Viton nostajat
Viton nostajat
Ilmeisesti venttiilien hydraulinostajat ääntää pienillä kierroksilla.Ääni ei ole voimakas eikä juuri haittaa mutta kiinnostais tietää onko muilla ollut samanlaista ilmiötä vitossa.Johtuuko öljystä?
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Osa 71 tuossa kuvassa.
Siihen pääset käsiksi yläkautta. Pumpun/iskarin yläpää kiinnityy sylinterikanteen ja alaosa kiristimen runkoon.
Kokeile auto käynnissä kammeta ruuvarilla sitä pumppua eri asentoon, loppuuko ääni. Yleensä pumpun runko ottaa kiinni kiinnityspulttiin ja alkaa ääntämään.
Siihen pääset käsiksi yläkautta. Pumpun/iskarin yläpää kiinnityy sylinterikanteen ja alaosa kiristimen runkoon.
Kokeile auto käynnissä kammeta ruuvarilla sitä pumppua eri asentoon, loppuuko ääni. Yleensä pumpun runko ottaa kiinni kiinnityspulttiin ja alkaa ääntämään.
Nyt sitten äkkiä ne oljyt poijes. Kokeile vaikka mobilin RF:ää tai 0w -40. Ihan äskettäin on sattunut 2 kpl moottorivaurioita joissa asiakas on väittänyt olleen tuota sinun käyttämää oljyä. Ihmetyttää vaikka kyseessä pitäisi olla huippuöljy.
Yksi syy tietysti voi olla, että aiemmin on käytetty huonompia öljyjä. Nyt tuo teboilin öljy pesee paskat liikenteeseen.
Yksi syy tietysti voi olla, että aiemmin on käytetty huonompia öljyjä. Nyt tuo teboilin öljy pesee paskat liikenteeseen.
Ei raksuta 110d kone teboil diamondilla eikä öljy aiheuta moottorivaurioita 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Epäilen vahvasti että ääni tulee nokkaketjunkiristimestä.Oisko kellään kuvaa tai kokemusta moisesta kapineesta,vois vähän suunnitella osan vaihtamista.
Siinä koneen kyljessä on kaksikin semmoista keinuosaa toinen on kaasujouseen kytketty ja toinen pelkkä jousikuormitteinen.Luin aikaisemmin kirjoitettuja juttuja ja oli siellä monella täysin samat oireet.
Yksi kaveri oli vienyt auton verstaalle ja olivat vaihtaneet ketjunkiristimen niin ääni oli hävinnyt.
Siinä koneen kyljessä on kaksikin semmoista keinuosaa toinen on kaasujouseen kytketty ja toinen pelkkä jousikuormitteinen.Luin aikaisemmin kirjoitettuja juttuja ja oli siellä monella täysin samat oireet.
Yksi kaveri oli vienyt auton verstaalle ja olivat vaihtaneet ketjunkiristimen niin ääni oli hävinnyt.

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Vitossa ketjunkiristin on kannen takana, pakosarjan vieressä.
Tarvii 32mm avaimen. Tiivisteprikan kanssa kannattaa olla tarkkana ettei jää vuotamaan. Kuva löytyy vaikkapa kl varaosien sivuilta.
Tarvii 32mm avaimen. Tiivisteprikan kanssa kannattaa olla tarkkana ettei jää vuotamaan. Kuva löytyy vaikkapa kl varaosien sivuilta.
Moniurahihnan kiristin:

Jakoketjun kiristin:

(Kuvassa oikeassa yläkulmassa)


Jakoketjun kiristin:

(Kuvassa oikeassa yläkulmassa)

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitosta vaan,kyllä tuli hyviä kuvia!
Hihnankiristimeen on rulla uusittu hihnanvaihdon yhteydessä mutta runko on alkuperäinen.
Jos kannentiiviste olisi menossa niin miten se voisi aikaan saada moisen "läkätyksen" välillä 800-1500r/min.
Onko teistä mitenkään mahdollista että nokkaketjunkiristin voisi ääntää?
Hihnankiristimeen on rulla uusittu hihnanvaihdon yhteydessä mutta runko on alkuperäinen.
Jos kannentiiviste olisi menossa niin miten se voisi aikaan saada moisen "läkätyksen" välillä 800-1500r/min.
Onko teistä mitenkään mahdollista että nokkaketjunkiristin voisi ääntää?

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Kannattaa antaa vähän runtua sille autolle korjaamon lähellä niin selviää onko kannentiiviste menossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Runtua ja korjaamon lähellä
Käytin raskoneella ja dieselasentaja kuunteli pitkään ja sanoi että karkeempi koneen ääni alakierroksilla on aivan normaali ilmiö koska syöttö on aikaisemmalla silloin.
Sanoi että on normaali paloääni.
Käski vai tarkkailemaan ettei nesteet mene sekaisin.
Sanoi vielä, että ole onnellinen että noin siististi kone käy.
Tiiä sitten tästäkään hommasta!!

Käytin raskoneella ja dieselasentaja kuunteli pitkään ja sanoi että karkeempi koneen ääni alakierroksilla on aivan normaali ilmiö koska syöttö on aikaisemmalla silloin.
Sanoi että on normaali paloääni.
Käski vai tarkkailemaan ettei nesteet mene sekaisin.
Sanoi vielä, että ole onnellinen että noin siististi kone käy.
Tiiä sitten tästäkään hommasta!!

Asentaja jolla tosi pitkäaikainen kokemus isoista ja pienistä dieseleistä sanoi äänen olevan niinsanottua diiselin nakutusta jaloimmassa muodossa.
Päästö syyt ym. josta aikaisempi syöttöennakko pienillä kierroksilla ja siitä seurauksena karkeampi käyntiääni.
Ääni pehmenee kun kierrokset nousee tarpeeksi ja syöttöennakko muuttuu.

Päästö syyt ym. josta aikaisempi syöttöennakko pienillä kierroksilla ja siitä seurauksena karkeampi käyntiääni.
Ääni pehmenee kun kierrokset nousee tarpeeksi ja syöttöennakko muuttuu.

bullshit tai sitten ei.
Kattele ja kuuntele muita Vitoja kun näet parkkipaikalla, sillähän se selviää.
Lähinnä noissa Viton koneissa on sellaista tärinää tyhjäkäynnillä, sille ei voi mitään, siis kun ei mahdu lisää sylintereitä.
Niin eikä niitä ääniä kannata kuunnella, tulee vainoharhaiseksi. Runtua vain. Itse polkasin siinä astrumin kulmalla risteyksestä kiihdyttäessä kannentiivisteen paskaksi...koko risteys täyttyi savuun

Kattele ja kuuntele muita Vitoja kun näet parkkipaikalla, sillähän se selviää.
Lähinnä noissa Viton koneissa on sellaista tärinää tyhjäkäynnillä, sille ei voi mitään, siis kun ei mahdu lisää sylintereitä.
Niin eikä niitä ääniä kannata kuunnella, tulee vainoharhaiseksi. Runtua vain. Itse polkasin siinä astrumin kulmalla risteyksestä kiihdyttäessä kannentiivisteen paskaksi...koko risteys täyttyi savuun

Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Vaikea tuota on kuulematta sanoa että mikä siellä ääntää. Mullakin on vitossa kaikennäkösiä ääniä, on kilkatusta ja kalkatusta, rahinaa ja kahinaa. Ei ole poistuneet remontien aikana mihinkään. Parempi että ääntää, kuin ei ääntä ollenkaan sanoo vanha vitorialainen sananlasku
Kansi, nokka, nostajat, kiristin, hihnahilut on uusittu ja 100 muuta kohtaa tarkastettu mutta ääntää edelleen.
Seuraavaksi vuorossa pumppu ja ketju.
Sen jälkeen ei jää kuin alakerta vanhaa
.
Todennäköisesti sekin leviää vielä joku päivä käsiin
(noin 100% varmuudella jos vanhat merkit pitävät paikkaansa)
.
Taattua vito laatua. Laatua se huonolaatukin on.
Taas yksi vito kehu foorumille lisää

Kansi, nokka, nostajat, kiristin, hihnahilut on uusittu ja 100 muuta kohtaa tarkastettu mutta ääntää edelleen.
Seuraavaksi vuorossa pumppu ja ketju.
Sen jälkeen ei jää kuin alakerta vanhaa

Todennäköisesti sekin leviää vielä joku päivä käsiin
(noin 100% varmuudella jos vanhat merkit pitävät paikkaansa)

Taattua vito laatua. Laatua se huonolaatukin on.
Taas yksi vito kehu foorumille lisää

Runtua vaan! minäkin alan lämmetä ajatukselle
Tarvitseeko kansiremontissa erikoistyökaluja,yksi viisas väitti että jakopää on kasattu erikoistyökaluille.
Luistoneston valo kyllä vilkkuu mutta ei sillä muuta merkitystä olekkaan?Luistaa niin vi.....ti vai pitäiskö vai keventää kaasujalkaa.
Onko kellään tietoo asiasta?

Tarvitseeko kansiremontissa erikoistyökaluja,yksi viisas väitti että jakopää on kasattu erikoistyökaluille.
Luistoneston valo kyllä vilkkuu mutta ei sillä muuta merkitystä olekkaan?Luistaa niin vi.....ti vai pitäiskö vai keventää kaasujalkaa.
Onko kellään tietoo asiasta?
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Veskolan sivuilta löytyy ohjeet kansiremonttiin.
Foorumiltakin löytyy jotain juttuja.
Kansiremonttiin ei tarvitse erikoistyökaluja.
Muutama erikoisempi hylsy. Suuttimille, kansipulteille, nokan pultille.
Ja yhden kiintoavaimen joudut ehkä rälläköimään sopivaksi, turbon öljyn tuloliitintää varten.
Viton luistonestosta en osaa sanoa, kun omassa ei sellaista ole.
Renkaat tietenkin vaikuttaa, ja pyöränanturien häiriötön toiminta.
Foorumiltakin löytyy jotain juttuja.
Kansiremonttiin ei tarvitse erikoistyökaluja.
Muutama erikoisempi hylsy. Suuttimille, kansipulteille, nokan pultille.
Ja yhden kiintoavaimen joudut ehkä rälläköimään sopivaksi, turbon öljyn tuloliitintää varten.
Viton luistonestosta en osaa sanoa, kun omassa ei sellaista ole.
Renkaat tietenkin vaikuttaa, ja pyöränanturien häiriötön toiminta.
Ei siinä pitäisi olla luistonestoa jos on rivipumppukoneella, mutta se keltainen valo on ABS jarruilla toteutettu "luistonesto", eli jarruttaa sitä pyörää, joka pyrkii sutimaan. Sitä valoa ei kannata vilkuttaa, se vain hajottaa vetonivelet kun jarrut jarruttaa ja kone vääntää minkä kerkiää. Niin ja sehän kytkeytyy siis pois käytöstä yli 40 km/h nopeudella, sen jälkeen kyseinen valo on vain indikaattori, jotta nyt vähän lipsuu.
CDI koneissa ei sitten sitä kannetiivstettä tarvitsekkaan murehtia.
Justiinsa ajattelin taas, että pitää laittaa listaan nuo erikoisavaimet, kun niitä itsekkin on monet kerrat joutunut hankkimaan. No tässä alkuun mitä mersumiehen pakissa kannattaa olla:
- 12 ja 13 mm 12 kulmahylsyt.
- 27 mm pitkä hylsy, jolla suuttimet irti kannesta
- 32 mm hylsy, jolla ketjunkiristin irti kannesta
- Numeron 10 XZN hylsytappi, jolla kannenpultit auki/kiinni.
- Torx ja kuusiokolosarja, mahdollisimman pieni (ketterä) sekä laadukas.
- 12 ja 13 mm räikkälenkkiavaimet, sekä vastaavat pitkävartiset lenkkiavaimet turbon muttereiden irroittamiseen.
- esikammion mutteriavaimen
- liukuvasara
- "pienoisliukuvasara" tai 6 mm kierretankoa (tai pultti).
Takaakselistossa (w124) oli jotain XZN avaimien tarvetta. Olikohan numerot 12 ja 14 mulla.
Momenttiavaimia
CDI koneissa ei sitten sitä kannetiivstettä tarvitsekkaan murehtia.
Justiinsa ajattelin taas, että pitää laittaa listaan nuo erikoisavaimet, kun niitä itsekkin on monet kerrat joutunut hankkimaan. No tässä alkuun mitä mersumiehen pakissa kannattaa olla:
- 12 ja 13 mm 12 kulmahylsyt.
- 27 mm pitkä hylsy, jolla suuttimet irti kannesta
- 32 mm hylsy, jolla ketjunkiristin irti kannesta
- Numeron 10 XZN hylsytappi, jolla kannenpultit auki/kiinni.
- Torx ja kuusiokolosarja, mahdollisimman pieni (ketterä) sekä laadukas.
- 12 ja 13 mm räikkälenkkiavaimet, sekä vastaavat pitkävartiset lenkkiavaimet turbon muttereiden irroittamiseen.
- esikammion mutteriavaimen
- liukuvasara
- "pienoisliukuvasara" tai 6 mm kierretankoa (tai pultti).
Takaakselistossa (w124) oli jotain XZN avaimien tarvetta. Olikohan numerot 12 ja 14 mulla.
Momenttiavaimia

Lisää tietoa: www.skg.fi