :shock:

Veikkaisin että umpio + poltin on kummatkin suunniteltu viimisen päälle toimimaan yhteen ja näkymään. :)

Saksalaisissa ei mun mielestä oo ollu "koskaan" niin hyviä valoja kuin ruotsalaisissa, hurrit ymmärtää valojen päälle enemmän. Sprintterissä on kyllä pitkät ihan 9½ arvoset jo sellasenaan, ei paljoa vois parempaa toivoa alkuperäisillä valoilla. :clap: Lyhkäset onkin sitte vähä huonommat. :D

meni vähä ot... :oops:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Jii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 07.04.2003 14:57
Paikkakunta: Kotka

Re: Xenon lamppujen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Jii »

W210. Niitä ruuveja ei tarvi avata, polttimot lähtee näppärästi muutenkin.
Ei sen kummempi kuin halogenipolttimon vaihtokaan!
Tilaa tosin ei kuskin puolella liikaa ole ;)
D2r polttimoita saa edullisesti meronet.com. N.55€/kpl postikuluineen
Jii
S205 / C220D Bluetec

ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
Vastaa Viestiin