W124 farkkuun tavalliset iskarit taakse?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

W124 farkkuun tavalliset iskarit taakse?

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

W124 farkku sylkäs tasonsäädön öljyt äsken pihalle(iskarista) putketkin alkaa olla liitelty sieltä täältä ja pallotkin varmaan tiensä päässä kun jysähte siihen malliin :roll:
tarkoitus olisi laittaa tavalliset vahvistetut jouset taakse ja tavalliset iskarit!

onkos tuo sedanin iskari pituudeltaan käypä sinne?
alapään kiinnitykseen joutunee tekemään muutoksia?
ML W164
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W124 farkkuun tavalliset iskarit taakse?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Teppo L kirjoitti:W124 farkku sylkäs tasonsäädön öljyt äsken pihalle(iskarista) putketkin alkaa olla liitelty sieltä täältä ja pallotkin varmaan tiensä päässä kun jysähte siihen malliin :roll:
tarkoitus olisi laittaa tavalliset vahvistetut jouset taakse ja tavalliset iskarit!

onkos tuo sedanin iskari pituudeltaan käypä sinne?
alapään kiinnitykseen joutunee tekemään muutoksia?
Ei sinne käy mikään mersun "oma" tavallinen iskari. Sedanin iskari on noin 15cm pitempi. :D

Joskus lukenut että jotku on istuttaneet sinne saabin iskareita.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18103
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laita tasonsäätö kuntoon, parempi niin.
Kai noita osia saa jo käytettyinä kohtuuhintaan.
Mikään 124 vahvistettu jousi ei ole hyvä farkkuun normi iskarien kanssa, kokeiltu on.
wiimax.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Vallilan takomo tekee jouset ja sit laittaa transporterin etuiskarit sinne ni avot! :wink: ite meinasin tosiaan transporterin etuiskarit laittaa,mutta semmoset täyssäädettävät "kisa" iskarit.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minä olen kuullut että LT:n iskarit ovat sopivat... mutta ääni systeemin kuntoonlaittamiselle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Laita tasonsäätö kuntoon, parempi niin.
Kai noita osia saa jo käytettyinä kohtuuhintaan.
Mikään 124 vahvistettu jousi ei ole hyvä farkkuun normi iskarien kanssa, kokeiltu on.
kyllähän se tasonsäätö on hyvä kunhan on kunnossa!
vanhoistakaan osista ei tiiä sitten milloin laukeaa uudestaan ja uudet iskarit pallot ja putket kun laittaa nii männöö omat ja naapurin rahat!!

minkäs portterin iskarit sinne menee heittämällä?
ML W164
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Mikään 124 vahvistettu jousi ei ole hyvä farkkuun normi iskarien kanssa, kokeiltu on.
mikäs noissa vahvistetuissa mättää?ovatko liian kovat?

kyseessähän on muuten 4matic! alusta mallia maasturi :mrgreen:
ML W164
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Hermot menee 124 farkun takapään hydrauliikan kanssa. Keväällä meni sylinteri, kesällä meni putki ja nyt vuotaa se perhanan säätöventiili ja näkkyy toisen puolen sylinterin suojakumikin hajonneen. Taas kiertää öljy pumpulta suoraan säiliöön. Eipä tuo paljon ajossa tunnu, vaikka systeemi on pois käytöstä. Muuten sais ollakkin tuommosenaan, mutta kohta katsastus edessä. Ei taida katastusmies hyväksyä :?:
Taidan heittää koko hydraulisysteemin mäkeen :evil: :evil:
Tuossa viestiketjussa mainitaan Transportterin iskari. Minkä mallin iskari kyseessä?
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

t4 korimallin portterista. mutta käy suoraan vaan tosi madallettuihin pituutensa/lyhyytensä takia. mutta alatukivarteen pari latan pätkää ja niihin reijät oikealle korkeudelle ni ajaa saman asian korkeempiin autoihin.

taikka sitten vaan mittojen mukaan hakeen iskareita varaosapuljusta
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Jaa, että T 4 etuiskari olis sopiva?
Onko siis tavallinen farkku liian korkea nuille iskareille? Hyväksyykö katastusmies latan pätkät iskarin alapäässä - tai mahtaako edes huomata?

Pittääpä käydä varaosaliikkeessä kyselemässä, että löytääkö ne mallin mukaan lähelle menevää pituutta, kun on yks vuotava sylinteri tallessa vielä.
On vaan nykyjuipit tiskin takana semmosia, että kataloogista katotaan auton merkin ja mallin kanssa ja jos kyssyy jotakin erikosita, ni sitten on sormi suussa.

Ja kait minä vielä sitä hydraulisysteemiä vielä kerran tutkailen myös. Jos sen ventiilin sais jostain ja kokeilis, että mistä öljy lentää sen jälkeen :wink:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

eise kai mitään niistä systeemeistä sano,tuskin ees huomaaa. mutta tosiaan nykypäivänä voi olla hankala ruveta etityttään jotain tiettyä varaosamyyjillä :lol:

edit: laitoin Kvaan yyveetä.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla korvattiin aikanaan W124 200 TD:n koliseva hydromat-systeemi normaaleilla takaiskareilla ja jousilla. En muista mitkä takaiskarit sinne laitettiin, mutta autosta tuli joka tapauksessa ihan helvetin huono ajettava. Loikkiva ja tunnoton, ja varsinkin talvikelillä tuntui takarenkaiden pitokin olevan mitä sattui.

Katasastusmieskin ihmetteli katsastuksessa perän loikkimista iskaritestissä vaikka iskarit oli testin perusteella ok.
Tilasin sitten Venetmäeltä käytettyinä tasonsäätöiskarit, kaasupallot ostin uusina ja putkethan oli paikallaan. Muistutti auto taas Mersua.

Jälkiviisaana voin sanoa että kannattavampaa käydä vaikka pankissa hakemassa muutaman tonnin laina ja laittaa lankku kuntoon kun alkaa säätämään huonoa vielä huonommaksi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

sulle on laitettu ne liian pitkät iskarit sinne :wink: mä meinasin laittaa noi avonin täyssäädettävät iskarit ja teetetyt jouset ni tuskin tulee huonompi ajaa kun tasonsäädöillä joidenka paluuvaimennus on kunnossa olevana tosi huono. siiis liian nopee,sitä kun ei pysty säätämään ni ei hyvä :?
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Äh,
puoltoista vuotta päästiin ja taas on tasonsäätimestä öljyt pihalla :?
Nyt porsi kuskin puolen kaasukellolta iskarille tuleva putki ja taas kiertää öljy pumpulta suoraan säiliölle. Tällä kerralla perä roikkuu ja on paha ajettava.
Jokohan nyt olis aika laittaa vakioiskarit :?: Vakiojousilla ilmeisesti ei pärjää. Tuossa manittiin Vallilan takomon jouset. Mitä maksaa ja tietääkö ne minkälaiset tarvitaan, kun sinne soittaa?
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=74094

Tuolla ois linkki jossa on aika hyvät ohjeet kuinka kunnostaa takaiskarit.Tosin iskarit on niille huono nimitys ne on ennemminkin hydrauli sylinterit.
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

mä oon tehnyt joskus omaani 124 farmariin 2erimoista ratkaisua..
1:laitoin just vw,pakun etu-iskarit taakse ja teetin jouset...piti vaan tietää auton paino siltä akselilta mihin jouset tuli...olisko firman nimi ollut "jurvan jousi"??tms...oli ihan ok..ainakin kesällä..talvella vähä turhan jäykkä...

2:laitoin 124sedanin säädettäväy kaasuiskarit taakse sillä tavalla että poistin alkuperäisen iskarin yläpään kiinnitys kohdan(korista) ja laitoin noin 55mm halkaisialtaan olevan putken ja noin 15cm pitkän,siten että se sedanin iskari tulee tavallaan ns:takakonttiin..
toki ne putket näkyy sieltä vähän...matto päälle :wink: :wink:

se oli melkein parempi ratkaisu....harmi kun ei ole kuvaa...

eikä katsatus mies puhunut mitään ikinä!! :D

mutta silti auto oli paras ajaa alkuperäisillä tason säätö iskareilla...
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

W211 Farkun iskarit on lyhyet. en oo mitannu onko paljon eroa 124 iskareihin. ja sitten w203 jouset,,,tai jotain semmosta...kun kantaa ne normi jouset niissäkin niin miksei lankussa.
Vastaa Viestiin