w211 akun alijännite?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tn62634 kirjoitti:Tänä aamuna oli 25 astetta pakkasta. Vaimo lähti töihin niin tuli puhelu, että auto valittaa, että mukavuusvarusteet eivät ole saatavilla. Olivat kuitenkin sitten palautuneet hätääntyneen puhelun aikana, kun selitin mistä on kyse.

Ei liene syytä huoleen? Koko talven on tähän asti ollut herjaamatta.
En tuon perusteella vielä lähtisi mihinkään korjaustoimenpiteisiin. Voi ne akut joku aamu tarkistaa jos ehtii.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

DBFI kirjoitti: En tuon perusteella vielä lähtisi mihinkään korjaustoimenpiteisiin. Voi ne akut joku aamu tarkistaa jos ehtii.
Juu. Ei tainnut antaa aihetta toimenpiteisiin, koska kotiin oli kuulemma päässyt ilman virheilmoitusta ja auton esilämmitystä päivän seisonnan jälkeen.
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Terve vaan,

W211 alkoi herjata punaisella akkua ja "visit workshop"
pikkuakku näytti välillä 10.6v ja välillä 13.3v... en keksinyt järkevää selitystä ja mikä jännitettä heittää joten uusi pikkuakku hankintaan että sillä korjaantuu, mutta eipä korjaantunutkaan tällä kertaa.

Iso akku näytti samuksissa OK jännitteet 12.?? mutta vaihdoin tallista toimivan ladatun ison akun ja sekään ei poistanut vikaa.
Käynnissä ollessa lataus 14.05v isolta akulta mutta pikku akulta 13.3v, minne jännite häviää matkalla?
vai tuleeko näissä olla ero?

Tänään mittailin lisää ja huomasin että pikkuakun releen toisessa virtakaapelissa se 14.05 käynnissä ja toisessa 13.3, onko normaalia että juuri tuo rele pudottaa jännitettä alemmaksi vai onko se rikki ja näin aiheuttaa herjaa?
Mersulla oli kyllä selvä vastaus ettei relettä ole myyty vaan akun ohjainyksikkö siellä on rikki, voiko sitä mitenkään kotikonstein todentaa?

Kehtaako joku mitata omasta mitä lukemia tulee?
W211 320 CDI -04
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kehtaako joku mitata omasta mitä lukemia tulee?
Käytä testerissä, ei näitä vikoja kannata yrittää vertailemalla selvitellä.
oulaistenliikenne.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Arska320 kirjoitti: Tänään mittailin lisää ja huomasin että pikkuakun releen toisessa virtakaapelissa se 14.05 käynnissä ja toisessa 13.3, onko normaalia että juuri tuo rele pudottaa jännitettä alemmaksi vai onko se rikki ja näin aiheuttaa herjaa?
Sehän on isolointirele eikä sen kuulu mitään jännitteitä pudotella silloin kun auto lataa akkua mutta varmistitko että rele oli kiinni mittaushetkellä?

Noita releitäkin menee mutta jos iso akku pysyy oikeassa jännitteessä latauksen ja parkkeerauksen aikana niin ei se pikkuakku saisi mennä 10.6 volttiin. Oletko varma että se pikkuakku on kunnossa? Jos on niin tarkista se rele vielä.
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Kyllä olen varma pikku- ja ison akun kunnosta, mutta milloin rele yhdistää akut?
ohjaako ohjelma tarvittaessa, vai pitäisikö yhdistyä silloin kun virrat kääntää päälle?

Jos se on varmaa että jännitteet kummassakin releen navassa tulee olla samat auton käydessä niin silloinhan mulla
taitaa olla siinä pikku ongelma

Rele olisi helppo jumpperilla hypätä yhteen ja tasata jännitteet mutta ei taida uskaltaa... näkisi häviääkö vika
W211 320 CDI -04
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Arska320 kirjoitti:Kyllä olen varma pikku- ja ison akun kunnosta, mutta milloin rele yhdistää akut?
ohjaako ohjelma tarvittaessa, vai pitäisikö yhdistyä silloin kun virrat kääntää päälle?

Jos se on varmaa että jännitteet kummassakin releen navassa tulee olla samat auton käydessä niin silloinhan mulla
taitaa olla siinä pikku ongelma

Rele olisi helppo jumpperilla hypätä yhteen ja tasata jännitteet mutta ei taida uskaltaa... näkisi häviääkö vika
Onko pikkuakku jotenkin testattu vai miten päättelit että se on kunnossa vaikka jännite välillä 10.6 volttia ja tuskin pikkuakkua on kukaan kuormittanut (sitähän tarvitaan jarruille vain jos iso akku ei siihen pysty)?

Ei siitä jännite-erosta voi päätellä että rele on rikki ellet ole varma onko rele vetänyt.
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Ostin uuden pikku-akun kun mittasin vanhaa mikä näytti 10.6V, latasin sen uuden ennen asennusta ja nyt se on kiinni autossa.
Uskoisin että se on kunnossa, ainakin jännitemittarin mukaan.

Joo, siitä releen vetämisestä en ole kyllä varma, sen toteamiseen vähän vinkkiä kaipailen kuinka sen saa selville?
W211 320 CDI -04
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Arska320 kirjoitti:Ostin uuden pikku-akun kun mittasin vanhaa mikä näytti 10.6V, latasin sen uuden ennen asennusta ja nyt se on kiinni autossa.
Uskoisin että se on kunnossa, ainakin jännitemittarin mukaan.

Joo, siitä releen vetämisestä en ole kyllä varma, sen toteamiseen vähän vinkkiä kaipailen kuinka sen saa selville?
No niinpä näytit kirjottavan tuolla jo aiemmin, meni taas osa tekstistä ihan ohi.

Testerillä sen releen saisi helpoiten kokeiltua mutta voithan ajaa sitä irrallaankin. Tosin sen kärkikontaktit saattaa olla yhdellä kertaa toimivan tuntuisia ja toisella kertaa ei. Et varmaan helpolla pääse mittaamaan sen releen ohjauslinjaa. Ei muistaakseni ihan edullinen osa vaihtaa sokkonakaan.

Sen releen ohjaus tulee BCM:n liittimen yksi pinnistä 4, BN/VT johto. Voisi sen F30 sulakkeenkin tarkistaa ja miksikäs ei niitä isompia prefuse box sulakkeita.
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Gate »

Hjälp,

Visit workshop tupsahti näyttöön ongelmana ollut siis satunnainen mukavuustoimintojen poiskytkentä, joka on kuitenkin lähtenyt hyvin nopeasti pois kun on lähtenyt ajamaan.

No viimeaikoina (-03 w211) mukavuustoiminnot eivät ole tulleet takaisin käyttöön ajonaikana vaikka webastoa ei käytetä. Toiminnot tulevat päälle vasta kun auto sammutetaan ja laitetaan uudestaan virratpäälle. Uudelleen käynnistys johtaa jokakerta mukavuustoimintojen poiskytkeytymiseen.

Tänään tuon visit workshopin jälkeen otin jännitemittarin joka näytti isosta akusta 11.32v virtojen ollessa kiinni. Kun auton laittoi käyntiin niin voltit tippui 10.82v. Onko tässä nyt sitte laturi pashana? Vai voiko tuo jännitteen alentuminen johtua siitä että akussa on vikaa?

Auto on nyt ollu ctekin laturissa kiinni noin tunnin. Jännite on noussut 12.04 mutta edelleen käynnissä ollessaan tippuu 11.92v.

A :twisted: :twisted: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Ja jos se on laturi niin mistä tuo kannattaa metsästää (halvalla). Varaavani toimintatonnit on kulutettu jo erilaisten muiden murheiden hoitoon.
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Gate kirjoitti:Hjälp,

Visit workshop tupsahti näyttöön ongelmana ollut siis satunnainen mukavuustoimintojen poiskytkentä, joka on kuitenkin lähtenyt hyvin nopeasti pois kun on lähtenyt ajamaan.

No viimeaikoina (-03 w211) mukavuustoiminnot eivät ole tulleet takaisin käyttöön ajonaikana vaikka webastoa ei käytetä. Toiminnot tulevat päälle vasta kun auto sammutetaan ja laitetaan uudestaan virratpäälle. Uudelleen käynnistys johtaa jokakerta mukavuustoimintojen poiskytkeytymiseen.

Tänään tuon visit workshopin jälkeen otin jännitemittarin joka näytti isosta akusta 11.32v virtojen ollessa kiinni. Kun auton laittoi käyntiin niin voltit tippui 10.82v. Onko tässä nyt sitte laturi pashana? Vai voiko tuo jännitteen alentuminen johtua siitä että akussa on vikaa?

Auto on nyt ollu ctekin laturissa kiinni noin tunnin. Jännite on noussut 12.04 mutta edelleen käynnissä ollessaan tippuu 11.92v.

A :twisted: :twisted: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Ja jos se on laturi niin mistä tuo kannattaa metsästää (halvalla). Varaavani toimintatonnit on kulutettu jo erilaisten muiden murheiden hoitoon.

Mikä malli laturia? osanumeroa?
(paku justinsa saksa...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Gate »

Ei mitään käryä... Laturinsijaintia nopeasti vilasseena todettakoon että osanumeron saanti mahdoton.

Eli siis laturi on paskana?
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Gate »

Selvitän asiaa jos ei vehosta irtoa niin sitten vissiin peilin kanssa.
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Gate kirjoitti:Ei mitään käryä... Laturinsijaintia nopeasti vilasseena todettakoon että osanumeron saanti mahdoton.

Eli siis laturi on paskana?
Laturi, sen vapaakytkin(hihnapyörässä), lataus säädin,
sopivat ainkin kuvatuun toimintaan,
kaikki sulakeet tarkistellut,

osa numeron runkonumeron perusteela kaivelee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Moi,

täältä olen tilannut latureita. Laatu erittäin hyvää, edullisia ja nopeat toimitukset. On Hollannissa, mutta sieltäkin posti kulkee nopeasti ja tilaukseen saa jäljityksen. Tuotteet ovat peruskunnostettuja mutta näyttävät aivan kuin uusilta, mitään eroa ei huomaa. Osoite on:

http://www.auto-electric.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;


Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Aiemmin kirjoitin pikku-akun herjasta ja se oli vaan tallentunut että uudella toimivalla akulla jatkoi valittamista.
Piti käydä piuhan päässä kuittaamaassa pois ja sen jälkeen ei ole valitellut.

En tiedä mikä sen akun söi mutta reilun vuoden kesti kun viimeksi vaihdoin, oli kylläkin tarvike AGM ja samoin siitä noin vuosi niin edellinen samalainen tarvike AGM meni piloille.
Sitä ennen oli viisvuotta vanha orkkis akku, ei kylläkään valitellut mutta kun ostin uuden ison akun niin samalla ostin uuden pikku akun ja lopputulos kaks pikkua akkua piloille reiluun kahteen vuoteen.
No nyt on taas orkkis akku pellin alla ja siinä sentään kaksvuotta takuuta joten katellaan mitä sanoo.
W211 320 CDI -04
Merssias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 17.10.2015 22:19

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Merssias »

Iltaa!
Elikkäs minullaki tuota vikaa webastoa käyttäessä että akkusuoja menee päälle, mutta alkaa pelaamaan melkein heti käynnistyken jälkeen. Käytin isoa akkua testissä ja healtit oli hyvät, eli pitäisi olla soiva peli. Nyt auto on seissyt 6 päivää ja ajotietokone näytti jännitteeksi 11.8 eli vissiinki akkua johonkin purkaa. Käynnissä jännite näyttää 13.8. Voisiko rikki oleva commandin cd asema kuluttaa sitten virtaa? Mitään muuta herjaa ei siis ikinä ole antanut akkuun liittyen.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Arska320 kirjoitti:Aiemmin kirjoitin pikku-akun herjasta ja se oli vaan tallentunut että uudella toimivalla akulla jatkoi valittamista.
Piti käydä piuhan päässä kuittaamaassa pois ja sen jälkeen ei ole valitellut.

En tiedä mikä sen akun söi mutta reilun vuoden kesti kun viimeksi vaihdoin, oli kylläkin tarvike AGM ja samoin siitä noin vuosi niin edellinen samalainen tarvike AGM meni piloille.
Sitä ennen oli viisvuotta vanha orkkis akku, ei kylläkään valitellut mutta kun ostin uuden ison akun niin samalla ostin uuden pikku akun ja lopputulos kaks pikkua akkua piloille reiluun kahteen vuoteen.
No nyt on taas orkkis akku pellin alla ja siinä sentään kaksvuotta takuuta joten katellaan mitä sanoo.

Jossakin taisi lukea, että AGM-akku vaatii isomman latausjännitteen, eli 14,7V. Muuten akku menee pilalle.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Merssias kirjoitti:Iltaa!
Elikkäs minullaki tuota vikaa webastoa käyttäessä että akkusuoja menee päälle, mutta alkaa pelaamaan melkein heti käynnistyken jälkeen. Käytin isoa akkua testissä ja healtit oli hyvät, eli pitäisi olla soiva peli. Nyt auto on seissyt 6 päivää ja ajotietokone näytti jännitteeksi 11.8 eli vissiinki akkua johonkin purkaa. Käynnissä jännite näyttää 13.8. Voisiko rikki oleva commandin cd asema kuluttaa sitten virtaa? Mitään muuta herjaa ei siis ikinä ole antanut akkuun liittyen.
eikähän tuo nykyautoissa ole ihan normaalia, että viikonseisottamisen jälkeen on tuon verran jännitettä. Mittaristosta katsottuna niin on ollut tietenkin virratkin vielä päällä autossa (ainakin väylä on hereillä), joten jos on vaikka juuri hehkuttanutkin vielä justiinsa (riippuu paljon on virtalukkoa käännetty.)
2007 R 320cdi
Merssias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 17.10.2015 22:19

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja Merssias »

Niijustiin. Mutta webasto kyykkää monesti vaikka olisi vain päivän auto seisonut. Ei montaa minuuttia hönkyä.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: w211 akun alijännite?

Viesti Kirjoittaja TLP »

Merssias kirjoitti:Iltaa!
Elikkäs minullaki tuota vikaa webastoa käyttäessä että akkusuoja menee päälle, mutta alkaa pelaamaan melkein heti käynnistyken jälkeen. Käytin isoa akkua testissä ja healtit oli hyvät, eli pitäisi olla soiva peli. Nyt auto on seissyt 6 päivää ja ajotietokone näytti jännitteeksi 11.8 eli vissiinki akkua johonkin purkaa. Käynnissä jännite näyttää 13.8. Voisiko rikki oleva commandin cd asema kuluttaa sitten virtaa? Mitään muuta herjaa ei siis ikinä ole antanut akkuun liittyen.
Alla akun varauksen 'lepotilataulukko':
Karavaanarihommista lainattua kirjoitti: Noinhan se pitää mennäkin. Akku on täynnä kun jännite asettuu 12.8v, kun latauksesta on kulunut tovi. Kuormitettuna tippuu 12.2 v on normaalia hyvin varatulle akulle. Sitten, kun se putoaa kuormassa alle 12 v eikä palaudu kuormituksen loputtua kuin 12v, koska se on jo melkein tyhjä.
tässä lepotilataulukko

Koodi: Valitse kaikki

Akun lepotila taulukko
Ominaispaino     Lepojännite   Varaustila
1,28                   12,72 V          n. 100%
1,25                   12,54 v           n. 85%
1,22                   12,36 V          n. 70%
1,18                   12,12 V          n. 50%
1,16                   12,00 V          n. 40%
1,13                   11,82 V          n. 25%
1,10                   11,64 V          n. 10%
1,00                   11,04 V          n. 0%
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Vastaa Viestiin