Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.11.2015 23:05
ViestiLähetetty: La 20.04.2019 23:28
Vähän sivuun ehkä aiheesta mutta ajattelin avautua kuitenkin.
Joku vuosi takaperin tilasin jostain euroopan nettikaupasta itselleni ja kaverinpyörään
eturenkaat ku helvatin halvalla sai.Eli kyse moottoripyöristä.
Ja nimeomaan kyse oli Michelinin renkaista.
No lopputulos oli ihan perseestä.
Kummankin pyörä meni pilalle näiden renkaiden takia.
Aivan helvetillinen joblaus kummassakin pyörässä kun löysäsi kaasun normi nopeuksissa!
Kummaankaan pyörän kohdalla ei auttanut kuin renkaan vaihto.Ja voblaukset loppui siihen.
Oma mutu tuntuma ja tämä on vain minun mielipide! On että myydäänkö siellä
nettikaupoissa jotain kakkoslaadun renkaita?


Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 02.05.2003 14:40
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 21.04.2019 06:59
Eka tonni takana linglongeilla 213:n alla eikä pahaa sanottavaa. Täysin värinättömät, ei vetele, äänitasokin kunnossa. Vähän toki äänitaso nousi kitkojen jälkeen, etenkin kun vannekoko kasvoi tuumalla ja sitä myöten profiili mataloitui. Jatkan näiden suosittelua jatkossakin :thumbup:
S213 E 220 d
W251 R 280 CDI

entisiä mersuja: S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2228
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Su 21.04.2019 12:40
Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua. Takana 265 40 18 goodyear f1eagle assymetric 2 tai 3 . Edessä sama rengas 225 vai olikos 245 leveenä kulunut jonnekkin 6-7 milliin mutta takana meni ekat 0 milliin ja seuraavistakin lähtenyt jo pari milliä. Edestä edestä kulunut siis n 3mm ja takaa noin 11mm. Rengaspaineet ollut n 3-3.2kiloa. Takapyörät kulunut keskeltä eli pitäuskö lisätä painetta vielä lisää ja kuinka paljon... Kulmia ei ole kyllä säädetty kun kulkee suoraan. Ratti on kyllä vähän vinossa ehkä yhden booriuran verran jos kääntäisi niin olisi suorassa. Oisko kilometrejä tullut toki paljon eli n 60tkm - talviajot joita ehkä 25-tkm. Mutta miksi edestä ei kulu juuri nimeksikään?

Edit: Korjattu ajatus uuden talvirenkaan urasyvyydestä kun kyse kesärenkaasta.

Lisäksi talvirenkaat kuluneet tasaisesti edessä ja takana.

Yhtökaikki ei ole vastaavan tehoisessa kulunut näin suurella erolla. Toki c on kevyempi kuin s.
Viimeksi muokannut AK47 päivämäärä Ma 22.04.2019 11:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo
ViestiLähetetty: Su 21.04.2019 15:16
AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua. Takana 265 40 18 goodyear f1eagle assymetric 2 tai 3 . Edessä sama rengas 225 vai olikos 245 leveenä kulunut jonnekkin 6-7 milliin mutta takana meni ekat 0 milliin ja seuraavistakin lähtenyt jo pari milliä. Edestä edestä kulunut siis n 5mm ja takaa noin 13mm. Rengaspaineet ollut n 3-3.2kiloa. Takapyörät kulunut keskeltä eli pitäuskö lisätä painetta vielä lisää ja kuinka paljon... Kulmia ei ole kyllä säädetty kun kulkee suoraan. Ratti on kyllä vähän vinossa ehkä yhden booriuran verran jos kääntäisi niin olisi suorassa. Oisko kilometrejä tullut toki paljon eli n 60tkm - talviajot joita ehkä 25-tkm. Mutta miksi edestä ei kulu juuri nimeksikään.


No ei niissä uusissa goodyear eagle f1 3 renkaissa todellakaan ole pintaa 13mm, uutena pintaa alle 8mm... Eli olet noilla ajanut noin 35tkm eli ihan kohtuullisesti on kestäny reipaalle kaasujalalle tollaset renkaat. Ihan normaalia että tehokaalle takavedolle takarenkaat kuluu kaks kertaa nopeammin kuin eturenkaat vaikka ei revittelis... Mulla itellä oli kaks kesää alla fulda sportscontrol 2 renkaat 18tuumasen w204 alla ja kilsoja tuli se 36tkm ja ohjauskulmat säädettiin viimesen päälle, niin etusissa vielä pintaa vähö reilu 5mm ja takarenkaat sileänä ja noissa oli uutena pintaa 7,7mm... Ja ne rengaspaineet kannattaa mitata kylmästä renkaasta eikä ajon jälkeen ja niitä kannattaa mittailla useammin kuin kerran kesässään. Jos laitat kesällä ajon jälkeen sinne sen 3bar nii siellä on kylmänä olessaa useampi kymmennys vähemmän... Jos on keskeltä kuluneemat niin painetta liian vähän mikä viittaa kyllä siihen että jos siellä on se 3bar tai vähä yli ollu että sen sinne olet lämpösenä laittanu... Ja jos se rengas ehtii lähteä kulumaan keskeltä nii et oikeen sitä saa enää korjaantumaan riitävillä paineilla, uudesta lähtien sinne sopiva paine kylmänä niin kuluu tasaisesemmin. Luulisi ton 3bar tai himppu yli olevan riittävästi...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 28.08.2016 18:55
ViestiLähetetty: Su 21.04.2019 16:31
Tilasin itselle S213 alle Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 renkaat. Eteen 245/40/19 ja taakse 285/35/19. Saapas nähdä millaiset ovat. Yleisesti ottaen olen ollut Hankookiin tyytyväinen, mutta aiemmat mallit ovat olleet Ventus Prime 2 ja 3.

Ps. kohta tulee myyntiin S213:n alkuperäiset 17” Avantgarde vanteet renkaineen (kokoa 225/55/17) ja rengaspaineantureineen. Jos kiinnostaa niin lähetä yksityisviestiä.
S213 220d -17
S204 220d 4matic -14

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2228
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ma 22.04.2019 11:21
nikopetterii kirjoitti:No ei niissä uusissa goodyear eagle f1 3 renkaissa todellakaan ole pintaa 13mm, uutena pintaa alle 8mm... Eli olet noilla ajanut noin 35tkm eli ihan kohtuullisesti on kestäny reipaalle kaasujalalle tollaset renkaat. Ihan normaalia että tehokaalle takavedolle takarenkaat kuluu kaks kertaa nopeammin kuin eturenkaat vaikka ei revittelis... Mulla itellä oli kaks kesää alla fulda sportscontrol 2 renkaat 18tuumasen w204 alla ja kilsoja tuli se 36tkm ja ohjauskulmat säädettiin viimesen päälle, niin etusissa vielä pintaa vähö reilu 5mm ja takarenkaat sileänä ja noissa oli uutena pintaa 7,7mm... Ja ne rengaspaineet kannattaa mitata kylmästä renkaasta eikä ajon jälkeen ja niitä kannattaa mittailla useammin kuin kerran kesässään. Jos laitat kesällä ajon jälkeen sinne sen 3bar nii siellä on kylmänä olessaa useampi kymmennys vähemmän... Jos on keskeltä kuluneemat niin painetta liian vähän mikä viittaa kyllä siihen että jos siellä on se 3bar tai vähä yli ollu että sen sinne olet lämpösenä laittanu... Ja jos se rengas ehtii lähteä kulumaan keskeltä nii et oikeen sitä saa enää korjaantumaan riitävillä paineilla, uudesta lähtien sinne sopiva paine kylmänä niin kuluu tasaisesemmin. Luulisi ton 3bar tai himppu yli olevan riittävästi...



Korjattu toi ajatus talvirenkaan urasyvyydestä.

Kysymyshän on siitä että etupää painaa enempi ja ajotyylilläni jarrutetaan vähintäänkin yhtä lujaa kuin kiihdytetään. Edessä kapeampi ja vähemmän kuluvaa ja silti ei kulu.. Takaa taas häipyy nopeammin kuin missään muussa (c36 ja s600 kului kyllä paljon tasaisemmin). Jossa tehoa suuruusluokkana saman verran. Samoja gyf1 kumeja enimmikseen olen käyttänyt. Tämä on siis poikkeus totuttuun.

Ei tohon muuta keksi kun väärät paineet, kulmat tai että takarenkaissa on paljon pehmeämpi seos kuin eturekaissa.

Olen kyllä paineita tarkistellut ja pääsääntöisesti pidän reippaita paineita. Outo havainto kun kurkistelin gy sivuille että siellä väitettiin paineiden noston kuluttavan keskeltä... Käsittääkseni nykyrenkailla juurikin päinvastoin...

Onkos kellään havaintoa vastaavasta gy kumien osalta? En nyt haluaisi yhtä kuluvaa rengasta laittaa vaikka pitoahan nuissa on kohtuullisesti ollut.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo
ViestiLähetetty: Ma 22.04.2019 14:03
AK47 kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:No ei niissä uusissa goodyear eagle f1 3 renkaissa todellakaan ole pintaa 13mm, uutena pintaa alle 8mm... Eli olet noilla ajanut noin 35tkm eli ihan kohtuullisesti on kestäny reipaalle kaasujalalle tollaset renkaat. Ihan normaalia että tehokaalle takavedolle takarenkaat kuluu kaks kertaa nopeammin kuin eturenkaat vaikka ei revittelis... Mulla itellä oli kaks kesää alla fulda sportscontrol 2 renkaat 18tuumasen w204 alla ja kilsoja tuli se 36tkm ja ohjauskulmat säädettiin viimesen päälle, niin etusissa vielä pintaa vähö reilu 5mm ja takarenkaat sileänä ja noissa oli uutena pintaa 7,7mm... Ja ne rengaspaineet kannattaa mitata kylmästä renkaasta eikä ajon jälkeen ja niitä kannattaa mittailla useammin kuin kerran kesässään. Jos laitat kesällä ajon jälkeen sinne sen 3bar nii siellä on kylmänä olessaa useampi kymmennys vähemmän... Jos on keskeltä kuluneemat niin painetta liian vähän mikä viittaa kyllä siihen että jos siellä on se 3bar tai vähä yli ollu että sen sinne olet lämpösenä laittanu... Ja jos se rengas ehtii lähteä kulumaan keskeltä nii et oikeen sitä saa enää korjaantumaan riitävillä paineilla, uudesta lähtien sinne sopiva paine kylmänä niin kuluu tasaisesemmin. Luulisi ton 3bar tai himppu yli olevan riittävästi...



Korjattu toi ajatus talvirenkaan urasyvyydestä.

Kysymyshän on siitä että etupää painaa enempi ja ajotyylilläni jarrutetaan vähintäänkin yhtä lujaa kuin kiihdytetään. Edessä kapeampi ja vähemmän kuluvaa ja silti ei kulu.. Takaa taas häipyy nopeammin kuin missään muussa (c36 ja s600 kului kyllä paljon tasaisemmin). Jossa tehoa suuruusluokkana saman verran. Samoja gyf1 kumeja enimmikseen olen käyttänyt. Tämä on siis poikkeus totuttuun.

Ei tohon muuta keksi kun väärät paineet, kulmat tai että takarenkaissa on paljon pehmeämpi seos kuin eturekaissa.

Olen kyllä paineita tarkistellut ja pääsääntöisesti pidän reippaita paineita. Outo havainto kun kurkistelin gy sivuille että siellä väitettiin paineiden noston kuluttavan keskeltä... Käsittääkseni nykyrenkailla juurikin päinvastoin...

Onkos kellään havaintoa vastaavasta gy kumien osalta? En nyt haluaisi yhtä kuluvaa rengasta laittaa vaikka pitoahan nuissa on kohtuullisesti ollut.


Taitaa nykyrengas kulua keskeltä liian alhaisilla ja liian kovilla paineilla... Ja leveämpi rengas kuluu yleensä nopeammin kuin kapea, vaikka siihen pienempi paino kohdistuukin kuin kapeaan renkaaseen, lisäksi leveämmät renkaat useasti on ja voi olla urasyvydeltään matalemmat uutena kuin kapeammat. Ja luulisin että leveämpi rengas tehdään pehmeämmästä seoksesta kuin kapea että saadaan pito pysymään vähintäänkin samanlaisena kuin kapeassa ja silloin se kuluu nopeammin(tää vain olettamus) .. Ja renkaan nopeusluokkakin vaikuttaa kulutuskestävyyteen, taitaa nooeammat renkaat kulua nopeammin.. Ja onhan siellä renkaassa treadwear lukema ilmoitettu josta saa myös vähän suuntaa kulutuskestävyydestä...

Kannattanee tarkistuttaa kulmat autostasi, tarkistus ei maksa käytännössä mitään, jos ei tarvitse tai et anna säätää. Mulla renkaat kului aiemmin tasaisempaan tahtiin edessä ja takana, mutta viime kerralla etupää säädettiin aurauksien osalta aivan suositusten alarajaan, eli edessä ei aurausta juurikaan ja takana aurausta suositus arvojen keskivaiheen ja ylärajan puolen välin paikkeille. Ja menee kuin juna ja tuollaisten aurauksien jälkeen eturenkaiden kuluminen pieneni huomattavasti ja takarenkaiden lisääntyi aavistuksen, takarenkailla ajan sen vajaa 40tkm ja eturenkailla vähintäänkin tuplat jos ajelen sakkorajalle asti.

Onko sulla nyt siis edessä ja takana saman merkkiset renkaat ja onko ne valmistettu samaan aikaan ja samassa maassa? Ja paljonko treadwear luku etu ja takarenkaassa? Ja minkä kokoiset ne renkaat olikaan?

Ja edelleen sulla on virhe tuolla yhessä viestissä kun puhut että takaa on kulunut noin 11mm, niin ei se ole mahdollista ku noissa mainitsemissasi renkaissa ei ole uutena kulutuspintaa kuin alle 8mm...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13423
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 22.04.2019 15:11
AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua.

Auton paino / voimavarat, vaikkei suttautakaan. Laatumerkki kuluu nopeammin, noin keskimäärin...
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 23.04.2019 10:22
Kummatkohan tuota laittais 204:ään kesärenkaiksi, Michelin Primacy 4 vai Conti Premiumcontact 6? Conti lienee varma valinta, mutta jotenkin tuo Michelin houkuttelisi.
S204

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: La 24.01.2015 18:47
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 23.04.2019 10:33
Tuota Micheliniä olen katsellut seuraavaksi renkaaksi. Itselläni on juuri tuo PremiumContact 6 ja se tuntuu olevan aika meluisa ainakin C-sarjalaisessa. Lisäksi huono vierintävastus näkyy suoraan kulutuksessa. Muuten kyllä on hyvä rengas.

Koko on 225/45/17.
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
Ex: S204 200 CDI, 2011

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2228
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ti 23.04.2019 21:23
nikopetterii kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:No ei niissä uusissa goodyear eagle f1 3 renkaissa todellakaan ole pintaa 13mm, uutena pintaa alle 8mm... Eli olet noilla ajanut noin 35tkm eli ihan kohtuullisesti on kestäny reipaalle kaasujalalle tollaset renkaat. Ihan normaalia että tehokaalle takavedolle takarenkaat kuluu kaks kertaa nopeammin kuin eturenkaat vaikka ei revittelis... Mulla itellä oli kaks kesää alla fulda sportscontrol 2 renkaat 18tuumasen w204 alla ja kilsoja tuli se 36tkm ja ohjauskulmat säädettiin viimesen päälle, niin etusissa vielä pintaa vähö reilu 5mm ja takarenkaat sileänä ja noissa oli uutena pintaa 7,7mm... Ja ne rengaspaineet kannattaa mitata kylmästä renkaasta eikä ajon jälkeen ja niitä kannattaa mittailla useammin kuin kerran kesässään. Jos laitat kesällä ajon jälkeen sinne sen 3bar nii siellä on kylmänä olessaa useampi kymmennys vähemmän... Jos on keskeltä kuluneemat niin painetta liian vähän mikä viittaa kyllä siihen että jos siellä on se 3bar tai vähä yli ollu että sen sinne olet lämpösenä laittanu... Ja jos se rengas ehtii lähteä kulumaan keskeltä nii et oikeen sitä saa enää korjaantumaan riitävillä paineilla, uudesta lähtien sinne sopiva paine kylmänä niin kuluu tasaisesemmin. Luulisi ton 3bar tai himppu yli olevan riittävästi...



Korjattu toi ajatus talvirenkaan urasyvyydestä.

Kysymyshän on siitä että etupää painaa enempi ja ajotyylilläni jarrutetaan vähintäänkin yhtä lujaa kuin kiihdytetään. Edessä kapeampi ja vähemmän kuluvaa ja silti ei kulu.. Takaa taas häipyy nopeammin kuin missään muussa (c36 ja s600 kului kyllä paljon tasaisemmin). Jossa tehoa suuruusluokkana saman verran. Samoja gyf1 kumeja enimmikseen olen käyttänyt. Tämä on siis poikkeus totuttuun.

Ei tohon muuta keksi kun väärät paineet, kulmat tai että takarenkaissa on paljon pehmeämpi seos kuin eturekaissa.

Olen kyllä paineita tarkistellut ja pääsääntöisesti pidän reippaita paineita. Outo havainto kun kurkistelin gy sivuille että siellä väitettiin paineiden noston kuluttavan keskeltä... Käsittääkseni nykyrenkailla juurikin päinvastoin...

Onkos kellään havaintoa vastaavasta gy kumien osalta? En nyt haluaisi yhtä kuluvaa rengasta laittaa vaikka pitoahan nuissa on kohtuullisesti ollut.


Taitaa nykyrengas kulua keskeltä liian alhaisilla ja liian kovilla paineilla... Ja leveämpi rengas kuluu yleensä nopeammin kuin kapea, vaikka siihen pienempi paino kohdistuukin kuin kapeaan renkaaseen, lisäksi leveämmät renkaat useasti on ja voi olla urasyvydeltään matalemmat uutena kuin kapeammat. Ja luulisin että leveämpi rengas tehdään pehmeämmästä seoksesta kuin kapea että saadaan pito pysymään vähintäänkin samanlaisena kuin kapeassa ja silloin se kuluu nopeammin(tää vain olettamus) .. Ja renkaan nopeusluokkakin vaikuttaa kulutuskestävyyteen, taitaa nooeammat renkaat kulua nopeammin.. Ja onhan siellä renkaassa treadwear lukema ilmoitettu josta saa myös vähän suuntaa kulutuskestävyydestä...

Kannattanee tarkistuttaa kulmat autostasi, tarkistus ei maksa käytännössä mitään, jos ei tarvitse tai et anna säätää. Mulla renkaat kului aiemmin tasaisempaan tahtiin edessä ja takana, mutta viime kerralla etupää säädettiin aurauksien osalta aivan suositusten alarajaan, eli edessä ei aurausta juurikaan ja takana aurausta suositus arvojen keskivaiheen ja ylärajan puolen välin paikkeille. Ja menee kuin juna ja tuollaisten aurauksien jälkeen eturenkaiden kuluminen pieneni huomattavasti ja takarenkaiden lisääntyi aavistuksen, takarenkailla ajan sen vajaa 40tkm ja eturenkailla vähintäänkin tuplat jos ajelen sakkorajalle asti.

Onko sulla nyt siis edessä ja takana saman merkkiset renkaat ja onko ne valmistettu samaan aikaan ja samassa maassa? Ja paljonko treadwear luku etu ja takarenkaassa? Ja minkä kokoiset ne renkaat olikaan?

Ja edelleen sulla on virhe tuolla yhessä viestissä kun puhut että takaa on kulunut noin 11mm, niin ei se ole mahdollista ku noissa mainitsemissasi renkaissa ei ole uutena kulutuspintaa kuin alle 8mm...


Takana menossa jo toinen kierros, laskin ne kulumiset yhteen niin saa vertailuarvoa etupäähän.

Samaan aikaan ostettu se "eka" kierros ja treadweari pitäis olla sama. Mutta ei pysty tarkistamaan kun ne takarenkaat jo kierrätyksessä.

Pitänee kulmia säädättää - ainakin tarkistuttaa.

Kokohan oli 265 40 18 ja edessä 245 45 18. Talvirenkaat taas 225 55 17 ja kuluneet tasaisesti verrattuna kesärenkaisiin ja kuten sanottu olen kovempi jarruttaja kuin kiihdyttäjä. Aiemmin on vastaavan tehoisissa kuluneet tasaisemmi joten joko ässä painaa enempi ja asialle ei voi mitään tai sitten huonot paineet tai kulmat.

Olisiko kulmiksi suosituksia? Varsinkin takapäähään.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2228
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ti 23.04.2019 21:28
dealer kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua.

Auton paino / voimavarat, vaikkei suttautakaan. Laatumerkki kuluu nopeammin, noin keskimäärin...



No, kun se paino on etupäässä enimmikseen .... Muutenhan hyvinkin loogista. Ja ennen vastaava rengas kulunut tasaisemmin... Mutta hidastahan tää on kokeilemalla selvitellä. Voi tosiaan olla ettei asialle voi mitään.

Oisko suosituksia kulmiksi, alusta korkeus aika konservatiivinen, keskellä ohjearvoja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3690
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ke 24.04.2019 07:28
AK47 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua.

Auton paino / voimavarat, vaikkei suttautakaan. Laatumerkki kuluu nopeammin, noin keskimäärin...



No, kun se paino on etupäässä enimmikseen ....
.

Hmm... takavetoisissa yleensä kyllä aika fifty - fifty mielestäni...
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 26.10.2010 13:58
Paikkakunta: Valkeakoski
ViestiLähetetty: Ke 24.04.2019 11:05
RH kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua.

Auton paino / voimavarat, vaikkei suttautakaan. Laatumerkki kuluu nopeammin, noin keskimäärin...



No, kun se paino on etupäässä enimmikseen ....
.

Hmm... takavetoisissa yleensä kyllä aika fifty - fifty mielestäni...

Mielestäni tämä minun w140 on jopa 49/51%
E500 4Matic S211 -04
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 04.02.2019 17:57
ViestiLähetetty: Ma 29.04.2019 16:05
Eikös se nyky Suomessa ala olemaan sillä lailla, että aivan sama mitkä renkaat sitä alle laittaa ne on kesän jälkeen kaatopaikka tavaraa, siis jos paljon tulee kilometrejä. Suomen tiet ovat urilla ja välillä jopa semmosta raastinrautaa, että rengas kuluu silmissä. Tähän vielä leveä matalaprofiilin kumi ja rengasliike tulee tutuksi.

Vuosi sitten kesällä 205/60R16 kumet kului väykän takaa kesän aikana aivan piloille, keskellä lähti käytännössä kaikki kulutuspinta. Renkaissa ei ollut ainakaan alipainetta, ylipainetta varmasti muodostui koska oli niin kuuma kesä ja pitkät ajomatkat. Muistelisin että kun renkaan lämpötilä nousee 10 astetta se vastaa renkaan paineessa 0,1 bar.

AK:lla oli ne 265 leveät kumit niin kitkaa muodostuu huomattavasti enemmän kuin ohuissa ja näin ollen myös renkaan lämpötila nousee enemmän. Jos valmiiksi on kovat paineet esim 3.0 tienoilla ja ajat pitempää matkaa tai vastaavasti jarruttelet ja kiihdyttelet, niin renkaaseen muodostuu paljon kitkaa joka kompensoituu lämpötilan nousuna ja näin ollen paineet kasvavat. Näin siis ainakin teoriassa.

Itse mittaisin ensin paineet "viileistä" kumeista ja ajon jälkeen heti uudelleen lämpimistä ja katsoisin kuinka paljon on paineet noussut. Näin pystyy laskeskelemaan sitä optimaalisempaa painemäärää.

Siksi esim omassa autossa on suositus paineet renkaille 2,2 bar, koska siihen on laskettu saksan nopeilla teillä tuoma lämpötila vaihtelu ja paineen kasvu. Ajettaessa 200km/h.
Suomessahan tämä ei aivan päde samalla lailla, koska harvoin ajetaan edes reilusti yli 100km/h. Mutta silti se kannattaa ottaa huomioon.

Talvellahan rengas kuluu paljon hitaammin kun kesällä, koska kylmä sää jäähdyttää kumea ja tiet ovat monesti lumessa/jässä, joka ei syö rengasta samalla lailla kuin pelkkä asfaltti. Ja onhan se kumiseos erinlaista kesä ja talvi nakeissa.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
ViestiLähetetty: Ti 30.04.2019 07:53
Onkos noista Goodyear F1 Asymmetric 3 kumeista muuten ajettavuuden suhteen kokemuksia? Hakeeko uria vai meneekö suoraan ilman vikurointia? Omassa tusinassa on edessä nyt jotkut Bridgestonet jotka on aivan kamalat näillä Suomen teillä. Continentalia pitäisin ykkösvaihtoehtona, mutta tuo tusinan 245/40-18 ja 265/35-18 (tai 275/35-18) kombinaatio rajoittaa vaihtoehdot aika vähiin jos haluaisi samalla kuviolla olevat molemmille akseleille, taakse ei ole kuin jotain vanhoja sportcontact kolmosia tarjolla esim. camskillillä.
Avatar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 12.04.2019 22:41
Paikkakunta: Pieksämäki
ViestiLähetetty: La 04.05.2019 22:13
Kokeilin, ja eipä mennyt 885 LeMans 18x8 vanne S212 eemeliin edes ET35:llä... etujarrusatula oli senverta pahasti tiellä et olis tarvinnut niin jäätävän spacerin ettei mahdu kaaren sisään.

Vannetukun ja parin muunkin myyjän "hae auton merkillä" hakutoiminto antaa kummiskin vaihtoehdoksi nuo vanteet kun hakee auto+vuosimalli perusteisesti...

Laitoin tuonne tukkuun tossa illalla kyselyn onnistuuko palautus vaikka aikaa nyt onkin mennytkin yli sen 14vrk, saas nähdä mitä vastaavat...
'14 S212 350 CDI BlueTEC 4Matic A

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 20.11.2015 23:05
ViestiLähetetty: Su 05.05.2019 21:56
Dieselross kirjoitti:Onkos noista Goodyear F1 Asymmetric 3 kumeista muuten ajettavuuden suhteen kokemuksia? Hakeeko uria vai meneekö suoraan ilman vikurointia? Omassa tusinassa on edessä nyt jotkut Bridgestonet jotka on aivan kamalat näillä Suomen teillä. Continentalia pitäisin ykkösvaihtoehtona, mutta tuo tusinan 245/40-18 ja 265/35-18 (tai 275/35-18) kombinaatio rajoittaa vaihtoehdot aika vähiin jos haluaisi samalla kuviolla olevat molemmille akseleille, taakse ei ole kuin jotain vanhoja sportcontact kolmosia tarjolla esim. camskillillä.

Viime kesänä ostin omaan e-coupeen nämä Goodyearit.Taisi olla heinäkuuta kun nämä hankin.
Koko on 235/45-17.Viime kesänä ei tuntuneet hirveän meluisilta toisin kuin nyt.
Tietenkin verrokkina Contin kitkat jotka eivät pidä minkäänlaista ääntä.
Uraherkkyyttä en ole muuten havainnut kuin ainoastaan karhunuria jos on asfaltissa niin silloin vetelee.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3690
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ma 06.05.2019 05:33
Julle15 kirjoitti:
Dieselross kirjoitti:Onkos noista Goodyear F1 Asymmetric 3 kumeista muuten ajettavuuden suhteen kokemuksia? Hakeeko uria vai meneekö suoraan ilman vikurointia? Omassa tusinassa on edessä nyt jotkut Bridgestonet jotka on aivan kamalat näillä Suomen teillä. Continentalia pitäisin ykkösvaihtoehtona, mutta tuo tusinan 245/40-18 ja 265/35-18 (tai 275/35-18) kombinaatio rajoittaa vaihtoehdot aika vähiin jos haluaisi samalla kuviolla olevat molemmille akseleille, taakse ei ole kuin jotain vanhoja sportcontact kolmosia tarjolla esim. camskillillä.

Viime kesänä ostin omaan e-coupeen nämä Goodyearit.Taisi olla heinäkuuta kun nämä hankin.
Koko on 235/45-17.Viime kesänä ei tuntuneet hirveän meluisilta toisin kuin nyt.
Tietenkin verrokkina Contin kitkat jotka eivät pidä minkäänlaista ääntä.
Uraherkkyyttä en ole muuten havainnut kuin ainoastaan karhunuria jos on asfaltissa niin silloin vetelee.

Kyllä ne taas heinäkuussa tuntuu hiljaisemmilta, kun nastojen pilaamat tien pinnat on vähän ajeltu vähemmille karheille. Kokeilepa ajella eri kohdilla kaistan leveyttä. Useimmilla suomalaisilla tieosuuksilla ero rengasmetelissä on dramaattinen, kun siirtyy metrin eri ajolinjalle.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
ViestiLähetetty: Ma 06.05.2019 12:30
Kiitos Julle, taidan laittaa tuon kierroksen seuraavaksi alle!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: To 20.06.2013 09:14
ViestiLähetetty: Ti 07.05.2019 11:52
Ajonautinto kaukana cls:llä ja leveillä renkailla suomen kelvottomilla teillä. On uraa, reikää ja päällystekaistaleita niin , että vetelee huolella suoralla tiellä. Ajoin ikivanhalla volkkarinromulla saman pätkän kapeilla renkailla ja meni kuin juna suoraan .
CLS 55 amg-05, W107 450SL -77, W211 E220cdi -04, +pari muuta merkkiä

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 02.05.2003 14:40
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ti 07.05.2019 12:30
Ärrässä huomasi myös todella voimakkaasti muutoksen kun heitti 255-leveät kesärenkaat alle 225-nastojen jälkeen, löytyy kyllä urat tiestä...

Toisaalta 213:ssa vain senttiä kapeammat eli 245 ja ei vetele yhtään. Ärrässä Matador ja E:ssä linglong.
S213 E 220 d
W251 R 280 CDI

entisiä mersuja: S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli
ViestiLähetetty: Ti 07.05.2019 21:27
Omien kokemusten mukaan renkaan leveyttä huomattavasti enemmän sen vetelyyn vaikuttaa merkki/malli. Todennäköisesti taustalla on renkaan "olan" jyrkkyys, terävämpiolkainen rengas vetelee huomattavasti herkemmin ja enemmän kuin pyöreäolkainen. Osa renkaista myös kuluu helpommin teräväolkaiseksi kuin toiset, tätä myöten myös vetely pahenee ajan myötä.

Edullisista merkeistä hyvinä kokemuksina on jäänyt Linglong Greenmax sekä etenkin Landsail LS388/588. Goodride ja Nokian jättivät vähän huonomman maun suuhun..

Ei toki käy kieltäminen sitä, että kapeammalla renkaalla auto on useimmiten parempi ajettava. Leveälläkin kumilla auto voi kuitenkin olla suuntavakaa ja vetelemätön.
Star @ Mikkeli
S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 28.08.2016 18:55
ViestiLähetetty: To 16.05.2019 21:00
luokyio kirjoitti:Ärrässä huomasi myös todella voimakkaasti muutoksen kun heitti 255-leveät kesärenkaat alle 225-nastojen jälkeen, löytyy kyllä urat tiestä...

Toisaalta 213:ssa vain senttiä kapeammat eli 245 ja ei vetele yhtään. Ärrässä Matador ja E:ssä linglong.


Itsellä 213:ssa nyt 245/40r19 + 285/35r19 kombo (Hankook Ventus S1 Evo2) ja ei vetele urissa. :thumbup:
S213 220d -17
S204 220d 4matic -14
Edellinen

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 25 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi