CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jusahh kirjoitti:Auttaako softaaminen W204 OM651 220CDI AUTOM kulutukseen, -11 facefilt? Auto tempasee seka-ajossa 7L/100km, maantiellä 6L/100km ja matka-ajossa mennään asiallisella 5,2L/100km, kaikki mitattuja kulutuksia.

Saadaanko vielä 220CDI:stä yhtä suuria lukemia, kuin 250CDI?
En uskalla mitään kulutuksen laskua luvata, pienellähän tuo menee.

Yhteenkään en vielä ole laittanut, vaikka tekniikka on kyllä jo selvillä.
Noin 110mg on näköjään sellainen syöttömäärä, jonka delphiläisten pumput vielä kykenee toimittamaan max kierroksilla, noinniinkuin "normaalisti", jotkut hiukan enemmänkin. Se riittää tehoissa sinne 270 - +280 haarukkaan, riippuen siitä, mihin max tehon kierrosluku haluaa asettua.
Tänään juuri tein 250cdi,n johon tuli noin 570nm/270hv, teho jäi alakanttiin, koska maksimi kohta vaan väkisellä vääntyi noin 3500rpm kohdalle.
Ja hiukkaspönttöautoissa ei vaan voi syöttömäärällä liikoja pakottaa lisäkierroksia, tulee kova lisärasitus hiukkaspönikälle.

Kyllä kohtapuolin voisin 220cdin muutostyötä kokeillakkin, kun täällä on jo tiet sulana, tuo muutos kun pitää muutamalla autolla ensin mitata, että tohtii sanoa osaavansa.
Sen verran paljon siinä tulee lisätyötä, kun syöttömäärät ja kaiken muunkin laittaa näkymään oikein, että ei se enään tavan lastutuksen piiriin kuulu.
Yksiahdin malleissa näyttäisi olevan niissäkin mahdollista lisätä syöttömäärää sataan mg,n asti, sillä toivoisin irtoavan parikymmentä lisähevosta "normitason" päälle, mutta vuodenajasta johtuen tämäkin on vähän vaiheessa, kuitenkin testattu on, toimii.

Kaiken kaikkiaan, kehitys kehittyy hiljalleen.
Olen jäämässä varsinaisesta työelämästä hiljalleen poikkeen, joten jospa nyt jo hiukan enemmän riittäisi aikaa sitten harrastella tämänkin parissa.
ML ja Eemeli - projektit on pitkästä aikaa nyt liikahtamassa eteenpäin - mutta siitä lisää kohtapuoliin.
Eemeliin vähän eksoottisempi ahdinratkaisu, sarjaan ahdettu, pikkuahtimena vnt-hybridi, - pitää kait minunkin kokeilla, että osaanko.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

jusahh kirjoitti:Auttaako softaaminen W204 OM651 220CDI AUTOM kulutukseen, -11 facefilt? Auto tempasee seka-ajossa 7L/100km, maantiellä 6L/100km ja matka-ajossa mennään asiallisella 5,2L/100km, kaikki mitattuja kulutuksia.

Saadaanko vielä 220CDI:stä yhtä suuria lukemia, kuin 250CDI?
Hieman epäselvät nuo sinun kulutukset, eikö maantiellä ja matka-ajo ole käytännössä sama asia jotka mainitset tuossa ja puhut seka-ajosta, entäs kaupunkiajo siitä et mainitse? Yleensä mainitaan kaupunkiajo, sekalainen ja matka-ajo? Ja onko tuo auto ollut sinulla kauan vai onko nuo kulutuslukemat nyt viimeaikaisia kevät talven kulutuksia?

Mulla on w204 facelift om651 220cdi automaatti ja talvisin luonnollisesti kulutus enemmän kuin kesällä, noin litran pienempiin kulutuksiin pääsee kesäisin. Itellä ollut todelliset kulutukset talvisin kaupunkiajot(kaupunkiajo ihan kaupungin ydinkeskustassa) 8litran hujakoilla, sekalainen ajo 6-7litran välissä ja matka-ajot 4,9-5,5litran välissä, kesäisin noin litran vähemmän. Epäilen että ohjelmoinnilla ei ainakaan tässä kone tyypissä käytännön taloudellisuutta saada paremmaksi, oma kohtaista kokemusta ei ole ainakaan vielä kun ei ole takuun aikana viitsinyt ohjelmoituttaa, vain tuttujen juttujen perusteella olen mielipiteeseeni päätynyt. Ohjelmointi kyllä kiinostaisi itseänikin, kohta kun takuu loppuu, mutta toisaalta tekisi mieli odotella että tuikku saa enemmän kokemusta kyseisestä koneesta, vai joko sitä on "riittävästi"? :)

Rengas/vanne valinnoilla myös suuri vaikutus kulutukseen, mutta siitä sen enempää en tähän ketjuun kirjoita, vaan siitä juttua sitten toisella kertaa omassa ketjussaan...
Viimeksi muokannut nikopetterii, Ma 17.04.2017 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VsV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 02.03.2017 18:57

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja VsV »

nikopetterii kirjoitti:...Ohjelmointi kyllä kiinostaisi itseänikin, kohta kun takuu loppuu, mutta toisaalta tekisi mieli odotella että tuikku saa enemmän kokemusta kyseisestä koneesta, vai joko sitä on "riittävästi"? :)...
Täällä myös kiinnostusta OM651 Tuikutuksen suhteen ja tiiviisti on tätä keskustelua seurattu että miten asia kehittyy :)
S212 350 CDI 4Matic -13
W124 200 E -90
ex:
S204 220 CDI -11
kukkis77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 09.05.2014 10:41

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja kukkis77 »

Olen hankkimassa a-sarjan w169 automaattivaihteista dieseliä. Kysymykseni olisi siis? Miten 160cdi eroaa 180cdi:tä, saako näistä samat teho/vääntö arvot? Jos olen oikein ymmärtänyt niin 200cdi olisi eri turbo kuin 160 ja 180 malleissa.
Löysin yhden varteenotettavan vaihtoehdon, mutta se olisi tuo 160cdi autom. ja vakiona se on aika nuhainen muistaakseni 82 heppainen.
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minulla n huonoja kokemuksia noiden mallien voimansiirroista
Eivät yritäkkään kestää sitä, mitä moottorista lähtee.
Ota joku toinen malli, jos tehonlisäystä lisäksi mietiskelet.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MacBuggy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 29.04.2007 21:01
Paikkakunta: polvijärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MacBuggy »

MacBuggy kirjoitti:on varmaan kirjoitettu aikaisemmin, mutta aihe on tuore kaikille niin kysympä tässä

tuli hankittua vm-13 200c niin suositteletteko tehojen päivitystä 220c vastaavaksi. Onko mitään syytä miksi en niin tekisi?
Ja onko Joensuussa/Kuopiossa tekijöitä ketä suosittelette?
Nyt sain voimaa.com:in optimoinnin ja vähän kerkisin jo ajella tänään.
- halusin vääntöä ja tehoa lisää, mutta ohje oli ettei mitää maksimi yritetä ottaa!
- tehon lisäyksen huomaa selvästi takapuolituntumalla niin voi sanoa optimoinnin onnistuneen!
- tehoa/vääntöä tuli lisää koko alueelle ja varsinkin kierrosten yläpäähän huomattavasti llisää tehoa verrattuna vakioon
- kulutuksesta pistän tietoa kun saan kilometrejä alle vakiona n.5.8-5.9l sekalaisessa, 4,9l matka-ajossa talvella
olli103
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja olli103 »

Mites onko pohjois-karjalan alueella ohjelmoijaa joka saisi w203 220cdi automaatista vähän lisää potkua irti kohtuuhintaan?
Avatar
miyli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 29.12.2012 07:32
Paikkakunta: Rusko

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja miyli »

Tänään juuri tein 250cdi,n johon tuli noin 570nm/270hv, teho jäi alakanttiin, koska maksimi kohta vaan väkisellä vääntyi noin 3500rpm kohdalle.
Ja hiukkaspönttöautoissa ei vaan voi syöttömäärällä liikoja pakottaa lisäkierroksia, tulee kova lisärasitus hiukkaspönikälle.



Kiinnostais hommata SLK 250 cdi, saako siitäkin ulos luokaa 270hv?
Pöntön vois tyhjätä ja laittaa isomman coolerin, myöskin ahdin muutokset vois toteuttaa, onko näistä kokemuksia?
Saako Turun seudulta Tuikku ohjemia?
BMW e92 335ia 600hv/719nm
1/4 mile 11,8s/205 km/h, 100-200km/h 6,42s
BMW F30 320da


Ex:
W 207 E Coupe 250 CDI
W 172 SLK 200 AMG Style
W 171 SLK 200
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu, kaikki 250cdi,t on kasattu melko tarkkaan samoilla spekseillä.
Pumppu loppuu ensimmäisenä.
Joo
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Juci
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 12.04.2017 12:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Juci »

Viime perjantaina Laiteltiin Kajaanissa ohjelma mun w212:seen. Tehoa ja vääntöä tuli hienosti lisää ja palvelu oli erittäin ammattitaitosta ja ystävällistä. Kiitos siitä. Auto toimii muuten hienosti mutta tuntuu että laatikko ei pelaa enään niinku pitäis. Auto menee turhan matalilla kierroksilla ja isommilla vaihteilla jurisee kun lähtee pieniltä kierroksilta kiihdyttään eikä paina kickdowniin asti polinta. Oisko Tuikulla tai muilla ajatuksia mistä moinen johtuu.
Juci
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 12.04.2017 12:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Juci »

WDD2120051A352423
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joonaskoski ei tee sillä tiedolla yhtään mitään. Se on ominaisuus tässä autossa 5 vaihteisella automaatilla että todella matalilla kierroksilla mennään, ja nyt kun vääntöä on enemmän niin auto myös käyttää sitä hyväkseen. Joskus se isolla vaihteella jurnuttaminen vähän häiritsee, mutta suurimman osan ajasta se kyllä toimii huomattavasti mukavemmin mitä vanhemmat jotka on vähän kuminauhamaisia. Ajele muutama viikko, laatikko varmaan oppii toimimaan loogisemmin. Mä tein omaani kaks kertaa momentinmuuntimen ja vaihteiston opetuksen ja mun mielestä sen jälkeen alkas toimia tosi hienosti.
S124 300TE
S211 E500
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu, 202 kertoikin olennaisen.
Sen verran tarkentaisin, että tämä ominaisuus kuuluu alkupään OM651,n ja niissä yhden ahtimen malleihin, siis 180cdi ja 200cdi.
Periaatteessa vaihteita on "liian vähän" tietylle nopeusalueelle, tai vaihdeväli 4-5 liian pitkä ja vaihteiston ohjain haluaa sen suuremman kytkeä.
Jurnutus johtuu siitäkun yksi ahdin ei vielä oikein herää, tuplaturbomalleissa vaivaa ei esiinny, kun pikkuahdin pelaa jo, vaihteiston ohjain sama.
Valitettavasti niinkuin tekninen "ominaisuus", joka kuitenkin kulutukseen vaikuttaa positiivisesti.

Niinkuin tulikin jo esille, niin kunnossa olevan vaihteiston pitäisi "oppiakkin" hallitsemaan tilannetta paremmin, nollaus voi nopeuttaa oppimisprosessia - tai sitten ei.
Väh pari viikkoa pitää antaa opetella, ennenkuin voi oikein mitään sanoa.
Jos sitten vielä kovin häiritsee, niin voidaanhan sitä koettaa turbiinin kuistoa lisätäkkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Juci kirjoitti:Viime perjantaina Laiteltiin Kajaanissa ohjelma mun w212:seen. Tehoa ja vääntöä tuli hienosti lisää ja palvelu oli erittäin ammattitaitosta ja ystävällistä. Kiitos siitä. Auto toimii muuten hienosti mutta tuntuu että laatikko ei pelaa enään niinku pitäis. Auto menee turhan matalilla kierroksilla ja isommilla vaihteilla jurisee kun lähtee pieniltä kierroksilta kiihdyttään eikä paina kickdowniin asti polinta. Oisko Tuikulla tai muilla ajatuksia mistä moinen johtuu.
Samat huomiot itsellä kun ma 1.5, ohjelmoinnissa käytin Kajaanissa, koneena kylläkin om 646 ja 5 laatikko.
Tänään moottoritielllä kiihdyttäessä meni vikatilaan, täytyy kooodit lukea ja ottaaa Tuikkuun yhteyksiä.
mxz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 03.05.2017 23:43

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mxz »

Nyt on W204 220cdi facelifti manuaalilla suht vähän ajettuna hankittu.

Vähän tuntuu laiskalta edelliseen verrattuna matalilla/keskikierroksilla, vähän kyllä kutkuttaa viedä suoraan vaan ammattilaisille. Myös egr ja dpf tekisi mieli poistattaa.

Minne kannattaisi uudellamalla viedä, voin vähän pitemällekkin viedä jos kannattaa laadun/hinnan suhteen.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3000
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

mxz kirjoitti:Nyt on W204 220cdi facelifti manuaalilla suht vähän ajettuna hankittu.

Vähän tuntuu laiskalta edelliseen verrattuna matalilla/keskikierroksilla, vähän kyllä kutkuttaa viedä suoraan vaan ammattilaisille. Myös egr ja dpf tekisi mieli poistattaa.

Minne kannattaisi uudellamalla viedä, voin vähän pitemällekkin viedä jos kannattaa laadun/hinnan suhteen.
Jos suhteellisen vähän ajettu vieläpä niin miksi haluat dpf:n pois? Tuikkuhan nämä osaa kyllä tehdä.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja etrade »

^Manuaalis on aina kaksoismassa vauhtipyörä ja juuri matalilla kierroksilla se harvoin kestää tehojen nostoa. Hyvä jos kestää vakiona... Onko se auto muuten kunnossa tehojen suhteen, jos koeajaa täysin samanlaista kokoonpanoa...
mxz
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 03.05.2017 23:43

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mxz »

On se tehoiltaan sama kuin vastaava joten en usko että tehoja hukassa.



Tuon DPF:än meinasin ottaa pois ennaltaehkäisevästi koska eivätkö kumminkin jossain kohtaa reistaile..
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
220cdi,n kytkin/kaksoismassa aika hyvin kestää.
Ei kannata varulta poistaa toimivaa osaa, korjaa sitten, jos korjaamista edes tulee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
kaikkosenmike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: Su 03.11.2013 08:45
Paikkakunta: Lahti, Finland
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja kaikkosenmike »

mxz kirjoitti:On se tehoiltaan sama kuin vastaava joten en usko että tehoja hukassa.



Tuon DPF:än meinasin ottaa pois ennaltaehkäisevästi koska eivätkö kumminkin jossain kohtaa reistaile..
Ei vastaavaa hyötyä loukun suolistuksesta, suotta vaan kuumottelet ittees katastuskonttorilla...
Oma kokemukseni tuikun ohjelmista on se että savut tippuu niin ei sitä mössöö sinne niin enää tulekkaan sen jälkeen kun keuhkot puhdistuu vanhasta egr räästä.
W177 A250e plug-in hybrid 2021
Ex list / Mercedes:

S205 200d Bluetec 19
S205 250d Bluetec 15
S204 250cdi 12 tuikku
W176 200cdi 13
S204 200cdi 08 tuikku
S203 320cdi 05 tuikku
S203 200 cdi 02 tuikku
S211 320cdi 04 tuikku
W211 270cdi 02 tuikku
5x200d w124,
w202 180,
300d w124
Avatar
Kooman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 10.08.2010 20:55
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kooman »

Kysynpäs vielä täälläkin. W024 c200 cdi olis tuloillaan perheeseen jos kaikki menee oikein. Ajattelin ohjelmoida. Kyseessä manuaali laatikko. Jos ohjelmointi tehdään, tarvitseeko laatikolle tehdä jotain erikoista, onko jotain varotoimia jotka kannattaa laittaa samalla. Tuossa ollut nyt parikin manuaalivaihteistoa kaupan, niin pakko kysäistä että onko se tehty kestämään ohjelmointi. Itse kun en ole alan seppä, viisaammaat jos neuvoisi. Käsittääkseni tuosta c200 mallista saadaan siis c220 tasoinen, joka on jo tehoiltaa varsin riittävä omaan ajoon, sinänsä eihän se originaali mikään lussu ole, mutta ainakin työmatkojen rekkaohitukset olisivat turvallisemmat. Kiitos vastauksista.
bomble
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 08.08.2013 20:24

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja bomble »

Onkos W639 v6 mahdollista minkälaisia lukemia saada irti? tarviiko/pystyykö noista ottamaan egr/dpf pois softalla vai vaikuttaako noi ylipäätään mihkään? lähinnä ettei niiden takia tulis herjaa ainakaan :think:
Vito -07 120cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Kooman kirjoitti:Kysynpäs vielä täälläkin. W024 c200 cdi olis tuloillaan perheeseen jos kaikki menee oikein. Ajattelin ohjelmoida. Kyseessä manuaali laatikko. Jos ohjelmointi tehdään, tarvitseeko laatikolle tehdä jotain erikoista, onko jotain varotoimia jotka kannattaa laittaa samalla. Tuossa ollut nyt parikin manuaalivaihteistoa kaupan, niin pakko kysäistä että onko se tehty kestämään ohjelmointi. Itse kun en ole alan seppä, viisaammaat jos neuvoisi. Käsittääkseni tuosta c200 mallista saadaan siis c220 tasoinen, joka on jo tehoiltaa varsin riittävä omaan ajoon, sinänsä eihän se originaali mikään lussu ole, mutta ainakin työmatkojen rekkaohitukset olisivat turvallisemmat. Kiitos vastauksista.
En ole nyt varma, että ymmärränkö tätä oikein, mutta 200cdi,n manuaalimalleissa kytkimen (heikko) kesto on tehonnoston kannalta määräävin tekijä.

bomble kirjoitti:Onkos W639 v6 mahdollista minkälaisia lukemia saada irti? tarviiko/pystyykö noista ottamaan egr/dpf pois softalla vai vaikuttaako noi ylipäätään mihkään? lähinnä ettei niiden takia tulis herjaa ainakaan :think:
Noin 600/280
Pystyy, vaikuttaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Lisäinfoa 250cdi malleihin liittyen.

Näyttäisi olevan niin, että myös tehottomimmissa malleissa oleva kaksi mäntäinen korkeapainepumpu on tässä tehokkaimmassakin mallissa.
Sen tuotto on maksimaallisen tehon noston kannalta huono.
Suuttimille on tarkoituksella järjestetty runsaasti paluuvirtausta, tämä yhdistettynä melkoisen pienituottoiseen korkeapainepumppuun asettaa rajat tehon nostolle.
Max saatava teho heiluu aikas laajalla skaalalla, se on luokkaa 250-285hv.
Suurin mahdollinen, vielä toimiva syöttömäärä luokkaa 100-110mg/isku.
Tällä tulee vääntöä noin 540-590nm.
Laaja skaala johtuu paluuvirtauksen määrästä, se voi olla suuri aivan huipukuntoisissakin ja vähän ajetuissa autoissa, ei voi etukäteen tietää.
Tässä on siis mekaaninen raja, siitä ei pääse yli eikä kiertämällä ohi, pitää osia vaihtaa.

Muuten tähän malliin softaan liittyvät haasteet näyttäisi olevan taaksejäänyttä elämää, ratkaisut oli tyypillisesti ihan helppoja, kunhan vaan ne hoksasi. Niinhän se taitaa ylejään mennä muissakin ongelmissa. Peruskauraa siis.
... Mutta kauan meni.


Kolmemäntäinen Delphin korkeapainepumppu olisi siis hakusessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
bomble
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 08.08.2013 20:24

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja bomble »

bomble kirjoitti:Onkos W639 v6 mahdollista minkälaisia lukemia saada irti? tarviiko/pystyykö noista ottamaan egr/dpf pois softalla vai vaikuttaako noi ylipäätään mihkään? lähinnä ettei niiden takia tulis herjaa ainakaan :think:
tuikku kirjoitti:Noin 600/280
Pystyy, vaikuttaa.
Tarviiko jotain mekaanisia hommia tehdä vai onko se sit ok kun softa päivitetty? Onko liikehdintää eteläsuomen alueella? :mrgreen:
Vito -07 120cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eilen naplailin pitkän päivän W204 OM646 220cdi Delphiläistä.
Erinäisten vaikeuksien takia jäi vielä keskenkin, mutta kuitenkin jotakin valmistakin tuli.
100mg syöttömäärän kohdalla on rajoittimia, jotka pitää löytää.
DPF,n tyhjennys, Murolan suurentama vakio ahdin, kuuleri ja kova ääninen pakoputki.
Ensimmäinen vähän muutettu Delphiläinen vnt-ahtimella, jota minä olen naplannut, ahtimen säätö ohjelmasta oli sanalla sanoen haastava ...
No kuitenkin, noin 535nm ja 230hv kuitenkin lähti savutta.
Ahtoja 2,4bar, onnistunut ahdin modaus, hyvä vaste tuli polkimeen ja hyvin pukkaa painetta ja ilmaa.
Varmaan ainakin kymmenkunta prosenttia teho kapasiteettia jäi odottamaan, että softa valmistuu, voi olla että enemmänkin.
Kuparinen on kuitenkin rikottu.


Alkuperäisessä ohjelmassahan on suutinkartassa 90mg/isku suurin arvo.
Olen muuttanut kaikki syöttömäärään vaikuttavat kartat 110mg,lle, niin että staari myös näyttää ne oikein.
Ihan ajanpuutteen vuoksi jäi yksittäisiä rajoittimia varmaan löytymättä, koska vain tuo 100mg toteutui.
Mitattu tehonnousu vs.90mg ihan (~10% extraa) vastaa aivan riittävällä tarkkuudella laskennallistakin tulosta, eli 210=>230.
Vääntö hiukan jäi laskennallisesta tuloksesta, mutta ei paljoa sekään 500=>535.
Delphiläisten ohjelmat ei aivan niitä ihanimpi kyllä ole.
Vaan jospa se siitä ... vielä lähtisi laukalle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
ArtoCDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 28.04.2013 12:31

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ArtoCDI »

Kuinka hyvät välijäähdyttimet näissä Mersuissa on? Hyötyykö ohjelmoitu OM651 250 cdi välijäähdyttimen vaihdosta?
Motonetin 550x140x65 taitaisi mennä vakion tilalle lähes heittämällä. Onko siitä kokemusta? Onko se vielä pieni tai muuten huono?
Kesä ja kolmen päivä helle jakso taas tulossa.
C30 AMG kanssa harrastelua
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

ArtoCDI kirjoitti:Kuinka hyvät välijäähdyttimet näissä Mersuissa on? Hyötyykö ohjelmoitu OM651 250 cdi välijäähdyttimen vaihdosta?
Motonetin 550x140x65 taitaisi mennä vakion tilalle lähes heittämällä. Onko siitä kokemusta? Onko se vielä pieni tai muuten huono?
Kesä ja kolmen päivä helle jakso taas tulossa.
Aika huonot, jo kierrätyksenkin takia on valmistajalle parempi, ettei ahtoilma viilene liikaa.
Ei tehollisesti, muuten kyllä.
Ei ole kokemusta.
Luulen että huomattavasti vakiota parempi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
MB C 220cdi W203 -05
Automaatti
Noin 410/193

https://pasteboard.co/bkr5zd5Ti.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmaan vastaus löytyisikin kun lukisi tarpeeksi viestiketjua, mutta onko facelift W203 ohjelmoinnin lopputuloksissa eroa onko 200 tai 220 cdi ?
En muista / tiedä mitä eroa moottoreissa on.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin