Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 02.05.2003 14:40
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Pe 08.02.2019 22:36
Mr.Human kirjoitti:
RH kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:Prkl meinasi eilen jäädä jumiin Nexenin winguard sport takarenkailla, ehkä 5 asteen hieman jäässä olevassa ylämäessä joka loivasti vietti kävelytietä kohti. Perä lähti heti luistaa oikealle kun jarrusta nosti jalan ja piti yhet valot "odottaa" että pääsi liikkeelle. Pakko oli pakkia käyttää että sai vähän uutta pitoa alle.

Pärjääkö ylipäätään tällä w205 takaveto automaatilla kitkoilla? Toki nuo nexenit nyt taitaa olla huonoja mutta tuo sivuttainluisi tuntui aika vaaralliselta, kun vielä oli toinen auto viereisellä kaistalla.

Hakusessa olisi 225/50/17 renkaat.

No wonder. Keskieurooppakitkat. Ei ne varmaan huonot ole, kunhan käytössä siellä, minne tarkoitettu.
Mulla on molemmissa autoissa nyt uudet Nokian R3. Voin lämpimästi suositella.


Eli kitkoilla pärjää myös kaupungin jäisillä ylämäissä, kunhan tosiaan ovat pohjaismaihin tehty?



Just kaksi päivää sitten jouduin pysähtymään Savonlinnan jyrkimmässä mäessä Volvo V70:n taakse. Jotain outoa mielihyvää tuli kun Volvo jäi raapimaan nastoja, ja läksin sutimatta takaa ohi Hakkapeliitta R3:lla. :twisted:
S213 E 220 d
W251 R 280 CDI

entisiä mersuja: S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D


Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5060
Liittynyt: Ma 20.09.2010 12:10
ViestiLähetetty: Pe 08.02.2019 23:22
Mr.Human kirjoitti:
RH kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:Prkl meinasi eilen jäädä jumiin Nexenin winguard sport takarenkailla, ehkä 5 asteen hieman jäässä olevassa ylämäessä joka loivasti vietti kävelytietä kohti. Perä lähti heti luistaa oikealle kun jarrusta nosti jalan ja piti yhet valot "odottaa" että pääsi liikkeelle. Pakko oli pakkia käyttää että sai vähän uutta pitoa alle.

Pärjääkö ylipäätään tällä w205 takaveto automaatilla kitkoilla? Toki nuo nexenit nyt taitaa olla huonoja mutta tuo sivuttainluisi tuntui aika vaaralliselta, kun vielä oli toinen auto viereisellä kaistalla.

Hakusessa olisi 225/50/17 renkaat.

No wonder. Keskieurooppakitkat. Ei ne varmaan huonot ole, kunhan käytössä siellä, minne tarkoitettu.
Mulla on molemmissa autoissa nyt uudet Nokian R3. Voin lämpimästi suositella.


Eli kitkoilla pärjää myös kaupungin jäisillä ylämäissä, kunhan tosiaan ovat pohjaismaihin tehty?

Jäisillä teillä nastat >> pohjoiseuroopan kitkat >>>> keskieuroopan kitkat.

Kitkat ovat tietysti parhaimmillaan lumella eikä jäällä, mutta ylipäänsä talvioloissa "oikeat" kitkat hakkaavat kyllä keskieuroopan kitkat aika selvästi.

e: toki nastoissakin on isoja eroja. Vitossa oli ennen 10v vanhat kovettuneet Misukat, ja viime keväänä vaihdoin uusiin ContiIceContacteihin. On kuin eri autolla ajaisi.
Autot:
s212 E350 CDI 4Matic -11
w639 115CDI -05 2,7/34KB
Muut:
Case 1394 4x4 HS -85
Jacobsen HR-5111 -97
Husqvarna Rider 16C AWD -10
Mariner 530HT + Volvo Penta AQ151A+290D

Villa Pikkujalo

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 29.01.2019 20:55
ViestiLähetetty: La 09.02.2019 02:17
luokyio kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:
RH kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:Prkl meinasi eilen jäädä jumiin Nexenin winguard sport takarenkailla, ehkä 5 asteen hieman jäässä olevassa ylämäessä joka loivasti vietti kävelytietä kohti. Perä lähti heti luistaa oikealle kun jarrusta nosti jalan ja piti yhet valot "odottaa" että pääsi liikkeelle. Pakko oli pakkia käyttää että sai vähän uutta pitoa alle.

Pärjääkö ylipäätään tällä w205 takaveto automaatilla kitkoilla? Toki nuo nexenit nyt taitaa olla huonoja mutta tuo sivuttainluisi tuntui aika vaaralliselta, kun vielä oli toinen auto viereisellä kaistalla.

Hakusessa olisi 225/50/17 renkaat.

No wonder. Keskieurooppakitkat. Ei ne varmaan huonot ole, kunhan käytössä siellä, minne tarkoitettu.
Mulla on molemmissa autoissa nyt uudet Nokian R3. Voin lämpimästi suositella.


Eli kitkoilla pärjää myös kaupungin jäisillä ylämäissä, kunhan tosiaan ovat pohjaismaihin tehty?



Just kaksi päivää sitten jouduin pysähtymään Savonlinnan jyrkimmässä mäessä Volvo V70:n taakse. Jotain outoa mielihyvää tuli kun Volvo jäi raapimaan nastoja, ja läksin sutimatta takaa ohi Hakkapeliitta R3:lla. :twisted:


Mieli tekisi kitkoja...mutta vaimon valitusta jos sitten joskus ei pidäkkään ei taas tee mieli kuulla :lol: ...Pitääpä miettiä :think: .
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3690
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: La 09.02.2019 07:12
Oli tilaisuus ajella taannoin parhaassa talvikelissä (oli myös oikeasti liukasta) melkein tuhat km yhden vkonlopun aikana vuokraamon Mondeolla. Autossa hyvin vähän kilometrejä ja alla uudet NOkian HKPL8. Eipä tuota perstuntumalla missään olosuhteissa omasta VW:stä erottanut muutoin kuin nastojen äänistä, olkoonkin, että kyseinen Mondeo oli kyllä rengasääniltään positiivinen kokemus. Vaimo on meilläkin se "arkalainen" näissä talvikeleissä, muttei ole kommentoinut mitään negatiivista kitkarenkaista kun pari vuotta sitten sellaisiin siirryttiin.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4255
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: Su 10.02.2019 08:57
Contin 'kuminastat' tulee

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... sa-6746855
W219 320CDI -07
W220 320CDI -01

Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 29.01.2019 20:55
ViestiLähetetty: Ti 12.02.2019 14:02
Taitaa Hakka9 tulla Mersun alle, miten rengasmelu näissä (225/50 17")?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo
ViestiLähetetty: Ti 12.02.2019 17:31
Mr.Human kirjoitti:Taitaa Hakka9 tulla Mersun alle, miten rengasmelu näissä (225/50 17")?


En laittas enää hakka9, toista talvea nyt alla ja vieläkii potuttaa ku nämä ostin, contin ice contact 2 olisi ollut hiljaisempi ja nastat pysys paremmin. Tai tuo michelinin uutuus nastarengas vois olla hyvä vaihtoehto. Kerran oli nokian kitkat, ei tule enää ikinä, nyt eka kerran nokian nastat, ei tule ikinä enää. :)

Kyllä se vaan niin on nokian kesä kuin talvirenkaissa, ääntä piisaa ja kulutuskestävyys heikkoa, tälläiset kokemukset ja mielikuvat itselle tullut nokian renkaista ja kaiken lisäksi todella kallis merkki...

Hakkaturva toki ihan hyvä juttu, mitä muilla kilpailijoilla ei taida olla, pari kertaa tuota tullut hyödynnettyä...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1527
Liittynyt: Ma 28.09.2009 00:03
Paikkakunta: Toijala
ViestiLähetetty: Ti 12.02.2019 20:22
Mr.Human kirjoitti:Taitaa Hakka9 tulla Mersun alle, miten rengasmelu näissä (225/50 17")?



Ei ainakaan w140:ssä edes kuule nastojen rapinaa, tosi hiljaset renkaat on ollu vaikka juuri kuukausi sitten vaihdoin nämä alle toisilla vanteilla olevien kitkojen tilalle. Koossa 235/60R16
W140 S350TD -94
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 26.10.2010 13:58
Paikkakunta: Valkeakoski
ViestiLähetetty: Ti 12.02.2019 20:57
simoks kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:Taitaa Hakka9 tulla Mersun alle, miten rengasmelu näissä (225/50 17")?



Ei ainakaan w140:ssä edes kuule nastojen rapinaa, tosi hiljaset renkaat on ollu vaikka juuri kuukausi sitten vaihdoin nämä alle toisilla vanteilla olevien kitkojen tilalle. Koossa 235/60R16


W140 ei kuulu hakkapelitta 7 rapinat ollenkaan (235/55R17), joten auto vaan on niin hyvä.
E500 4Matic S211 -04
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 29.01.2019 20:55
ViestiLähetetty: Ti 12.02.2019 21:34
nikopetterii kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:Taitaa Hakka9 tulla Mersun alle, miten rengasmelu näissä (225/50 17")?


En laittas enää hakka9, toista talvea nyt alla ja vieläkii potuttaa ku nämä ostin, contin ice contact 2 olisi ollut hiljaisempi ja nastat pysys paremmin. Tai tuo michelinin uutuus nastarengas vois olla hyvä vaihtoehto. Kerran oli nokian kitkat, ei tule enää ikinä, nyt eka kerran nokian nastat, ei tule ikinä enää. :)

Kyllä se vaan niin on nokian kesä kuin talvirenkaissa, ääntä piisaa ja kulutuskestävyys heikkoa, tälläiset kokemukset ja mielikuvat itselle tullut nokian renkaista ja kaiken lisäksi todella kallis merkki...

Hakkaturva toki ihan hyvä juttu, mitä muilla kilpailijoilla ei taida olla, pari kertaa tuota tullut hyödynnettyä...


Hintaeroa (lisää) on siinä 100 euron paikkaille, jos ottaisi Contit :think:

Mut ei tästä oikein ota selvää, jotkut tykkää jotkut ei.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo
ViestiLähetetty: Ke 13.02.2019 06:02
Mr.Human kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:Taitaa Hakka9 tulla Mersun alle, miten rengasmelu näissä (225/50 17")?


En laittas enää hakka9, toista talvea nyt alla ja vieläkii potuttaa ku nämä ostin, contin ice contact 2 olisi ollut hiljaisempi ja nastat pysys paremmin. Tai tuo michelinin uutuus nastarengas vois olla hyvä vaihtoehto. Kerran oli nokian kitkat, ei tule enää ikinä, nyt eka kerran nokian nastat, ei tule ikinä enää. :)

Kyllä se vaan niin on nokian kesä kuin talvirenkaissa, ääntä piisaa ja kulutuskestävyys heikkoa, tälläiset kokemukset ja mielikuvat itselle tullut nokian renkaista ja kaiken lisäksi todella kallis merkki...


Hakkaturva toki ihan hyvä juttu, mitä muilla kilpailijoilla ei taida olla, pari kertaa tuota tullut hyödynnettyä...


Hintaeroa (lisää) on siinä 100 euron paikkaille, jos ottaisi Contit :think:

Mut ei tästä oikein ota selvää, jotkut tykkää jotkut ei.


Nii makuasioita. Mutta oletko kysynyt kuin yhdestä liikkeestä hintoja, jos kerran conti 100e kalliimpi, mihin hintaan saat hakka9? Kyllä noiden hinnat pyörii aika lähelle samoissa ja netistä tilaamalla tais conti olla aavistuksen edullisempi...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 29.01.2019 20:55
ViestiLähetetty: Ke 13.02.2019 14:17
nikopetterii kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:Taitaa Hakka9 tulla Mersun alle, miten rengasmelu näissä (225/50 17")?


En laittas enää hakka9, toista talvea nyt alla ja vieläkii potuttaa ku nämä ostin, contin ice contact 2 olisi ollut hiljaisempi ja nastat pysys paremmin. Tai tuo michelinin uutuus nastarengas vois olla hyvä vaihtoehto. Kerran oli nokian kitkat, ei tule enää ikinä, nyt eka kerran nokian nastat, ei tule ikinä enää. :)

Kyllä se vaan niin on nokian kesä kuin talvirenkaissa, ääntä piisaa ja kulutuskestävyys heikkoa, tälläiset kokemukset ja mielikuvat itselle tullut nokian renkaista ja kaiken lisäksi todella kallis merkki...


Hakkaturva toki ihan hyvä juttu, mitä muilla kilpailijoilla ei taida olla, pari kertaa tuota tullut hyödynnettyä...


Hintaeroa (lisää) on siinä 100 euron paikkaille, jos ottaisi Contit :think:

Mut ei tästä oikein ota selvää, jotkut tykkää jotkut ei.


Nii makuasioita. Mutta oletko kysynyt kuin yhdestä liikkeestä hintoja, jos kerran conti 100e kalliimpi, mihin hintaan saat hakka9? Kyllä noiden hinnat pyörii aika lähelle samoissa ja netistä tilaamalla tais conti olla aavistuksen edullisempi...


Kysellyt paikalliset liikkeet (Euromaster, Vianor) ja netistä kalastellut hintoja. Jitenkin tuon 225/50(17") tuntuu olevan kallis koko. 910 saan Hakat asennettuna ja kulmat tarkistettuna (en ole termistä varma). Ei se mitenkään halpa hinta mutta en asennettuna halvempaa löytänyt.

Kiinnostaako ketään osta halvalla Nexenin winguard sport 225/50 17" renkaat? Pintaa on reilusti ja renkaat hyvässä kunnossa.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo
ViestiLähetetty: Ke 13.02.2019 17:21
Mr.Human kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:
Mr.Human kirjoitti:Taitaa Hakka9 tulla Mersun alle, miten rengasmelu näissä (225/50 17")?


En laittas enää hakka9, toista talvea nyt alla ja vieläkii potuttaa ku nämä ostin, contin ice contact 2 olisi ollut hiljaisempi ja nastat pysys paremmin. Tai tuo michelinin uutuus nastarengas vois olla hyvä vaihtoehto. Kerran oli nokian kitkat, ei tule enää ikinä, nyt eka kerran nokian nastat, ei tule ikinä enää. :)

Kyllä se vaan niin on nokian kesä kuin talvirenkaissa, ääntä piisaa ja kulutuskestävyys heikkoa, tälläiset kokemukset ja mielikuvat itselle tullut nokian renkaista ja kaiken lisäksi todella kallis merkki...


Hakkaturva toki ihan hyvä juttu, mitä muilla kilpailijoilla ei taida olla, pari kertaa tuota tullut hyödynnettyä...


Hintaeroa (lisää) on siinä 100 euron paikkaille, jos ottaisi Contit :think:

Mut ei tästä oikein ota selvää, jotkut tykkää jotkut ei.


Nii makuasioita. Mutta oletko kysynyt kuin yhdestä liikkeestä hintoja, jos kerran conti 100e kalliimpi, mihin hintaan saat hakka9? Kyllä noiden hinnat pyörii aika lähelle samoissa ja netistä tilaamalla tais conti olla aavistuksen edullisempi...


Kysellyt paikalliset liikkeet (Euromaster, Vianor) ja netistä kalastellut hintoja. Jitenkin tuon 225/50(17") tuntuu olevan kallis koko. 910 saan Hakat asennettuna ja kulmat tarkistettuna (en ole termistä varma). Ei se mitenkään halpa hinta mutta en asennettuna halvempaa löytänyt.

Kiinnostaako ketään osta halvalla Nexenin winguard sport 225/50 17" renkaat? Pintaa on reilusti ja renkaat hyvässä kunnossa.


Kulmat tarkistettuna, mutta säädöistä veloittavat lisää jos joutuu säätämään. Tuo kulmien tarkistus on hinnaltaan parin kympin juttu, mutta säädöistä joutuukin sitten maksamaan reilusti enemmän.. Ja varmaan kaks kaikkein kalleinta liikettä on nuo yllämainitsemasi liikkeet, näin ainakin kuopiossa... Yleensä parhaimmat tarjoukset saa vähän pienemmiltä firmoilta, jotka ei ole ketjuja...

Ei ole tarkoitus ketään alkaa neuvomaan, jokainen ostakoon renkaansa mistä tykkää, mut rahan arvoisia vinkkejä mielellään jakaa muillekin.. :) Tuo 910e on kyllä aika suolainen hinta, ihan varmasti saa halvemmallakin, jos vain viitsii vähän nähdä vaivaa kysymällä muutkin paikalliset liikeet tai tilaamalla netistä, hakka9 ja conti icecontact 2 molempia saa netin kautta n. 160e hintaan, eli alle 650e sarja, plus rahti muutama kymppi.

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5060
Liittynyt: Ma 20.09.2010 12:10
ViestiLähetetty: Ke 13.02.2019 18:37
nikopetterii kirjoitti:saa netin kautta n. 160e hintaan, eli alle 650e sarja, plus rahti muutama kymppi.

+ vanteille laitto + alle laitto, mutta jäähän se silti reilusti alle tuon vertailuhinnan.
Autot:
s212 E350 CDI 4Matic -11
w639 115CDI -05 2,7/34KB
Muut:
Case 1394 4x4 HS -85
Jacobsen HR-5111 -97
Husqvarna Rider 16C AWD -10
Mariner 530HT + Volvo Penta AQ151A+290D

Villa Pikkujalo

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 29.01.2019 20:55
ViestiLähetetty: Ke 13.02.2019 20:30
tj86430 kirjoitti:
nikopetterii kirjoitti:saa netin kautta n. 160e hintaan, eli alle 650e sarja, plus rahti muutama kymppi.

+ vanteille laitto + alle laitto, mutta jäähän se silti reilusti alle tuon vertailuhinnan.


Kiitos vinkeistä!

Halvimmat contit mitkä olen löytänyt on motonetin 719€. Joku reilu 700€ ollut kaikki hakka9 mitä nähnyt, pelkkät renkaat. Asennus ollut luokkaa 80-100€. Nämä siis ihan ympäri Suomea katsotut hinnat. Oliko tieto mistä saa alle 900€ 225/50/17 Hakka9 asennettuna, kulmat tarkistettuna Itä-Uudellamaalla/kehät? Bensakin maksaa ja aikaakin kuluu jos Ouluun menen hakemaan halvempaa :wink: . Laskeskelin että ehkä se hinta on jotain 80-100 kalliimpi jos vien viereiseen pajaan,, kuin se että odottelen renkaita ja lähden reissuun päälle, että saan ne asennettua. Sit on tietty kauppa lähellä jos tulee ongelmia.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo
ViestiLähetetty: Ke 13.02.2019 23:10
Vaikka tästä: https://www.renkaatvaihtoon.fi
Sieltä hakkapeliitta9 225/50r17 renkaat 664,64e rahteineen ja sieltä saat myös valittua asennuspaikan joita useampi etsimälläsi alueella... Renkaat saat tilattua suoraan valitsemaasi asennuspisteeseen.

Tai otat Googlen ja katot lähialueesi rengasliikeet ja laitat jokaiseen tarjouspyynnön ja odotat pari päivää ja pariin halvimpaan vastaat parin kolmen kympin tinkauksella ja sit teet kaupat sinne mistä ne halvimalla lähtee. Siinä voi vaikka tulla se 100e säästö verrattuna tohon 910e tarjoukseen. En tiedä ansiotasoasi mutta veikkaan että se on vähemmän kuin tuo "tuntipalkka" jonka hankit kilpailutuksella, johon aikaa menee 15-60min... ;)

Toki vaivattominta on tehdä kuten sanoit, mennä siihe lähimälle pajalle... :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4255
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: Ke 06.03.2019 19:15
TMtestitulokset

1. Nokian Hakka Blue 2 9,3 points
2. Continental PremiumContact 6 9,1 points
3. Goosyear EfficientGrip Perform. 9,0 points
4. Bridgestone Turanza T005 8,9 points
4. Hankook Ventus Prime 3 K125 8,9 points
6. Michelin Primacy 4 8,8 points
7. Falken Ziex ZE310 8,5 points
8. Vredestein Sportrac 5 8,0 points
9. Maxxis Premitra 5 7,7 points
9. Sava Intensa hp 7,7 points
11. Michelin CrosClimate + 7,4 points (M+S)
12. Radar RPX-800 6,7 points
Nankang Sportnex AS-2+ 6,4 points
W219 320CDI -07
W220 320CDI -01

Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3690
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Pe 08.03.2019 09:14
MiHe kirjoitti:TMtestitulokset

1. Nokian Hakka Blue 2 9,3 points
2. Continental PremiumContact 6 9,1 points
3. Goosyear EfficientGrip Perform. 9,0 points
4. Bridgestone Turanza T005 8,9 points
4. Hankook Ventus Prime 3 K125 8,9 points
6. Michelin Primacy 4 8,8 points
7. Falken Ziex ZE310 8,5 points
8. Vredestein Sportrac 5 8,0 points
9. Maxxis Premitra 5 7,7 points
9. Sava Intensa hp 7,7 points
11. Michelin CrosClimate + 7,4 points (M+S)
12. Radar RPX-800 6,7 points
Nankang Sportnex AS-2+ 6,4 points

Mitä tuota lueskelin, niin Conti olisi tässä vertailussa ajanut vielä kirkkaasti Nokialaisen ohi, mutta sakkasi jonkin verran vesiliirto-ominaisuuksillaan. Hankookki positiivinen yllättäjä, varsinkin, kun hintalappua tuijottaa.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo
ViestiLähetetty: Pe 08.03.2019 11:18
Oliko tuossa testissä mikä rengaskoko kyseessä? Ei varmaankaan mitään kerrottu kulutuskestävyydestä? Harmittavia nämä rengastestit, ku itseäni ainakin kuluttajana kiinostasi myös tietää kulutuskestävyydestä(edes renkaan treadwear mainittuna) , melusta ja renkaan vierintävastuksesta sekä painokin. Mutta usein näitä ei testeissä ole mainittuna, vaikka monelle nuo on hinnan lisäksi ehkä tärkeämpiä kuin se lähteekö mikä rengas 81km/h vesiliirtoon ja mikä 82km/h vauhdissa 6mm vesipatjan päällä tai mikä niistä pysähty 38m jarrutusmatkalla ja mikä 39m jarrutusmatkalla... Talvirenkaat sitten asia erikseen...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3690
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Pe 08.03.2019 17:21
Se nk. nykynormikoko 205/55-16. Kulutuskestävyyttä ei tietenkään voida uusien renkaiden testissä mitata. Melut ja vierinvastukset oli mainittuna, ilmeisesti suoraan valmistajilta poimittuna. Itse ihmettelin, mihin on nykytesteistä kadonnut kulutuspinnan urasyvyyden ilmoittaminen? Vai eikö vaan osunut silmään... Pari melko pitkälle käytettyäkin oli mukana vertailussa. Vanha kesäconti 3mm ja samoihin kulunut kitkaconti. Kesärengas oli edelleen ajettavana monin kohdin parempi valinta kuin Nangang tai Radar, mutta talvirengas romahtaa kesäkeleissä. No, kuka pohjoisen kitkarenkaalla on kesällä ajanut, tietää kyllä kokemuksesta.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4255
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: Pe 08.03.2019 19:59
Melu sanottiin mitatun kahden testikuljettajan mielipiteiden mukaisesti eri nopeuksilla, istuen etu- ja takapenkillä. Lisäksi melun häiritsevyyttä luontevuutta arvosteltiin. Tuloksena kaikki renkaat saivat arvosanan 9... :crazy:

Vierinvastus sanottiin mitatun laboratoriossa rumpumittauksella mikä on hyväksytty EU-merkintöjen mittauksessa.

Tosiaan kuluneet contin kesä- ja talvikumit olivat mukana erillisessä vertailussa.

Uutuutena oli jarrutuspito mitattuna lämpimässä ja viileässä.
W219 320CDI -07
W220 320CDI -01

Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3690
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: La 09.03.2019 13:39
Ja nyt sitten kaikki lukemaan Tuulilasin rengastestiä pääpyörällä :? .
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 13.10.2006 20:20
Paikkakunta: Kangasniemi
ViestiLähetetty: La 09.03.2019 15:44
Heitetäämpäs bensaa liekkeihin!
Tavan tallaajaa nämä nykyiset rengastestit eivät juurikaan auta.
Suhtkoht normaalia ajotapaa noudattavalle ja keliolosuhteet huomioon ottaville (joita kuitenkin suurinosa autoilijoista on) ei ole mitään hyötyä näissä ääriolosuhteissa saaduilla arvoilla.
Paljon tärkeämpää olisi seuraavat kriteerit. Renkaan tasapainotettavuus, vanteellapysyminen siten ettei se ala kiertämään vanteenkanssa eritahtiin, Renkaan pyöreys, kulutuskestävyys, hinta.
Nämä sekalaisessa järjestyksessä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 280 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla, tällähetkellä pois liikennekäytöstä.
M-B 230 TEA -92 Annettu pojalle
M-B 200 D -93 Myyty
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Super Select Automaatti GLS -92 Myyty
NUFFIELD 460 -63
Kawasaki Eliminator
Mersuilla jo vuodesta 1969

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo
ViestiLähetetty: La 09.03.2019 17:02
sompio kirjoitti:Heitetäämpäs bensaa liekkeihin!
Tavan tallaajaa nämä nykyiset rengastestit eivät juurikaan auta.
Suhtkoht normaalia ajotapaa noudattavalle ja keliolosuhteet huomioon ottaville (joita kuitenkin suurinosa autoilijoista on) ei ole mitään hyötyä näissä ääriolosuhteissa saaduilla arvoilla.
Paljon tärkeämpää olisi seuraavat kriteerit. Renkaan tasapainotettavuus, vanteellapysyminen siten ettei se ala kiertämään vanteenkanssa eritahtiin, Renkaan pyöreys, kulutuskestävyys, hinta.
Nämä sekalaisessa järjestyksessä.


Sitähän minä jo tuolla aiemmin sanoin että olis kai vähän tärkeämpiäkin kritereitä tavan kuluttajille mitä ei perusrengastesteissä kerrota, kuten kulutuskestävyys, no uusien renkaiden testissä ei sitä pääse testaamaan mutta renkaan kyljessä on treadwear luku, miksi sitä ei kerrota, se kertoo kulutuskestävyydestä vähän suuntaa... Hinta olisi hyvä olla kans...

Mutta mitäs tarkoitat, renkaan tasapainotettavuus ja renkaan pyöreys? Jokainen rengas on yksilö ja ei niitä voi rengastesteissä sanoa kuinka pyöreä mikäkin rengas on tai miten mikin tasapainottuu, samanmerkkisiä renkaita on yhtämonta pyöreyttä ja tasapainotettavaa kun niitä on valmistettu ja toisekseen se on renkaan ja vanteen yhteis "peliä" minkäverran painoja sinne joutuu työntämään ja mitenkä kehtaa kokeilla rengasta pyörittämällä vanteella että painoja ei tarvitsisi paljoa työntää.. Ei ole kauan kun oli oman meisselin takarenkaiden uusiminen ja 80g pyyteli painoja toiseen takarenkaaseen no ilmat veks, rengasta kolmannes kierrosta vanteella eteenpän ja ilmat sisää ja tasapainotukseen ja kas 5g painolla selvittiin...

Ja entäs mitäs meinasit tällä että rengas kiertää vanteen kanssa eri tahtiin, eipä ole vielä yksikään rengas omissa väkkäröissä kierrellyt yhtään eri tahdissa vanteen kanssa, kun on muistanut vain pitää ilmaa renkaissa riittävästi ja renkaan asennuksen jälkeen ajella jonkun aikaa ilman kovia kiiihdytyksiä ja jarrutuksia, että rengasrasvat kuivaa... Eikai tälläistäkään missään rengastesteissä tarvitse testata, kyllä ne siellä tavan tallaajilla normaali ajossa ihan pysyy paikalaan kiertelemättä eri tahtiin, kun muistaa edellämainitsrmani asiat...

Vai kommentoinkohan minä nyt johonkin sarkastiseen provoon.... :D
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4255
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa
ViestiLähetetty: La 09.03.2019 17:22
sompio kirjoitti:Heitetäämpäs bensaa liekkeihin!
Tavan tallaajaa nämä nykyiset rengastestit eivät juurikaan auta.
Suhtkoht normaalia ajotapaa noudattavalle ja keliolosuhteet huomioon ottaville (joita kuitenkin suurinosa autoilijoista on) ei ole mitään hyötyä näissä ääriolosuhteissa saaduilla arvoilla.
Paljon tärkeämpää olisi seuraavat kriteerit. Renkaan tasapainotettavuus, vanteellapysyminen siten ettei se ala kiertämään vanteenkanssa eritahtiin, Renkaan pyöreys, kulutuskestävyys, hinta.
Nämä sekalaisessa järjestyksessä.


Onnistuit.

Kyllähän jarrutukset testissä tehdään 'maantienopeuksista' ja vesiliirtonopeudetkin ovat samaa luokkaa? Marginaaliahan noissa haetaankin, jos toinen kestää vesiliirtoa 5 km/h enemmän se voi olla juuri se ratkaiseva ero nimenomaan normaalissa ajotavassa. Jos ajetaan reikä päässä kahtasataa niin se in ihan sama menettääkö rengas pidon 88 vai 83 nopeudessa.

Siitä olen samaa mieltä että käsitelykoe ei paina yhtään, jo ihan siitä syystä että etuveto Jettan vs. takaveto CLS on ihan eri auto kun mutkaradalla yritetään parasta aikaa, ja renkaan ominaisuudet tulevat erilailla esille. Siksi katsonkin näistä vain nuo em. suorajarrutustulokset, vesiliirron ja vierintävastuksen.

Eikä kaikki premiumrenkaat suorille laatuvanteille kuitenkin tasapainoitu kohtuullisen kivuttomasti?

Meillä työkoneissa joskus lähtee rengas kierrolle vanteen päällä, ei kai ne oikein oikean kokoiselle vanteelle laitettuna kiertele. Normiajossa. Vai onko tämäkin linglongien tai vataavien ominaisuus.

Kyllä, kulutuskestävyys olisi kiva lisätieto.

Iso ongelma on rengaskoko. Halkaisija ja profiili vaikuttaa, ja kuviokin muuttuu jossain vaiheessa kun leveyttä tulee lisää, ja uskon tämän vaikuttavan jonkin verran em. omiin painotettuihin ominaisuuksiin. Joskus muistan että tätä asiaa on testattu, mutta en muista enää mikä lopputulema oli.
W219 320CDI -07
W220 320CDI -01

Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5060
Liittynyt: Ma 20.09.2010 12:10
ViestiLähetetty: La 09.03.2019 17:55
nikopetterii kirjoitti:Ja entäs mitäs meinasit tällä että rengas kiertää vanteen kanssa eri tahtiin, eipä ole vielä yksikään rengas omissa väkkäröissä kierrellyt yhtään eri tahdissa vanteen kanssa

Sama juttu, tänään ensimmäistä kertaa ylipäänsä luin, että tuollainenkin voisi olla ongelma. Täytyy varmaan vetää merkit renkaisiin ja vanteisiin ja ruveta tarkkailemaan etteivät kiertele omia aikojaan.
Autot:
s212 E350 CDI 4Matic -11
w639 115CDI -05 2,7/34KB
Muut:
Case 1394 4x4 HS -85
Jacobsen HR-5111 -97
Husqvarna Rider 16C AWD -10
Mariner 530HT + Volvo Penta AQ151A+290D

Villa Pikkujalo
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 13.10.2006 20:20
Paikkakunta: Kangasniemi
ViestiLähetetty: La 09.03.2019 20:54
Olihan tämä nyt hieman provosoivasti esitetty mutta perustuu kylläkin omakohtaisiin kokemuksiin vuosienvarrelta.
Yksi kesärengaskerta ihan keskihintainen oli sellainen, että kiersi vanteella ihan normaaliajossa ja tasapainoitus meni sekaisin. Meni takuuseen uusiksi ja vika poistui. Kahdesti on sattunut sellaiset renkaat että on ravistaneet vaikka on tasapainossa mutta olivat muotopuolet. Eli eivät olleet täysin pyöreitä. Nekin meni takuuseen.
Näihin rengastesteihin pitäisi testaajien hakea renkaat niin että jollakin syrjäkylällä oleva tunnettu autonomistaja kävisi laitattamassa vastaavaan omaan autoonsa renkaat ja ne vaihdettaisiin vanteineen testiauton alle.
Näin vältettäisiin ns. Nokia syndrooma josta lähimenneisyydessä oli pientä polemiikkia.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 280 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla, tällähetkellä pois liikennekäytöstä.
M-B 230 TEA -92 Annettu pojalle
M-B 200 D -93 Myyty
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Super Select Automaatti GLS -92 Myyty
NUFFIELD 460 -63
Kawasaki Eliminator
Mersuilla jo vuodesta 1969

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 02.05.2003 14:40
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: La 09.03.2019 21:01
Linglongit tilattu kesäksi 213:n alle koossa 245/45r18. Taitaa olla kolmas setti mitä tullut viime vuosina eri autoihin noita ostettua, ja hyviä kokemuksia vaan takana, mitä nyt maasturikoossa yksi setti ei meinannut tasapainottua ihan helpolla, mutta lopulta sai senkin kuntoon ja vapinattomaksi. Katsotaan mikä on tämänkertainen lopputulos. 85 euroa per rinkula vannetukussa.
S213 E 220 d
W251 R 280 CDI

entisiä mersuja: S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3690
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Su 10.03.2019 16:29
sompio kirjoitti:Yksi kesärengaskerta ihan keskihintainen oli sellainen, että kiersi vanteella ihan normaaliajossa ja tasapainoitus meni sekaisin.

Mulla on painotettu kahden kesän ja 15tkm matkalla renkaat (laatumerkkiä) varmaan jo kuusi kertaa asennuksen jälkeen. nyt viimeksi syksyllä merkittiin rengasliikkeessä vanteet ja renkaat. Katsotaan sitten kohta keväällä, miten ajaminen alkaa sujua. Josko painotukseen taas tulee pian asiaa... Se kiertyminen kun kuulemma on mahdollista, erittäin harvinaista kylläkin, kuulemma. Valmistusvirheitä. Siksipä noihin piirreltiin nyt merkinnät.
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 03.11.2018 15:07
ViestiLähetetty: Ma 08.04.2019 15:47
Minulla oli LingLongit BMW e91 koppasessa autossa ja toimi loistavasti. Paremmin kuin vartuin. Sitten Audissa oli P7 Cinturatot AO versiona ja olivat ainakin pirun paljon äänekkäämmät kuin LingLongit. Nyt tallissa varttuu Bridgestone Turanza T005 MO kumit, ensiasennurenkaat mitkä tuli auton mukana. Katsotaan miten ne toimii, niin ja kaikki 18".

Kellään muuten kokemuksia AEZ-vanteista. Itsellä oli joskus iäisyys sitten, eikä juuri muistikuvia laadusta.
EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: markku001 ja 22 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi