W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja van_gils »

Moro,elikkäs kysymys kuuluu missä on W140 ässäläisen lämmityslaitteen puhaltimen säätövastus?puhallin kun toimii ainoastaan enään täysillä :roll:
vastus ei ole konehuoneessa lämmityslaitteen moottorin lähellä missä kuulemma yleensä on :!:
kyseisessä autossa ei ole ilmastointi-laitetta vaikka valmistenumeron mukaan kl-varaosassa väittävät että on :shock:
pitää käydä syöttämässä valmistenumero ja katsoa mitä itänaapurin sivustolta löytyy,jos nyt löydän sen sivun vielä...

elikkäs nyt pitää sit autolla ajella puhallin täysillä ennen kun selviää vastuksen paikka että sen voi vaihtaa :?

Kiitoksia joa etukäteen avustanne :) moni pulma on ratkennut foorumin kautta :lol:
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

eipä löytyny haullakaan oikein mitään kyseisestä aiheesta :(
No odotellaan jos tänne joku erehtyisi jotain laittamaa..
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Säädin

Viesti Kirjoittaja markku »

Oletko aivan varma että säädintä ei ole? Mikä vuosimalli?

Tässä on lisäohjeita ko. mörkylän vaihtamiseksi
S320L -97
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

Kyllähän se säädin varmaan jossain on,vielä kun tietäisi missä :lol:
autohan on siis -91 300SE(3,2) harmi kun en itse ollut paikalla kun purkivat muovit ja moottorit pois,kun auto on pikkuveljen :roll:
täytyy vissiin purkaa se ja katsoa josko kyseisen mokkulan sieltä itse löytäis,veikkaan vaan että en sitä löydä jos eivät korjaamossakaan sitä löytäneet :shock:

Mut siitäkö lähdetään että se on puhaltimen moottorin läheisyydessä?
sieltä kuulemma lähtee 2piuhaa ja on yksi pieni boksi missä on piirilevy...

Ps:kaikki vinkit,kuvat ja neuvot ovat tervetulleita :wink:
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

taitaa olla tämän aiheen kanssa yksinpuhelua :roll:
No mut purin tänään lämppärin moottorin pois ja juu ei sielä ollu
mitään vastusta :shock: soitin vielä muutamaan paikkaan ja
sielä kivenkovaan väittivät että on joko moottorin läheisyydessä tai sitten
itse moottorissa ja VITUT sanon minä :evil: sitä ei nyt vaan kertakaikkiaan
löytyny?ei kai auta muu kun alkaa purkamaan koelautaa ja katsoa olisko se siinä säätönamiskassa?kyllähän tuolla tietty pärjään kun puhaltaahan se täysillä mut kyllä se kuntoon olis mukava saada...
Toi on kyllä outo auto kun eivät löytäneet kl-varaosasta auton valmistenumeron mukaan edes oikeaa osaa :roll:

niin.....NIITÄ NEUVOJA OTETAAN EDELLEENKIN VASTAAN.....
olis pitäny laittaa otsikoksi isot TISSIT niin olis ainakin porukka eksyny kattomaan tätä kirjoitusta..
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Ongelma taitaa olla siinä ettei tuollaista ole kukaan muu vielä avattuna nähnyt - senverran harvinainen on vastuksella tehty (eli perinteinen W124-mallin) säätö W140-korisessa. Niitä elektronisella säädöllä tehtyjä on kyllä avannut yksi ja toinen kun sen kärähtäminen on tyyppivika näissä.

Mutta jos hyvä arvaus kelpaa: vastus lämpenee aika tavalla ja siksi se yleensä sijoitetaan sinne tuuletuskanavaan ilmavirran viilennettäväksi. Tuossa ylimmässä kuvassa keskikonsolista tuleva kaapeli tulee alhaalta, sitten siinä on iso liitin ja ilmeisesti liittimeltä eteenpäin jatkuvan mustan johdon päästä se vastus löytyy (sieltä rasian sisältä). Vastuksen toinen pää on todennäköisesti yhdistetty tuohon punaiseen piuhaan joten liittimen avaamalla pääsee jo mittaamaan onko vika kytkimessä vai vastuksessa.
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Vastus

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Muistaakseni sen ikäsen 500E vastus oli sellainen alumiininen,oliko siinä alumiini rivat vai oliko se siili.

Puhku ongelmiin oli myös joku lattasulake ,niin 124 kopassa kuskin lokarin päällä.

Jamppa
Avatar
Bruno59
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 03.07.2007 16:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bruno59 »

Löytyiskö tuolta vladimirin tiedostoista apuja ?

http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=1
Difference between men and boys is the price of the toys

W169 180 Cdi
W203 220 Cdi Sport Coupe
Honda Cbr 1000 F
Ex W126 500 SE
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Nyt löytyi jo osanumerokin: A140 820 05 97
Ja kyllä se juuri siellä piuhan päässä pitäisi olla.
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

ei sattuis kuvaa löytymään kyseisestä osasta? vai onko se tämä osa?

http://img523.imageshack.us/my.php?image=siilimbmb1.jpg
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Tuo saattaisi olla W124 automaatti-ilmastoinnin regulaattori jäähdytyslevyineen, liittimet on vanhempaa standardia. Tuo keskellä oleva musta osa on se itse regulaattori ja juuri sitä sulle ollaan tyrkyttämässä, koska 99% W140:stä on varustettu automaatti-ilmastoinneilla. W140:ssä "siili" on jätetty pois ja lutikka on asennettu kiinni puhaltimen valurunkoon joka toimii jäähdytyslevynä.

Mutta: koska tämä sun projekti kuuluu siihen prosenttiin joka on ilman ilmastointiautomatiikkaa, siinä ei ole regulaattoria vaan vastus joka on eri paikassa.

Kuva on mutta se on huono - pistä mailiosoite yv:llä
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

tässä olis kuva kauan kaivatusta osasta :D kiitoksia jysille neuvoista ja vaivasta!

http://img84.imageshack.us/my.php?image=img1013iz8.jpg
http://img207.imageshack.us/my.php?image=img1009zo6.jpg
http://img139.imageshack.us/my.php?image=img1010rv2.jpg



mutta ongelmat senkun jatkuu :roll: vastus pelaa??katkaisialta tulee vastukselle syöttövirta nopeudelle 1 ja 2.Nopeudet 3 ja 4 toimivat vastuksen ohi normaalisti!?
Vastusten kautta menevä virta(nopeus 1 ja 2)ei jostain syystä mene moottorille asti :?:
Huom:vastus testattiin myös suoralla virralla jolloin nopeudet 1 ja 2 toimivat normaalisti.missä on sulakkeet tuulettimeen?onko hidastetuille nopeuksille jossain sulake ja missäköhän?
Nyt alkaa oikeesti loppumaan jo järki kesken :shock:
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Juhanii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 07.10.2007 10:40
Paikkakunta: Heinola

Nopeus neljä

Viesti Kirjoittaja Juhanii »

Mulla mersussa W124 mallia 1991 toimii puhaltimen muut nopeudet paitsi suurin nopeus, missä tässä vika ?
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

puhku

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

Kuten jo aiemmin totesin,siellä on jossakin ehkä loksun päällä semmonen
erillinen sulake,Ja se on sellanen lattasulake, siis pellin pala kahden ruuvin välissä.

Jamppa
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Nopeus neljä

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Juhanii kirjoitti:Mulla mersussa W124 mallia 1991 toimii puhaltimen muut nopeudet paitsi suurin nopeus, missä tässä vika ?
Meillä oli sama ongelma. Meidän autossa vikana oli puhaltimen moottorin etuvastus. Vaikka se kuulemma harvoin menee rikki. Toinen vaihtoehto on puhaltimen katkaisija keskikonsolissa. Sen pitäisi olla se yleisempi syypää W124:sen tapauksessa. Jos säätövastus on rikki niin silloin puhaltimen moottori ei pyöri kunnolla (puhaltimen laakerit jäykät)-kannattaisi vaihtaa puhaltimen moottori etuvastuksen kanssa samalla.
Olisiko näissä W140:seenkin vinkiksi?
Juhanii
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 07.10.2007 10:40
Paikkakunta: Heinola

Vastus

Viesti Kirjoittaja Juhanii »

Kai se vika on kytkimessä, puhaltimeem nenee kai täysi jännite suurimmmallla nopeudella ilman etuvastusta.
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Vanha topikki mutta itselle ajankohtainen.
Selvisikö tuo vastuksen sijainti tässä tapauksessa.?
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Nopeus neljä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Juhanii kirjoitti:Mulla mersussa W124 mallia 1991 toimii puhaltimen muut nopeudet paitsi suurin nopeus, missä tässä vika ?
Hämärästi muistan 10 vuoden takaa että tuo vika oli mullakin. Syynä oli kärähtänyt läpivienti /liitin. Joko rintapellissä tai moottorin liittimessä. Tarkkaa paikkaa en valitettavasti muista. Tuohon aikaan ei tullut vielä otettua remonttikuvia.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

van_gils kirjoitti:Moro,elikkäs kysymys kuuluu missä on W140 ässäläisen lämmityslaitteen puhaltimen säätövastus?puhallin kun toimii ainoastaan enään täysillä :roll:
vastus ei ole konehuoneessa lämmityslaitteen moottorin lähellä missä kuulemma yleensä on :!:
kyseisessä autossa ei ole ilmastointi-laitetta vaikka valmistenumeron mukaan kl-varaosassa väittävät että on :shock:
pitää käydä syöttämässä valmistenumero ja katsoa mitä itänaapurin sivustolta löytyy,jos nyt löydän sen sivun vielä...

elikkäs nyt pitää sit autolla ajella puhallin täysillä ennen kun selviää vastuksen paikka että sen voi vaihtaa :?

Kiitoksia joa etukäteen avustanne :) moni pulma on ratkennut foorumin kautta :lol:
Onko kellään tietoa.?
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Nyt w140 tietäjät HOI.
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Up
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kumpi sulla on, se "tavallinen" automaatti-ilmastointi varustettu vai harvinainen käsikäyttöinen josta tässä ketjussa on puhetta?

Jos tuo ensinmainittu, regulaattori löytyy moottorin kannesta ja sen nähdäkseen pitää ottaa sisätilan ilmansuodattimen kansi ja suodatin pois
http://www.benzworld.org/forums/w140-s- ... lator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Eli just se harvinaisempi, ei ilmastointia versio kuten aloittajallakin aikoinaan.tuo ilmastoinnillisen regulaattori olisi jo vaihdettu, mutta tätä vastusta ei löydy moottorin läheltä.
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Vieläkin ajankohtainen..
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tälläistä löytyi googlella.... taitaa olla todella harvinainen....
Kuva

Kuva
http://www.iauto.lt/mercedes-benz/Car/3 ... s_ID=87634

Osa numero 281

Taitaa olla paras neuvo, että lähe seuraamaan moottorilta lähtevää johtoa...
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Osa on jo hommattu, tuon kuvan kanssa olen nähnyt.
Seuraavaksi täytyy purkaa sisältä päin, kun johto katoaa jonnekin kojelaudan uumeniin.
Ja harvinainen se tuntuu olevan.tehdas tilauksena KL varaosilta, tuota automaatti ilmastoinnin regulaattoria löytyy joka varaosaliikkeestä sekä siihen liittyviä topikkeja.
Mistään vaan ei löydy kuvaa tuo osa paikoillaan niin että näkis mistä etsiä, mutta kai se joskus löytyy.
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Sisusta levällään vaan vastus senkun piileksii..
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Grash sensorkin tuli vastaan..ei oo kyllä airbageja koko autossa.
merzuE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 12.09.2017 16:02

Re: W140 puhaltimen säätövastus??apua kaivattaisiin

Viesti Kirjoittaja merzuE »

Hei,

Löytyikö se säätövastuksen paikka?? Minulla on sama ongelma ja kyseessä juurikin ilman ilmastointia oleva W140 S320.
Vastaa Viestiin