722.3:n ja 722.4:n ero?
722.3:n ja 722.4:n ero?
Eli onko laatikko tunnistettavissa kun kurkistaa auton alle. Autossa on alkujaan ollut vindekooderin mukaan manuaalivaihteisto ja nyt alla on automaatti.
Kun kurkkaa auton alle, onko jotakin helppoa konstia tunnistaa kumpi laatikko mahdolisesti on kyseessä?
Kun kurkkaa auton alle, onko jotakin helppoa konstia tunnistaa kumpi laatikko mahdolisesti on kyseessä?
No,
722.5:n on mekaaninen loota jossa on vain sähköisesti kytkeytyvä ylivaihde, että ei ole vielä täysin "sähköloota".
722.3:n tyyppikoodi on W 4 A 040 eli on mitoitettu 400nm:lle.
722.4:n tyyppikoodi on W 4 A 020 eli on mitoitettu 200nm:lle.
Tarkalleen en tiedä miten ne muutoin eroavat, kaippa 722.3:ssa on enemmän/isommat kitkalevyt ja muutoinkin järeämmät sisuskalut.
-Risto
722.5:n on mekaaninen loota jossa on vain sähköisesti kytkeytyvä ylivaihde, että ei ole vielä täysin "sähköloota".
722.3:n tyyppikoodi on W 4 A 040 eli on mitoitettu 400nm:lle.
722.4:n tyyppikoodi on W 4 A 020 eli on mitoitettu 200nm:lle.
Tarkalleen en tiedä miten ne muutoin eroavat, kaippa 722.3:ssa on enemmän/isommat kitkalevyt ja muutoinkin järeämmät sisuskalut.
-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
722.3:n tyyppikoodi on W 4 A 040 eli on mitoitettu 400nm:lle.
722.4:n tyyppikoodi on W 4 A 020 eli on mitoitettu 200nm:lle.
nämä tiedot ovat olleet täällä useasti esillä mistä tämä tieto on peräisin koska mersulla 722.4 laatikkoa sellaisessa autossa jossa on vakiona yli 200nm vai muistanko väärin 124 250dt mallin väännöt?
722.4:n tyyppikoodi on W 4 A 020 eli on mitoitettu 200nm:lle.
nämä tiedot ovat olleet täällä useasti esillä mistä tämä tieto on peräisin koska mersulla 722.4 laatikkoa sellaisessa autossa jossa on vakiona yli 200nm vai muistanko väärin 124 250dt mallin väännöt?
Nuo nimellisväännöt noissa vanhoissa MB:n automaattien koodeissa on kaiketi ilmoitettu kilopondimetreinä jotka kymmenellä kerrottuna vastaavat kai riittävällä tarkkuudella newtonmetrejä. Tuo nimellisvääntö jolle vaihteisto on mitoitettu ei kaiketi tarkoita moottorin suurinta sallittua maksimivääntöä.xr5t kirjoitti:722.3:n tyyppikoodi on W 4 A 040 eli on mitoitettu 400nm:lle.
722.4:n tyyppikoodi on W 4 A 020 eli on mitoitettu 200nm:lle.
nämä tiedot ovat olleet täällä useasti esillä mistä tämä tieto on peräisin koska mersulla 722.4 laatikkoa sellaisessa autossa jossa on vakiona yli 200nm vai muistanko väärin 124 250dt mallin väännöt?
Uudemmissa vaihteistojen merkinnöissä on siirrytty jo Nm lukuihin, esim. W 5 A 330 = 330 Nm, W 5 A 900 = 900 Nm jne.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Terve,
Pitäisi joskus piruuttaan katsoa räjäytyskuvat läpi, näyttävätkö osat samoilta.
t.
Risto
Jep. Onhan E 320:ssäkin 310 Nm (W5A 030). Muutama kymmenen Nyyttonmeetriä tuskin maalta merelle vie.Eldorado kirjoitti:Tuo nimellisvääntö jolle vaihteisto on mitoitettu ei kaiketi tarkoita moottorin suurinta sallittua maksimivääntöä.
Jännä juttu, että sekä .5 että .6 ovat tyyppiä W5A? Eikös tuolla viimeisellä kirjaimella tarkoiteta sukupolvea tms.? Nuohan kuitenkin ovat ohjaukseltaan täysin erilaisia. Vai liekö .6 tehty .5:stä vain venttiilistöä muuttamalla ja siksi katsovat ettei .6 tarvitse B-kirjainta.Eldorado kirjoitti:Uudemmissa vaihteistojen merkinnöissä on siirrytty jo Nm lukuihin, esim. W 5 A 330 = 330 Nm, W 5 A 900 = 900 Nm jne.
Pitäisi joskus piruuttaan katsoa räjäytyskuvat läpi, näyttävätkö osat samoilta.
t.
Risto
E500 – 211.070
Malleissa 190E 2.6 ja 190D 2.5 Turbo on vääntöä noin 220 Nm ja niissä on käytetty 722.4 laatikkoa. Tuon 722.4 automaatin väitetään kestävän noin 175 hv tehon, joka vastaa noin 300 Nm vääntöä. Omien kokeilujeni perusteella laskennallinen (ei mitattu) 260...280 Nm ei ainakaan tuota ongelmia lyhytaikaisessa käytössä.xr5t kirjoitti:722.3:n tyyppikoodi on W 4 A 040 eli on mitoitettu 400nm:lle.
722.4:n tyyppikoodi on W 4 A 020 eli on mitoitettu 200nm:lle...
nämä tiedot ovat olleet täällä useasti esillä mistä tämä tieto on peräisin koska mersulla 722.4 laatikkoa sellaisessa autossa jossa on vakiona yli 200nm vai muistanko väärin 124 250dt mallin väännöt?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Täysin eriasia irtoaako koneesta se 175hv:n teho 2000 vai 6000 kierroksella. 722.4 tuskin kestää vajaata 300nm matalilla kierroksilla.tomant kirjoitti:Tuon 722.4 automaatin väitetään kestävän noin 175 hv tehon, joka vastaa noin 300 Nm vääntöä. Omien kokeilujeni perusteella laskennallinen (ei mitattu) 260...280 Nm ei ainakaan tuota ongelmia lyhytaikaisessa käytössä.
tomant
Korkeat kierrokset...vähempi vääntöä... sama teho. Loota kestää paremmin.
Jaa, tuohan on mielenkiintoista.Roisto kirjoitti:Terve,
Jännä juttu, että sekä .5 että .6 ovat tyyppiä W5A? Eikös tuolla viimeisellä kirjaimella tarkoiteta sukupolvea tms.? Nuohan kuitenkin ovat ohjaukseltaan täysin erilaisia. Vai liekö .6 tehty .5:stä vain venttiilistöä muuttamalla ja siksi katsovat ettei .6 tarvitse B-kirjainta.
Pitäisi joskus piruuttaan katsoa räjäytyskuvat läpi, näyttävätkö osat samoilta.
t.
Risto
722.1:n on W4B025 joten minkähänlainen logiikka tuossa kirjaimen käytössä sitten on ?
Niin ja 722.2:n on K4C025.
-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
190D 2.5 Turbon suurin vääntö on noin 220 Nm@2400 ja 190E 2.6:den vastaavasti 228 Nm@4600. 190E antaa vakiona suurimman vääntönsä 175 Nm@3500.Mika.T kirjoitti:Täysin eriasia irtoaako koneesta se 175hv:n teho 2000 vai 6000 kierroksella. 722.4 tuskin kestää vajaata 300nm matalilla kierroksilla.tomant kirjoitti:Tuon 722.4 automaatin väitetään kestävän noin 175 hv tehon, joka vastaa noin 300 Nm vääntöä. Omien kokeilujeni perusteella laskennallinen (ei mitattu) 260...280 Nm ei ainakaan tuota ongelmia lyhytaikaisessa käytössä.
tomant
Korkeat kierrokset...vähempi vääntöä... sama teho. Loota kestää paremmin.
Tuo 175 hv on Jarkko S:n esittämä arvio ja esim. Mosselmanin ilmoittaa 190E:n turbosarjan tehoksi juuri 175hv@5500 ja väännöksi 248Nm@3500. OK, tuo 300 Nm on ehkä liian suuri arvo, mutta oma koneeni antoi dynamometrissä ennen turbotusta maksimiväännön noin 3500 kierroksella ja maksimitehon noin 4500 kierroksella. Mitattujen ja laskettujen arvojen perusteella olen arvioinut vääntömomentiksi ainakin 260 Nm@3500 parhaissa vedoissa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
on muistettava että esim. v12 408hv moottorin perässä on 722.3 laatikko ja sille olen valmis uskomaan tuon 400nm (722.363) v8 124 722.370
edellä mainitut lootat sisältävät aivan jotain muuta kuin tavan turpo dieselin laatikko
kysymys kuuluu vieläkin mistä on tuo tieto peräisin ja mikä laatikko on kyseessä
turpottoman laatikon sisä kaluja kun vertaa turpon laatikkoon niin ei voi oikein uskoa sen kestävän puolta enempää vääntöä mutta varmaan joku viis satkun laaatikko jo kestääkin sen 400nm
edellä mainitut lootat sisältävät aivan jotain muuta kuin tavan turpo dieselin laatikko
kysymys kuuluu vieläkin mistä on tuo tieto peräisin ja mikä laatikko on kyseessä
turpottoman laatikon sisä kaluja kun vertaa turpon laatikkoon niin ei voi oikein uskoa sen kestävän puolta enempää vääntöä mutta varmaan joku viis satkun laaatikko jo kestääkin sen 400nm
Lähteen http://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W140 mukaan M120.980 V12 teho oli 408 hv@5200 ja vääntö 580 Nm@3800. Jos siinä oli vaihteistona 722.3, niin se kesti ainakin 45% yli tuon luvatun 400 Nm. Ilmeisesti nuo 200 Nm (722.4) ja 400 Nm (722.3) ovat vain suuntaa antavia arvoja.xr5t kirjoitti:...v12 408hv moottorin perässä on 722.3 laatikko ja sille olen valmis uskomaan tuon 400nm...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
M120 V12 moottorin yhteydessä oleva 722.3 tyypin vaihteisto on malli W4A 055, eli tuossa nimellisvääntö onkin 55 kpm = n. 550 Nm. Täytyy muistaa että 722.3 tyypin vaihteistoja on mitoitettu useille eri nimellisväännöille koska sitä on tarjottu laajan moottoriskaalan jatkeeksi, samoin kuin uudempia sähköohjattuja 722.6 vaihteistojakin.tomant kirjoitti:...M120.980 V12 teho oli 408 hv@5200 ja vääntö 580 Nm@3800. Jos siinä oli vaihteistona 722.3, niin se kesti ainakin 45% yli tuon luvatun 400 Nm. Ilmeisesti nuo 200 Nm (722.4) ja 400 Nm (722.3) ovat vain suuntaa antavia arvoja.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Tämä mallomerkintä W4A 055 kertookin paljon enemmän kuin tyyppi 722.3 (tai 722.4). Onko vaihteistojen mallista (nimellisväännöstä) jossain luetteloa, josta löytyisi yhteydet korityyppeihin W201 ja W124 tai isompiin Mersuihin? Onko 722-vaihteisto tullut käyttöön 1980-luvulla?Eldorado kirjoitti:M120 V12 moottorin yhteydessä oleva 722.3 tyypin vaihteisto on malli W4A 055, eli tuossa nimellisvääntö onkin 55 kpm = n. 550 Nm. Täytyy muistaa että 722.3 tyypin vaihteistoja on mitoitettu useille eri nimellisväännöille koska sitä on tarjottu laajan moottoriskaalan jatkeeksi, samoin kuin uudempia sähköohjattuja 722.6 vaihteistojakin.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
722 on ollut ainakin 70-l. alusta, 722.0 oli isoissa kaseissa tuohon aikaan (3-vaihteinen). W123:ssa oli 722.1:stä, jonka 722.4 korvasi 80-l. alkupuolella. Tätä ennenhän oli neljävaihteinen automaatti hydraulisella kytkimellä (ei momentinmuunninta). Ensimmäinen automaatti taas oli W186:ssa oleva BW:n systeemi.tomant kirjoitti: Onko 722-vaihteisto tullut käyttöön 1980-luvulla?
tomant
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re:
Onko tuossa 722.5 semmonen sähköliitin, kampa mallinen? Jota ei sitten 722.3/4 laatikossa ole? W124 kyseessä! Ja montako vaihdetta tuommosessa sitten on 4 vai 5?JUHHisi kirjoitti:Entä mitä "teknisiä" erovaisuuksia 722.3 ja 722.4 on ? 722.5 onkin jo ns. sähkölaatikko.
Re:
¨Roisto kirjoitti:Terve,
Jep. Onhan E 320:ssäkin 310 Nm (W5A 030). Muutama kymmenen Nyyttonmeetriä tuskin maalta merelle vie.Eldorado kirjoitti:Tuo nimellisvääntö jolle vaihteisto on mitoitettu ei kaiketi tarkoita moottorin suurinta sallittua maksimivääntöä.
Jännä juttu, että sekä .5 että .6 ovat tyyppiä W5A? Eikös tuolla viimeisellä kirjaimella tarkoiteta sukupolvea tms.? Nuohan kuitenkin ovat ohjaukseltaan täysin erilaisia. Vai liekö .6 tehty .5:stä vain venttiilistöä muuttamalla ja siksi katsovat ettei .6 tarvitse B-kirjainta.Eldorado kirjoitti:Uudemmissa vaihteistojen merkinnöissä on siirrytty jo Nm lukuihin, esim. W 5 A 330 = 330 Nm, W 5 A 900 = 900 Nm jne.
Pitäisi joskus piruuttaan katsoa räjäytyskuvat läpi, näyttävätkö osat samoilta.
t.
Risto
722.5 ja 722.6 tuskin on mitään samaa. Eikös näissä .3-.4-.5 ole joku pantajarrukin, .6 ei oo.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 722.3:n ja 722.4:n ero?
olisko tästä kummosta apua
722.4xx:ssa huomattavasti pienemmä osat sisällä, mitä itte olen niitä verrannut toisiinsa
722.4xx:ssa huomattavasti pienemmä osat sisällä, mitä itte olen niitä verrannut toisiinsa
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 722.3:n ja 722.4:n ero?
Lainaanpa vanhaa aihetta, kun vähän mietityttää nuo laatikot. Eli mulla on 722.398 laatikko, joka on siis tyyppiä W4A028. Nimellisesti vääntöä saisi tuon mukaan olla 280 Nm. Se on kuitenki 350TD koneen perästä ja vääntöä on vakionaki 310Nm. Lisäksi vaihteistokorjaajan mukaan noissa Geen latikoissa on kitkalevyjä niin paljon kuin tuon tyyppiseen laatikkoon yleensäkään mahtuu vakiokuntoisena. Hänen mukaansa laatikko pitäis kestää vääntöä reilusti, mutta ei mitään lukuja osannut sanoa. Miksi sitten osa laatikoista myydään merkinnällä W4A040, tai mikä ero niillä on noihin Geen laatikoihin? Ja mitä tuommosen vois olettaa kestävän? Mulla oli se 603.972 eli 3,5 litraisen koneen perässä, 7mm pumppu 90 kuution syötöillä ja HX35 ahtimena ja painetta ~1,5bar. Pumpun tekijän arvion mukaan tuolla yhdistelmällä pitäis olla suunnilleen 250hp, väännöstä ei käsitystä. Hienosti kuitenki toimi, eikä luistanu. Nyt pitäis kuitenki vaihtaa tilalle 606 samalla pumpulla ja ilmeisesti samalla turbolla, niin alkoi kiinnostamaan mihin asti laatikko riittää?
W123
W463
W463