124 kardaanin tukilaakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

124 kardaanin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Vaihdoin 124 300D tukilaakeripaketin. Uuden kiinnityksen jälkeen kopeloin vielä vaihdelaatikolta laakerille (booritukselle) tulevaa akselia, huomasin siinä jonku 5mm päittäisvälyksen.
On ilmeisesti normia?

Sen kardaanin ison (46) kiristysmutterin vetäsin sievosen tiukalle...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se etukardaanin mutteri pitää olla kiinni. Jos se jää löysälle niin saattaa boorit kulua pilalle. Jos kardaani liikkuu pitkittäin niin siellä on se kumirätti rikki.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 124 kardaanin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja felmit »

emppuk kirjoitti:Sen kardaanin ison (46) kiristysmutterin vetäsin sievosen tiukalle...
Oikea kiristys arvo on 30-40 Nm :roll:
autodidakti
Memphis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.11.2005 18:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Memphis »

Pikkasen offtopic, mutta onko kardaani helpompi ottaa irti keulasta vai perästä, että sais sen kumiräpättimen siitä akselien välistä vaihettua?
Kaikki on myynnissä, kunhan hinnasta sovitaan.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

perässä on ainakin pultit paremmin esillä :lol:
autodidakti
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

sitä isoo mutteria ei saa laittaa liian tiukalle. Felmitilta tulikin jo vastaus momentista.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Ulle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 26.03.2009 20:44

Viesti Kirjoittaja Ulle »

Rupesin tuossa tänään vaihtamaan tuota tukilaakeria, niin tottakai rupes heti vastustelemaan. Irroitin putkiston takaa, sitten poistin takaa tuosta kumista nuo pultit, sit löysäsin tukilaakerin keski pultin tähän mennessä kaikki ok. Mutta sitten kun aattelin työntää tuota kardaania eteen päin jotta saan vapautetuksi tuon kumin perän ja kardaanin välilä . niin ei mitään tapahdu kardaani aivan jumissa ei irtoa mihinkään suuntaan ei edes tuo kumi perän ja kardaanin väliltä. Joten teenkö jotain väärin, onko tuohon jotain niksiä. Niin w140 on tuo auto.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos käsitin oikein niin otahan koko tukilaakerin pelti kehäkin irti ja vetäise koko kardaani lattialle.
Muutenkin näin saat kaikki osat helpoimmin vaihdettua ja muista merkitä missä asennossa oli ristikko etu ja taka osan välillä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ulle kirjoitti:Mutta sitten kun aattelin työntää tuota kardaania eteen päin jotta saan vapautetuksi tuon kumin perän ja kardaanin välilä . niin ei mitään tapahdu kardaani aivan jumissa ei irtoa mihinkään suuntaan ei edes tuo kumi perän ja kardaanin väliltä. Joten teenkö jotain väärin, onko tuohon jotain niksiä..
Sorkkarauta&pajavasara on niksi. Tekeytyy rättinivel tiukasti perän haarukkaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Ulle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 26.03.2009 20:44

Viesti Kirjoittaja Ulle »

Juu näin on ne tosiaan tarttuvat mahottoman lujasti noiden holkkien kohdalta. Otin ja leikkasin holkkien kiinnitys pisteiden välistä kumin katki ja sitten taivutin papukaia pihdeillä kumin irti. Lähti loppujen lopuk ihan hyvin eikä tarvinnut väännellä ja takoa vasaralla.
Vastaa Viestiin