Viime viikon loppupuolella ilmaantui kesken leikin kovaääninen kolina koneeseen. Kuuluu vain tyhjäkäynnillä ja samaan aikaan kun hihna alkaa lepattamaan ohjaustehostimen pumpun ja kampuran hihnapyörän välillä. Hihnan vaihdoin, ei vaikutusta. Samalla kokeilin käsin, että kiristäjässä, sen linkussa ja muissa hihnapyörissä ei ole välyksiä. Laturin hihnapyörä on perinteistä mallia, eli siinä ei ole vapaakytkintä.
Stetoskoopilla kuunneltuna, itse moottori käy nätisti ja venttiilikoneistosta/lohkosta ei kuulu ääniä. Kun tukee lepattavaa hihnaa puupalikalla, ääni häviää. Viimeeksi sama vaiva korjaantui kiristimen iskarin vaihdolla.
Tänään ilmeni sitten hiljaisempi vaiva, joka kuitenkin kiusaa enemmän. Eli moottorista hävisi varmaan 40% tehoista. Eilen toimi normaalisti ja nosti ahtoja 0.8-0.9 bar.
Nyt vetää alakierroksilla normaalin vaisusti, mutta tavalliseen tapaan kuitenkin. Ahdot nousee alkuun normaalisti, mutta 0.3-0.4 bar:n kieppeiltä nousee erittäin laiskasti ja voimaa puuttuu paljon. Kone kiertää, mutta ottaa kierroksia laiskasti, paitsi vapaalla eroa ei huomaa. Maksimiahdot jotain 0.6 bar. Ei savuta, kuten ei yleensäkään.
Virrat kun laittaa päälle, EDC valo ei sammu, ennen kuin käynnistää mosan. Ennen joulua en saa enää autoa testeriin, mutta nythän on hyvää aikaa arvailla ja korjailla.
Kiitos vinkeistä ja hyvää joulua..
Sprinter 2.9 TD, tehot kadoksissa ja kolisee.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48
Pitää tarkistaan pumpun kiinnitys.
Aamulla tarkistelin piuhat ja liittimet ja kokeilin joutessani mitata vastuksia ahtopaineanturista. Ei mitään. Annoin sille vajaan bár:n painettakin, ei mitään.
Lähdin ajamaa, johto irti. Kulki yhtä laiskasti. Vapaalla kone kiersi 3600. En ole varma, mutta se saattoi kiertää eilen enmmän.
Ajelin koneen kuumaksi ja laitoin piuhan kiinni. Ja kas, kaikki toimi muutoin normaalisti, ainoastaan EDC valo ei sammu, ennen kuin mosa on käynnissä. Tehot ilmaantui kuitenkin takaisin.
Eli vahva epäilys on tuon anturin/anturin johdotusten kunnosta. Kaikesta päätellen, laadukas vinosilmien Nippon Denso anturi tai sen liitin on vaihdettu jo kerran aiemminkin, koska johdot on katkaistu ja juotettu uudestaan kutistesukalla suojaten.
Seuraava kysymys onkin, onko alkuperäinen anturi nipponi vai onko tuohon nakattu jonkin riisipussin anturi, jota MB:n elimistö epäilemättä hylkii...
Mutta, safkan jälkeen kolinaa metsästämään.
Kiitos vinkeistä tähän asti.
Aamulla tarkistelin piuhat ja liittimet ja kokeilin joutessani mitata vastuksia ahtopaineanturista. Ei mitään. Annoin sille vajaan bár:n painettakin, ei mitään.
Lähdin ajamaa, johto irti. Kulki yhtä laiskasti. Vapaalla kone kiersi 3600. En ole varma, mutta se saattoi kiertää eilen enmmän.
Ajelin koneen kuumaksi ja laitoin piuhan kiinni. Ja kas, kaikki toimi muutoin normaalisti, ainoastaan EDC valo ei sammu, ennen kuin mosa on käynnissä. Tehot ilmaantui kuitenkin takaisin.
Eli vahva epäilys on tuon anturin/anturin johdotusten kunnosta. Kaikesta päätellen, laadukas vinosilmien Nippon Denso anturi tai sen liitin on vaihdettu jo kerran aiemminkin, koska johdot on katkaistu ja juotettu uudestaan kutistesukalla suojaten.
Seuraava kysymys onkin, onko alkuperäinen anturi nipponi vai onko tuohon nakattu jonkin riisipussin anturi, jota MB:n elimistö epäilemättä hylkii...
Mutta, safkan jälkeen kolinaa metsästämään.
Kiitos vinkeistä tähän asti.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 19:48
Juu, joku oli ne juottanu.peekoo kirjoitti:Nipponi se on mullakin -99 310. jos niissä johdoissa on omia liitoksia niin tee ainakin juotokset. Se pelaa niin pienillä jännitteillä ettei kipinä kovin kaukaa hypi![]()
Ja hyvät joulut, onks pukki jo käynyt.
Pukki oli kai käynyt ja jättänyt lohkon kupeeseen vastuksen.
Kolinan varsinaista syytä ei ole löytynyt vieläkään. Kiristimen jousen esijännityksen muutostakin kokeiltiin tiukemmaksi. Vaikutus olematon. Etsintä jatkuu viimeistään ensi vuonna.