CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Mitenkäs dramaattisesti saa muutosta aikaan tuohon 220d OM654:ään? Aiemmin olikin tuolla juttua että onnistuu jo, mutta kuinka paljon? Aika kiva kokoisekseen jo vakionakin ja näin talvella ei lisäpotkulla mitään teekään, mutta perimätiedon mukaan se kevät on aina sieltä kuitenkin tullut...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ei vielä pääse piuhalla. Sport+ paikkaa paljon. Sillä ajoin aikanaan Saksassa kun ruuhka loppui.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, aivan uusimmissa moottorinohjaus siirtyy taas Boschin tuotteeksi ja moottorinohjaimeksi tulee, olikohan se nyt MD1, tai jotain sinnepäin. Ei minun kaapelillani ainaskaan vielä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Hyvä tietää, ajellaan vakiona toistaiseksi. :thumbup:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
bushmills
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: La 24.01.2015 18:47
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja bushmills »

Eli vuoden 2013 W204 pitää sisällään pienisuuttimisen crd3:n. Jos on kahdella ahtimella oleva 250 CDI, niin paljonko tuosta nyt suunnilleen irtoaisi? Onko ohjelma erilainen takavetoiselle kuin nelivetoiselle autolle?
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Noin 270hv ja vääntö lähelle 600nm.
Edellyttää tieten, että kaikki on kunnossa ja lähtötilanne "normaali", mitä se sitten voisi tarkoittaakkaan.
Korkeapainepumpun tuottokapasiteetti määrittää tässä moottorissa max tehon määrän.
Taka- ja nelivetoisille on erilainen ohjelma, mutta ne osiot, jotka tehon määräävät, ovat ~yhtenevät.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Jos puhutaan edelleen vuoden 2013 takavetoisesta W204:stä, mutta 220 CDI:stä, niin olikos näin että siinä on pienemmät suuttimet kuin 250:ssä? Paljonkohan tuosta 220:stä sitten irtoaa suurinpiirtein?
S204
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Noin 500nm/230hv olen niistä tähän mennessä saanut.
Mutta nyt voisin kuvitella - ja on siitä vähän todisteitakin, että noin 550/250.
Yksiahtimisista 180/200cdi,stä lähtee samat.

Voimansiirrosta en nyt oikein uskalla tähän palaan sanoa mitään, siksi suuriksi tulee muutokset.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja finino »

Moi,

Nyt kun on vihdoin talvi ja pääsee autolla (320 CDI OM642 4Matic -07 212 000 km) myös hiukan pelleilemään nousee mieleen kysymys:

Onko mahdollista saada moottoriin lisää vetoa kierrosten yläpäähän, noin 3000-4400 rpm?

Nykyinen vääntö 510Nm on mielestäni ihan riittävä, mutta auto vähän niinkuin hyytyy ja menohalut loppuu kesken noin 3000 rpm kohdalla. Jostain kuvaajasta muistan nähneeni, että juuri tuolloin vääntökäyrä alkaa laskea.

Talvisin terveisin,
Ilkka
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllähän siihen hiukan saa.
Ahtimen päivityksellä, coolerilla, sekä downpipen avarruksella sitten lisää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Muttei se moottorin perusluonne mihinkään katoa, että se vetää todella ponnekkaasti 3000 kierroksen kohdalla ja hyytyy nopeasti. Ennemminkin korostuu vaan. Tietysti jos ohjelmaa muokkaa vaan siten että vetoja yläpäähän lisää? Rautaa vaihtamalla saa varmaan jo erilailla toimivan.
S124 300TE
S211 E500
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Kiihtyvyys ei kuitenkaan taida loppua 3000 rpm jälkeen, vaan nopeus kasvaa edelleen. Kyse lienee enemmänkin siitä, että 1500-3000 rpm tienoilla kiihtyvyyden muutos on niin raju, että kiihtyvyyden tasaantuessa tuntuu kuin vedot loppuisi kesken.
S204
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja finino »

Joo. Juurikin näin.

1500-3000 rpm kiihtyvyys ja meno on tasaisen rajua.
3000 rpm jälkeen kiihtyvyys laantuu, ei suinkaan lopu. Meno on vielä varsin reipasta vaikka auto on painava S211.

Mun aatos oli: tasainen vääntö kuten nyt, mutta esim. 4000 rpm saakka ja samalla tasainen tehon nousu "loppuun" saakka.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se auton kiihtyminenhän riippuu siitä paljonko saadaan voimaa=vääntömomenttia renkaille. Kierrosnopeuden pitää tietysti myös kasvaa. Eli jos ajatellaan sitä kiihtymistä samalla vaihteella, niin sen vääntökäyrän mukaan se kiihtyy. Eli kiihtyvyys on aluksi varsin raju mutta hyytyy nopeasti, monesti niin että jos kellolla alkaa mittaamaan niin on lähes sama vaihtaako vaihteen kolmessa vai neljässä tonnissa. Sitä en tiedä pystyykö ohjelmaa muokkaamaan siten, tai minkälainen autosta tulee jos koittaa vaan vääntökäyrää "jatkaa" eli pelkästään tehoa lisää.
S124 300TE
S211 E500
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja finino »

OM642 Ilkan toivekäyrät.JPG
Jotain tällaista aattelin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Toi sun tehokäyrä on 40 kilowattia liika matalalla :wink:
S124 300TE
S211 E500
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:.
No niin, taisipa tulla Joululahja vähänniinkuin vahingossa.
Luulempa hoksanneeni nyt Delphin ohjelmasta lopultakin jotain ...

Tehoja näyttäisi tulevan yksiahtimisistakin malleista ihan kivasti.
Tässä on Vito 116 4x4 autom. Vakioauto, siis hiukkasjutut + muut saastelaitteet kiinni autossa.
Mitattu talvella, talvirenkailla ym ym, aika sitten lopulta näyttää, tarkentuuko ja minkä verran, vai miten käy.
Pari kertaa kiihdytin, ~sama tulos.
Mitää maximia ei edes vielä ole yritettykään, tämä oli vaan onnistunut testiajo.
Noin 258hp..
Hienoa! Mulla onkin tässä heti yks potilas niin pääsemmä koestamaan. :wink:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
p0ks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 12.11.2018 18:23

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja p0ks »

2014 vuoden pitkä korkea sprinter 313cdi manuaalilla, onko kestävyydestä kokemuksia jos ohjelmoi? On hieman epämukava ajaakkin kun on painoa päällä kun saa jatkuvasti pykältää ja ohitukset on yhtä tuskaa noilla tehoilla.. Mitä tuosta voisi saada hv/nm sillai että paikat kestää sen?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
~400/200
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

finino kirjoitti:
OM642 Ilkan toivekäyrät.JPG
Jotain tällaista aattelin...
Vakio ahdinta on vaikea saada pukkaamaan paljoa lisää max kierroksilla.
Tuon verran kyllä
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Merccedes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 13.11.2018 18:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Merccedes »

Saako tuikun ohjelmaa Kuopion/pohjois-savon seudulta :?:
jp_olli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 07.09.2009 08:34
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jp_olli »

MTM-huolto Iisalmi.
044-0760422
Merccedes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 13.11.2018 18:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Merccedes »

jp_olli kirjoitti:MTM-huolto Iisalmi.
Ok, kiitos :thumbup:
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On se niin nättiä kun usein joutuu toteamaan saman asian. Kyseessä ei mersu mutta esimerkki kuitenkin edc15c. Yksi tuttu oli ostanut auton jonka joku erään lastutus paja ketjun jäsen oli sitten ohjelmoinut. Tästä oli maininta auton mukana tulleissa kuiteissa.

Kaveri pyysi että lukaisen ohjelman ja katson onko se turvallien ja hyvä.
No ei se niin hyvä ollut että voisi kehua, normi 10% suutinkarttoihin ja 25% väännönrajoittimeen tyyppinen ratkaisu, ahtoja vaan oli pyydetty pieneltä garretilta 1.6bar, onneksi ei oltu ahtopainerajoihin tajuttu koskea ja ahto rajoittui 1.25bar.

Ahtopaine kartan akseleihin muutettu 85mm maks kun vakio 75mm, ja missään vaiheessa pyynti ei ylitä edes 70mm???
Kun kerran sen verta osataan että saadaan oikeita karttoja huijattua ja sorkittua niin miksi sitä ei voi tehdä oikein?
Samalla ajan käytöllä ja vaivalla olisi homman saanut tehtyä oikeinkin.
Kyse on kuitenkin stage 1 bulkki kamasta eikö niitä muka saa myytyä tarpeeksi että hommaan voisi käyttää ajatusta?

En yleensä puutu muiden ohjelmointeihin tai autoihin, kaverit on erikseen jos kysyy mielipidettä en siis edes tee tätä työkseni mutta te jotka teette niin tehkää se niin että ei harrastelija pääse vittuilemaan.

Ei siis koske tuikkua mitenkään tämä purkaus vaikka hänen ketjussa on. Henkilökohtaisesti en ole yhtään huonoa sanaa kuullut tuikun töistä missään keneltäkään, kyllä kaikki ovat kehuneet hänen töitään ja lukemani perusteella en yhtään edes epäile miksi.

Mutta muista lastuttajista ottakaa selvää kuka homman osaa kun omaan autoonne ohjelman haluatte!
Kallein ei ole välttämättä se paras eikä halvin huonoin mutta tekijällä on väliä.

Tämä siis uudellamaalla tapahtuvaa ohjelmointia mistä nyt ollut kyse.
Edit: taitaa muuten olla mg arvot kun edc15 kyse, mutta pointti varmaan selvisi silti.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo - itsekukin tekee tyylillään. jos on aivan oma tuotos, vaikka kuinka "huono", niin on se parempi niin, kuin että huomaat sen ohjelman "omaksi", vaikkei se ole omasta koneesta koskaan lähtenyt - joku vaan kopioi.

Minusta sekään ei ole niin ikävä juttu, että jos tuotos ei nyt vielä ihan huipulla ole, mutta sellainen on kummallisen tuntuista, kun huomaa että tekijä vaeltaa aivan metsässä vielä. Toisessa kohden on tehty jotakin oikeinkin, mutta toisessa kohden se hyvä on sitten tuhottu.

15min elämästään kun tuhlaisi testerin kansa ajeluun, niin näkisi monta juttua, mikä toteutuu ja mikä ei.


Jaahas, viime vuoden lopussa, aivan huomaamatta näkyy menneen miljoonan klikkauksen raja rikki.
Mitä ihmeellisemmissä paikoissa kuulenkin toisten kertomana omia kirjoituksiani täältä, tämä on niin pieni maa.
Jonkinlaiseen "tarpeeseen" on topiikki vastannut ja toivottavasti apuja antanut, kiitos vaan kaikille lukijoille.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä on vastannut tarpeeseen, ainakin mersun osalta on valjennut niitä pieniä jippoja.
Vielä tähän kauniiseen tapaukseen, niille jotka ymmärtävät mitä kartassa lukee, eikö olekkin hyvin tehty pulssisuhde kartta?
Nyt en ihmettele miksi autossa oli uuden näköinen ahdin. Se kun ei mitenkään voi menestyä kovin pitkään tämän tasoisella ohjauksella. Ja ahtopaine kartassa pyyntiä 1200rpm 1900mBar
Kuva
Ässämäki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 20.05.2018 20:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ässämäki »

Mielenkiinnosta täytyy kysyä millaisia lukemia on saatu uusista om654 koneista? Vakionakin alkaa pikkudiisseliksi olemaan ihan hyvät tehot 194/400 tehokkaammassa mallissa. Edellisestä om651 on ainakin saatu hyviä lukemia ulos, jääkö seuraaja vastaavista lukemista pienentyneen kokonsa takia?
Nykyinen:
-W213 E220d - 17

Edelliset:
-W205 C220d -16
-W205 C220d 4matic -17
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
n.550/250 200/220cdi,stä
Ei ole aivan vielä valmis softa, väännönvalvonnan kanssa pikkuisen painiskelua.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ässämäki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 20.05.2018 20:32
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ässämäki »

tuikku kirjoitti:.
n.550/250 200/220cdi,stä
Ei ole aivan vielä valmis softa, väännönvalvonnan kanssa pikkuisen painiskelua.
Hyvältä kuulostaa. Uusi eekkonen houkuttelisi, painiskelua bensan ja diisselin välillä... Hyvä tietää että tehot saa diisselissäkin melkein samalla tasolle mitä 2litran bensassa.
Nykyinen:
-W213 E220d - 17

Edelliset:
-W205 C220d -16
-W205 C220d 4matic -17
Tyramies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Pe 16.05.2014 17:04

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Tyramies »

w163 270 cdi koneella, paljon jengi olikaan ottanut tehoja irti ilman katteja ja 320 turbolla? (270 turbo tällä hetkellä kiinni)
When you die, GOD will not ask how nice S you had... It doesnt matter i will tell him anyway Kuva
Vastaa Viestiin