CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 519
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Pe 17.05.2019 07:16
Tuikku osannee auttaa 400cdi asiassa, kannattaa laitta YV hänelle.


Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ma 20.05.2019 22:44
jalkapuoli kirjoitti:Löytyykö tollasen w163 400cdiin ohjelmointiin ja egr.n poistoon tekijöitä?

Taitaa olla sen verran vähän noita om628 moottorisia että ei oikein löydy tietoa..
Tällä hetkellä egr mokkulat poistettu kokonaan mutta toimii normaalisti(?) kun ilmamassamittarin johdot on irti.


Varmaan jotain on jo tehtykkin, jos virheilmoitusta ei tule.

On yksi hyvä syy, miksi tuosta vanhemman polven kasikoneesta on niin vähän tietoa, se on moottorinohjain, se on Temic.
Alunperin kuorma-auton moottorin ohjain.
Boschin ecu tukee kuutta sylinteriä, tuo Temic kahdeksaa, siinä varmaan syy.

Temicin ohjelmointiin liittyy kaksi haastetta, ensiksikin vain vanhempi byteshootteri ja Galletto, tukee jollain lailla tuota - kuitenkin paljon hyppyjohtoja tinattava.
Toiseksi, moottorin ohjainpurkissa on paljon tavaraa, kahdessa kerroksessa. Nykyisin nuo ecut ovat heittäneet vastaamasta kaapelille, kaikenmaailman tempuilla sen voi saada heräämään, mutta vain voi.
En ymmärrä aihetta tarpeeksi, jotta voisin syyn tarkasti sanoa. Kuvittelen sen huonon kommunikoinnin johtuvan vaikkapa kondensaattoreiden vanhenemisesta ja niiden pidentyneistä latautumisajoista, jotka ylittävät kasapeleiden turvarajat, eikä yhteyttä muodostu.

Ei ole niitä mukavimpia tehdä, hankala ja riskialtis.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 00:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa
ViestiLähetetty: Ti 21.05.2019 01:33
jalkapuoli kirjoitti:Löytyykö tollasen w163 400cdiin ohjelmointiin ja egr.n poistoon tekijöitä?

Taitaa olla sen verran vähän noita om628 moottorisia että ei oikein löydy tietoa..
Tällä hetkellä egr mokkulat poistettu kokonaan mutta toimii normaalisti(?) kun ilmamassamittarin johdot on irti.


Kyllä kärtyinen vanhapiika opettajakin on helpommin viritettävä kuin tuon ecu :D sillehän ei oikeen passaa mikään :shock:
hyppyjohdot ei aittanu hän ei vain halunnut avautua minulle ainut konsti kovi esiin ja juottamista (piiri irti ja rommeriin) johan laulaa
poistoputken (egr) sulkukaan ei onnistunut opetusohjelmaa muuttamalla aina kiihtyessään (3000rpm) pääsi paukku (outo suhaus) jonka jälkeen hän meni aivan veltoksi
käytin kaikki temppuni juoksutin häntä tuossa tiellä enkä saanut kuin 5kmh lisää vauhtia 400m matkalla minusta se on huono tulos

suosittelisin unohtamaan tälläisen viritykset ainut hyvä puoli siinä ecussa on että jos haluaa egr pois käytöstä niin nyppii ilmamassa mittarin johdot pois se pelaa
ihan hyvin ilman niitäkin mitään eroa ei voi huomata käytössä
ja onhan tuo ihan tehokas vakionakin

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ti 21.05.2019 22:49
.
Tuota ilmamassamitari/egr yhtälöä en tiennytkään.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: La 25.02.2012 02:42
ViestiLähetetty: Ti 21.05.2019 23:48
Jeps kiitos vastauksista.
Tuli viellä semmoinen mieleen että jos tuo on ohjelmoitu jo niin onko se ohjelman toimivuus riippuvainen noista ilmamassamittareista?

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ke 22.05.2019 06:25
.
No, eikö siinä tuossa ylempänä ole juurikin kirjoitettu, ettei vaikuta.
.
.
.
Xr, jos sulla on oma auto kyseessä, niin laita se binääri tänne, saat jonkinlaisen ohjelman takaisin. Olen minä noita runsaasti tehnyt vuosien varrella. Kuitenkin valtaosaan saa ihan mukavan päivityksen. Ässä on kurjin, sen laatikon ylenmääräisen pehmeyden takia ja Eemeli paras, laatikko tottelee ohjauksen muutosta parhaiten, Ml siltä väliltä.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ke 22.05.2019 10:14
tuikku kirjoitti:.
Tuota ilmamassamitari/egr yhtälöä en tiennytkään.


Noin se tosiaan 400cdi kohdalla toimii
testeri toki näkyy että johto irti/poikki tms
Mökkillä
'

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 07.09.2009 07:34
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Ke 22.05.2019 11:55
xr kirjoitti:
jalkapuoli kirjoitti:Löytyykö tollasen w163 400cdiin ohjelmointiin ja egr.n poistoon tekijöitä?

Taitaa olla sen verran vähän noita om628 moottorisia että ei oikein löydy tietoa..
Tällä hetkellä egr mokkulat poistettu kokonaan mutta toimii normaalisti(?) kun ilmamassamittarin johdot on irti.


Kyllä kärtyinen vanhapiika opettajakin on helpommin viritettävä kuin tuon ecu :D sillehän ei oikeen passaa mikään :shock:
hyppyjohdot ei aittanu hän ei vain halunnut avautua minulle ainut konsti kovi esiin ja juottamista (piiri irti ja rommeriin) johan laulaa
poistoputken (egr) sulkukaan ei onnistunut opetusohjelmaa muuttamalla aina kiihtyessään (3000rpm) pääsi paukku (outo suhaus) jonka jälkeen hän meni aivan veltoksi
käytin kaikki temppuni juoksutin häntä tuossa tiellä enkä saanut kuin 5kmh lisää vauhtia 400m matkalla minusta se on huono tulos

suosittelisin unohtamaan tälläisen viritykset ainut hyvä puoli siinä ecussa on että jos haluaa egr pois käytöstä niin nyppii ilmamassa mittarin johdot pois se pelaa
ihan hyvin ilman niitäkin mitään eroa ei voi huomata käytössä
ja onhan tuo ihan tehokas vakionakin


Virittäminen ei ole ongelma itselle ja ihan mielellään teen. Toki rutiinia on vuosien mittaan tullut kerättyä. Laittaa vaikka ecun postiin ja laitetaan Tuikun softa sisään. :)
044-0760422

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 00:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa
ViestiLähetetty: Ke 22.05.2019 21:58
jp_olli kirjoitti:
xr kirjoitti:
jalkapuoli kirjoitti:Löytyykö tollasen w163 400cdiin ohjelmointiin ja egr.n poistoon tekijöitä?

Taitaa olla sen verran vähän noita om628 moottorisia että ei oikein löydy tietoa..
Tällä hetkellä egr mokkulat poistettu kokonaan mutta toimii normaalisti(?) kun ilmamassamittarin johdot on irti.


Kyllä kärtyinen vanhapiika opettajakin on helpommin viritettävä kuin tuon ecu :D sillehän ei oikeen passaa mikään :shock:
hyppyjohdot ei aittanu hän ei vain halunnut avautua minulle ainut konsti kovi esiin ja juottamista (piiri irti ja rommeriin) johan laulaa
poistoputken (egr) sulkukaan ei onnistunut opetusohjelmaa muuttamalla aina kiihtyessään (3000rpm) pääsi paukku (outo suhaus) jonka jälkeen hän meni aivan veltoksi
käytin kaikki temppuni juoksutin häntä tuossa tiellä enkä saanut kuin 5kmh lisää vauhtia 400m matkalla minusta se on huono tulos

suosittelisin unohtamaan tälläisen viritykset ainut hyvä puoli siinä ecussa on että jos haluaa egr pois käytöstä niin nyppii ilmamassa mittarin johdot pois se pelaa
ihan hyvin ilman niitäkin mitään eroa ei voi huomata käytössä
ja onhan tuo ihan tehokas vakionakin


Virittäminen ei ole ongelma itselle ja ihan mielellään teen. Toki rutiinia on vuosien mittaan tullut kerättyä. Laittaa vaikka ecun postiin ja laitetaan Tuikun softa sisään. :)



Siitä on jo 7-8 vuotta aikaa ei oo enää mitenkään ajankohtainen asia

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:25
Paikkakunta: Seinäjoki
ViestiLähetetty: Su 26.05.2019 20:05
Moro, mites tälläsen GLE 500 e 4Matic Plug-in-Hybridin (2018) lastuttaminen onnistuu? Ja jos onnistuu, niin kuka niitä tekee ja missä?
GLE 500 e 4Matic Plug-in-Hybrid AMG -18
S63 AMG 4Matic+ -19
Ex: S212 E350 CDI BlueTec T A Premium Business -13
Ex: W211 E55 AMG -04
Ex: W212 E250 CDI Avantgarde -10

Kaikki hauska on kielletty!

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ke 29.05.2019 09:23
.
Tässä on käsitelty ainoastaan dieselitekniikkaa, pensa-autoista en ymmärrä mitään
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:09
Paikkakunta: Tku 10
ViestiLähetetty: Ti 04.06.2019 08:25
Ghostrider kirjoitti:Moro, mites tälläsen GLE 500 e 4Matic Plug-in-Hybridin (2018) lastuttaminen onnistuu? Ja jos onnistuu, niin kuka niitä tekee ja missä?


https://www.facebook.com/optimoiautosi. ... =3&theater

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 22.04.2011 06:17
ViestiLähetetty: Ma 17.06.2019 19:18
kuka haluisi ohjelmoida mun työkalu mersusta c220 cdi 2001 farmari lisää tehoa ulos
onko ketään pks alueella ketä osaa homman ja egr pitäisi myös sammutaa pois korvauksen maksan tietenkin yvllä voi pistää hintaa
autoon myös vaihdettu c270 cdi turbo

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ti 25.06.2019 21:19
.
ML 420cdi
Isommat ahtimet ja dpf, ei muita muutoksia.
Noin 470/850
Turbiini ei oikein pitänyt, muutoi olis viitosella alkanut teho.

Kuva
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Mersumies
Mersumies
Viestit: 519
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ke 26.06.2019 08:52
Kyllä mukavan näköisesti kiipeää, varmaan alkaa mölli tuntumaan kevyeltä tuolla väännöllä niin kauan kun ajaa suoraan.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 22.04.2011 06:17
ViestiLähetetty: Ke 26.06.2019 18:26
tuikku kirjoitti:.
ML 420cdi
Isommat ahtimet ja dpf, ei muita muutoksia.
Noin 470/850
Turbiini ei oikein pitänyt, muutoi olis viitosella alkanut teho.

[ http://i68.tinypic.com/5pkawz.jpg ]

Eikö enempää saa aika vaisu lukema v8 koneelle
Mitä vaatii että saa yli 600 ja 1000 nm

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Ke 26.06.2019 19:42
599gtb kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
ML 420cdi
Isommat ahtimet ja dpf, ei muita muutoksia.
Noin 470/850
Turbiini ei oikein pitänyt, muutoi olis viitosella alkanut teho.

[ http://i68.tinypic.com/5pkawz.jpg ]

Eikö enempää saa aika vaisu lukema v8 koneelle
Mitä vaatii että saa yli 600 ja 1000 nm


Kannatta muistaa että kysessä on disel
Mökkillä
'

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: To 27.06.2019 12:23
.
Ihan hyvin tuo kulki.
ML 6,3 AMGssä on 510hv, luulisin, ettäkun turbiini on vaihdettu pitävämpään ja mittaus alkaa kertomaan totuuden tehoista, nii dieseli on suunnilleen samoissa.
Luistava turbiini tuossa hukkaa tehoa kiihdytettäessä, ja juuri kiihtyvyydestähän se teho/vääntö lasketaan.

Sitten muutama juttu kuusisyl dieseleistä ja tehoista.
Noin 400 tulee yleensä helpo helpohkosti, näitä on oikeastaan aika runsaastikkin.
Viidensadan teholuokka on maksimi, joka suorasta kuutosesta vakiokuntoisena lähtee, tarvitaa oikenlainen(set) ahtimet ja hyvät suuttimet.Lämpökuorma alkaa nostella päätään, voimakkaastikkin. Näitäkin on.
Noin 600 => En tiedä, onko montaa. Itse olen ohjelmoinut kaksi, kolmas on rakenteilla, minulle. Tarvitaan aikalailla onnistuneita, mekaanisia muutoksia moottoriin, jotta onnistuu. Moottorin lämpökuorma astuu aikatavalla määräävään asemaan. Näillä tehoilla on oikeastaan sama, millä toimintaperiaatteella moottori toimii, lämpökuormaa tiulee runsaasti.
Noin 700 => Yhden olen ohjelmoinut, katuautoina näitä ei kyllä taida olla ollenkaan.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 07.12.2018 23:26
ViestiLähetetty: To 27.06.2019 22:32
tuikku kirjoitti:
KimeH kirjoitti:Tuikulta tehoa?
C200d, S205, OM651, 100KW, 9G-Tronic, auto lienee valmistettu loppuvuodesta -17
Tässä taisi olla viripotentiaalia?
12 000km vasta mittarissa.

Missä saisi teetätettyä, kustannus jne?
Auto siaitsee Lappeenrannassa


Onhan siiinä, teho ja vääntö lähes kaksinkertaistuu.

Softa on vielä hiukan "vaiheessa", vikamuistiin jää herja (joka ei vaikuta mihinkään) + vakkarilla kiihdytettäessä, kestää noin pari sek. ennenkuin veto lakkaa.
En kehtaa vielä asialla oikein hehkuttaa, ettei jää kovin runsaasti autoja, joita joutuu sitten jälkeenpäin päivittelemään kuntoon.
Tässä, uusimmassa versiossa, on ollut pikkuisen väkisin synnyttämisen makua, mutta ei se enää kaukanakaan se ratkaisu pitäisi olla.


Koskeeko tämä "vaiheessa oleminen" myös vastaavaa G7-Tronic autoa

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20
ViestiLähetetty: Ma 01.07.2019 13:53
tuikku kirjoitti:.
ML 420cdi
Isommat ahtimet ja dpf, ei muita muutoksia.
Noin 470/850
Turbiini ei oikein pitänyt, muutoi olis viitosella alkanut teho.

[ http://i68.tinypic.com/5pkawz.jpg ]


Olis GL:llä samalla koneella. Onko kokemusta onko ohjelmoinnilla vaikutusta kulutukseen? Voimaa en sinäällään tartte mutta EGR tuosta olis varmaan järkevä ohjelmoida pois?

Toinen kysymys. Kakkosautoa etsitään taas vaihteeksi ja joku tuollainen 2000-luvun alun farmari C tai E voisi olla ratkaisu. Jos siitä innostuis enemmän räpeltämään niin mikä kone ja vaihteistokombinaatio olis hyvä ohjelmoinnin kannalta?

Mersumies
Mersumies
Viestit: 519
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ma 01.07.2019 14:31
Eemeli tai Cee automaatilla kovat askit on aina kytkimet kovilla.
Itse tykkään vitosesta mut voiman kannalta mikään ei voita kuutiotilavuutta. Kutosesta saa eniten tietty voimaa ja nelosesta taloudellisuutta.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13557
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 01.07.2019 16:10
....mikä kone ja vaihteistokombinaatio olis hyvä ohjelmoinnin kannalta?

Automaatti, koneasiaa voi lähestyä monelta kantilta mutta oikein hyvä ohjelmoitava on esim. 122-hevosvoimainen 200cdi OM646 (alkaen n. v. 2003) josta mielekkäät tehot jossain kai 180-190 hv Tuikun softalla ja myös hurja prosentuaalinen väännönlisäys. Joka tapauksessa nämä uudemmalla polttoainejärjestelmällä olevat eli OM646-647-648 kiitollisempia ohjelmoitaviksi kuin vanhemmat, kun polttoaineputkistot konetilassa letkuilla eli muutoksista ei seuraa ilmavaivoja tms ikävää.
No, kertokoon maestro itse, tietää paremmin...
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ke 03.07.2019 22:00
Dummy kirjoitti:...

Koskeeko tämä "vaiheessa oleminen" myös vastaavaa G7-Tronic autoa


No, ei
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Ke 03.07.2019 22:08
Droc Rewop kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
ML 420cdi
Isommat ahtimet ja dpf, ei muita muutoksia.
Noin 470/850
Turbiini ei oikein pitänyt, muutoi olis viitosella alkanut teho.

[ http://i68.tinypic.com/5pkawz.jpg ]


Olis GL:llä samalla koneella. Onko kokemusta onko ohjelmoinnilla vaikutusta kulutukseen? Voimaa en sinäällään tartte mutta EGR tuosta olis varmaan järkevä ohjelmoida pois?

Toinen kysymys. Kakkosautoa etsitään taas vaihteeksi ja joku tuollainen 2000-luvun alun farmari C tai E voisi olla ratkaisu. Jos siitä innostuis enemmän räpeltämään niin mikä kone ja vaihteistokombinaatio olis hyvä ohjelmoinnin kannalta?



Ei niissä määrin, että sillä olisi mitään taloudellista merkitystä.

Kaikki käy.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 31.01.2013 06:56
ViestiLähetetty: Pe 05.07.2019 14:08
Onko OM654:n ohjelmointirintamalla mitään uutta? Ilmeisesti ei ole edelleenkään mahdollista?

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4242
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Pe 05.07.2019 16:28
.
No ei, valitettavasti.
Ihan vasta tuli BMW,n uusin protokolla.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 25.11.2012 18:47
ViestiLähetetty: Pe 05.07.2019 19:32
En tiiä onko tää oikee paikka huutaa mut onko jyväskylässä bittinikkaria. Potilaana w202 200cdi mihin vaihdettu 270cdi muuttuvasiipinen ahdin, tarviisi velhoa mahdollisimman nopeasti yyveellä tavottaa.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1907
Liittynyt: Ke 22.07.2015 09:48
Paikkakunta: Mökillä
ViestiLähetetty: Pe 05.07.2019 20:00
Jelpert kirjoitti:En tiiä onko tää oikee paikka huutaa mut onko jyväskylässä bittinikkaria. Potilaana w202 200cdi mihin vaihdettu 270cdi muuttuvasiipinen ahdin, tarviisi velhoa mahdollisimman nopeasti yyveellä tavottaa.


Laita viestiä nim joskami,
Mökkillä
'

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 26.06.2019 20:56
ViestiLähetetty: Pe 05.07.2019 20:48
tuikku kirjoitti:.
No ei, valitettavasti.
Ihan vasta tuli BMW,n uusin protokolla.


laitoin yv

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 07.11.2018 20:13
ViestiLähetetty: La 06.07.2019 18:05
Minkälainen homma on ohittaa egr, Sprinter w903 2004 313cdi:ssä. Tarviiko ohjelmointia vai voiko vaan laittaa lätkän väliin. Ei haluta nokeennuttaa imusarjaa turhaa ja kokemuksesta ainaki vaggilainen alkoi toimimaan virkeämmin egr:n tukkimisen ja katin tyhjennyksen jälkeen.
EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot], mankku_ ja 5 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi