CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Elzux kirjoitti:
Elzux kirjoitti:En tiedä kuuluuko tämä kuin osittain tähän aiheeseen mutta kysytään silti. Eli W210 Facelift 270CDI koneella. Ohjelmaa toki kehiin, mutta onko muita tapoja saada lisätehoa? Katti tyhjäksi? Pakokaasun takaisin kierto pois?
Tähän mahdollista saada vastausta?

(Vastauksia voi joskus odotella useamman päivän ;)
Näistä ymmärtävillä kun on "toisinaan" muutakin tekemistä kuin vastailu
Ja toinen mikä vaikutaneen asiaan on minkä tuossa toteta, lisäksi
Eri vaihtoehdoista on paljon juttua ennestään)

Mutta kysytyillä pelkästään niin ei
(Ehjässä autossa)

Pako kaasun kiertätys pois=ohjelman muutos
Sinällään suositeltavaa muista syistä kuin vetojen paraneminen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ole olemassa näissä polttomoottoreissa muuta keinoa, kun syötönlisäys.
Jos olisi, se olisi jo ollut aikapäiviä käytössä.
Se lisäys on vieläpä saatava palamaankin hyvin kunnollisen efektin saamiseksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

Olinkin ihan unohtanut tämän ketjun ja postailin tyhmyyksissäni muualle. Lisään tämän oman kysymykseni tähän alle. Kyseessä siis W212 350cdi.

"Olen W212 koppaista autoa hankkimassa, ja ajatukset ovat nyt jumiutuneet siihen asentoon että kunnon koneellahan tuo pitää olla. Ajatuksena tuoda -10/-11 mallinen auto +/-100tkm ajettuna. Autoa olisi tarkoitus pitää kauan, joten haluaisin poistaa tekijöitä jotka mahdollisesti tulisivat aiheuttamaan ongelmia. Eli hiukkaspönttö kannattaisi varmaan tyhjentää, sekä egr poistaa toiminnasta. Ahdistaako tuolla putkessa vielä joku muu, katalysaattori tms., jonka poistaminen ei kuitenkaan aiheuttaisi ongelmia katsastuksessa? Moottorinohjausohjelma tulisi hiukkasloukun tyhjentämisen jälkeen päivittää, ja ottaa samalla tehoja ulos sen minkä järkevästi ilman savua saa. Millaisia lukemia tuosta voisi kuvitella saavansa? En ole lähdössä ahtim(i)en enkä suuttimien vaihtoon, vaan tyytyä siihen mihin em. toimenpiteillä päästään. Niin onko tuossa muuten 1 vai 2 turboa?"

Kiitoksia kovasti jos joku asiasta ymmärtävä jaksaa kommentoida.
S212 350cdi
W210 320cdi
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Poutahaukka kirjoitti:Olinkin ihan unohtanut tämän ketjun ja postailin tyhmyyksissäni muualle. Lisään tämän oman kysymykseni tähän alle. Kyseessä siis W212 350cdi.

"Olen W212 koppaista autoa hankkimassa, ja ajatukset ovat nyt jumiutuneet siihen asentoon että kunnon koneellahan tuo pitää olla. Ajatuksena tuoda -10/-11 mallinen auto +/-100tkm ajettuna. Autoa olisi tarkoitus pitää kauan, joten haluaisin poistaa tekijöitä jotka mahdollisesti tulisivat aiheuttamaan ongelmia. Eli hiukkaspönttö kannattaisi varmaan tyhjentää, sekä egr poistaa toiminnasta. Ahdistaako tuolla putkessa vielä joku muu, katalysaattori tms., jonka poistaminen ei kuitenkaan aiheuttaisi ongelmia katsastuksessa? Moottorinohjausohjelma tulisi hiukkasloukun tyhjentämisen jälkeen päivittää, ja ottaa samalla tehoja ulos sen minkä järkevästi ilman savua saa. Millaisia lukemia tuosta voisi kuvitella saavansa? En ole lähdössä ahtim(i)en enkä suuttimien vaihtoon, vaan tyytyä siihen mihin em. toimenpiteillä päästään. Niin onko tuossa muuten 1 vai 2 turboa?"

Kiitoksia kovasti jos joku asiasta ymmärtävä jaksaa kommentoida.
Jos itse olisin tuossa valinta tilanteessa niin laittaisin 250 CDI:n. Taitaa saada aikalailla saman tehon pihalle mitä 350 CDI? Kulutus muutaman litran vähempi ja ei sisällä samanlaisia tyyppivikoja kun V6. Käyttökustannuksiltaa verot sun muut aina halvempi. Käyntiääni ei tietysti sama kun V6:ssa. Rivikoneessa kaksoisahdin. V6 tulee imusarjan läppäongelmat ja ahtopaineen säädin ongelmat aika yleisesti siellä lähes 200thkm. Joissakin jo paljon aikaisemmin. Omassa nuo ilmeni siellä 200thkm huitteilla eikä se ohjelmointi sitä asiaa ainakaan helpota. Nuo murhet voi kyllä ennakoida kun varmistaa jatkuvasti ettei turbolta mistään vuotele öljyä.

Hiukkassuodatitimen poisto auttaa hivenen kulutukseen (muutama desi) mutta sen poistaminen ohjelmasta voi aiheuttaa harmaita hiuksia. Jos savuttoman tuloksen haluat niin pidä vaan hiukkassuodatin paikoillaan. Tai sitten tyydyt matalampaan teho määrään niin ei ole myöskään järkeä suodatinta poistaa.

En tiedä ymmärränkö mitään ja miten oikeassa olen, mutta puhun pääasiassa omasta käyttökokemuksesta W211 320 V6 ja jutusta mitä täällä threadissa on OM651:stä. Käsittääkseni tuossa OM651 ei ole ongelmia ollut ja on osoittautunut hyväksi moottoriksi jossa on myös kivasti potentiaalia 4 pyttyseksi. (Taitaa kaksoisahdin riittää lähes 300hp, 220 ja 250CDI).
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

Kiva kuulla vähän muitakin näkemyksiä kuin omani. Tosin olen kyllä aika yllättynyt jos sekä 4- että 6-mukisella päästäisiin samoihin tehoihin? Olen kuvitellut että 250cdi on lähempänä 250hp, ja 350cdi 350hp tuntumassa (60hp per pytty). Jos sulla on kokemuksia, niin millaisen kustannuksen suunnilleen aiheuttavat nuo imusarjan läppäongelmat/ahtopaineen säädin? Minä kun olen ymmärtänyt että tuossa ei ihmeellisiä tyyppivikoja olisi, vs. tuplaturbossa suuttimet ja jakoketjun kiristin.

Hiukkassuodattimen poistosta on kokemuksia 4-pyttyisen koneen osalta. Vaikka miten monta kertaa hierottiin niin aina meni lopulta vikatilaan, kunnes käytin deralla joka laittoi kuntoon. Siellä olisi tarkoitus vierailla jatkossakin. Hiukkasloukkua olen tyhjentämässä lähinnä siksi ettei se aiheuttaisi onhelmia myöhemmin. Toki sen voisi tehdä vasta kun tukkeutuu, mutta kauanko kone ehtii jo kärsimään tuosta tulpasta siihen mennessä? Toki äänimaailmallakin on osuutensa asiaan, eikä se ainakaan huonone uloshengitystä parannettaessa :)

Kulutus on tietysti kiinnostaa koska ajan aika paljon (40tkm vuoteen), mutta ajo on pääosin moottoritietä 100-140km/h joten en jaksaisi uskoa tuossa mahdotonta eroa olevan? Pari litraa max?
S212 350cdi
W210 320cdi
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

No joo. Sehän on suhteellista mitä kulutus kellekkin merkitsee. Sen huomasin että ennen meni nippanappa 1000km tankilla V6 ja 80l tankki. Tietenkin tuo nykeinen on C malli mutta sama olen ajanut sillä vastaavat ajot ja 1100km / 66l. 1200€ vuodessa menee enempi dieseliä jos 2l kovempi kulutus / 40thkm.

Täällä topicissa tais tuikku mainita että OM651 pääsee 300hp huitteille? Onkohan kelleen tehty tollasta? Pitääkö alkaa koekaniiniksi? :D W211 vajaa 300hp on raja millä ei säretä mitään ja enempää ei kannattanut ottaa. On siellä näköjäs W212 se 265hp malli mistä taitaa irrota se 350hp. Eli onhan siinä jo riittävä peruste hankkia sellanen :D
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Osta vaan 6 koneella, vaikka niissä onkin muutama tyyppivika (minusta aika pieni) niin ei se tee v6 koneesta huonoa. Tuo om651 kone on sellainen josta pysyisin kaukana., v6 sentään on ketjukin vielä oikeassa päässä moottoria...

Minusta kannattaa pitää hiukkasloukku käytössä. Ohjelmamuutoksella lisää voimaa ja egr pois niin hiukkassuodatin pääsee helpommalla ja kestää varmasti sinun ajomäärälläsi 10 vuoden ajot :)
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

Jolle kirjoitti:Osta vaan 6 koneella, vaikka niissä onkin muutama tyyppivika (minusta aika pieni) niin ei se tee v6 koneesta huonoa. Tuo om651 kone on sellainen josta pysyisin kaukana., v6 sentään on ketjukin vielä oikeassa päässä moottoria...

Minusta kannattaa pitää hiukkasloukku käytössä. Ohjelmamuutoksella lisää voimaa ja egr pois niin hiukkassuodatin pääsee helpommalla ja kestää varmasti sinun ajomäärälläsi 10 vuoden ajot :)
Täältä myös kannatus 6-koneelle.Ääni on kuin silkkiä ja se vääntö, se saa aina hymyn huulille :thumbup: kun tulee tarve ohittaa tai muuten vaan kutitella kaasupoljinta. Tuo uudempi 350 cdi, joka on mallimerkinnältään om 642 ls on vielä monessa suhteessa parannettu versio ja tais tulla e-mersuun 10/2010 alkaen.Siinähän on vakiona 265hp. ja 620 nm.Olis kiva tietää mitä softantekijät saa siitä irti.
w 211 e55 amg kompressor
Ellunkana
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 23.12.2011 18:20
Paikkakunta: Satakunta/Etelä-Pohojammaa Suupohoja

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ellunkana »

karikuuva kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Osta vaan 6 koneella, vaikka niissä onkin muutama tyyppivika (minusta aika pieni) niin ei se tee v6 koneesta huonoa. Tuo om651 kone on sellainen josta pysyisin kaukana., v6 sentään on ketjukin vielä oikeassa päässä moottoria...

Minusta kannattaa pitää hiukkasloukku käytössä. Ohjelmamuutoksella lisää voimaa ja egr pois niin hiukkassuodatin pääsee helpommalla ja kestää varmasti sinun ajomäärälläsi 10 vuoden ajot :)
Täältä myös kannatus 6-koneelle.Ääni on kuin silkkiä ja se vääntö, se saa aina hymyn huulille :thumbup: kun tulee tarve ohittaa tai muuten vaan kutitella kaasupoljinta. Tuo uudempi 350 cdi, joka on mallimerkinnältään om 642 ls on vielä monessa suhteessa parannettu versio ja tais tulla e-mersuun 10/2010 alkaen.Siinähän on vakiona 265hp. ja 620 nm.Olis kiva tietää mitä softantekijät saa siitä irti.
Samaa mieltä ei tuo om642 mikään huono kone ole +400tkm mennyt nyt -10 sprintterissä, neloskone -09 poiki kiertokangen lohkosta pihalle jo n. 300tkm kohdalla om646 vai mikäsenytoli, nuo uudemmat -13 om651 koneella alkaa nyt olla lähellä 100tkm (kauhulla odottelen koska tulee kanki katsomaan käskijäänsä), luulen kyllä että jos noista neloskoneista otetaan se viimeinenkin kaakki mitä löytyy niin tuskin se kestävyys ainakaan paranee. Taloudellinen se om651 kyllä on 10-11 l/100km ja hienosti vie tuollaista 5tonnista möhkälettä täydellä kuormalla. Hiukkasloukkujen kanssa ei yhdessäkään ole ollut onkelmia todennäköisesti ajomäärä vaikuttaa siihen että ehtii aina tehdä sen polton, pätkäajossa voi olla hieman erijuttu. Niin ja onhan se kutoskoneen ääni ihan toista kun nuo vajaa pyttyiset 8)
X218 350cdi BT -17 ampumajarru
X218 350cdi BE -12 ampumajarru
W906 muutamia
W903
W115 220D -74
W124.036 -94
Tähdellistä touhua
338LM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 05.01.2014 15:41

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Terves kaikille!


Paljon on tullut tätäkin topicia luettua- ja viime päivinä entistä hartaammin kun oma on laivalla tulossa.
Pari kysymystä olisi kärkeen. Ja Mesemies89 voi jättää ystävällisesti vastaamatta, kiitos. Osaan googlettaa itsekin- nyt tarvis saada faktoja.


Auto tosiaan W212 250CDI. valmistettu 2010, "ei-7G" lootalla. Eli on vissiin 5 -vaihteinen automaatti?

Baijerilaisella 235HP diisselikutosella tuli ajeltua pari vuotta. Lähinnä 350CDI isommat ilmoitetut kulutuslukemat katkaisivat henkkoht 6-cyl perinteen mersun kohdalla. Senverran monta kuutiota tulee nääs dieseliä vuodessa poltettua. Toisaalta ituhippien CO2 vero teki valinnasta entistä helpompaa.


Jos Tuikku viitsisi vastata- toki kaikkien tieto otetaan vastaan suurella kiitollisuudella. Ketjun olen lukenut parikin kertaa, mutta näihin en ole vastausta löytänyt.
Eli tuikun ohjelma autoon tulee ns "aliurakoitsijan kautta". Kiihdytysautoa en tartte, eikä homma oo mulla muutaman hevosen päälle.
Perusidea on muutenkin että luotettavuus ei saa kärsiä. Ylimääräisiä tehoja oikeasti "tarvitsen" muutaman kerran viikossa, ohituksissa. Kulutus tippunee muutaman desin, ja jos näin käy niin on mukava boonus.


1)
Essolla puhuvat että tehoja saa tuikun ohjelmalla 250...300HP väliin. Mikähän on totuus? Hiukkasloukkua en mielummin ala rälläköimään jos ei ole tarvis- onko? Autolla rullattu pikkaisen toistasataa tuhatta.

2)
Kannattaako hiukkasloukku pääsääntöisesti poistaa? Toiset sanoo että ahdistaa vakiossakin ja lisää saletisti kulutusta. Toiset taas sanoo että ei saletisti ahdista- kokonaisuus turboineen on suunniteltu DPF:n kanssa toimivaksi. Lähinnä kulutusta tässä ajattelen itse.

3)
Lootan ohjaus kuulemma muuttuu miellyttävämmäksi samassa "tuikutuksessa". Pitääkö paikkansa? Ymmärsin että ei vaihda pienempää niin herkästi- mutta ovatko vaihdot samalla napakampia täyskaasulla?

4)
Mulla vaihdettu Saksassa Mersun huollossa 2013 vuoden loppupuoliskolla kaikki uudet suuttimet koneeseen. Liekö sitten Delphit vai Boschit, ja onkohan merkitystä koodauksen kannalta?

5)
Tuumasin viedä auton ensin merkkihuoltoon. Pimpottaa jotakin normihuoltoa- enkä henno heti kärkeen katkaista virallista leimaperinnettä huoltokirjassa. Kysymys kuuluu että olisiko järkeä pyytää autoon täydellinen ohjelmapäivitys samalla? Ovatkohan fiksuuntaneet moottorin/lootan/mukavuusvarusteiden softia kuinka paljon?

Kiitos!
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

338LM kirjoitti:Terves kaikille!


Paljon on tullut tätäkin topicia luettua- ja viime päivinä entistä hartaammin kun oma on laivalla tulossa.
Pari kysymystä olisi kärkeen. Ja Mesemies89 voi jättää ystävällisesti vastaamatta, kiitos. Osaan googlettaa itsekin- nyt tarvis saada faktoja.


Auto tosiaan W212 250CDI. valmistettu 2010, "ei-7G" lootalla. Eli on vissiin 5 -vaihteinen automaatti?

Baijerilaisella 235HP diisselikutosella tuli ajeltua pari vuotta. Lähinnä 350CDI isommat ilmoitetut kulutuslukemat katkaisivat henkkoht 6-cyl perinteen mersun kohdalla. Senverran monta kuutiota tulee nääs dieseliä vuodessa poltettua. Toisaalta ituhippien CO2 vero teki valinnasta entistä helpompaa.


Jos Tuikku viitsisi vastata- toki kaikkien tieto otetaan vastaan suurella kiitollisuudella. Ketjun olen lukenut parikin kertaa, mutta näihin en ole vastausta löytänyt.
Eli tuikun ohjelma autoon tulee ns "aliurakoitsijan kautta". Kiihdytysautoa en tartte, eikä homma oo mulla muutaman hevosen päälle.
Perusidea on muutenkin että luotettavuus ei saa kärsiä. Ylimääräisiä tehoja oikeasti "tarvitsen" muutaman kerran viikossa, ohituksissa. Kulutus tippunee muutaman desin, ja jos näin käy niin on mukava boonus.


1)
Essolla puhuvat että tehoja saa tuikun ohjelmalla 250...300HP väliin. Mikähän on totuus? Hiukkasloukkua en mielummin ala rälläköimään jos ei ole tarvis- onko? Autolla rullattu pikkaisen toistasataa tuhatta.

2)
Kannattaako hiukkasloukku pääsääntöisesti poistaa? Toiset sanoo että ahdistaa vakiossakin ja lisää saletisti kulutusta. Toiset taas sanoo että ei saletisti ahdista- kokonaisuus turboineen on suunniteltu DPF:n kanssa toimivaksi. Lähinnä kulutusta tässä ajattelen itse.

3)
Lootan ohjaus kuulemma muuttuu miellyttävämmäksi samassa "tuikutuksessa". Pitääkö paikkansa? Ymmärsin että ei vaihda pienempää niin herkästi- mutta ovatko vaihdot samalla napakampia täyskaasulla?

4)
Mulla vaihdettu Saksassa Mersun huollossa 2013 vuoden loppupuoliskolla kaikki uudet suuttimet koneeseen. Liekö sitten Delphit vai Boschit, ja onkohan merkitystä koodauksen kannalta?

5)
Tuumasin viedä auton ensin merkkihuoltoon. Pimpottaa jotakin normihuoltoa- enkä henno heti kärkeen katkaista virallista leimaperinnettä huoltokirjassa. Kysymys kuuluu että olisiko järkeä pyytää autoon täydellinen ohjelmapäivitys samalla? Ovatkohan fiksuuntaneet moottorin/lootan/mukavuusvarusteiden softia kuinka paljon?

Kiitos!
2)
Olen ymmärtänyt ettei MB:n DPF:t ahdista tehojen kannalta. Ei kannata ehkä poistaa mikäli toimii ok. W211 V6:sta multa poistettiin DPF. Poiston jälkeen vastasi kaasuun kyllä herkemmin ja kulutus tippui ehkä sen 2-3dl / 100km.

3)
Kyllä se laatikko oppii lisääntyneen väännön ja laatikon toimintaan voidaan vaikuttaa Ecun ohjelmalla.

5)
Mulla kävi juuri oma C220CDI -11, 100thkm huollossa Oulun Veholla. Päivittivät moottoriohjaimen kun pyysin sen tekemään. Oli sinne päivitys tullut viime syksyn jäljiltä. Tuikulta olen tätä päivityksestä kysynyt ja hänelle sillä ei ole merkitystä. Mielestäni sinne kannattaa ajaa viimeisin softa ennen ohjelmointia. Oulun Veho ei ainakaan ala mielellään päivittämään muita ohjainlaitteita (paitsi ecu ja vaihdelaatikko) mikäli ne toimivat. Koska saattavat toimia huonommin päivityksen jälkeen. Laatikko ohjelma mulle päivitettiin Syksyllä mutta mulla on 7G eli eri ohjelma.

Onko siellä nyt tulossa 125thkm huolto? Se ei ole ihan normihuolto vaan tuossa kilometrimärrässä ainakin 7G laatikolle on öljynvaihtoväli. Saithan tositteet sähköisestä huoltokirjasta?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pitäiskö yrittää jonkinlaista tietopläjäystä tähän noista delphiläisistä.

Niissä on kaikissa malleissa todella hyvä tehonlisäyksen kannalta se tekniikka, muuten hyvyyteen - tai huonouteen en ota kantaa.

Moottoreita, siis malliltaan on kaksi, vanhempi OM646, joka on aina yhdellä ahtimella (200/220cdi), sekä uudempi "bluemotion" OM651, jossa on yhden ja kahden ahtimen malleja.

Tehon lisäyksen kannalta on oikeastaan vaan kaksi merkittävää asiaa.

Onko yksi, vai kaksi ahdinta.
Yhden ahtimen malliin "normilastulla" tulee noin 210hv, huolimatta mallimerkinnästä.
Silloin syöttöjä neljässä tonnissa on noin 80mg, kaksataseen tehonlisä on +50%.
Suutinkartassa (solenoid) suurin syöttömäärän vakioarvo on 90mg, sen voi laittaa myös toteutumaan neljän tonniin asti, jos asiakas erikseen "extremeä" haluaa, vakio ahdin alkaa jo siinä vaiheessa muodostumaan tulpaksi, josta syystä arvioisin, että teho "jää" johonkin 230 luokkaan.
Suuttimet, solenoidi, tai piezo, ovat molemmat kamalan suuria, pystyvät vielä reilusti suurempiinkin tehoihin.
Vakiolla 90mg,n suutinkartalla tulee 500nm vääntöä, man 220cdi,n kytkin kestää, muut ei.

Kahden ahtimen malleissa on kahdenlaisia ecuja, niitä jotka on päivitetty solenoidisuuttimille ja niitä joissa vielä on piezo sähköiset.
Päivitetyssä ecussa mielestäni kaikissa on teksti "solenoid" luettavissa.
Solenoidi suuttimien suutinkartan max se 90mg, piezossa 120mg.
Piezo ecussa kaikki valmiina 600nm vääntöihin, 90mg antaa sen 500nm, kuten yhden ahtimen malleissakin.
Solenoidisuuttimille ei syöttöä varsinaisesti tarvi rajoittaa 4200rpm kohdallakaan, oikein optimistisilla ja kamalan sinisillä laseilla katseltuna voisi ahtimien virtausvastus olla sen verran pienempi, että 250 ovia kolkutellaan.
Suutinkartasta saa tarvittaessa lisää, 10% antaa saman verran tehon ja väännön lisäystä, jne...
Piezo sähköiset riittää ilman mitään sormien vääntelyä kolmeensataan, että heilahtaa, ahtimiin sen sijaan en ihan niin paljon luottaisi.


Pakokaasun kierrätys ja hiukkasosio pelaa jo näissä ihan ok, en koskisi niihin.
Yhden ahtimen mallit keskenään aika identtisiä, samoin kahden ahtimen mallit keskenään.
Kytkin paranee man 220cdi,n kohdalla, kuten ennenkin.
Moottori/voimansiirto, ei merkittäviä eroavaisuuksia C/E/ML/Vito/Sprinter ....
Ottakaa mersu automaatilla, näidenkin mallien kyb-venttiiliin voi vaikuttaa luistoa vähentävästi, automaattien kanssa ei ole varsinaista tarvetta rajoittaa vääntöjä missään mallissa.

Ohjelmoinnista
Vanhempi, OM646sta pitää ecu irroittaa ja aukaista - bdm homma.
Uudempi OM651 menee kaapelilla, luku ja kirjoitus ajat kuitenkin pitkät.


Voisi kait täällä jo sellaisenkin paljastaa niille, jotka ei vielä tiedä, vaikka aika monihan tuon näkyy tietävän...
Delphissä suutinkartta on vaan "suutinkartta".
Kartan arvo ei olekkaan varsinainen ruiskutusaika, vaan arvo tai kerroin, jonka avulla varsinaisen ruiskutusaika vasta lasketaan.
Kun siis lisää "suutinkarttaan" ruiskutusaikaa, niin se itseasiassa vähenee, on olleet kieroja jaappanissa...
Sitä kartan arvoa pitää pienentää, niin ruiskutusaika kasvaa.
Oliskohan tämä ollut syynä siihen, ettei näistä ensialkuun ole meinannut tehoa lähtä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
338LM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 05.01.2014 15:41

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Jeps,

Kiitokset rivakoista vastauksista.

Oma pirssi tosiaan Blue efficiency OM651. Ja huolto on juurikin 125tkm, eli lootaöljyt menee kai sitten vaihtoon nekin vaikka mulla tosiaan ei vielä 7G loota.
Alkaa huolto kuulostamaan ihanan kallilta.....onneksi Sakemanni antoi hinnassa satasia alennusta juurikin tinkattuna huollon tekemättömyyden perusteella..
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
TuplaH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 19.04.2011 19:28

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja TuplaH »

Hyvä tietoisku Tuikulta uusien 4-koneisten tehonlisäyksestä, aika paljon tehtaalla jätetty viritysvaraa.

Vielä kiinnostaisi uusimman V6 dieselin (265hv / 620nm) version tehonlisäyksestä tietää, onko Tuikulla vielä kokemuksia sen ohjelmoinnista. Oliko tosiaan niin että ecu avattava että pääsee ohjelmoimaan?

Itsellä löytyisi S212 350CDI 2011 johon tarkoitus päivittää isompi välijäähdytin ja sen jälkeen uusi softa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Autosta ei, ahtimesta on.
Ecu on avattava, on tosi hankalaan paikkaan laitettu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Käynti Veholla niin piezot vaihtuu solenoideihin takuuna, tehonlisäyksen kannalta ei hyvä juttu, mutta toimintavarmempaa :D
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Säästelin ja ostin 250 CDI:n (rek. 6/2011). Ilmeisesti 231 hv V6:n lukemat saa siis helposti tästäkin? :)
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

tn62634 kirjoitti:Säästelin ja ostin 250 CDI:n (rek. 6/2011). Ilmeisesti 231 hv V6:n lukemat saa siis helposti tästäkin? :)
Saa helposti!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Poutahaukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 26.06.2010 12:16

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Poutahaukka »

tuikku kirjoitti:.
Pitäiskö yrittää jonkinlaista tietopläjäystä tähän noista delphiläisistä.

Niissä on kaikissa malleissa todella hyvä tehonlisäyksen kannalta se tekniikka, muuten hyvyyteen - tai huonouteen en ota kantaa.

Moottoreita, siis malliltaan on kaksi, vanhempi OM646, joka on aina yhdellä ahtimella (200/220cdi), sekä uudempi "bluemotion" OM651, jossa on yhden ja kahden ahtimen malleja.

Tehon lisäyksen kannalta on oikeastaan vaan kaksi merkittävää asiaa.

Onko yksi, vai kaksi ahdinta.
Yhden ahtimen malliin "normilastulla" tulee noin 210hv, huolimatta mallimerkinnästä.
Silloin syöttöjä neljässä tonnissa on noin 80mg, kaksataseen tehonlisä on +50%.
Suutinkartassa (solenoid) suurin syöttömäärän vakioarvo on 90mg, sen voi laittaa myös toteutumaan neljän tonniin asti, jos asiakas erikseen "extremeä" haluaa, vakio ahdin alkaa jo siinä vaiheessa muodostumaan tulpaksi, josta syystä arvioisin, että teho "jää" johonkin 230 luokkaan.
Suuttimet, solenoidi, tai piezo, ovat molemmat kamalan suuria, pystyvät vielä reilusti suurempiinkin tehoihin.
Vakiolla 90mg,n suutinkartalla tulee 500nm vääntöä, man 220cdi,n kytkin kestää, muut ei.

Kahden ahtimen malleissa on kahdenlaisia ecuja, niitä jotka on päivitetty solenoidisuuttimille ja niitä joissa vielä on piezo sähköiset.
Päivitetyssä ecussa mielestäni kaikissa on teksti "solenoid" luettavissa.
Solenoidi suuttimien suutinkartan max se 90mg, piezossa 120mg.
Piezo ecussa kaikki valmiina 600nm vääntöihin, 90mg antaa sen 500nm, kuten yhden ahtimen malleissakin.
Solenoidisuuttimille ei syöttöä varsinaisesti tarvi rajoittaa 4200rpm kohdallakaan, oikein optimistisilla ja kamalan sinisillä laseilla katseltuna voisi ahtimien virtausvastus olla sen verran pienempi, että 250 ovia kolkutellaan.
Suutinkartasta saa tarvittaessa lisää, 10% antaa saman verran tehon ja väännön lisäystä, jne...
Piezo sähköiset riittää ilman mitään sormien vääntelyä kolmeensataan, että heilahtaa, ahtimiin sen sijaan en ihan niin paljon luottaisi.


Pakokaasun kierrätys ja hiukkasosio pelaa jo näissä ihan ok, en koskisi niihin.
Yhden ahtimen mallit keskenään aika identtisiä, samoin kahden ahtimen mallit keskenään.
Kytkin paranee man 220cdi,n kohdalla, kuten ennenkin.
Moottori/voimansiirto, ei merkittäviä eroavaisuuksia C/E/ML/Vito/Sprinter ....
Ottakaa mersu automaatilla, näidenkin mallien kyb-venttiiliin voi vaikuttaa luistoa vähentävästi, automaattien kanssa ei ole varsinaista tarvetta rajoittaa vääntöjä missään mallissa.

Ohjelmoinnista
Vanhempi, OM646sta pitää ecu irroittaa ja aukaista - bdm homma.
Uudempi OM651 menee kaapelilla, luku ja kirjoitus ajat kuitenkin pitkät.


Voisi kait täällä jo sellaisenkin paljastaa niille, jotka ei vielä tiedä, vaikka aika monihan tuon näkyy tietävän...
Delphissä suutinkartta on vaan "suutinkartta".
Kartan arvo ei olekkaan varsinainen ruiskutusaika, vaan arvo tai kerroin, jonka avulla varsinaisen ruiskutusaika vasta lasketaan.
Kun siis lisää "suutinkarttaan" ruiskutusaikaa, niin se itseasiassa vähenee, on olleet kieroja jaappanissa...
Sitä kartan arvoa pitää pienentää, niin ruiskutusaika kasvaa.
Oliskohan tämä ollut syynä siihen, ettei näistä ensialkuun ole meinannut tehoa lähtä.

Osaatko sanoa Tuikku tietääkö autoa ostaessa esimerkiksi rekisteröintiajankohdasta tms. onko auto yhdellä vai kahdella ahtimella? Entä mihin malliin itse kallistuisit mikäli haetaan luotettavuutta? Voisin kuvitella että tuo 210 hevostakin liikuttaa tuota autoa tarpeeksi rivakasti, tosin enemmän on aina enemmän :)
S212 350cdi
W210 320cdi
mestariC
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 13.02.2011 15:57

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mestariC »

W203 korin 320cdi malleista semmosta kysyttävää, että mihin asti manuaalivaihteisen mallin vääntöjä voidaan nostaa niin, että se kestää? Ja päästäänkö lähellekkään samoja lukemia kuin automaattivaihteisessa versiossa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaikki nelipyttyiset tuplaturbo Delphiläiset on "blue efficency" malleja, teksti on siinä lokasuojassa.
Muut yhdellä.
Tekniikan kestävyydestä en osaa sanoa mitään muuta, kun mitä täällä on toiset kirjoitelleet, mulla ei ole ollut vielä tuollaista - ei omakohtaisia kokemuksia.
Kaikista malleista saa kyllä aivan varmasti riittävästi kulkuja joka tarpeeseen, nämä on "kiitollisia" lastutettavia.
Kunhan ovat automaatteja. '
Manuaalien kanssa alkaa yleensä heti sen väännön kanssa temppuilu, harvassa on voimansiirto niin hyvässä kuosissa, että saman kestää kun automaatti.

Kuusipyttyisistä manuaaleista on vaan huonoja, sekä erittäin huonoja kokemuksia - valitettavasti.
Voimansiirto on todella alamittainen tehoreserviin nähden.
En halua tehdä noille mitään, kun kaikki on kuitenkin pettyneitä jälkeenpäin.
Jo viisipyttyisissä se on yhtä tyhjän kanssa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ei mitään, olihan niitä manuaalinakin...
ruf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Pe 20.07.2012 18:05

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ruf »

4- sylinterisen voimansiirto sama, tai yhtä kestävä kuin 5-6 sylinterisen?. Sen takia kiinnostaa, kun oma on manuaali ja mahdollisesti ohjelmoisin sen alustaremontin jälkeen.
M-B E200cdi -07
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ole sama, eikä yhtä kestävä.
Yllä oleva teksti koskee Delphiläisiä.
Jos autosi on tuo allekirjoituksessa oleva, niin siinä on Boschin sähköjärjestelmä.
Se on ihan eri juttu.
Kunnossa oleva 220cdi,n voimansiirto kestää sen, mitä normitilanteessa tekniikka antaa vetoja.


Pitää tarkemmin nyt kun mietiskellen asiaa, ollakkin sellaista mieltä, että niissä 220cdi nelipyttyisissä Delphiläisissä, joissa on alun perin 400nm jo vakiona, mahtaa olla eniten vääntöä ja siis kestävin kytkin.
Niitähän siis löytyy OM646,n ja OM651,n perästä.
Viimeksi muokannut tuikku, Pe 02.05.2014 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Melchior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: La 16.06.2012 09:30

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Melchior »

Minkälaisia kokemuksia 320cdi (OM642 & 165 kW) & 7G-Tronic & 4Matic ohjelmoinneista. Onko tuossa kombossa jotain heikkoja kohtia / onko vaarana esim. hiukkassuodattimen nopeampi tukkeutuminen?
Paljonko voi turvallisesti lisätä voimaa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mikäpäs hänessä, melko lailla mersun parasta tekniikkaa.
En tiedä mitään "turvallista" tasoa, netistä löytää niin monenlaista juttua.
Ei se suodatin minun mielestäni juurikaan rajoita mitään.
Kun kierrätys poistetaan tuosta, niin jotain 650/280 tasoahan olen niihin laittanut.
Silloin ei vielä pitäisi lisärasituksia juurikaan tulla, jos kaikki on vaan kunnossa.
Sillä auto jo ihan kevyesti liikkuu.
Hiukkasloukun poiston jälkeen kaikki haluaa tietty vähän lisäsyöttöäkin, minun kokemukseni mukaan sitä helposti kyllä saa, mutta savuttelut alkaa myös heti.
Ahdin on pieni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
unppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 26.05.2013 22:11

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja unppi »

kyllä se dpf kannattaa poistaa ettei pakopaineet rupea nousemaan. vakiosuuttimilla pääsee 400 asti?
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

unppi kirjoitti:kyllä se dpf kannattaa poistaa ettei pakopaineet rupea nousemaan. vakiosuuttimilla pääsee 400 asti?
Kaasuun vastaus herkkyys paranee kun dpf poistetaan. Eikös se ollurt toisin päin pakopaineiden kanssa vai muistanko väärin? Varauksella kannattaa valmistautua useaan ohjelma muutokseen kun ei se näissä ilmeisesti aina niin simppeli ole. En poistaisi enää toistamiseen jos ongelmia ei ole.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
unppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 26.05.2013 22:11

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja unppi »

simppa80 kirjoitti:
unppi kirjoitti:kyllä se dpf kannattaa poistaa ettei pakopaineet rupea nousemaan. vakiosuuttimilla pääsee 400 asti?
Kaasuun vastaus herkkyys paranee kun dpf poistetaan. Eikös se ollurt toisin päin pakopaineiden kanssa vai muistanko väärin? Varauksella kannattaa valmistautua useaan ohjelma muutokseen kun ei se näissä ilmeisesti aina niin simppeli ole. En poistaisi enää toistamiseen jos ongelmia ei ole.
putki tyhjäks -> ilma virtaa vapaammin. ilman tyhjennystä ei voi paljoo ahtoja nostaa tai pakopaineet karkaa käsistä. polttoaineenkulutuskin tippuu kun ei putkisto ahdista.. :wink:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
höpöhöpö
Päinvastoin, hiukkaspöntön poisto lisää pakokaasujen virtausvaihtelua ja siis myös pakopainetta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin