lämmöt nousee tyhjäkäynnillä!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

lämmöt nousee tyhjäkäynnillä!!!

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Eli viisaammilta kaivattas taas apua.Lämmöt nousee tappiin asti parin minuutin tyhjäkäynnillä ja heti kun lähtee liikkeelle niin alkaa laskeen 80 paikkeille.Mikä mahtaa olla vikana? Mun mielestä ropelli pyörii aika hitaasti ainakin tyhjäkäynnillä. Kyseessä siis 91' 230 bensa vehje.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Varmaanki on se flektin visko paskana. Eli se propellin keskusosa, joka sitä propellia pyörittää.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Mistäs sen näkee et onko paskana?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

PsyComa kirjoitti:Mistäs sen näkee et onko paskana?
Siitä että Lämmöt nousee tappiin asti parin minuutin tyhjäkäynnillä :wink:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Neloskoneissa on flektillä magneettikytkin, joten anturi voi olla viallinen.

Lisää juttua esim. tuolla:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=21970
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mikä lukema on tappiin asti?Mulla kans 230e ja flekti lähtee päälle noin 100 astetta.Ja toinen kysymys että käykö se ajon jälkeen tuota tyhjäkäyntiä vai kylmällä koneellä esim aamun eka käynnistyksellä?
Mulla oli tuo flektin anturi paskana ja ostin muistaakseni punaisen anturin ja minun mielestä tuon kytkeytymis aste on liian korkea.Jos ostat anturin kotso mikä on tuo arvo.Se sais olla joku esim. 95astetta omasta mielestäni.
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

sama vika täällä! mutta missä se anturi sijaitsee?
C36
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se anturi on koneen etu päässä vena kopan vieressä ensimmäinen anturi,siihen tulee kaks johtoa samasta liittimestä ,vieressä on alipaine kytkin ,ja näiden jälkeen on ruiskulle menevä tieto jossa kaksi erillistä johtoa ,väri vihreä.Voit kokeilla fletkin toiminnan kun yhdistät johdolla tuon eka(punainen)pistokkeen johdot.Tällaine n on mulla mutta saattaa olla malli kohtaisia eroja vuosimallista ja koneesta riippuen ,siis tämä 230e ja -89
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Anturi löytyy siitä termarin takaa kannesta,jos 230e niin pitäis olla se
punainen renggas siinä merkkinä,johto kaksinapainen.

Testaus on helppo ota anturin johto irti ja virta päälle,laita klemmarilla tms piuhan navat yhteen jos kuuluu flektiltä mangneetin veto ääni,naksahdus pitäs tällöin olla se ainakin ok!?

Anturin voi tietty mitata myös..

T.Jaakko.P
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Yleinen vaiva,ei tosin pitäis tappiin asti nousta.Ei ole vaaraa/haittaa jos käy normaalia lämpöisempänä,kunhan ei punaiselle mene.Itse taiteilin aikanaan kytkimen kajuuttaan mistä sai tuulettimen päälle halutessaaan,jos alkoi siis kaupunkiajossa huolestuttamaan lämmönnousu.Tuuletin menee tosiaan päälle korkeammassa lämmössä kuin usein oletetaan,ja helposti kuvittelee ettei toimi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

jos anturi on ehjä niin flekti tais kytkeytyä päälle kun lämpöviisari oli pikkasen yli 100
edesmennyt
W201
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Ei ymmärrä vieläkään???

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Siis olin ajelemassa kaupungilla ja hain grilliltä safkaa ja odotellessa vuoroa jotain (5min.tyhjäkäyntiä) niin alko lämmöt nousee ja nousi tosiaan ihan maksimiin eli 120.Heti kun pääsin siitä pikatielle niin laski sinne 80 paikkeille ja tänään huomasin tossa kaupunki ruuhkassa pörrätessä et lämmöt seilaa 80-90 välillä ja viisari väpättää välillä omituisesti.Musta ropelli pyörii hirveen hitaasti ainakin tyhjäkäynnillä vai kuuluuko sen edes sillon pyöriä? Ei viittisi keittää konetta :lol: Onko miten paha tuo jos pääsee nuo lämmöt nouseen tonne maksimiin? Kuinka helposti rikkoo jotain? Eipä oo ollu volvon kanssa lämpöongelmia :wink: Ja tuli pari päivää sit ostettua tuo mese ja heti alko oireilee :oops:
mikklotj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 28.02.2008 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mikklotj »

Ari kirjoitti:Yleinen vaiva,ei tosin pitäis tappiin asti nousta.Ei ole vaaraa/haittaa jos käy normaalia lämpöisempänä,kunhan ei punaiselle mene.Itse taiteilin aikanaan kytkimen kajuuttaan mistä sai tuulettimen päälle halutessaaan,jos alkoi siis kaupunkiajossa huolestuttamaan lämmönnousu.Tuuletin menee tosiaan päälle korkeammassa lämmössä kuin usein oletetaan,ja helposti kuvittelee ettei toimi.
Itellä juuri tällainen ratkaisu väliaikaisesti.
C36
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jep,käy varaosaliikkeestä tuo flektinanturi.Maksaa noin parikymppiä,ja ota mielellään alle 100 asteinen.Älä käyttele tyhjäkäynnillä sitä parkissa,palaa kans pahvi.Äläkä panikoi tuost kyllä se auto on jopa parempi kuin volvo.
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Meinaakko et mieluummin väsää tollasen kun ettii vian ja oikeesti korjaa???
Siis ne lämmöt oikeesti nousee sinne punaselle ja pysyy siellä niin kauan kun lähtee ajamaan.
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Ni onko se varma et vika on tossa anturissa? Ei sattus oleen kuvaa tai linkkiä kyseisestä osasta kun tampio kertta olen.Koitin ettiä sitä eikkä nyt tainnu ihan löytyä :oops:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos epäilet niin kytke ne liittimen piuhat toisiinsa hyppy johdolla tai käytä tyhjäkäynnillä niin pitkään että on tuo noin105 astetta.Ja jos lämpöjä nostamalla ei pyöri niin kokeile hyppy johdolla =anturivika.Et tarvitse mitään sähkökaaviota tee näin ja olet perillä.Niin minäkin.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Helppohan tuo on kokeilla, että lähteekö puhaltimet pyörimään - ja se on tehtävä aivan TOISENA! Ota sensorilta töpseli irti ja yhdistä piuhan päät. Jos puhallin ei pyöri hulluna, niin releet ja niillä olevat sulakkeet on katsottava. Ne sulakkeet katso ENSIMMÄISENÄ. Löytynevät sulakerasian kannen alta erillisen kotelon alta piilosta, niin kuin ne releetkin ilmeisesti sinun mallissasi.


Onkohan se tuossa se anturi?


Kuva

Ja tuon näköinen irrotettuna kenties?

Kuva


Siihen anturille voisi laittaa lisävastuksen, niin lähtisi pyörimään ne flektit alemmalla lämpötilalla. Ohessa sellainen on asennettuna.

Kuva
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Niin ja sitten se jäähdyttimen / syylarin korkki - onko kunnossa? Onko vesivaikeuksia ollut; "haihtuuko" vettä syyläristä? Oletko lisännyt vimeisen 2 kk aikana vettä syylariin?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Otapa rukkasella kiinni varovasti siitä pyörivästä flektistä - saako sen kädellä pidettyä paikallaan? Jos saa, niin vika on sulakkeissa / releissä mitä ilmeisimmin - ne eivät syötä sähköä flektille.

Onko sinulla ilmastointi? Toinen flekti ei lähde vasta kuin korkeilla lämmöillä päälle paitsi lähtee heti kun laitat ilmastoinnin päälle. Käyttäytyykö näin?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
ronimä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 16.03.2006 21:34

Viesti Kirjoittaja ronimä »

mulla 300s -86 eikä siinäkää lähäre sähköletti pyöriin vaikka mittari nousee punasen rajalle mistä siitä löytyy tuo anturi?
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

No kylläpä oon lisänny vettäkin litran parin päivän aikana.Eikä oo ilmastointia.Täytyy huomen koittaa tota piuha-hommaa jos vaikka selkiäs jotai 8)
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jaa, että vettäkin katoaa? Oliskohan se jäähdyttimen korkki vetänyt viimeiset? MIstä kautta vesi tulee ulos?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Enpä osaa sanoa :P Kun tein kaupat ni katoin että on vettä max rajoille asti ja oon nyt pari päivää ajellu ja saanut lisätä litran verran.Enpä oo huomannu missään märkää eikä p-paikalla lammikkoa ole.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kansi halki tai ainakin pahvi entinen... noista oireista päätellen...
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Ja vaikka se vesi korkista tulis ulos ni eikai se tota lämpöjen nousua tee???
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Älkää nyt saakeli pelotelko uutta mersun omistajaa :evil:
Mistäs sen nyt sit saan selville et onko kansi entinen?`Ja mitäs se ny sit meinaa jos on? Oliko meikäläisen mesuilut nyt sitten siinä?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

PsyComa kirjoitti:Älkää nyt saakeli pelotelko uutta mersun omistajaa :evil:
Mistäs sen nyt sit saan selville et onko kansi entinen?`Ja mitäs se ny sit meinaa jos on? Oliko meikäläisen mesuilut nyt sitten siinä?
ei noihin pitäis kalliit osat olla...

jäähdytinjärjestelmän painetesti kannattaa varman käydä tekemässä :roll: yksinkertaisin keino tutkia kansipahvi/kansi vikaa taitaa olla, kun tutkii tuleeko kuplia järjestelmään moottorin käydessä...
Avatar
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 01.05.2009 23:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skeletor »

kuplia mihin?
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 742
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Otapa kädellä kiinni vesipumpun siipipyörästä ja heiluttele sitä - tuntuuko minkäänlaista välystä, vai onko jämäkkä ja ilman mitään välystä? Jos on pienikään välys, niin vesipumppu on vahdettava - vedet valuu sieltä kautta ulos.

Jos syylarin korkki on väljä, ei se nosta paineita riittävästi ja vesi kiehahtaa 100 asteessa ulos syylärin korkista.

Jos siitä korkin juuresta lähtee ohut ylivirtausputki sinne syylärin sivulle, niin kokeile viritellä sinne vaikka tyhjä kaljatölkki. Aja kone kuumaksi ja katso tuliko nestettä. Ei saisi tulla, jos korkki on ehjä.

Toisaalta voisit kokeilla sellaisenkin, että kun vesiletkut eivät ole käsin puristettaess paineesta kovana ja kone on viileä; laita kone käyntiin ja kokeile ampuiko rikkinäisen kannantiivisteen kautta paineet vesitilaan - eli muuttuiko letkut kovaksi heti, vaikka kone ei edes lämmennyt. Silloin on ainakin kansipahvi tai kansi viallinen.
Viimeksi muokannut Chili, La 02.05.2009 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Vastaa Viestiin