W123 simpukan kiristys(onnistui, lisätty kuvia operaatiosta)
W123 simpukan kiristys(onnistui, lisätty kuvia operaatiosta)
Olen tässä haulla katsellut tuota simpukan kiristystä. Itse operaatio vaikuttaa aika yksinkertaiselta ja appiukonkin kanssa aikanaan pääteltiin ihan oikein mistä sitä simpukkaa pitäisi kiristää. Mutta kertokaa nyt joku, että millä ihmeellä sinne kiristysruuviin pääsee käsiksi. En ole kyllä uudelleen tutkinut asiaa nyt kun noi kiristysohjeet täältä luin, mutta muistelisin että paikka vaikutti aivan mahdottomalta. Aivan sama yrittikö sinne päästä käsiksi ylä- vai alapuolelta. Hyvä kun käsi sopii sen verran että pystyy kokeilemaan missä se ruuvi sijaitsee, mutta kun vielä pitäisi jotain työkalujakin sinne sovitella.
Viimeksi muokannut Raine, La 13.01.2007 00:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 280TE -79
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 515#205515
Tuossa olisi työkalujen mallia... ainakin M102:n yhteydessä helpoiten (?) käsiksi pääsee röhnöttämällä vasemman lokasuojan päällä. Toinen käsi tietyssä asennossa tehostimen pumpun puolelta imusarjan alle ja toinen toiselta puolelta. Ilmanputsarin kun poistaa, saa hieman lisätilaa.
Tuossa olisi työkalujen mallia... ainakin M102:n yhteydessä helpoiten (?) käsiksi pääsee röhnöttämällä vasemman lokasuojan päällä. Toinen käsi tietyssä asennossa tehostimen pumpun puolelta imusarjan alle ja toinen toiselta puolelta. Ilmanputsarin kun poistaa, saa hieman lisätilaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aika amerikan temppu se on kiristää, jos mesen nokalla on toi 2,8 kone. Siellä simpukan paikkeilla ei juuri ylimääräistä tilaa ole.
Parhaiten luulisi pääsevän käsiksi alakautta.. Eli auto kunnolla ylös ja sitten eturenkaan takapuolelta tarkastelemaan. Sieltä sen ainakin näkee heti suoraan eli voi saada jonkin näköisen omavalmiste avaimen sopimaan
Parhaiten luulisi pääsevän käsiksi alakautta.. Eli auto kunnolla ylös ja sitten eturenkaan takapuolelta tarkastelemaan. Sieltä sen ainakin näkee heti suoraan eli voi saada jonkin näköisen omavalmiste avaimen sopimaan

Kiitoksia kaikille neuvoista! Kävin nyt illalla töissä pesemässä auton, kun kurakelit ainakin toistaiseksi loppuivat täällä. Pakkohan tuota simpukkaa oli heti mennä montulle tutkimaan, kun monttu sattui olemaan vapaana.
Onnistui kyllä. Kun tuota hetken tutkiskeli, keksi mistä suunnasta pitää työkalut asetella ja löysi/sai tehtyä sopivat työkalut. Kiristelin vähän kerrallaan ja kävin aina ratista kokeilemassa, vieläkö väljää tuntuu. Sitten kun alkoi siinä tuntua hyvältä, menin ulos koeajamaan. Parin koeajolenkin tuloksena säädin yhteensä puolisen kierrosta takaisinpäin, kun ei ohjaus aivan keskialueella enää meinannut palauttaa. Kotimatkan perusteella sanoisin, että hyvä tuli. Auto ei enää vaella urissa, eikä simpukka/tehostaja pidä vonkunaa käännöksissä (kummasta tuo ääni nyt sitten kuuluikin). Kun oikein tarkkana kokeilee, tuntuu vielä aivan aavistus välystä ratilla, mutta käsittääkseni simpukkaohjauksessa näin kuuluukin.
Muille vastaavaan hommaan tuon 2,8 ruiskun kanssa ryhtyville vähän ohjeita ja kuvia.
Ensinnäkin normi kuusiokoloavain on liian pitkä mahtuakseen tuohon imusarjan alle. Kun en työpaikan avaimia kehdannut alkaa rälläköimään lyhyemmäksi, täytyi rakentaa tällainen, kun auton peräkontissa sattui olemaan joku halpis ruuvikärkisarja.

Eli rälläkällä hieman lyhensin tuota kärkeä ja hitsasin siihen varreksi koneruuvin. Kärki oli kooltaan 6 mm.
Lukitusmutteri pyörii 19 mm avaimella. Suosittelen todella paljon hankkimaan räikkäpäisen lenkkiavaimen ennen hommaan ryhtymistä, jollei sellaista ennestään löydy. Työpaikalta onneksi löytyi. Siis työmaalla on tällaisia Würthiläisiä joissa tuo räikkätoiminto on äänetön ja taitaa olla aika portaatonkin.

Tavallisia avaimia en mahtunut millään laittamaan sopivaan asentoon tuonne. Onneksi löysin tuon avaimen. Tuolla kun tahtoo aina olla työkalut vähän siellä sun täällä ja niitä joutuu etsimään. Tuollaista avainta ei tarvitse myöskään siirrellä sen enempää, kunhan kääntää ympäri kun siirtyy avaamisesta kiristykseen tai toisin päin.
Sitten muuutama kuva vielä itse simpukasta joista käy ilmi mistä suunnasta avaimet pitäisi paikoilleen asetella.

Tässä kuvattuna auton alta edestä päin suunnilleen vaihteistoöljynlauhduttimen kohdalta tukivarsien sun muiden välistä. Punaisella ympäröitynä lukitusmutteri, jonka keskellä kiristyspultti. Täältä suunnasta saa aseteltua kiintoavaimen. Oli kuvakin avaimesta paikoillaan, mutta on sen verran epäselvä, että jätän laittamatta.

Tässä simpukka kuvattuna alhaaltapäin.

Ja tässä samasta suunnasta erikoisvalmisteinen kuusiokoloavain
laitettuna paikoilleen (ympäröity punaisella).
Loppuun vielä täytyy elvistellä tiloilla. Ei ihan joka pojalla ole työsuhde-etuna mahdollisuutta käyttää tällaisia tiloja oman auton laittoon.

Kuvat on erikoistyökalun kuvaa lukuunottamatta otettu kännykkäkameralla. Kännykästä vielä on näyttö hieman rikki, joka vaikeuttaa kuvaamista aika tavalla, eikä kuvien onnistumista voi paikan päällä tarkistaa. Siksi hieman heikko laatu. Toivottavasti jotain selvää saa.
Onnistui kyllä. Kun tuota hetken tutkiskeli, keksi mistä suunnasta pitää työkalut asetella ja löysi/sai tehtyä sopivat työkalut. Kiristelin vähän kerrallaan ja kävin aina ratista kokeilemassa, vieläkö väljää tuntuu. Sitten kun alkoi siinä tuntua hyvältä, menin ulos koeajamaan. Parin koeajolenkin tuloksena säädin yhteensä puolisen kierrosta takaisinpäin, kun ei ohjaus aivan keskialueella enää meinannut palauttaa. Kotimatkan perusteella sanoisin, että hyvä tuli. Auto ei enää vaella urissa, eikä simpukka/tehostaja pidä vonkunaa käännöksissä (kummasta tuo ääni nyt sitten kuuluikin). Kun oikein tarkkana kokeilee, tuntuu vielä aivan aavistus välystä ratilla, mutta käsittääkseni simpukkaohjauksessa näin kuuluukin.
Muille vastaavaan hommaan tuon 2,8 ruiskun kanssa ryhtyville vähän ohjeita ja kuvia.
Ensinnäkin normi kuusiokoloavain on liian pitkä mahtuakseen tuohon imusarjan alle. Kun en työpaikan avaimia kehdannut alkaa rälläköimään lyhyemmäksi, täytyi rakentaa tällainen, kun auton peräkontissa sattui olemaan joku halpis ruuvikärkisarja.

Eli rälläkällä hieman lyhensin tuota kärkeä ja hitsasin siihen varreksi koneruuvin. Kärki oli kooltaan 6 mm.
Lukitusmutteri pyörii 19 mm avaimella. Suosittelen todella paljon hankkimaan räikkäpäisen lenkkiavaimen ennen hommaan ryhtymistä, jollei sellaista ennestään löydy. Työpaikalta onneksi löytyi. Siis työmaalla on tällaisia Würthiläisiä joissa tuo räikkätoiminto on äänetön ja taitaa olla aika portaatonkin.

Tavallisia avaimia en mahtunut millään laittamaan sopivaan asentoon tuonne. Onneksi löysin tuon avaimen. Tuolla kun tahtoo aina olla työkalut vähän siellä sun täällä ja niitä joutuu etsimään. Tuollaista avainta ei tarvitse myöskään siirrellä sen enempää, kunhan kääntää ympäri kun siirtyy avaamisesta kiristykseen tai toisin päin.
Sitten muuutama kuva vielä itse simpukasta joista käy ilmi mistä suunnasta avaimet pitäisi paikoilleen asetella.

Tässä kuvattuna auton alta edestä päin suunnilleen vaihteistoöljynlauhduttimen kohdalta tukivarsien sun muiden välistä. Punaisella ympäröitynä lukitusmutteri, jonka keskellä kiristyspultti. Täältä suunnasta saa aseteltua kiintoavaimen. Oli kuvakin avaimesta paikoillaan, mutta on sen verran epäselvä, että jätän laittamatta.

Tässä simpukka kuvattuna alhaaltapäin.

Ja tässä samasta suunnasta erikoisvalmisteinen kuusiokoloavain

Loppuun vielä täytyy elvistellä tiloilla. Ei ihan joka pojalla ole työsuhde-etuna mahdollisuutta käyttää tällaisia tiloja oman auton laittoon.


Kuvat on erikoistyökalun kuvaa lukuunottamatta otettu kännykkäkameralla. Kännykästä vielä on näyttö hieman rikki, joka vaikeuttaa kuvaamista aika tavalla, eikä kuvien onnistumista voi paikan päällä tarkistaa. Siksi hieman heikko laatu. Toivottavasti jotain selvää saa.
W123 280TE -79
Re: W123 simpukan kiristys(onnistui, lisätty kuvia operaatio
Vuosien hauduttelun jälkeen sain tänään vihdoin aikasiks kiristää ohajussimpukan omasta w123 230E :stä.
Kummasti , tai sanotaanko että ne kriittiset sentin tai pari, saa lisää tilaa simpukan ja imusarjan väliin, kun kiertää vasemman puoleisesta koneen kannattimesta ruuvin irti, ja nostaa konetta öljypohjasta sen verran ku se suosiolla nousee. Näin tehtynä ei tarttee alkaa slaikkaroimaan kuusioikoloavainta lyhkäsemmäks, ja lisäksi sen säätöruuvin pään jopa näkee. Samoin nyt mahtui just ja just, kun oli laittanut lenkkiavaimen lukitusmutteriin, napauttamaan pitkällä tangolla pajavasaran kera siihe avaimen lenkkiin; voi ainakin uskotella itelleen, että sen takia se lukitusmutteri löysäänty hyvinkin pienellä voimalla.
Kummasti , tai sanotaanko että ne kriittiset sentin tai pari, saa lisää tilaa simpukan ja imusarjan väliin, kun kiertää vasemman puoleisesta koneen kannattimesta ruuvin irti, ja nostaa konetta öljypohjasta sen verran ku se suosiolla nousee. Näin tehtynä ei tarttee alkaa slaikkaroimaan kuusioikoloavainta lyhkäsemmäks, ja lisäksi sen säätöruuvin pään jopa näkee. Samoin nyt mahtui just ja just, kun oli laittanut lenkkiavaimen lukitusmutteriin, napauttamaan pitkällä tangolla pajavasaran kera siihe avaimen lenkkiin; voi ainakin uskotella itelleen, että sen takia se lukitusmutteri löysäänty hyvinkin pienellä voimalla.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)