vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.
Eli autolla on päästelty yli 230tuhatta joten vois olla laatikko öljyjen vaihdon aika. Autossa on manuaali loota.
Löysin jo ropun mistä vanhat ölpät saa ulos mut,
Tarvis kumminki vähä vinkkejä kuinka tämä öljyn vaihto operaation loput vaiheet tapahtuu esim.
-mistä uudet öljyt sisään
-kuinka paljo öljyä
-mitä öljyä jne...
Kiitos ja kuulemiin
Löysin jo ropun mistä vanhat ölpät saa ulos mut,
Tarvis kumminki vähä vinkkejä kuinka tämä öljyn vaihto operaation loput vaiheet tapahtuu esim.
-mistä uudet öljyt sisään
-kuinka paljo öljyä
-mitä öljyä jne...
Kiitos ja kuulemiin
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
joopa joo
Ei tuu veholle lähettyä ku on 130km matkaa...
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Castrol SMX-S 75W-85 laitoin omaan. http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.a ... 5&langid=5
Ajettu nyt jotain 20000tkm ja toimineet ok. Laatikkoon menee 1.8L öljyä.
Täyttö roppu perämurikan kohdalla oikean vetoakselin lähdön vieressä.
Tyhjennys laatikon pohjassa. Tarvii ison kuusiokoloavaimen/hylsyn (kokoa en muista).
Ja ensin kannattaa kokeilla että täyttöroppu lähtee auki, ennen kuin laskee öljyt ulos.
Ajettu nyt jotain 20000tkm ja toimineet ok. Laatikkoon menee 1.8L öljyä.
Täyttö roppu perämurikan kohdalla oikean vetoakselin lähdön vieressä.
Tyhjennys laatikon pohjassa. Tarvii ison kuusiokoloavaimen/hylsyn (kokoa en muista).
Ja ensin kannattaa kokeilla että täyttöroppu lähtee auki, ennen kuin laskee öljyt ulos.
Linvorssilla (KL-varaosa) on ainaki tarjolla rivipumppukoneisen viton laatikkoon sopivaa öljyä kahdessa erilaisessa pullossa, toisessa on tähti ja toisesaa prinattu lappu; tavara lienee samaa kummassakin, mutta hinta on eri... uskoisin, että CDI-koneisten lootiin pätee sama...
Vaihtoväliä voi miettiä yhtälöstä kokonaispaino lähes 3 tonnia, vääntö öpaut 300Nm ( ) ja öljyn määrä pari litraa... itse vaihdan max. 50 000km välein...
Vaihtoväliä voi miettiä yhtälöstä kokonaispaino lähes 3 tonnia, vääntö öpaut 300Nm ( ) ja öljyn määrä pari litraa... itse vaihdan max. 50 000km välein...
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
ölpeä
Kiitos vinkeistä
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
mustaa kultaa
Miten niin ei sovi?
Vehon mukaan automaattiinkaan ei saa laittaa kuin Vehon öljyä. Kuitenkin kokemuksenkin perusteella toimii jopa paremmin toisilla öljyillä.K.Huhta kirjoitti:Vehon setä kerto.....ja kaikissa varaosaliikkeissäkin oli samatuomio.
Nuo Vehon jutut voi laittaa sinne samaan kastiin esson juttujen kanssa.
MUTTA se on tosi, että mitä tahansa öljyä ei saa käyttää vaan juuri semmosta siihen laatikkoon sopivaa. Esim automaattiin castrol transmax Z, joka on kanssa kallista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
niimpä niin
Kyllä ainaki paikallisen tarvikeliikkeen jampat möi mulle teboilin öljyt volkkarin laatikkoon ja taitaapa olla vitonki moottorissa tepskan öljyt.
Sehän on selvää että manuaaliin ja automaattiin on eri öljyt.
Kaveri käyttää valmetin öljyjä oman tdt mesen motissa.
Kyllähän ne suosittelee just sitä öljyä mitä niillä on myynnissä!
Sehän on selvää että manuaaliin ja automaattiin on eri öljyt.
Kaveri käyttää valmetin öljyjä oman tdt mesen motissa.
Kyllähän ne suosittelee just sitä öljyä mitä niillä on myynnissä!
Re: niimpä niin
Joo voisi olla kallis kokeilu laittaa tuota manuaalin öljyä automaattiin, mahtaisiko liikkua senttiäkään
mutta Viton automaattiin tuota mitä sanoin ja manuaaliin tuota mitä tuolla edellä sanottiin, castrol SMX-S (SAE 75W-85). Kumpaankaan ei siis sitä mitä motonetin tai muun vastaavan varaosaliikkeen hemmo myy kun pyytää manuaali- tai automaattiöljyä.
mutta Viton automaattiin tuota mitä sanoin ja manuaaliin tuota mitä tuolla edellä sanottiin, castrol SMX-S (SAE 75W-85). Kumpaankaan ei siis sitä mitä motonetin tai muun vastaavan varaosaliikkeen hemmo myy kun pyytää manuaali- tai automaattiöljyä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: niimpä niin
Jaa, minä oon kyllä laittanut samat öljyt nimittäin ATF:ä molempiin 124:ssä vai oliko tässä nyt kyse vain Vitosta.Rätyläinen kirjoitti:Sehän on selvää että manuaaliin ja automaattiin on eri öljyt.
!
Re: niimpä niin
Vitosta kyse, sinne ei saa laittaa atf:ää ellei toisin todisteta. 124:n manuaalista en tiedä mitäänjuhaoh kirjoitti:Jaa, minä oon kyllä laittanut samat öljyt nimittäin ATF:ä molempiin 124:ssä vai oliko tässä nyt kyse vain Vitosta.Rätyläinen kirjoitti:Sehän on selvää että manuaaliin ja automaattiin on eri öljyt.
!
Toimiiko manuaalit tosiaan atf:llä eikös se oli ihan luirua...
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Rätyläinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 97
- Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
- Paikkakunta: Kalajoki
Automaatissa öljy osallistuu niiden kitkapintojen kitkan aikaansaamiseen, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Taitaa se tehdä muutaman muunkin jutun siellä, mutta juuri tuo kitkahommeli on se tärkein, koska väärällä öljyllä kitkapinnat alkavat luistaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vaihteistoöljy
Tämä on vähän vanha topicci, mutta kerrotaan nyt kuitenkin.
Vaihdoin laatikkoon(manuaali) öljyt ja mielestäni vaihteet ei menneet päälle enään kuten ennen, öljy oli SAE 75W-85 vaihteistoöljyä, ei täyssynteettistä.
Soittelin veholle ja sieltä sanottiin että esson öljyä 18€/litra. Kuitenkin kun hakemaan mentiin, sanottiin että litran purkissa alv.0 n.27€ ja raision vehosta saa omaan purkkiin tuolla 18€.
No paikallisesta mersuihin erikoistuneesta korjaamosta löytyi tuota esson valmistetta 14€ litra ja johan alkoi mennä vaihteen entiseen malliin.
Silmiin pistävää öljyssä oli sen väri, eli se on melkein kirkasta ja haju ei ole ihan yhtä pistävä kuin perinteisessä vaihteistoöljyssä.
Öljyissä on eroa, pakko se on uskoa.
T:J
Vaihdoin laatikkoon(manuaali) öljyt ja mielestäni vaihteet ei menneet päälle enään kuten ennen, öljy oli SAE 75W-85 vaihteistoöljyä, ei täyssynteettistä.
Soittelin veholle ja sieltä sanottiin että esson öljyä 18€/litra. Kuitenkin kun hakemaan mentiin, sanottiin että litran purkissa alv.0 n.27€ ja raision vehosta saa omaan purkkiin tuolla 18€.
No paikallisesta mersuihin erikoistuneesta korjaamosta löytyi tuota esson valmistetta 14€ litra ja johan alkoi mennä vaihteen entiseen malliin.
Silmiin pistävää öljyssä oli sen väri, eli se on melkein kirkasta ja haju ei ole ihan yhtä pistävä kuin perinteisessä vaihteistoöljyssä.
Öljyissä on eroa, pakko se on uskoa.
T:J
Viimeksi muokannut juster, Ti 04.08.2009 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vaihteistoöljy
Päivitetään vielä hieman tietoja ajantasalle. Viton ZF4HP20 automaattiin saa laittaa vain jompaa kumpaa:
- esso ATF LT71141, väri vaaleanruskea tai keltainen
- castrol transmax Z, väri vaalean ruskea
Veho myy juuri tuota samaa esson öljyä, kuten myös KL. Kuitenkin sen posketon hinta kauhistuttaa. Tuota samaa esson öljyä saa esimerkiksi peugoet liiikeistä sekä www.tyokaluketlju.fi verkkokaupasta. Jälkimmäisessä hinta on 14€/litran purkki. Pakkauskoot: 1litraa, 20litraa ja 200+ litraa.
Castrolin öljyä saa tietyistä autohuolloista oman astiaan pumpattuna. Hintaluokka oli aikoinaan 17€ litra.
Manuaaliin en sano juuta enkä jaata, mutta kannattaa siinäkin muistaa, että tasauspyörästö on siellä samassa liemessä kun on etuvetovehkeestä kyse, ihan kuten automaatinkin kohdalla. Kun ajetaan kovaa, tavallinen öljy alkaa ilmeisesti kuplimaan ja aiheuttaa toimintahäiriöitä.
- esso ATF LT71141, väri vaaleanruskea tai keltainen
- castrol transmax Z, väri vaalean ruskea
Veho myy juuri tuota samaa esson öljyä, kuten myös KL. Kuitenkin sen posketon hinta kauhistuttaa. Tuota samaa esson öljyä saa esimerkiksi peugoet liiikeistä sekä www.tyokaluketlju.fi verkkokaupasta. Jälkimmäisessä hinta on 14€/litran purkki. Pakkauskoot: 1litraa, 20litraa ja 200+ litraa.
Castrolin öljyä saa tietyistä autohuolloista oman astiaan pumpattuna. Hintaluokka oli aikoinaan 17€ litra.
Manuaaliin en sano juuta enkä jaata, mutta kannattaa siinäkin muistaa, että tasauspyörästö on siellä samassa liemessä kun on etuvetovehkeestä kyse, ihan kuten automaatinkin kohdalla. Kun ajetaan kovaa, tavallinen öljy alkaa ilmeisesti kuplimaan ja aiheuttaa toimintahäiriöitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Manuaali vitoon laittaisin kuitenkin vain tuota mobilin(MB GTR 235.10) öljyä.
Vanha laatikko hajosi 360Nm ja castrol:n takia.
Uuden laatikon kanssa pelasin varman päälle ja laitoin noi mobilit.
Ompahan ainakin oikeat öljyt laatikossa.
Vanha laatikko hajosi 360Nm ja castrol:n takia.
Uuden laatikon kanssa pelasin varman päälle ja laitoin noi mobilit.
Ompahan ainakin oikeat öljyt laatikossa.
Ainakin Veholla sanoivat että tuo esson valmistama MB 317 öljy on sopivaa manuaalilaatikkoon.
Tosiaan vaihteet meneekin päälle kuten kuuluu, verrattuna tavalliseen vaihteistoöljyyn. Ja kovasti varoittelivat että ei saa muuta laittaa kuin tätä esson öljyä.
Kovasti kyllä ihmetyttää miten eri automerkkien vaihteistoissa/öljyissä voi olla niin paljon eroa että toisen öljy ei kelpaa.
Emännän mondeoon laitoin joskus mobilin täysynteettiset öljyt jotka taulukon mukaan pitäisi sopia, mutta pakko oli fordilta hakea fordin omat öljyt koska ei kertakaikkiaan vaihteet menny päälle kuten ennen.
T:J
Tosiaan vaihteet meneekin päälle kuten kuuluu, verrattuna tavalliseen vaihteistoöljyyn. Ja kovasti varoittelivat että ei saa muuta laittaa kuin tätä esson öljyä.
Kovasti kyllä ihmetyttää miten eri automerkkien vaihteistoissa/öljyissä voi olla niin paljon eroa että toisen öljy ei kelpaa.
Emännän mondeoon laitoin joskus mobilin täysynteettiset öljyt jotka taulukon mukaan pitäisi sopia, mutta pakko oli fordilta hakea fordin omat öljyt koska ei kertakaikkiaan vaihteet menny päälle kuten ennen.
T:J
Miälenkiintoista on tämä...
110D:hen myytiin EP80W öljyä Kl:sta, kun ne on vaihtaneet mobilista castrolliin.
Tämä on myös castrolin suositus, mikä taasen ei ole yllättävää...
CDi-moottorisiin suositellaan SMX-S 75W-85 öljyä, joka siis lienee tuota kalliimpaa/parempaa tavaraa.
Jotain muutakin eroa kuin vain suuremman väännön aiheuttama rakenteiden mitoitus täytyy tuolla laatikossa olla /?
Shell taasen tarjoaa molempiin Spirax GX 80W -laatua...
110D:hen myytiin EP80W öljyä Kl:sta, kun ne on vaihtaneet mobilista castrolliin.
Tämä on myös castrolin suositus, mikä taasen ei ole yllättävää...
CDi-moottorisiin suositellaan SMX-S 75W-85 öljyä, joka siis lienee tuota kalliimpaa/parempaa tavaraa.
Jotain muutakin eroa kuin vain suuremman väännön aiheuttama rakenteiden mitoitus täytyy tuolla laatikossa olla /?
Shell taasen tarjoaa molempiin Spirax GX 80W -laatua...
Vehon "asiantuntijoiden" horinoita ei ihan kovasti kannata kuunnella, jollei sitten ole huumorinharrastaja. On se niin surullinen paikka aika ajoin. Juuri eilenkin ensimmäinen ehdotus oli lähteä hakemaan esikammion korotusrenkaita espoosta tai liedosta koska auto (Vito) on raskaankaluston tyyppiä ja raisiosta saa vain henkilöautoihin varaosia. No siellä raisiossa on nyt nuo renkaat hyllyssä kuten oli ollut jo ennen keskustelua, eli haien ne sieltä.juster kirjoitti:Ainakin Veholla sanoivat että tuo esson valmistama MB 317 öljy on sopivaa manuaalilaatikkoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mondeossa lienee lootana MTX-75 joka on MT-75 laatikon etuvetoversio. Ainakin MT-75 on jonnin verran tarkka öljyistään ja siihen moni suositteleekin käyttämään Fordin omaa öljyä. Kyseisessä laatikossa toimii muutama muukin mitä kokeilujen perusteella on havaittu ja CRSC:llä oli jonkin sortin listakin sopivista öljyistä. Tosin jotkut suosittaa laittamaa MT-75:n sisään ihan ATF:ää ja kehuu että sillä se toimii parhaiten (varsinkin pakkasella). Tarttee joskus varmaan kokeilla itse tuota ATF:ää omassa nelikko Sierrassa sillä kiinni olevassa lootassa on kytkinakesin laakeri hiukkasen finaalissa ja sikälis ei hyvä häviäisi vaikka menisikin täysin piloille... Mutta henk.koht. uskon ATF:n toimivan siinä.juster kirjoitti:Emännän mondeoon laitoin joskus mobilin täysynteettiset öljyt jotka taulukon mukaan pitäisi sopia, mutta pakko oli fordilta hakea fordin omat öljyt koska ei kertakaikkiaan vaihteet menny päälle kuten ennen.
Valitettavasti Mersun laatikoista minulla ei ole kokemusta, mutta kun Mondeota sivuttiin, niin pakko oli tämäkin kertoa.
Automaatin öljyasiaan päivitystä. Peogeotliike vaati esson öljystä 17€/litra joten poistuin paikalta samantien.
Tuolta www.tyokaluketlju.fi verkkokaupasta tilasin öljyn, rahat kelpasi mutta öljy oli loppu eikä lisää tilata. Rahat palautuu joskus tilille.
Nyt harkitsen vielä alanko jahtaamaan (kallista) castrolin öljyä vai otanko riskin ja kokeilen tätä. Netissä joku totesi, että se sopisi ja kun on synteettistä niin voisi vaikka sopiakkin, kunhan ei sekoita esson öljyjen kanssa, eli vaihto pitää tehdä huuhteluvaihtona. Eri värit auttavat tässä. Minulla on nyt kuivalaatikko, joten merkin vaihto ei ole ongelma.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0202
10€/litra ja kun 9 litraa tarvitsen niin houkuttaa...
Tuolta www.tyokaluketlju.fi verkkokaupasta tilasin öljyn, rahat kelpasi mutta öljy oli loppu eikä lisää tilata. Rahat palautuu joskus tilille.
Nyt harkitsen vielä alanko jahtaamaan (kallista) castrolin öljyä vai otanko riskin ja kokeilen tätä. Netissä joku totesi, että se sopisi ja kun on synteettistä niin voisi vaikka sopiakkin, kunhan ei sekoita esson öljyjen kanssa, eli vaihto pitää tehdä huuhteluvaihtona. Eri värit auttavat tässä. Minulla on nyt kuivalaatikko, joten merkin vaihto ei ole ongelma.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0202
10€/litra ja kun 9 litraa tarvitsen niin houkuttaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
- ei toi sovi, tai sopii kun kaataa vaan. Noi MaxLifet tuntuis oudoti sopivan kaikkiin laatikoihin, uusiin volvoihin jne. Vito tarvii sen IIIG/H. Nesteen öljyistä löytyy alle vitosella IIIG öljy, mut se ei ole G/H, mut päättelin se saa riittää.
Miksi toi laatikko tarvis oman esso LT öljyn? Kitkapinnat näyttää samalta kuin muissakin.
Ja mun tiedon mukaan Esson öljy on mineraali pohjainen. Kai kehitys öljyissäkin on kymmenessä vuodessa mennyt eteenpäin, joten muutkin öljyt kävis.
Miksi toi laatikko tarvis oman esso LT öljyn? Kitkapinnat näyttää samalta kuin muissakin.
Ja mun tiedon mukaan Esson öljy on mineraali pohjainen. Kai kehitys öljyissäkin on kymmenessä vuodessa mennyt eteenpäin, joten muutkin öljyt kävis.
Ei ole kun juurikin synteettinen ja sen vuoksi öljytyyppiä ei saisi muuttaa.
...tai sitten on väärää tietoa monessa paikassa. Se on sitten eri asia onko se joku semisynteettine tjms. mutta mineraalipohjaiseksi vaihto on sama kuin kaivaisi nenää ruuvimeisselillä.
Castrol TransmaxZ on testattu ja toimii.
Soittelen vielä Siekkiselle jos he tietäisi paremmin
...tai sitten on väärää tietoa monessa paikassa. Se on sitten eri asia onko se joku semisynteettine tjms. mutta mineraalipohjaiseksi vaihto on sama kuin kaivaisi nenää ruuvimeisselillä.
Castrol TransmaxZ on testattu ja toimii.
Soittelen vielä Siekkiselle jos he tietäisi paremmin
Lisää tietoa: www.skg.fi
Siekkistä häiritty puhelimitse ja laitoinpa ZF:lle kyselyn. Siekkisen mukaan, ja luulen että he ymmärtävät parhaiten tämän homman, mikäli lootassa on originaalit öljyt sinne voi vaihtaa Castrol transxax Z tai ne esson öljyt. Mitään muita sinne ei saisi sekoitella, koska turbiinia ei saa kuivaksi.
Kuitenkin mikäli loota on irroitettu ja jopa peruskorjattu, niin silloin kaiken järjen mukaan sinne voisi laittaa ne Valvolinen maxlifet, juuri ne synteettiset, jos niitä nyt edes on muita.
Noin ollen minä laitan omaan "kuivaan" laatikkooni Valvolinet ja säästän sillä samantien 9*7€ = 63 € ja jatkossa joka ainoassa öljynvaihdossa aika paljon. Parasta säästön sijaan on kuitenkinse, että Valvolinen öljyä saan ihan nurkan takaa, jopa Salosta ja ilman kikkailuja oman kannun kanssa.
ZF:ltä ei ole vielä tullut vastausta mutta eiköhän sieltäkin taas tule sellainen diplomaattinen vastaus, että suositellaan sitä mitä auton valmistaja suositteli vuonna 1995. On heiltä ainakin aiemmin saanut ihan järkivastauksia, vaikka ei ne ole kuuntelijaa aina tyydyttäneetkään.
Kuitenkin mikäli loota on irroitettu ja jopa peruskorjattu, niin silloin kaiken järjen mukaan sinne voisi laittaa ne Valvolinen maxlifet, juuri ne synteettiset, jos niitä nyt edes on muita.
Noin ollen minä laitan omaan "kuivaan" laatikkooni Valvolinet ja säästän sillä samantien 9*7€ = 63 € ja jatkossa joka ainoassa öljynvaihdossa aika paljon. Parasta säästön sijaan on kuitenkinse, että Valvolinen öljyä saan ihan nurkan takaa, jopa Salosta ja ilman kikkailuja oman kannun kanssa.
ZF:ltä ei ole vielä tullut vastausta mutta eiköhän sieltäkin taas tule sellainen diplomaattinen vastaus, että suositellaan sitä mitä auton valmistaja suositteli vuonna 1995. On heiltä ainakin aiemmin saanut ihan järkivastauksia, vaikka ei ne ole kuuntelijaa aina tyydyttäneetkään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei niillä suosituksilla ja luokituksilla ole merkitystä, kaikki öljynvalmistajat ei ole jaksaneet hakea luokituksia kaikille vanhoille romuille. Varsinkin kun Viton automaattiöljyn markkina on naurettavan marginaalinen, öljyähän ei ksokaan vaihdeta ja kun lootan korjauksen jälkeen vaihdetaan ei uskalleta laittaa kuin mersun 'omaa' öljyä (eli sitä essoa).
Lisää tietoa: www.skg.fi