Kyllä se tosiaan riippuu vanteen rakenteesta ja mallista pelkästään. Joissakin ottaa esim liima painot satulaan mutta ilman painoja mahtuu pyörimään. Monesti milleistä kiinni.melastinen kirjoitti:Kertokaas nyt viisaammat, että onko se vain 16" vanteen rakenteesta kiinni, että sopiiko AMG-/Sportpaketilliseen autoon, jossa on edessä isommat jarrut (reikälevyt)?!
Olen kuullut monta kertaa, ettei onnistu ja siksi ihmettelin, kun meidän talouden uusin tulokas, S204 facelift AMG Sport on tilattu jo tehtaalta 16-tuumaisilla talvipyörillä. Nämä tulivat auton mukana ja pakkohan niitä oli mallata pikaisesti alle. Vanteiden speksit ovat 7x16 ET43 ja renkaat 205/55R16. Ei sinne paljoa tilaa jäänyt etusatulan ja vanteen sisäkehän väliin, mutta mahtui kuitenkin pyörimään.
Kokeilin myös edellisestä S203 faceliftistä jääneitä 16" Etabeta Tettsut talvivanteita (auto oli Sport Edition AMG-paketilla, mutta jostain syystä siinä ei ollut isoja etujarruja) spekseillä 7x16 ET35 ja kyllä nekin mahtuivat pyörimään. Tilaa etusatulan ja vanteen väliin jäi silmämääräisesti saman verran, kuin tuossa Mersun orggis talvivanteessa. 14 mm pultit vaativat toki, jos tähän laittaa.
Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Viimeksi muokannut tenzo, Ti 09.08.2016 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna+ -19 Black (J11B)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Nissan Micra 1,0 16V -00 Intense Blue (K11)
MB CLK230K A Elegance -98 Brilliant Silver (w208)
MB C200 Sport -95 Aspen Green (w202)
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black (J11)
EX. MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 142
- Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Niin ajattelinkin. Tuota 16-tuumaisten vanteiden sopimattomuutta sporttijarruihin on vaan aika monikin kertonut faktana, johon uskoin itsekin, kunnes pääsin kokeilemaan.tenzo kirjoitti:Kyllä se tosiaan riippuu vanteen rakanteesta ja mallista pelkästään. Joissakin ottaa esim liima painot satulaan mutta ilman painoja mahtuu pyörimään. Monesti milleistä kiinni.melastinen kirjoitti:Kertokaas nyt viisaammat, että onko se vain 16" vanteen rakenteesta kiinni, että sopiiko AMG-/Sportpaketilliseen autoon, jossa on edessä isommat jarrut (reikälevyt)?!
Olen kuullut monta kertaa, ettei onnistu ja siksi ihmettelin, kun meidän talouden uusin tulokas, S204 facelift AMG Sport on tilattu jo tehtaalta 16-tuumaisilla talvipyörillä. Nämä tulivat auton mukana ja pakkohan niitä oli mallata pikaisesti alle. Vanteiden speksit ovat 7x16 ET43 ja renkaat 205/55R16. Ei sinne paljoa tilaa jäänyt etusatulan ja vanteen sisäkehän väliin, mutta mahtui kuitenkin pyörimään.
Kokeilin myös edellisestä S203 faceliftistä jääneitä 16" Etabeta Tettsut talvivanteita (auto oli Sport Edition AMG-paketilla, mutta jostain syystä siinä ei ollut isoja etujarruja) spekseillä 7x16 ET35 ja kyllä nekin mahtuivat pyörimään. Tilaa etusatulan ja vanteen väliin jäi silmämääräisesti saman verran, kuin tuossa Mersun orggis talvivanteessa. 14 mm pultit vaativat toki, jos tähän laittaa.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Täälläkin oli S204 amg paketilla olevassa 16" orkkis vanteilla olevat talvipyörät. sopii olemaan, tosin tilaa ei satulan ja vanteen välissä ole hirviästi.melastinen kirjoitti:Niin ajattelinkin. Tuota 16-tuumaisten vanteiden sopimattomuutta sporttijarruihin on vaan aika monikin kertonut faktana, johon uskoin itsekin, kunnes pääsin kokeilemaan.tenzo kirjoitti:Kyllä se tosiaan riippuu vanteen rakanteesta ja mallista pelkästään. Joissakin ottaa esim liima painot satulaan mutta ilman painoja mahtuu pyörimään. Monesti milleistä kiinni.melastinen kirjoitti:Kertokaas nyt viisaammat, että onko se vain 16" vanteen rakenteesta kiinni, että sopiiko AMG-/Sportpaketilliseen autoon, jossa on edessä isommat jarrut (reikälevyt)?!
Olen kuullut monta kertaa, ettei onnistu ja siksi ihmettelin, kun meidän talouden uusin tulokas, S204 facelift AMG Sport on tilattu jo tehtaalta 16-tuumaisilla talvipyörillä. Nämä tulivat auton mukana ja pakkohan niitä oli mallata pikaisesti alle. Vanteiden speksit ovat 7x16 ET43 ja renkaat 205/55R16. Ei sinne paljoa tilaa jäänyt etusatulan ja vanteen sisäkehän väliin, mutta mahtui kuitenkin pyörimään.
Kokeilin myös edellisestä S203 faceliftistä jääneitä 16" Etabeta Tettsut talvivanteita (auto oli Sport Edition AMG-paketilla, mutta jostain syystä siinä ei ollut isoja etujarruja) spekseillä 7x16 ET35 ja kyllä nekin mahtuivat pyörimään. Tilaa etusatulan ja vanteen väliin jäi silmämääräisesti saman verran, kuin tuossa Mersun orggis talvivanteessa. 14 mm pultit vaativat toki, jos tähän laittaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 57
- Liittynyt: La 27.08.2016 07:57
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
terve,
onko tietoa mistä voisi löytää lukkopultin avaushylsyä, oma lähti edellisen renkaanvaihdon aikaan kun leppäkeihäs vanteesta kun sen siihen unohdin löytyykö mahdollisesti rengasliikkeestä, veholta tms. kappaleita joita pääsis kokeilemaan, jotta saisi sitten kerralla oikeanlaisen? tosiaan ei minkäänlaista tietoa onko alkuperäinen vai jotkin jälkiasennuspultit. pultit on sellaiset uralliset ja muistaakseni pyöreäreunaiset.
toinen vaihtoehtohan on väkivalloin, onko vaikea projekti, onko kenelläkään kokemusta?
onko tietoa mistä voisi löytää lukkopultin avaushylsyä, oma lähti edellisen renkaanvaihdon aikaan kun leppäkeihäs vanteesta kun sen siihen unohdin löytyykö mahdollisesti rengasliikkeestä, veholta tms. kappaleita joita pääsis kokeilemaan, jotta saisi sitten kerralla oikeanlaisen? tosiaan ei minkäänlaista tietoa onko alkuperäinen vai jotkin jälkiasennuspultit. pultit on sellaiset uralliset ja muistaakseni pyöreäreunaiset.
toinen vaihtoehtohan on väkivalloin, onko vaikea projekti, onko kenelläkään kokemusta?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Lyö siihen vasaralla kunnon hylsy päälle. Ei mitään kiinalaisia vaan kunnon hylsy joka tarkoitettu renkaiden avaukseen.janjokinen kirjoitti:terve,
onko tietoa mistä voisi löytää lukkopultin avaushylsyä, oma lähti edellisen renkaanvaihdon aikaan kun leppäkeihäs vanteesta kun sen siihen unohdin löytyykö mahdollisesti rengasliikkeestä, veholta tms. kappaleita joita pääsis kokeilemaan, jotta saisi sitten kerralla oikeanlaisen? tosiaan ei minkäänlaista tietoa onko alkuperäinen vai jotkin jälkiasennuspultit. pultit on sellaiset uralliset ja muistaakseni pyöreäreunaiset.
toinen vaihtoehtohan on väkivalloin, onko vaikea projekti, onko kenelläkään kokemusta?
Tai jos ei onnistu niin hitsaat siihen jotain kököä ja yrittelet uudelleen.
Ei ole yhdetkään jäänyt irroittamatta kun niitä aikoinaan kolari autoista joutui irroittamaan.
EN tiedä miten nämä uusimmat hienoudet toimii ja lähteekö yhtähelposti kun vielä n.10v sitten.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
ET42 ei ole liikaa w210 alle 205x55X16 renkailla?
Volkkarista saisi sellaiset vanteet 5x112 jaolla olevat vanteet ja kun ottaa sovitimet pois niin sen ulkovalkaisija on 66,6= keskireika 66,6.
Vanteen leveydestä en tiedä mutta lienee 7-71/2".
Pultikin on vissiin 12x1,25mm nousulla mutta pituus pitää tarkistaa.
Onko kokemusta VAG vanteiden käytöstä?
Kierrätystä tässä suunnittelen. Kauhee keko vanteita ja renkaita, mutta ei Väykkyyn käypäsiä talvirenkaita.
Volkkarista saisi sellaiset vanteet 5x112 jaolla olevat vanteet ja kun ottaa sovitimet pois niin sen ulkovalkaisija on 66,6= keskireika 66,6.
Vanteen leveydestä en tiedä mutta lienee 7-71/2".
Pultikin on vissiin 12x1,25mm nousulla mutta pituus pitää tarkistaa.
Onko kokemusta VAG vanteiden käytöstä?
Kierrätystä tässä suunnittelen. Kauhee keko vanteita ja renkaita, mutta ei Väykkyyn käypäsiä talvirenkaita.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
On kokemusta, ja toivottavasti pääset helpommalla. Sielun vihollisen hommaa, mutta ei ihan tekemätön paikkajanjokinen kirjoitti:terve,
onko tietoa mistä voisi löytää lukkopultin avaushylsyä, oma lähti edellisen renkaanvaihdon aikaan kun leppäkeihäs vanteesta kun sen siihen unohdin löytyykö mahdollisesti rengasliikkeestä, veholta tms. kappaleita joita pääsis kokeilemaan, jotta saisi sitten kerralla oikeanlaisen? tosiaan ei minkäänlaista tietoa onko alkuperäinen vai jotkin jälkiasennuspultit. pultit on sellaiset uralliset ja muistaakseni pyöreäreunaiset.
toinen vaihtoehtohan on väkivalloin, onko vaikea projekti, onko kenelläkään kokemusta?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=178785" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Toivottavasti joku osaisi / ehtisi vastata. Pitäisi kaupoille lähteä kolmen aikoihin.
Ovatko nämä pultit oikeat W124 kasireikävanteille 6,5 x 15 et 37? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/4 ... oneuvo=293" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos eivät niin minkälaiset olisivat oikeat. Löysin jostain mesesivulta hieman ristiriitaista infoa.
Kesävanteiden pultit olivat liian pitkät ja peltivanteiden pultit liian lyhyet.
Ovatko nämä pultit oikeat W124 kasireikävanteille 6,5 x 15 et 37? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/4 ... oneuvo=293" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos eivät niin minkälaiset olisivat oikeat. Löysin jostain mesesivulta hieman ristiriitaista infoa.
Kesävanteiden pultit olivat liian pitkät ja peltivanteiden pultit liian lyhyet.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
yksinkertaisesti mittaat paljonko vanteessasi on suoraa osuutta, ei sitä kukaan täältä pysty sanomaan varmaksi.. Ja jollei jaksa mittailla vanteesta niin mittaat niistä sun pulteista jos ne kerran liian pitkät
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ongelma ratkaistu. Motonetista löytyi oikeat pultit kun ensin kertaalleen haki väärät, jotka olivat juurikin nuo linkissä mainitut, tämän jälkeen mittaus joka todisti että on yhtä pitkät kuin nykyisetkin.
Vaihtoon ja tiskiltä sitten hieman lyhyemmät. Nyt on nastat alla eikä ongelmia
Vaihtoon ja tiskiltä sitten hieman lyhyemmät. Nyt on nastat alla eikä ongelmia
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mulla ei ole kun yhdet vanteet joihin vaihdetaan renkaat syksyisin ja keväisin. Nyt pari vannetta on saanut vähän siipeensä ja ajattelin korjauttaa ne talven aikana, eli talvivanteita tarvitaan.
Talvirenkaat on 245/40 18" ja orkkisvanteet edessä 8.5x18 et38 ja takana 9x18 et 39.
Ajattelin tilata vanteet jostain nettikaupasta joten olis kiva saada sopivat heti kerralla. Kun hakukoneisiin laittaa auton tiedot niin yleensä tarjotaan 8-8.5 tuumasia et-luvuilla 30 ja 35. Voiko tämmöset tilata huoletta? Kuinka paljon et ja/tai leveys voi heittää alkuperäisestä?
Auto on s211 280cdi -09 sporttipaketilla.
Talvirenkaat on 245/40 18" ja orkkisvanteet edessä 8.5x18 et38 ja takana 9x18 et 39.
Ajattelin tilata vanteet jostain nettikaupasta joten olis kiva saada sopivat heti kerralla. Kun hakukoneisiin laittaa auton tiedot niin yleensä tarjotaan 8-8.5 tuumasia et-luvuilla 30 ja 35. Voiko tämmöset tilata huoletta? Kuinka paljon et ja/tai leveys voi heittää alkuperäisestä?
Auto on s211 280cdi -09 sporttipaketilla.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Vieläkö ajelet kesärenkailla?janjokinen kirjoitti:terve,
onko tietoa mistä voisi löytää lukkopultin avaushylsyä, oma lähti edellisen renkaanvaihdon aikaan kun leppäkeihäs vanteesta kun sen siihen unohdin löytyykö mahdollisesti rengasliikkeestä, veholta tms. kappaleita joita pääsis kokeilemaan, jotta saisi sitten kerralla oikeanlaisen? tosiaan ei minkäänlaista tietoa onko alkuperäinen vai jotkin jälkiasennuspultit. pultit on sellaiset uralliset ja muistaakseni pyöreäreunaiset.
toinen vaihtoehtohan on väkivalloin, onko vaikea projekti, onko kenelläkään kokemusta?
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 57
- Liittynyt: La 27.08.2016 07:57
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Nastamuumio kirjoitti:Vieläkö ajelet kesärenkailla?janjokinen kirjoitti:terve,
onko tietoa mistä voisi löytää lukkopultin avaushylsyä, oma lähti edellisen renkaanvaihdon aikaan kun leppäkeihäs vanteesta kun sen siihen unohdin löytyykö mahdollisesti rengasliikkeestä, veholta tms. kappaleita joita pääsis kokeilemaan, jotta saisi sitten kerralla oikeanlaisen? tosiaan ei minkäänlaista tietoa onko alkuperäinen vai jotkin jälkiasennuspultit. pultit on sellaiset uralliset ja muistaakseni pyöreäreunaiset.
toinen vaihtoehtohan on väkivalloin, onko vaikea projekti, onko kenelläkään kokemusta?
Pakkohan se on
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Minkälaisia talvikumeja porukalla on 203:ten alla? Mulla tuli tossa omassa mukana 225/40 18. On sanalla sanoen suht karmeet ajaa, löytää kyllä kaikki urat mitä vaan voi. Kumit on toki jotkut pinnatut, mahtaisko merkkirenkaat auttaa asiaan? Pito noissa on kuitenkin hyvä, eikä mielestäni ole edes pahaääniset.
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuskin se vaihtamalla paranee => olisko jotain väljyyttä jossain päin? ainakin W202 oli melko tarkka tuosta ja erityisesti takapään väärä auraus sai vehkeen kiemurtelemaan älyttömästi huonolla pinnalla.Anzzu kirjoitti:Minkälaisia talvikumeja porukalla on 203:ten alla? Mulla tuli tossa omassa mukana 225/40 18. On sanalla sanoen suht karmeet ajaa, löytää kyllä kaikki urat mitä vaan voi. Kumit on toki jotkut pinnatut, mahtaisko merkkirenkaat auttaa asiaan? Pito noissa on kuitenkin hyvä, eikä mielestäni ole edes pahaääniset.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Auraukset on syksyllä katottu etupään tukivarsijumpan jälkeen.
Renkaita vaihtaessa homasin, että etupyörän laakeri oli löysällä, sen kiristin,mutta tarttee kattoo onko löystynyt uudestaan ja vaihtaa sitten. Eikö takapään kiemurtelua vois aiheuttaa takakelkan puslat? Luulisin niiden olevan alkuperäset(300tkm).
Pahoittelut ot:sta!
Renkaita vaihtaessa homasin, että etupyörän laakeri oli löysällä, sen kiristin,mutta tarttee kattoo onko löystynyt uudestaan ja vaihtaa sitten. Eikö takapään kiemurtelua vois aiheuttaa takakelkan puslat? Luulisin niiden olevan alkuperäset(300tkm).
Pahoittelut ot:sta!
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Jatketaa ot:nä, ei siitä mitään haittaakaa oleAnzzu kirjoitti:Auraukset on syksyllä katottu etupään tukivarsijumpan jälkeen.
Renkaita vaihtaessa homasin, että etupyörän laakeri oli löysällä, sen kiristin,mutta tarttee kattoo onko löystynyt uudestaan ja vaihtaa sitten. Eikö takapään kiemurtelua vois aiheuttaa takakelkan puslat? Luulisin niiden olevan alkuperäset(300tkm).
Pahoittelut ot:sta!
Itse havaitsin tuon takakelkan kumihomman siitä, että toinen takarengas kului enemmän. Saattaa se olla ominaisuuskin, mutta ominaisuus oli niin voimakas, että jotain piti tehdä. Vasen etummainen kelkankumi oli aivan morjens ja oikea rengas kului. Muutkin kumit oli jokseenkin kivettyneet ja "pärsivät".
Lisäksi narinahelat oli aivan väljät louskut. Ei ollut kovin vakaa ajettava mutta ei se sellaista kiemurtelua ollut. Enemmänkin kolisi. Vaihdoin sitten ihan kaiken ja silloin huomasin, että jos takapään auraus ei ole kunnossa, niin kiemurtelee ihan tuskassa.
En tiedä W203 etupäästä mutta W202 piti vielä ohjausvaihteen helojen korjaus, jotta olisi tullut hyvä.
Kyllä renkaillakin on merkitystä, mutta niitä aikoisin vaihdella vasta, kun kaikki helat ja tukivarret on tarkastettu. Sanokoon mitä haluvat muut, mutta pinnoitetut on aivan kelvolliset ja ne 10 vuotta sitten annetut maininnat metelistä eivät mielestäni pidä enää paikkaansa. Varmasti on parempiakin, ja jollekin "pinnoitettu" leima on synonyymi totaaliselle sonnalle.
Jarrutuspito ja kiihdytyspito ovat aivan rittävät, mutta sivuttaispidossa olisi toivomisen varaa. Takaveto tietysti aiheuttaa omat haasteensa tuohon takapäähän. Siksi en haaskaisi rahaa turhiin renkaan osteluihin. Eivät pompota yhtään sen enempää, kuin Nokian kesärenkaatkaan .
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kylläpä nyt nolottaa. Mullahan oli vaan liikaa ilmaa renkaissa. Pudotin 2.5:een paineet, auto ei paljon tuntenut uria, alusta pehmeni mukavasti ja äänet hiljeni pirusti. No, onneks selvis näin halvalla ja helpolla tällä kertaa, autokuume laski muutamalla asteella .
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Laitoin uudet Hakkapeliitta 8:t (225/45-17) Sportin alle ja helvetti sitä melua ja huojumista. Kulkee kuin juovuksissa. Eri rengaspaineet ei oikein tuntunut vaikuttavat. Edelliset oli samaa kokoa Good Yearit (jotka nyt farkun alla) ja ne oli mielestäni paljon hiljaisemmat ja tukevammat. Toki GY:t ovat jo pari talvea ajettu, mutta kaikki nastat tallella ja maltillista ajoa.
Mahtaako rengasmelu pienentyä iän myötä Hakoissa? Toki ne varmaan hiljenee kun nastat ovat loppu, mutta pienen käytön jälkeen? Voi olla, että tuli ostettua kahdet Nokiat yhdellä kertaa: Ensimmäiset ja viimeiset
Alusta on kunnossa koska kesärenkailla ei mitään ongelmaa.
Mahtaako rengasmelu pienentyä iän myötä Hakoissa? Toki ne varmaan hiljenee kun nastat ovat loppu, mutta pienen käytön jälkeen? Voi olla, että tuli ostettua kahdet Nokiat yhdellä kertaa: Ensimmäiset ja viimeiset
Alusta on kunnossa koska kesärenkailla ei mitään ongelmaa.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Minkälaisia paineita olet kokeillut? Tuon kuvauksen perusteella koittaisin vaan laittaa enemmän ilmaa. Luikertelu johtuu yleensä liian pienistä paineista.Vesa T kirjoitti:Laitoin uudet Hakkapeliitta 8:t (225/45-17) Sportin alle ja helvetti sitä melua ja huojumista. Kulkee kuin juovuksissa. Eri rengaspaineet ei oikein tuntunut vaikuttavat. Edelliset oli samaa kokoa Good Yearit (jotka nyt farkun alla) ja ne oli mielestäni paljon hiljaisemmat ja tukevammat. Toki GY:t ovat jo pari talvea ajettu, mutta kaikki nastat tallella ja maltillista ajoa.
Mahtaako rengasmelu pienentyä iän myötä Hakoissa? Toki ne varmaan hiljenee kun nastat ovat loppu, mutta pienen käytön jälkeen? Voi olla, että tuli ostettua kahdet Nokiat yhdellä kertaa: Ensimmäiset ja viimeiset
Alusta on kunnossa koska kesärenkailla ei mitään ongelmaa.
Rengasmelu ei taida ikävä kyllä pienentyä. Omat kokemukset Nokialaisista on, että meluaa saatanasti mutta lohdutukseksi tarjoaa myös hillittömästi pitoa.
E350CDI&A180CDI
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Taitaa olla parasta-aikaa jotain 2,8. Enempi jos laittaa, niin alkaa alustaa koettelemaan huonommalla tiellä. Eniten häiritsee etupään vetely urissa. Täytyy vaihtaa renkaat keskenään farkun kanssa, jospa Hakat toimis paremmin vakioalustan kanssa.ssuvik kirjoitti:Minkälaisia paineita olet kokeillut? Tuon kuvauksen perusteella koittaisin vaan laittaa enemmän ilmaa. Luikertelu johtuu yleensä liian pienistä paineista.Vesa T kirjoitti:Laitoin uudet Hakkapeliitta 8:t (225/45-17) Sportin alle ja helvetti sitä melua ja huojumista. Kulkee kuin juovuksissa. Eri rengaspaineet ei oikein tuntunut vaikuttavat. Edelliset oli samaa kokoa Good Yearit (jotka nyt farkun alla) ja ne oli mielestäni paljon hiljaisemmat ja tukevammat. Toki GY:t ovat jo pari talvea ajettu, mutta kaikki nastat tallella ja maltillista ajoa.
Mahtaako rengasmelu pienentyä iän myötä Hakoissa? Toki ne varmaan hiljenee kun nastat ovat loppu, mutta pienen käytön jälkeen? Voi olla, että tuli ostettua kahdet Nokiat yhdellä kertaa: Ensimmäiset ja viimeiset
Alusta on kunnossa koska kesärenkailla ei mitään ongelmaa.
Rengasmelu ei taida ikävä kyllä pienentyä. Omat kokemukset Nokialaisista on, että meluaa saatanasti mutta lohdutukseksi tarjoaa myös hillittömästi pitoa.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Nojoo kyllä noilla paineilla pitäisi jo rauhoittua. Oothan tarkistanu ettei näissä ole runkovikoja? Nokialaisilla ne ei ole mitenkään harvinaisia.Vesa T kirjoitti: Taitaa olla parasta-aikaa jotain 2,8. Enempi jos laittaa, niin alkaa alustaa koettelemaan huonommalla tiellä. Eniten häiritsee etupään vetely urissa. Täytyy vaihtaa renkaat keskenään farkun kanssa, jospa Hakat toimis paremmin vakioalustan kanssa.
E350CDI&A180CDI
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma 15.08.2016 21:59
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Terve! Osaisiko joku autta uutta mersu kuskia
Ostin muutama pv sitten Ml w164 mersun ja alla olevat 17" vanne/rengas setti näyttää niin orvolta joten löysin netistä
Nastarengas paketin 265/50/20 Et 40
Kysymykseni on onko noiden 20" ET liian pieni? Tuleeko liika ulos..?
Kesävanteet auton mukana tulleet ovat 285/35/22 - ET45 ja mitä kuvissa katsoin näyttivät Ok!
Kiitos etukäteen vastanneille.
Ostin muutama pv sitten Ml w164 mersun ja alla olevat 17" vanne/rengas setti näyttää niin orvolta joten löysin netistä
Nastarengas paketin 265/50/20 Et 40
Kysymykseni on onko noiden 20" ET liian pieni? Tuleeko liika ulos..?
Kesävanteet auton mukana tulleet ovat 285/35/22 - ET45 ja mitä kuvissa katsoin näyttivät Ok!
Kiitos etukäteen vastanneille.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Renkaan keskilinja tulee 5mm ulommaksi,mutta rengas on 20mm kapeampi joten 265 renkaan ulkolaita jää 5mm sisemmälle kuin 285.ja 265/50-20 on noin15mm korkeampi kuin kesänakit
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mahdotonta tietää mille kohtaa rengas tulee toiseen pakettiin verrattuna kun eri vanteet joiden leveyttä ei ole kerrottu...
oulaistenliikenne.fi
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kyllä keskikohdan tietää et:n perusteella olkoon minkä levyinen vanne tahansa.Renkaan ulkolaita heittää erimerkkien välillä kyllä,myös venyn mukaan.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Talvirengastuskaa:
Pitäisi hankkia uudet talvirenkaat ja koska olen päättänyt lopulta siirtyä kitkoihin mukavuus- ja ympäristösyistä niin valinnan tekeminen onkin osoittautumassa aika hankalaksi, kun valinnassa pitää nastarenkaita enemmän uhrata ajatusta pahimpien talvikelien varalle, joita ei toisaalta välttämättä tarvitse auton ratissa edes joka talvi kohdata, mutta mahdollisuus on kuitenkin olemassa ja sitä varten näitä pitää miettiä.
Tarkoitus on hankkia parhaat mahdolliset talvirenkaat ilman nastoja, ja juuri tästä syystä ja myös sen vuoksi, että ne tulevat autoon, joka ensisijaisesti on vaimon käytössä, tämä tuntuukin nyt aika kinkkiseltä. Olen luskellut kaikki vuosien 15, 16 ja 17 rengastestit ja hajonta ja arviot heittää jonkin verran. Homma näyttää kyllä selvästi kolmen kaupalta; Nokian, Conti tai Goodyear. Jos valinnan tekisi viimeisten kotimaisten testien perusteella, valinta kallistuisi Contiin, mutta toisaalta ko.rengas on ollut viime vuosina testien perusteella epätasaisin suorittaja. Niin, kaikki rengasmallithan ovat olleet samoja koko ajan. En tiedä, mikä se utuotekehitys sitten muka on, jota hirveän kehitysrumban läpikäyneen rengasmallin osalle muka matkalla tehdään...? En oikein usko moiseen, vaikka sitäkin selitystä välillä tarjotaan. Mahtanee kuitenkin erot enempi johtua autoista, joilla näitä tehdään ja keliolosuhteiden jatkuvasta vaihtelusta?
Eli kaikki kolme ovat olleet kärjessä jossain viimeisistä testeistä. Nokian on ollut tasaisin kärkisuorittaja, mutta rengas on arvosteltu sulalla kelillä veteläksi ja märälläkään, jota eteläsuomen talvikelistä on paljon, ei tosiaan pääse loistamaan. Goodyearin suoritus on ollut myös tasaista ja onpa se päätynyt voittajaksikin jossain vaiheessa. Erot todellisissa talvioloissa noilla kärkirenkailla testejä lukemalla vaikuttavat olevan häviävän pienet. Goodyear pokkeuksellisesti loistaa tasaisesti kylläkin myös ajettavuudessa märällä asfaltilla. Pitäisiköhän oma valinta tehdä tämän tasaisuuden perusteella?
Pitäisi hankkia uudet talvirenkaat ja koska olen päättänyt lopulta siirtyä kitkoihin mukavuus- ja ympäristösyistä niin valinnan tekeminen onkin osoittautumassa aika hankalaksi, kun valinnassa pitää nastarenkaita enemmän uhrata ajatusta pahimpien talvikelien varalle, joita ei toisaalta välttämättä tarvitse auton ratissa edes joka talvi kohdata, mutta mahdollisuus on kuitenkin olemassa ja sitä varten näitä pitää miettiä.
Tarkoitus on hankkia parhaat mahdolliset talvirenkaat ilman nastoja, ja juuri tästä syystä ja myös sen vuoksi, että ne tulevat autoon, joka ensisijaisesti on vaimon käytössä, tämä tuntuukin nyt aika kinkkiseltä. Olen luskellut kaikki vuosien 15, 16 ja 17 rengastestit ja hajonta ja arviot heittää jonkin verran. Homma näyttää kyllä selvästi kolmen kaupalta; Nokian, Conti tai Goodyear. Jos valinnan tekisi viimeisten kotimaisten testien perusteella, valinta kallistuisi Contiin, mutta toisaalta ko.rengas on ollut viime vuosina testien perusteella epätasaisin suorittaja. Niin, kaikki rengasmallithan ovat olleet samoja koko ajan. En tiedä, mikä se utuotekehitys sitten muka on, jota hirveän kehitysrumban läpikäyneen rengasmallin osalle muka matkalla tehdään...? En oikein usko moiseen, vaikka sitäkin selitystä välillä tarjotaan. Mahtanee kuitenkin erot enempi johtua autoista, joilla näitä tehdään ja keliolosuhteiden jatkuvasta vaihtelusta?
Eli kaikki kolme ovat olleet kärjessä jossain viimeisistä testeistä. Nokian on ollut tasaisin kärkisuorittaja, mutta rengas on arvosteltu sulalla kelillä veteläksi ja märälläkään, jota eteläsuomen talvikelistä on paljon, ei tosiaan pääse loistamaan. Goodyearin suoritus on ollut myös tasaista ja onpa se päätynyt voittajaksikin jossain vaiheessa. Erot todellisissa talvioloissa noilla kärkirenkailla testejä lukemalla vaikuttavat olevan häviävän pienet. Goodyear pokkeuksellisesti loistaa tasaisesti kylläkin myös ajettavuudessa märällä asfaltilla. Pitäisiköhän oma valinta tehdä tämän tasaisuuden perusteella?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Minä kävin samojen valintojen edessä omaa pohdintaa ja päädyin GY renkaaseen vuosien Nokian tuoteiden kanssa vietettyjen kilometrien jälkeen. Painavimmat syyt olivat suorituskyky (ajettavuus, jarrutus jne.) sulalla ja märällä pinnalla eikä mitään heikkoa muillakaan pinnoilla - paitsi, että jäällä ilman nastoja ei pidä mikään ja se pitää vaan hyväksyä. Muista ominaisuuksista valinnassa painoi alhainen vierintävastus ja hiljaisuus.RH kirjoitti:Talvirengastuskaa:
Pitäisi hankkia uudet talvirenkaat ja koska olen päättänyt lopulta siirtyä kitkoihin mukavuus- ja ympäristösyistä niin valinnan tekeminen onkin osoittautumassa aika hankalaksi, kun valinnassa pitää nastarenkaita enemmän uhrata ajatusta pahimpien talvikelien varalle, joita ei toisaalta välttämättä tarvitse auton ratissa edes joka talvi kohdata, mutta mahdollisuus on kuitenkin olemassa ja sitä varten näitä pitää miettiä.
Tarkoitus on hankkia parhaat mahdolliset talvirenkaat ilman nastoja, ja juuri tästä syystä ja myös sen vuoksi, että ne tulevat autoon, joka ensisijaisesti on vaimon käytössä, tämä tuntuukin nyt aika kinkkiseltä. Olen luskellut kaikki vuosien 15, 16 ja 17 rengastestit ja hajonta ja arviot heittää jonkin verran. Homma näyttää kyllä selvästi kolmen kaupalta; Nokian, Conti tai Goodyear. Jos valinnan tekisi viimeisten kotimaisten testien perusteella, valinta kallistuisi Contiin, mutta toisaalta ko.rengas on ollut viime vuosina testien perusteella epätasaisin suorittaja. Niin, kaikki rengasmallithan ovat olleet samoja koko ajan. En tiedä, mikä se utuotekehitys sitten muka on, jota hirveän kehitysrumban läpikäyneen rengasmallin osalle muka matkalla tehdään...? En oikein usko moiseen, vaikka sitäkin selitystä välillä tarjotaan. Mahtanee kuitenkin erot enempi johtua autoista, joilla näitä tehdään ja keliolosuhteiden jatkuvasta vaihtelusta?
Eli kaikki kolme ovat olleet kärjessä jossain viimeisistä testeistä. Nokian on ollut tasaisin kärkisuorittaja, mutta rengas on arvosteltu sulalla kelillä veteläksi ja märälläkään, jota eteläsuomen talvikelistä on paljon, ei tosiaan pääse loistamaan. Goodyearin suoritus on ollut myös tasaista ja onpa se päätynyt voittajaksikin jossain vaiheessa. Erot todellisissa talvioloissa noilla kärkirenkailla testejä lukemalla vaikuttavat olevan häviävän pienet. Goodyear pokkeuksellisesti loistaa tasaisesti kylläkin myös ajettavuudessa märällä asfaltilla. Pitäisiköhän oma valinta tehdä tämän tasaisuuden perusteella?
Heti, kun renkaat sai alle, pääsi kokeilemaan syksyn pakkas- ja lumijaksolla niiden ominaisuuksia kaikissa keleissä. Tämän perusteella olen valintaani tyytyväinen, vaikka edelleen kiillottuneet risteykset pääsee liikkeellelähdöissä yllättämään, kun takapuoli on totutettu nelivetoon, mutta muuten nuo eivät edellisille renkailleni ole hävinneet.
Ajettavuus on sopivan tunnokas olematta kuitenkaan uraherkkä tai meluisa.
Jos vaimolle tulee ensimmäiset nastattomat alle, niin kannattaa kysyä hänenkin mielipidettä. Toisille nastattomat ei vaan sovi joko puutteellisen ennakoimisen tai ylikorostuneen turvallisuusajattelun takia. Silloin kannattaa pysyä nastoissa niin kauan kunnes ne kielletään ja lopettaa ajaminen talvella sen jälkeen kokonaan.
Ajossa: Volvo XC60 T8 (-18)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
Ex: W205 220d Touring (-15), Octavia STW 4x4 DSG L&K (-11), Octavia STW 4x4 (-06), Toyota RAV4.2 (-01)
- Wilhelm_Maybach
- Vakiokalustoa
- Viestit: 134
- Liittynyt: To 07.04.2016 17:19
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Olihan mielenkiintoinen video: https://www.youtube.com/watch?v=PDurMK8xND4&t=394s" onclick="window.open(this.href);return false;
Oli pultit ammuttu liian tiukalle ja ne sitten katkeneet rata-ajossa. Itselläni ei aikoinaan ollut moista ongelmaa, koska peltivanteet.
Mutta hyvin uskaltaa jengi vaihdattaa renkaansa liikkeessä ja sielähän tunnetusti ammutaan aina paineilmatoimisella mutterinvääntimellä. Onko tullu vastaavia tilanteita vastaan?
Oli pultit ammuttu liian tiukalle ja ne sitten katkeneet rata-ajossa. Itselläni ei aikoinaan ollut moista ongelmaa, koska peltivanteet.
Mutta hyvin uskaltaa jengi vaihdattaa renkaansa liikkeessä ja sielähän tunnetusti ammutaan aina paineilmatoimisella mutterinvääntimellä. Onko tullu vastaavia tilanteita vastaan?
Wilhelm Maybach
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 142
- Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Vastaan nyt tähän itse itselleni, jos joku muukin sattuu joskus tulevaisuudessa pähkäilemään samaa asiaa. Eli hyvin mahtuu pyörimään molemmat aiemmin mainitsemani 16" talvipyörät, vaikka autossa onkin suuremmat etujarrut.melastinen kirjoitti:Kertokaas nyt viisaammat, että onko se vain 16" vanteen rakenteesta kiinni, että sopiiko AMG-/Sportpaketilliseen autoon, jossa on edessä isommat jarrut (reikälevyt)?!
Olen kuullut monta kertaa, ettei onnistu ja siksi ihmettelin, kun meidän talouden uusin tulokas, S204 facelift AMG Sport on tilattu jo tehtaalta 16-tuumaisilla talvipyörillä. Nämä tulivat auton mukana ja pakkohan niitä oli mallata pikaisesti alle. Vanteiden speksit ovat 7x16 ET43 ja renkaat 205/55R16. Ei sinne paljoa tilaa jäänyt etusatulan ja vanteen sisäkehän väliin, mutta mahtui kuitenkin pyörimään.
Kokeilin myös edellisestä S203 faceliftistä jääneitä 16" Etabeta Tettsut talvivanteita (auto oli Sport Edition AMG-paketilla, mutta jostain syystä siinä ei ollut isoja etujarruja) spekseillä 7x16 ET35 ja kyllä nekin mahtuivat pyörimään. Tilaa etusatulan ja vanteen väliin jäi silmämääräisesti saman verran, kuin tuossa Mersun orggis talvivanteessa. 14 mm pultit vaativat toki, jos tähän laittaa.