CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja DV6 »

tuikku kirjoitti:.
S - asento on standart, ei sport.
Autolla on jo sen verran ikää, että ensiksi koettaisin saada tilanteeseen parannusta vaihdattamalla laatikkoon öljyt, sekä turbiinin lukitusventtiilin ja suorittamalla laatikon adaptaatioarvojen nollauksen.

Ongelmana ilmeisesti tässä on nyt se, että moottori huutaa kierroksilla, kun autoa rasitetaan - turbiini luistaa.
Turbiinin luistoon voi ohjelmallisestikkin vaikuttaa, siis pienentää sitä.
Ohjelmoinnilla ei kuitenkaan korjata autossa olevaa, mekaanista vikaa.

Jos auto on kunnossa ja haluat ominaisuuksiin/käyttäytymiseen muutosta, etkä muualta apua saa, niin voin kait minä olla vaikka paskakuorman perälautana - siis, autan.
Ahaa... Siis tuon laatikon toiminta onkin normaalia. Sen tiesin, että dieselit lähtevät aina liikkeelle ykkösellä, mutta että se muutenkin toimii "standardisti".

Laatikon, ja muiden voimansiirron osien öljyt on vaihdettu n. 10 000km sitten (vaihteisto huuhtelemalla). Turbiinin luistamiseen en oikein usko. Se tuntuu lukittuvan eri ajonopeuksilla ihan hyvin. Samoin kiihdytyksessä kyllä huomaa, että laatikko vaihtaa pienemmälle, eikä esim. mitään "kuminauhamaisuutta" esiinny.

Jos tuollaiseen "tuunaukseen" (moottorin ja tarvittaessa vaihteiston) lähtee, niin mikä/kuka olisi paras tekijä täällä Pirkanmaalla, vai täytyykö lähteä johonkin muualle, mihin?
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
Simracer
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 25.04.2018 07:11

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Simracer »

Tervehdys. Tornion maisemissa asustan ja tekis nyt alkavan kesän kunniaksi mieli saada Tuikun ohjelmistoa autoon. Missä lähin paikka toteuttaa moinen?
Kyseessä vm.2010 E-coupe 250cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Keminmaa/sercap
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Saakos niitä täältä e-p seudulta 350 cdi?
S124 300TE
S211 E500
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Lisäätehoa.fi
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Jortsan kirjoitti:Pikkuhiliaa on ruvennut kiinnostamaan Moottoriohjelmointi. Aika laaja tietokanta on moottorin ja auton toimintaperiaatteesta ja aika paljon olen harrastuksien puolesta tekniikan kanssa värkkäillyt. Nyt vaan tekis mieli aloittaa moottoriohjelmoinnin opettelu. Onko mitään vinkkejä tai keinoja jolla kyseisen taiteenlajin opettelun voisi aloittaa vai pitääkö hakeutua alan koulutukseen ammattikorkeaan. :geek: :geek:
eikai sielä sitä opi.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos ohjelmoinnista ja sen oppimisesta jotain kirjoittaisin:

Helpoiten pääsee alkuun ostamalla editointiohjelman, esim Swiftecin, joka etsii ja jollain lailla löytääkin karttoja ohjelmasta, joille sitten ehdotetaan editointia.
Näillä, "apuvälineillä" tehdään varmaan ainaskin 95% maailman softista.
Varmaan muutaman viikon harjoittelulla pääsee kokemaan onnistumisen tunteita.
Oikeastaan riittää, kun edes jollain tasolla tietää, miten moottori toimii.

Toinen suosittu keino näyttää olevan sellainen, että imuroidaan/ostetaan/välitetään jonkun, vaikkapa minun tekemiäni softia ja kopioidaan niistä tiedot, mitä kannattaa muuttaa. Siihen kun sitten lisätään, vaikkapa 5% suutinkartasta, niin softasta tulikin "omaa tuotosta". Iso osa kryptaa ohjelmansa, mutta meitä näkyy muutama kotimainen olevan sellaisia, jotka ei - joten turha kait siitä on tieten valittaa, on siis omaakin vikaa. Tästä ylipääsemiseen menee kuitenkin aikaa.

Kolmanneksi, ei tämä tuunauksen taso niin korkealla ole, etteikö tänne sekaan mahtuisi porskuttamaan, jokainen on joskus ollut aloittelija tässäkin touhussa.
Kaikille meille tulee kömmähyksiä, pienempiä ja suurempia, aivan kaikille, tunnustipa sen, tai ei.

Kunnollinen kaapeli lukemista ja kirjoittamista varten, hyvä editointiohjelma, d@moksia, laturi, ym pikkusälää, niin puhutaan sellaisesta ~10 000 - 20 000,n aloituspaketista.
Riippuen siitä, miten laadukkaat jutut haluaa.

Jos oikein masokisti on, niin alkaa tuijottamaan WinOllsin näyttämää kuvaa, alku on sillä hankala, mutta se pakottaa ymmärtämään, kun se on vaan paljas heksaeditori.
Olssin kanssa menee paljon aikaa, vuosia.
Olssia tarvitaan oikeastaa vasta sitten, kun autoon on osia vaihdettu, tai editointiohjelma ei tunnista (esim niin uusi auto).
Nuo opastavat editointiohjelmat kuitenkin tavallisesti jollain lailla selviää vakioautoista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Lakuja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.04.2017 09:37

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Lakuja »

Kyselisin hinnoista, kun niistä ei ole ollut kovin puhetta, laitanko Tuikku yyveen kun ei ole sähköpostiakaan helposti löydettävissä. Kohteena olisi 204 c200 diesel facelift -11 automaattilaatikolla. Toki jos seuraat ketjua, niin voit laittaa minulle yksityisviestillä vaikka tarjouksen.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 876
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Pystyykö W212 2014 mallin 350 cdi 4Maticin ohjelmoimaan OBD portin kautta?
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

nh1131 kirjoitti:Pystyykö W212 2014 mallin 350 cdi 4Maticin ohjelmoimaan OBD portin kautta?
En tiedä sellaista työkalua olevan olemassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
mamajane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 27.02.2011 20:50
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mamajane »

Tuikun ohjelma on ollut nyt reilun viikon autossa ja muutti kyllä ajamista oleellisesti. Auto "keveni" huomattavasti ja automaatti pitää moottorin kierrokset pienempinä kun vääntöä löytyy eri tavalla. Vielä ei ole mitattuja kulutuslukemia, mutta ajotietokoneen näyttämät lukemat ovat tippuneet aiemmista itselle tyypillisessä sekalaisessa ajossa. Vanhan (alkuperäisen) ohjelman lukeminen ja uuden muutetun lataaminen sisään onnistui OBD-portin kautta, joten homma kävi aika nopeasti eikä moottorinohjausyksikköä tarvinnut irrottaa.
EQB 300 4Matic -23
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Mistä syystä monet tekee ohjelmia vain diesel autoihin?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Suurinosa bensa-autoista vapaastihengittäviä joissa ohjelmoinnin hyöty olematon.
S124 300TE
S211 E500
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Onko se muka ainut syy koska nykyäänhän melkein kaikis uusis bensa-autois on turbo.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja etrade »

Bensois ollut turbo jo -80 luvulta lähtien, ja ohjelmointia myös. Vaasas parhaita ohjelmoijia bensoihin, mutta muutkin onnistuu.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

etrade kirjoitti:Bensois ollut turbo jo -80 luvulta lähtien, ja ohjelmointia myös. Vaasas parhaita ohjelmoijia bensoihin, mutta muutkin onnistuu.
Dieselissä ei seossuhde ole niin kriittinen kuin bensassa joten on helpompi saada toimimaan. Muuten periaate on sama, lisää ainetta ja happea -> lisää tehoa.
Dieselissä ruiskutushetki ja bensassa sytytyshetki saattaa vaatia viilausta, en ole asiantuntija.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Braide »

teemu5566 kirjoitti:Mistä syystä monet tekee ohjelmia vain diesel autoihin?
Kuka ei tee bensa autoihin ? Ainakin netistä katsomalla jokaisella ohjelmointia tarjoavilla on bensakoneille myös softat.
S202 kirjoitti:Suurinosa bensa-autoista vapaastihengittäviä joissa ohjelmoinnin hyöty olematon.
Tervetuloa 2010-luvulle.
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

No esimerkiksi tuikku ja aj-tech.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

etrade kirjoitti:Bensois ollut turbo jo -80 luvulta lähtien, ja ohjelmointia myös. Vaasas parhaita ohjelmoijia bensoihin, mutta muutkin onnistuu.
Oooo, sait muistelemaan turbo-Cherryjä ja -Saabeja (99) Ensin ei mitään ja sitten potku.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Braide kirjoitti:
teemu5566 kirjoitti:Mistä syystä monet tekee ohjelmia vain diesel autoihin?
Kuka ei tee bensa autoihin ? Ainakin netistä katsomalla jokaisella ohjelmointia tarjoavilla on bensakoneille myös softat.
S202 kirjoitti:Suurinosa bensa-autoista vapaastihengittäviä joissa ohjelmoinnin hyöty olematon.
Tervetuloa 2010-luvulle.
No monessako perus 1,6 japsikinnerissä on turbo 2010 luvulla? Ja löytyyhän melkein joka digituunaajalta ohjelmat esim. vw-konsernin turbobensoihin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllähän vapari-bensakoneisiinkin saa mukavasti tehoa ja vääntöä ohjelmalla. Ei toki kaikkiin, mutta joihinkin yllättävän paljon.
Juttelin alkuviikosta aiheesta Digituningin ohjelmoijan kanssa, tai ei juuri tästä mutta tuli puheeksi kuitenkin.
oulaistenliikenne.fi
ArtoCDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 28.04.2013 12:31

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customi

Viesti Kirjoittaja ArtoCDI »

teemu5566 kirjoitti:Mistä syystä monet tekee ohjelmia vain diesel autoihin?
Sie olet nyt väärällä foorumilla ja etenkin väärässä ketjussa. Käyppä lukaise vaikka btcf foorumilta 335i viritys topicceja. Hyviä softaajia kyllä löytyy. Käytännössä ottavat kaikki pihalle mihin osat riittää. Hitosti paljon tarkempaa kuin diisselin kanssa
C30 AMG kanssa harrastelua
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ohjelmointiin liittyen. Autoni W204 2013 220CDI 7G+ tuntuu vaihtavan täysikaasukiihdytyksessä todella myöhään. Vaihdot tapahtuvat n. 4500rpm kohdalla, vaikka vääntö ja tehokäyrällä ollaan jo aika metsässä. Youtube-pätkiä katsottuani tuo vaikuttaa olevan ominaisuus.

Voiko ohjelmoinnilla vaikuttaa tähän? Onko vaihdot tarpeen tehdä noin myöhään, vai pyritäänkö tuolla saamaan tietämättömälle sporttinen fiilis, vaikka kiihtyvyys onkin jo hidastunut pitkään ennen vaihtokohtaa?
koff
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 06.06.2005 01:52
Paikkakunta: Schweden

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja koff »

Saakos niitä täältä Turun seudulta 350 cdi 265 hv Cls 2011
W176 A200 cdi Cls 350 cdi-11 w218 sl 500-93 Vito-15
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jusahh kirjoitti:Ohjelmointiin liittyen. Autoni W204 2013 220CDI 7G+ tuntuu vaihtavan täysikaasukiihdytyksessä todella myöhään. Vaihdot tapahtuvat n. 4500rpm kohdalla, vaikka vääntö ja tehokäyrällä ollaan jo aika metsässä. Youtube-pätkiä katsottuani tuo vaikuttaa olevan ominaisuus.

Voiko ohjelmoinnilla vaikuttaa tähän? Onko vaihdot tarpeen tehdä noin myöhään, vai pyritäänkö tuolla saamaan tietämättömälle sporttinen fiilis, vaikka kiihtyvyys onkin jo hidastunut pitkään ennen vaihtokohtaa?
Kyllähän siihen voi jotenkin vaikuttaa, kolmella tapaa.
Ensiksikin, voin laittaa siihen vähän vetoja lisää, jolloin kaikki kierrokset tulevat "teholliseen" käyttöön.
Toiseksi, kun ei paina kaasupoljinta sen liikeradan pohjalla olevan kickdown-nappulan "yli", niin vaihdot tapahtuvat eri ajatusmaailman perusteella, hiukan alemmilla kierroksilla.
Kolmanneksi, sitä laatikon ohjelmaahan voi muuttaa, pakottaa vaihtokohdan max kierroksia alemmas. Tämä opettelu on vielä kesken, kun ei ole tuota aikaa...

Sitä, miksi kaasupohjassa vaihdot ovat juuri niissä kohden, kun missä ovat, en ymmärrä, mutta sattuma se tuskin on.
Avaan kohta tuota vaihteen vaihtamiseen liittyvää ajatusmaailmaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Miten vaihteiston ohjaus valitsee vaihteen ja vaihtohetken ?
Tässähän on tieten äärimmäisen lyhyt oppimäärä kyseessä ;-).

Vaihteiston ajatusmaailma on itseasiassa ihan helppo. Siinä vaikuttaa vaan kaksi tekijää, kierrosluku ja vääntömomentti.
Kierrosluvuissa on kaksi vaikuttajaa, moottorin ja vaihteiston kierrosluvut, sama peli vääntömomentissa, toisena tekijänä moottorin vääntö ja toisena kuljettajan pyytämä vääntö - kaasupolkimella. Kyllä, kuljettaja pyytää polkimella vääntömomenttia moottorinohjaimelta, joka sitten muuttaa sen syöttömääräksi.

On yleinen harhaluulo, että vaihteiston ohjaus haluaa pitää nyt päällä olevaa vaihdetta päällä - ei. Se haluaa vaihtaa pois, toiselle, mieluiten suuremmalle vaihteelle, koko ajan ja tarkkailee tilanetta, olisiko se mahdollista. Vaihteen vaihtumisessa ei siis ole tärkeää se, mikä vaihde on nyt päällä, vaan minne ollaan menossa ja se "tuleva tilanne" siellä.

Seuraavalle vaihteelle vaihtamisessa on ensinnäkin max yläkierrosluku seuraavalle vaihteella , 4000rpm hyvin monessa mallissa, min alakierrosluku, jolloin vaihtaminen voidaan tehdä, 1500rpm hyvin usein, sekä kolmentena kierrosrajoitteena kierrosluku, jolloin vaihto on pakko viimeistään tehdä, se on monesti se 4500rpm ja näiden lisäksi pyydetty vääntömomenttivaatimus.

Kaikista selvimmin tämä halukkuus kelata suurinta vaihdetta päälle tulee ilmi, kun vaikkapa moottori menee vikatilaan, silloin vaihteet kelataan suurimmalle noudattaen minimikierrosluvun taktiikkaa, se on mahdollista, kun vikatilasyötöt rajaa väännöt niin alhaiseksi, ettei vääntöpyyntö pääse vaikuttamaan vaihtotapahtumaan.
Kaasupohjassa vaihtotapahtuman logiikka myös muuttuu, vaihto tehdään "rajoitinta vasten", siinä 4500rpm kohdalla.
Nämä kaksi tapahtumaa ovat tietyllä tapaa erityistilanteita.

Käytännön esimerkki
Ajetaan tasaista 80,n vauhtia.
Laatikko on ohjelman mukaisesti kelannut niin suuren vaihteen päälle, kun vaan kierrolukurajoitteilla ja vääntöpyynnöllä on ollut mahdollista.
Halutaan ohittaa, mitä tapahtuu ?
Polkaistaan kaasua, jolloin vääntömomenttivaatimus nousee, runsaastikkin, esim 450nm,n.
Laatikko alkaa heti laskemaan, montako vaihdetta pitää pudottaa alemmas, jotta kierrosluku nousisi niin paljon, että haluttu vääntömomentti on mahdollista saavuttaa. Yleensä yksi (,kunhan ei vaan poljeta kickdownia, joka on turhaa.)
No, vaihde putoaa, sanotaan nyt kuutoselta viitoselle ja auto alkaa tehokkaasti kiihtymään.
Vaihteisto tarkkailee tilannetta viitosvaihteella ja kun se huomaa, että kierroksia on kelattu sen verran, että kierroslukurajoitteet ei estä ja seuraavallakin vaihteella haluttu vääntö toteutuu - niin se vaihtaa sille seuraavalle vaihteelle - ja kiihtyvyys jatkuu samalla voimalla.
Kun ohittaminen on ohi ja kaasupoljinta nostetaan - eli vääntöpyyntöä vähennetään, kelaa laatikon ohjelma suurimman mahdollisen pykälän heti päälle - momentinpyynnön ja kierroslukujen sallimissa rajoissa, usein se on myös suurin vaihde.

Kierrosrajoittimet + momentinpyyntö aiheuttavat vaihteen vaihtoon sellaisen käyttäytymismallin, että kuta syvemmälle poljinta painetaan, sen korkeammalle kierroksille vaihthetki siirtyy.
Mikä on sitten se ero kaasupohjassa ja "osakaasulla", kun kickdownia ei ole painettu (silloin kyllä jo tulee max syöttömäärä) ?
No, se on se, että ohjelma miettii sitä tilannetta siellä, mihin ollaan menossa, seuraavaa vaihdetta, silloin kun pyydetään max vääntöä, niin ohjelma suorittaa vaihdon siten että seuraava vaihde lähtee mahdollisimman läheltä max väännön kohtaa, jolloin vaihtohetki tulee pienemmillä kierroksilla.

No, jospa kuitenkin joku ymmärsi, mitä yritin selittää, se ajatusmaailma on kuitenkin ihan helppo.
Ei tarvita muutakun kierroslukutietoja, sekä pari vääntötietoa, Laatikon ohjaimessa on kartta, jossa on ko. yhdistelmän moottorin vääntötieto suhteessa kierroslukuun, laskentaa varten.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja arska10 »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja DV6 »

Edellä olleen selvityksen perusteella; Onko tuosta kickdownista dieselissä suurta (tai mitään) hyötyä? Jos ei, niin saako sitä ohjelmallisesti poistettua käytöstä?
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei ole hyötyä, joskin ei haittaakaan, kyllä minä ainakin osaan painaa kaasun pohjaan ilman että painaa sitä nappia.
S124 300TE
S211 E500
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

säälittävää toimintaa hankia jokin mallisarjaan kuuluva nelipyttyinen öljykamiina ja kuvitella siitä jotain
eikö ole silloin parempi unohtaa ne talonlämmitys käyttöiset polttimet kaikkine virityksineen
https://www.youtube.com/watch?v=FH4OQY29f0s" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin