vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

vm. -02 Viton laatikko kaipaa uusia öljyjä.

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Eli autolla on päästelty yli 230tuhatta joten vois olla laatikko öljyjen vaihdon aika. Autossa on manuaali loota.

Löysin jo ropun mistä vanhat ölpät saa ulos mut,
Tarvis kumminki vähä vinkkejä kuinka tämä öljyn vaihto operaation loput vaiheet tapahtuu esim.

-mistä uudet öljyt sisään

-kuinka paljo öljyä

-mitä öljyä jne...

Kiitos ja kuulemiin
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Veholta haet öljyä menee noin 2,5L
Täyttöroppu on samallapuolen lootaa missä tyhjennys roppukin, ylempänä vetarin kohilla.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

joopa joo

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Ei tuu veholle lähettyä ku on 130km matkaa...
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Castrol SMX-S 75W-85 laitoin omaan. http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.a ... 5&langid=5
Ajettu nyt jotain 20000tkm ja toimineet ok. Laatikkoon menee 1.8L öljyä.
Täyttö roppu perämurikan kohdalla oikean vetoakselin lähdön vieressä.
Tyhjennys laatikon pohjassa. Tarvii ison kuusiokoloavaimen/hylsyn (kokoa en muista).
Ja ensin kannattaa kokeilla että täyttöroppu lähtee auki, ennen kuin laskee öljyt ulos.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Linvorssilla (KL-varaosa) on ainaki tarjolla rivipumppukoneisen viton laatikkoon sopivaa öljyä kahdessa erilaisessa pullossa, toisessa on tähti ja toisesaa prinattu lappu; tavara lienee samaa kummassakin, mutta hinta on eri... uskoisin, että CDI-koneisten lootiin pätee sama...

Vaihtoväliä voi miettiä yhtälöstä kokonaispaino lähes 3 tonnia, vääntö öpaut 300Nm ( :roll: ) ja öljyn määrä pari litraa... itse vaihdan max. 50 000km välein...
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

ölpeä

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Kiitos vinkeistä
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

CDI viton lootaan EI sovi kuin yksi öljy Esso merkiltään ja saatavuus on 200L tynnyri,,, veholta saapi.....kun itellä oli vito 112cdi vm00 kyselin öljyä monesta paikkaa ja montaa merkkiä... muttakun ei löydy niin ei....
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

mustaa kultaa

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Miten niin ei sovi?
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Vehon setä kerto.....ja kaikissa varaosaliikkeissäkin oli samatuomio.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

K.Huhta kirjoitti:Vehon setä kerto.....ja kaikissa varaosaliikkeissäkin oli samatuomio.
Vehon mukaan automaattiinkaan ei saa laittaa kuin Vehon öljyä. Kuitenkin kokemuksenkin perusteella toimii jopa paremmin toisilla öljyillä.

Nuo Vehon jutut voi laittaa sinne samaan kastiin esson juttujen kanssa.

MUTTA se on tosi, että mitä tahansa öljyä ei saa käyttää vaan juuri semmosta siihen laatikkoon sopivaa. Esim automaattiin castrol transmax Z, joka on kanssa kallista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

niimpä niin

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Kyllä ainaki paikallisen tarvikeliikkeen jampat möi mulle teboilin öljyt volkkarin laatikkoon ja taitaapa olla vitonki moottorissa tepskan öljyt.

Sehän on selvää että manuaaliin ja automaattiin on eri öljyt.

Kaveri käyttää valmetin öljyjä oman tdt mesen motissa.

Kyllähän ne suosittelee just sitä öljyä mitä niillä on myynnissä!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: niimpä niin

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joo voisi olla kallis kokeilu laittaa tuota manuaalin öljyä automaattiin, mahtaisiko liikkua senttiäkään :lol:

mutta Viton automaattiin tuota mitä sanoin ja manuaaliin tuota mitä tuolla edellä sanottiin, castrol SMX-S (SAE 75W-85). Kumpaankaan ei siis sitä mitä motonetin tai muun vastaavan varaosaliikkeen hemmo myy kun pyytää manuaali- tai automaattiöljyä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: niimpä niin

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Rätyläinen kirjoitti:Sehän on selvää että manuaaliin ja automaattiin on eri öljyt.
!
Jaa, minä oon kyllä laittanut samat öljyt nimittäin ATF:ä molempiin 124:ssä vai oliko tässä nyt kyse vain Vitosta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: niimpä niin

Viesti Kirjoittaja veskola »

juhaoh kirjoitti:
Rätyläinen kirjoitti:Sehän on selvää että manuaaliin ja automaattiin on eri öljyt.
!
Jaa, minä oon kyllä laittanut samat öljyt nimittäin ATF:ä molempiin 124:ssä vai oliko tässä nyt kyse vain Vitosta.
Vitosta kyse, sinne ei saa laittaa atf:ää ellei toisin todisteta. 124:n manuaalista en tiedä mitään :roll:

Toimiiko manuaalit tosiaan atf:llä :shock: eikös se oli ihan luirua...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Rätyläinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: La 30.09.2006 21:18
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Rätyläinen »

Nii Eikös se öljy manuaalissa oo pelkästään voitelua varten ja automaatissa sillä on jotain tekemistä sen toiminnanki kans?

Ite en menis laitteleen mitä sattuun mihin sattuun...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Automaatissa öljy osallistuu niiden kitkapintojen kitkan aikaansaamiseen, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Taitaa se tehdä muutaman muunkin jutun siellä, mutta juuri tuo kitkahommeli on se tärkein, koska väärällä öljyllä kitkapinnat alkavat luistaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja juster »

Tämä on vähän vanha topicci, mutta kerrotaan nyt kuitenkin.

Vaihdoin laatikkoon(manuaali) öljyt ja mielestäni vaihteet ei menneet päälle enään kuten ennen, öljy oli SAE 75W-85 vaihteistoöljyä, ei täyssynteettistä.

Soittelin veholle ja sieltä sanottiin että esson öljyä 18€/litra. Kuitenkin kun hakemaan mentiin, sanottiin että litran purkissa alv.0 n.27€ ja raision vehosta saa omaan purkkiin tuolla 18€.

No paikallisesta mersuihin erikoistuneesta korjaamosta löytyi tuota esson valmistetta 14€ litra ja johan alkoi mennä vaihteen entiseen malliin.

Silmiin pistävää öljyssä oli sen väri, eli se on melkein kirkasta ja haju ei ole ihan yhtä pistävä kuin perinteisessä vaihteistoöljyssä.

Öljyissä on eroa, pakko se on uskoa.

T:J
Viimeksi muokannut juster, Ti 04.08.2009 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja veskola »

Päivitetään vielä hieman tietoja ajantasalle. Viton ZF4HP20 automaattiin saa laittaa vain jompaa kumpaa:
- esso ATF LT71141, väri vaaleanruskea tai keltainen
- castrol transmax Z, väri vaalean ruskea

Veho myy juuri tuota samaa esson öljyä, kuten myös KL. Kuitenkin sen posketon hinta kauhistuttaa. Tuota samaa esson öljyä saa esimerkiksi peugoet liiikeistä sekä www.tyokaluketlju.fi verkkokaupasta. Jälkimmäisessä hinta on 14€/litran purkki. Pakkauskoot: 1litraa, 20litraa ja 200+ litraa.

Castrolin öljyä saa tietyistä autohuolloista oman astiaan pumpattuna. Hintaluokka oli aikoinaan 17€ litra.

Manuaaliin en sano juuta enkä jaata, mutta kannattaa siinäkin muistaa, että tasauspyörästö on siellä samassa liemessä kun on etuvetovehkeestä kyse, ihan kuten automaatinkin kohdalla. Kun ajetaan kovaa, tavallinen öljy alkaa ilmeisesti kuplimaan ja aiheuttaa toimintahäiriöitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Manuaali vitoon laittaisin kuitenkin vain tuota mobilin(MB GTR 235.10) öljyä.
Vanha laatikko hajosi 360Nm ja castrol:n takia.
Uuden laatikon kanssa pelasin varman päälle ja laitoin noi mobilit.
Ompahan ainakin oikeat öljyt laatikossa.
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

Ainakin Veholla sanoivat että tuo esson valmistama MB 317 öljy on sopivaa manuaalilaatikkoon.

Tosiaan vaihteet meneekin päälle kuten kuuluu, verrattuna tavalliseen vaihteistoöljyyn. Ja kovasti varoittelivat että ei saa muuta laittaa kuin tätä esson öljyä.

Kovasti kyllä ihmetyttää miten eri automerkkien vaihteistoissa/öljyissä voi olla niin paljon eroa että toisen öljy ei kelpaa.
Emännän mondeoon laitoin joskus mobilin täysynteettiset öljyt jotka taulukon mukaan pitäisi sopia, mutta pakko oli fordilta hakea fordin omat öljyt koska ei kertakaikkiaan vaihteet menny päälle kuten ennen.

T:J
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Miälenkiintoista on tämä...

110D:hen myytiin EP80W öljyä Kl:sta, kun ne on vaihtaneet mobilista castrolliin.
Tämä on myös castrolin suositus, mikä taasen ei ole yllättävää...

CDi-moottorisiin suositellaan SMX-S 75W-85 öljyä, joka siis lienee tuota kalliimpaa/parempaa tavaraa.
Jotain muutakin eroa kuin vain suuremman väännön aiheuttama rakenteiden mitoitus täytyy tuolla laatikossa olla /?

Shell taasen tarjoaa molempiin Spirax GX 80W -laatua...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juster kirjoitti:Ainakin Veholla sanoivat että tuo esson valmistama MB 317 öljy on sopivaa manuaalilaatikkoon.
Vehon "asiantuntijoiden" horinoita ei ihan kovasti kannata kuunnella, jollei sitten ole huumorinharrastaja. On se niin surullinen paikka aika ajoin. Juuri eilenkin ensimmäinen ehdotus oli lähteä hakemaan esikammion korotusrenkaita espoosta tai liedosta koska auto (Vito) on raskaankaluston tyyppiä ja raisiosta saa vain henkilöautoihin varaosia. No siellä raisiossa on nyt nuo renkaat hyllyssä kuten oli ollut jo ennen keskustelua, eli haien ne sieltä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

juu, siellä saa antaa jutut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Hainkin tuota öljyä paikallisesta mersuihin erikoistuneesta korjaamosta, jossa kyllä suosittelivat tätä öljyä Mb 317, joka saattaa olla kyllä KL:n toimittamaa.

Jussi
Avatar
Zipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Pe 26.06.2009 11:25
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi »

juster kirjoitti:Emännän mondeoon laitoin joskus mobilin täysynteettiset öljyt jotka taulukon mukaan pitäisi sopia, mutta pakko oli fordilta hakea fordin omat öljyt koska ei kertakaikkiaan vaihteet menny päälle kuten ennen.
Mondeossa lienee lootana MTX-75 joka on MT-75 laatikon etuvetoversio. Ainakin MT-75 on jonnin verran tarkka öljyistään ja siihen moni suositteleekin käyttämään Fordin omaa öljyä. Kyseisessä laatikossa toimii muutama muukin mitä kokeilujen perusteella on havaittu ja CRSC:llä oli jonkin sortin listakin sopivista öljyistä. Tosin jotkut suosittaa laittamaa MT-75:n sisään ihan ATF:ää ja kehuu että sillä se toimii parhaiten (varsinkin pakkasella). Tarttee joskus varmaan kokeilla itse tuota ATF:ää omassa nelikko Sierrassa sillä kiinni olevassa lootassa on kytkinakesin laakeri hiukkasen finaalissa ja sikälis ei hyvä häviäisi vaikka menisikin täysin piloille... Mutta henk.koht. uskon ATF:n toimivan siinä.

Valitettavasti Mersun laatikoista minulla ei ole kokemusta, mutta kun Mondeota sivuttiin, niin pakko oli tämäkin kertoa. :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Automaatin öljyasiaan päivitystä. Peogeotliike vaati esson öljystä 17€/litra joten poistuin paikalta samantien.

Tuolta www.tyokaluketlju.fi verkkokaupasta tilasin öljyn, rahat kelpasi mutta öljy oli loppu eikä lisää tilata. Rahat palautuu joskus tilille.

Nyt harkitsen vielä alanko jahtaamaan (kallista) castrolin öljyä vai otanko riskin ja kokeilen tätä. Netissä joku totesi, että se sopisi ja kun on synteettistä niin voisi vaikka sopiakkin, kunhan ei sekoita esson öljyjen kanssa, eli vaihto pitää tehdä huuhteluvaihtona. Eri värit auttavat tässä. Minulla on nyt kuivalaatikko, joten merkin vaihto ei ole ongelma.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0202

10€/litra ja kun 9 litraa tarvitsen niin houkuttaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ei toi sovi, tai sopii kun kaataa vaan. Noi MaxLifet tuntuis oudoti sopivan kaikkiin laatikoihin, uusiin volvoihin jne. Vito tarvii sen IIIG/H. Nesteen öljyistä löytyy alle vitosella IIIG öljy, mut se ei ole G/H, mut päättelin se saa riittää.

Miksi toi laatikko tarvis oman esso LT öljyn? Kitkapinnat näyttää samalta kuin muissakin.

Ja mun tiedon mukaan Esson öljy on mineraali pohjainen. Kai kehitys öljyissäkin on kymmenessä vuodessa mennyt eteenpäin, joten muutkin öljyt kävis.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ole kun juurikin synteettinen ja sen vuoksi öljytyyppiä ei saisi muuttaa.

...tai sitten on väärää tietoa monessa paikassa. Se on sitten eri asia onko se joku semisynteettine tjms. mutta mineraalipohjaiseksi vaihto on sama kuin kaivaisi nenää ruuvimeisselillä.

Castrol TransmaxZ on testattu ja toimii.

Soittelen vielä Siekkiselle jos he tietäisi paremmin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siekkistä häiritty puhelimitse ja laitoinpa ZF:lle kyselyn. Siekkisen mukaan, ja luulen että he ymmärtävät parhaiten tämän homman, mikäli lootassa on originaalit öljyt sinne voi vaihtaa Castrol transxax Z tai ne esson öljyt. Mitään muita sinne ei saisi sekoitella, koska turbiinia ei saa kuivaksi.

Kuitenkin mikäli loota on irroitettu ja jopa peruskorjattu, niin silloin kaiken järjen mukaan sinne voisi laittaa ne Valvolinen maxlifet, juuri ne synteettiset, jos niitä nyt edes on muita.

Noin ollen minä laitan omaan "kuivaan" laatikkooni Valvolinet ja säästän sillä samantien 9*7€ = 63 € ja jatkossa joka ainoassa öljynvaihdossa aika paljon. Parasta säästön sijaan on kuitenkinse, että Valvolinen öljyä saan ihan nurkan takaa, jopa Salosta ja ilman kikkailuja oman kannun kanssa.

ZF:ltä ei ole vielä tullut vastausta mutta eiköhän sieltäkin taas tule sellainen diplomaattinen vastaus, että suositellaan sitä mitä auton valmistaja suositteli vuonna 1995. On heiltä ainakin aiemmin saanut ihan järkivastauksia, vaikka ei ne ole kuuntelijaa aina tyydyttäneetkään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- tarkasta siittä purkin kyljestä Valvolinen sopivuus, noi Motonjetin sivut antaa sen Febin IIIG/H suosituksen Viton laatikkoon.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei niillä suosituksilla ja luokituksilla ole merkitystä, kaikki öljynvalmistajat ei ole jaksaneet hakea luokituksia kaikille vanhoille romuille. Varsinkin kun Viton automaattiöljyn markkina on naurettavan marginaalinen, öljyähän ei ksokaan vaihdeta ja kun lootan korjauksen jälkeen vaihdetaan ei uskalleta laittaa kuin mersun 'omaa' öljyä (eli sitä essoa).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin