4-maticin madallus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

4-maticin madallus?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Onko kukaan madaltanu noita maticceja?
Takanahan on samanlaiset jouset ku takavedossa, mutta edessä sitten ei aivan olekkaan :roll:
Veto akseli kun menee jousen "läpi".

Ei tuosta yhtä matalaa tarvi saadakkaan ja toivottavasti ei saakkaan ku coupesta, mutta kuitenkin järkevän näköiseksi jos sais :roll:

Nyky korkeus kun on luokkaa:
Kuva
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mikäs siinä, järkevän näköinenhän tuo on talvikäyttöä ajatellen. Mahtuu vähän enempi loskaa pyöräkoteloihin. :mrgreen: Tyylikkyydestä voidaankin olla sitten montaa mieltä.

Itse en ole kokeillut, mutta mitenkähän toimisi jos jousia lyhentäisi saman verran molemmista päistä? Saattaisi toimiakin (tai sitten ei, kallis kokeilu jokatapauksessa), pysyisi ehkä etäisyydet vetoakseliin suhtkoht samoina.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Olli Lajunen kirjoitti: Itse en ole kokeillut, mutta mitenkähän toimisi jos jousia lyhentäisi saman verran molemmista päistä? Saattaisi toimiakin (tai sitten ei, kallis kokeilu jokatapauksessa), pysyisi ehkä etäisyydet vetoakseliin suhtkoht samoina.
Ei sitä etu jousta pysty alapäästä katkasemaan milliäkään...
Se jousen alin kierros on noin 15cm korkea ja vetari menee siitä jousen "läpi". Jos katkasee, alkaa vetari vastaamaan jouseen :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ...kerran olen törmännyt yhteen jossa oli suoritettu madallus :lol: ...sen jälkeen ei ollutkaan muuta kuin ongelmia aina siihen asti kun alusta palautettiin orkkikseksi :lol:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

cuuno kirjoitti:sen jälkeen ei ollutkaan muuta kuin ongelmia aina siihen asti kun alusta palautettiin orkkikseksi :lol:
No niihinhän on jo mersujen kans onneksi tottunut :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
masa66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Morjenstas,

Olen itse myös yrittänyt etsiä sarjoja
tuohon Maticciin mutta huonolla
menestyksellä. :(
Paras varmaan olis saada yhteys
suoraan Saksan maalle ja kysyä
onko tehtaalta/alihankkijoilta ym.
tullut ulos edes mitään alustasarjaa.
Alan kyllä jo epäilemään, että ei ole.

Tv, Masa

Ps, Jube, hienot vanteet sulla (oli). :wink:
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...melkein koittaisin kysellä AMG jne pajoilta ...meinaan jos ne ei ole tehnyt niin sitten ei kukaan :twisted:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Meinasin ehdottaa Sportline-satsia mutta eipä niitä ole 4Maticeihin tietty saanutkaan. Etupää nyt ei taida niin pahalle näyttää, mutta takapäätä jos saisi alemmas. No miten kumien vaihto? Taakse ykköset ja sitä rataa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Pitää nyt alkuun ainaki taakse vaihtaa normi 124:sen jouset ja nakata nuo vinkan veto vieterit roskiin :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Niin no idea oli se, että lyhentäisi jousta molemmista päistä sen verran, että vetoakselin "venymäkohta" pysyisi suunnilleen suheellisesti samalla kohdalla. Taitaa tulla ongelmaksi venymäkohdan sijainti alaosassa, eli pitäisi leikata kokonainen kierros alaosasta, jotta venymä olisi oikeassa kohdassa ja sitten leikata yläosasta saman verran korkeuteen vaikuttava määrä (ei siis sama kierrosmäärä) ... Ja sehän ei taida mennä aivan lineaarisesti muutenkaan ja kokeilu vaatisi (kallista) pinohiiri meininkiä. :( Mutta tsemppiä projektiin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Olli Lajunen kirjoitti:Niin no idea oli se, että lyhentäisi jousta molemmista päistä sen verran, että vetoakselin "venymäkohta" pysyisi suunnilleen suheellisesti samalla kohdalla. Taitaa tulla ongelmaksi venymäkohdan sijainti alaosassa, eli pitäisi leikata kokonainen kierros alaosasta, jotta venymä olisi oikeassa kohdassa ja sitten leikata yläosasta saman verran korkeuteen vaikuttava määrä (ei siis sama kierrosmäärä) ... Ja sehän ei taida mennä aivan lineaarisesti muutenkaan ja kokeilu vaatisi (kallista) pinohiiri meininkiä. :( Mutta tsemppiä projektiin.
Ei voi edelleenkään alaosasta leikata ku eka kierros on 15cm "korkea" ja vetari menee siitä jousen lävitse...
Etu jousta voi lyhentää ainoastaa yläpäästä ja sielläkin kuppi on aivan erilainen ku takavetoisessa, elikkä jousi tuskin pysyy kupissaan los ylin kierros ei ole tasainen :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

ottaa jousen kainaloon ja painaa jousipajalle.
voisi olla yksi ainoista vaihtoehdoista ja samalla saisi jäykemmän / löysemmän mikäli tahtoo..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Lyhentää sieltä yläpäästä sen verran kun haluaa ja sitten pillillä oikaisee sen yläpään tasaiseksi.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Vallilan takomo tekee uudet lyhyemmät etu jouset :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mikko K kirjoitti:Vallilan takomo tekee uudet lyhyemmät etu jouset :idea:


Liekköhän kalliit? Kyseessä ei kuitenkaan pito auto niin kovin paljoa ei kehtaa satsata...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

pillillä punaseksi ja puristimeen.. kyllä madaltuu :twisted:
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:lol: ...katselin tossa aikoinaan yhtä jota oli madallettu edestä :lol: ...vetarien väärä asento oli luonnut ongelmat SUURET :lol:
...melkein kyllä sanoisin että jos ei löydy yhdenkään "pajan" siis AMG jne madaltamaan niin ei kannata alkaa tuunaamaan täälläkään :lol: ...ei kun nyt kaikki googlettamaan josko löytyy :?: ...kuka ties :twisted:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Elikkä tuomio on se, että edestä madalletaan lämmittämällä ihan vähän (noin 20mm) ja takaa sitten normi takaveto 124:n jousilla siten, että auto on järkevässä asennossa :idea:
Eli saksalais tyyppinen lievä etukeno :wink:

Mitäkähän ongelmia se pikku madallus mahtaa aiheuttaa niille nivelille?
Madalletaanhan etuvetoisiakin autoja... Mihinkään ne vetarit/nivelet ei ainakaan vastaa vaikka vähän laskeekin!

Aina kuulee monen moista kauhu tarinaa jos on vähän erikoisempi auto ja on sille jotain tekemässä, mutta omalla päättely kyvylläni ajateltuna tuossa ei kyllä tule mitään ongelmia jos vähän madaltaa... :arrow: Kokeilen siispä :oops:

Jos menee pää edellä seinään niin sitten ostetaan uudet jouset, sillähän siitä selviää. Eipähän tartte enää vanhain kodissa miettiä oisko sitä matikkia sittenkin pystyny madaltamaan sillon vuonna 2007 :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tottahan se onnistuu, eikä varmaan tule ongelmaa etuvetonivelistä ainakaan vähään aikaan. Tietysti hieman kulmillaan oleva nivel kuluu nopeammin kuin optimaalisessa asennossa oleva...ja mikä pahinta, tehoa hukkuu :lol:

Ihan hyvän näköinen tuo on kyllä madaltamattakin, osta siihen suuremmat renkaat -> sama vaikutus, paitsi paljon parempi :wink:

Muuten jos haluaa renkaan uppoavan kaaren sisälle voi tehdä toisinkin päin eli tuoda kaaren renkaan lähelle, eikä aina rengasta kaaren lähelle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin