CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Eikös kunnon joustossa pidä olla putki sielä sisällä, se punottu jousto taitaa kerätä nokea itseensä?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ptracingin projekteissa näkyy hyvin kunnolliset v6 pakosarjat ja niiden joustot.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Aamun uutisia lukiessa vastaan tuli tällainen:SakariH kirjoitti:Jos dpf poistaa ohjelmallisesti, niin pitääkö se myös poistaa fyysisesti? +mikä on tämä lakiin tuleva muutos näiden osalta josta kaverini jutteli? Alkavat niitä katsomaan suurennuslasilla tms että onko poistettu?
kaleva.fi, 15.1.2018 5:00 kirjoitti: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kiristää dieselautojen päästömanipulaatioiden valvontaa.
Katsastusmääräyksiä tiukennetaan toukokuussa niin, että OBD-mittaus tulee pakolliseksi Euro 6 -päästöluokkaan kuuluville dieselajoneuvoille, jotka on otettu käyttöön 1.9.2016 jälkeen.
OBD-mittaus kertoo auton toiminnasta sen oman ajoneuvotietokoneen tallentamien tietojen kautta.
- Kun päästöt tarkistetaan ajoneuvon sähköisen liitännän kautta, tämä auttaa joissain tapauksissa havaitsemaan manipulaatioita paremmin, perustelee tarkastaja Tatu Siivonen Trafista Lännen Medialle.
Viranomaiset olettavat, että OBD-mittausten myötä dieselajoneuvoista alkaa paljastua aiempaa enemmän päästövikoja. Toisaalta muutos helpottaa uusien dieselautojen katsastusta ja vähentää moottorin rikkoutumisen riskiä, kun kyseisten uusien automallien savutusmittauksista samalla luovutaan.
Uusiin katsastusmääräyksiin on tarkennettu sitä, milloin ajoneuvo on arvosteltava katsastuksessa hylätyksi. Tarkennuksilla yritetään puuttua moottorien päästömanipulaatioon esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa moottorista on poistettu jokin komponentti.
Siivonen ottaa esimerkiksi ajoneuvot, joista on poistettu pakokaasun päästöjä alentavan AdBlue-lisäaineen säiliö, tai järjestelmä on tehty toimimattomaksi ja ajoneuvo on ohjelmoitu esittämään, että lisäaine on edelleen käytössä. Syynä voi olla esimerkiksi halu välttää lisäaineen ostosta koituvat kulut tai viallisen järjestelmän korjaus.
- Tällaisiahan pystytään jonkin verran silmämääräisesti katsomaan katsastuksessa, Siivonen sanoo.
Päästömanipulaatioita tarkkaillaan tienvarsitarkastuksissa
Tämäntyyppinen päästömanipulaatioiden valvonnan tehostaminen tuodaan ensi kesänä myös tienvarsitarkastuksiin, joita poliisi ja tekniset asiantuntijat tekevät yhdessä.
- Päästömanipulaatiot otetaan tienvarsitarkastuksissa ensi kesänä tarkennetulla tavalla syyniin, ja tätä lisätään mahdollisesti myöhemmin katsastuksessa edelleen, kun saadaan ensin kerättyä tietoa siitä, kuinka näitä tapauksia saadaan poimittua tien päältä, Siivonen kertoo.
Viranomaiset arvioivat, että päästömanipulaatiot ovat voimakkaasti yleistyneet viime vuosina. Asiasta on kuitenkin vain niukasti varmaa tietoa käytettävissä.
Päästömanipulaation taustalla on monenlaisia motiiveja. Viime vuosina markkinoille on tullut runsaasti yrityksiä, jotka tarjoavat päivityksiä ajoneuvon moottorin toimintaa ohjaavaan ohjelmistoon.
Ohjelmistopäivityksillä voidaan yrittää esimerkiksi lisätä moottorin tehoa tai pienentää kulutusta. Muutokset vaikuttavat kuitenkin samalla myös päästöihin.
Turvallisuuden ja päästöjen kontrolloinnin takia ajoneuvolle pitää tehdä ohjelmistopäivityksen jälkeen muutoskatsastus. Monen autoilijan epäillään kuitenkin lyövän muutoskatsastuksen laimin, koska ohjelmistopäivitykset eivät toistaiseksi näy tavallisessa määräaikaiskatsastuksessa.
Ohjelmistopäivitysten lisäksi päästömanipulaatioita tehdään mekaanisesti. Kuvaava esimerkki löytyy Wikipedia-artikkelista, joka kertoo päästöjä vähentävään pakokaasun takaisinkierrätykseen liittyvästä EGR-järjestelmästä. Artikkelista iso osa kertoo siitä, miten järjestelmän saa kytkettyä pois päältä.
Trafi antoi määräyksen ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista lokakuussa. Määräys tulee voimaan 20. toukokuuta.
Aiemmin katsastuksen arvosteluperusteet annettiin katsastajille ohjeena. Nyt ne annetaan Trafin määräyksenä.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/au ... an/781808/" onclick="window.open(this.href);return false;
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Alkaa katsatukset kestäämäbushmills kirjoitti:Aamun uutisia lukiessa vastaan tuli tällainen:SakariH kirjoitti:Jos dpf poistaa ohjelmallisesti, niin pitääkö se myös poistaa fyysisesti? +mikä on tämä lakiin tuleva muutos näiden osalta josta kaverini jutteli? Alkavat niitä katsomaan suurennuslasilla tms että onko poistettu?
kaleva.fi, 15.1.2018 5:00 kirjoitti: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kiristää dieselautojen päästömanipulaatioiden valvontaa.
Katsastusmääräyksiä tiukennetaan toukokuussa niin, että OBD-mittaus tulee pakolliseksi Euro 6 -päästöluokkaan kuuluville dieselajoneuvoille, jotka on otettu käyttöön 1.9.2016 jälkeen.
OBD-mittaus kertoo auton toiminnasta sen oman ajoneuvotietokoneen tallentamien tietojen kautta.
- Kun päästöt tarkistetaan ajoneuvon sähköisen liitännän kautta, tämä auttaa joissain tapauksissa havaitsemaan manipulaatioita paremmin, perustelee tarkastaja Tatu Siivonen Trafista Lännen Medialle.
Viranomaiset olettavat, että OBD-mittausten myötä dieselajoneuvoista alkaa paljastua aiempaa enemmän päästövikoja. Toisaalta muutos helpottaa uusien dieselautojen katsastusta ja vähentää moottorin rikkoutumisen riskiä, kun kyseisten uusien automallien savutusmittauksista samalla luovutaan.
Uusiin katsastusmääräyksiin on tarkennettu sitä, milloin ajoneuvo on arvosteltava katsastuksessa hylätyksi. Tarkennuksilla yritetään puuttua moottorien päästömanipulaatioon esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa moottorista on poistettu jokin komponentti.
Siivonen ottaa esimerkiksi ajoneuvot, joista on poistettu pakokaasun päästöjä alentavan AdBlue-lisäaineen säiliö, tai järjestelmä on tehty toimimattomaksi ja ajoneuvo on ohjelmoitu esittämään, että lisäaine on edelleen käytössä. Syynä voi olla esimerkiksi halu välttää lisäaineen ostosta koituvat kulut tai viallisen järjestelmän korjaus.
- Tällaisiahan pystytään jonkin verran silmämääräisesti katsomaan katsastuksessa, Siivonen sanoo.
Päästömanipulaatioita tarkkaillaan tienvarsitarkastuksissa
Tämäntyyppinen päästömanipulaatioiden valvonnan tehostaminen tuodaan ensi kesänä myös tienvarsitarkastuksiin, joita poliisi ja tekniset asiantuntijat tekevät yhdessä.
- Päästömanipulaatiot otetaan tienvarsitarkastuksissa ensi kesänä tarkennetulla tavalla syyniin, ja tätä lisätään mahdollisesti myöhemmin katsastuksessa edelleen, kun saadaan ensin kerättyä tietoa siitä, kuinka näitä tapauksia saadaan poimittua tien päältä, Siivonen kertoo.
Viranomaiset arvioivat, että päästömanipulaatiot ovat voimakkaasti yleistyneet viime vuosina. Asiasta on kuitenkin vain niukasti varmaa tietoa käytettävissä.
Päästömanipulaation taustalla on monenlaisia motiiveja. Viime vuosina markkinoille on tullut runsaasti yrityksiä, jotka tarjoavat päivityksiä ajoneuvon moottorin toimintaa ohjaavaan ohjelmistoon.
Ohjelmistopäivityksillä voidaan yrittää esimerkiksi lisätä moottorin tehoa tai pienentää kulutusta. Muutokset vaikuttavat kuitenkin samalla myös päästöihin.
Turvallisuuden ja päästöjen kontrolloinnin takia ajoneuvolle pitää tehdä ohjelmistopäivityksen jälkeen muutoskatsastus. Monen autoilijan epäillään kuitenkin lyövän muutoskatsastuksen laimin, koska ohjelmistopäivitykset eivät toistaiseksi näy tavallisessa määräaikaiskatsastuksessa.
Ohjelmistopäivitysten lisäksi päästömanipulaatioita tehdään mekaanisesti. Kuvaava esimerkki löytyy Wikipedia-artikkelista, joka kertoo päästöjä vähentävään pakokaasun takaisinkierrätykseen liittyvästä EGR-järjestelmästä. Artikkelista iso osa kertoo siitä, miten järjestelmän saa kytkettyä pois päältä.
Trafi antoi määräyksen ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista lokakuussa. Määräys tulee voimaan 20. toukokuuta.
Aiemmin katsastuksen arvosteluperusteet annettiin katsastajille ohjeena. Nyt ne annetaan Trafin määräyksenä.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/au ... an/781808/" onclick="window.open(this.href);return false;
kunnolla tehdyssä ohjelmassa kun nuo ei aiheuta mitään tuonne obd puolelle näkyvää
vikaa, tuleekohan konttoreille moottorin tehon mittaus laittet että voivat tutkia toimiiko systeemit kuormitettuina
mitenkä(arvthan muttu vasta kuorimituksessa) ja niistäkin suurin osa on mahdolista näytää obd kautta normaleilta
hiukas suodatimen poistohan on helppo todetta ns pussi testillä tosin on isohko laiteisto, vaati sopivat tilat ja jonkin hintainen
(voi olla noissa tienvarsi tutkimuksissa
pysäytys paikat täynnä kun pelkkä testi laitesto
"laboratorio" täytää pienen levähdys alueen)
toinen tapa tarkistaa sen olemassa olo(siis jos kuoret on paikallaan ja ohjelma kunnolla tehty) on purkaa autoa ja katsoa onko se siellä
vaan varustelu kilpaahn tuo on aina ollut
Mökkillä
'
'
- marsumersu2013
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 07.11.2013 10:20
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitähän tuikku sais tämmösselle lukemiksi jos laittaa 400cdi pumpun ja amg kärjillä suuttimet
ahdin hx35 12cm2 pesällä
ja ois tietty tuo keulacuuleri jäähdyttelemässä..
ahdin hx35 12cm2 pesällä
ja ois tietty tuo keulacuuleri jäähdyttelemässä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nykyinen :W220 S320cdi OM648
EX :W202 M111 kompressor
EX: S202 OM611
EX: S202 OM611
EX: S202 OM611 purkuauto
EX: W210 OM611
EX: W201 M102 2.0
EX: W201 M102 1.8
EX: W202 Penkanlevittäjä M111
EX :W202 M111 kompressor
EX: S202 OM611
EX: S202 OM611
EX: S202 OM611 purkuauto
EX: W210 OM611
EX: W201 M102 2.0
EX: W201 M102 1.8
EX: W202 Penkanlevittäjä M111
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Täällä varmaan on muilla kokemuksia kun vaihdetaan 646 koneeseen isompi ahdin. Itselle siis vaihdoin pari vuotta sitten ja tietty ohjelmakin tehty sille. Alle 2000rpm ei oikein lähde vetämään, alkuun oli hyväkin niin koska säästi manuaalilaatikkoa ja kytkintä. Nyt vaihdettu automaattiaski tilalle niin kaipais alavääntöä lisää. Ahdin on om647 koneesta eli 270cdi, 211 kopasta ja itsellä on 203 joten pikkuisen joutuu kääntelemään kompurakoteloa että sopii, samalla säädin tangon pituuttakin. Tuttu meinaili että tankoa lyhentämällä vois herääminen parantua? Mitä muut tietäjät mieltä
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
marsumersu2013 kirjoitti:Mitähän tuikku sais tämmösselle lukemiksi jos laittaa 400cdi pumpun ja amg kärjillä suuttimet
ahdin hx35 12cm2 pesällä
ja ois tietty tuo keulacuuleri jäähdyttelemässä..
No, noin 200hv, jos kärkien vaihto on mennyt ihan nappiin.
Railpaineen nosto antaa noin parikymmentä heppaa siihen plussaa.
Pelkkä kärkien vaihto ei anna mitään etua välttämättä, jos antaakin, niin se on niin pientä, ettei vaikuta mihinkään.
Käyttömukavuutta ei oikein voi luvata, mutta toimimaan saa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kokeilemallahan se selviää.multiviri kirjoitti:Täällä varmaan on muilla kokemuksia kun vaihdetaan 646 koneeseen isompi ahdin. Itselle siis vaihdoin pari vuotta sitten ja tietty ohjelmakin tehty sille. Alle 2000rpm ei oikein lähde vetämään, alkuun oli hyväkin niin koska säästi manuaalilaatikkoa ja kytkintä. Nyt vaihdettu automaattiaski tilalle niin kaipais alavääntöä lisää. Ahdin on om647 koneesta eli 270cdi, 211 kopasta ja itsellä on 203 joten pikkuisen joutuu kääntelemään kompurakoteloa että sopii, samalla säädin tangon pituuttakin. Tuttu meinaili että tankoa lyhentämällä vois herääminen parantua? Mitä muut tietäjät mieltä
Mutta lyhentää sitä pitää, kompensoida se kotelon kääntämisen vaikutus.
Pari kertaa joutuu kokeilemaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Jees kiitoksia. Pitää melkeen tilata nuita päitä ja tehdä säädettävä malli, tuo on ns. ensimmäinen versio vasta ja yllättävän mukavasti pelaa.
Saako niitä lukitussokkia jostakin tilailtua irtona?
Saako niitä lukitussokkia jostakin tilailtua irtona?
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Purkaamoilta
Purkaamoilta
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Paljonko toi egr poisto karkeesti vaikuttaa lämpiämiseen?
Tällä hetkellä auto lämpiää noin -10-20 asteen pakkasessa käyntilämpötilaan noin 6kilometrin matkalla? Joutuuko tuplaamaan ton ajan/matkan. Vehkeenä 203 646:lla.
Tällä hetkellä auto lämpiää noin -10-20 asteen pakkasessa käyntilämpötilaan noin 6kilometrin matkalla? Joutuuko tuplaamaan ton ajan/matkan. Vehkeenä 203 646:lla.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Onko suositella PKS ketään ohjelmoijaa C 350 CDI:lle? onko tämä tuttu paikka kenellekään: https://www.chip-tuning.fi/brand/car/Mercedes-Benz/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Pakokaasun kierrätyksen deaktivoiminen ei hidasta moottorin lämpenemistä ollenkaan.Anzzu kirjoitti:Paljonko toi egr poisto karkeesti vaikuttaa lämpiämiseen?
Tällä hetkellä auto lämpiää noin -10-20 asteen pakkasessa käyntilämpötilaan noin 6kilometrin matkalla? Joutuuko tuplaamaan ton ajan/matkan. Vehkeenä 203 646:lla.
Mutta siihen se vaikuttaa, miten nopeasti lämppäristä alkaa lämmintä ilmaa tuleman - se hidastuu.
Pakokaasuja jäähdytetään pienessä lauhdittimessa ennenkun niitä päästetään imusarjaan ja edelleen takakisin moottoriin.
Tässä lauhdittmessa pakokaasuista tulevaa lämpöä siirretään jäähdytysnesteeseen.
Lauhduttimelle tuleva neste otetaan lämmityslaitteen kennon kierrosta, pakokaasuista imetty lämpä siirtyy edelleen lämmityslaitteen kennoon ja edelleen takaisin moottoriin, jotenka lämppäristä tulevat ensimmäiset lämpimät hönkäykset on imetty pakokaasujen lämmöstä.
Se olisi muuten ihan ok, muttamutta, meidän ilmastossa ko. pakokaasun jäähdytys tuollakeinon toimii liian tehokkaasti, kun sitä ei ohjata mitenkään (vanhemmissa järjestelmissä, uudet on erikseen).
Kun pakokaasut siis "jäähtyy liikaa", niin sitten niissä olevat, kiinteämmät epäpuhtaudet eivät enään pääsekkään takaisin moottoriin, vaan jämähtävät kiinni kylmään imusarjaan, lopulta tukkien sen ja kannenkin kanavat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mites näitten uudempien delphiläisten lämpeäminen egr poistettuna??
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mulla ainakin lämpeni nopeasti, viime talvena olin ottanut kuvan kun pakkasta -10,5 niin 9km kohdalla viisari 80 asteessa. Auto oli w212 200cdi.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Tässä pari kuvaa S212 220cdi:stä egr ei käytössä. Auto lämpeni termarin 87 asteeseen vasta moottoritiellä myöhemmin. Ajeltu taajama-kaupunki-moottoriliikenne tietä kuvien ottamisen aikana. Ei esilämmitystä eikä webastoa.
Kannattanee jättää egr päälle, sikäli kun näissä uudemmissa se kuulemma toimii paremmin.
Kannattanee jättää egr päälle, sikäli kun näissä uudemmissa se kuulemma toimii paremmin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Samat kokemukset kuin edellä, W212 220CDI.
EGR poistettu käytöstä -> nihkeästi lämpenee. Siihen 80 asteeseen viisari nousee suht OK, mutta normilämmöt on tiukassa raikkaamilla keleillä.
Eron lämpiämisnopeudessa huomasi jo kesällä heti softauksen jälkeen.
Tuossa joku päivä ajoin moottoritietä jossa lämmöt nousi normiin mutta maantiellä putosi takaisin 80 asteeseen viisari. Ilma oli -8.
EGR poistettu käytöstä -> nihkeästi lämpenee. Siihen 80 asteeseen viisari nousee suht OK, mutta normilämmöt on tiukassa raikkaamilla keleillä.
Eron lämpiämisnopeudessa huomasi jo kesällä heti softauksen jälkeen.
Tuossa joku päivä ajoin moottoritietä jossa lämmöt nousi normiin mutta maantiellä putosi takaisin 80 asteeseen viisari. Ilma oli -8.
ex.W212 220CDI
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Siihen moottorin lämpiämisen liittyy monta muutakin tekijää, vaikkapa samassa yhteydessä egr,n toimintojen kanssa tapahtunut tehonlisäys, kaasun käyttö, muu liikenne, maaston muodot ....
Jos lämpenemisessä tuntuu olevan eroa, ilman varsinaisia teknisiä muutostöitä, niin syyn jo kirjoitinkin edellä.
Pakokaasuista siirtyy lämpöä jäähdytysnesteeseen.
Se on siis muutoin ihan ok, muttakun se on juuri se tapahtuma, joka jämähdyttää sen pikipaskan imusarjaan.
Hiukan uudemmissa on jo oikeasti valvontaa, sekä toimintahaarukka pakolämmölle, sekä -paineelle - tavoitearvot.
Tästä on hyötyä kunnollisen toiminnan kannalta - toimii siis paremmin.
Egr voi siis käytännössä olla toiminnassakin.
Miten omistaja vaan haluaa.
Vanhemmissa ei ole mitään kontrollia asiaan.
Niistä se on syytä jo viimein deaktivoida.
Jos lämpenemisessä tuntuu olevan eroa, ilman varsinaisia teknisiä muutostöitä, niin syyn jo kirjoitinkin edellä.
Pakokaasuista siirtyy lämpöä jäähdytysnesteeseen.
Se on siis muutoin ihan ok, muttakun se on juuri se tapahtuma, joka jämähdyttää sen pikipaskan imusarjaan.
Hiukan uudemmissa on jo oikeasti valvontaa, sekä toimintahaarukka pakolämmölle, sekä -paineelle - tavoitearvot.
Tästä on hyötyä kunnollisen toiminnan kannalta - toimii siis paremmin.
Egr voi siis käytännössä olla toiminnassakin.
Miten omistaja vaan haluaa.
Vanhemmissa ei ole mitään kontrollia asiaan.
Niistä se on syytä jo viimein deaktivoida.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Luetaanko tuollainen ihan alkupään w212 OM651:llä uudempaan vai vanhempaan kategoriaan?tuikku kirjoitti:Siihen moottorin lämpiämisen liittyy monta muutakin tekijää, vaikkapa samassa yhteydessä egr,n toimintojen kanssa tapahtunut tehonlisäys, kaasun käyttö, muu liikenne, maaston muodot ....
Jos lämpenemisessä tuntuu olevan eroa, ilman varsinaisia teknisiä muutostöitä, niin syyn jo kirjoitinkin edellä.
Pakokaasuista siirtyy lämpöä jäähdytysnesteeseen.
Se on siis muutoin ihan ok, muttakun se on juuri se tapahtuma, joka jämähdyttää sen pikipaskan imusarjaan.
Hiukan uudemmissa on jo oikeasti valvontaa, sekä toimintahaarukka pakolämmölle, sekä -paineelle - tavoitearvot.
Tästä on hyötyä kunnollisen toiminnan kannalta - toimii siis paremmin.
Egr voi siis käytännössä olla toiminnassakin.
Miten omistaja vaan haluaa.
Vanhemmissa ei ole mitään kontrollia asiaan.
Niistä se on syytä jo viimein deaktivoida.
Omassa autossa toki lisättiin myös tehoja. Lämpiämisen eron kyllä huomaa selkeästi ja ajo-olosuhdekin on niin sama joka aamu...pihasta reilu kilsa motarille ja sitä 20km vakkarilla. Ei lämpiä oikeen edes webaston avulla sillä matkalla jos on -10 pakkasta. Esilämmitys Webastolla joku 20min.
Ennen EGR poistoa itseasiassa hämmästelin kuinka nopeasti lämpesi vs. edellinen diesel-autoni.
Harkitsen vahvasti EGR:n palautusta toimintaan jos sen toimintaan on yllämainittua valvontaa.
ex.W212 220CDI
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kyllä kaikki OM651 on jo uudempaa, hyvin ohjattua auto kantaa. Hyvin täällä Lapissakin auto lämpenee vaikka on OM651:ssä EGR ohjelmasta kiinni. Mese pukkaa sähkövastuksen avulla niin nopeasti lämmintä sisälle, ettei sillä ole juuri merkitystä. Ennemmin näiden kanssa pitäisi stressata, ettei puske ilmaa kuumana moottoriin sisälle.
C30 AMG kanssa harrastelua
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Juu ei siinä mitään, kyllä hytissä tarkenee.ArtoCDI kirjoitti:Kyllä kaikki OM651 on jo uudempaa, hyvin ohjattua auto kantaa. Hyvin täällä Lapissakin auto lämpenee vaikka on OM651:ssä EGR ohjelmasta kiinni. Mese pukkaa sähkövastuksen avulla niin nopeasti lämmintä sisälle, ettei sillä ole juuri merkitystä. Ennemmin näiden kanssa pitäisi stressata, ettei puske ilmaa kuumana moottoriin sisälle.
Ajattelin lähinnä onko sekään ihan optimitilanne että moottori ei "koskaan" saavuta normaali käyntilämpöä?
Täällä vähän etelämpänä siirtymätkään ei yleensä ole mitään kolminumeroisia kilometrejä kerrallaan, niin yleensä veden lämmöt menee normiin vain silloin kun DPF-poltto on käynnissä.
ex.W212 220CDI
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Olisko noissa huonosti lämpeävissä jotain vikaa sitten? Vesipumpn virtaushan on esim säädettävä, olisko laitettu tarvikepumppua tilalle tai jotain?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mulla uusittu termari ja vesipumppu alkuperäisosilla n. 20tkm sitten. Nyt ohjelmoitiin egr takaisin toimintaan. Ero on selkeä koneenlämmöissä, sisällä tarkenee sähkövastusten avulla. Itseäni häiritsi tuo hitaampi lämpeäminen ilman egr:ää.
Starilla seurattiin lämpötiloja ajossa, niin ilman egr:ää vesi ja öljy lämpeni samaan tahtiin. Egr päällä vesi lämpeni öljyä nopeammin.
Koneena 220cdi OM651.
Starilla seurattiin lämpötiloja ajossa, niin ilman egr:ää vesi ja öljy lämpeni samaan tahtiin. Egr päällä vesi lämpeni öljyä nopeammin.
Koneena 220cdi OM651.
Viimeksi muokannut SilverS212, Ke 14.02.2018 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
OM642:ssa ei EGR:n poisto kyllä vaikuttanut mitenkään havaittavasti lämpenemiseen. Tosi nopeasti lämpeää dieseliksi kovillakin pakkasilla, eikä ole mitään viimasuojiakaan. Mittarin mukaan siis, en tietysti tiedä valehteleeko se näissä kuten joissain merkeissä?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
^ei ainakaan Eemelissä lämpömittariin kovinkaan ole luottamista. Mittari näyttää lämmetessään liki 10 astetta oikeaa arvoa lämpimämpää. Moottori lämpöisenä heittoa ei ole aivan noin paljoa. Ehkä joku 3-5 astetta.
S211 E320 cdi -09
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Tässä on nyt viime kuukausina saanut oikein kunnolla vääntää ja opetella adbluen poistoa.
Eivät tunnu mielellään lähtevän kaikista autoista ja vielä tulee ihan joutavia kommelluksiakin siihen päälle.
Kyllä se kuitenkin siltä näyttää, että niistä eroonkin pääsee, tunnustaa vaan vielä pari ohjelmointikertaa vaativan, ennenkuin kaikki asiaan vaikuttavat jutut tulee huomioitua.
Src katin toimintaperiaate itsessään on aika simppeli.
Kun hitupöntössä sen toimintakuntoa vartioi eropaineanturi.
Niin kusipönttöä ja sen toimintaa vahtii nox-anturit.
Urealla palautetaan tai parannetaan suodattimen toimintaa, kun joko nox anturit alkaa vaatimaan, tai erillinen adblue-järjestelmän ohjainlaite on niin laskenut.
Parhaiten poisto näyttäisi onnistuvan siten, että Monacolla/Vediamolla ensin koodaa koko systeemin pois järjestelmästä.
Tämän jälkeen esim staari ei löydä enää src katalysaattoria autosta ollenkaan.
Sitten asiaan liittyvät vikakoodit deaktivoidaan ja hyväksi lopuksi liittimen irroitus ohjainlaitteesta varmistaa, ettei se itsenäisesti toimiva purkki ala kuitenkin jotain vaatimaan.
Tässä on nyt viime kuukausina saanut oikein kunnolla vääntää ja opetella adbluen poistoa.
Eivät tunnu mielellään lähtevän kaikista autoista ja vielä tulee ihan joutavia kommelluksiakin siihen päälle.
Kyllä se kuitenkin siltä näyttää, että niistä eroonkin pääsee, tunnustaa vaan vielä pari ohjelmointikertaa vaativan, ennenkuin kaikki asiaan vaikuttavat jutut tulee huomioitua.
Src katin toimintaperiaate itsessään on aika simppeli.
Kun hitupöntössä sen toimintakuntoa vartioi eropaineanturi.
Niin kusipönttöä ja sen toimintaa vahtii nox-anturit.
Urealla palautetaan tai parannetaan suodattimen toimintaa, kun joko nox anturit alkaa vaatimaan, tai erillinen adblue-järjestelmän ohjainlaite on niin laskenut.
Parhaiten poisto näyttäisi onnistuvan siten, että Monacolla/Vediamolla ensin koodaa koko systeemin pois järjestelmästä.
Tämän jälkeen esim staari ei löydä enää src katalysaattoria autosta ollenkaan.
Sitten asiaan liittyvät vikakoodit deaktivoidaan ja hyväksi lopuksi liittimen irroitus ohjainlaitteesta varmistaa, ettei se itsenäisesti toimiva purkki ala kuitenkin jotain vaatimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
mitähän muutoksia tuohon lappuun tarvitaan/kannattaa tehdä ennenkuin säädättää? perusteellinen puhdistus imusarjat ym? egr? (luonnollisesti mahd. ilmavaivat kuntoon tietenkin) onnistuuko etelä-suomessa vai vaatiko kajaanin reissun? ei sillä ei sekään paha ois... lahdessa itse majailen.. omaani on vaihdettu 320cdi pumppu ja suuttimet jos sillä nyt on mitään merkitystä.. taitaavat olla aikalailla samoja..tuikku kirjoitti:.
Parhaimmillaan 270cdi,n vakio-osista lähtee jotain tollaista.
[ http://i68.tinypic.com/abh47p.jpg ]
ps. Kiitos jo etukäteen vastauksista!! ja hintaluokka tietenkin kiinnostaa myös tuolle ohjelmalle...
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Missä se raja menee mikä on vanhaa tekniikkaa ja mikä uudempaa mikä kannattaa jättää toimintaan? Vuoden 2005 s203 320 cdi ainakin on tosi hidas antaan lämpöä nyt kun on vähän pakkasta täällä etelässäkin. Vuoden 2008 w204 samalla koneella ilman ohjelmointia antaa lämpöä huomattavasti nopeammin.tuikku kirjoitti:Siihen moottorin lämpiämisen liittyy monta muutakin tekijää, vaikkapa samassa yhteydessä egr,n toimintojen kanssa tapahtunut tehonlisäys, kaasun käyttö, muu liikenne, maaston muodot ....
Jos lämpenemisessä tuntuu olevan eroa, ilman varsinaisia teknisiä muutostöitä, niin syyn jo kirjoitinkin edellä.
Pakokaasuista siirtyy lämpöä jäähdytysnesteeseen.
Se on siis muutoin ihan ok, muttakun se on juuri se tapahtuma, joka jämähdyttää sen pikipaskan imusarjaan.
Hiukan uudemmissa on jo oikeasti valvontaa, sekä toimintahaarukka pakolämmölle, sekä -paineelle - tavoitearvot.
Tästä on hyötyä kunnollisen toiminnan kannalta - toimii siis paremmin.
Egr voi siis käytännössä olla toiminnassakin.
Miten omistaja vaan haluaa.
Vanhemmissa ei ole mitään kontrollia asiaan.
Niistä se on syytä jo viimein deaktivoida.
Tässä lainaus hieman vanhemmasta viestistä, joko Mpps, Kess tai jollain muulla löytyy toimiva laite noiden lukuun OBDn kautta?tuikku kirjoitti:...
MPPS tosiaan jättää tuosta edc16c31-ecusta osan lukematta, kuten kaikki muutkin kaapelit.
Se siis johtuu muista syistä
...
Minunkin pitäisi orientoitua hankkimaan edc-17 kaapeli mersuun.
Mutta ei vielä tuo käyttömukavuus ja toimivuus oikein vakuuta.
Testasin lukea MPPSv16:lla edc16cp31 ecua, ja se teki normaalin 2 megan bin-tiedoston, mutta dataa se oli lukenut vasta osoitteen 190000 jälkeen, sitä ennen iedosto oli täynnä FFää. Kun luettua tiedostoa vertasi sinun bdm:llä lukemaan, siitä puuttui ainakin yksi osuus mitä pitäisi ilmeisesti muokata ohjelmoitaessa.
Tekisi mieli koittaa laittaa EGR takaisin päälle jotta näkisi mikä vaikutus sillä on, mutta jos nyt muokkaan autossa olevaa dataa, niin onko se turvallista kirjoittaa takaisin sisään tolla MPPSllä kun alkuosa puuttuu?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Vakio auto, vakiot osat, ihan normisofta.make73 kirjoitti:...
Ei mitään ihmeellistä, erikoista, hintakin on ihan tavan softan hinta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5