Vito 639 täristää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
herranja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 09.07.2008 09:07
Paikkakunta: Mikkeli

Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja herranja »

Missä vika? Vito on alkanut täristää nopeuksien ollessa 70-95 km/ sekä yli 110 km/h.Täristys ilmenee kun on nk. vetopäällä, kaasua löysättäessä tärinä poistuu. Tärinä jatkuu vaikka vaihtaa esim. vaihdetta pienemmälle nopeuden ollessa edm. Vito on vm -04 ja ajettuna 150 tkm.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Takapyörät epätasapainossa :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kysyn tyhmiä.Onko vito etu vai takaveto? Kuorma-autossani kardaanin ristikko piti samaa vikaa. Mut vito?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 18.08.2008 12:32

Viesti Kirjoittaja purde »

Kulkinehan oli 639 takaveto. veikkaan kyllä kardaanin ristikkoa tai tukilaakeria.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eli hyvin kestää?? 150tkm.
Takarenkaan epätasapainohan resonoi kardaaniin.
Tarkasta nostamalla takapää ylös ja vauhtia pyriin se 80kmh.
Toinen tarkastaa että mikä vipottaa. Samalla tarkasta ristinivelet.

Nm. tein yhden yön turhaa työtä kun vika oli kuitenkin renkaassa.
herranja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 09.07.2008 09:07
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja herranja »

vito500tkm kirjoitti:Eli hyvin kestää?? 150tkm.
Takarenkaan epätasapainohan resonoi kardaaniin.
Tarkasta nostamalla takapää ylös ja vauhtia pyriin se 80kmh.
Toinen tarkastaa että mikä vipottaa. Samalla tarkasta ristinivelet.

Nm. tein yhden yön turhaa työtä kun vika oli kuitenkin renkaassa.

Ok! Kiitos neuvoista. On varmaankin paikallaan lähteä paikallistamaan vikaa ensin siitä, että sulkee pois tuon takarenkaiden epätasapainomahdollisuuden. Lähtökohtaisesti siis vian paikallistaminen ensin nk. "pienimmästä pahasta".
pönttö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 03.04.2008 13:38

Viesti Kirjoittaja pönttö »

vito500tkm kirjoitti:Eli hyvin kestää?? 150tkm.
Takarenkaan epätasapainohan resonoi kardaaniin.
Tarkasta nostamalla takapää ylös ja vauhtia pyriin se 80kmh.
Toinen tarkastaa että mikä vipottaa. Samalla tarkasta ristinivelet.

Nm. tein yhden yön turhaa työtä kun vika oli kuitenkin renkaassa.
Antaako Vito ottaa noin paljon vauhtia ylösnostettuihin pyöriin? Isommissa vehkeissä joskus joutunut koittamaan vähän vastaavaa tilannetta, eikä tahdo saada kierroksia, kun ABS:n pyörintänopeustiedot on erilaiset.
Vonikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 11.11.2008 19:13

Viesti Kirjoittaja Vonikka »

pönttö kirjoitti:Antaako Vito ottaa noin paljon vauhtia ylösnostettuihin pyöriin? Isommissa vehkeissä joskus joutunut koittamaan vähän vastaavaa tilannetta, eikä tahdo saada kierroksia, kun ABS:n pyörintänopeustiedot on erilaiset.
Nappaa luistonestot pois päältä niin ei kai ABSien pitäs tuohon vaikuttaa sitten enään..
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman

Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vonikka kirjoitti:
pönttö kirjoitti:Antaako Vito ottaa noin paljon vauhtia ylösnostettuihin pyöriin? Isommissa vehkeissä joskus joutunut koittamaan vähän vastaavaa tilannetta, eikä tahdo saada kierroksia, kun ABS:n pyörintänopeustiedot on erilaiset.
Nappaa luistonestot pois päältä niin ei kai ABSien pitäs tuohon vaikuttaa sitten enään..
Jep.Tuli mieleen kun hinaus firma veti linja--autoa jossa luistos esto ja vetivät etupää ilmassa.Kaveri ihmetteli heti hinausta aloittaessaan kun jytkähtelee vastaan valtavasti.Ja kun hanttin paneminen loppui jonkin minuutin kulttua äijä honas mikä mättää mutta oli jo myöhäistä,jotain hajos.Tarina ei kerro että oliko linja-auto veto aikana käynnissä vai sammuksissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
pönttö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 03.04.2008 13:38

Viesti Kirjoittaja pönttö »

atlas kirjoitti:
Vonikka kirjoitti:
pönttö kirjoitti:Antaako Vito ottaa noin paljon vauhtia ylösnostettuihin pyöriin? Isommissa vehkeissä joskus joutunut koittamaan vähän vastaavaa tilannetta, eikä tahdo saada kierroksia, kun ABS:n pyörintänopeustiedot on erilaiset.
Nappaa luistonestot pois päältä niin ei kai ABSien pitäs tuohon vaikuttaa sitten enään..
Jep.Tuli mieleen kun hinaus firma veti linja--autoa jossa luistos esto ja vetivät etupää ilmassa.Kaveri ihmetteli heti hinausta aloittaessaan kun jytkähtelee vastaan valtavasti.Ja kun hanttin paneminen loppui jonkin minuutin kulttua äijä honas mikä mättää mutta oli jo myöhäistä,jotain hajos.Tarina ei kerro että oliko linja-auto veto aikana käynnissä vai sammuksissa.
Hieman uskomattomalta kuulostaa... Pakkoko sitä on ollut vetää virta päällä? Ja yleensä luistonestot ei toimi, jos a) kone ei käy b) vaihde ei ole päällä. Enempi tulee mieleen, että on jäänyt 'naulat'/kardaani paikalleen...

Tuo mitä joskus kokeiltiin pyörittää oli nelossarjan Scania, siinä ei ainakaan TC:n irtikytkentä auttanut. Ja kun ABS:n kanavat vertaavat muutenkin koko ajan toistensa arvoja, niin eipä siinä paljon luistoneston sammutus auta, jos 4 kanavaa näyttää nollaa ja kahdelta tulee pyörintänopeustieto.
Vonikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 11.11.2008 19:13

Viesti Kirjoittaja Vonikka »

pönttö kirjoitti: Hieman uskomattomalta kuulostaa... Pakkoko sitä on ollut vetää virta päällä? Ja yleensä luistonestot ei toimi, jos a) kone ei käy b) vaihde ei ole päällä. Enempi tulee mieleen, että on jäänyt 'naulat'/kardaani paikalleen...

Tuo mitä joskus kokeiltiin pyörittää oli nelossarjan Scania, siinä ei ainakaan TC:n irtikytkentä auttanut. Ja kun ABS:n kanavat vertaavat muutenkin koko ajan toistensa arvoja, niin eipä siinä paljon luistoneston sammutus auta, jos 4 kanavaa näyttää nollaa ja kahdelta tulee pyörintänopeustieto.
Kuorma-autoissa on joku juttu en vain tiä mikä mutta aina niitä hinattaessa pitää ottaa kardaani irti nimimerkillä kaveri ajaa raskasta hinuria...

Ja Vitossa on olemassa valikko josta saa roll test moden päälle eli penkissä ajo ohjelman jolloin auton ei pitäisi vikuroida ja se antaa tehoa vaikka kaikki pyörät ei pyöri
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman

Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
pönttö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 03.04.2008 13:38

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Vonikka kirjoitti:Kuorma-autoissa on joku juttu en vain tiä mikä mutta aina niitä hinattaessa pitää ottaa kardaani irti nimimerkillä kaveri ajaa raskasta hinuria...
Vaihdelaatikon voitelu ei toimi, öljypumppu on (yleensä) sivuakselilla.
Toinen vaihtoehto on ottaa vetoakselit ulos, mutta siitä tulee omat ongelmansa, joten yleensä otetaan kardaani irti.
Avatar
VitoMasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.05.2009 12:16
Paikkakunta: Yli-Siurua

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja VitoMasi »

herranja kirjoitti:Missä vika? Vito on alkanut täristää nopeuksien ollessa 70-95 km/ sekä yli 110 km/h.Täristys ilmenee kun on nk. vetopäällä, kaasua löysättäessä tärinä poistuu. Tärinä jatkuu vaikka vaihtaa esim. vaihdetta pienemmälle nopeuden ollessa edm. Vito on vm -04 ja ajettuna 150 tkm.
onpa itsellani samanlaisia oireita Vitossa. Ajettu tosin 250th ja vaihdatin kardaaniin ristikot, kun olis ollut niin tosi kalliit kardaanin patkat vehossa (kyseessa pitka vito 3 osassa kardaani ja 600euroa kappale) Ristikot vaihtui natisti, mutta nyt ajatus etta se pitaisi jotenkin tasapainottaa, koska taryyttaa hiukan edelleen. Onko tietoa kenellakaan missa voisi tasapainottaa kardaania??
Avatar
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 18.08.2008 12:32

Viesti Kirjoittaja purde »

Espoon Juvanmalmilla KO-MET Oy
Kardaanit ja ristikot, oikaisu, lyhennys ym. ja tasapainoitus.

Juvan teollisuuskatu 10
02920 ESPOO
Puh. (09) 855 5671
GSM/040 537 8628

Tässä yksi hyvä vaihtoehto.
111CDI... ;)
Avatar
VitoMasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.05.2009 12:16
Paikkakunta: Yli-Siurua

Viesti Kirjoittaja VitoMasi »

purde kirjoitti:Espoon Juvanmalmilla KO-MET Oy
Kardaanit ja ristikot, oikaisu, lyhennys ym. ja tasapainoitus.

Juvan teollisuuskatu 10
02920 ESPOO
Puh. (09) 855 5671
GSM/040 537 8628

Tässä yksi hyvä vaihtoehto.
Kiitos Purde nopeasta vastauksesta. Pitaapa soittaa KO-MET oy lle ja tiedustella hintaa. Tuleepa varmaan kayntia Espoossa kesan paalle. :)
pete-70
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 29.09.2014 21:56

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja pete-70 »

Omassa W639 2004 autom. 150 tkm tuli vastaavantyyppinen vika. 70-85 kmh nopeudessa auto täristi melkoisesti (siis ihan helv..tisti). Renkaat painotettiin kahteen kertaan eri renkagasliikkeessä, eikä vika ollut niissä. Korjaamo ilmoitti vian olevan kardaanin ristikossa, ja se vaihdettiin, muttei vika silläkään vielä poistunut. Korjaamo olisi halunnut vaihtaa kaikki ristinivelet ja pelottelivat jo laatikkovialla. En ollut valmis niin kalliisiin remontteihin, vaan päätin vaihtaa itse kannatinlaakerit(jotka ei mielestäni olleet huonot) sekä vaihdelaatikon kumityynyn (olivat niin edulliset, että piti se ostaa varmuuden vuoksi). Tilasin osat Saksasta noin puoleen hintaan suomessa myytäviin varaosiin verrattuna (molemmat laakerit sekä kumityyny yht. 151 euroa kotiin toimitettuna) . Auto hieman ylös, jotta mahduin autona alle ja tutkimaan, miten homman tekis ulkona huonoilla työkaluillaroikan valossa. Mersussa käytetään erilaisia pultteja, joten jätin laakerivaihdon sikseen ja ajattelin hakea avaimet motonetista seuraavana päivänä. Kardaanista kiinni ja koitin heiluttaa vaihdelaatikkoa, muttei se mihinkään siinä heilunut. Kumityynyn päätin kuitenkin vaihtaa, kun niihin sopi tavalliset hylsyavaimet ja ne tuli tilattua samalla. Hieman tunkilla kannattelin vaihdelaatikkoa ja neljä pulttia auki ja se lähtikin helposti pois. Totesin kumin olevan yläreunastaan oleva irti. Ei se lopultakaan löysältä vaikuttanut. Uutta asentaessa jouduin tunkilla sentin verran laatikkoa nostamaan, jotta sain uuden paikoilleen. Siihen se jäi sentin ylemmäs, kun otin tunkin alas. Sitten koeajolle. Hämmästys oli sanoinkuvaamaton. Auto ei värissyt, ei tärissyt ja se kulki kuin veturi. En olisi ikinä uskonut vian olevan vaihdelaatikon tukikumissa. Kerron tämän, koska osa on helppo vaihtaa, eikä ole kallis ja sen pystyy varmasti vaihtamaan itse, jos auton saa sen verran ylös, että mahtuu alle. Enkä löytänyt vastaavaa vikapaikkaa kenenkään muun kirjoittaneen. Itselläni ongelma poistui tällä kertaa. :D
akivege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 01.12.2009 17:53
Paikkakunta: HKI

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja akivege »

Vastaava ongelma poistui omastani yhden ristinivelen vaihdolla. Yleensä ongelma on joko kardaanin nivelissä tai kannatinlaakereissa.
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Mulla olis semmonen onkelma -09 120cdi Vitossa että kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene. Käytin kardaanin juuri ko-met oy:ssa jossa vaihtoivat ristikot ja kannatinlaakerit + tasapainotus. Vika ei muuttunut yhtään... Mitä seuraavaksi kannattaa tarkistaa ?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mikzaa kirjoitti:Mulla olis semmonen onkelma -09 120cdi Vitossa että kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene. Käytin kardaanin juuri ko-met oy:ssa jossa vaihtoivat ristikot ja kannatinlaakerit + tasapainotus. Vika ei muuttunut yhtään... Mitä seuraavaksi kannattaa tarkistaa ?
Mottorin ja laatikon tuki kumit
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Nyt olisi ne tukikumitkin vaihdettu. Ei vaikutusta. Voiko vetari tehdä semmosta ?





CDI203 kirjoitti:
mikzaa kirjoitti:Mulla olis semmonen onkelma -09 120cdi Vitossa että kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene. Käytin kardaanin juuri ko-met oy:ssa jossa vaihtoivat ristikot ja kannatinlaakerit + tasapainotus. Vika ei muuttunut yhtään... Mitä seuraavaksi kannattaa tarkistaa ?
Mottorin ja laatikon tuki kumit
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Tänään vaihdoin vetoakselit taakse ja täristys senku jatkuu... Mitä ihmettä ton vehkeen kanssa seuraavaksi kokeilisi..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja dealer »

kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene
Hyvin sopii oireet turbiinivikaan. Laatikkoöljyt vaihdettu 60tkm välein, tai jotenkin edes, ja huuhtelemalla ?
oulaistenliikenne.fi
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

dealer kirjoitti:
kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene
Hyvin sopii oireet turbiinivikaan. Laatikkoöljyt vaihdettu 60tkm välein, tai jotenkin edes, ja huuhtelemalla ?


Öljyjen vaihdosta ei ole tietoa.. enään niitä ei taida hyödyttää vaihtaa ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17199
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kannattaa vielä vaihtaa, lisäainetta sekaan (shudder fixx)
oulaistenliikenne.fi
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

dealer kirjoitti:Kannattaa vielä vaihtaa, lisäainetta sekaan (shudder fixx)


Vaihdoin öljyt ja laitoin tuota lisäainetta sekaan. Nyt loppu Jyrin. Onko tämä väliaikainen korjaus vai meneekö oikeasti tolla vain ?

Mitä olette mieltä jos ajan muutaman tuhannen kilsaa ja vaihdan taas öljyt niin saa suurinpiirtein ne kaikki vanhat öljyt sieltä pois. Jos laitan tuota lisäainetta silloin myös sekaan niin onko vaarallista ? Voiko sitä edes liikaa sinne laittaa ?
TuksuP
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 06.02.2022 16:48

Re: Vito 639 täristää

Viesti Kirjoittaja TuksuP »

Mulla tekee samaa ja kaveri kerto et on moottorinkumityynyistä et ne kannattaa tsekata...on kuulemma tyyppivika..varsinkin tos 120cdi:ssä..
Vastaa Viestiin