CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

yhdessä autossa kierräty jäi auki. auto kulkee ehkä 100 kaasu pohjassa. Tietysti voi olla, että se menee samalla johonkin vikasietotilaan, mutta mielestäni siinä autossa tehon puutteen huomasi aivan heti, esim ajoi tasaista 90 jonkun perässä, jolloin kierrätys on odb;sta auki vaikka 40%?, sitten siitä lähtee ohittamaan, niin ei lähe mihinkään, jos se kierrätys ei sulkeudu. Se säätyilee koko ajan, ylämäissä se sulkeutuu jotta saa tehoa ja alamaassa se lisää sitä kun tehoa ei tarvita. Kaasu pohjassa se menee tietysti kiinni, jotta saataisiin maksimiteho.
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nurmituomas kirjoitti:yhdessä autossa kierräty jäi auki. auto kulkee ehkä 100 kaasu pohjassa. Tietysti voi olla, että se menee samalla johonkin vikasietotilaan, mutta mielestäni siinä autossa tehon puutteen huomasi aivan heti, esim ajoi tasaista 90 jonkun perässä, jolloin kierrätys on odb;sta auki vaikka 40%?, sitten siitä lähtee ohittamaan, niin ei lähe mihinkään, jos se kierrätys ei sulkeudu. Se säätyilee koko ajan, ylämäissä se sulkeutuu jotta saa tehoa ja alamaassa se lisää sitä kun tehoa ei tarvita. Kaasu pohjassa se menee tietysti kiinni, jotta saataisiin maksimiteho.
Siis kyseessä auto mistä ohjelmassa oli käsketty kierrätyksen olemaan koko ajan noin?
jos ei niin on täysin selvä että ei kulje mihinkää(vikatila) tilanene on eri kuin se mikä on ohjelamassa pyynti,

sekin on selvä että kierätettysä on saatavilla vähemän happea(eli tehoa)

Eli lähinnä se onko siinä päivitys ohjelmassa missä on kierrätys auki kokoajan jotenkin kompensoitu tuo hapen vähentyminen vaikapa lisäämällä ahtoa,

vai alenentaanko siinä tehoja(ilman että asiakalle kerrottan siitä) kertomalla vain että saastejuttuhin vaikuttaa
Mökkillä
'
peed
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 15.11.2018 10:06

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja peed »

Missäs Tuikun softia saa autoon Pohjanmaa/Eteläpohjanmaa suunnalla?
jp_olli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 07.09.2009 08:34
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jp_olli »

peed kirjoitti:Missäs Tuikun softia saa autoon Pohjanmaa/Eteläpohjanmaa suunnalla?
Kalajoella saa minulta.
044-0760422
Nomack69
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 29.09.2019 23:00

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Nomack69 »

Mitä tuommoisesta w447 119cdi:sta saa irti? :D tuli semmoinen -15vm itelle työkäyttöön ja heti on ohjelmointi listalla... ^^
jek83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 29.08.2007 12:15

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jek83 »

Mistäs tuikun ohjelmat pohjois-karjalan suunnilla?
W123 200D -84
W203 200CDI -05
S211 200CDI -09
C250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 11.11.2007 01:30

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja C250 »

Missäs tasossa pelkällä ohjelmoinnilla liikutaan nykysellään vm.2017 319 sprinttereiden osalta? Ja onko ahdin muutokset mahdollista toteuttaa jo näihin?
Nykyiset *
W906 319cdi -17
W906 319cdi -17
W164 320cdi -06
W906 319cdi -14
Entiset *
W906 215cdi -08
W939 116cdi -13
W204 200cdi -11
W203 200cdi -03
W202 250td -97
wald-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 03.12.2010 00:34
Paikkakunta: Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja wald- »

E w212 200CDI 2013 7g 315tkm

Paljonko näistä nykyään saa irti?
Mistäpäin Satakunnassa Tuikun ohjelmaa?
W212 200CDI
S204 220CDI
W210 220CDI
C124 230E
S210 E230
W124 E320
W201 190E 1.8
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Nomack69 kirjoitti:Mitä tuommoisesta w447 119cdi:sta saa irti? :D tuli semmoinen -15vm itelle työkäyttöön ja heti on ohjelmointi listalla... ^^
Noin 270/600
Mikäli auto on päivitetty veholla uusimmalla softalla, muuttuu softan teko kimurantimmaksi.
Vielä kymmenen viikon jälkeenkn saattaa joku herja vääntömomentista tulla, kehitystyö tässä on tapauksessa on ymmärrettävistä syistä hiukan hidasta.
Päivittämättömissä ei ongelmaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jek83 kirjoitti:Mistäs tuikun ohjelmat pohjois-karjalan suunnilla?
SJ-huolto Joensuu
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

C250 kirjoitti:Missäs tasossa pelkällä ohjelmoinnilla liikutaan nykysellään vm.2017 319 sprinttereiden osalta? Ja onko ahdin muutokset mahdollista toteuttaa jo näihin?
Noin 300/700
Ahdinmuutoksista oikeastaan huonoja kokemuksia.
Aivan uusimmalla, billet-pakosiivellä näyttäisi kestävän
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

wald- kirjoitti:E w212 200CDI 2013 7g 315tkm

Paljonko näistä nykyään saa irti?
Mistäpäin Satakunnassa Tuikun ohjelmaa?
Perusversiona noin 210/500

Tampereella Lisäätehoa.fi
Hämeenlinnassa Turbotehoa.fi
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
wald-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 03.12.2010 00:34
Paikkakunta: Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja wald- »

tuikku kirjoitti:
wald- kirjoitti:E w212 200CDI 2013 7g 315tkm

Paljonko näistä nykyään saa irti?
Mistäpäin Satakunnassa Tuikun ohjelmaa?
Perusversiona noin 210/500

Tampereella Lisäätehoa.fi
Hämeenlinnassa Turbotehoa.fi
Selvä! Kyseltävä Tampereelta.
W212 200CDI
S204 220CDI
W210 220CDI
C124 230E
S210 E230
W124 E320
W201 190E 1.8
GreeeD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 21.10.2011 15:22

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja GreeeD »

Olisi kysymystä liittyen om646 evo r moottoriin... eli olen nyt saanut sen käsityksen, että ko. moottorissa suuttimet ovat isommat kuin perus om646:ssa?

Sekä sopiiko om642 moottorin korkeapainepp. ja turbo suurinpiirtein suoraan om646 evoon, vai onko edes perusteita(tarkoitan tällä lähinnä, että onko suurempaa etua kuin 270cdi) laittaa noita? Ja onko noilla mahdollista tavoitella 300 hevosvoimaa näillä, vai tarvitaaanko enemmän muutoksia?

Ja sopiiko nämä osat niin w210 kopasta, kuin w211? Ymmärsin että tämä om646 olisi jollain tavalla samanlainen kuin om611.

Ja sellainen vielä, että tehdäänkö tuikutukset aina dynamometrissä vai millä tavoin tapahtuu? Onko kaikilla tuikuttajilla samat olosuhteet ohjelmointiin?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

GreeeD kirjoitti:Olisi kysymystä liittyen om646 evo r moottoriin... eli olen nyt saanut sen käsityksen, että ko. moottorissa suuttimet ovat isommat kuin perus om646:ssa?

Kyllähän ne ovat, Delphin tekemät.


Sekä sopiiko om642 moottorin korkeapainepp. ja turbo suurinpiirtein suoraan om646 evoon, vai onko edes perusteita(tarkoitan tällä lähinnä, että onko suurempaa etua kuin 270cdi) laittaa noita? Ja onko noilla mahdollista tavoitella 300 hevosvoimaa näillä, vai tarvitaaanko enemmän muutoksia?

Ei kumpikaan
Hybridi ahtimella ja vakiopumpulla ja -suuttimilla ja isolla coolerilla + pikkumuutoksilla lähelle 300.a, ei kuitenkaan yli.


Ja sopiiko nämä osat niin w210 kopasta, kuin w211? Ymmärsin että tämä om646 olisi jollain tavalla samanlainen kuin om611.

Joo

Ja sellainen vielä, että tehdäänkö tuikutukset aina dynamometrissä vai millä tavoin tapahtuu? Onko kaikilla tuikuttajilla samat olosuhteet ohjelmointiin?
Ei, riippuu tilanteesta ja autosta ja paikasta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

W212 facelift 220cdi, mikä työkalu lukemiseen? Kess vai mpps? Velipoika mennyt sellaisen ostamaan ja tarttis jotain tehrä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti:W212 facelift 220cdi, mikä työkalu lukemiseen? Kess vai mpps? Velipoika mennyt sellaisen ostamaan ja tarttis jotain tehrä.
Joku muu kuin mpps
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Niin vähän veikkailin, meinasin ottaa ja lukea pöydällä bdm luvun, delphi ecu taitaa olla? En kauhean innoissani ole hommasta kun ei itseltä löydy vara ecua moiseen. No onhan sillä toinen auto vielä jos jokin menee metsään.
GreeeD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 21.10.2011 15:22

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja GreeeD »

[quote="tuikku"][quote="GreeeD"]Olisi kysymystä liittyen om646 evo r moottoriin... eli olen nyt saanut sen käsityksen, että ko. moottorissa suuttimet ovat isommat kuin perus om646:ssa?

Kyllähän ne ovat, Delphin tekemät.


Oliko se siis näin, ettei om646 evo r:ään ole mitään korvaavaa ahdinta ja korkeapainepumppua? Tai siis isompi tuottoisempia.

Onko tuo hybridiahdin alkuperäisestä muokattu vai joku ihan ostettava valmis turbo? Ilmeisesti joku paja noita muutoksia tekee jos näin?
Vipperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 05.10.2019 05:46

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Vipperi »

Mitäs tuollaisesta manuaali vitosta 110cdi ( om651) saisi irti ohjelmalla ilman että voimansiirto ja muut paikat eivät kuormitu liikaa? Kannattaako egr myös rajoittaa? Onko tuo kone täysin sama kuin 113cdi? Pelkässä ohjelmassa ero?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

GreeeD kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
GreeeD kirjoitti:Olisi kysymystä liittyen om646 evo r moottoriin... eli olen nyt saanut sen käsityksen, että ko. moottorissa suuttimet ovat isommat kuin perus om646:ssa?

Kyllähän ne ovat, Delphin tekemät.


Oliko se siis näin, ettei om646 evo r:ään ole mitään korvaavaa ahdinta ja korkeapainepumppua? Tai siis isompi tuottoisempia.

Juu

Onko tuo hybridiahdin alkuperäisestä muokattu vai joku ihan ostettava valmis turbo? Ilmeisesti joku paja noita muutoksia tekee jos näin?

Muokattu
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Vipperi kirjoitti:Mitäs tuollaisesta manuaali vitosta 110cdi ( om651) saisi irti ohjelmalla ilman että voimansiirto ja muut paikat eivät kuormitu liikaa? Kannattaako egr myös rajoittaa? Onko tuo kone täysin sama kuin 113cdi? Pelkässä ohjelmassa ero?
n.200/400
Liikakuormitustaso riippuu tekniikan kunnosta.

Kannattaa deaktivoida ohjelmasta.

En tunne niin tarkkaan aihetta, mutta olettaisin, että näin on.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Moro

Oonkohan ees oikeilla jäljillä karttojen osoitteissa?

Voisko joku selventää Y ja X akselien merkitykset ja numerot?

Ja vielä et eikö syötön lisäys pelaa 1708C - 1220C - 16CAC kartoilla ja varmaan väännönrajoitin ja savukartta rajottaa polkimen pyyntöä ensimmäisenä?
winols.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

http://www.ecuconnections.com/forum/vie ... =6&t=16242" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta saa aika paljon tietoa mutta ei siltikää meinaa kaikki avautua kunnolla :?:
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Parhaiten avautuu kun loggaat mitä siellä tapahtuu vakiona, ja mitä kun muutat ohjelmaa. Vertaile eri tehoisten samanlaisten moottorien ohjelmia keskenään, siitä näkee mitä eroa on versioiden välillä.
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Mitä tarkottaa SOI ,SVRL ja SVTL ?

SOI limitteri liittyy mielestäni jotenki ruiskutuksen ajankohtaan asteina ja SVRL on varmaan joku yksiarvoinen railipaine limitteri?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

HHauki kirjoitti:Moro

Oonkohan ees oikeilla jäljillä karttojen osoitteissa?

Voisko joku selventää Y ja X akselien merkitykset ja numerot?

Ja vielä et eikö syötön lisäys pelaa 1708C - 1220C - 16CAC kartoilla ja varmaan väännönrajoitin ja savukartta rajottaa polkimen pyyntöä ensimmäisenä?
winols.JPG
Kuvassa on egr,

Kuuleman mukaan vuoisia sitten
täällä ollut paljonkin juttuketjuja missä neuvottu noita hommia jaettu niistä tietoa
osa niitä neuvoja jakenista aloitanut jo 90 luvulla omiensa tekemiset mutta Ylläpito Poistanu ne jaetut tiedot mainoksina

homma jostain joku damos niitä kuuleman mukaan nykisin on
semmoinen helpotta hommaa

samoin nim MJPfin mainitsema konsti eli 2 muuten samanlaista mutta eri teho versiota
mielutien vielä niin että ohjelma numerot on lähekäin
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Start of injection,
Single value rail limiter
Single value turbo limiter
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

HHauki kirjoitti:Moro

Oonkohan ees oikeilla jäljillä karttojen osoitteissa?

Voisko joku selventää Y ja X akselien merkitykset ja numerot?

Ja vielä et eikö syötön lisäys pelaa 1708C - 1220C - 16CAC kartoilla ja varmaan väännönrajoitin ja savukartta rajottaa polkimen pyyntöä ensimmäisenä?
winols.JPG
Tämä kartte liittyy pakokaasujen kierrätykseen, se kertoo moottorin tarvitseman "puhtaan" ilman määrän syöttömäärän ja kierrosluvun funktiona. Loppuosa kokonaistäytöksestä on kierrätyskaasuja. Käytännössä ahtopaineen pyyntimäärä kussakin ajotilanteessa ratkaisee myös tarvittavan kokonaisilman tarpeen.

Jos egr-venttiili jumittuu kiinni, nousee "puhtaan" ilman määrä liian suureksi karttaan nähden, auto osaa kertoa tämän.
Jos taasen egr-venttiili jumii auki, tulee happea liian vähän ja auto savuttaa. Tämän vaivan kertoo nahkeasti.

Pystyakseli kierrosluku'
Vaaka-akselilla polttoaineen syöttömäärä.
Kartassa moottorille menevä "puhdas" ilmamassa,
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
HHauki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 07.05.2019 14:49

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja HHauki »

Mites sitte jos duraatiokartat on kalibroitu 67mg asti ja poljin pyytää 98mg nii pitääkö duraatiokartat nostaa ylemmäs? :?:
Vastaa Viestiin