Pari kertaa oon euromasterilla asioinut tasapainotusasioissa. Aina on laitettu pyssyllä, jonka jälkeen tsekattu vielä momenttiavaimella. Ei ainakaan joka paikassa hutiloida.Wilhelm_Maybach kirjoitti:Olihan mielenkiintoinen video: https://www.youtube.com/watch?v=PDurMK8xND4&t=394s" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli pultit ammuttu liian tiukalle ja ne sitten katkeneet rata-ajossa. Itselläni ei aikoinaan ollut moista ongelmaa, koska peltivanteet.
Mutta hyvin uskaltaa jengi vaihdattaa renkaansa liikkeessä ja sielähän tunnetusti ammutaan aina paineilmatoimisella mutterinvääntimellä. Onko tullu vastaavia tilanteita vastaan?
Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Niin tuo "tsekkaus"? Tarkistetaan vielä momenttiavaimella, että on varmasti tiukalla?Anzzu kirjoitti:Pari kertaa oon euromasterilla asioinut tasapainotusasioissa. Aina on laitettu pyssyllä, jonka jälkeen tsekattu vielä momenttiavaimella. Ei ainakaan joka paikassa hutiloida.Wilhelm_Maybach kirjoitti:Olihan mielenkiintoinen video: https://www.youtube.com/watch?v=PDurMK8xND4&t=394s" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli pultit ammuttu liian tiukalle ja ne sitten katkeneet rata-ajossa. Itselläni ei aikoinaan ollut moista ongelmaa, koska peltivanteet.
Mutta hyvin uskaltaa jengi vaihdattaa renkaansa liikkeessä ja sielähän tunnetusti ammutaan aina paineilmatoimisella mutterinvääntimellä. Onko tullu vastaavia tilanteita vastaan?
Mutta tässähän pultit oli nimenomaan liian tiukalla ja sehän noissa usein ongelmaksi tulee. Ammutaan liian tiukalle, kierteet vaurioituu, pultin kannat vaurioituu, pultit taipuu ja venyy. Sama virhe toistetaan joka kevät ja joka syksy. Lopulta pultti ei enää kestä ja katkeaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stress%E2 ... rain_curve" onclick="window.open(this.href);return false;
"Teräksen vetomurtolujuu"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Betoniraudoitus" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllähän meinaan sitäkin tapahtuu, ettei pultit tule riittävän tiukalle ja kohta pultit ovat irtoilleet yksi kerrallaan ja lopulta rengas kulkee omia teitään.
Wilhelm Maybach
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Niin jäi kirjoittamatta, että laitettu höllästi pyssyllä pienellä teholla, jonka jälkeen kiristetty oikeaan momenttiin.
Totta myös se, että liian kireellekkin niitä monet vetelee. Syksyllä just renkaita vaihdellessa, tutun autosta en saanut pultteja auki muuten, kuin avain ja metrinen jatkovarsi, ja oli vielä rasvaa kierteissä, eli ei ollut jumissa, vaan todella liian kireällä.
Totta myös se, että liian kireellekkin niitä monet vetelee. Syksyllä just renkaita vaihdellessa, tutun autosta en saanut pultteja auki muuten, kuin avain ja metrinen jatkovarsi, ja oli vielä rasvaa kierteissä, eli ei ollut jumissa, vaan todella liian kireällä.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Suurin osa rengasliikkeiden työntekijöistä missä olen asioinut, eivät osaa käyttää momenttiavainta. Ensin ammutaan muna pystyssä pultit kiinni ja sitten ruuvataan momenttiavaimeen 110Nm ja kas kummaa, kaikki naksahtaa momenttiin. Vain yhdessä rengasliikkeessä olen nähnyt kun käyttivät momenttihylsyä ampuessaan pyssyllä kiinni. Varmasti näitä oikein tekeviä liikkeitäkin on paljon, mutta osunut omalle kohdalle huono tuuri.Wilhelm_Maybach kirjoitti:Niin tuo "tsekkaus"? Tarkistetaan vielä momenttiavaimella, että on varmasti tiukalla?Anzzu kirjoitti:Pari kertaa oon euromasterilla asioinut tasapainotusasioissa. Aina on laitettu pyssyllä, jonka jälkeen tsekattu vielä momenttiavaimella. Ei ainakaan joka paikassa hutiloida.Wilhelm_Maybach kirjoitti:Olihan mielenkiintoinen video: https://www.youtube.com/watch?v=PDurMK8xND4&t=394s" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli pultit ammuttu liian tiukalle ja ne sitten katkeneet rata-ajossa. Itselläni ei aikoinaan ollut moista ongelmaa, koska peltivanteet.
Mutta hyvin uskaltaa jengi vaihdattaa renkaansa liikkeessä ja sielähän tunnetusti ammutaan aina paineilmatoimisella mutterinvääntimellä. Onko tullu vastaavia tilanteita vastaan?
Mutta tässähän pultit oli nimenomaan liian tiukalla ja sehän noissa usein ongelmaksi tulee. Ammutaan liian tiukalle, kierteet vaurioituu, pultin kannat vaurioituu, pultit taipuu ja venyy. Sama virhe toistetaan joka kevät ja joka syksy. Lopulta pultti ei enää kestä ja katkeaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stress%E2 ... rain_curve" onclick="window.open(this.href);return false;
"Teräksen vetomurtolujuu"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Betoniraudoitus" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllähän meinaan sitäkin tapahtuu, ettei pultit tule riittävän tiukalle ja kohta pultit ovat irtoilleet yksi kerrallaan ja lopulta rengas kulkee omia teitään.
Viimeksi käytin korjaamopalveluja alapallonivelten vaihtoon syksyllä. Talvirenkaita vaihtaessa sai oikeasti tehdä töitä että sain eturenkaat pois. Oli varmaan ammuttu jollain norsupyssyllä peltivanteet kiinni. Bilteman nelikkoavain oli aivan mutkalla homman päätteeksi
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Niin siinä sitten kävi, että vaikka olin jo orientoitunut hankkimaan Contin kitkattomat, tai no, Nokialaiset siinä oli vielä myös kovasti mielessä, niin tutun rengaskauppiaan kanssa asiaa läpikäytyä alle tuli kuitenkin nuo GY:t. Samoista syistä kuin Jyrillä. OIkeat erot kaverin mukaan (on käynyt ajamassa myös rengastestejä) todellisissa, erilaisissa talviolosuhteissa ihan mitättömät, mutta sulalla ja märällä GY kuulemma pääsee erottumaan edukseen. Lisäksi oli noista renkaista selvästi edullisin vaihtoehto ja myös kuulemma hiljaisin. Kesärenkaita sitten keväällä vaihtaessa voi kyllä tulla rengasmelussa isompi kulttuurishokki kuin noilla kahdella muulla. Näin annoin itseni ymmärtää. Kokeillaan. Vaimokin saa sopeutua .Jyri1387E kirjoitti:Minä kävin samojen valintojen edessä omaa pohdintaa ja päädyin GY renkaaseen vuosien Nokian tuoteiden kanssa vietettyjen kilometrien jälkeen. Painavimmat syyt olivat suorituskyky (ajettavuus, jarrutus jne.) sulalla ja märällä pinnalla eikä mitään heikkoa muillakaan pinnoilla - paitsi, että jäällä ilman nastoja ei pidä mikään ja se pitää vaan hyväksyä. Muista ominaisuuksista valinnassa painoi alhainen vierintävastus ja hiljaisuus.RH kirjoitti:Talvirengastuskaa:
Pitäisi hankkia uudet talvirenkaat ja koska olen päättänyt lopulta siirtyä kitkoihin mukavuus- ja ympäristösyistä niin valinnan tekeminen onkin osoittautumassa aika hankalaksi, kun valinnassa pitää nastarenkaita enemmän uhrata ajatusta pahimpien talvikelien varalle, joita ei toisaalta välttämättä tarvitse auton ratissa edes joka talvi kohdata, mutta mahdollisuus on kuitenkin olemassa ja sitä varten näitä pitää miettiä.
Tarkoitus on hankkia parhaat mahdolliset talvirenkaat ilman nastoja, ja juuri tästä syystä ja myös sen vuoksi, että ne tulevat autoon, joka ensisijaisesti on vaimon käytössä, tämä tuntuukin nyt aika kinkkiseltä. Olen luskellut kaikki vuosien 15, 16 ja 17 rengastestit ja hajonta ja arviot heittää jonkin verran. Homma näyttää kyllä selvästi kolmen kaupalta; Nokian, Conti tai Goodyear. Jos valinnan tekisi viimeisten kotimaisten testien perusteella, valinta kallistuisi Contiin, mutta toisaalta ko.rengas on ollut viime vuosina testien perusteella epätasaisin suorittaja. Niin, kaikki rengasmallithan ovat olleet samoja koko ajan. En tiedä, mikä se utuotekehitys sitten muka on, jota hirveän kehitysrumban läpikäyneen rengasmallin osalle muka matkalla tehdään...? En oikein usko moiseen, vaikka sitäkin selitystä välillä tarjotaan. Mahtanee kuitenkin erot enempi johtua autoista, joilla näitä tehdään ja keliolosuhteiden jatkuvasta vaihtelusta?
Eli kaikki kolme ovat olleet kärjessä jossain viimeisistä testeistä. Nokian on ollut tasaisin kärkisuorittaja, mutta rengas on arvosteltu sulalla kelillä veteläksi ja märälläkään, jota eteläsuomen talvikelistä on paljon, ei tosiaan pääse loistamaan. Goodyearin suoritus on ollut myös tasaista ja onpa se päätynyt voittajaksikin jossain vaiheessa. Erot todellisissa talvioloissa noilla kärkirenkailla testejä lukemalla vaikuttavat olevan häviävän pienet. Goodyear pokkeuksellisesti loistaa tasaisesti kylläkin myös ajettavuudessa märällä asfaltilla. Pitäisiköhän oma valinta tehdä tämän tasaisuuden perusteella?
Heti, kun renkaat sai alle, pääsi kokeilemaan syksyn pakkas- ja lumijaksolla niiden ominaisuuksia kaikissa keleissä. Tämän perusteella olen valintaani tyytyväinen, vaikka edelleen kiillottuneet risteykset pääsee liikkeellelähdöissä yllättämään, kun takapuoli on totutettu nelivetoon, mutta muuten nuo eivät edellisille renkailleni ole hävinneet.
Ajettavuus on sopivan tunnokas olematta kuitenkaan uraherkkä tai meluisa.
Jos vaimolle tulee ensimmäiset nastattomat alle, niin kannattaa kysyä hänenkin mielipidettä. Toisille nastattomat ei vaan sovi joko puutteellisen ennakoimisen tai ylikorostuneen turvallisuusajattelun takia. Silloin kannattaa pysyä nastoissa niin kauan kunnes ne kielletään ja lopettaa ajaminen talvella sen jälkeen kokonaan.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Itse ajellut kitkoilla eri Mersuissa vuodesta 1995. Viimeisimmäät olleet Continentaleita, mutta nyt kokeeksi hankin Nokialaiset. Auto on 2005 A-sarjalainen. Olen kyllä tyytyväinen niihin nyt noin 3000 km ajon jälkeen. Välillä on ollut lunta, välillä jäätä (ei pidä kirkkaalla vetisellä jäällä, kuten ei Contikaan) ja pääosin asvalttia, kuivaa ja märkää. Taitaa olla sama mitkä kärkirenkaat ostaa, hyviä kaikki.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Nyt on sitte muutama päivä ja joku sata kilometriä tullut lasketeltua noilla ihan ihkauusilla GY:n kitkoilla. Kelejä on piisannut märästä suolatusta kuivaan pakkaskeliin ja ihan kunnon pakkasjääkeliin siltä väliltä. Luntakin oli jo tänään tielle saatu.
Kokemukset on kyllä ehdottomasti .
Ajettavuus kaikissa tilanteissa rauhallinen, täsmällinen ja hyvin ennakoitava. Ei missään tapauksessa veltto ja hiljaisuus on kyllä ehdottomasti . Jopa jäällä ohjattavuus ja pysähtyminen tosi tehokasta, mitä nyt varovasti vähän koitin tuolla ajaessa kiemurrella ja muutaman tehokkaamman pysähdyksen tarkoituksella tehnyt noin kahdeksan-yhdeksänkympin maantievauhdista. Voisin ihan rehellisesti väittää, että perstuntumalla ne vajaat kaksi talvea ja noin 15tkm ajetut, vasta millin luokkaa kuluneet samaa merkkiä nastarenkaat edellisessä autossa pitivät jo paljon heikommin normijäälläkin .
Pitää olla tyytyväinen, ainakin toistaiseksi.
Vaimokin oli ihmeissään, kun pysyi ihan yrittämättä kaistamerkintöjen välissä .
Kokemukset on kyllä ehdottomasti .
Ajettavuus kaikissa tilanteissa rauhallinen, täsmällinen ja hyvin ennakoitava. Ei missään tapauksessa veltto ja hiljaisuus on kyllä ehdottomasti . Jopa jäällä ohjattavuus ja pysähtyminen tosi tehokasta, mitä nyt varovasti vähän koitin tuolla ajaessa kiemurrella ja muutaman tehokkaamman pysähdyksen tarkoituksella tehnyt noin kahdeksan-yhdeksänkympin maantievauhdista. Voisin ihan rehellisesti väittää, että perstuntumalla ne vajaat kaksi talvea ja noin 15tkm ajetut, vasta millin luokkaa kuluneet samaa merkkiä nastarenkaat edellisessä autossa pitivät jo paljon heikommin normijäälläkin .
Pitää olla tyytyväinen, ainakin toistaiseksi.
Vaimokin oli ihmeissään, kun pysyi ihan yrittämättä kaistamerkintöjen välissä .
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Neuvokaahan tietämätöntä. Kesärenkaat on melkein slikseinä ja uudet pitää ostaa.
Vanne on 8 1/2 ja siinä on päällä (aiemman omistajan toimesta) 235/45/17 kesärenkaat. Ja autohan on siis 2002 väyrynen.
Mitä muu koko olisi järkevä tuolle vanteelle? Mulla ei ole mitään erityistä kriteeriä koolle muuten kuin, että mitä vähemmän uraherkkä, sen parempi. Ja jos joku muu koko olisi lisäksi ostohinnaltaan järkevä, niin hyvä niin.
Samalla saa suositella hinta-laatusuhteeltaan hyvää/halpaa rengasta.
Rengaskokolaskuri näyttää tällaista:
Alkuperäinen koko 235/45 R17
Renkaan läpimitta 17"
Renkaan leveys 235 mm
Renkaan korkeus 105.75 mm
Halkaisija 643 mm
Tähän verrattuna:
225/45R17 101.25 mm 634.3 mm -1.4%
225/50R17 112.5 mm 656.8 mm 2.1%
245/40R17 98 mm 627.8 mm -2.5%
215/50R17 107.5 mm 646.8 mm 0.5%
Siitähän minen mitään tiedä, miltä nuo käyttänössä näyttää sitten vanteilla ja autoon laitettuna...
Vanne on 8 1/2 ja siinä on päällä (aiemman omistajan toimesta) 235/45/17 kesärenkaat. Ja autohan on siis 2002 väyrynen.
Mitä muu koko olisi järkevä tuolle vanteelle? Mulla ei ole mitään erityistä kriteeriä koolle muuten kuin, että mitä vähemmän uraherkkä, sen parempi. Ja jos joku muu koko olisi lisäksi ostohinnaltaan järkevä, niin hyvä niin.
Samalla saa suositella hinta-laatusuhteeltaan hyvää/halpaa rengasta.
Rengaskokolaskuri näyttää tällaista:
Alkuperäinen koko 235/45 R17
Renkaan läpimitta 17"
Renkaan leveys 235 mm
Renkaan korkeus 105.75 mm
Halkaisija 643 mm
Tähän verrattuna:
225/45R17 101.25 mm 634.3 mm -1.4%
225/50R17 112.5 mm 656.8 mm 2.1%
245/40R17 98 mm 627.8 mm -2.5%
215/50R17 107.5 mm 646.8 mm 0.5%
Siitähän minen mitään tiedä, miltä nuo käyttänössä näyttää sitten vanteilla ja autoon laitettuna...
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Samaa kokoa alle vaan,, tai jos haluaa kaposemmat niin 225/50/17" toimii myös. ehkä hieman kaponen vanteelle.
rengas-online täynnä halpoja renkaita. sieltä vaan etsii lompakkoa miellyttävän hinnan.
star*performereilla ajelin 4kesää.. hyvin pärjäsi sateella ja kuivalla. nyt tulee kokeiluun nankangit.
eihän noi halpikset ainakaan märkäpidossa pärjää mutta kulutusta kyllä kestää...
rengas-online täynnä halpoja renkaita. sieltä vaan etsii lompakkoa miellyttävän hinnan.
star*performereilla ajelin 4kesää.. hyvin pärjäsi sateella ja kuivalla. nyt tulee kokeiluun nankangit.
eihän noi halpikset ainakaan märkäpidossa pärjää mutta kulutusta kyllä kestää...
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
vannetukun sivujen mukaan 8,5x17 vanteille sopivat seuraavat rengaskoot:
Renkaan koko Hyväksytyt vanteet
265/70-17 8, 7, 7.5, 8.5, 9
315/70-17 9.5, 8, 8.5, 9, 10, 10.5
235/65-17 7, 6.5, 7.5, 8, 8.5
245/65-17 7, 7.5, 8, 8.5
255/65-17 7.5, 7, 8, 8.5, 9
265/65-17 8, 7.5, 8.5, 9, 9.5
275/65-17 8, 7.5, 8.5, 9, 9.5
235/60-17 7, 6.5, 7.5, 8, 8.5
255/60-17 7.5, 7, 8, 8.5, 9
275/60-17 8, 7.5, 8.5, 9, 9.5
285/60-17 8.5, 8, 9, 9.5, 10
235/55-17 7.5, 6.5, 7, 8, 8.5
245/55-17 7.5, 8, 7, 8.5
255/55-17 8, 8.5, 7, 7.5, 9
275/55-17 8.5, 9, 7.5, 8, 9.5
235/50-17 7.5, 6.5, 7, 8, 8.5
245/50-17 7.5, 7, 8, 8.5
255/50-17 8, 7, 7.5, 8.5, 9
225/45-17 7.5, 7, 8, 8.5
235/45-17 8, 8.5, 7.5, 9
245/45-17 8, 7.5, 8.5, 9
255/45-17 8.5, 8, 9, 9.5
215/40-17 7.5, 7, 8, 8.5
225/40-17 8, 8.5, 7.5, 9
235/40-17 8.5, 8, 9, 9.5
245/40-17 8.5, 8, 9, 9.5
255/40-17 9, 8.5, 9.5, 10
215/35-17 7.5, 7, 8, 8.5
225/35-17 8, 7.5, 8.5, 9
245/35-17 8.5, 8, 9, 9.5
Eli jos kapeampia suunnilleen samankokoisia haet, niin 225/45 olisi oikeastaan ainoa vaihtoehto, ja se on jonkun verran pienempi. Vain 10 millin leveyseron takia en lähtisi vaihtamaan.
Renkaan koko Hyväksytyt vanteet
265/70-17 8, 7, 7.5, 8.5, 9
315/70-17 9.5, 8, 8.5, 9, 10, 10.5
235/65-17 7, 6.5, 7.5, 8, 8.5
245/65-17 7, 7.5, 8, 8.5
255/65-17 7.5, 7, 8, 8.5, 9
265/65-17 8, 7.5, 8.5, 9, 9.5
275/65-17 8, 7.5, 8.5, 9, 9.5
235/60-17 7, 6.5, 7.5, 8, 8.5
255/60-17 7.5, 7, 8, 8.5, 9
275/60-17 8, 7.5, 8.5, 9, 9.5
285/60-17 8.5, 8, 9, 9.5, 10
235/55-17 7.5, 6.5, 7, 8, 8.5
245/55-17 7.5, 8, 7, 8.5
255/55-17 8, 8.5, 7, 7.5, 9
275/55-17 8.5, 9, 7.5, 8, 9.5
235/50-17 7.5, 6.5, 7, 8, 8.5
245/50-17 7.5, 7, 8, 8.5
255/50-17 8, 7, 7.5, 8.5, 9
225/45-17 7.5, 7, 8, 8.5
235/45-17 8, 8.5, 7.5, 9
245/45-17 8, 7.5, 8.5, 9
255/45-17 8.5, 8, 9, 9.5
215/40-17 7.5, 7, 8, 8.5
225/40-17 8, 8.5, 7.5, 9
235/40-17 8.5, 8, 9, 9.5
245/40-17 8.5, 8, 9, 9.5
255/40-17 9, 8.5, 9.5, 10
215/35-17 7.5, 7, 8, 8.5
225/35-17 8, 7.5, 8.5, 9
245/35-17 8.5, 8, 9, 9.5
Eli jos kapeampia suunnilleen samankokoisia haet, niin 225/45 olisi oikeastaan ainoa vaihtoehto, ja se on jonkun verran pienempi. Vain 10 millin leveyseron takia en lähtisi vaihtamaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Andy kirjoitti:Neuvokaahan tietämätöntä. Kesärenkaat on melkein slikseinä ja uudet pitää ostaa.
Vanne on 8 1/2 ja siinä on päällä (aiemman omistajan toimesta) 235/45/17 kesärenkaat. Ja autohan on siis 2002 väyrynen.
Mitä muu koko olisi järkevä tuolle vanteelle? Mulla ei ole mitään erityistä kriteeriä koolle muuten kuin, että mitä vähemmän uraherkkä, sen parempi. Ja jos joku muu koko olisi lisäksi ostohinnaltaan järkevä, niin hyvä niin.
Samalla saa suositella hinta-laatusuhteeltaan hyvää/halpaa rengasta.
Rengaskokolaskuri näyttää tällaista:
Alkuperäinen koko 235/45 R17
Renkaan läpimitta 17"
Renkaan leveys 235 mm
Renkaan korkeus 105.75 mm
Halkaisija 643 mm
Tähän verrattuna:
225/45R17 101.25 mm 634.3 mm -1.4%
225/50R17 112.5 mm 656.8 mm 2.1%
245/40R17 98 mm 627.8 mm -2.5%
215/50R17 107.5 mm 646.8 mm 0.5%
Siitähän minen mitään tiedä, miltä nuo käyttänössä näyttää sitten vanteilla ja autoon laitettuna...
215/50-17 ilmeisesti alkuperäinen ja käy vielä 8 1/2 tuuman vanteille!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
215/50-17 max 7,5 leveä stro mukaan, kyllä se menee tuuman leveämmällekin mutten laittaisijussilampi kirjoitti:Andy kirjoitti:Neuvokaahan tietämätöntä. Kesärenkaat on melkein slikseinä ja uudet pitää ostaa.
Vanne on 8 1/2 ja siinä on päällä (aiemman omistajan toimesta) 235/45/17 kesärenkaat. Ja autohan on siis 2002 väyrynen.
Mitä muu koko olisi järkevä tuolle vanteelle? Mulla ei ole mitään erityistä kriteeriä koolle muuten kuin, että mitä vähemmän uraherkkä, sen parempi. Ja jos joku muu koko olisi lisäksi ostohinnaltaan järkevä, niin hyvä niin.
Samalla saa suositella hinta-laatusuhteeltaan hyvää/halpaa rengasta.
Rengaskokolaskuri näyttää tällaista:
Alkuperäinen koko 235/45 R17
Renkaan läpimitta 17"
Renkaan leveys 235 mm
Renkaan korkeus 105.75 mm
Halkaisija 643 mm
Tähän verrattuna:
225/45R17 101.25 mm 634.3 mm -1.4%
225/50R17 112.5 mm 656.8 mm 2.1%
245/40R17 98 mm 627.8 mm -2.5%
215/50R17 107.5 mm 646.8 mm 0.5%
Siitähän minen mitään tiedä, miltä nuo käyttänössä näyttää sitten vanteilla ja autoon laitettuna...
215/50-17 ilmeisesti alkuperäinen ja käy vielä 8 1/2 tuuman vanteille!
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Morjensta tietäjät sellainen kysymys vanteista...Käykö tälläsen vanteet AMG W204 etuvanteet 7,5x17 ja takaset 8,5x17. ET on etuvanteissa 45 ja takasissa 54 ja renkaat 225/45x17. Auton vaihduttua nyt tuollaseen W212 E 220cdi
Käykö tuo kyseinen rengas/vanne yhdistelmä uuteen autoon?
Käykö tuo kyseinen rengas/vanne yhdistelmä uuteen autoon?
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Alkuperäisvanne edessä ja takana 8,5x17 ET 48jari k kirjoitti:Morjensta tietäjät sellainen kysymys vanteista...Käykö tälläsen vanteet AMG W204 etuvanteet 7,5x17 ja takaset 8,5x17. ET on etuvanteissa 45 ja takasissa 54 ja renkaat 225/45x17. Auton vaihduttua nyt tuollaseen W212 E 220cdi
Käykö tuo kyseinen rengas/vanne yhdistelmä uuteen autoon?
Jos edessä ja takana samanlevyinen rengas niin ei se ainakaan paranna ajamista jos erileveät vanteet edessä ja takana sekä väärä et, myy pois ja osta oikeat vanteet.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Juu, näin arvelinkin että ei oikein passaa.jussilampi kirjoitti:Alkuperäisvanne edessä ja takana 8,5x17 ET 48jari k kirjoitti:Morjensta tietäjät sellainen kysymys vanteista...Käykö tälläsen vanteet AMG W204 etuvanteet 7,5x17 ja takaset 8,5x17. ET on etuvanteissa 45 ja takasissa 54 ja renkaat 225/45x17. Auton vaihduttua nyt tuollaseen W212 E 220cdi
Käykö tuo kyseinen rengas/vanne yhdistelmä uuteen autoon?
Jos edessä ja takana samanlevyinen rengas niin ei se ainakaan paranna ajamista jos erileveät vanteet edessä ja takana sekä väärä et, myy pois ja osta oikeat vanteet.
Harmittaa, kun kiillotin vanteiden puolat niistä Kohta tulossa myyntiin kyseiset vanteet ja Nokian hakka Black,it Renkaissa 8mm pintaa...Paljonko tuollasella paketilla voisi pyytää?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tervehdys! Auttakaapa noviisia vanneasioissa .
Autona W211 E200 CDI 2008 ja pitäis nyt tempaista orkkisvanteiden tilalle jonkinlaiset toimivat. Rekisteriotteessa lukee 225/55R16 95W ja alkuperäinen vanne on - jos nyt oikein selvittelin - 7,5x16 5x112 ET 42.
Jossain threadissa vastaan tullut Rial DH ois ihan riittävä mulle noin vanhaan biiliin. Mutta kun lähdin tarkemmin selvittelemään, niin huomasin että ainakin joku noista vannekaupoista ehdotti vain 7" leveää versiota yhteensopivaksi tuohon automalliin. Onko tosiaan näin? Missäköhän voisi olla vika, miksei esim. 7.5x16 ET 46 (http://www.rengaskontti.fi/vanteet/4046004059268" onclick="window.open(this.href);return false;) toimisi kun se on muuten lähimpänä noita nykyisiä? Jostain taulukosta katselin, etttä 225-renkaille 7" olisi ehkä turhan kapea. Onko kyse tuosta ET-luvusta (42 vs. 46) vai jostain ihan muusta?
Kiitokset etukäteen!
Muitakin vastaavia vanteita, jotka tippuisivat kikkailematta tuohon alle saa toki suositella .
Autona W211 E200 CDI 2008 ja pitäis nyt tempaista orkkisvanteiden tilalle jonkinlaiset toimivat. Rekisteriotteessa lukee 225/55R16 95W ja alkuperäinen vanne on - jos nyt oikein selvittelin - 7,5x16 5x112 ET 42.
Jossain threadissa vastaan tullut Rial DH ois ihan riittävä mulle noin vanhaan biiliin. Mutta kun lähdin tarkemmin selvittelemään, niin huomasin että ainakin joku noista vannekaupoista ehdotti vain 7" leveää versiota yhteensopivaksi tuohon automalliin. Onko tosiaan näin? Missäköhän voisi olla vika, miksei esim. 7.5x16 ET 46 (http://www.rengaskontti.fi/vanteet/4046004059268" onclick="window.open(this.href);return false;) toimisi kun se on muuten lähimpänä noita nykyisiä? Jostain taulukosta katselin, etttä 225-renkaille 7" olisi ehkä turhan kapea. Onko kyse tuosta ET-luvusta (42 vs. 46) vai jostain ihan muusta?
Kiitokset etukäteen!
Muitakin vastaavia vanteita, jotka tippuisivat kikkailematta tuohon alle saa toki suositella .
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kovasti riippuu, mitä haet, mutta suosittelisin metsästämään vaikka käytetyt 211 mersun omat 16" tai miksei vaikka 17" vanteet. nuo isommat ainakin ovat noissa useimmiten vissiin 8" leveitä et:n ollessa jotain 38. Aika ujosti jää nuokin vielä auton alle, mutta on silti ihan asiallisen näköinen. Ja sitten jos joku 7,5 ja et46, niin .
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuossakin asiallinen vanne, ja hyvin meillä toiminut.timos kirjoitti:Tervehdys! Auttakaapa noviisia vanneasioissa .
Autona W211 E200 CDI 2008 ja pitäis nyt tempaista orkkisvanteiden tilalle jonkinlaiset toimivat. Rekisteriotteessa lukee 225/55R16 95W ja alkuperäinen vanne on - jos nyt oikein selvittelin - 7,5x16 5x112 ET 42.
Jossain threadissa vastaan tullut Rial DH ois ihan riittävä mulle noin vanhaan biiliin. Mutta kun lähdin tarkemmin selvittelemään, niin huomasin että ainakin joku noista vannekaupoista ehdotti vain 7" leveää versiota yhteensopivaksi tuohon automalliin. Onko tosiaan näin? Missäköhän voisi olla vika, miksei esim. 7.5x16 ET 46 (http://www.rengaskontti.fi/vanteet/4046004059268" onclick="window.open(this.href);return false;) toimisi kun se on muuten lähimpänä noita nykyisiä? Jostain taulukosta katselin, etttä 225-renkaille 7" olisi ehkä turhan kapea. Onko kyse tuosta ET-luvusta (42 vs. 46) vai jostain ihan muusta?
Kiitokset etukäteen!
Muitakin vastaavia vanteita, jotka tippuisivat kikkailematta tuohon alle saa toki suositella .
https://www.vannetukku.fi/vanguard-sport-p-51085.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ET 45 eli vanne tulee 3mm sisemmäs mitä alkuperaisvanne, muttei sillä mitään käytännön merkitystä. Saa myös 16 tuumaisena 5puolaisena, mutta ET pienempi eli rengas tulee ulommas mutta toimii sekin.
Näihin käy alkuperäispultit ja keskimerkit,ja tosi edullisia.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuli vaihdettua pirellin formula nastarenkaat Continental ContiViking Contact 6 kitkoihin niin jopa hiljeni auto. W204 farmari niin renkasmelu oli kyllä aivan järetön nastarenkailla.
Saa nähdä millaiset on nykykitkat ovat. Viimeksi oli kitkat noin 15vuotta sitten käytössä!
Saa nähdä millaiset on nykykitkat ovat. Viimeksi oli kitkat noin 15vuotta sitten käytössä!
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kysyisin vielä noista AMG vanteista edessä 7.5x17 et 47 ja takana 8.5x17 et 58 että käykö vanteet noilla et tuohon W212 mersuun?
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei ne kitkat mitään kesärenkaita ole,jos olet ne kesäksi laittanu.MacBuggy kirjoitti:Tuli vaihdettua pirellin formula nastarenkaat Continental ContiViking Contact 6 kitkoihin niin jopa hiljeni auto. W204 farmari niin renkasmelu oli kyllä aivan järetön nastarenkailla.
Saa nähdä millaiset on nykykitkat ovat. Viimeksi oli kitkat noin 15vuotta sitten käytössä!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Varmaan mahtuu paikoilleen jos ei ole W203 vanteetjari k kirjoitti:Kysyisin vielä noista AMG vanteista edessä 7.5x17 et 47 ja takana 8.5x17 et 58 että käykö vanteet noilla et tuohon W212 mersuun?
( erillaiset pultit) mutta raideleveys renkaan keskeltä mitattuna kapenee takana 20 mm ja edessä levenee 2 mm,koska et pitäisi olla 48.
Luulen ettei ainakaan paranna ajettavuutta!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ei ihan nyt mennyt neuvot oikein... Vanteissa ET lukuja ei voi verrata suoraan toisiinsa jos vanteen leveys on eri verrattavissa vanteissa. Eikös w212 ET48 suositus ole 8tuumaa leveälle vanteelle? Joku voisi kaivaa w212 käyttöohjekirjan ja katsoa sieltä 7,5tuuman vanteen ET luvun ja 8,5tuuman vanteen ET luvun ja niihin vertaamalla näät sitten paljonko raideleveys muuttuu.jussilampi kirjoitti:Varmaan mahtuu paikoilleen jos ei ole W203 vanteetjari k kirjoitti:Kysyisin vielä noista AMG vanteista edessä 7.5x17 et 47 ja takana 8.5x17 et 58 että käykö vanteet noilla et tuohon W212 mersuun?
( erillaiset pultit) mutta raideleveys renkaan keskeltä mitattuna kapenee takana 20 mm ja edessä levenee 2 mm,koska et pitäisi olla 48.
Luulen ettei ainakaan paranna ajettavuutta!
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
ET on renkaan keskilinjasta ilmoitettu luku,eli ei vanteen leveydellä ole merkitystä!nikopetterii kirjoitti:Ei ihan nyt mennyt neuvot oikein... Vanteissa ET lukuja ei voi verrata suoraan toisiinsa jos vanteen leveys on eri verrattavissa vanteissa. Eikös w212 ET48 suositus ole 8tuumaa leveälle vanteelle? Joku voisi kaivaa w212 käyttöohjekirjan ja katsoa sieltä 7,5tuuman vanteen ET luvun ja 8,5tuuman vanteen ET luvun ja niihin vertaamalla näät sitten paljonko raideleveys muuttuu.jussilampi kirjoitti:Varmaan mahtuu paikoilleen jos ei ole W203 vanteetjari k kirjoitti:Kysyisin vielä noista AMG vanteista edessä 7.5x17 et 47 ja takana 8.5x17 et 58 että käykö vanteet noilla et tuohon W212 mersuun?
( erillaiset pultit) mutta raideleveys renkaan keskeltä mitattuna kapenee takana 20 mm ja edessä levenee 2 mm,koska et pitäisi olla 48.
Luulen ettei ainakaan paranna ajettavuutta!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kyllä juuri näin ET luku on keskilinjasta ilmoitettu etäisyys keskilinjaan nähden, mutta jos on 7tuumaa leveä vanne ja 9tuumaa leveä vanne joissa molemmissa ET48 niin kyllähän sillon tuo 9tuuman vanne on ulompana ja silloin raideleveys muuttuu, joten vanteen leveydellä on merkitystä...jussilampi kirjoitti:ET on renkaan keskilinjasta ilmoitettu luku,eli ei vanteen leveydellä ole merkitystä!nikopetterii kirjoitti:Ei ihan nyt mennyt neuvot oikein... Vanteissa ET lukuja ei voi verrata suoraan toisiinsa jos vanteen leveys on eri verrattavissa vanteissa. Eikös w212 ET48 suositus ole 8tuumaa leveälle vanteelle? Joku voisi kaivaa w212 käyttöohjekirjan ja katsoa sieltä 7,5tuuman vanteen ET luvun ja 8,5tuuman vanteen ET luvun ja niihin vertaamalla näät sitten paljonko raideleveys muuttuu.jussilampi kirjoitti:Varmaan mahtuu paikoilleen jos ei ole W203 vanteetjari k kirjoitti:Kysyisin vielä noista AMG vanteista edessä 7.5x17 et 47 ja takana 8.5x17 et 58 että käykö vanteet noilla et tuohon W212 mersuun?
( erillaiset pultit) mutta raideleveys renkaan keskeltä mitattuna kapenee takana 20 mm ja edessä levenee 2 mm,koska et pitäisi olla 48.
Luulen ettei ainakaan paranna ajettavuutta!
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ulkoreuna on ulompana ja sisäreuna sisempänä mutta keskilinjasta eli akseliväli on sama!nikopetterii kirjoitti:Kyllä juuri näin ET luku on keskilinjasta ilmoitettu etäisyys keskilinjaan nähden, mutta jos on 7tuumaa leveä vanne ja 9tuumaa leveä vanne joissa molemmissa ET48 niin kyllähän sillon tuo 9tuuman vanne on ulompana ja silloin raideleveys muuttuu, joten vanteen leveydellä on merkitystä...jussilampi kirjoitti:ET on renkaan keskilinjasta ilmoitettu luku,eli ei vanteen leveydellä ole merkitystä!nikopetterii kirjoitti:Ei ihan nyt mennyt neuvot oikein... Vanteissa ET lukuja ei voi verrata suoraan toisiinsa jos vanteen leveys on eri verrattavissa vanteissa. Eikös w212 ET48 suositus ole 8tuumaa leveälle vanteelle? Joku voisi kaivaa w212 käyttöohjekirjan ja katsoa sieltä 7,5tuuman vanteen ET luvun ja 8,5tuuman vanteen ET luvun ja niihin vertaamalla näät sitten paljonko raideleveys muuttuu.jussilampi kirjoitti:Varmaan mahtuu paikoilleen jos ei ole W203 vanteetjari k kirjoitti:Kysyisin vielä noista AMG vanteista edessä 7.5x17 et 47 ja takana 8.5x17 et 58 että käykö vanteet noilla et tuohon W212 mersuun?
( erillaiset pultit) mutta raideleveys renkaan keskeltä mitattuna kapenee takana 20 mm ja edessä levenee 2 mm,koska et pitäisi olla 48.
Luulen ettei ainakaan paranna ajettavuutta!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Joo toki raideleveys sama keskilijasta mitattuna, ilmaisin asian vähän huonosti huolimattomuutani kun puhuin raideleveyden muutoksesta, tarkentamatta että tarkoitan tässä tapauksessa raideleveydellä renkaiden ulkoreunaa tai sisäreunaa. Nyt puhut jo akselivälistäkin, se nyt ei muutu miksikään laittopa minkä ET luvun vanteet tahansa, tarkoitit varmaan raideleveyttä... Mutta pointti oli kuitenkin siinä että autonvalmistajan ET suositus on usein erillainen eri levyisille vanteille, johtuen juuri tuosta että vanteen sisä- ja ulkoreunan mittaa keskilinjasta halutaan myös liikuttaa suuntaan tai toiseen jos vanteen leveyttä muutetaan, ET lukemaa esim isonnetaan valmistajan suosituksissa kun vanne leveyttä kasvatetaan että juurikin vanteen ulkoreuna ei tulisi liikaa ulospäin autosta, tästä johtuen käyttöohjekirjasta kun katsoo vanne/rengas suosituksia niin siellä on usein erillaisia ET lukuja eri levyisille vanteille, joten tuo alkuperäinen kysyjä kun kyseli ilmeisesti w204sen amg vanteiden sopivuutta w212 koriseen, niin minun suositukseni on että katsot w212 käyttöohjekirjan vannesuosituksien ET luvut 7,5tuuman vanteelle eteen ja 8,5tuuman vanteelle taakse ja niitä lukuja vertaat sitten noihin w204 vanteisiin mitä sinne suunnittelet laittavasi. Muutamien millien heitot suuntaan tai toiseen ei käytännössä ajettavuuteen juurikaan vaikuta perusautoilijoille, eikä välttämättä vähän isommatkaan muutokset aina vaikuta ajettavuuteen paljoa, muihin asioihin kuten esim ulkonäköön sitten vaikutus suurempi, niin autokohtaisia nämä jutut...jussilampi kirjoitti:Ulkoreuna on ulompana ja sisäreuna sisempänä mutta keskilinjasta eli akseliväli on sama!nikopetterii kirjoitti:Kyllä juuri näin ET luku on keskilinjasta ilmoitettu etäisyys keskilinjaan nähden, mutta jos on 7tuumaa leveä vanne ja 9tuumaa leveä vanne joissa molemmissa ET48 niin kyllähän sillon tuo 9tuuman vanne on ulompana ja silloin raideleveys muuttuu, joten vanteen leveydellä on merkitystä...jussilampi kirjoitti:ET on renkaan keskilinjasta ilmoitettu luku,eli ei vanteen leveydellä ole merkitystä!nikopetterii kirjoitti:Ei ihan nyt mennyt neuvot oikein... Vanteissa ET lukuja ei voi verrata suoraan toisiinsa jos vanteen leveys on eri verrattavissa vanteissa. Eikös w212 ET48 suositus ole 8tuumaa leveälle vanteelle? Joku voisi kaivaa w212 käyttöohjekirjan ja katsoa sieltä 7,5tuuman vanteen ET luvun ja 8,5tuuman vanteen ET luvun ja niihin vertaamalla näät sitten paljonko raideleveys muuttuu.jussilampi kirjoitti:Varmaan mahtuu paikoilleen jos ei ole W203 vanteetjari k kirjoitti:Kysyisin vielä noista AMG vanteista edessä 7.5x17 et 47 ja takana 8.5x17 et 58 että käykö vanteet noilla et tuohon W212 mersuun?
( erillaiset pultit) mutta raideleveys renkaan keskeltä mitattuna kapenee takana 20 mm ja edessä levenee 2 mm,koska et pitäisi olla 48.
Luulen ettei ainakaan paranna ajettavuutta!
Ja jussilampi älä nyt pillastu, jos vähän annan eriäviä suosituksia/mielipiteitä kuin sinä, olen kumminkin jonkun verran näitten asioiden kanssa touhunnu ja ennemmin minä tuonne valmistajan ET suosituksiin eri vanne leveydelle tuijotan kun siihen mitä sinä sanot että tietyn ET luvun mukaan sinne vanteet on valittava olipa vanne leveys mitä tahansa. Siksi tässä kyselinkin jotain katsomaan w212 käyttöohjekirjan vannesuosituksien ET lukuja että onko siellä erillaisia lukemia eri vanne leveyksille, koska näin usein on ja saattaa olla myös samallekin vanneleveydelle erillaisia ET luku suosituksia.
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
nikopetterii kirjoitti:Joo toki raideleveys sama keskilijasta mitattuna, ilmaisin asian vähän huonosti huolimattomuutani kun puhuin raideleveyden muutoksesta, tarkentamatta että tarkoitan tässä tapauksessa raideleveydellä renkaiden ulkoreunaa tai sisäreunaa. Nyt puhut jo akselivälistäkin, se nyt ei muutu miksikään laittopa minkä ET luvun vanteet tahansa, tarkoitit varmaan raideleveyttä... Mutta pointti oli kuitenkin siinä että autonvalmistajan ET suositus on usein erillainen eri levyisille vanteille, johtuen juuri tuosta että vanteen sisä- ja ulkoreunan mittaa keskilinjasta halutaan myös liikuttaa suuntaan tai toiseen jos vanteen leveyttä muutetaan, ET lukemaa esim isonnetaan valmistajan suosituksissa kun vanne leveyttä kasvatetaan että juurikin vanteen ulkoreuna ei tulisi liikaa ulospäin autosta, tästä johtuen käyttöohjekirjasta kun katsoo vanne/rengas suosituksia niin siellä on usein erillaisia ET lukuja eri levyisille vanteille, joten tuo alkuperäinen kysyjä kun kyseli ilmeisesti w204sen amg vanteiden sopivuutta w212 koriseen, niin minun suositukseni on että katsot w212 käyttöohjekirjan vannesuosituksien ET luvut 7,5tuuman vanteelle eteen ja 8,5tuuman vanteelle taakse ja niitä lukuja vertaat sitten noihin w204 vanteisiin mitä sinne suunnittelet laittavasi. Muutamien millien heitot suuntaan tai toiseen ei käytännössä ajettavuuteen juurikaan vaikuta perusautoilijoille, eikä välttämättä vähän isommatkaan muutokset aina vaikuta ajettavuuteen paljoa, muihin asioihin kuten esim ulkonäköön sitten vaikutus suurempi, niin autokohtaisia nämä jutut...jussilampi kirjoitti:Ulkoreuna on ulompana ja sisäreuna sisempänä mutta keskilinjasta eli akseliväli on sama!nikopetterii kirjoitti:jussilampi kirjoitti:ET on renkaan keskilinjasta ilmoitettu luku,eli ei vanteen leveydellä ole merkitystä!nikopetterii kirjoitti:Ei ihan nyt mennyt neuvot oikein... Vanteissa ET lukuja ei voi verrata suoraan toisiinsa jos vanteen leveys on eri verrattavissa vanteissa. Eikös w212 ET48 suositus ole 8tuumaa leveälle vanteelle? Joku voisi kaivaa w212 käyttöohjekirjan ja katsoa sieltä 7,5tuuman vanteen ET luvun ja 8,5tuuman vanteen ET luvun ja niihin vertaamalla näät sitten paljonko raideleveys muuttuu.jussilampi kirjoitti:Varmaan mahtuu paikoilleen jos ei ole W203 vanteetjari k kirjoitti:Kysyisin vielä noista AMG vanteista edessä 7.5x17 et 47 ja takana 8.5x17 et 58 että käykö vanteet noilla et tuohon W212 mersuun?
( erillaiset pultit) mutta raideleveys renkaan keskeltä mitattuna kapenee takana 20 mm ja edessä levenee 2 mm,koska et pitäisi olla 48.
Luulen ettei ainakaan paranna ajettavuutta!
Kyllä juuri näin ET luku on keskilinjasta ilmoitettu etäisyys keskilinjaan nähden, mutta jos on 7tuumaa leveä vanne ja 9tuumaa leveä vanne joissa molemmissa ET48 niin kyllähän sillon tuo 9tuuman vanne on ulompana ja silloin raideleveys muuttuu, joten vanteen leveydellä on merkitystä...
Ja jussilampi älä nyt pillastu, jos vähän annan eriäviä suosituksia/mielipiteitä kuin sinä, olen kumminkin jonkun verran näitten asioiden kanssa touhunnu ja ennemmin minä tuonne valmistajan ET suosituksiin eri vanne leveydelle tuijotan kun siihen mitä sinä sanot että tietyn ET luvun mukaan sinne vanteet on valittava olipa vanne leveys mitä tahansa. Siksi tässä kyselinkin jotain katsomaan w212 käyttöohjekirjan vannesuosituksien ET lukuja että onko siellä erillaisia lukemia eri vanne leveyksille, koska näin usein on ja saattaa olla myös samallekin vanneleveydelle erillaisia ET luku suosituksia.
Jos haluat tosiaan valmistajan ET suosituksia tutkia W212 17-19tuuman vanteissa, niin tuossa muutamia esimerkkejä, tuo 18tuuman vanteen yksi ET vähän ihmetyttää, muuten kuitenkin ilmoittamallani ET luvulla, vanteen leveydestä huolimatta.
Renkaat
Kevytmetallivanteet
MA: 245/45 R17 95 W
MA: 8,0 J x 17 H2 ET 48
MA: 245/45 R17 99 Y XL
MA: 8,0 J x 17 H2 ET 48
MA: 245/45 R17 99 Y XL MOExtended
MA: 8,0 J x 17 H2 ET 48
MA: 245/45 R17 95 W
MA: 8,5 J x 17 H2 ET 48
MA: 245/45 R17 99 Y XL
MA: 8,5 J x 17 H2 ET 48
MA: 245/45 R17 99 Y XL MOExtended
MA: 8,5 J x 17 H2 ET 48
R18
Renkaat
Kevytmetallivanteet
MA: 245/40 R18 97 Y XL
MA: 8,5 J x 18 H2 ET 48
EA: 245/40 R18 97 Y XL
TA: 265/35 R18 97 Y XL
EA: 8,5 J x 18 H2 ET 48
TA: 9,0 J x 18 H2 ET 54
R19
Renkaat
Kevytmetallivanteet
EA: 245/35 R19 93 Y XL
TA: 275/30 R19 96 Y XL
EA: 8,5 J x 19 H2 ET 48
TA: 9,5 J x 19 H2 ET 48
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Vastaan ilman tuota että kaikki kirjotukset tulee mukaan, ku kohta niitä niin paljon scrollattavana... Noniin jos tuossa on kaikki w212 suositukset niin eihän noissa juuri poikkeamaa ole esim jos vertaa w204 mersuun jossa on paljonkin eri suosituksia ET luvuille eri vanneleveyksissä ja samoissakin leveyksissä. Mutta joo alkuperäis kysyjälle sellanen juttu että jos mahdollista niin heitä ne vanteet alle ja katso miltä näyttää ja tuntuu, lakien sallimissa rajoissa kuitenkin jokatapauksessa mennään. Herkemmin tuo ainakin sivuluisuun lähtee kun raideleveys kapenee takana...
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Meneekö sitten esim.nuo 8.5 tuuman takavanteet liian sisään ja tulee typerän näköinen, kuin vertaa esim. omilla alkuperäisillä 16" vanteilla? Etuvanteet 7.5x17 taitaa näöllisesti olla ihan ok.