CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dera kirjoitti: Toi sama juttu on kaikkien työkalujen kanssa. Pitää vain tietää että minkä kanssa sitä käyttää ja minkä ei. CMD:llä on paras ja tarkin autolista. En oo löytänyt vielä autoja listalta joiden kanssa sitä ei voi käyttää.
OptiCanilla kaikkein huonoin lista. Siellä on paljon autoja joita ei ole olemassakaan, ja vieläkään Optican ei toimi MED17 PSA, Trionic 8 Saab, ME9.6 Saab/Opel jne ecujen kanssa.

Volvo S60 D5 EDC15C11 et voi lukea OBD kautta millään työkalulla. Se pitää tehdä boot modessa, joka toimii 100% varmasti myös MPPS:llä.

CMD ongelma on noi vanhat ECUt. VAG EDC15/ME7.5 se ei ole kamalan hyvä kalikka. Mutta niiden kanssa MPPS on aika pomminvarma.

OptiCan on ihan kuraa, sen voi tiputtaa listasta suoraan. Toimii hyvin vaikka ovikiilana.

BS tuppaa saamaan uusimmat päivitykset vähän muista jäljessä, muuten on ihan ok laite. Toimii hyvin nykyisin myös vanhempien ME7/EDC15 kaluston kanssa. Pelaa myös pyöreän mersun töpselin kanssa :)

Frieling on vähän kuriositeetti, ihan jo tuon hintansa puolesta. Lisäksi jokainen moduuli maksaa erikseen, joten jos uusia päivityksiä tulee, se maksaa paljon rahaa.

BDM on lähinnä varakapine jolla elvyttää kuolleetkin Motorolan MPC-prossuiset ECUt (siis EDC16, ME/D9), lisäksi W204 nelipyttyiset (eli Delphi DCM-ecuiset) pitää tehdä BDM:llä.
Tässä taas hyvä puoli CMD:ssä, BDM tulee mukana. EVC:n BDM on laadultaan paras mutta kyllä tällä CMDnkin kapineella pärjää.

Summa summarum: Osta kaikki, vain se on oikeasti hyvä vaihtoehto.

Kuorma-autot on vähän hankalia. Byteshooter truck taitaa olla aika toimiva, mutta en itse koske noihin joten en osaa varmaksi sanoa. Joka tapauksessa kuorma-autojen kanssa hyvin toimivat laitteet ovat aina lähempänä kymppitonnia hinnaltaan.
Eli oikeestaan tosta sopivuus onkelmasta johtuvasta riskistä ei pääse eroon(edes rahalla)kun kokeilemalla(ja aina kun kokeile on riski että menee pahasti pieleen mutta, niinhän se on ihan jo tavalisten hylsyjen kanssa et pitää tietää mikä käy vaikka 10mm kannalla olevaan mutteriin niisä onneks yleensä se mitä niisä lukee pitää paikkansa)

Toi kaikkien ostaminen on aivan varmasti paras vaihtoehto...(jos kerralla site joutus lopettamaan harrastamisen ja tekemään työkseen) ehkä vähitellen onhan tätä kaikenlaista kamaa kertynyt jo nyt(EDC15 mb 38, sprinteri14 liitimiin sopivat halpis vekotimet ym)

Volvo D5(kaikki) bootmodessa mites se on pitääkö siinä kirjoitus vaiheesa olla se CHK luku laskettuna vai laskeeko toi MPPS sen kirjoitaessa tai jotenkin muuten?

Onkohan toi Byteshooter/truck sama mutta truck vaan laajennetu eli pystyyköhän tolla truck mallilla tekemään myös kevyen puolen tai toisinpäin?
joka tapauksessa Byteshootertruck ja siihen tarvittavat kamat menee aikka liki 10000€ jos molemmat pystyis hoitaamaan samalla
pääsis kunnolla noitten kuorma autojen kanssa harrastamman

mutta kevyt puoli on kuitenkin se pää harrastus kohde

Toi CDM vaikutta siihen hyvältä ja sille tosiaan+monikäytöisyydestä(BDM)
joutuuko siihen ostamaan vielä jotain moduleita tms vai onkohan
valmis paketti käytettäväksi niihin kaikkin mihin se sopii?
mitähän hinta lienne ja mistä kannatas ostaa?

mitähän ton bdm laitten omistajat otta ecun palautksesta per ecu?

ECW:en pelkkä BDM purkki näytti olevan vähän toista tonnia+alv tuolla mpps:sä myyvässä paikassa
sitten vissin siihen tarvii vielä erilaisia sovittimia, telineen ja toimiikohan muuten kun WinOlsin kautta jos oikeen ymmärsin?

Samassa paikassa oli Allientechin BDM 2000€+alv

Toi Optican:nin lista sisältää lähes kaiken, mihin kaikkin noista olet testannut toimivuuta/muita kokemuksia xr5 ?
joutuuko siihen ostamaan lisäksi jotain moduleita tms?
jos noi kaikki oikeesti toimii tolla noin 4000€ hinnalla,se tekis ratkaisuta helppon


Kiitos dera ja xr5 tiedoista käytön kautta tullut tietto on paljon parempaa
kun myynti esitteissä olevat lupaukset(kaikki lupaa kaikken kunhan ostat meiltä)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

niin ei mulla ole optican laitetta :x
ihan halppis vehkeellä on tultu toimeen 2007 mersu taitaa olla uusin jota on räpelletty onnistuneesti
mutta kismittää 2003 jälkeen tulleet pemarit
ja jopa e39 3.0d kun se ei lue sieltä kuin sen 49kt vaikka ohjelma on suurempi toisin sanoen ei saa vaihdettua koko ohjelma pohjaa uusiksi ja ecm ei laske sille 49kt pätkälle uutta tarkistus summaa en tiedä onnistuuko se winolssillakaan muuten on ecm laskenut tarkistussummat mihin olen tarvinnut
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Mulla on ollut Optican useita vuosia, joten voin kokemuksesta sanoa että se on läpipska laite.

Jos meinaat ostaa kerralla hyvän, osta CMD. CMD + MPPS on hyvä yhdistelmä, MPPS on ihan pätevä noissa vanhoissa, CMD on tosi hyvä uusissa.

Volvo EDC15 tarvitsee checksumin korjattuna, MPPS ei käsittääkseni laske sitä. WinOLSiin Volvo CR2 plugin.

CMD master OBD+BDM ilman marine/truck jne puolta oli muistaakseni 6500EUR alv0%.

EDC15 bemareihin winols laskee tarkastussumman myös tuolle 49k luvulle. Suurin osa työkaluista lukee vain tuon saman alueen.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xr5 kirjoitti:niin ei mulla ole optican laitetta :x
ihan halppis vehkeellä on tultu toimeen 2007 mersu taitaa olla uusin jota on räpelletty onnistuneesti
mutta kismittää 2003 jälkeen tulleet pemarit
ja jopa e39 3.0d kun se ei lue sieltä kuin sen 49kt vaikka ohjelma on suurempi toisin sanoen ei saa vaihdettua koko ohjelma pohjaa uusiksi ja ecm ei laske sille 49kt pätkälle uutta tarkistus summaa en tiedä onnistuuko se winolssillakaan muuten on ecm laskenut tarkistussummat mihin olen tarvinnut
dera kirjoitti:Mulla on ollut Optican useita vuosia, joten voin kokemuksesta sanoa että se on läpipska laite.

Jos meinaat ostaa kerralla hyvän, osta CMD. CMD + MPPS on hyväyhdistelmä, MPPS on ihan pätevä noissa vanhoissa, CMD on tosi hyvä uusissa.

Volvo EDC15 tarvitsee checksumin korjattuna, MPPS ei käsittääkseni laske sitä. WinOLSiin Volvo CR2 plugin.

CMD master OBD+BDM ilman marine/truck jne puolta oli muistaakseni 6500EUR alv0%.

EDC15 bemareihin winols laskee tarkastussumman myös tuolle 49k luvulle. Suurin osa työkaluista lukee vain tuon saman alueen.
Noihin 39 BMW puree onneks noi vanhat vimpaimet ja toi ikik vanha WinOLS(mikä myös pitäis uusia)näytäs laskevan sille ton luvun
mitähän toi Volvo CR2 plugin maksaa?+kuka myy ei ammatti käyttäjälle ja toimiikohan se tossa vanhassa 1.2**olsissa?

CDM master OBD+BDM ilman marine/truck eli siihen olis mahdollista saada myös raskas puoli ja kevyt samaan?
pitääköhän se ostaa kerralla vai voikohan ton raskaan puolen hommata myöhemmin?
Mitähän mahtaa maksaa?
Kannataako se ostaa mistä?

Joka tapauksessa se vaikutta ainaa vaan mulle sopivammalta

tarkotus olis tosiaan laitta toi kalusto puoli kerralla sellasen kuntoon,
että vois edes vähän aikaa rauhassa sen puolesta keskittyä näillä vähisillä tiedolla harrastamaan ja hakkaamaan päätäseinään tai näyttön yö kaudet

Toi Optican sivujen lupaukset oliskin ollet liian hyvää ollakseen totta
yhtään läpipskaa työkalua en nurkkini lisää enää halua niitä on ollut ja on kaikkenlaisia ihan tarpeeks, jos tarviin oveen kiilan mihin tota optican:nia suositeltiin se käy varmaan helpommin kun pyöräyttä ton 4000€ rullalle ja tunkee sen oven väliin sopiikin varmaan useempaan oveen :wink:

Kiitos taas
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

CDI203 kirjoitti: Noihin 39 BMW puree onneks noi vanhat vimpaimet ja toi ikik vanha WinOLS(mikä myös pitäis uusia)näytäs laskevan sille ton luvun
mitähän toi Volvo CR2 plugin maksaa?+kuka myy ei ammatti käyttäjälle ja toimiikohan se tossa vanhassa 1.2**olsissa?

CDM master OBD+BDM ilman marine/truck eli siihen olis mahdollista saada myös raskas puoli ja kevyt samaan?
pitääköhän se ostaa kerralla vai voikohan ton raskaan puolen hommata myöhemmin?
Mitähän mahtaa maksaa?
Kannataako se ostaa mistä?

Joka tapauksessa se vaikutta ainaa vaan mulle sopivammalta

tarkotus olis tosiaan laitta toi kalusto puoli kerralla sellasen kuntoon,
että vois edes vähän aikaa rauhassa sen puolesta keskittyä näillä vähisillä tiedolla harrastamaan ja hakkaamaan päätäseinään tai näyttön yö kaudet

Toi Optican sivujen lupaukset oliskin ollet liian hyvää ollakseen totta
yhtään läpipskaa työkalua en nurkkini lisää enää halua niitä on ollut ja on kaikkenlaisia ihan tarpeeks, jos tarviin oveen kiilan mihin tota optican:nia suositeltiin se käy varmaan helpommin kun pyöräyttä ton 4000€ rullalle ja tunkee sen oven väliin sopiikin varmaan useempaan oveen :wink:

Kiitos taas
EVC tuotteita ei myy kuin EVC, ja vain ammattikäyttäjille. Tarkastussummat on lisenssikohtaisia eli tarvitset myös laillisen softan.

CMD:tä voi päivittää noilla moduuleilla tarpeen mukaan. Rekkapuoli vain ei ole kovin kattava, rekkoihin taitaa tuo BS Truck olla kattavin. Mutta taas olisi työkalupakissa uusi kallis kapine :)

Mä voin privana antaa ohjeet mistä CMD kannattaa ostaa. Hinta on sama, osti sen mistä vain.
Ennen kalliiden flashereiden hommausta kannattaa kyllä ostaa laillinen WinOLS, harva tykkää piraattiversioiden käyttäjistä...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No vielä jatkan tästä pikkuisen, ennenkuin palaan takaisin "aiheeseen"
Montaa kertaa kyllä keskustelu on parhaimmillaan silloin, kun se rönsyilee.
MPPs laskee tuohon "vanhemman" bemarin eculle tarkistussumman.
Ja sellainen juttu, että työkalut hahdollistaa muokkaustoimet....kyllä.
Muttamutta, ohjelman "sisältö" tulee, ...tai ei, jostain muualta, .... onko se sitten tekijänsä omia oivalluksia, vai kopioita jostain toisen tekemästä jutusta.
Mulla on vähän sellainen tutina varpaissa, että myöskin "valmislastujen" laatu olisi paranemassa ja sehän on asiakkaiden kannalta vaan hyvä asia.

Sitten jos kirjoittaisin jotain savutuksesta.
Siis ihan omia mielipiteitä, ei varmasti mitään "totuutta" aiheesta. :lol:
Ja tarkoitan vaan siis savua, päästöistä en oikeastaan välitä nyt tässä.

Dieselithän savuttaa aina, siis ihan koko ajan.
Sitä ei vaan paljaalla silmällä aina erota, mutta savua varmasti tulee, aina kun moottori on käynnissä.

Vakiossa autossa, suurella ilmaylimäärällä ja lyhyellä ruiskutusajalla savun (ja päästöjen) määrä on kuristettu sellaiselle tasolle, jossa se alittaa kulloisetkin halutut saastenormirajat.

Sauhun määrä riippuu lastutetuissa moottoreissa nähdäkseni seuraavista seikoista:

- Savukarttaa on naplailtu, siis ilman ja polttoaineen suhdetta on muutettu siten, että savutus alkaa.
Monelle tuunaajallekkin taitaa tulla yllätyksenä tämä, että "tavan" lastutuksessa mersun savukarttaa tarvii muuttaa äärimmäisen vähän, vaikka tehoa otettaisiin reilustikkin.
Siis, käytännössä vakiolla savukartalla on savuttelukin koko ajan käytännössä vakion luokkaa.
Olisi tosiaankin hyvä tietää, miten ohjelma toimii, niin silloin on helppo hahmottaa, minkä verran muutoksia tarvii ja kannattaa vakio-ohjelmaan tehdä.

- Ruiskutusaikaa on jatkettu liikaa.
Jos ruiskutusta on lisätty "huijaamalla" ohjelmaa, ulkoisella boxilla tai vaikkapa vain ohjelman sisältä, rupeaa ohjelma laskemaan polttoaineen ruiskutukseen liittyvät toimet väärin, todellista pienemmille määrille.
Muutaman prosentin muutoksilla en oikein kuitenkaan usko olevan sen kummempaa "haittaa" itse kestolle, tai toiminnalle.
Että ei kannat tästä kiihdytellä sen enempää.
....Ja jos tietää, niin tilannetta voi korjatakkin....
Vaikka ohjelmassa kuljetettaisiin ihan sitä oikeaakin ruiskutusmäärää, niin silloinkin tulee vastaan raja ruiskutusajassa, jonka jälkeen savutus alkaa.
Liika on liikaa.
Sellaisia huomioita tähän, että kun ruiskutusmäärä kerrotaan "oikein", niin ruiskutusta voidaan lisätä reilusti enemmän, kuin huijaamalla.
Mutta sillähän ei tieten ole mitään merkitystä, jos esim ahdin määrää max tehonkin määrän.
Ja pitkän ruiskutusajan aiheuttama savu merkkaa aina suurta lämpökuormaa.
"Oikea" ruiskutusaika on aina suhteessa moottorin kierroslukuun, kierrosten lisääntyessä pitää ruiskutusajan lyhentyä, jotta kunnollisen palamistapahtuman vaatimat toimet sylinterissä kerkiävät tapahtua.
Kun ja jos ruiskutusaika on liian pitkä, ei aivan viimeiseksi ruiskutettu polttoaine enää ehdi palamaan kunnolla, vaan aiheuttaa sitä savutusta ja lämpökuormaa pakopuolen laitteisiin.

- Moottorissa, tai apulaitteissa on jokin vika, tai (suuri) kilometrimäärä on jo nakertanut osista parhaan terän pois.

Yhteenvetona, savu johtuu liian suuresta syöttömäärästä suhteessa todelliseen ilman määrään, liian pitkästä ruiskutusajasta, tai viasta.

Lisäksi olen havainnut sellaisen ilmiön, että kun syöttöjä/ahtoja lisätään autoon reilusti, niin muutamien ensimmäisten kiihdytysten ajan pöllyää kunnolla, mutta se sitten hiljalleen häipyy poikkeen, kun irtonainen noki on puhalleltu pakoputkistosta poikkeen.

Toinen ilmiö on sellainen, että varsinaisesta voimasavusta on näille cdi-moottoreille vaan haittaa, ei mitään hyötyä.
Parhaiten tulee tehoa ja toimii, kun on säädetty siten, että aivan kaasu pohjassa tulee taakse pienoinen huntu, joka saa vähän peilistäkin näkyä.
Silloin kaikki "normaalit" ihmisajut sujuu vielä varmasti aivan savutta ja kun voimaa pyydetään, niin sitä myös maksimaalisesti saadaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dera kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Noihin 39 BMW puree onneks noi vanhat vimpaimet ja toi ikik vanha WinOLS(mikä myös pitäis uusia)näytäs laskevan sille ton luvun
mitähän toi Volvo CR2 plugin maksaa?+kuka myy ei ammatti käyttäjälle ja toimiikohan se tossa vanhassa 1.2**olsissa?

CDM master OBD+BDM ilman marine/truck eli siihen olis mahdollista saada myös raskas puoli ja kevyt samaan?
pitääköhän se ostaa kerralla vai voikohan ton raskaan puolen hommata myöhemmin?
Mitähän mahtaa maksaa?
Kannataako se ostaa mistä?

Joka tapauksessa se vaikutta ainaa vaan mulle sopivammalta

tarkotus olis tosiaan laitta toi kalusto puoli kerralla sellasen kuntoon,
että vois edes vähän aikaa rauhassa sen puolesta keskittyä näillä vähisillä tiedolla harrastamaan ja hakkaamaan päätäseinään tai näyttön yö kaudet

Toi Optican sivujen lupaukset oliskin ollet liian hyvää ollakseen totta
yhtään läpipskaa työkalua en nurkkini lisää enää halua niitä on ollut ja on kaikkenlaisia ihan tarpeeks, jos tarviin oveen kiilan mihin tota optican:nia suositeltiin se käy varmaan helpommin kun pyöräyttä ton 4000€ rullalle ja tunkee sen oven väliin sopiikin varmaan useempaan oveen :wink:

Kiitos taas
EVC tuotteita ei myy kuin EVC, ja vain ammattikäyttäjille. Tarkastussummat on lisenssikohtaisia eli tarvitset myös laillisen softan.

CMD:tä voi päivittää noilla moduuleilla tarpeen mukaan. Rekkapuoli vain ei ole kovin kattava, rekkoihin taitaa tuo BS Truck olla kattavin. Mutta taas olisi työkalupakissa uusi kallis kapine :)

Mä voin privana antaa ohjeet mistä CMD kannattaa ostaa. Hinta on sama, osti sen mistä vain.
Ennen kalliiden flashereiden hommausta kannattaa kyllä ostaa laillinen WinOLS, harva tykkää piraattiversioiden käyttäjistä...
Kiitos laita hyvaän ostopaikan tiedot tulemaa :)

Raskas puoli näytti olevan tosiaan noissa esiteissä mitä onistuin kaivamaan tossa BS:ässä laajempi kun tossa CDM

Hmm jos toi CMD:n hinta on sama joka paikassa, paikan valiintaan vaikutanne, palvelu, onkelma tilantessa, nopeus, joustavuus, nopeus ym palveluun liityvät seikat

Mites ton uuden WinOlisin ostaminen onistuu? jos ja kun(parikertaa asiaa sieltä kysynyt)
eivät tosiaan myy yksityisille jostain syystä(toi oikeestaan edistää tota piraati homma mikä ei ole hyvä käyttäjälle ei voi olla varma että ohjelma oikeesti teki sen mitä näytti, eikä ohjelman tekiälle kun menee raaha ohi)

pitääkö sitä vartten pistää taas joku narikka pystyyn ja ruvetta työkseen tekemään auto hommia? että saa ostettua uusiman varmasti virallisen version, vai onko joku jälleen myynti systeemi? ja jos on niin miten käy, jos jällen myyjä lopetta/menee nurin?
saako silti päiyitykset hankkitua jostain?
mites asionti maholissa onkelma tilanteissa myyjän vai valmistajan kanssa?

Joo kyllä MPPS laskee vanhan bimmerin summan(mutta ei tota volvo D5)

kaikkihan nämä on oikeestaan jollain tassolla kopiota on kun on muokattu tehtaan tekemää ohjelmaa
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

CDI203 kirjoitti:
dera kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Noihin 39 BMW puree onneks noi vanhat vimpaimet ja toi ikik vanha WinOLS(mikä myös pitäis uusia)näytäs laskevan sille ton luvun
mitähän toi Volvo CR2 plugin maksaa?+kuka myy ei ammatti käyttäjälle ja toimiikohan se tossa vanhassa 1.2**olsissa?

CDM master OBD+BDM ilman marine/truck eli siihen olis mahdollista saada myös raskas puoli ja kevyt samaan?
pitääköhän se ostaa kerralla vai voikohan ton raskaan puolen hommata myöhemmin?
Mitähän mahtaa maksaa?
Kannataako se ostaa mistä?

Joka tapauksessa se vaikutta ainaa vaan mulle sopivammalta

tarkotus olis tosiaan laitta toi kalusto puoli kerralla sellasen kuntoon,
että vois edes vähän aikaa rauhassa sen puolesta keskittyä näillä vähisillä tiedolla harrastamaan ja hakkaamaan päätäseinään tai näyttön yö kaudet

Toi Optican sivujen lupaukset oliskin ollet liian hyvää ollakseen totta
yhtään läpipskaa työkalua en nurkkini lisää enää halua niitä on ollut ja on kaikkenlaisia ihan tarpeeks, jos tarviin oveen kiilan mihin tota optican:nia suositeltiin se käy varmaan helpommin kun pyöräyttä ton 4000€ rullalle ja tunkee sen oven väliin sopiikin varmaan useempaan oveen :wink:

Kiitos taas
EVC tuotteita ei myy kuin EVC, ja vain ammattikäyttäjille. Tarkastussummat on lisenssikohtaisia eli tarvitset myös laillisen softan.

CMD:tä voi päivittää noilla moduuleilla tarpeen mukaan. Rekkapuoli vain ei ole kovin kattava, rekkoihin taitaa tuo BS Truck olla kattavin. Mutta taas olisi työkalupakissa uusi kallis kapine :)

Mä voin privana antaa ohjeet mistä CMD kannattaa ostaa. Hinta on sama, osti sen mistä vain.
Ennen kalliiden flashereiden hommausta kannattaa kyllä ostaa laillinen WinOLS, harva tykkää piraattiversioiden käyttäjistä...
Kiitos laita hyvaän ostopaikan tiedot tulemaa :)

Raskas puoli näytti olevan tosiaan noissa esiteissä mitä onistuin kaivamaan tossa BS:ässä laajempi kun tossa CDM

Hmm jos toi CMD:n hinta on sama joka paikassa, paikan valiintaan vaikutanne, palvelu, onkelma tilantessa, nopeus, joustavuus, nopeus ym palveluun liityvät seikat

Mites ton uuden WinOlisin ostaminen onistuu? jos ja kun(parikertaa asiaa sieltä kysynyt)
eivät tosiaan myy yksityisille jostain syystä(toi oikeestaan edistää tota piraati homma mikä ei ole hyvä käyttäjälle ei voi olla varma että ohjelma oikeesti teki sen mitä näytti, eikä ohjelman tekiälle kun menee raaha ohi)

pitääkö sitä vartten pistää taas joku narikka pystyyn ja ruvetta työkseen tekemään auto hommia? että saa ostettua uusiman varmasti virallisen version, vai onko joku jälleen myynti systeemi? ja jos on niin miten käy, jos jällen myyjä lopetta/menee nurin?
saako silti päiyitykset hankkitua jostain?
mites asionti maholissa onkelma tilanteissa myyjän vai valmistajan kanssa?

Joo kyllä MPPS laskee vanhan bimmerin summan(mutta ei tota volvo D5)

kaikkihan nämä on oikeestaan jollain tassolla kopiota on kun on muokattu tehtaan tekemää ohjelmaa
EVC myy itse softan, niillä ei ole jälleenmyyjiä. Samoin tukiasiat hoituu suoraan EVC kanssa, ja hyvin hoituukin.

Samoin CMD hoitaa tuen itse. Anto vastaa maileihin tosi nopeasti jos tarvetta tulee. Harvoin tulee.

Jos EVC:ltä haluaa ostaa jotain, täytyy tosiaan narikan olla pystyssä :)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dera kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
dera kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Noihin 39 BMW puree onneks noi vanhat vimpaimet ja toi ikik vanha WinOLS(mikä myös pitäis uusia)näytäs laskevan sille ton luvun
mitähän toi Volvo CR2 plugin maksaa?+kuka myy ei ammatti käyttäjälle ja toimiikohan se tossa vanhassa 1.2**olsissa?

CDM master OBD+BDM ilman marine/truck eli siihen olis mahdollista saada myös raskas puoli ja kevyt samaan?
pitääköhän se ostaa kerralla vai voikohan ton raskaan puolen hommata myöhemmin?
Mitähän mahtaa maksaa?
Kannataako se ostaa mistä?

Joka tapauksessa se vaikutta ainaa vaan mulle sopivammalta

tarkotus olis tosiaan laitta toi kalusto puoli kerralla sellasen kuntoon,
että vois edes vähän aikaa rauhassa sen puolesta keskittyä näillä vähisillä tiedolla harrastamaan ja hakkaamaan päätäseinään tai näyttön yö kaudet

Toi Optican sivujen lupaukset oliskin ollet liian hyvää ollakseen totta
yhtään läpipskaa työkalua en nurkkini lisää enää halua niitä on ollut ja on kaikkenlaisia ihan tarpeeks, jos tarviin oveen kiilan mihin tota optican:nia suositeltiin se käy varmaan helpommin kun pyöräyttä ton 4000€ rullalle ja tunkee sen oven väliin sopiikin varmaan useempaan oveen :wink:

Kiitos taas
EVC tuotteita ei myy kuin EVC, ja vain ammattikäyttäjille. Tarkastussummat on lisenssikohtaisia eli tarvitset myös laillisen softan.

CMD:tä voi päivittää noilla moduuleilla tarpeen mukaan. Rekkapuoli vain ei ole kovin kattava, rekkoihin taitaa tuo BS Truck olla kattavin. Mutta taas olisi työkalupakissa uusi kallis kapine :)

Mä voin privana antaa ohjeet mistä CMD kannattaa ostaa. Hinta on sama, osti sen mistä vain.
Ennen kalliiden flashereiden hommausta kannattaa kyllä ostaa laillinen WinOLS, harva tykkää piraattiversioiden käyttäjistä...
Kiitos laita hyvaän ostopaikan tiedot tulemaa :)

Raskas puoli näytti olevan tosiaan noissa esiteissä mitä onistuin kaivamaan tossa BS:ässä laajempi kun tossa CDM

Hmm jos toi CMD:n hinta on sama joka paikassa, paikan valiintaan vaikutanne, palvelu, onkelma tilantessa, nopeus, joustavuus, nopeus ym palveluun liityvät seikat

Mites ton uuden WinOlisin ostaminen onistuu? jos ja kun(parikertaa asiaa sieltä kysynyt)
eivät tosiaan myy yksityisille jostain syystä(toi oikeestaan edistää tota piraati homma mikä ei ole hyvä käyttäjälle ei voi olla varma että ohjelma oikeesti teki sen mitä näytti, eikä ohjelman tekiälle kun menee raaha ohi)

pitääkö sitä vartten pistää taas joku narikka pystyyn ja ruvetta työkseen tekemään auto hommia? että saa ostettua uusiman varmasti virallisen version, vai onko joku jälleen myynti systeemi? ja jos on niin miten käy, jos jällen myyjä lopetta/menee nurin?
saako silti päiyitykset hankkitua jostain?
mites asionti maholissa onkelma tilanteissa myyjän vai valmistajan kanssa?

Joo kyllä MPPS laskee vanhan bimmerin summan(mutta ei tota volvo D5)

kaikkihan nämä on oikeestaan jollain tassolla kopiota on kun on muokattu tehtaan tekemää ohjelmaa
EVC myy itse softan, niillä ei ole jälleenmyyjiä. Samoin tukiasiat hoituu suoraan EVC kanssa, ja hyvin hoituukin.

Samoin CMD hoitaa tuen itse. Anto vastaa maileihin tosi nopeasti jos tarvetta tulee. Harvoin tulee.

Jos EVC:ltä haluaa ostaa jotain, täytyy tosiaan narikan olla pystyssä :)
Hyvin muuten hoituu ton MPPS kanssa noi tuki/yhteyden pito
tänään oli tullut jo vastaus :D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, kirjoitetaanpas jotain vanhimpien, hukkaportillisten Vito, Sprinter,C ja E-mallien omistajille pelokkeeksi. :lol:

Näissä ecuissa on vakiona sellainen mappi, joka lukee painetta vaan 1,5baariin asti.
Tämä siis merkitsee sitä, että mappi ja itse ohjelmakaan siten ei ymmärrä ollenkaan tämän yli meneviä ahtoja.

Näissä ko. automalleissa on kuitenkin kohtusuuret suuttimet.
Joilla on helppo saada ahdin nöyrtymään ja paineet piikittämään.
Noissa olevissa ahtimissa on (liian) pieni hukkaportti (viritykseen).
Ohjelmat kuitenkin pelaa, vaikka paineet piikittää huomattavasti yli, miksi ?

Ohjelmassa on määritelty se haarukka, jonka sisällä täytyy toteutuneen paineen pysyä suhteessa ohjelman pyytämään.
Ko. ecuissa se on vakiona plus/miinus 0,3bar.
Kun sitten tehdään sellainen "kova" lastu, johon laitetaan ahtopaineen pyyntiä yli 1,2bar, niin päästään tilanteeseen, jossa pyynnin ja toteutuneen välinen haarukka yltääkin yli mapin lukualueen.
Ohjelma ei siinä tilanteessa osaakkaan tehdä mitään, ennenkuin tullaan sitten kierroksilla tilanteeseen, jossa pyynti laskeekin alle 1,2baarin.
Sen jälkeen sitten, mikäli ahtoja on edelleenkin liikaa, seuraa muutaman sekunnin kuluttua vikatila.

Eli kun ohjelma tehdään riittävästi persiilleen, ei tule vikatilaakaan, hieno juttu.
Pitäisi vaan rohkeus riittää laittamaan sitä pyyntiä riittävästi loppuun asti, niin ei tule vikatilaa sitten lopussakaan.

No, ahdinhan tuossa tilanteessa joutuu tietty koville, mutta yllättävän hyvin ne näkyy kestävän.
Tätä tarkoitan, kun kirjoitan, että tässä mallissa ahdin määrää tahdin ja tehon.
Jos ohjelma tehdään oikein, niin että kaikki todellakin pelaa, niin suuttimista ei aivan kaikkea voi ulosmitata vakiolla ahtimella.

PS.
Ohjelmassa on muuten vakiona savukarttaa 1,2baariin asti

....Nukkukaa vaan hyvin... :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:.
Ko. ecuissa se on vakiona plus/miinus 0,3bar.
plus ja miinus molemmat 0,3bar, ootko ihan satavarma tuosta...?
tuikku kirjoitti: PS.
Ohjelmassa on muuten vakiona savukarttaa 1,2baariin asti
tai varma tästä? (kaikissa softaversioissa akseli ei jää 2200...)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tuikku kirjoitti:.
No joo, kirjoitetaanpas jotain vanhimpien...
Eli EDC-15C5

Kylläpä olen.
Mielenkiinnolla kyllä odottelen, jos olen väärässä.....mutta kyllä sekin mahdollista on, olen täällä ollutkin, monta kertaa.

Tiedän kyllä, että sitten uudemmissa on toisenkinlaisia savukarttoja.
Mutta niissä autoissa on sitten muitakin eroja näihin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Ja mistäköhän malleista on kyse kun meitä vitoojia nuin hätkäytät :shock:
Itselle tuli juuri hankittua tuollainen -99 110 cdi ja oli tarkotus jossain vaiheessa hieman ruudittaa :wink: ja just noita ohjelmia hieman terästää.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

cdi jamppa kirjoitti:Ja mistäköhän malleista on kyse kun meitä vitoojia nuin hätkäytät :shock:
Itselle tuli juuri hankittua tuollainen -99 110 cdi ja oli tarkotus jossain vaiheessa hieman ruudittaa :wink: ja just noita ohjelmia hieman terästää.
Tuo Vito on juuri "niitä" malleja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
cdix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 22.09.2009 23:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cdix »

Lieneekö tuosta ahtopaineen nostosta yli 1,2 barin mainittavaa hyötyä esim. vanhanmallisen cdi-viton kohdalla, kun pakopaineet pomppii vakiohyrrällä silmille jo tuolla 1,2 barillakin? Noin 4000 kiepin kohdalla pakopaine nelosvaihteella 2,5 bar. Ahdot ei karkaile kumminkaan. Toki ilmamäärä paineen nostolla pikkuisen kasvaa... Aiheesta lisäsin muuten sauhufoorumin puolelle kuvia.

Voisiko periaatteessa saada enemmän voimaa irti hiukan pienemmällä ahtopaineella, kun hukkaporttia avattaisiin aiemmin ja enemmän. Omassa kaapissa ainakin ilmaylimäärää vielä on tyrkyllä. Käsittääkseni monesti ahtopaine nostetaan siihen 1,2 bariin siksi, että päästään sinne sauhukartan ylimmälle portaalle. Voisihan sitä muuttaa sauhukartan akselia pienemmäksi vaikka yhden kymmenyksen periaatteessa, ellei halua kajota siihen muuten.

Lopulta tietty tulee pakopainepuoli vastaan joka tapauksessa liian pienen pakopesän ja siiven, sekä hukkiksen liian pienen röörin takia.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hukkaportille ja sen käyttäytymiselle on oma karttansa.
En ole nähnyt, tai kuullut kyllä kenenkään sitä muokkailleen.
Hukkaportti toimii siten, että sitää kiinni vetävän alipaineen voimaa vähennetään.
Myös riittävä pakopaine aukaisee sen "väkisellä", mutta tosiaankin, pienuudesta johtuen se ei oikein virikäytössä saa enää hommaa haltuun.
Olisko vähän mitoitusmoka, suhteessa kompuran tuottoon.

Vakiolla ahtimella ei varmaankaan ole tarvettakaan nostaa ahtoja yli savukartan arvojen, mutta vaikka ahtoja nostaakin, niin voi sitä syötön tasoa kuiteskin rajoittaa alemmas.... ja suosittelenkin sitä.

Ihan tavan lastutuksessa kannattaa kyllä mahdollisimman paljon käyttää vaan hyväkseen sitä valmistajan tekemää työtä (karttoja), joka myös varmasti toimii.
Muutoksia vaan sitten, kun on pakko.

Savukartassa on tehtaan jäljiltä pikkuisen pelivaraa, mutta helposti saa toisaalta aikaan moottorin, joka vaan savuttaa koko ajan.
Seos ei ole kohdillaan oikein missään kohden.

Viton lastutus menee aikas hyvin kohdilleen, kun saa kerrottua ohjelmassa koko ajan todellista ruiskutusmäärää alusta loppuun.
Vakioon savukarttaan tarvitaan äärimmäisen vähän muutoksia...toteutuukohan ne ?
Tämä oli jo aikamoinen neuvo....mietintämyssyä päähän.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
cdix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 22.09.2009 23:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cdix »

Juu,

Vaikea on ajatuksia joskus tekstin muotoon viedä. En tarkoittanut hukkaportin ohjauksen kartan muokkausta, vaan sitä ,että tuo 1,2 baria vaikuttaisi olevan ahtopyyntönä jo liiaksikin siihen nähden, kuinka paljon vakioturbolla varustettu Viton pannu sietää ruokkimista. Eli jospa mentäisiin lähemmäs savutusrajaa ihan hiukan pienemmällä ahtopainepyynnillä...

No eipä siitä pikkuisesta ilmaylimäärästä noin yleisesti ottaen haittaa taida olla, päinvastoin..

Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys, että toteutuuko pyydetty syöttömäärä. Näkyykö muulla konstin kuin starilla?

Tuikun tekemä lastu siis pikkuisin omin testimuutoksin ecussa nyt sisällä...

Edit.
Oudosti ne lastun alkuperäiset kartat alkavat muutamien omien muutoskertojen jälkeen näyttää kelvollisilta... :)
--c220cdi -05 --
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

an

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, tuttu mieshän se siinä, nyt vasta tunnistin.

On parikin syytä, miksi "kannattaa" laittaa aivan pikkuisen enemmän ahtoja sinne ihan max syötöille, kuin mitä savukartta vaatisikaan.

Ensinnäkin, kun se savukartan akseliarvo on todellista ahtoa.
Ja toteutunut ei aina ole yksi yhteen pyydetyn kanssa, se seilaa siinä molemmin puolin, tilanteen mukaan.
Niin, jotta haluttu, tai suunniteltu, tai miten vaaan, syöttö varmasti toteutuisi oikean kokoisena, kannattaa pikkuisen pyytää "liikaa", jos se vaan on mahdollista.
Ko. ecussa siis 1,2bar on monellakin tapaa ihan hyvä paine.

Toiseksi, mitä enemmän ahtoja, sen parempi pyörre palotilassa.
Eli vaikkei todellinen ilman määrä edes nousisikaan, niin jos ahdin siihen pystyy, siitä on kuitenkin hyötyä palotapahtumassa...

No, itse nyt sitten näet sen laittamani syötön määrän ja sen, onko se oikeassa suhteessa ahtimen kokoon.
Mutta toivottavasti et kerro sitä täällä, opetelkoot toisetkin itse....
Suurimman väännön kohdalle, mikäli kytkin kestää, niin voisi vielä lisätäkkin, senkin voit todeta vertaamalla väännönrajoitinta, ahtoja ja savukarttaa.

Mitä toteutuneeseen syötön määrään tulee.
Niin staarin lisäksi dyno...
Mutta sinä voit jatkaa pähkäilyä vaikka siitä, että mahtaisikkohan olla mitään hyötyä nostaa sitä väännönrajoitinta minun jäljiltäni, ilman muitakin muutoksia.... toteutuuko?
Jos kuitenkin haluat suurempia syöttöjä kokeilla, niin helpointa on, kun sinne suutinkarttoihin vaikka suurimmille kolmelle-neljälle portaalle lisäät 5% karttaan ja sitä pienemmälle askelmalle puolet, 2,5%.
Eikä tarvi muuta naplata, toteutuu. "Suuret ja tunnetut" keskieurooppalaisrt softapajat on viljelly sitä jo vuosikaudet "kaikki-irti" lastuissaan, tämä on sitten tehty normilastun päälle ja satanen lisää... kiitos.

Nyrkkisääntönä voi vaikka pitää, että prosentti siellä on hevosvoima tehossa, ei tarkka, mutta noinniinkuin sinnepäin.
No, siinä lipsahti jo toinenkin neuvo.... :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
cdix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 22.09.2009 23:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cdix »

Heh,

En koske suutinkarttaan vakiosuuttimilla. Jollei tehon lisäys muka onnistu muuten, niin olkoon!

Sauhukarttaa, väännönrajoitinta, pedaalikarttaa ja ahtopaineen pyyntiä on jo muutettu...montakin eri kertaa :). Hiukan on lisää potkuakin.

Suurin pyynti ahtopaineessa edelleen sama ja en aio nostaa, ennenkuin on pakko. Vakioturbolle nykyinen ohjelma on ihan maksimia mielestäni. Penkin tekoonhan tässä on ruvettava ja opettelemaan lisää ecuja. Sitten vaan lapioimaan rahaa navetanvintille. :)

Juu ja koitetaan pitää "tärkeimpiä" tietoja piilossa. Tuonkin kovin simppelin ohjelman opetteluun on palanut aikaa jo ihan pirusti, vaikka apujakin on tullut kiitettävästi. Lisäksi asiaa tuossakin ecussa on vielä epäselvää, mutta ihan "oikealla" tavallakin saan jo lisää voimaa koneeseen.
--c220cdi -05 --
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ai pitäiskö nämä jutut pitää salassa :?: :?: :?:


itse meinasin kyllä että jos joskus tulee koti kulmille niin nopeat netti yhteydet
että yhteys kannatta otta, laitan kaikki muutos kohdat kuvien kanssa näkyviin, se kun ei vaikuta ammatilaisten leipään ja harrastajat voi autella toisiaan, muutamia tullut autelttua alkkun :wink:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

CDI203 kirjoitti:Ai pitäiskö nämä jutut pitää salassa :?: :?: :?:


itse meinasin kyllä että jos joskus tulee koti kulmille niin nopeat netti yhteydet
että yhteys kannatta otta, laitan kaikki muutos kohdat kuvien kanssa näkyviin, se kun ei vaikuta ammatilaisten leipään ja harrastajat voi autella toisiaan, muutamia tullut autelttua alkkun :wink:
Minäpä olenkin paljon huonompi ja ikävämpi ihminenkin.... :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Edellinen vitoni oli sama malli (110 cdi) kuin nykyinenkin, mutta vuoden uudempi eli -oo ja noin 70tkm (190tkm) vähemän ajettu .
Tuntuu tämä nykyinen 110 cdi 260tkm -99 aikalailla laiskemmalta ja vääntö on aika surkea, muuten kulku on reipasta eikä löpöäkään mene mitenkään poikkeavasti.
Kysymys kuuluu paljonko vääntöä/tehoa saadaan lisättyä ohjelmoinnilla? Noin suunnilleen :twisted:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vääntöä suunnilleen 370-380nm tasoon.
Tehoa 150-160hv väliin.
Paljon ajetuissa kytkin joutuu jo kuormattuna koville.
Katsele, mitä on kirjoiteltu näiden pienemmän paineen moottoreiden polttoainejärjestelmien tiivisteistä.
Jos on ilmavuotoja -> tulee vikatiloja, kunnes korjataan.
Tosi paljon ajetuissa pumpun tuotto ei ehken enää riitä, jolloin max syöttömäärää pitää tiputtaa, se vähentää vääntöjä samassa suhteessa.
Mutta jos tekniikka on ok, niin tulee vielä ihan kiva auto.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

On tehty juuri suutinremppa ja kytkinsetti vaihdettu mallia motonet :lol:
Luulisi tuon kytkimen kyllä nuo väännöt kestävän :?: silloinkin kun "joutuu" ruokkimaan kunnolla.
Japero
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 24.09.2009 15:33
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Japero »

Mun eukolla (no ostin kun kiltisti pyysi) on tuommoinen vito 109 eli 88 heppanen tuhero. Mitäs tehoja tuommoiseen sais ? Kulutuskin on aikas hurjaa mutta rouva onkin onkin melkoinen ruusperi..
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuossa 109,ssä on myös hukkaporttiahdin.
Ehken pikkuisen tehoa edellistä enemmän.
Luulisin, että ahdin on pikkuisen uudempaa tuotantoa, mutta en tiedä.

Tekniikka muuten näyttää ohjelmaa myöten olevan sama, kun isoissa veljissä, 111/155cdi,ssä.
Mutta en ole siitäkään aivan varma, kun en ole itse pellin alta vertaillut.
Mikäli näin kuitenkin on, niin vnt-ahtimen vaihdolla samat tehot, kun 111/115, eli 190->
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos kirjoittelisin jotain mersun ohjelmasta ja coolerista.
Kun se nyt tänään tuli kiusallisenkin selvästi (taas) esille.
Ne on surkeita....

Niinkuin jo kaikki tietääkin, mersussa siis syötön määrää säännöstellään painetiedon perusteella.
Paineen nostolla siis pyritään kuvaamaan lisääntynyttä ilmamäärää.
Siinä on omat vaikeutensa, kun lisääntynyt paine ei aina suinkaan merkitse lisääntynyttä ilman määrää.
Ilman (hapen) määrä on oikeasti tärkeä, paine ei.
Joten pelkän painetiedon "avuksi", tarkentamaan todellista moottoriin menevää happimäärää, on ohjelmaan lisätty muunmuassa kartta, joka moottoriin menevän ilman lämmön perusteella arvioi hapen vähenemistä ahtoilman lämmetessä.

Imuilman lämpökorjauskartta toimii siten, että jos vaikka ahtoja on 1,4bar ja lämpö nousee vaikkapa 90,neen asteeseen, niin ohjelma lukeekin savukartasta max syöttöarvoja esim 1,2bar kohdalta.
Näissä mersun systeemeissä se merkitsee jotain 7-9 millin tiputusta syötön määrään/syl.
Tehoissa helposti 10%, tai enemmän....

Eri moottoreissa lämmön korjauskerroin on hiukan erilainen, mutta kaikissa syöttö vähenee, kun ilman lämpö nousee.
Sellaisena nyrkkisääntönä voisi vaikka pitää, että ilman lämmön tulisi olla aina alle 50 astetta.
Tuommoinen 70 asteen raja, joka vakiossakin autossa helposti ylittyy, vaikuttaa jo selvästi syöttöihin ja tehoon.

Siis tämä korjaushan olisi kamalan helppo ohittaa, monellakin tapaa.
Mutta koskaan en ole tehnyt, enkä nähnyt toistenkaan tekevän, tosin luulen, että loppujen lopuksi aika harva edes tietää koko kartasta ja sen toiminnasta mitään...
Kun ilmamassaohjatuissa sitä joko ei ohjelmassa ole, tai ei tarvi ollenkaan välittää, kun se ei oikeasti korjaa mitään, ilmamassamittari hoitaa sen homman "automaattisesti".
Tämä karttahan on lisäksi myös vahtimassa moottorin lämpökuormaakin osaltaan, eli siis myös suojana, joten se on syytäkin jättää rauhaan, jollei tiedä, mitä tekee.

Minulla joskus vuonna miekka ja nahkakypärä, sellainen reilu viidenkymmenen asteen pudotus ahtolämmöissä antoi kolmisenkymmentä "ilmaista" horsea...

Kuva kartasta.
Kartta siis "toimii" siten, että akselailla on todelliset paineet ja lämmöt.
Kartassa on sitten se painearvo, jonka perusteella ohjelma hakee oikean lukutason (=painetieto) savukartasta syöttötason määrittämiseen.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jetsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.10.2008 10:50
Paikkakunta: pyhäsalmi

Viesti Kirjoittaja jetsi »

hyvinhän toi rönttä liikkuu voimaa ja vääntöö on enempi ku tarvii...eli lastutus kannattaaa................
MB-Väyrynen
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jetsi kirjoitti:...eli lastutus kannattaaa...
...Niin minunkin mielestäni.
Jotkut, rajoitteiset, on vaan sitä mieltä, että se särkyminen ei muka kruunaakkaan sitä auton omistamista. :lol: :lol:


Hiukkaskiihdyttimestä jos jonkun mielepiteen kirjoitan, niin eiköhän jo eriäviäkin kantoja löydy...

Enpä noita montaa ole tehnyt, kun niitä on meidän mersukannasta vielä niin marginaalinen osa.
Käytännössä leijonan osa on tullut jälkiuitettuna saksasta.
Mersuja olen tehnyt tasan kaksi ja volkkareita nyt alun toistakymmentä.
Ei siis montaa, mutta ehken sen verran, että jotain mieltä voisi olla...

Minun täytyy sanoa, että minun mielestäni hiukkaskiihdyttimestä ei "tavan lastutuksessa" ole mitään haittaa, kunhan vaan laitteet on kunnossa.
Siitä on vaan etua.
Ei ole mitään järkeä ruveta kunnossa olevia ja toimivia laitteita erikseen purkamaan käyttöautosta.
Koska autonvalmistajat itsekkin haluaa, että vehkeet toimii, niin tämän tekniikan autot on varmasti kasattu "parhaista ja toimivimmista" osista.
Hiukkassuodattimen mitoitus on, ainaskin näin alkutaipaleella, sellainen, ettei se mitään oikeasti rajoita.

Ohjelmaan tehdyt muutokset täytyy vaan todellakin tehdä niin, ettei ylimääräisiä savuja tule.
Mutta ei sekään mitään rakettitiedettä ole, lastu pitää vaan tehdä "oikein", eli ne juuri oikeat ruiskutusmäärät kertoa ohjelmalle, koko ajan, silloin seos säätyy koko ajan myös oikein.
Eli jos osaa "tavalliseen" malliin tehdä "savuttoman" lastun ilman, että lisäruiskutusta täytyy suutinkartasta huijata, niin todennäköisesti saa tehoja myös (mersun) hiukkasmallistakin...

Tuloksen on todellakin savutonta lisätehoa.
Käytännössä vieläpä aivan samat määrät, kuin ilman hiukkassuodatinta olevissa.
Hiukkaspönttö kuitenkin vangitsee ne viimeisetkin nokihaituvat.
..Ja niissä ecuissa ja tekniikoissa on vielä jotain lisätty moottorin suojaksikin.

Poisto-operaatioista en sitten tiedäkkään mitään...
Kuhan nyt ensin oppisi elämisen rajat niiden kanssa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
gemssy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 25.10.2009 16:39
Paikkakunta: Joensuu

W203 200CDi -05

Viesti Kirjoittaja gemssy »

Pelittääkös Galletto 1260 200CDi:n kanssa. EGR olis näin aluksi tarkoitus saada pois pelistä.
Muunkinlainen softan "kehittäminen" toki kiinnostaisi, kunhan ehtisi perehtyä enemmän asiaan.
Viimeksi muokannut gemssy, To 29.10.2009 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
Vastaa Viestiin