CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos kartta loppuu niin mistähä se kone siihen enempää taikoo? Mutta missä noin alas suutinkartat edes on jätetty?
vilhoko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 08.07.2011 10:53

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja vilhoko »

Joko löytyy kokemusta uuden w907 314 manuaali etuvetosprinterin optimoinnista? Muutenkin kiinnostaisi muiden kokemukset autosta(mutta onko väärä ketju?). Ilmeisesti autossa on edelleen sama kone kuin w906 mutta käyntiääni ja luonne on aivan erilainen. Joku tehtaan päivitys siinä pitäisi olla ja 10hp/30nm lisää tehoa mutta jotenkin epäilen. Rekkojen ohittaminen on tuskaa jos autossa on vähänkään kuormaa. Alavääntöä on tullut paljon lisää mutta kaikki vedot tuntuvat loppuvan jo 2000-2500rpm jälkeen. Uskaltaisin väittää että kulutuskin on kasvanut. Nyt tuntuu vievän seka-ajossa ainakin 11L/100km. Vanhalla pääsi 9l pintaan. Saisikohan kulutukseen oikeasti apua optimoinnilla, samalla kun tehoa tulisi lisää?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6272
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MiHe »

MJPfin kirjoitti:Jos kartta loppuu niin mistähä se kone siihen enempää taikoo? Mutta missä noin alas suutinkartat edes on jätetty?
En tiedä miten sulapurkkien ohjelmisto taipuu mutta tekeehän se interpolaation jo annetun meshin pisteiden välilläkin. Optiot kartan reunan ylitykselle ovat extrapolaatio tai last value ainakin kun ei algoritmia tosiaan käyttöpurkkiin tungeta.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei se bosch edc15-16 ainakaan extrapoloi mitään vaan käytetään viimeistä arvoa mun tietääkseni mut mun tieämykseni nyt on vajavaista muutenkin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

MiHe kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Jos kartta loppuu niin mistähä se kone siihen enempää taikoo? Mutta missä noin alas suutinkartat edes on jätetty?
En tiedä miten sulapurkkien ohjelmisto taipuu mutta tekeehän se interpolaation jo annetun meshin pisteiden välilläkin. Optiot kartan reunan ylitykselle ovat extrapolaatio tai last value ainakin kun ei algoritmia tosiaan käyttöpurkkiin tungeta.
Boschilaisessa Viimeisin kartan, sekä akselin arvo jää "voimaan"
Delphiläisessä kartta-arvoja ei oikein voisi ylitää, tulee vaikeuksia.

Olisikkohan kyseessä joku muu, kun suutinkartta, joissa on akseliarvot väh 90milliin asti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
SammyE46
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.12.2012 09:12

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja SammyE46 »

Ohjelmointiin liittyen kysymys...

S203 200CDi vuosimallia 2006 ajettu 280tkm.

Ostin kesällä kyseisen auton ja sihen on tammikuussa 2019 asennettu Turbotec Performance-ohjelma edellisen omistajan toimesta. Auto kävi tuossa joku viikko sitten Bosch-ketjun korjaamolla "normaalissa" CDi-huollossa eli suuttimen tiivisteen vaihdossa. Asentaja oli kiinnittänyt huomiota pitkään starttiin ja katsonut testerillä mutta mitään vikaa ei ollut löytynyt liittyen tuohon pitkään starttiin.

Itse en ole kiinnittänyt huomiota koko asiaan ja verrokkina on toinen 200CDi, 2002 vuoden Väyrynen. Kumpikin käynnistyy avaimesta kuten ennenkin, riittävän lyhyellä startilla. :)

Olisiko tuo ohjelmointi sitten voinut tehdä jonkun sekunnin tai kahden pidennyksen starttivaiheeseen ennen käynnistymistä minkä tarkka asentaja huomasi?

En todellakaan huomaa itse mitään ihmeellistä starttauksessa.
W210 200CDI -02
S203 200CDI -06
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaa sehän tietty ei vaikuttanut mitään että suutin oli ollut irti.
Ei sitä kannata liikaa miettiä jo kerran toimii.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti:Jaa sehän tietty ei vaikuttanut mitään että suutin oli ollut irti.
Ei sitä kannata liikaa miettiä jo kerran toimii.
Eihän sentään se että suutin on ollut irti ja linja on tuon jälkeen
ilmaa täynnä voi mitenkään vaikuttaa käynistymiseen :roll:
turha sitä on tosiaan edes ajatella

ohjelmastahan johtuu sekin jos sisävalon polttimo hajoaa :lol:

vaan kun toimii niin turha murehtia
Mökkillä
'
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

MJPfin kirjoitti:Jos kartta loppuu niin mistähä se kone siihen enempää taikoo? Mutta missä noin alas suutinkartat edes on jätetty?
Eikös tämä oo suutinkartta?

Pystyakseli on railipaine mut mikä on vaaka akseli?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se on ruiskutusmäärä 100mm3 on suurin arvo
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Suutinkartat menee jotenkin näin:
Vanhemmissa Boschilaisissa 100 milliä, poikkeuksena V6, jossa 90milliä.
Delphiläiset 90mg poikkeuksena 250cdi, jossa 120mg
Uudemmat Bochilaiset V6 100milliä/120, nelisyl. 120/130mg
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Aajoo

Voisko vielä joku selventää et mitkä kaikki rajottaaa ruiskutusmäärää?

Ja onkohan väännönrajottimen karttojen osoitteet oikein?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei niitä ihan kaikkia sulle kukaan kultalautasella tarjoile, koita ja tee koeajoa tiedonkeruulla, star, autocom tai joku muu mikä näyttää ruiskutusmäärän ja ahtopaineen sekä kierrokset niin sillä pääsee jo pitkälle.
Osoitteista on paha sano kun pitäisi olla sama softa auki, ne kun on jokaisessa binäärissä vähän eri jos ei tasan sama satu olemaan itsellä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, niin se on.
Pelkkä syötönrajaus kohtien tietäminen ei riitä, ei ole olemassa mitään "ihmebittejä", joilla kaikki muuttuu hyväksi. Jotta kaikki toimisi, niinkuin kuuluu, pitäisi myös ymmärtää, miten moottori ja ohjelma toimivat ja pelaavat yhteen.
Alussa pitää vähän pinnistää. Mutta ei se helpota myöhemminkään. Se hoksaamisen vaikeus ja jopa vuosien painiskelu jonkin ongelman kanssa tekevät sen, ettei määrättyjä asiioita oikein haluta kertoa, tai jakaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Onhan se niinkin.

Mutta muutaman testin oon tehny ja eikä meinaa saada ees savua aikaseks :?:
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Joo, autocomilla oonki tehny tiedonkeruuta mut tuntuu et tiedot tulee hieman viiveellä koneen näytölle.

Voi olla et pahimmat piikit esim ahdoissa jää näkymättä. Varmaan johtuu bluetoothista.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos saat sen piirtämään käppyrää niin se on helpommin luettavaa. Ei siellä isoja piikkejä ole jos ei vikatilaan mene. Vikatilakin on välillä ihan kiva, tietää että jotain on muuttunut.
Kyllä se siitä, vetoja ja testiä, näplyytystä ja lisää vetoja. Vertaile niitä eri tehoisten softia niin löytyy niitä rajoittimia.
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

Kuka osaisi poistaa EGR käytöstä Jyväskylän lähistöllä? EGR jumii ja auto menee vikatilaan. Myös Tuikun ohjelma kiinnostaa. Mistä saisi?

Potilas siis s212 350cdi 2010
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

huonotuurinen kirjoitti:Kuka osaisi poistaa EGR käytöstä Jyväskylän lähistöllä? EGR jumii ja auto menee vikatilaan. Myös Tuikun ohjelma kiinnostaa. Mistä saisi?

Potilas siis s212 350cdi 2010
Mikähän siinä on että miksi ei kysyä suoraan tuikulta itseltään
Mökkillä
'
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

FinlandMerceds kirjoitti:
huonotuurinen kirjoitti:Kuka osaisi poistaa EGR käytöstä Jyväskylän lähistöllä? EGR jumii ja auto menee vikatilaan. Myös Tuikun ohjelma kiinnostaa. Mistä saisi?

Potilas siis s212 350cdi 2010
Mikähän siinä on että miksi ei kysyä suoraan tuikulta itseltään

Auto on vikatilassa. Starilla vikaa tutkittu ja EGR:ään viittaisi. Koodien nollauksen jälkeen menee melko pian uudestaan vikatilaan. Kajaaniin on 400km matkaa eikä vikatilassa huvittaisi sellaista matkaa ajaa...
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Talvinopeusrajotukset, eiköhän vikatilassa 8-kymppiä pääse noin isolla koneella, menihän vähä piristetty 420cdi 200km/h vikatilassa :D
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

huonotuurinen kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
huonotuurinen kirjoitti:Kuka osaisi poistaa EGR käytöstä Jyväskylän lähistöllä? EGR jumii ja auto menee vikatilaan. Myös Tuikun ohjelma kiinnostaa. Mistä saisi?

Potilas siis s212 350cdi 2010
Mikähän siinä on että miksi ei kysyä suoraan tuikulta itseltään

Auto on vikatilassa. Starilla vikaa tutkittu ja EGR:ään viittaisi. Koodien nollauksen jälkeen menee melko pian uudestaan vikatilaan. Kajaaniin on 400km matkaa eikä vikatilassa huvittaisi sellaista matkaa ajaa...
Ei kait sitä kysymistä varten tarvitse kajanin matkustaa
Mökkillä
'
Avatar
huonotuurinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 12.01.2008 10:31
Paikkakunta: keskisuomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja huonotuurinen »

FinlandMerceds kirjoitti:
huonotuurinen kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
huonotuurinen kirjoitti:Kuka osaisi poistaa EGR käytöstä Jyväskylän lähistöllä? EGR jumii ja auto menee vikatilaan. Myös Tuikun ohjelma kiinnostaa. Mistä saisi?

Potilas siis s212 350cdi 2010
Mikähän siinä on että miksi ei kysyä suoraan tuikulta itseltään

Auto on vikatilassa. Starilla vikaa tutkittu ja EGR:ään viittaisi. Koodien nollauksen jälkeen menee melko pian uudestaan vikatilaan. Kajaaniin on 400km matkaa eikä vikatilassa huvittaisi sellaista matkaa ajaa...
Ei kait sitä kysymistä varten tarvitse kajanin matkustaa
Jep. Nyt kysytty yv:nä
--Tuuria on kahdenlaista, aina se vaan ei tunnu siltä...--

S212 350cdi 4matic -10
W629/2 116cdi 4x4 -11 bussi (Vaimon kauppakassi)
W202 220 D -aut. elegance -95 ("vanha rouva")
w201 190E 2.0 ( seisonnassa = jääauto)

EX

W639 111 cdi -04 9h bussi
S203 -03 220 cdi (kiukutteleva neiti)
W201 190 E -90
W124 250 D -88
W123 240 D -82
W123 240 D -aut. -80
Enju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 02.11.2019 22:23

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Enju »

Autona W203 C270 CDI -01. Ajettu 400tkm.
Minkälaista ohjelmaa näihin kannattaa ajaa(jos edes kannattaa), ja kuinka paljon kyseinen ohjelmointi maksaa suunnilleen?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Enpä tiedä, että kannattaako - oikeastaan ei, kyllä tämä loppuviimein on jotain muutakun kannattavuus kysymys.
Mukavuuspäivitys, olis varmaan lähempänä ...
Sellainen 220hv/500nm Noista lähtee, jos on automaatti, lähtee enempikin, mutta sillon on kynttilä kyllä sytytetty molemmista päistä.
Eipä varmaan yli kuudensada tarvi ohjelmasta maksaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
W204Koksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 12.10.2019 19:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja W204Koksi »

Minkälaiset hv- ja vääntökäyrät on CDI 200 2011 OM651 moottorilla 210 hv. / 500nm. tuikkauksella?
W213 T 220d 4Matic -18
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Nyt saatiin jo savua aikaseks ja persdynolla kiihtyvyys parani :mrgreen:
Pitäs vielä mitata sekunttikellolla aika.

Vielä kiinnostas et saako laatikon egs1 boksista ohjelman pihalle liittimestä vai pitääkö avata?
Sen verran oon käsittäny et K-linjalla pitäs onnistua vaikka ktagilla yms.
Nappi66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 12.04.2016 21:43

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Nappi66 »

Tuli hankittua tällainen hopeanuoli;B 180CDI, 2014, manuaali OM 607 DE 15 LA koneella. Se lienee Rellun valmistama mersun mausteilla. En ole löytänyt mistään tietoa, että voiko tai kannattaako tuota konetta piristää vai pitääkö tyytyä köröttelyyn? :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

HHauki kirjoitti:Nyt saatiin jo savua aikaseks ja persdynolla kiihtyvyys parani :mrgreen:
Pitäs vielä mitata sekunttikellolla aika.

Vielä kiinnostas et saako laatikon egs1 boksista ohjelman pihalle liittimestä vai pitääkö avata?
Sen verran oon käsittäny et K-linjalla pitäs onnistua vaikka ktagilla yms.
Egs51 ei saa ollenkaan, 52 saa bootmodessa pöydällä.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Joo,löysinki jo netin syövereistä kuvat.

Mulla onki egs52 ohjain laatikossa. Egs51 ohjain on näköjää vanhemmissa automaateissa.

Onkohan c30amgeessä mikä perävälitys?
Ajattelin et jos laittas amgeen ohjelman w203 270cdiin laatikkoon?

Tai sit vaa muokkais vakio ohjelmaa ku löyty mappackki egs52 ohjelmaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin