Auton käynnin kanssa on ongelmia ja alla ongelman oireet:
Kylmänä:
- Käynnistyy 1-3 yritysten jälkeen (ennen käynnistyi heti)
- kierrokset vaihtelevat 500-1500 rpm:n välillä (ennen kierrokset eivät heiluneet), ei ota kierroksia ennen kuin moottori lämpenee (kestää yleensä 1-3 min) ja sen jälkeen käynti tasaantuu ja voi lähteä liikenteeseen
- lohkolämmitintä käytettäessä auto käynnistyy helpommin ja kierrosten heilunta on huomattavasti vähäisempää
Lämpimänä:
- Joskus auto ei ota kierroksia lämpimänäkään. Yleensä kun kierroksia alle 1500 rpm, esim. liikennevaloissa tai hidastumisesta johtuen, moottorin kierrokset rupeavat heilumaan ja moottori käy rikkaalla ja moottori meinaa tukahtua. Ei ota kierroksia ja "ilotulituksen hajua" tulee pakoputkesta. Vähän ajan päästä, kaasua pumpatessa, moottorin käynti tasaantuu ja voi lähteä liikkeelle. Sama voi toistua heti seuraavissa liikennevaloissa tai ei sitten enää koko matkan aikana. Tämä vika on toki vähentynyt virranjakajan kannen ja pyörijän vaihdettua.
Mitä on tehty:
- Ylijänniterele on vaihdettu (aikaisemmat ABS-ongelmat poistuivat muutamaksi päiväksi mutta nyt silloin tällöin ABS kolmiovalo syttyy ilman syytä. Joskus jarruttaessa ajovalot himmenevät ja kirkastuvat. ABS lakkaa toimimasta varsinkin jos auto osuu töyssyyn tai kuoppaan. )
- lämpötila-anturin molemmat navat (mutta ei johdot) on mitattu, kylmänä yli 3000 Ω ja lämpimänä noin 310 Ω
- Ruiskujärjestelmän puhdistusaine lisätty polttoaineeseen (ei auttanut).
- Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu (vähän auttanut)
- sytytystulpat vaihdettu
- tyhjäkäyntiseosta on säädetty rikkaammalle
Ja vielä tänään huomasin kipinöitä yhdestä sytytysjohdolta rungolle.
Voiko syyllinen olla sytytystulppien johdot? Vai voiko ongelma olla jotain muuta?
Mulla on maanantaina aika varattu merkkiliikkeestä autolle. Kannattaako vaihtaa sytytystulppien johdot ja vasta sen jälkeen, jos vielä ongelmia, merkkiliikkeen korjaamolle?
Käyntihäiriöt! (Toistaiseksi KORJATTU)
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Käyntihäiriöt! (Toistaiseksi KORJATTU)
Viimeksi muokannut mertsi1340, Ke 26.11.2008 10:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Äsken vaihdoin tuon kipinöivän tulpanjohdon (vain yhden johdon vaihdon kun mulla sattui olemaan sellainen kotona, kaikki vaihdan heti maanantaina).
Auto, kylmänä, käynnistyi ekalla yrityksellä mutta käynti ei vieläkään tasainen, eikä ottanut kierroksia. Kun yritin antaa kierroksia ei reagoinut heti mutta sammui. Käynnistin auton uudestaan ja odotin noin minuutin, sen jälkeen se otti kierroksia hyvin. Eli, tulpanjohdon vaihto ei kovin paljon vaikuttanut käyntiin.
Koeajelulla ABS kolmiovalo turhaan syttyi ja pikku mutkan kohdalla ABS valo tuli päälle pysyvästi.
Ilmeisesti sinne korjaamoon on mentävä ja se muutaman sadan sisään pääsymaksu on maksettava. Vai onko muita ehdotuksia?
Auto, kylmänä, käynnistyi ekalla yrityksellä mutta käynti ei vieläkään tasainen, eikä ottanut kierroksia. Kun yritin antaa kierroksia ei reagoinut heti mutta sammui. Käynnistin auton uudestaan ja odotin noin minuutin, sen jälkeen se otti kierroksia hyvin. Eli, tulpanjohdon vaihto ei kovin paljon vaikuttanut käyntiin.
Koeajelulla ABS kolmiovalo turhaan syttyi ja pikku mutkan kohdalla ABS valo tuli päälle pysyvästi.
Ilmeisesti sinne korjaamoon on mentävä ja se muutaman sadan sisään pääsymaksu on maksettava. Vai onko muita ehdotuksia?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Onko akku ja laturi kunnossa? Jos akun varaus laskee tarpeeksi pieneksi niin autosta kytkeytyy "turhia" laitteita pois esim. abs ja ilmeisesti takalasin lämmitin (mikäli nyt oikein muistan). Ja kun tuo abs kytkeytyy pois päältä
abs merkkivalo syttyy palamaan.
Ja akku/laturi on helppo tarkistaa. Saa suljettua ainakin ne vaihtoehdon pois vikalistalta...
Tulpista vielä sen verran, että itse vaihdoin kesällä boschin tulpat autoon. Kärkivälit säädin oikeiksi. Sen jälkeen kulutus nousi 0,5-1 litraa/100km. Ja tuntui kuin koneen veto olisi vähän epätasaista. Nyt laitoin sitten NGK:n tulpat ja käy kone taas paljon tasaisemmin. Kulutusta ei ole vielä tullut mitattua. Ilmeisesti sain maanantai kappaleet noissa boscheissa. Niitä kun irroittelin niin tutkiskelin niistä vielä kärkivälejä. Olivat ihan jotain muuta kuin se 0,8mm minkä olin siihen kesällä asettanut. Sen ymmärtäisi jos se olisi vähän kasvanut, mutta kun osassa oli kärkiväli pienentynyt
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin nämä vanhemmat mersun koneet ovat aika tarkkoja noiden tulppien kanssa. Toiset mallit toimii, toiset ei.

Ja akku/laturi on helppo tarkistaa. Saa suljettua ainakin ne vaihtoehdon pois vikalistalta...
Tulpista vielä sen verran, että itse vaihdoin kesällä boschin tulpat autoon. Kärkivälit säädin oikeiksi. Sen jälkeen kulutus nousi 0,5-1 litraa/100km. Ja tuntui kuin koneen veto olisi vähän epätasaista. Nyt laitoin sitten NGK:n tulpat ja käy kone taas paljon tasaisemmin. Kulutusta ei ole vielä tullut mitattua. Ilmeisesti sain maanantai kappaleet noissa boscheissa. Niitä kun irroittelin niin tutkiskelin niistä vielä kärkivälejä. Olivat ihan jotain muuta kuin se 0,8mm minkä olin siihen kesällä asettanut. Sen ymmärtäisi jos se olisi vähän kasvanut, mutta kun osassa oli kärkiväli pienentynyt

Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Eilen vaihdettiin kaikki sytytysjohdot (3. johdon häiriönpoistaja rikki).
Tyhjäkäyntiseosta säädettiin oikein oppisesti (MB:n asentajan mukaan helpoin tapa rikkoa katalysaattoria on vain vääntää sitä seosruuvia. Hänellä oli sellainen mittauslaite joka oli kytketty lambda-anturiin, akkuun ja muistaakseni X11:n portti #3:een ja vasta silloin hän sääti seosta).
ABS-ongelmat viittaavat viallisiin anturikaapeleihin.
Nyt toistaiseksi auto on toiminut hyvin ja ongelma on ilmeisesti ratkaistu. Ilmoitan jos jotain uuttaa ilmenee.
Tyhjäkäyntiseosta säädettiin oikein oppisesti (MB:n asentajan mukaan helpoin tapa rikkoa katalysaattoria on vain vääntää sitä seosruuvia. Hänellä oli sellainen mittauslaite joka oli kytketty lambda-anturiin, akkuun ja muistaakseni X11:n portti #3:een ja vasta silloin hän sääti seosta).
ABS-ongelmat viittaavat viallisiin anturikaapeleihin.
Nyt toistaiseksi auto on toiminut hyvin ja ongelma on ilmeisesti ratkaistu. Ilmoitan jos jotain uuttaa ilmenee.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974