CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomant »

tuikku kirjoitti:...Boksiin voi vaihtaa vaikkapa amg,n purkin sisälmykset. Vaikutus ei vaan ole kovin järisyttävä, pitää lisäksi vaihtaa laatikon solenoidit amg,n bluetopeiksi, niin johan alkaa niskoihin tulemaan kulumisvaurioita kiihtyvällä tahdilla ja munuaiset jatkuvasti solmulla.
Vaikuttavatko nuo bluetopit vaihteiston kestävyyteen lyhytaikaisesti tai pitkäaikaisesti? Millainen vaikutus on?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

tuikku kirjoitti:
HHauki kirjoitti:Moro

Onko kyb venttiilille olemassa oma kartta edc15c6 ecussa vai säädetäänkö turbiinin luistoa tyyliin eri vaihteiden väännönrajottimilla jne?

Ja pystyykö 722.6 boksiin vaihtamaan uudemman ohjelman bdm:ämmällä.

Joku on varmaan koittanu :mrgreen:
On kartat.
Kolmelle ensimmäiselle vaihteelle on erillinen, oma väännönrajoitin.
Pystyy vaihtamaan, ei tarvi, eikä voikkaan bdm-laitetta käyttää tähän hommaan. Bdm-laite on autoissa tarkoitettu oikeastaan pääosin EDC16 ecujen kanssa puuhasteluun.
Boksiin voi vaihtaa vaikkapa amg,n purkin sisälmykset. Vaikutus ei vaan ole kovin järisyttävä, pitää lisäksi vaihtaa laatikon solenoidit amg,n bluetopeiksi, niin johan alkaa niskoihin tulemaan kulumisvaurioita kiihtyvällä tahdilla ja munuaiset jatkuvasti solmulla.
Eli väännönrajottimilla pystyy säätämään turbiinin luistoa?
Kertooko ecu vääntötiedon tai syöttömäärän tculle?

Entä sitten 4/5 torque limitteri?

Haluaisin vähentää turbiinin luistoa ja laatikko pitäs saaha pitämään isoa vaihetta päällä sillä nykymeno on melkosta huutamista.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eivät ole siihen tarkoitukseen, luistolle on omat parametrit.
.
.
.
Bluetopeilla vaihto kovenee ja nopeutuu.
Aiheuttavat suurempaa rasitusta voimansiirrolle, en osaa arvioida määrää, mutta vahvistusta tarvitaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
OtivusRem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 21.10.2015 21:57

V250

Viesti Kirjoittaja OtivusRem »

Tervehdys, autona '17, V250 ja 190hv. Onnistuuko ohjelmointi OBDII:n kautta, vai joutuuko ECU:n irroittamaan tätä varten? Rekkojen ohi olisi mukavampi rivakammin päästä, minkälaisia lukemia olisi odotettavissa ?
KimeH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 02.03.2019 08:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja KimeH »

Dummy kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
KimeH kirjoitti:Tuikulta tehoa?
C200d, S205, OM651, 100KW, 9G-Tronic, auto lienee valmistettu loppuvuodesta -17
Tässä taisi olla viripotentiaalia?
12 000km vasta mittarissa.

Missä saisi teetätettyä, kustannus jne?
Auto siaitsee Lappeenrannassa
Onhan siiinä, teho ja vääntö lähes kaksinkertaistuu.

Softa on vielä hiukan "vaiheessa", vikamuistiin jää herja (joka ei vaikuta mihinkään) + vakkarilla kiihdytettäessä, kestää noin pari sek. ennenkuin veto lakkaa.
En kehtaa vielä asialla oikein hehkuttaa, ettei jää kovin runsaasti autoja, joita joutuu sitten jälkeenpäin päivittelemään kuntoon.
Tässä, uusimmassa versiossa, on ollut pikkuisen väkisin synnyttämisen makua, mutta ei se enää kaukanakaan se ratkaisu pitäisi olla.
Koskeeko tämä "vaiheessa oleminen" myös vastaavaa G7-Tronic autoa
Tuoko siis uudempi 9G-Tronic loota mukanaan jonkin muuttujan?

Mun kiesi saa uutta ohjelmaa muutaman viikon päästä, aika isosta muutoksesta mainittu...
Nimismie5
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 09.12.2018 12:11

Re: V250

Viesti Kirjoittaja Nimismie5 »

OtivusRem kirjoitti:Tervehdys, autona '17, V250 ja 190hv. Onnistuuko ohjelmointi OBDII:n kautta, vai joutuuko ECU:n irroittamaan tätä varten? Rekkojen ohi olisi mukavampi rivakammin päästä, minkälaisia lukemia olisi odotettavissa ?
Omassa Vitossa 116CDI 4x4 A, -19 (sama moottori) Tuikun uusi softa, ja pitää kyllä sanoa, että on niin hieno ohjelma! Vääntö on todella julmaa, ja lähteev vielä 140:stä laukalle vähintäänkin riittävästi! ***** SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI
petohauki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 31.01.2013 06:56

Re: V250

Viesti Kirjoittaja petohauki »

Nimismie5 kirjoitti:
OtivusRem kirjoitti:Tervehdys, autona '17, V250 ja 190hv. Onnistuuko ohjelmointi OBDII:n kautta, vai joutuuko ECU:n irroittamaan tätä varten? Rekkojen ohi olisi mukavampi rivakammin päästä, minkälaisia lukemia olisi odotettavissa ?
Omassa Vitossa 116CDI 4x4 A, -19 (sama moottori) Tuikun uusi softa, ja pitää kyllä sanoa, että on niin hieno ohjelma! Vääntö on todella julmaa, ja lähteev vielä 140:stä laukalle vähintäänkin riittävästi! ***** SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI

Onko tässä kyseessä om654-moottori? Saako siihen jo Tuikulta softan?
OtivusRem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 21.10.2015 21:57

Re: V250

Viesti Kirjoittaja OtivusRem »

petohauki kirjoitti:
Nimismie5 kirjoitti:
OtivusRem kirjoitti:Tervehdys, autona '17, V250 ja 190hv. Onnistuuko ohjelmointi OBDII:n kautta, vai joutuuko ECU:n irroittamaan tätä varten? Rekkojen ohi olisi mukavampi rivakammin päästä, minkälaisia lukemia olisi odotettavissa ?
Omassa Vitossa 116CDI 4x4 A, -19 (sama moottori) Tuikun uusi softa, ja pitää kyllä sanoa, että on niin hieno ohjelma! Vääntö on todella julmaa, ja lähteev vielä 140:stä laukalle vähintäänkin riittävästi! ***** SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI

Onko tässä kyseessä om654-moottori? Saako siihen jo Tuikulta softan?
Käsittääkseni OM651 vielä W447 koppaisissa.
KimeH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 02.03.2019 08:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja KimeH »

C200d, S205, OM651, 100KW, 9G-Tronic, auto lienee valmistettu loppuvuodesta -17

Nyt tarvitsisi viisaampien kommentteja. Yllä olevasta autosta paljastukin moottorin päältä muovit irroitettuani tuplaturbo!? Eikös C200/136hp versio pitänyt olla yhdellä ahtimella?
Vai onko näissä viimeisissä OM651 koneellisissa sama motti kuin 220:ssä mutta softa eri?
Nimismie5
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 09.12.2018 12:11

Re: V250

Viesti Kirjoittaja Nimismie5 »

OtivusRem kirjoitti:
petohauki kirjoitti:
Nimismie5 kirjoitti:
OtivusRem kirjoitti:Tervehdys, autona '17, V250 ja 190hv. Onnistuuko ohjelmointi OBDII:n kautta, vai joutuuko ECU:n irroittamaan tätä varten? Rekkojen ohi olisi mukavampi rivakammin päästä, minkälaisia lukemia olisi odotettavissa ?
Omassa Vitossa 116CDI 4x4 A, -19 (sama moottori) Tuikun uusi softa, ja pitää kyllä sanoa, että on niin hieno ohjelma! Vääntö on todella julmaa, ja lähteev vielä 140:stä laukalle vähintäänkin riittävästi! ***** SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI

Onko tässä kyseessä om654-moottori? Saako siihen jo Tuikulta softan?
Käsittääkseni OM651 vielä W447 koppaisissa.
OM 651 DE 22 LA on moottori.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

KimeH kirjoitti:C200d, S205, OM651, 100KW, 9G-Tronic, auto lienee valmistettu loppuvuodesta -17

Nyt tarvitsisi viisaampien kommentteja. Yllä olevasta autosta paljastukin moottorin päältä muovit irroitettuani tuplaturbo!? Eikös C200/136hp versio pitänyt olla yhdellä ahtimella?
Vai onko näissä viimeisissä OM651 koneellisissa sama motti kuin 220:ssä mutta softa eri?
On sama moottori, noin 550/250 siitä lähtee
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: V250

Viesti Kirjoittaja tuikku »

OtivusRem kirjoitti:Tervehdys, autona '17, V250 ja 190hv. Onnistuuko ohjelmointi OBDII:n kautta, vai joutuuko ECU:n irroittamaan tätä varten? Rekkojen ohi olisi mukavampi rivakammin päästä, minkälaisia lukemia olisi odotettavissa ?

Menee OBD,n kautta, noin 80hv/100nm lisää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Akeem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 14.04.2018 13:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Akeem »

Tervehdys,

Kukas suorittaisi tuollaisen 200CDI:n ohjelmointia Kemi Oulu akselilla ?

YV:lläkin voi ottaa yhteyttä

Edittiä: Apua löytyi tähän vaivaan. Kiitoksia yhteydenottajalle :)
MB W203 200CDI A 2006
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Andy kirjoitti:Auto on W211 2007 facelift 200CDI automaatti, vakiona 100kW, ei hiukkasloukkua. Konemalli lienee OM646. Ajettu 400tkm.

Tässä, kun tätä topiikkia on sivusilmällä tullut välillä seurattua, sanokaas onko tällaista pappamallia järkevää ohjelmoida?
Itsellä täysin vastaava auto ja Tuikkauksen se sai 4v. sitten ja auton luonne muuttui täysin. Nyt se on erittäin mukava ajettava ja sillä on vaivatonta ohittaa tarvittaessa. Mitään ongelmia auton kansaa ei ole ollut. Itse en vaihda tai myy pappa Merssuani koskaan, koska OM646+5 portainen automaatti on todella kestävä compo.
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Andy »

Metusalem kirjoitti:Itsellä täysin vastaava auto ja Tuikkauksen se sai 4v. sitten ja auton luonne muuttui täysin. Nyt se on erittäin mukava ajettava ja sillä on vaivatonta ohittaa tarvittaessa. Mitään ongelmia auton kansaa ei ole ollut. Itse en vaihda tai myy pappa Merssuani koskaan, koska OM646+5 portainen automaatti on todella kestävä compo.
Kiitos kommentista. Oikein mukava kuulla kokemus juuri täysin vastaavasta yhdistelmästä. Onhan tuo nykyiselläänkin pappaversiona leppoisa ajettava, mutta tiettyä terävyyttä siinä jää kaipaamaan. Missä päin pk-seutua tuikun ohjelman voisi päivittää autoon?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hämeenlinna/turbotehoa.fi
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
599gtb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Pe 22.04.2011 07:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja 599gtb »

C250 cdi viritys 2010
Kuinka paljon tosta voisi saada tehoa ulos ohjelmalla?
Entäs jos panostaa noin 2000e osiin saako sit enemmän ulos?
Ja mitä olisi järkevä vaihtaa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuon ikäisistä en yhdestäkään ole yli 600/285,n saanut.
Noin 5% tuon ikäisistä 220/250 malleista on sellaisia, ettei niistä lähde oikeastaan yhtään lisätehoa.
Sellainen "normitilanne" on noin 550/270

Enempää ei helpolla saa, kun korkeapainepumpusta loppuu teho/tuotto ja Delphillä ei suurempaakaan ole.
Ja kun moottori on OM651, niin siihen ei ainakaan vielä tiedetä suurempaa, korvaavaa olevan olemassa.
Siinäpä ne rajat. Suuttimet riittäisi, samoin ahdipaketti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
hejope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 31.07.2019 22:18

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja hejope »

320Cdi -04 eli om 648, 130tkm. Tuikun ohjelma houkuttelisi, mutta Oulu on vähän kaukana. Mitäs vaihtoehtoja eteläisemmässä päässä suomea, sanotaan nyt vaikka turku +150km?
2004 W211 320 CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Raptec Loimaa
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
hejope
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 31.07.2019 22:18

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja hejope »

tuikku kirjoitti:.
Raptec Loimaa
Kiitän :thumbup:
2004 W211 320 CDI
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Andy »

Auton optimointi realisoitui tänään, kun alla olevaan autoon laitettiin tuikun tekemä normiohjelma. Lyhyen (150km) kokemuksen perusteella muutama kommentti:
- automaattilaatikon vaihdot terävöityivät hyvällä tavalla, laatikko muutenkin toimii nyt paremmin ja empimättä
- laatikko ei vaihda "liian" herkästi pienempää sisään kun painaa kaasua vaan vääntää "oikealla" vaihteella, toki pienempääkin vaihtuu kun vaan kaasua painaa
- tehoa tuli oikein mukavasti lisää, ei se mikään tykki vieläkään ole, mutta huomattavasti pirteämpi kuin aiemmin
- kulutus matka-ajossa ajotietokoneen mukaan näyttäisi tippuneen reilut 0,5l satasella, tankkauksen perusteella sitten tietää tarkemmin, mikä muutos oikeasti oli

-> tähänastisen, tosin kovin lyhyen kokemuksen perusteella voin vain suositella ohjelmointia tällaiseen vähän vanhempaankin kamppeeseen.

tuikku kirjoitti:
Andy kirjoitti:Auto on W211 2007 facelift 200CDI automaatti, vakiona 100kW, ei hiukkasloukkua. Konemalli lienee OM646. Ajettu 400tkm.

Tässä, kun tätä topiikkia on sivusilmällä tullut välillä seurattua, sanokaas onko tällaista pappamallia järkevää ohjelmoida?

En nyt osaa sanoa, onko se niin järkevää, mutaa mukavaa se on.
Käyttömukavuutta tulee rutkasti, vaikkei siitä mitään kuurakettia saa.
Normilastu automaattivaihteiselle noin 210/500, mahdollisuus hiukaan extriimiinkin, jolloin tulee vielä noin 50nm ja 30-40hv lisää.
Sulla on jo kilometrejä sen verran, että normilastu kyllä riittää.
RRR77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.09.2019 20:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja RRR77 »

Tuikulle kysymys;

Auto on s212 220cdi 2012. Om651.924 ja 7g.

Kävin hakemassa vehosta vapaaehtoisen päivityksen moottorinohjaukseen, liittyen siihen aktioon jota tarjotaan moneen muuhunkin malliin. Voiko tähän laittaa jo sulla olemassaolevan ohjelman vai vaatiiko tuo päivitys erilailla rakennetun ohjelman?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Vaatii uuden ohjelman, on hankalampi, huomattavasti p
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
RRR77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 05.09.2019 20:56

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja RRR77 »

tuikku kirjoitti:Vaatii uuden ohjelman, on hankalampi, huomattavasti p
Ok. Oottelemme siis ohjelman valmistumista. Sulla lienee se työn alla jo?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Jokainen ohjelman muutos tehdään ko autosta Luettuun tiedostoon, mersuissa on huomattava määrä variaatioita. On onnellinen sattuma, jos päivitys softa olisikin jo valmiiksi tehty,
koska ilman ylöslukemista en voi edes tietää, mikä ohjelmisto kussakin autossa on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Onko sinulla Tuikku tarkempaa tietoa, mitä kaikkea tuossa tehtaan softapäivityksessä muutetaan?
S204
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4666
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pakokaasujen kierrätyksestähän siinä on kyse, kierrätys on aina päällä.
Lisäksi ohjelma on suojattu muutoksia vastaan, huomattavasti perusteellisemmin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Minullekin tarjosivat tuota viime viikolla kun käytin 2010 220 cdi:tä ketjun kiristimen ja venymän tarkastuksessa. Oli vapaaehtoinen päivitys ja vähän kyselin, että mitä se tekee. Kertoivat vaan pääpiirteittäin, että päästöihin vaikuttaa. Eli kuormittaa todennäköisesti egr venttiiliä ja DPF:ää myös enemmän..

Päätinpä jättää sitten laittamatta kun vapaaehtoinen ja ei vaikuta katsastukseen kuten ex. vag päästöhuijaus moottorissa VW ja Audin osalta. Skodassa ei onneksi ollut pakollinen ja en sitä tehnytkään. Aika paljon oli mennyt egr venttiileitä ja dpf rikki tuon päivityksen jälkeen.

Tuikku eli nyt kun en tuota ohjelmapäivitystä ajattanut sisään on helpompi sitten tuikuttaa voimaa ulos tuosta 220 cdi:stä? Tässä kajaanissa vaikutan niin pitääpä olla yhteyksissä kun käy ajankohtaiseksi.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kierätys aina päällä niin mikähän on vaikutus tehoon...
mikä sekin on joilekin uuden auton oston vaikutava peruste jos tehoa alenee päivityksen johdosta
tai vaikka sen päästämät saasteet vähenee,
päästö määräkin on joilekin hankinta peruste kuten mikä tahansa
niin jos päivityksen vaikutuksia ei asikaalle kerrota kysytäessä
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin