Käyttöauto

124 rele ongelma ja virrat häviää parissa päivässä!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 09.07.2005 12:37
Paikkakunta: lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 15.06.2007 20:32
osaako kukaan neuvoa mikä rele? sulakerasian takana numeroita löytyy 12V 40A, 0015427819, 898135! on semmoinen ongelma että auto hukkaa virtaa eli akku tyhjenee pari yötä kun seisoo pihalla lähtee just nippa nappa käyntii! kun irroitan akun miinus navan tämä kyseinen rele naksahtaa ja kun laitaa navan kiinne iskee kipinän ja taas rele naksahtaa! ja autohan on 124ce 92


Kuva
Viimeksi muokannut timo ce päivämäärä Pe 12.10.2007 23:51, muokattu yhteensä 1 kerran
W124 300ce -92
w202 250dt -00
Saab 900i 16v -90
Saab 900i 8v -89

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3452
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola
ViestiLähetetty: Pe 15.06.2007 21:26
Sulla sähkölasit/kattoluukku?..
Otas piuhat releestä irti ja kokeile toimiiko ne enää. Veikkaan, että kyseessä on alussa mainittuihin liittyvä rele, joka poikinut.
Merkkiliikkeessä uusi jotain kuuskymppiä ja rapiat, purkuosana löytänet halvemmalla..
w220 S320 -99
c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 09.07.2005 12:37
Paikkakunta: lappeenranta
ViestiLähetetty: La 16.06.2007 20:31
on sähkölasit sekä sähkö kattoluukku! en muistanut koitaa niitä kun rele oli irti! pitää koitaa huomenna vaikka miten pelitäävät ilman relettä!
W124 300ce -92
w202 250dt -00
Saab 900i 16v -90
Saab 900i 8v -89
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8279
Liittynyt: Pe 17.10.2003 18:47
ViestiLähetetty: La 16.06.2007 21:14
Joo tuo on kattoluukun ja sähkölasien päävirtarele. Jokin ovikytkimistä on rikki jos tuo on "vetäneenä" kokoajan.

Kattoluukku ja ikkunat pelaa jos jonpikumpi etuovista on auki. Nyt siellä on toisesta ovesta kytkin rikki ja releelle menee ohjaus vaikka ovet on kiinni.
W163
W123
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 09.07.2005 12:37
Paikkakunta: lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 12.10.2007 23:49
ei per... ei ole tullut tolkkua. vieläkin virtaa hukkuu jonnekkin! kun mittaan ampperimittarilla saan useita lukemia 3,3 amp ja välillä 8,jotain amp ja välillä on ihan normaali jonkun aikaan eli 0,05 amp. sulaikkeita olen ottanut pois sekä sen releen mistä alussa kyselin (on muuten sähkölasien ja luukun rele) ja katsonut lukemia vaikutusta eipä juuri ole ollut. ja kaikki turha on otettu pois pelistä kun mittailin: varashälytin, eberi, laturi, vahvistin ja jopa takakontin valo (otin polttimon pois) mut ei mitään vaikutusta... tossa mietin et miten voisin rajata sitä että missä se virta syöppö voisi olla mitä tulkkia kannattaisi repiä irti??
W124 300ce -92
w202 250dt -00
Saab 900i 16v -90
Saab 900i 8v -89
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio
ViestiLähetetty: La 13.10.2007 00:09
Kuulostaapa tutulta. Itsellä samallaiset oireet viime talvena. Jos autossasi on comfort boxi (n. 10x15cm musta laatikko vas. takaistuimen alla), niin ota siitä se keskimmäinen johtonippu (olikohan D-nippu?) irti. Mulla loppui virtavuodot siihen. Vika jäi selvittämättä mutta se korjaantui. Ainoastaan tuo "avaimesta kaikki kerralla kiinni" -toiminto jäi kadoksiin. Nyt joutuu ihan käsin laittelee ikkunat kiinni :lol: . (no siis sähköllä tietenkin). Kyllä se siitä, vikaa ehtii sitten etsiä myöhemminkin, vai mitä.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 09.07.2005 12:37
Paikkakunta: lappeenranta
ViestiLähetetty: La 13.10.2007 00:21
itse asissa katselin sitä kyseistä poksia yks päivä mut en uskaltanut repiä johtoja irti.("avaimesta kaikki kerralla kiinni" -toiminto jäi kadoksiin) en ole ainankaan huomannut tuota toimintoa omassa autossa mut pitää koitaa mitä se tekee kun otaa sen pois. hieman on ruvennut vituttamaan puolen vouden jälkeen 2 kertaa päivässä ottaa miinus kenkää pois akulta... kiitos hyvästä neuvosta juri!
W124 300ce -92
w202 250dt -00
Saab 900i 16v -90
Saab 900i 8v -89
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio
ViestiLähetetty: La 13.10.2007 00:51
Joo se toimintohan pitäis pelata silleen, että kun pidät avainta lukossa ja lukitus asennossa n. 3s, sen pitäisi ajaa kaikki avonaiset ikkunat ja kattoluukun kiinni kerralla. Tämä toiminto liittyy tuohon boxin D-nippuun ja ilmeisesti siellä on joku tunnistin joka kuvittelee jonkun läven olevan auki. Tämä taas pitää sitä relettä vetäneenä siinä sulakeboksin takana ja syö sitä virtaa. Kivoja vikoja etsiä. En ole itse viitsinyt uhrata moiselle ajatustakaan sen jälkeen kun vika poistui. Tosiaan V-mäistä olla aina sitä akunkenkää kiskomassa joko irti tai kiinni.
Kerro sitten auttoiko tää sun tapauksessa.

Terv. Juri

(kiitos tästä kuuluu tuonne Jyväskylän suunnalle, Dr Lessinger nimerkilliselle herrasmiehelle, jos vielä tätä foorumia lueskelet).
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 09.07.2005 12:37
Paikkakunta: lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 15.10.2007 10:05
tosiaan oli semmoinen toiminto mutta ei ole enään! otin johto nipun irti. akun kenkä on paikallaan saa nähdä häviääkö virrat... ei vielä uskalla sanoa hävisiko ongelma katsellaan!
W124 300ce -92
w202 250dt -00
Saab 900i 16v -90
Saab 900i 8v -89
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:41
Paikkakunta: Salonseutu
ViestiLähetetty: Ma 15.10.2007 20:46
Mulla oli aikoinaan sama vaiva. 230E -92:een oli Saksassa laitettu
Bosch-Bloctronic häläri ja ovien avaustieto nypätty comfort-boxin
d-nipun johdoista diodeilla.Toinen diodi oikarissa, revin pois saman tien
koko hälärin kun ei tarvetta.Vika pois ja akussa pysyy lataus.
Jotain oli kuitenkin tapahtunut comfort-boksissa, lasit ja luukku kiinni-
toiminta avaimella ei sen koommin ole toiminut.Muuten kaikki OK.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: La 09.07.2005 12:37
Paikkakunta: lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 30.10.2007 23:46
tosiaan ongelma tiessään! nyt pysyy virrat tallessa ei tarvitse repiä akun kenkää irti! :lol: lämmin kiitos neuvoista! ja eikun uusia vikoja odotelemaan...
W124 300ce -92
w202 250dt -00
Saab 900i 16v -90
Saab 900i 8v -89
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 07.08.2004 18:38
ViestiLähetetty: Ti 18.05.2010 22:19
jep sama vika ittellä ollu mesessä ainaki viimiset 10 vuotta, tosiaanki parin päivä seisomisen jälkeen auto käynnistyy juuri ja juuri, vaikkaki harvoin se seisoo niin kauan.
Talvellahan tämä ei ole enää haitannut kun asensin juuri tuon virtahäviön vuoksi c.tekin ylläpitolaturin, mutta nyt kesällä kun autoa ei pidä tolpassa niin alkoi tuo vuoto taas vaivaan kun akun ikäkin on jo 4 vuotta.
Tein saman homman tarkistin tuon releen ja vetäneenähän se oli, ensin poistin releen, mutta sen jälkeen ei kattoluukku eikä sähkölasit toimineet.
Sitten hain sulakerasialta sulaketta joka liittyi tähän releeseen niin kipinöihän se kun sitä liikutteli.
Poistin sitten sulakkeen nro oli 9 niin siihen kuulu sitten radio, kattovalo, hätävilkku, kello mutta muistaakseni kattoluukku ja sähkölasit jäi toimimaan ?
Sitten seuraavaksi etenin tämän viestiketjun mukaan ja menin sinne takapenkin alle boxin kimppuun ja irroitinsen ensimmäisen liittimen keulastapäin tais olla E-liitin niin kun sen irrotti niin rele ei ole enää vetäneenä, vaikka sulake on paikoillaa, mutta nyt sitten sähkölasit ei pelaa missään avaimen asennossa, mutta kattoluukku kylläki pelaa, mutta taas se kattoluukun avain lukossa kiinnipito asennossa ei toimi.

Kysyisinki vielä että missähän se vika nyt sitten loppujen lopuksi on, onko se valkoinen rele paska?
Ovikytkimet toimi kuitekki oikein kun kaikki piuhat ja sulake oli paikoillaan, niin että kun etuovet oli auki niin lasit pelasi ilman virtaa ja kun etuovet oli kiinni niin lasit ei pelanneet.
Se että minne ne E-nipun piuhat menee niin sitä en kerennyt vielä tutkiin, itsellä kävi semmonenki mielessä kun tuossa uutena oli lasikytkimissä sellainen toiminto kun painoi katkaisijan aivan pohjaan kakkosasentoon, ja löysäs niin lasit meni itsestään alas, mutta tämä toiminto ei ole palnnut enää ainakaan viimeiseen 10 vuoteen, niin että voisko tämä liittyä siihen.

Jutusta tuli pitkä, en tiä ottaako tuosta itte erkkikhään selvää, mutta yrittäkkää, vastauksia mielenkiinnolle ootellen.

E-piuhan irroittamisen jälkeen autossa on virrat pysynyt nyt viikonpäivät.
300 D -90

Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6732
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ma 12.07.2010 14:50
UPitaas.
Nimittäin myös oma farkku syö virtaa. Kolme-neljä päivää vielä kestää mutta viikon seisokin jälkeen ei lähde käyntiin. Tässä on samaa vikaa, eli kun virrat kytkee päälle, alkaa jossain sulakerasian luona / sen takana armoton naksutus.

Viimeksi otin mäkistartin, jolla auto lähtikin. Rele naksutti vielä pitkään auton käytyä, samalla paloivat abs- valo ja joku muu ja tyhjäkäyntikierrokset olivat alhaiset :?

Tuosta naksutuksesta on tullut mieleen, että vetäisikö joku rele omia aikojaan ja söisi virran?

Tähän liittyy vielä sellainenkin outous, että oven ollessa auki ja sisävalon palaessa (auto sammuksissa) sisävalo välkkyy selvästi kirkkaampi-himmeämpi-kirkkaampi... Oire jostain?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 07.08.2004 18:38
ViestiLähetetty: Ma 12.07.2010 17:06
Ei auttanut uusi relekään, samalailla vetäsee heti päälle kun kääntää virrat päälle, rahat meni hukkaan : ( niin että ylimääräinen rele löytys jos joku tarvii.
Eikä tunnu auttavan sekään että ottaa koko johtonipun irti sieltä boxista, niin silloin ei rele vedä eikä ikkunat aukea mutta silti virta häviää.
Ja nuo vikytkimekki pelaa normaalisti, kattovalokatkaisijassa on vain jotain vikaa sillä se ei aina syty kun oven aukaisee vaan pitää kattovalokatkaisijaa vähän herkutella kunnes syttyy.
Nyt ostin sitten uuden akun, kun on tuo entinen akku kestäny kuitekki 4,5 vuotta c-tecin ylläpitolaturin ansiosta, kun talvella pitää autoa roikassa niin akku on aina täydesssä iskussa, mutta kun kesällä ei pidä moottorilämmitintä päällä ja ajaa lyhyttä ajoa ja muutenki auto seisoo paljon, kun tulee ajettua tuolla moottoripyörällä yleensä, niin virrat on monestikki sitte hävöksissä.
Tuntuu olevan mystinen vika tämä 124 virtojen katoaminen, kukahan tuohon löytäs ratkaisun ???
300 D -90

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 28.10.2010 18:35
ViestiLähetetty: To 18.11.2010 22:25
mikähän on tuo D ja E johto nippu on?minulla vain takapenkin alla vasemmalla yksi iso liitin mustassa boksissa, auto 200d ilman sähkölaseja ja luukkuja :D ..joo virta mittari tosiaan 9 sulakkeen kohdalla pomppi 16 ja 6 välillä,liitin irti laatikosta ja virta 9 sulakkeelta hävis, nyt odotellaan purkautuuko akku vielä :shock: ...ps. akku 140ah :twisted:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 20.07.2010 17:56
ViestiLähetetty: Pe 19.11.2010 02:37
Mesekki,ei sulla sitä boksia oo siellä,koska ei oo sähkö laseja/kattoluukkua.En näkemättä valitettavasti muista mikä se sun kuvailemasi boksi on.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 28.10.2010 18:35
ViestiLähetetty: Pe 19.11.2010 22:08
Heh :D no kyllä sen hoksasin ettei samasta boksista ole kyse :) .nyt ei toimi ainakaan penkinlämmitin ja takaläm. kun töpselin irroitin boksista, huom. ainakin vasemmassa penkin läm. katkaisijassa vilkkui joskus valo :? Ja tänään syttyi laturin merkkivalo kovemmilla kierroksilla, päätin laittaa uuden laturin sit :idea: katotaan häviskö nyt virta häviöt... :twisted: :twisted:
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11881
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Pe 19.11.2010 23:20
olis kai riittäny ku vaihtas laturin hiilet/diodisillan 10eur...
S124 E220TCDI
W126 500SEL
W210 E290DT
C124 300CE-24
S202 200CDI

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 28.10.2010 18:35
ViestiLähetetty: Pe 19.11.2010 23:56
Jeps, mutta laturin ollessa käsisssä tuntui ja kuului ääntä jo laakereistakin joten päätin laittaa ties kuinka vanhan ruosteisen laturin kierrätykseen, ja uusi (70a) paikoilleen niin saa laturi murheet siirtää vuosien (toivottavasti) päähän. 8) mut nyt menee jo ohi varsinaisen aiheen....

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: La 01.05.2004 20:51
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 16.12.2012 16:38
Make44 kirjoitti:Mulla oli aikoinaan sama vaiva. 230E -92:een oli Saksassa laitettu
Bosch-Bloctronic häläri ja ovien avaustieto nypätty comfort-boxin
d-nipun johdoista diodeilla.Toinen diodi oikarissa, revin pois saman tien
koko hälärin kun ei tarvetta.Vika pois ja akussa pysyy lataus.
Jotain oli kuitenkin tapahtunut comfort-boksissa, lasit ja luukku kiinni-
toiminta avaimella ei sen koommin ole toiminut.Muuten kaikki OK.


Ihan sama vika oli täällä että muutamassa päivässä W124 coupe akku ihan tyhjäksi.
Aiheestahan on monta ketjua täällä ja se yleisin neuvo on sulake kerrallaan katsoa missä virtaa kulkee, ja virran kulutuksen määrästä päätellä mikä vehje on päällä.

Omassa tapauksessa Bosch Blocktronic oli kytketty takaluukun kytkimeen siten että jostain syystä takaluukun valo ei sammunu kokonaan vaikka luukun iski kiinni. Ratkaisu minulla oli sitten siihen siis vaan se että takaluukun valaisimen kytkin ja varmuuden vuoksi vielä lamppukin vaan pois käytöstä.

Ehkä joskus se koko hälytin systeemi pitää nyppiä pois, jotta saa taas valon takaluukkuun kuten tehdas asian ajatellut.

Kun noita virtoja mittaa ja koittaa niistä päätellä että mikähän laite tai lamppu minkäkin verran kuluttaa, niin kannattaa pitää mittaria jonkun aikaa paikalla, ehkä noin 30 sekuntia, koska toi Bloctronic hälyttimen aivo tai tai joku muu tekee sen, että kestää hiukan aikaa ennen kuin lukema putoaa oikeelle tasolle. Tai siis ainakin mulla teki niin että näyttää kolmea ampeeria heti jonkun aikaa mutta sitten putosi sinne 60mA jolla auto voi jo seistäkin melkein kuukauden ja vielä käynnistyä. Vian ollessa päällä niin se putosi siitä kolmesta ampeerista vain yhteen, mutta siinäkin piti se puoli minuuttia odottaa.

Tietääkö kukaan mistä hälytin ottaa virtansa jotta koko skeidan voisi ohittaa? Mulla vain toisen puolen vilkut 'hälytti'. Eikä hälyttimen sireeni ikinä piipannu tai tuutannu.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 10921
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Su 16.12.2012 16:56
Onko sulla se bosch häläri sellaisella muistitikulla joka otetaan mukaan autoon poistuessa ja kuskin ovessa on vielä yksi lisä lukkopesä?

Omasta -88 ce pitäis kanssa repiä toi pois ja paikata se ovesta reikä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: La 01.05.2004 20:51
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 16.12.2012 18:44
atlas kirjoitti:Onko sulla se bosch häläri sellaisella muistitikulla joka otetaan mukaan autoon poistuessa ja kuskin ovessa on vielä yksi lisä lukkopesä?

Omasta -88 ce pitäis kanssa repiä toi pois ja paikata se ovesta reikä.


Ei ole sellainen jossa lisälukkopesä. Voi olla muuten aika taitavasti kudottu toi koko verme tonne autoon. En heti löytänyt edes mistä sen aivot saa sähkönsä. Konepellin jälkiasennuskytkimen osasin poistaa ja sireenin ottaa veke ja niille menevät johdot, mutta edelleen LED vilkuttaa kuten ennenkin, muttei virtaa toi led niin paljon vie että haittaa. Nyt virran kulutus kuitenkin enää 60mA joten useamman viikon akku kestää ennenkuin tyhjenee.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: La 01.05.2004 20:51
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 06.01.2013 13:04
trauha kirjoitti:
Tietääkö kukaan mistä hälytin ottaa virtansa jotta koko skeidan voisi ohittaa? Mulla vain toisen puolen vilkut 'hälytti'. Eikä hälyttimen sireeni ikinä piipannu tai tuutannu.


Olen googlettanu nyt pitkään, mitään ei löydy, tuota hälyn invalidisointitietoa ei kauheen ymmärrettävistä syistä julkiseksi kai halutakaan.
Viimeksi muokannut trauha päivämäärä Su 06.01.2013 19:16, muokattu yhteensä 2 kertaa
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 10921
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Su 06.01.2013 15:36
ainiin se virran kuluttaja voi olla myös toi imusarjan esilämmittäjä ja sen rele..aika yleinen akun purkaja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe

-Rämät mutta maksetut-

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aippi, Google Adsense [Bot], Mikko K ja 23 vierailijaa











AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com