W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhautal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 25.10.2004 10:22

W211 farmarin ilmajousitus tyhjenee?

Viesti Kirjoittaja juhautal »

Hei

Autossa ilmeni ongelmia, kun perä on aamuisin matalalla. Eli näissä farkuissa on ilmajousitus vain takapäässä, joka menee jostain syystä tyhjäksi. Kompura kyllä pumppaa perän ylös pari minuttia käynnistyksen jälkeen. Perä ei kuitenkaan ole matallla joka aamu, eli vika taitaa liittyä venttiilien toimintaan. Minulla ei ole noista ilmajousista kokemusta eikä sen parempaa käsitystä.

Onkohan jollakin ollut vastaavia ongelmia ja mistähän vikaa voisi alkaa etsiä?

Juha
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Tästä ketjusta voisi olla apua:


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=



.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...mitään en mistään tiedä mutta eiköhän tuo ilmajousitus ole kaikissa kulmissa :twisted: ...farkussa on takana hydraulinen iskunvaimennus :twisted: ...liekö siitä kysymys :?:
Viimeksi muokannut cuuno, Su 22.03.2009 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Vielä kerran.

Viesti Kirjoittaja jami »

211 farmarissa on ilmajousius vakiona taka-akselilla jossa on automaattinen perän korkeuden säätö. Etuakselilla on normaali kierrejousi vakiona. Lisävaruste Airmatic tuo mukanaan ilmajouset joka nurkkaan ja kolmi asennoisen korkeussäädön. Säätö on vaihdekepin takapuolella. Omassa farkussani ei ole lisäilmasäiliötä(E220 vm-04)
Viimeksi muokannut jami, Pe 20.03.2009 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

cuuno kirjoitti::D ...mitään en mistään tiedä mutta eiköhän tuo ilmajousitus ole kaikissa kulmissa :twisted: ...farkussa on takana hydraulinen jousitus :twisted: ...liekö siitä kysymys :?:
Vanhaa tietoa, eikä siinä vanhassakaan hydraulinen jousitus ollut vaan hydraulisesti toteutettu tasonsäätö.
juppe66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 12.12.2008 19:03

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Mulla oli sama vika.Vein auton perjantaina 13.3.2009 korjattavaksi.
Vika oli ilmajousen säiliön juuressa oleva "natsa",mihin tulee letku kiinni.
Se oli hapettunut ja vuoto oli siellä.Joutuivat tiputtamaan koko perän alas , että saivat vaihdettua koko ilmajousi hoidon (ilmasäiliö ja ns.kumipalje kuulema tulevat samassa paketissa ).Tämä paketti maksoi
880e per puoli.
Pyysin vaihtamaan samalla kun perä on alhaalla molemmat puolet.Hintaa koko rempalle osineen tuli 2300e.(2x880+työ).
Elikkä ilmajousi systeemi on ihan perseestä.
Auto on w211 -03.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Paljonko on näitä tapauksia?

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Tuntuu että samanlaisia tapauksia jossa liitosnatsa on hapettunut ja vuotaa on enemmänkin. Olisi kiva saada vähän yhteenvetoa, kenellä on takajouset vaihdettu ko. syystä. Jos vaikka lähestyisi joukolla tehdasta kun kyseessä on aivan selkeästi väärin valittu materiaali ko. paikkaan.
Mikä pahinta, väittävät ettei mitään muutoksia ole tehty komponenttiin ja samaa p***aa tehdään vieläkin. Odotettavissa oleva käyttöikä on n. 3-4v ja muutaman tonnin remontti on taas edessä.

Tässä linkissä on valokuvia minun hapettumasta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
juppe66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 12.12.2008 19:03

Viesti Kirjoittaja juppe66 »

Juuri samannäköinen oli se mikä multa vaihdettiin.Pyysin saada irrotetut itselleni ja toinen näytti vähän paremman näköiseltä.
Mahtaakohan ton saada jotenkin korjattua?
Esim. hiekkapuhaltaa ja sen jälkeen täyttöhitsattua tai jotain muuta.
Sehän taitaa olla jonkinmoista alumiinia.
Vois ensikerralla kun menee n.2-3vuotta (arvio heh..heh)käyttää noi vanhat hyväksi.Säästäis 880e kappale.
Vielä sen verran , että kompura vaihdettiin n.1-2kk.sitten.Näitä kuulema menee aina sillointällöin.
Tavis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 27.01.2009 22:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tavis »

Vääntääkö joku mulle vielä rautalangasta: topiceissa menee vähän sekaisin tekniikat; joillakin on airmatic +ohjattava tasonsäädin ja toisilla vain w211-farkku-ilma-perä. Sanokaas nyt vielä, onko vakio farkku w211:ssa, jossa on ilmatasonsäätö ilman ’airmaticia’, noita hapettuvia ’natsoja’ vai ei? Ja onko ongelmia esiintynyt myös noissa perus-farkun tekniikoissa?
W211 E 270 CDI T manuaali -04
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

rautalanka omasta.

Viesti Kirjoittaja jami »

Kuten jo aikaisemmin sanoin omassa vakio farkussa(211 220cdi-vm04) ei ole taka ilmapalkeissa minkäänlaista lisäsäiliötä. On olemassa mahdollisuus että näitäkin on erilaisia, mutta puhun omasta farkusta. Ongelmia ei ainakaan vielä ole ollut. Autoon vaihdettiin alaheloja ja palje oli välillä irtaallaan. Tuo palje ei näköjään ole kunnolla kiinni yläpäästa, vain jollain muovinastalla, Toinen nimittäin irtosi asentajalla tukivartta paikalleen laittaessa. Kun alatukivarsi oli irti, paljetta heilutellessa oli noin puolen sentin klappi ylä-alasuunnassa. Eli palje on kunnolla kiinni alapäästä ja "muovinastan" varassa yläpäästä ja ilma puristaa sen näiden väliin. Aikaisemmissa topileissa oli puhetta farkun "kupinoista" montuissa, mielestäni ääni tulee noiden palkeiden yläpäästä ja on "ominaisuus".
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:cry: ...iskunvaimennusta tarkoitin :lol: ...tuota en muuten S211:stä tiennytkään :oops:
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Re: rautalanka omasta.

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

jami kirjoitti:Kuten jo aikaisemmin sanoin omassa vakio farkussa(211 220cdi-vm04) ei ole taka ilmapalkeissa minkäänlaista lisäsäiliötä. On olemassa mahdollisuus että näitäkin on erilaisia, mutta puhun omasta farkusta. Ongelmia ei ainakaan vielä ole ollut. Autoon vaihdettiin alaheloja ja palje oli välillä irtaallaan. Tuo palje ei näköjään ole kunnolla kiinni yläpäästa, vain jollain muovinastalla, Toinen nimittäin irtosi asentajalla tukivartta paikalleen laittaessa. Kun alatukivarsi oli irti, paljetta heilutellessa oli noin puolen sentin klappi ylä-alasuunnassa. Eli palje on kunnolla kiinni alapäästä ja "muovinastan" varassa yläpäästä ja ilma puristaa sen näiden väliin. Aikaisemmissa topileissa oli puhetta farkun "kupinoista" montuissa, mielestäni ääni tulee noiden palkeiden yläpäästä ja on "ominaisuus".
Täällä kaksi eri paljetta.

----- 2113200925 001 AIR SPRING REAR RIGHT
010 2113200725 001 AIR SPRING REAR LEFT
010 2113200825 001 AIR SPRING REAR RIGHT
010 2113200925 001 AIR SPRING REAR LEFT

Olisko toiset säiliöllä ja toiset sitten taas ei :?:
Osanumeroilla varmaan näkyis jostain....
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: rautalanka omasta.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jytäkkä kirjoitti: Täällä kaksi eri paljetta.

----- 2113200925 001 AIR SPRING REAR RIGHT
010 2113200725 001 AIR SPRING REAR LEFT
010 2113200825 001 AIR SPRING REAR RIGHT
010 2113200925 001 AIR SPRING REAR LEFT

Olisko toiset säiliöllä ja toiset sitten taas ei :?:
Osanumeroilla varmaan näkyis jostain....
Siis Detalin kuvat on vähän vanhat, S211 ei ole ollut EPC:ssä kaikin puolin kunnossa tuossa vaiheessa. Tuo 0925 osa on oikeasti se farkun palje josta puuttuu se lisäsäiliö (siis jos autossa ei ole Airmaticia).
miksuj
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 11.04.2010 16:53
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja miksuj »

itsellä kanssa sama ongelma alkuperäisen kysyjän kanssa. eli autossa ei ole lisäsäiliöitä ja ilman lämpötilalla ei ole vaikutusta tippuuko perä vai ei. eli voisko vika mahdollisesti olla niissä ventiileissä tai millanen systeemi nyt onkaan, mikä laskee palkeesta ilmaa pois kuormituksen keventyessä. eli niin sanotut ventiilit jäis välillä fuskaamaan. ja tietääkö kukaan mitä kautta se ilma sieltä palkeesta pois tulee kuorman kevetessä?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1828
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

miksuj kirjoitti:itsellä kanssa sama ongelma alkuperäisen kysyjän kanssa. eli autossa ei ole lisäsäiliöitä ja ilman lämpötilalla ei ole vaikutusta tippuuko perä vai ei. eli voisko vika mahdollisesti olla niissä ventiileissä tai millanen systeemi nyt onkaan, mikä laskee palkeesta ilmaa pois kuormituksen keventyessä. eli niin sanotut ventiilit jäis välillä fuskaamaan. ja tietääkö kukaan mitä kautta se ilma sieltä palkeesta pois tulee kuorman kevetessä?

Tässä koko hässäkkä::::

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf

Latailee oman aikansa ja sitten vetelet sivuja alas,jospa oisi apua. :wink:

Tuo säiliö (42) on vain airmatic autoissa.

Noissa venttiileissä on kuulemma vikoja,päästää ilmoja läpi omia aikojaan.
Laitappa tietoa ,jos onnistut vian korjaamaan. 8)


http://img.partscatalog.ru/MB/0/0F29F8E ... 468746.gif

12V
010 A 2113200725 AIR SPRING
REAR LEFT
010 A 2113200825 AIR SPRING
REAR RIGHT
020 A 2113200925 AIR SPRING
LEFT AND RIGHT
030 A 2113260600 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
Замена №: A 2113263500
030 A 2113263500 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
030 A 2113262300 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
Замена №: A 2113263800
030 A 2113262300 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
Замена №: A 2113263800
030 A 2113263800 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
030 A 2113263800 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
030 A 2113262200 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
Замена №: A 2113263700
030 A 2113263700 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
030 A 2113260600 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
Замена №: A 2113263500
030 A 2113263500 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
030 A 2113262100 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
Замена №: A 2113263600
030 A 2113262100 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
Замена №: A 2113263600
030 A 2113262100 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
Замена №: A 2113263600
030 A 2113263600 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT
030 A 2113263600 SHOCK ABSORBER
LEFT AND RIGHT



http://translate.google.fi/translate?hl ... hannel%3Ds
Viimeksi muokannut nautseri, Su 11.04.2010 22:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

nautseri kirjoitti: Tässä koko hässäkkä::::

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -13-02.pdf

Latailee oman aikansa ja sitten vetelet sivuja alas,jospa oisi apua. :wink:

Tuo säiliö (42) on vain airmatic autoissa.

Noissa venttiileissä on kuulemma vikoja,päästää ilmoja läpi omia aikojaan.
Laitappa tietoa ,jos onnistut vian korjaamaan. 8)
211:n Airmatic dokkaria joskus etsin tuolta koulutusdokkareista mutta en löytänyt. Sinulla on näköjään terävämmät silmät.

Tarkoititko 42:n sijasta 41p-säiliöitä?
r3333
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 29.01.2007 17:36

säiliön korjaus

Viesti Kirjoittaja r3333 »

juppe66 kirjoitti:Mulla oli sama vika.Vein auton perjantaina 13.3.2009 korjattavaksi.
Vika oli ilmajousen säiliön juuressa oleva "natsa",mihin tulee letku kiinni.
Se oli hapettunut ja vuoto oli siellä.Joutuivat tiputtamaan koko perän alas , että saivat vaihdettua koko ilmajousi hoidon (ilmasäiliö ja ns.kumipalje kuulema tulevat samassa paketissa ).Tämä paketti maksoi
880e per puoli.
Pyysin vaihtamaan samalla kun perä on alhaalla molemmat puolet.Hintaa koko rempalle osineen tuli 2300e.(2x880+työ).
Elikkä ilmajousi systeemi on ihan perseestä.
Auto on w211 -03.
Kuulin eräältä yksityiseltä Mb-korjaamolta, että ovat eräässä moottorihiomossa korjanneet säiliöitä. Luulisin ,että tämä letkun lähtö tehdään uusiksi. Tuntuu hullulta , että pitää ostaa koko paketti, jos kumipalje on aivan ehjä. Tuskin korjaus maksaa murto-osaa tuosta 880 eurosta.
RP
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: säiliön korjaus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

r3333 kirjoitti: Kuulin eräältä yksityiseltä Mb-korjaamolta, että ovat eräässä moottorihiomossa korjanneet säiliöitä. Luulisin ,että tämä letkun lähtö tehdään uusiksi. Tuntuu hullulta , että pitää ostaa koko paketti, jos kumipalje on aivan ehjä. Tuskin korjaus maksaa murto-osaa tuosta 880 eurosta.
Vikaantuu ne muutkin paikat eli sen Airmatic lisäsäiliön korjauksella ei tuplata käyttöaikaa, välttämättä mutta kyllä se purkki silti saisi olla erillinen varaosa. Olisko niin että noita menee pelkästään pohjoisen suolasuihkussa eikä MB siksi ole viitsinyt tehdä purkista erillistä varaosaa.

vähän sama on se jousen suojapalje. Tietenkin sisäpalje saattaa olla kärsinyt jos suojapalkeessa on vikaa mutta kuitenkin 220:een saa suojapalkeen erikseen mutta 211:een ei saa. Suojapalkeen vaihtaminen vaan on jo isompi homma kuin tuon takajousituksen lisäsäiliön vaihtaminen.
E55AMG
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: To 18.02.2010 14:27

Viesti Kirjoittaja E55AMG »

Tommoset uudet palkeet kun heittää alle kannattaa se säiliön ja letkun liitos suojata vaikkava wurthin liima tiiviste massalla. Se on aika tiukkaa tavaraa ja tarttuu todella sitkeesti ei sinne ainakaan suolat ja paskat pääse alumiiniin käsiksi.

Se kestää säätä ja loskaa.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: säiliön korjaus

Viesti Kirjoittaja pekkali »

DBFI kirjoitti:
Vikaantuu ne muutkin paikat eli sen Airmatic lisäsäiliön korjauksella ei tuplata käyttöaikaa, välttämättä mutta kyllä se purkki silti saisi olla erillinen varaosa. Olisko niin että noita menee pelkästään pohjoisen suolasuihkussa eikä MB siksi ole viitsinyt tehdä purkista erillistä varaosaa.
Saisi tietysti olla erillinen varaosa, mutta ydinasia minusta tässä on että se alumiinisäiliö ei saisi tämän hintaluokan autossa syöpyä puhki alle neljässä vuodessa.
Itse asiassa se säiliö pysyy moitteettomassa kunnossa, mutta se natsa häviää pulverina taivaan tuuliin.
KYSEESSÄ ON ILMISELVÄ SUUNNITTELUVIRHE!
Valittu materiaali letkunatsassa on eri metallia kuin säiliö ja materiaalivalinta on aivan virheellinen.

Vehossa näyttäessäni autoa ja tiedustellessani suunnitteluvirheeseen nojaten vastaantuloa korjauksessa, asentaja tuumasi, että säiliötä ei saa irroittaa letkusta. Säiliön kanssa asentaminen on aika hankalaa, ja olivat irroittaneet säiliön asennuksen ajaksi ja liittäneet letkun sitten säiliöön. Sanoi, että jokainen näin asennettu jousi vuoti myöhemmin. Kukakohan mahtoi maksaa korjaukset... ;-) Letkukara on aikalailla samantapainen kuin pushlock letkuliitin ja letku vioittuu irroitettaessa säiliön letkukarasta. Oikea tapa olisi varmaankin vaihtaa aina säiliö ja letku yhtä aikaa. -Jos niitä saisi varaosana.

Tuossa vielä kertaalleen surullisia kuvia omista airmaticeista:
http://pe-li.fi/mb/

Mitä käsität pohjoisen suolasuihkuilla? Minun autoni on aika tavalla keskeltä Saksaa ja vika oli jo ostaessani sen reilu 3v ikäisenä.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
ErausP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 08.01.2010 20:40

S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja ErausP »

Mikä on sitten kompuran normaali käyntiväli?
Mulla auto turisee aamulla kun lähdetään ja päivälläkin se joskus kompuraa pyörittää useamapaan kertaan.
En kyllä ole huomannut, että perä olisi alaalla.
Airmaticcia ei ole.
masa62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 17.03.2010 22:28
Paikkakunta: Loppi.Kivijärvi.Perho

Hyvät kuvat!

Viesti Kirjoittaja masa62 »

"Tuossa vielä kertaalleen surullisia kuvia omista airmaticeista: "

Kiitos hyvistä kuvista. Varmasti monelle apua kun näkee, ettei ole samoja palikoita omassa, kuten ei munkaan autossa.
Nykyinen:S211 E 320 CDI -04
Ex:t
w124 200D-86
w115 220D-74
w115 200D-76
w123 240D A -78
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ErausP kirjoitti:Mikä on sitten kompuran normaali käyntiväli?
Mulla auto turisee aamulla kun lähdetään ja päivälläkin se joskus kompuraa pyörittää useamapaan kertaan.
En kyllä ole huomannut, että perä olisi alaalla.
Airmaticcia ei ole.
En osaa sanoa mikä olisi normaali käyntiväli mutta tuo kuulostaa kyllä siltä että autossa on vuoto jossain kohdassa.
ErausP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 08.01.2010 20:40

Re: S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja ErausP »

DBFI kirjoitti:
ErausP kirjoitti:Mikä on sitten kompuran normaali käyntiväli?
Mulla auto turisee aamulla kun lähdetään ja päivälläkin se joskus kompuraa pyörittää useamapaan kertaan.
En kyllä ole huomannut, että perä olisi alaalla.
Airmaticcia ei ole.
En osaa sanoa mikä olisi normaali käyntiväli mutta tuo kuulostaa kyllä siltä että autossa on vuoto jossain kohdassa.
Näin arvelinkin. Onko Normi S211:ssä sitten oikeastaan muuta vuotokohtamahdollisuutta kuin kompuranliitos tai ilmapalkeidenliitos?
Oletetaan, että letku siitä väliltä on ehjä.

Onko muuten siinä letkussa välillä liitoksia?

Saksassa oli suht. edullisesti noita ilmapalkeita, vajaa 700e pari ja Bilsteinin tekemiä.

Tosin en niitä osta, ennenkuin vuotokohta löytyy.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja pekkali »

ErausP kirjoitti:Mikä on sitten kompuran normaali käyntiväli?
Mulla auto turisee aamulla kun lähdetään ja päivälläkin se joskus kompuraa pyörittää useamapaan kertaan.
.
Oletko varma, että kyseessä on kompura?
Minulla ei ainakaan ajossa erota kompuran käyntiä, edes moottorin käydessä ei kuule eikä tunne.

Ettet sotke sähköjarrujen pumpun kanssa? -Sen käynnin huomaa kyllä.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
masa62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 17.03.2010 22:28
Paikkakunta: Loppi.Kivijärvi.Perho

Re: S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja masa62 »

pekkali kirjoitti:
ErausP kirjoitti:Mikä on sitten kompuran normaali käyntiväli?
Mulla auto turisee aamulla kun lähdetään ja päivälläkin se joskus kompuraa pyörittää useamapaan kertaan.
.
Oletko varma, että kyseessä on kompura?
Minulla ei ainakaan ajossa erota kompuran käyntiä, edes moottorin käydessä ei kuule eikä tunne.

Ettet sotke sähköjarrujen pumpun kanssa? -Sen käynnin huomaa kyllä.
Tuopahan, kun painan kaken napista ovet auki, joskus alkaa kompura käymään auton keulassa ja farkku nostaa perseensä oikeaan korkeuteen vaikkei olis alas asti vielä tippunutkaan. Lieneekö tio kompura "samaa" mallia ku minkä oon pitänyt yleensä mukana että saan täytettyä renkaan esim. mökillä ku siellä on pari kertaa ollut rengas tyhjänä ja tontti prkl pehmeänä niin ettei tunkin alle saa mitään ja tunkit on kans ihan persiestä, eihän noilla voi kukaan mitään oikeesti tienpäällä touhuta :D
Niin, ja mun autossa ei oo vielä sitä airmaticia, vaan tuo autom.tasonsäätö peräosassa.
Nykyinen:S211 E 320 CDI -04
Ex:t
w124 200D-86
w115 220D-74
w115 200D-76
w123 240D A -78
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pekkali kirjoitti: Oletko varma, että kyseessä on kompura?
Minulla ei ainakaan ajossa erota kompuran käyntiä, edes moottorin käydessä ei kuule eikä tunne.

Ettet sotke sähköjarrujen pumpun kanssa? -Sen käynnin huomaa kyllä.
Hyvä pointti. Sähköjarrut hörähtää käyntiin useammin ovia avatessa. Tasonsäätö yleensä vain pihahtelee kun painesäiliössä riittää painetta säätelyyn ilman kompuran käynnistystäkin.

Jarruja polkemalla saa SBC-pumpun käyntiin jos haluaa testailla minkälaista ääntä se pitää. Jousituksen kompuraa ei taida helposti saadakaan käyntiin jos ei ole Airmaticin nappuloita joilla voisi pumpata autoa ylös ja alas niin että painesäiliö tyhjenee.

Joka tapauksessa SBC-jarrujen pumppu on helppo kuulla kun taas jousituksen kompressoria ei helposti huomaa.
ErausP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 08.01.2010 20:40

Re: S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja ErausP »

DBFI kirjoitti:
pekkali kirjoitti: Oletko varma, että kyseessä on kompura?
Minulla ei ainakaan ajossa erota kompuran käyntiä, edes moottorin käydessä ei kuule eikä tunne.

Ettet sotke sähköjarrujen pumpun kanssa? -Sen käynnin huomaa kyllä.
Hyvä pointti. Sähköjarrut hörähtää käyntiin useammin ovia avatessa. Tasonsäätö yleensä vain pihahtelee kun painesäiliössä riittää painetta säätelyyn ilman kompuran käynnistystäkin.

Jarruja polkemalla saa SBC-pumpun käyntiin jos haluaa testailla minkälaista ääntä se pitää. Jousituksen kompuraa ei taida helposti saadakaan käyntiin jos ei ole Airmaticin nappuloita joilla voisi pumpata autoa ylös ja alas niin että painesäiliö tyhjenee.

Joka tapauksessa SBC-jarrujen pumppu on helppo kuulla kun taas jousituksen kompressoria ei helposti huomaa.
Jaa-a. Nyt kun sanoitte, niin en ole aivan varma.
Mielestäni perä ei kyllä laskeudu alas.
Täytyy vähän mittailla aamuisin, että mikä on renkaan ja lokasuojan väli, ennen ja jälkeen hurinaa.

Tarkoitatteko SBC-pumpun käyntiäänellä nyt sitä "rutinaa" jonka jarrut pitää kun auto niitä tarkastalee?

Mikäli olen käsittänyt oikein niin S211 tsekkaa jarrujen toiminnan aina silloin tällöin?!?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ErausP kirjoitti: Tarkoitatteko SBC-pumpun käyntiäänellä nyt sitä "rutinaa" jonka jarrut pitää kun auto niitä tarkastalee?

Mikäli olen käsittänyt oikein niin S211 tsekkaa jarrujen toiminnan aina silloin tällöin?!?
Auto kyllä ajaa jarrupaloista tyhjät pois (siis etäisyys jarrulevyihin) ja kuivaa ajoittain sateella mutta ei noita varmaan korvalla kuule? Silloin tällöin pumppu täyttää painesäiliön ja tuon kuulee. Tämä tapahtuu usein liikkeelle lähdössä (oven avauksesta) ja ajon aikana tarpeen mukaan.
ErausP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 08.01.2010 20:40

Re: S211 E320 -03 Kompuran käyntiväli

Viesti Kirjoittaja ErausP »

DBFI kirjoitti: Auto kyllä ajaa jarrupaloista tyhjät pois (siis etäisyys jarrulevyihin) ja kuivaa ajoittain sateella mutta ei noita varmaan korvalla kuule? Silloin tällöin pumppu täyttää painesäiliön ja tuon kuulee. Tämä tapahtuu usein liikkeelle lähdössä (oven avauksesta) ja ajon aikana tarpeen mukaan.
Joo, se oli sittenkin jarrujen pumppu joka turisee.
Olipa hyvä, etten tilannut ilmapalkeita heti ensimmäisenä :wink:

Eli, paineilmasysteemin vuotamista ei havaitse muutoin kuin perän laskeutumisena?

Onko paineilmakompuran ääni sitten selkeesti erilainen kuin jarrupumpun ääni?
Vastaa Viestiin