CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kiitoksia tuikku vastauksista, ja lisää kysymyksiä.
Monesti olet sanonut että laatikon toimintaan voi vaikutta hieman ecun kautta, oletan että se on tuo vääntö / ruiskutusmäärä konversio kartta mikä siihen vaikuttaa?
En mitään muutakaan järkevää selitystä keksi sille että ruiskutusmäärä muuttuu kierrosten mukaan tuossa kartassa ja nimen omaan vielä niin kummallisesti että pienin määrä on keskellä karttaa.

Tarkkaileeko TCU tuota karttaa ja kierroslukua mistä löytyisi suurempi ruiskutusmäärä kuin sen hetkinen millä ajetaan, kun väännön pyyntö muuttuu radikaalisti aka kiihdytys tilanne tai kaasun nosto, vaihtaen vaihdetta saavuttaakseen pyydetyn väännön syötön perusteella?

Jokusen variaation kokeilin tuosta kartasta ja jonkun verran vaihtaminen muuttui, mutta muuttuiko se yllä mainitusta syystä vai siitä että kalibrointi menee perselleen?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En halua kaikkea kertoa.

Vaihteen vaihtumiseen liittyvää problematiikkaa voin hiukan avata.

Miten automaattivaihteiston ohjain määrittää vaihtohetken, lyhyt oppimäärä.

Ensin muutama sääntö.
Vaihteiston ohjain haluaa mahdollisimman suuren vaihteen päälle. Aina
Vaihteiston ohjain ei tarkkaile enää sitä vaihdetta, joka on päällä, vaan sitä, minne päin ollaan menossa. (x+1 tai x-1)
Sille, seuraavalle vaihteelle on alaraja (kierrosluku) ja tieten yläraja, kun mennään alaspäin.
Lisäksi nykyiselle (päälläolevalle) vaihteelle on max kierosluku, jossa vaihto pakotetaan.
Vaihtohetken osakaaulla määrää kaasupolkimen pyytämä vääntötieto, sekä kierroslukurajat.
Täyskaasulla max kierrokset.

Esimerkki avaa asian.
Kuljettaja painaa kaasua. kaasupolkimen pyyntö ohjelmassa on vääntömomenttia.
Kaasupoljin pyytää, sanotaan vaikka 300nm.
Ko moottori kykenee tuottamaan halutun väännön 1800rpm kohdalla.
Sanotaan vaikka, että alkutilanteessa on kolmosvaihde päällä.
Vaihteiston ohjain märittää vaihtohetken siihen kohtaan, jossa vaihdon jälkeen nelosella on se 1800rpm ja pyydetty suorituskykyvaatimus alhaisimmalla mahdollisella kierrosluvulla toteutuu. Sama edelleen viitoselle vaihdossa. Kierroslukurajojen haarukassa.
Kun kaasua painetaan lisää, siirtyy vaihtohetkikin ylemmäs, siten että suuremman vaihteen kierrosluku lähenee max väännön kohtaa.
Kun kaasua painetaan edelleen syvemmälle, niin että poljin pyytää enemmän, kun mitä moottori kykenee vääntöä tuottamaan, siirrytään pelkästään kierroslukuohjaukseen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Tämä laatikon ohjauksen muutos onkin osottautunut melkein tärkeimmäksi muutokseksi . On aivan uskomatonta että mersuun on jätetty aivan liian lepsu laatikon ohjaus vakiona,ainakin 5 vaihteiseen. Minun autoon tuikku naplas uudemman laatikonohjauksen jo ohjelmoidun tilalle ja ero on kuin yöllä ja päivällä,muita muutoksia ei tehty välissä. Viä on pieni murhe tässäkin tuikun ratkottavaksi jonka onkin luvannut hoitaa kuntoon
Star
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Enään jää siis kysymykseksi mitä karttaa loota seuraa...
Mielenkiintoista tämä ainakin on, olin siinä uskossa pitkään että tcu on ainoa joka lootaa komentaa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti:Enään jää siis kysymykseksi mitä karttaa loota seuraa...
Mielenkiintoista tämä ainakin on, olin siinä uskossa pitkään että tcu on ainoa joka lootaa komentaa.
Sen perustella sen tekee mitä tietoa saa muualta
ja siksipä usein laatiko sekoilee kun jotkut laittaa tuhoboxsin huijaaman ecua
Mökkillä
'
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bomber4 kirjoitti:Tämä laatikon ohjauksen muutos onkin osottautunut melkein tärkeimmäksi muutokseksi . On aivan uskomatonta että mersuun on jätetty aivan liian lepsu laatikon ohjaus vakiona,ainakin 5 vaihteiseen. Minun autoon tuikku naplas uudemman laatikonohjauksen jo ohjelmoidun tilalle ja ero on kuin yöllä ja päivällä,muita muutoksia ei tehty välissä.
Joo, just näin. Jossain aiemminkin mainitsin miten pojan C200cdi (OM646) muuttui aivan olennaisesti ajomukavuudeltaan juuri laatikon toiminnan korjaannuttua Tuikun toimesta - toki potkuakin tuli rajusti lisää, mutta normiajossa vaihteiston toiminta on se mikä eniten vaikuttaa ajomukavuuteen.
oulaistenliikenne.fi
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Normaalisti helpoin kai? Tapa on huijata vääntiö tiatoo laatikon ohjaimelle eculta. Joissain tapauksisa tämä myös romahduttaa laatikon päälinja paineen ihan yhtä paljon ,jolloin alkaa olla ns.pelkkää luistoo. Myös pedaalin tiedolla on hirveä merkitys ohjauksen käskyihin
BMW :n on saatavissa play kaupasta XHP ohjelma jolla jokainen saa ostettua halvalla tai tehtyä ite lootan ohjauksen,tämä on todettu hyväksi ja toimivaksi,loppuu meinaa se luistelu
Star
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Testailu jatkuu ajan niin salliessa, ohjelmaa kyllä ehtisi näpläämään mutta kun tarvii kaverin koeajoille että voi käytöstä ihmetellä starilla, ja se kun on niin surkea että ei osaa logia kirjoittaa tiedoista mitä haluan tarkastella.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Helppo juu kattella ja ajaa kun pelkkä tarkista täyskaasu wedolla :D
Star
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tony »

Tollanen W218 350cdi -12 ehkä osuu huomenna, niin mitä tuosta fiksusti saa irti ja kuka tekee pk seudulla ? Kyse siis 265hp versiosta.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja airaksela »

tuikku kirjoitti:.
En halua kaikkea kertoa.

Vaihteen vaihtumiseen liittyvää problematiikkaa voin hiukan avata.

Miten automaattivaihteiston ohjain määrittää vaihtohetken, lyhyt oppimäärä.

Ensin muutama sääntö.
Vaihteiston ohjain haluaa mahdollisimman suuren vaihteen päälle. Aina
Vaihteiston ohjain ei tarkkaile enää sitä vaihdetta, joka on päällä, vaan sitä, minne päin ollaan menossa. (x+1 tai x-1)
Sille, seuraavalle vaihteelle on alaraja (kierrosluku) ja tieten yläraja, kun mennään alaspäin.
Lisäksi nykyiselle (päälläolevalle) vaihteelle on max kierosluku, jossa vaihto pakotetaan.
Vaihtohetken osakaaulla määrää kaasupolkimen pyytämä vääntötieto, sekä kierroslukurajat.
Täyskaasulla max kierrokset.

Esimerkki avaa asian.
Kuljettaja painaa kaasua. kaasupolkimen pyyntö ohjelmassa on vääntömomenttia.
Kaasupoljin pyytää, sanotaan vaikka 300nm.
Ko moottori kykenee tuottamaan halutun väännön 1800rpm kohdalla.
Sanotaan vaikka, että alkutilanteessa on kolmosvaihde päällä.
Vaihteiston ohjain märittää vaihtohetken siihen kohtaan, jossa vaihdon jälkeen nelosella on se 1800rpm ja pyydetty suorituskykyvaatimus alhaisimmalla mahdollisella kierrosluvulla toteutuu. Sama edelleen viitoselle vaihdossa. Kierroslukurajojen haarukassa.
Kun kaasua painetaan lisää, siirtyy vaihtohetkikin ylemmäs, siten että suuremman vaihteen kierrosluku lähenee max väännön kohtaa.
Kun kaasua painetaan edelleen syvemmälle, niin että poljin pyytää enemmän, kun mitä moottori kykenee vääntöä tuottamaan, siirrytään pelkästään kierroslukuohjaukseen.
Laittaako kukaan pohjois-savossa ohjelmiasi?
janiok
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 02.04.2013 16:11

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja janiok »

Käytin Mersua Mtm-Huollossa Iisalmessa. Siellä asensi Tuikun ohjelman.
BBC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 13.09.2018 10:40

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja BBC »

Ensiksikin Iso kiitos Tuikulle mahtavasta ja erittäin asiallisesta kommentoinnista. Harva tietäjä jaksaa vastata samoihin kysymyksiin aina vaan uudestaan mutta sinulla tuntuu riittävän kärsivällisyyttä ja se on hyve ihmisessä.

Tuikutus kiinnostaa mutta ensin ajelen kuitenkin talven yli ja tutustun tulokkaaseen ja sen oireiluun (jos niitä tulee) ja keväällä katellaan että milloin ja missä.

Herännyt kysymys tätä ketjua lukiessani, että kun Tuikun ohjelmaa asennetaan muuallakin kuin vain Tuikun tallissa niin onko lopputulos aina sama? Siis täysin sama!
Tuntuu, että autot ovat jokseenkin yksilöitä ja ohjelmakin voi vaatia jotain hienosäätöä. Miten sitten jatkossa jos asiakas haluaa sitä hienosäätöä niin saako sitä samanlailla ohjelman asentajalta ympäri Suomen vai miten se menee? Kannattaako kuitenkin ajaa sinne Tuikkulaan ja nauranen paluumatka kotiin?
.
W212 E220 4Matic Bluetec 2016
moikki
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 24.07.2018 09:27

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja moikki »

Käytin oman -08 w204 320cdi kesällä tuikulla. Hyvin on toiminut ja vakkarikin toimii niin kuin pitää :)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eipä se ohjelma muutu siitä, kuka sen sinne autoon kirjoittaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Olisiko eteläsuomessa ketään kuka ohjelmoisi -04 200Cdi:n 283tkm ajettu suomi auto.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Aha ei taida löytyä, no täytyy googletella jostain.
Ei päivää ilman ongelmia :)
akivege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 01.12.2009 17:53
Paikkakunta: HKI

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja akivege »

Tuikulle. Onko mahdollista muokata ohjelmaa niin, että jonkun kojelaudan kytkimen ollessa atiivinen rajoitetaan maksimi vääntömomenttia? Tälläinen eco toiminto on ainakin joissain uudemmissa Vitoissa. Olisi ainakin talvikeleillä ja normi ajossa käytännöllinen toiminto.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Onhan sellainen toiminto, kaasupoljin. Sitä pitää vaan malttaa olla painamatta niin syvään. :D
Saattaa olla vaikeaa jos ei mahdotonta jälkiasentaa moista nappulaa moottorinohjaimeen missä sitä ei ole vakiona ollut.
Tämä siis oma näkemys aiheesta, tuikku kyllä tietää enemmän asiasta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
ESP
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Niin tietysti, se kyllä rajaa aika tehokkaasti voimaa jos ei ole pitua.
akivege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 01.12.2009 17:53
Paikkakunta: HKI

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja akivege »

W447 Ohjekirjasta lainattua. Ajo-ohjelma E
Ajo-ohjelmalla Eco on seuraavat ominaisuudet:
Auton ajokäyttäytyminen tukee erityisen kulutusoptimoitua ajotapaa.
Käytettävissä oleva moottorin enimmäisvääntömomentti laskee.
Avatar
Pinorotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 09.06.2010 15:20
Paikkakunta: Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Pinorotta »

Missäs tuikun ohjelman sais käydä asennuttamassa satakunta, pirkanmaa tai varsinais-suomen akselilla?
Potilaana olis 220tkm ajettu 200cdi w204 -11 facelift.
Voi vastata myös privana.

-M.M
-s204 200cdi avantgarde vm.-11-
Ex -w201 2.0i autom. vm.-93-
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pinorotta kirjoitti:Missäs tuikun ohjelman sais käydä asennuttamassa satakunta, pirkanmaa tai varsinais-suomen akselilla?
Potilaana olis 220tkm ajettu 200cdi w204 -11 facelift.
Voi vastata myös privana.

-M.M
Tutotahan kannatta kysyä suoraan privana tuikulta huomaa ehkä nopeammin
Mökkillä
'
Avatar
Pinorotta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 09.06.2010 15:20
Paikkakunta: Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Pinorotta »

FinlandMerceds kirjoitti:
Pinorotta kirjoitti:Missäs tuikun ohjelman sais käydä asennuttamassa satakunta, pirkanmaa tai varsinais-suomen akselilla?
Potilaana olis 220tkm ajettu 200cdi w204 -11 facelift.
Voi vastata myös privana.

-M.M
Tutotahan kannatta kysyä suoraan privana tuikulta huomaa ehkä nopeammin
Homma hoidossa!
-s204 200cdi avantgarde vm.-11-
Ex -w201 2.0i autom. vm.-93-
Vermeri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 18.03.2017 23:24

Re:

Viesti Kirjoittaja Vermeri »

xr kirjoitti: sulla on sellainen ecu (temic) jota ei niin vaan ohjelmoida kokeiltu on ohjeetkin oli puuttitilaan kyllä meni mutta data ei tullut ulos helppohan sitä ohjelmaa on muuttaa mutta kun ei ole muutettavaa ohjelmaa
kolvi on tietysti yksi vaihtoehto mutta onko alkuperäinen piiri irroituksen jälkeen enää luettavissa onkin taas toinen juttu
piirihän on simppeli 29f400
Temic CRV1, mikä tässä ohjeessa mahtaa olla vikana kun ei yhdistä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kiitoksia Tuikulle!
Mukavasti muuttui 642:sen käytös.
Kyllä Kajaanissa käynti kannattaa :clap:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin, taisipa tulla Joululahja vähänniinkuin vahingossa.
Luulempa hoksanneeni nyt Delphin ohjelmasta lopultakin jotain ...

Tehoja näyttäisi tulevan yksiahtimisistakin malleista ihan kivasti.
Tässä on Vito 116 4x4 autom. Vakioauto, siis hiukkasjutut + muut saastelaitteet kiinni autossa.
Mitattu talvella, talvirenkailla ym ym, aika sitten lopulta näyttää, tarkentuuko ja minkä verran, vai miten käy.
Pari kertaa kiihdytin, ~sama tulos.
Mitää maximia ei edes vielä ole yritettykään, tämä oli vaan onnistunut testiajo.
Noin 258hv/550nm

Kuva


Hyvää Joulua kaikille !
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On ihan hyvän näköiset käppyrät, ei kai tuo paljoa tuosta muutu nelikko kun kerran on.
Oli muuten fordin delphi boksissa kanssa rajoitin tiukassa joskus kun sellaista itselle tein. Kerroin yhdessä 2x3 kartassa mikä rajasi maksimi syötön.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tänään kun oli aikaa, niin naplailin vielä Vitoa.
Vaan eipä nuo tulokset tuosta juuri muuttuneet, ihan muutaman hv,n sisällä ovat.
Eli uskaltaisinko jotain 550nm ja 250hv ajatella tulevaisuudessa luvattavan Delphin järjestelmistä yhdelläkin ahtimella.

Muutoshan onnistuu ja koskettaa oikeastaan kaikkia yhden ahtimen malleja ensisijaisesti, kahden ahtimen malleista taitaa loppua korkeapainepumpun tuottokapasiteetti.
Eli aivan alkupään 200 ja 220cdi - malleja, näissä kohti suuret suuttimet. (esim. facelift W211, alkupään W204,a, ym ym)
Sitten -09-11 välisenä aikana noin suunnilleen on Delphin toista sukupolvea, suurimmat suuttimet, Kahden ahtimen malleissa loppuu varmaan pumpun tuotto, niin ettei aivan kaikkea mahdollista pysty hyödyntämään.(W204 facelift, W212 alkupää, Vito facelift 10-14 ...)
Henkilöautoissa ja Sprintterissä 2011 jälkeen on siirrytty Delphiläisten kolmanteen sukupolveen, crd3,n. Näissä malleissa pienimmät suuttimet, ylläoleviin lukuihin ei varmastikkaan aivan päästä. Mutta selkeää parannusta entisiin kuitenkin.


Joulun pyhiksi onkin ihan kohtuullisesti nyt askartelua, kun kaivelen eri malleista asiaan kuuluvat kartat esiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin