w211 akun alijännite?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Re: Hyviä akkuja?

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

jukkareu kirjoitti:Akun vaihto olisi edessä omassa 211:ssä ja onko hyväksi havaittuja akku-merkkejä??
Kannattaa laittaa samanlainen, kuin alkuperäinenkin on, eli vartan AGM -akku.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Itselläni W211 ilmoittanut viimeisen viikon (pakkaset olleet -10C - -17C) startatessa, että "Undervoltage start engine" ja välillä vetäissyt siihen päälle vielä sen perinteisen "Comfort liiba-laaba switched off", vaikka on startannut ihan hyvin.
Poikkeus oli eka pakkas-aamu (-17C), kun auto oli seissyt pakkasessa ajamatta jo 2-3 vrk niin silloin ontui ekan 1,5 sec startti. Muistaakseni mittaristo vilautti pohjavärin jo punaiseksi noiden varoitustekstien kanssa ja ilmoitteli "Visit work shoppiakin".

Tänä aamuna ei näyttänyt enää noita tekstejä vaikka pakkanen oli taas -17C. Olisiko syynä se, että olin jo illalla ajon jälkeen laittanut ilmastoinnin ja mankan valmiiksi sammuksiin...?

Johtuvatkohan nämä ilmoitukset siitä laturin ohjelmistopäivitysasiasta vai onko akku kenties menossa vaihtoon? Asia tosin varmaankin selvinnee vain käyttämällä auto virranmittauksessa...

Niin ja lisätään vielä sen verran, että auto ei ole ollut minkäänlaisen lämppärin vaikutuksen alaisena, eli raakastartteja olleet aina, kun en ole jaksanut edelleenkään ostaa sitä piuhaa siihen lohkolämppäriin, kadonneen tilalle.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Jep, uusi akku ostettu vaiva hukassa päivän.
Taas battery herjaa.
Onko tuosta vehon päivityksestä apua, ja vaikuttaako latausjännitteeseen?

Latausjännite 13,5v tyhjäkäynnillä valot ja lämppäri päällä.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

jytäkkä kirjoitti:Jep, uusi akku ostettu vaiva hukassa päivän.
Taas battery herjaa.
Onko tuosta vehon päivityksestä apua, ja vaikuttaako latausjännitteeseen?

Latausjännite 13,5v tyhjäkäynnillä valot ja lämppäri päällä.
Mahtaapa purkaa akkua jostain, tai sitten nämä on vaan tämmösiä... Isälläni oli -04 270 tehdas webastolla ja teki tuota aina kylmällä ilmalla. Uutta akkua vaihdettaesa mitattiin vanha ja diagnoosi oli, että hyvä akku, mutta tyhjä. Ei tullut vehollakaan kuntoon vaikka vaihtoivat akunohjainlaitetta ja jotain muutakin. Auton vaihdolla -07 malliin vika korjaantui, joskaan tuossa nykyisessä ei ole webastoa :)
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Viesti Kirjoittaja harriba »

hannun1 kirjoitti:
jytäkkä kirjoitti:Jep, uusi akku ostettu vaiva hukassa päivän.
Taas battery herjaa.
Onko tuosta vehon päivityksestä apua, ja vaikuttaako latausjännitteeseen?

Latausjännite 13,5v tyhjäkäynnillä valot ja lämppäri päällä.
Mahtaapa purkaa akkua jostain, tai sitten nämä on vaan tämmösiä... Isälläni oli -04 270 tehdas webastolla ja teki tuota aina kylmällä ilmalla. Uutta akkua vaihdettaesa mitattiin vanha ja diagnoosi oli, että hyvä akku, mutta tyhjä. Ei tullut vehollakaan kuntoon vaikka vaihtoivat akunohjainlaitetta ja jotain muutakin. Auton vaihdolla -07 malliin vika korjaantui, joskaan tuossa nykyisessä ei ole webastoa :)
Se softapäivitys ohjaa käsittääkseni koko lataustoimintoa, eikä pelkästään Webaston turvarajoja tms.

Mun kärryssä oli taannoin vikana se, että cd-vaihtajan latausmoottori oli koko ajan päällä. Alempi kytkinpaneeli meni uusiksi. Kuulemma ennenkin noita vikoja tavattu. Seurauksena akkuvahti oli aika hanakka, alijännitteen takia tuli hauskoja virheilmoja milloin mistäkin ja lopulta sitten tarpeeksi pitkän seisonnan jälkeen startatessa ei tapahtunut enää mitään.

Surrealistisin alijännitteen aiheuttama tempaus oli se, että mittariston kello pyöritteli vinhasti viisareitaan minne sattuu kun virrat pisti päälle.

Mun kokemus on että Webastoa voi kunnon pakkasessa (-15 astetta) käyttää sen puolen tunnin verran, sen jälkeen joko pitää ajella kunnon lenkki tai pistää auto liekaan. Pelkillä kauppareissuilla ei akku lataannu tarpeeksi. Mulla on ylläpitolaturin töpseli puskurissa, se on oikein kätevä Webaston kanssa.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Lataujännitettä ilmeisesti pystyy säätämään softalla.
Vien auton Tiistaina Astrum-Autoon päivitettäväksi, toivottavasti tulee kuntoon.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Uusi laturi olisi maksanut Turun Vehossa 1200€ Ihanan kallista
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Jos saat selville sieltä huollosta mikä mahtaa olla uusi alaraja jännite niin
kirjoitappa se tänne?
W211 320 CDI -04
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Moi
Softaus tehtiin, mutta vika olikin sitten muualla.
Minulla oli vääränmallinen lataussäädin.


Pahus kun noitakin on sitten montaa eri sorttia, kaksi täysin identtistä, mutta virtapiireissä ero.
Taas pelittää ja mittariston väri muuttui taas raikkaan harmaaksi kirkkaan punaisesta.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jartuo kirjoitti: Pahus kun noitakin on sitten montaa eri sorttia, kaksi täysin identtistä, mutta virtapiireissä ero.
Kai noissa myös osanumero on erilainen? Eikö osan toimittaja osannut lukea EPC:tä vai eikö tosiaan ero käynyt ilmi osaluettelosta?
Kari-BLN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 02.09.2008 10:58

Viesti Kirjoittaja Kari-BLN »

"Jos auto on merkkiliikkeessä käynyt huollossa niin kyllä nuo aktiot pitäisi olla hoidettu. ...Ja jos jompikumpi akku on huono niin sekään ei takaisinkutsusta parane. ..Auto on kyllä huollettu merkkiliikkeessä, mutta germaaniassa.Jos siellä ei vastaavaa ongelmaa ole esiintynyt ja tuota jänniterajaa ei ole pyydetty muuttamaan....Jotenkin tuntuu oudolta kun esim. eilen ajoin 100km ja akku oli varmasti täynnä.
Tänä aamuna ei sietänyt webaa kuin 10min, alkuperäinen sammuu kun jänniteraja saavutetaan."

Saksan huolloista on sen verran karvaat kokemukset että huollosta tullessa akku on 100 varmasti tyhjä. Nulikat huudattaa auton stereoita päivät pitkät ja jos pääsee tyhjällä akulla niin kannattaa pyllistää itään ja länteen, ettei enempää rikottu tai kolhittu.

Sama vaiva siis täällä, mutta ajoa oli 1700 km eikä silti akku toipunu että ilman punaista ruutua pääsisi starttaamaan 10 asteen pakkasessa. Kaikki vaivat alkoi mersun korjaamolta saksassa, jonka jälkeen on ollut jos jotakin vikaa ja varoituksia jarrujen toiminnasta, joka niiden mukaan johtuu vaan alijännitteestä. Alijännitteestä taas ei johtu uusi lommo ja vuotava polttoainejärjestelmä, jotka sain Lahjaksi huoltojen yhteydessä, eivätkä parista uusintayrityksestä huolimatta saaneet kuntoon.

Mukavuusvalaistukset olen heti kytkenyt pois päältä ja ilmastoinnin myös kun ei ole tarvetta, silti sähköä ei tunnu riittävän pikkupakkasilla mutta auto on kyllä lähtenyt käyntiin melkein ongelmitta.

Toinen mersu nyt menossa ja tämä W211 on kyllä viimeinen tätä merkkiä. On tuossa autossa hyvätkin puolensa mutta autoilun päätarkoitus ei ole vahdata mitä vikaa tänään on autossa taikka juosta huoltoon enemmän kuin töihin sen kanssa. Toimiviakin autoja saa samaan rahaan.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Samaa mieltä

Viesti Kirjoittaja pekkali »

... olen aivan samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa 211 vikatiheydestä. Kun siihen yhdistetään alaluokkainen maahantuojan merkkihuolto jonka tekemisiä saa aina korjata itse perässä, niin ei anna alkuunkaan vastinetta rahalle.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Antero A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 09.11.2005 20:22

Viesti Kirjoittaja Antero A »

Ilmeisti autossa on joku virtasyöppö, joka tyhjentää akkua. Omassani oli Cd-soittimen "tarjoilupöydän" rajakytkin rikki eli sähkömoottori otti kokoajan virtaa ja veti CD-soitinta konsolin sisään. Tätä ei tietenkään Vehon testerit tienneet vaan selvesi sattumalta itse tutkimalla.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Antero A kirjoitti:Ilmeisti autossa on joku virtasyöppö, joka tyhjentää akkua. Omassani oli Cd-soittimen "tarjoilupöydän" rajakytkin rikki eli sähkömoottori otti kokoajan virtaa ja veti CD-soitinta konsolin sisään. Tätä ei tietenkään Vehon testerit tienneet vaan selvesi sattumalta itse tutkimalla.
Miten vian paikallistit ja mitä piti tehdä jotta vika poistui?
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Joo pakkaset tuli ja siinä samalla mittariston väri muuttui punaiseksi akun kuvan ja VISIT WORKSHOP tekstin säestämänä.

Iso akku on uusi, Bosch AGM ja pikku-akku vuoden vanha Varta AGM.
Jo viimesyksynä uusin kummankin akun vähän niinkuin kaiken varalta kun ikää jo alkoi olla mutta vituiks meni.

Paikallinen akku setä möi parasta mitä maa päällään kantaa, se iso akku oli perushappo versio ja tuo pikku akku yllämainittu.
Se iso akku jouti kahdenviikon päästä heittä menemään ku weba ei pyöriny -20 pakkasilla ku kumppiminuutin ja pistin sit vanhan huopa-akun takasi.
No viime talvi meni niillä, nyt hommasin uuden Bosch AGM version varsinaiseksi ja hyvin meni alku syksy.

Mutta aamulla -18 ja mittaristo punasena herjat päällä, tuli ensin mieleen että joko se saakelin AGM on paska ku ekat kunnonpakkaset sillä mut ei, jännite OK, hyvin läks käymään weba pyörii ilman ongelmia.
Kerkes jo käydä mielessä vaikka mitä mutta eiku pikku-akku esille ja jännite näytti 9.6V, no saakeli :cry:
Vuoden vanha akku ja yks kenno oli sitte menny jäähän, pullistuma kylessä ja kaikkea.
Ihme ja kumma, sain uuden takuuseen, hävis herjat ja värikin taas mukavan valkea. :D

Vaikka auton oma jännite mittari näyttääkin ok lukemat niin ei ole taattua että jarru-akku on kunnossa.
W211 320 CDI -04
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Taitaa olla meikäläisellä sama vika. 2006 CDI 220 ja näiden yli -15 pakkasten alettua alkoi punaista tulla aamulla ruutuun. Kun lähti hyvin käymään ajattelin että antaa olla, punaväri poistuu pienen ajon jälkeen. Pitää ilmeisesti tarkastaa tuo pikkuakku. Mietin että miksi tulee tuo "visit to workshop" eikä se perinteinen "undervoltage" ? Ilmeisesti pikkuakun alijännitettä tulkataan eri tavalla.
Mersu-putki: 1.550.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

Mietin että miksi tulee tuo "visit to workshop" eikä se perinteinen "undervoltage" ? Ilmeisesti pikkuakun alijännitettä tulkataan eri tavalla.
Punaisen väri on pikkuakun, eli sähköjarrujen tms toiminta häiriö, joka on korjattava heti... siksi ehottaa "aja lähimpään vehoon" :)
Jos tarvit laturia, niin täällä olisi edullinen 200A ilmalaturi :idea: [/quote]
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Aika iso hintahaitari noilla pikku akuilla.
Veholla 169€,tarvike 30€ huitteissa,ja outoa tuon takuun kanssa vain puoli vuotta.
Saako tuota FIAMM akkua muualta kuin vehosta?

A2115410001 ,varaosanumero. :!:
Viimeksi muokannut nautseri, Su 20.12.2009 21:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

nautseri kirjoitti:Aika iso hintahaitari noilla pikku akuilla.
Veholla 169€,tarvike 30€ huitteissa,ja outoa tuon takuun kanssa vain puoli vuotta.
Saako tuota FAAM akkua muualta kuin vehosta?
75 maksaa tarvike liikkeessä. Se pitää olla AGM akku... tietenkin jos vaihtaa molemmat tavalliseen, niin silloin käy normi akku. ainut este on ettei autossa ole normiakun huohotin letkulle reikää... mut porakoneella tulee reikiä nopsaan
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

Vaikka auton oma jännite mittari näyttääkin ok lukemat niin ei ole taattua että jarru-akku on kunnossa.
Akun tyhjentyminen yleensä ei ole syy, vaan seuraus.
CAN-väylä vehkeissä, jos joku toimilaite on rikki tai huono kosketus, niin väylä ei mene virransäästö tilaan, vaan jää kuluttamaan akkua. akun tyhjentyminen riippuu siitä, kuinka syöpöt laitteet jäävät aktiiviseksi seisontya ajaksi.
Auto näyttää päällisin puolin että kaikki on suljettu, mutta siellä käy ylimääräistä elämää jos ampeeri mittari näyttää yli 60mA kulutusta !!!
CAN -väylästä johtoja irti, ovet lukkoon ja mittaa uudestaan (muista odottaa 6min aina sen jälkeen kun olet tehnyt jotain ja lukinnut ovet)
CAN-väylä liittimet oikealla puolen on jalkatilan sivuverhoilun alla ja koetaulun alla.
Vasemmalla puolen CAN-liittimet on kynnyskotelossa.
Kun selviää et mikä CAN -väylän johto ratkaisee ampeerin kulutuksen, niin sen perässä olevat laitteet on syyllisiä.
Sulake kaaviosta näkee, et mikä laite liittyy mihinkin samiin.

toimilaitteen ei tarvitse olla rikki, mikäli se ei toimi moitteettomasti, niin se aiheuttaa can-väylään viestintää ja estää lepotilaan siirtymisen >>> akku tyhjenee
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

sataseiska kirjoitti:
Mietin että miksi tulee tuo "visit to workshop" eikä se perinteinen "undervoltage" ? Ilmeisesti pikkuakun alijännitettä tulkataan eri tavalla.
Punaisen väri on pikkuakun, eli sähköjarrujen tms toiminta häiriö, joka on korjattava heti... siksi ehottaa "aja lähimpään vehoon" :)
Jos tarvit laturia, niin täällä olisi edullinen 200A ilmalaturi :idea:
No, katsellaan nyt. Kun pakkaset tippui alle -15, mitään ongelmia ei ole ollut.
Mersu-putki: 1.550.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Samoja akkuongelmia on näköjään hyvin monella. Ottaa kyllä itseä päähän aika tavalla, kun en ole aikaisemmin tottunut mersujen kanssa takkuamaan koko ajan akkujen/riittävän virran kanssa.

Webasto on kaukokäynnistimellä ja onhan sitä hieman tullut käytettyä, mutta ei sitä voi päällä pitää, kuin sellaisena yönä, kun on ollut ulkopuolinen laturi lataamassa.

Itsellä on tilanne, että molemmat akut vaihdon ja tietokoneella päivitettiin softana jokin latausjännitteeseen liittyvä päivitys. ( Toki softapäivitys lähes epäonnistui, kun tietokone jumitti kesken kaiken, joten en tiedä menikö uusi softa edes sisään. ) Ongelmat ei tunnu loppuvan. Joka toinen yö pitää olla ulkopuolinen laturi kiinni autossa, että virtaa riittää. Toki ajoni ovat aika lyhyitä koko ajan. Mittasin lepojänitteen akussa, joka oli 12,3 V ja auton käydessä 13.8 V ( valot, puhallin ym. päällä ). Auton käydessä tyhjäkäynnillä ampeereita tuli joku 50-60 A, joka tutkittiin jollakin upouudella FSA laitteella.

Osaisko joku nyt sanoa, että mistä seuraavaksi pitäisi etsiä vikaa, kun alkaa keinot olla vähissä ?
MB S 420 CID L
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Minä vaihdoin sen pikkuakun ja tuntuu että ainakin toistaiseksi ongelmat jäi siihen. Minulla oli edellisessä 270:ssä talvella vähän väliä sitä Under-voltage -herjaa, mutta en siitä kauheasti välittänyt, koska muutaman kymmenen sekunnin käynnin jälkeen kaikki pelasi OK. Tämä pikkuakkuongelma herättää "punaisen herjan" ruutuun ja sitten alkoi tulla jarruherjaa yms. => ei oikein viitsinyt niiden kanssa montaa viikkoa ajella.

Joskus muutamia vuosia sitten DEFA aktiivisesti markkinoi sellaista pientä laturia, joka oli päällä kun kone oli johdon päässä => sellainen varmaan pitäisi akun senverran virkeänä ettei alijänniteherjaa tulisi. Tai jos itse asentaisi jonkun CTEK:n kiinteästi ?
Mersu-putki: 1.550.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Täytyy varmaan yrittää ajatella tuon CTEK:n hankkimista. Tuon ulkoisen laturin kanssa leikkiminen ei ole ainakaan aamuin illoin kovin kivaa kovilla pakkasilla, kun laturin hauenleuat takertuu käsiin vähän väliä :-(

Itselläni ei pikkuakun vaihtaminen ainakaan tuonut toivottua lopputulosta..

Niin sinulta loppui ongelmat pikkuakun vaihtamisen jälkeen ja asiaan auttoi sekin, että auto vaihtui samalla vai :-)


cscjhe kirjoitti:Minä vaihdoin sen pikkuakun ja tuntuu että ainakin toistaiseksi ongelmat jäi siihen. Minulla oli edellisessä 270:ssä talvella vähän väliä sitä Under-voltage -herjaa, mutta en siitä kauheasti välittänyt, koska muutaman kymmenen sekunnin käynnin jälkeen kaikki pelasi OK. Tämä pikkuakkuongelma herättää "punaisen herjan" ruutuun ja sitten alkoi tulla jarruherjaa yms. => ei oikein viitsinyt niiden kanssa montaa viikkoa ajella.

Joskus muutamia vuosia sitten DEFA aktiivisesti markkinoi sellaista pientä laturia, joka oli päällä kun kone oli johdon päässä => sellainen varmaan pitäisi akun senverran virkeänä ettei alijänniteherjaa tulisi. Tai jos itse asentaisi jonkun CTEK:n kiinteästi ?
MB S 420 CID L
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

Ongelmat ei tunnu loppuvan. Joka toinen yö pitää olla ulkopuolinen laturi kiinni autossa, että virtaa riittää. Toki ajoni ovat aika lyhyitä koko ajan. Mittasin lepojänitteen akussa, joka oli 12,3 V ja auton käydessä 13.8 V ( valot, puhallin ym. päällä ). Auton käydessä tyhjäkäynnillä ampeereita tuli joku 50-60 A, joka tutkittiin jollakin upouudella FSA laitteella.

Osaisko joku nyt sanoa, että mistä seuraavaksi pitäisi etsiä vikaa, kun alkaa keinot olla vähissä ?

Mittasitko lepovirran kulutuksen ? peräluukku auki, valot pimeäksi, ampeerimittari, keskuslukituslukkoon, odotus 6min ja jos lukema yli 60mA niin jokin jää kuluttamaan eikä edessä kuskinpuolella olevassa samissa oleva lepotila rele mene päälle.
Avatar
sataseiska
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.11.2008 13:31

Viesti Kirjoittaja sataseiska »

Täytyy varmaan yrittää ajatella tuon CTEK:n hankkimista. Tuon ulkoisen laturin kanssa leikkiminen ei ole ainakaan aamuin illoin kovin kivaa kovilla pakkasilla, kun laturin hauenleuat takertuu käsiin vähän väliä :-(

tuon CTEK:n laittaminen on ongelman kiertämistä... itse laitoin sen myös... mutta eipä auttanut, lepokulutus oli pahimmillaan 4.5 - 7.5A ja CTEK lataa vain 4A joten ei auttanu.
Iso ja pikkuaukku, pikkuakun latausrele, laturi ja lopuksi startti = nyt lähtee... kyllä mersustakin saa ajokelpoisen kun laittaa 2000€ osiin

:lol: :lol: :lol:
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Kyllä lepovirtaa on mitattu, eikä mitään kulutusta ilmennyt lainkaan. Toki mittausaika oli vain n. 10-15 minuuttia, joten pitempi aika olisi tietenkin ehkä mahdollistanut tarkemman tutkimuksen. "Alan" korjaamoissa kyllä suositellaan, että auto sisään vaikka työpäiväksi ja mittarit kiinni, jolla jo nähtäis tarkempi lopputulos.



Mittasitko lepovirran kulutuksen ? peräluukku auki, valot pimeäksi, ampeerimittari, keskuslukituslukkoon, odotus 6min ja jos lukema yli 60mA niin jokin jää kuluttamaan eikä edessä kuskinpuolella olevassa samissa oleva lepotila rele mene päälle.[/quote][/quote]
MB S 420 CID L
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

juffe kirjoitti:Kyllä lepovirtaa on mitattu, eikä mitään kulutusta ilmennyt lainkaan. Toki mittausaika oli vain n. 10-15 minuuttia, joten pitempi aika olisi tietenkin ehkä mahdollistanut tarkemman tutkimuksen. "Alan" korjaamoissa kyllä suositellaan, että auto sisään vaikka työpäiväksi ja mittarit kiinni, jolla jo nähtäis tarkempi lopputulos.



Mittasitko lepovirran kulutuksen ? peräluukku auki, valot pimeäksi, ampeerimittari, keskuslukituslukkoon, odotus 6min ja jos lukema yli 60mA niin jokin jää kuluttamaan eikä edessä kuskinpuolella olevassa samissa oleva lepotila rele mene päälle.
[/quote][/quote]

Nyt nuo lainaukset on niin sekaisin että ei oikein tiedä kuka on tehnyt mitä mutta mitenkähän se lepovirta tuli mitattua jos ei kulutusta ilmennyt lainkaan? Kyllä siellä selvä virrankulutus pitäisi olla, ei nolla. Jos autossa varashälytin niin voi nousta lähelle 80 mA, yleensä varmaan 40 mA:n tuntumassa eli max 60 mA kuten joku aiheen ekspertti kirjoittikin.

Mittasithan lepovirran virtamittarilla, joko akkukaapelista ampeerimittari sarjaan tai sitten tosi herkällä klämppimittarilla (tavalliset ei ole tarpeeksi tarkkoja näin pienille virroille). Sitä ei tarvitse mitata kuin hetki kunhan mittaa sen luokka 6 minuutin jälkeen kun koko auton pitäisi olla levossa.
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja juffe »

Tässä ainakin tuorein vastaus eli lepovirta mitattiin FSA:n uudella mittarilla "lähes merkkikorjaamossa Seinäjoella" ( arvokas iso mittari ..) ja olin itse paikalla katsomassa, mutta mitään kulutusta ei ollut n. 10-15 min kuluessa, kun mittari oli autossa kiinni. En tiedä osasiko asentaja olla kyllä tarkkana mittarin kanssa, kun siinä ei löytynyt mitään kulutusta lainkaan. Pelkkää "viivaa" vain oli tuloksena... Autossa ei ole varashälyä....

Täytyy olla yhteydessä vielä mittajaan/korjaamoon huomenna ja tiedustella asiaa.



Nyt nuo lainaukset on niin sekaisin että ei oikein tiedä kuka on tehnyt mitä mutta mitenkähän se lepovirta tuli mitattua jos ei kulutusta ilmennyt lainkaan? Kyllä siellä selvä virrankulutus pitäisi olla, ei nolla. Jos autossa varashälytin niin voi nousta lähelle 80 mA, yleensä varmaan 40 mA:n tuntumassa eli max 60 mA kuten joku aiheen ekspertti kirjoittikin.

Mittasithan lepovirran virtamittarilla, joko akkukaapelista ampeerimittari sarjaan tai sitten tosi herkällä klämppimittarilla (tavalliset ei ole tarpeeksi tarkkoja näin pienille virroille). Sitä ei tarvitse mitata kuin hetki kunhan mittaa sen luokka 6 minuutin jälkeen kun koko auton pitäisi olla levossa.
MB S 420 CID L
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

juffe kirjoitti:Täytyy varmaan yrittää ajatella tuon CTEK:n hankkimista. Tuon ulkoisen laturin kanssa leikkiminen ei ole ainakaan aamuin illoin kovin kivaa kovilla pakkasilla, kun laturin hauenleuat takertuu käsiin vähän väliä :-(
Mulla on Exiden 7 ampeerilla lataava laturi, kytketty suoraan akkuun mukana tulleilla liittimillä, ei tarvitse hauenleukojen kanssa taistella.

Jossain vaiheessa virittelen systeemin vielä niin että normi lohkolämmittimen johto ja pistoke puskuriin ja siitä virtaa tuolle.

Ei ole aikaisemminkaan ollut virran kanssa ongelmia mutta tuon kanssa voinee melko huoletta poltella webaa vailla pelkoa akun loppumisesta.
230 C 1978
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

juffe kirjoitti:Täytyy varmaan yrittää ajatella tuon CTEK:n hankkimista. Tuon ulkoisen laturin kanssa leikkiminen ei ole ainakaan aamuin illoin kovin kivaa kovilla pakkasilla, kun laturin hauenleuat takertuu käsiin vähän väliä :-(

Itselläni ei pikkuakun vaihtaminen ainakaan tuonut toivottua lopputulosta..

Niin sinulta loppui ongelmat pikkuakun vaihtamisen jälkeen ja asiaan auttoi sekin, että auto vaihtui samalla vai :-)


cscjhe kirjoitti:Minä vaihdoin sen pikkuakun ja tuntuu että ainakin toistaiseksi ongelmat jäi siihen. Minulla oli edellisessä 270:ssä talvella vähän väliä sitä Under-voltage -herjaa, mutta en siitä kauheasti välittänyt, koska muutaman kymmenen sekunnin käynnin jälkeen kaikki pelasi OK. Tämä pikkuakkuongelma herättää "punaisen herjan" ruutuun ja sitten alkoi tulla jarruherjaa yms. => ei oikein viitsinyt niiden kanssa montaa viikkoa ajella.

Joskus muutamia vuosia sitten DEFA aktiivisesti markkinoi sellaista pientä laturia, joka oli päällä kun kone oli johdon päässä => sellainen varmaan pitäisi akun senverran virkeänä ettei alijänniteherjaa tulisi. Tai jos itse asentaisi jonkun CTEK:n kiinteästi ?
Laita ihmeessä ylläpitolaturi niin ongelmat loppuvat.
C320:ssä oli kovalla pakkasella monenpäivän seisonnan jälkeen tuloksena avaimen käännön jälkeen vain alijännite ilmoitus.
Tuosta v.....neena asensin autoon CTEK:in systeemit(kiinteästi,virran otto lohkarin haarasta) ja nyt saa olla vaikka viikon ajamatta ja virtaa riittää kyllä.
Tuossa CTEK:in laitteessa on se hyvä puoli että akun saavutettua täyden varauksen lataus siirtyy ylläpitotilaan,josta se taas käynnistyy tarvittaessa.
Koko komeus on lisäksi roiskevesisuojattu,eli asennuspaikkakaan ei tarvitse olla ehdottoman kuivassa tilassa,kun noissa tahtoo konetila olla melko täyteen buukattu.
SUOSITTELEN virtavajauksesta kärsiville. :wink:

PS.lisäksi vielä ei aiheuta mitään ongelmaa jos käynnistät auton lämpiämään vaikka lämmittimen roikka on vielä paikallaan,eikä tarvitse mitään pirun koodauksia merkkiliikkeessä.
Vastaa Viestiin