W210: Ratin akselin rintapellin läpiviennin suojakumi rikki

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pako
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 24.03.2009 13:58

W210: Ratin akselin rintapellin läpiviennin suojakumi rikki

Viesti Kirjoittaja Pako »

Huomasin vaan tuossa yks päivä kun ihmettelin, että mitenkäs moottorin ääni kuuluu kabiiniin niin hyvin. Purin ratin alta panelointeja pois ja huomasin, että ohjauspyörän akselin läpiviennin kumpalje oli rikki ja painunut konehuoneen puolelle.

Mites tällainen korjataan? Mistä osat?
Pystyykö itse kikkailemaan?

Kiitos etukäteen!
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ostat vaan uuden kumin... Tohon on sitten kahta erilaista kumia faceliftattuun Väykkyyn. Uusi huoltotiedotteen mukainen ja vanha yksiosainen halpiskumi (jota Veho edelleen myy "vanhan varaston pois", vaikka se kumi on viallinen). Se uus kumi on kyllä sikäli paskempi, että päästää ehkä enemmän ääntä moottoritilasta kuin vanha, että paskoja molemmat...
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Vaihoin sen pari vuotta sitten samoista syistä. Mulla oli imusarja pois niin yläkautta vaihoin, mutta saattaa olla alakautta jopa helpompi. Yksi ruuvi auki sen kumin kohdilta jolloin saa "ohjausakselin poikki" ja kumin veks. Uusi paikalle ja hommeli kasaan, ruuvi kiinni ja sieltä jalkatilasta vielä tais joutua viimestelemään kunnolla sen kumin sisäosan kiinni. Ei ollu paha homma eikä osakaan tainnu ihmeitä maksaa (10-20 e muistaakseni).
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kumeja on tosiaan erilaisia, olikohan niin että parametriseen ohjaukseen erilainen kuin normaaliin. Ja sitten vielä faceliftiin/vanhempaan omat kumit. Kaksiosaisen ainakin KL:än kautta sai...

Alakautta tosiaan helppo vaihtaa, ei tarvitse ottaa kuin laatikon alta suojamuovi irti. Ja tietty se rattiakselin liitoksen pultti :D
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Parametrisellä ohjauksella olevaan faceliftiin uusi epäsymmetrinen kumi 2104621096 maksoi ~30 € KL:stä (tilasivat Saksasta) ja vanha susimallinen 2104620196 symmetrinen kumi 20 €. Noi menee helposti sekaisin, koska ainoastaan nolla ja ykkönen vaihtaa paikkaansa varaosanumerossa.

PS. Klüberin rasva maksaa 30 € / 50 grammaa. Ja ei auttanut kitinään. Kitinä johtui ohjaustehostimen öljyistä... Tai ainakin katosi kun öljyt vaihdettiin + symmetrisen kumin tilalle epäsymmetrinen. Samalla ruiskittiin öljyä jokaiseen maholliseen paikkaan, myös teflonrasvaa ratin kehälle.

Nitinästä on huoltotiedote joka esittää vaihtamaan ohjausakselin alapään kumisuojuksen toisenlaiseen, epäsymmetriseen (2104621096) ja käyttämään siihen erilaista rasvaa (001989845110 KLÜBER ISOFLEX TOBAS NCA 152), jotta ei vikisis missään olosuhteissa.

Tässä huoltotiedote

-------------------------

- Hankaavaa/kitisevää ääntä ohjausliikkeen aikana -
Aihenumero
GI46.10-P-004649
Versio
2
Rakenneryhmä
46.10 Construction-group not available in requested language!
Päiväys
02.10.2008
Koskee
Malli 210.### #X numerosta 034000 alkaen numeroon 053207 saakka
Muutoksen syy
Rakennemalli päivitetty

Valitus

Hankaavaa/kitisevää ääntä ohjausliikkeen aikana

Syy

Epäedulliset kitkaolosuhteet ohjausakselin alapään kumisuojuksessa

Aputoimenpide

1 Irrota, vaihda ja asenna kumisuojus.

Käytä muutettua kumisuojusta (epäsymmetrinen) ja toista rasvaa.


Liitteet
Kohdistus

Tiedosto

Nimi
Aputoimenpide P46.10-2227-01.jpg P46.10-2227-01 Kumisuojuksen asento Kumisuojuksen nokan pitää osoittaa tapin suuntaan.

WIS-viitteet
Dokumentin numero

Otsikko

Huomautus

Kohdistus
AF46.10-P-1130AG WIS-viite Valitus

Oireet
Oire
Alusta / Ohjauslaitteisto / Ohjauksen ääni / hankaavaa ääntä / kitinää

Varaosat
Varaosanro

Nimi

Määrä/lukumäärä

Huomautus

EPC

Vieras
001989845110 Rasva, KLÜBER ISOFLEX TOBAS NCA 152 1 X
2104621096 Ohjausakselin alapään kumisuojus 1 X

Työvaihenumerot/vaurionumerot
Työv.nro

Aika

Vaurionumero

Huomautus
Työvaiheteksti
4620336

Voimassaolot
Auto

Moottori

Vaihteisto

Laitteisto (1)

Laitteisto (2)

Laitteisto (3)
E-sarja 210 * * * * *

-------------------------
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

PS. Edellinen huoltotiedote on ihan täyttä potaskaa. Tuo kallis rasva on paskaa ja tuo huoltotiedotteen uuden kumin varaosanumerolla tulee ihan paska kumi..
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

:P
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Eli kävi siis niin, että kumia vaihdeltiin monet kerrat ja hyvää ei tullut millään ja rasvakaan ei auttanut kumin vonkumiseen, vaikka lopulta sinne kumin juureen puristettiin koko tuubi sitä 30 € / 50 grammaa maksavaa rasvaa. Sen jälkeen pistin tuohon huonoon kumiin silikoonia niin vonkuminen rattia käännettäessä loppu (että semmoset erikoisrasvat), mutta konemetelit tuli silti ohjaamoon huonon kumin takia. Sen jälkeen ajelin pari kk ja kyllästyin ja korjautin tuohon OIKEAN (ihan KL-varaosista tilttiratille) kumin (ja vanha oli vieläpä ylösalaisin asennettu toisessa huoltopaikassa, lisäksi oli iso reikä auton pohjasta päin ratin akselin suunnassa katseltaessa). Sen jälkeen on ollut kunnossa... On se taas mukava kun ei rattia kääntäessä moottorin meteli isone ja pienene, liikenneympyrät oli pahimpia...
Vastaa Viestiin