Huomasin vaan tuossa yks päivä kun ihmettelin, että mitenkäs moottorin ääni kuuluu kabiiniin niin hyvin. Purin ratin alta panelointeja pois ja huomasin, että ohjauspyörän akselin läpiviennin kumpalje oli rikki ja painunut konehuoneen puolelle.
Mites tällainen korjataan? Mistä osat?
Pystyykö itse kikkailemaan?
Kiitos etukäteen!
W210: Ratin akselin rintapellin läpiviennin suojakumi rikki
Ostat vaan uuden kumin... Tohon on sitten kahta erilaista kumia faceliftattuun Väykkyyn. Uusi huoltotiedotteen mukainen ja vanha yksiosainen halpiskumi (jota Veho edelleen myy "vanhan varaston pois", vaikka se kumi on viallinen). Se uus kumi on kyllä sikäli paskempi, että päästää ehkä enemmän ääntä moottoritilasta kuin vanha, että paskoja molemmat...
Vaihoin sen pari vuotta sitten samoista syistä. Mulla oli imusarja pois niin yläkautta vaihoin, mutta saattaa olla alakautta jopa helpompi. Yksi ruuvi auki sen kumin kohdilta jolloin saa "ohjausakselin poikki" ja kumin veks. Uusi paikalle ja hommeli kasaan, ruuvi kiinni ja sieltä jalkatilasta vielä tais joutua viimestelemään kunnolla sen kumin sisäosan kiinni. Ei ollu paha homma eikä osakaan tainnu ihmeitä maksaa (10-20 e muistaakseni).
E300 TDT -98
E200D aut. -94
E200D aut. -94
Kumeja on tosiaan erilaisia, olikohan niin että parametriseen ohjaukseen erilainen kuin normaaliin. Ja sitten vielä faceliftiin/vanhempaan omat kumit. Kaksiosaisen ainakin KL:än kautta sai...
Alakautta tosiaan helppo vaihtaa, ei tarvitse ottaa kuin laatikon alta suojamuovi irti. Ja tietty se rattiakselin liitoksen pultti
Alakautta tosiaan helppo vaihtaa, ei tarvitse ottaa kuin laatikon alta suojamuovi irti. Ja tietty se rattiakselin liitoksen pultti

Parametrisellä ohjauksella olevaan faceliftiin uusi epäsymmetrinen kumi 2104621096 maksoi ~30 € KL:stä (tilasivat Saksasta) ja vanha susimallinen 2104620196 symmetrinen kumi 20 €. Noi menee helposti sekaisin, koska ainoastaan nolla ja ykkönen vaihtaa paikkaansa varaosanumerossa.
PS. Klüberin rasva maksaa 30 € / 50 grammaa. Ja ei auttanut kitinään. Kitinä johtui ohjaustehostimen öljyistä... Tai ainakin katosi kun öljyt vaihdettiin + symmetrisen kumin tilalle epäsymmetrinen. Samalla ruiskittiin öljyä jokaiseen maholliseen paikkaan, myös teflonrasvaa ratin kehälle.
Nitinästä on huoltotiedote joka esittää vaihtamaan ohjausakselin alapään kumisuojuksen toisenlaiseen, epäsymmetriseen (2104621096) ja käyttämään siihen erilaista rasvaa (001989845110 KLÜBER ISOFLEX TOBAS NCA 152), jotta ei vikisis missään olosuhteissa.
Tässä huoltotiedote
-------------------------
- Hankaavaa/kitisevää ääntä ohjausliikkeen aikana -
Aihenumero
GI46.10-P-004649
Versio
2
Rakenneryhmä
46.10 Construction-group not available in requested language!
Päiväys
02.10.2008
Koskee
Malli 210.### #X numerosta 034000 alkaen numeroon 053207 saakka
Muutoksen syy
Rakennemalli päivitetty
Valitus
Hankaavaa/kitisevää ääntä ohjausliikkeen aikana
Syy
Epäedulliset kitkaolosuhteet ohjausakselin alapään kumisuojuksessa
Aputoimenpide
1 Irrota, vaihda ja asenna kumisuojus.
Käytä muutettua kumisuojusta (epäsymmetrinen) ja toista rasvaa.
Liitteet
Kohdistus
Tiedosto
Nimi
Aputoimenpide P46.10-2227-01.jpg P46.10-2227-01 Kumisuojuksen asento Kumisuojuksen nokan pitää osoittaa tapin suuntaan.
WIS-viitteet
Dokumentin numero
Otsikko
Huomautus
Kohdistus
AF46.10-P-1130AG WIS-viite Valitus
Oireet
Oire
Alusta / Ohjauslaitteisto / Ohjauksen ääni / hankaavaa ääntä / kitinää
Varaosat
Varaosanro
Nimi
Määrä/lukumäärä
Huomautus
EPC
Vieras
001989845110 Rasva, KLÜBER ISOFLEX TOBAS NCA 152 1 X
2104621096 Ohjausakselin alapään kumisuojus 1 X
Työvaihenumerot/vaurionumerot
Työv.nro
Aika
Vaurionumero
Huomautus
Työvaiheteksti
4620336
Voimassaolot
Auto
Moottori
Vaihteisto
Laitteisto (1)
Laitteisto (2)
Laitteisto (3)
E-sarja 210 * * * * *
-------------------------
PS. Klüberin rasva maksaa 30 € / 50 grammaa. Ja ei auttanut kitinään. Kitinä johtui ohjaustehostimen öljyistä... Tai ainakin katosi kun öljyt vaihdettiin + symmetrisen kumin tilalle epäsymmetrinen. Samalla ruiskittiin öljyä jokaiseen maholliseen paikkaan, myös teflonrasvaa ratin kehälle.
Nitinästä on huoltotiedote joka esittää vaihtamaan ohjausakselin alapään kumisuojuksen toisenlaiseen, epäsymmetriseen (2104621096) ja käyttämään siihen erilaista rasvaa (001989845110 KLÜBER ISOFLEX TOBAS NCA 152), jotta ei vikisis missään olosuhteissa.
Tässä huoltotiedote
-------------------------
- Hankaavaa/kitisevää ääntä ohjausliikkeen aikana -
Aihenumero
GI46.10-P-004649
Versio
2
Rakenneryhmä
46.10 Construction-group not available in requested language!
Päiväys
02.10.2008
Koskee
Malli 210.### #X numerosta 034000 alkaen numeroon 053207 saakka
Muutoksen syy
Rakennemalli päivitetty
Valitus
Hankaavaa/kitisevää ääntä ohjausliikkeen aikana
Syy
Epäedulliset kitkaolosuhteet ohjausakselin alapään kumisuojuksessa
Aputoimenpide
1 Irrota, vaihda ja asenna kumisuojus.
Käytä muutettua kumisuojusta (epäsymmetrinen) ja toista rasvaa.
Liitteet
Kohdistus
Tiedosto
Nimi
Aputoimenpide P46.10-2227-01.jpg P46.10-2227-01 Kumisuojuksen asento Kumisuojuksen nokan pitää osoittaa tapin suuntaan.
WIS-viitteet
Dokumentin numero
Otsikko
Huomautus
Kohdistus
AF46.10-P-1130AG WIS-viite Valitus
Oireet
Oire
Alusta / Ohjauslaitteisto / Ohjauksen ääni / hankaavaa ääntä / kitinää
Varaosat
Varaosanro
Nimi
Määrä/lukumäärä
Huomautus
EPC
Vieras
001989845110 Rasva, KLÜBER ISOFLEX TOBAS NCA 152 1 X
2104621096 Ohjausakselin alapään kumisuojus 1 X
Työvaihenumerot/vaurionumerot
Työv.nro
Aika
Vaurionumero
Huomautus
Työvaiheteksti
4620336
Voimassaolot
Auto
Moottori
Vaihteisto
Laitteisto (1)
Laitteisto (2)
Laitteisto (3)
E-sarja 210 * * * * *
-------------------------
Eli kävi siis niin, että kumia vaihdeltiin monet kerrat ja hyvää ei tullut millään ja rasvakaan ei auttanut kumin vonkumiseen, vaikka lopulta sinne kumin juureen puristettiin koko tuubi sitä 30 € / 50 grammaa maksavaa rasvaa. Sen jälkeen pistin tuohon huonoon kumiin silikoonia niin vonkuminen rattia käännettäessä loppu (että semmoset erikoisrasvat), mutta konemetelit tuli silti ohjaamoon huonon kumin takia. Sen jälkeen ajelin pari kk ja kyllästyin ja korjautin tuohon OIKEAN (ihan KL-varaosista tilttiratille) kumin (ja vanha oli vieläpä ylösalaisin asennettu toisessa huoltopaikassa, lisäksi oli iso reikä auton pohjasta päin ratin akselin suunnassa katseltaessa). Sen jälkeen on ollut kunnossa... On se taas mukava kun ei rattia kääntäessä moottorin meteli isone ja pienene, liikenneympyrät oli pahimpia...