CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3727
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ke 04.10.2017 17:21
Onko toi jopi73 ohjelma sellainen ettei ihan kaikkea irti? Saako 642 pelkällä ohjelmalla 700Nm rikki, se olis vaan sellainen kiva tasaluku :)
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic



Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4012
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ke 04.10.2017 18:51
.
Ahdin on liian pieni.
265hv versiosta +700/+300
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 22.04.2011 06:17
ViestiLähetetty: Ma 09.10.2017 17:43
onko kukaan ostannut korjatua ahtimia saisi halvalla jos onko toiminut? http://www.ebay.co.uk/itm/Turbocharger- ... SwxCxT4LaA

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 17.03.2016 20:11
ViestiLähetetty: Ti 10.10.2017 06:49
on, jotkut. uusi keskiö voisi olla parempi vaihtoehto. https://www.youtube.com/watch?v=KgOrVinDAaE

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 11.10.2017 13:27
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 13:29
Jos on 2kpl samanlaisia autoja, sama ecu numero ja ohjelmisto versio, niin voiko saman softan laittaa molempiin?
Esim edc16 tai edc17?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 08.10.2017 16:33
ViestiLähetetty: La 14.10.2017 08:15
Millaisia lukemia saadaan ohjelmoinnilla OM651-moottoreista tällähetkellä?. Onko rajoittavat tekijät tiedossa ja mitä muutoksia niihin suosittelisitte?.
S212 220cdi 7g-tronic+ '12

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ti 13.07.2010 09:17
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: La 14.10.2017 18:49
Morjesta,

Tässä ketjussa on pitkä topiikki CDI laitosta, mutta mikä olis paras resepti, tai siis järkevin kokonaisuus 320CDI v6 w211/w219. 224hv malliin jos ei halua upottoo aivan kauheita summia hevosien eteen.

Olisiko kustannustehokkain resepti: -> ?

- DPF poisto.
- Isompi välijäähdytin.
- Isommat suuttimet.
- turboon isompi hyrrä ?
- + ohjelmointi
- entä tarviiko kokonaisuus "laajemman" paineanturin. ?
- entä muuta. ?

Ymmärtääkseni kyseisellä kokonaisuudella saa jotakuinkin 350hv. ja jotain 700Nm.

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4012
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: La 14.10.2017 21:40
63Amg kirjoitti:Jos on 2kpl samanlaisia autoja, sama ecu numero ja ohjelmisto versio, niin voiko saman softan laittaa molempiin?
Esim edc16 tai edc17?


Kyllä voi
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4012
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: La 14.10.2017 21:43
SilverS212 kirjoitti:Millaisia lukemia saadaan ohjelmoinnilla OM651-moottoreista tällähetkellä?. Onko rajoittavat tekijät tiedossa ja mitä muutoksia niihin suosittelisitte?.


180-200cdi, noin 500/210
220 noin 500/230
250 noin 2250-270, 550-600
On tiedossa, en suosittele vielä mitään.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4012
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: La 14.10.2017 21:47
volfram kirjoitti:Morjesta,

Tässä ketjussa on pitkä topiikki CDI laitosta, mutta mikä olis paras resepti, tai siis järkevin kokonaisuus 320CDI v6 w211/w219. 224hv malliin jos ei halua upottoo aivan kauheita summia hevosien eteen.

Olisiko kustannustehokkain resepti: -> ?

- DPF poisto.
- Isompi välijäähdytin.
- Isommat suuttimet.
- turboon isompi hyrrä ?
- + ohjelmointi
- entä tarviiko kokonaisuus "laajemman" paineanturin. ?
- entä muuta. ?

Iso välijäähdytin
Pakoputken lähtö
Ahdinmuutos
4bar map
Ohjelmointi



Ymmärtääkseni kyseisellä kokonaisuudella saa jotakuinkin 350hv. ja jotain 700Nm.
Joo, suunnilleen
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 06.10.2012 13:26
ViestiLähetetty: Su 15.10.2017 18:44
tuikku kirjoitti:V6 280cdi,n alkuperäisen ohjelman muutos kokonaisuudessaan ei onnistu kaapelilla, kun määrätyissä tapauksissa, piste.
Se on testattu eri työkaluilla.
Kun mietin aihetta, niin silläkeinon se voisi onnistua, että tilalle kirjoitetaan sisään muutettu 320cdi,n ohjelma.


Kyllä nim. "Kylmänraudanseppä" on täysin oikeassa. Oikealla OBD-työkalulla myös takavetoisen E 280 CDI Autom. (W211/EDC16CP31)
"koko ohjelma" voidaan kirjoittaa OBD-portin kautta.

Normaalien yleistyökalujen OBD kirjoitus alkaa vasta jälkimmäisestä karttasarjasta alk. #190000. Oikealla ohjelmointityökalulla voi
kirjoittaa tiedoston alkaen #170000. Silloin kirjoitettava ohjelma sisältää myös sen ensimmäisen karttasarjan jota automaattivaihteinen,
takavetoinen E 280 CDI W211 käyttää. Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Su 15.10.2017 19:37
Motorbit kirjoitti:
tuikku kirjoitti:V6 280cdi,n alkuperäisen ohjelman muutos kokonaisuudessaan ei onnistu kaapelilla, kun määrätyissä tapauksissa, piste.
Se on testattu eri työkaluilla.
Kun mietin aihetta, niin silläkeinon se voisi onnistua, että tilalle kirjoitetaan sisään muutettu 320cdi,n ohjelma.


Kyllä nim. "Kylmänraudanseppä" on täysin oikeassa. Oikealla OBD-työkalulla myös takavetoisen E 280 CDI Autom. (W211/EDC16CP31)
"koko ohjelma" voidaan kirjoittaa OBD-portin kautta.

Normaalien yleistyökalujen OBD kirjoitus alkaa vasta jälkimmäisestä karttasarjasta alk. #190000. Oikealla ohjelmointityökalulla voi
kirjoittaa tiedoston alkaen #170000. Silloin kirjoitettava ohjelma sisältää myös sen ensimmäisen karttasarjan jota automaattivaihteinen,
takavetoinen E 280 CDI W211 käyttää. Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy


Kehitystä Hyvä
Mökkillä
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2267
Liittynyt: Ke 04.08.2010 00:36
ViestiLähetetty: Su 15.10.2017 20:34
Motorbit kirjoitti:Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy

Mitäs Vi**n fiksua siinä on. Itse toivoisin ettei foorumilla kukaan kirjottaisi tuolla asenteella yhtään mitään. Vähän sama kun itse kirjottaisin jokaiseen viestiin, että minä tiedän vastauksen kysymykseen, mutta en helvetissä sitä kerro :roll: Täällä on tapana jakaa tietoa tai muuten koko foorumin idea on vähän hukassa.

Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 23.05.2017 13:10
ViestiLähetetty: Su 15.10.2017 23:40
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/9153837

Mielenkiintoiset lukemat
W211 E420cdi -06 tuikun ohjelmalla
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 06.10.2012 13:26
ViestiLähetetty: Ma 16.10.2017 08:19
noroljan kirjoitti:
Motorbit kirjoitti:Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy

Mitäs Vi**n fiksua siinä on. Itse toivoisin ettei foorumilla kukaan kirjottaisi tuolla asenteella yhtään mitään. Vähän sama kun itse kirjottaisin jokaiseen viestiin, että minä tiedän vastauksen kysymykseen, mutta en helvetissä sitä kerro :roll: Täällä on tapana jakaa tietoa tai muuten koko foorumin idea on vähän hukassa.

Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...


Kylmänraudanseppä(kin) tekee elantonsa moottorioptimoinnilla, ymmärrät varmaan että hänen(kään) intressi ei ole jakaa mahdollisimman paljon tietoa mahdollisimman monelle. Olipa ala ja ammatti mikä tahansa niin varsin harva on valmis jakamaan aivan kaikkea omalla työn ja tekemisen kautta hankittua tietoa vapaasti internetissä josta myös kilpailijat voivat poimia sen. Jos näin on, niin ei arvosta omaa osaamistaan pennin vertaa. Toisten auttaminen ja yleinen keskustelu on ihan eri asia.

Yleinen trendi nykymaailmassa on se että liian moni haluaa valmiiseen pöytään. Oletetaan että kaikki tieto pitää olla yhteistä ja kaikkien saatavilla niin ettei itse tarvitse käyttää aikaa asioiden selvittämiseen, opiskeluun ja testaamiseen. Sekin aika on mukavampi notkua vaikkapa facebookissa tai ainakin lähteä neljältä kotiin. Pääasia ettei joudu tekemään mitään työlästä ja hankalaa.

Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...

Näin on, siitä kiitos Karille.


Terveisin,

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4012
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: To 19.10.2017 19:41
.
En viitsi aloittaa mitään juupas - eipäs höpötystä.
Kun toisaalta itsekkin toivon, että näin olisi, vaikka kovasti epäilyttää.
.
Kaksi syytä:
Moottorin óhjaimen sis. liikennettä valvoo ja vahtii mikroprosessori.
Kaapelit lukee ja kirjoittaa, mihinkä prosessori määrää, kaapelit ei siis itse voi määrätä kirjoitusta.
Kaapeleilla otetaan yhteys nimenomaan prosessoriin.
Ja prosessori näissä määrää, ettei kaikkea voi lukea, tai kirjoittaa.
Tiedän kyllä, että parikin työkalua kirjoittaa enemmän, kuin lukee, mutta tässä tapauksessa kirjoitus on vaan lumetta, mitään ei muutu.

Toiseksi, kun niin runsaasti korjailen näitä aukaisun vaatimien ohjainten ohjelmointeja.
Alkaa tänäkin vuonna olla satonen lähellä.
Tänä päivänä normisetti, kaksi...
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Pe 02.05.2003 14:40
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Pe 20.10.2017 06:10
R280CDI takavetoisena kävi Karalan jälleenmyyjän piuhan päässä, olisiko tuossakin pitänyt olla edellämainittuja ongelmia kuin 211:ssä samalla tekniikalla? Ainakin jotain onnistui perstuntumalla kun kulkee hurjasti alkuperäiseen verrattuna, mutta miten tuo vajaakirjoitus tms sitten näkyisi, puuttuvina tehoina vai jonain käytöshäiriöinä?
W251 R 280 CDI
W210 E 220 CDI
W115 220 D
entisiä mersuja: S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4012
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Pe 20.10.2017 06:51
.
En ole takavetoista R:rää koskaan nähnyt, joten en voi tietää, miten käy.
Mutta jos auto toimii hyvin ja vedot riittää, niin kannattaako itseään vaivata tällä.


Se, miksi kaapeliversiot alkaa "oirehtimaan", on esim sellainen, että jos kaapelilla halutaan sama teho, joka on mahdollista, niin täytyy suutinkarttaan tehdä aika reiluja muutoksia.
Koska käytännössä kaikissa versioissa vääntötiedon muutos, ahtopaineen nousu ja syöttömäärän nosto on estetty siellä "suojatussa" osiossa, silloin syöttömäärää täytyy "huijata" reilusti.
Tämä tilanne aiheuttaa lähestulkoon jatkuvan savutuksen, joka esim hiljalleen tuhoaa hiukkassuodattimen, täyttää sen.
Aika hyvä oire tilanteesta on sellainen moottorin käytös, että noin kahteen tonniin asti kierroksissa ei oikein mitään tapahdu ja sitten sen jälkeen vetää raivokkaasti.
Hiukan kevyemmällä ohjelmalla oireet tieten vähenee, samoin pakokaasujen kierrätyksen deaktivoiminen auttaa tilannetta osakaasulla.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Pe 02.05.2003 14:40
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Pe 20.10.2017 09:40
Juu hyvin toimii, hankala tietysti sanoa olisiko enemmänkin ollut saatavilla, mutta juuri nuo myöhemmin mahdollisesti ilmenevät ongelmat aina huolettaa. EGR poistettiin kokonaan käytöstä kun se ei lähtenyt toimimaan kunnolla edes uudella venttiilillä. Pitää koettaa kokeilla tuota kahden tonnin rajaa olisiko jotain havaittavissa, toki automaatti kepittää heti pienemmälle kun kaasua tarjoilee reilummin, joten alle 2000 rpm ei mennä kuin pintakaasulla niin vaikea testailla.
W251 R 280 CDI
W210 E 220 CDI
W115 220 D
entisiä mersuja: S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3727
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Pe 20.10.2017 22:34
Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1218
Liittynyt: Ti 06.07.2004 00:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa
ViestiLähetetty: La 21.10.2017 05:28
S202 kirjoitti:Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.


onko ne mersulla olleet tyhmiä kun eivät ole oivaltaneet valmistaa tähtikärryjä joissa on
yksi vaihde teen ja taakse

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4012
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: La 21.10.2017 11:28
.
Kyllä S202 kirjoittaa ihan asiaa, niin se asia menee
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 22.04.2011 06:17
ViestiLähetetty: Su 22.10.2017 06:56
mistä olette ostaneet c270 cdi turbo ahdinta? ebaystä saa ainakin välillä halvalla mutta uskaltaako ostaa?
ja käykö suoraan c220 cdi om611 vai pitääkö muokata jotain?
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12168
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Su 22.10.2017 07:18
S202 kirjoitti:Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.

Joissain malleissa yhtä olennainen muutos kuin tehon lisäys.
Pojalla on facelift 203 200cdi joka kävi kesällä Tuikun ohjelmoitavana. Auto oli ennen ohjelmointia täysin vakiokuntoinen, eli --> voimaton ja ärsyttävänä piirteenä vähäisessäkin kaasunpainalluksessa pienemmälle vaihtava / kiihdytyksissä ylös kierrättävä automaatti. Voimaa kun ei ole ei kierroksistakaan ole mitään hyötyä. Vähäinen vääntö on kuitenkin ilmoitettu 1600-2800 kierroksille.
Ohjelmoinnin jälkeen voimaakin on toki täysin eri malliin, mutta ajossa kiinnitti heti huomion siihen miten laatikko toimii nyt fiksusti entiseen verraten. Enää ei risteyksistä mentäessä huudateta pikkuvaihteella eikä ohituksissa haeta pienempää ellei kaasua paina reilusti.

Lyhyesti; tuli tosi hyvä :idea:

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3727
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 22.10.2017 08:47
Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla :wave:
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Pe 02.05.2003 14:40
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Ma 23.10.2017 12:20
Ennen softausta tuli aina ajettua S-asetuksella kun se tuntui jotenkin paremmalta. Näiden viestien myötä muistin jopa vaihtaa Comfortin puolelle, ja totta tosiaan huomattavasti järkevämmin toimii nyt. Pitäisi toki saada vertailukohteeksi joku tuikutettu versio että ymmärtäisi toimiiko se nyt hyvin vai ei.

Tuo 2000 rpm käytöksen vertailu isommilla kierroksilla tapahtuvaan käytökseen mielestäni vähän hankalaa kylläkin yhä. Kevyellä kaasulla kierrokset toki pysyy alhaalla, mutta toisaalta se sitten latoo jo isompaakin kahden tonnin kohdalla. Syvemmälle painaessa taas kierrokset ei käy alle kahden tonnin, kickdownilla ei taida edes alle 3000 rpm käydä mittarissa. Ei oikein löydy sellaista kaasun asentoa jolla vaihde pysyisi esim. välin 1500 -> 3000 rpm samalla.
W251 R 280 CDI
W210 E 220 CDI
W115 220 D
entisiä mersuja: S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:27
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ma 23.10.2017 12:55
dealer kirjoitti:Joissain malleissa yhtä olennainen muutos kuin tehon lisäys.
Pojalla on facelift 203 200cdi joka kävi kesällä Tuikun ohjelmoitavana. Auto oli ennen ohjelmointia täysin vakiokuntoinen, eli --> voimaton ja ärsyttävänä piirteenä vähäisessäkin kaasunpainalluksessa pienemmälle vaihtava / kiihdytyksissä ylös kierrättävä automaatti. Voimaa kun ei ole ei kierroksistakaan ole mitään hyötyä. Vähäinen vääntö on kuitenkin ilmoitettu 1600-2800 kierroksille.
Ohjelmoinnin jälkeen voimaakin on toki täysin eri malliin, mutta ajossa kiinnitti heti huomion siihen miten laatikko toimii nyt fiksusti entiseen verraten. Enää ei risteyksistä mentäessä huudateta pikkuvaihteella eikä ohituksissa haeta pienempää ellei kaasua paina reilusti.

Lyhyesti; tuli tosi hyvä :idea:

Osittain tuohon Dealerin aiempaan S203-kirjoitukseen liittyen, mulla on tuollainen S210 E220CDI vuodelta 2002. Autolla on ajettu jo jonnin verran eli lähemmäs 530tkm. Jos katsotaan vaikkapa auton arvoa, niin se lienee jossain 1500e tuntumassa. Onkos tuollaiseen mittään järkeä ajatella ohjelmointia? Kyllä se 143 alunperin mukana ollut hevosta autoa liikuttaa niin, että liikenteen seassa pysyy. Moottorin ja laatikon toiminnassa ei ole mitään moitittavaa tällä hetkellä, laatitkkokin vaihtaa oikein mukavasti edelleen.

Onko näissä "jo maailmaa" nähneissä väyrysissä jotain vaaranpaikkoja, että moottorin/vaihteiston kanssa tulisi ongelma ohjelmoinnin jälkeen? Tarkoitan lähinnä tuota "järkyttävästi" kasvanutta suorituskykyä :? .
MB E220CDI farkkuväykky -02
ex Lankku E300TD -95 "optimized by PPD"
ex W124 300 TD -87

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 14.09.2011 20:34
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ma 23.10.2017 16:33
Andy kirjoitti:Osittain tuohon Dealerin aiempaan S203-kirjoitukseen liittyen, mulla on tuollainen S210 E220CDI vuodelta 2002. Autolla on ajettu jo jonnin verran eli lähemmäs 530tkm. Jos katsotaan vaikkapa auton arvoa, niin se lienee jossain 1500e tuntumassa. Onkos tuollaiseen mittään järkeä ajatella ohjelmointia? Kyllä se 143 alunperin mukana ollut hevosta autoa liikuttaa niin, että liikenteen seassa pysyy. Moottorin ja laatikon toiminnassa ei ole mitään moitittavaa tällä hetkellä, laatitkkokin vaihtaa oikein mukavasti edelleen.

Onko näissä "jo maailmaa" nähneissä väyrysissä jotain vaaranpaikkoja, että moottorin/vaihteiston kanssa tulisi ongelma ohjelmoinnin jälkeen? Tarkoitan lähinnä tuota "järkyttävästi" kasvanutta suorituskykyä :? .


Itse ohjelmoin 630tkm ajetun 200CDI väyrysen, eikä tullut mitään ongelmia. Kulutuskin laski melkein litralla :thumbup:
Tuskin siitä mitään ongelmia on tiedossa jos auto on muuten kunnossa.
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S211 280 CDI -06

Entisiä:
W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 28.04.2013 11:31
ViestiLähetetty: Ti 24.10.2017 06:27
S202 kirjoitti:Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla :wave:

Nyt on kyllä jäänyt fysiikan tunnit väliin. Saa aika hurja olla väännön tippuminen että samassa nopeudessa iso vaihde + pienet kierrokset antaisi paremman kiihtyvyyden vs pienimpi vaihde + isommat kierrokset.
Toki maantiellä ei ajeta kelloa vastaan ja itsekin tykkään että laatikon uudelleen ohjelmointi ecun ohjelmoinnin kanssa todella iso parannus.
Se joka tässä jätetään monesti miettimättä on laatikossa muuttuva välityssuhde. Kakkoselta kolmoselle vaihtaessa välitys voi 1,5 kertaistua, silloin pitää vääntöä olla kolmosella tarjolla 1,5 kertaa enemmän ennen kuin sinne kannattaa vaihtaa. Jos ajettaisiin kelloa vastaan. Onneksi harvoin ajetaan.

Anteeksi täysi off topic. Eihän tämä liittynyt toki ketjun aiheeseen mitenkään

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3727
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 24.10.2017 10:22
ArtoCDI kirjoitti:
S202 kirjoitti:Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla :wave:

Nyt on kyllä jäänyt fysiikan tunnit väliin. Saa aika hurja olla väännön tippuminen että samassa nopeudessa iso vaihde + pienet kierrokset antaisi paremman kiihtyvyyden vs pienimpi vaihde + isommat kierrokset.
Toki maantiellä ei ajeta kelloa vastaan ja itsekin tykkään että laatikon uudelleen ohjelmointi ecun ohjelmoinnin kanssa todella iso parannus.
Se joka tässä jätetään monesti miettimättä on laatikossa muuttuva välityssuhde. Kakkoselta kolmoselle vaihtaessa välitys voi 1,5 kertaistua, silloin pitää vääntöä olla kolmosella tarjolla 1,5 kertaa enemmän ennen kuin sinne kannattaa vaihtaa. Jos ajettaisiin kelloa vastaan. Onneksi harvoin ajetaan.

Anteeksi täysi off topic. Eihän tämä liittynyt toki ketjun aiheeseen mitenkään


Joo no vähän hätäisesti kirjoitettu, tietysti se kiihtyvyys riippuu siitä paljonko saadaan vääntömomenttia renkaalle. Mutta noin niinkun yleisesti jää iso osa voimavaroista käyttämättä jos ei pysty kunnolla vedättämään, näissä moottoreissa on kuitenkin jo alle 2000 kierroksen reilusti vääntöä. Ja normaalissa ajossa kierrokset kokoajan alle 2000. Voihan noita laskeakin vääntökäyrän ja välityssuhteen perusteella.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ganes-75, star-man, timitri57 ja 23 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi